Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
erniesam
Berichten: 38
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 4:28 pm

Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door erniesam »

Om te beginnen: ik heb er geen idee van hoe het is om je van de Islam af te keren. Ik ben opgegroeid in een zeer gematigd gereformeerd gezin en mijn vader was predikant.Ik ben met de Bijbel opgegroeid, maar dit was bij ons helemaal geen 'big deal.' Ik ben sterk in de overtuiging dat mijn vader niet in de Christelijke God geloofde, wellicht enkel in een creatieve of natuurlijke kracht. Hij was waarschijnlijk een pantheist. Ik ben bekend met de Bijbel, heb dat ding helemaal gelezen. Zelfs als literatuur is het geeneens bijzonder, bijvoorbeeld als je er de Griekse tragedies tegenover plaatst. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om onder dwang te geloven: om het zonder objectieve informatie te stellen en zodoende gewoonweg aanneemt dat datgeen je vertelt wordt, de waarheid is.

Ik vind het prijzenswaardig dat moslims hun geloof de rug toe keren. Door simpelweg kritisch te kijken naar de leer van de Islam, dat wat er in de Koran en de Hadith geschreven staan, kunnen moslims hun eigen conclusies trekken. Mijn grootste bezwaar tegen religie (of welk andere ideologie ook) is dat het een compleet arsenaal aan geboden en regels heeft inclusief een bevroren gedachtegoed waar niet aan getwijfeld mag worden. Dit is ultra-conservatisme in haar meest zuivere vorm. Ik beschouw mezelf niet als atheist, ondanks dat ik niet in een god geloof, laat staan God of Allah. Het is belachelijk om jezelf te definiëren aan de hand van iets dat je niet gelooft. Iemand die niet basketbalt is dus een non- of a-basketballer. Iemand die niet in geneeskunde gelooft is een a-medicus? Bovendien kun je van alles bedenken bij het ontstaan van het heelal of meerdere heelallen. Je kunt heel je fantasie erop loslaten. Zelfs als een mogelijke leidraad in het leven en verklaring voor het ontstaan van alles, slaan de monotheistische religies nergens op. Waarom is er nergens humor te vinden in al de drie monotheistische religies? Nee, een rationele blik en een gezonde dosis relativeringsvermogen doen "wonderen."

Ik heb mij aangemeld op deze website omdat ik geinteresseerd ben in mensen, die hun geloof de rug hebben toegekeerd of die twijfels hebben over hetgeen dat ze geloven. De Islam is de meest rigide en idiote richtlijn voor het leven dat er momenteel bestaat. Ik vind het belangrijk dat er een groot platform komt voor het bekritiseren van alle religies en de Islam in het bijzonder. Zoals Richard Dawkins proclameert: "Raising consciousness." Ik ben niet voor een hardhandige aanpak van de Islam, maar wel voor een stevig, kritisch en een eerlijk rationeel debat. Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid van moslims in het Westen door middel van objectief gegeven onderwijs de democratische waarden niet willen omarmen. Inderdaad, ik vind dat deze waarden beter zijn dan de Islamitische, Christelijke of welke andere religieuze waarden ook.

Ik vind het geweldig dat deze website een platform biedt voor ex-Moslims. Niet omdat ik vind dat alle Moslims bekeerd moeten worden, maar omdat ik vind dat ieder mens voor zichzelf moet kunnen uitmaken wat goed voor hem en zijn / haar medemens is. Dat iedere Moslim kritisch gaat nadenken en de vrijheid krijgt om te geloven wat hij / zij wilt en te kunnen leren en bestuderen wat en hoe zij / hij het wilt.

Ik hoop via deze website enig inzicht te kunnen krijgen in de moeilijkheid om de Islam de rug toe te keren en rationeel te kunnen en mogen denken en hoe wij dit met z'n allen kunnen bevorderen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Ariel »

Van Harte Welkom erniesam.

Het is heel moeilijk om Islam te verlaten, en niet te vergelijken met het afscheid nemen van een andere religie. De angst voor de dood en hel is voor Moslims een te grote stap om Islam vaarwel te zetten. Familie banden zorgen er ook voor dat je Moslim blijft. Eenmaal Islam verlaten betekent vaak dat je je familie ook kwijt bent.
Dit zijn nog maar twee voorbeeldden. Er zijn talloze reden om in Islam te blijven hangen. Iemand die Islam verlaat is dapper, en intelligent. Die persoon heeft geleerd zelf na te denken. In Islam hoef je namelijk niet na te denken. Het wordt zelfs ontmoedigd.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Chaimae »

Allereerst van harte welkom, erniesam!

Ik ben niet het niet volledig eens met jouw scherpe betoog. Waarvan hulde! :wink: Het christendom heeft een grote stempel gedrukt op de Nederland! Zonder het christendom zou Nederland nooit een democratie gekend hebben. Er wordt niet zonder reden gezegd dat wanneer je het staatsgeloof van een land bestudeerd al zo een 80 procent van de cultuur kent. Trouwens, de islam doet me een beetje denken aan het Reveil. Bij alle twee is er sprake van een diep gevoeld emotioneel geloof, gepaard met een grote afkeer van moderniteit en vooruitgang. Innovatie is uit den boze en valt onder shirk al akbar.

Groetjes,

Chaimae :D

PS. ik kan je precies vertellen hoe het er in de Marokkaanse gemeenschap aan toe gaat. Op bruiloften en feesten wordt er vol afkeer over de Hollanders gesproken. Sterker nog, in Marokkaanse bruiloftliederen wordt er altijd gezegd van: wie niet de zegeningen aan Mohammed geeft, mag hier niet zitten. En er is zelfs een heel bekend bruiloftliedje waarin gezegd wordt dat de kafirs naar de hel gaan en de moslims naar de hemel. Jaa, je had me moeten zien zitten. Verbaasd, en bijna viel ik van mijn stoel. :question:

Bij vragen, schroom niet!
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door BFA »

Bij alle twee is er sprake van een diep gevoeld emotioneel geloof, gepaard met een grote afkeer van moderniteit en vooruitgang.
Geloof is in essentie een emotionele aandoening.
Christendom heeft ook het bouwen op de rede van de Grieken overgenomen. De rede van het Christendom is niet exact hetzelfde als die van Aristoteles. Beiden hebben veel gemeen.
Er wordt niet zonder reden gezegd dat wanneer je het staatsgeloof van een land bestudeerd al zo een 80 procent van de cultuur kent.
80% is overdreven. De essentie van het Godbeeld van een cultuur is heel bepalend.
(Ik zal hier eens een topic over moeten openen, beginnend bij de mythen uit de antropologie. Geïnteresseerd Chaimae? (alhoewel je niets voor antropologie voelt))
PS. ik kan je precies vertellen hoe het er in de Marokkaanse gemeenschap aan toe gaat. Op bruiloften en feesten wordt er vol afkeer over de Hollanders gesproken. Sterker nog, in Marokkaanse bruiloftliederen wordt er altijd gezegd van: wie niet de zegeningen aan Mohammed geeft, mag hier niet zitten. En er is zelfs een heel bekend bruiloftliedje waarin gezegd wordt dat de kafirs naar de hel gaan en de moslims naar de hemel. Jaa, je had me moeten zien zitten. Verbaasd, en bijna viel ik van mijn stoel.
Hoe komt het dat ik niet verwonderd ben?

En niet te vergeten,
Hartelijk welkom Erniesam,
en vele groetjes.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Chaimae »

BFA, goed idee! Doe maar..
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door mercator »

erniesam schreef: Ik hoop via deze website enig inzicht te kunnen krijgen in de moeilijkheid om de Islam de rug toe te keren en rationeel te kunnen en mogen denken en hoe wij dit met z'n allen kunnen bevorderen.
Om te beginnen welkom. Maar er is niks "moeilijks" aan om de achterlijke fabels en de intolerantie van Islam af te wijzen. Tenminste niet als je bent opgegroeid in een moderne Westerse kennismaatschappij ipv in een stinkende grot in Pakistan.
Er is ook niks "moeilijks" aan om in te zien dat 2 + 2 = 4 en geen 5 of 72.
Natuurlijk is elke moslim die zijn onzin-rugzak overboord gooit een goeie zaak, maar voor elkeen die dat doet komen er tientallen per dag pure moslims ons land koloniseren, nog afgezien van het fokprogramma dat degenen die hier al zijn aan het afwerken zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door mercator »

Chaimae schreef: En er is zelfs een heel bekend bruiloftliedje waarin gezegd wordt dat de kafirs naar de hel gaan en de moslims naar de hemel.
En wij Hollanders en Vlamingen hebben zo een liedje waarbij alle Mohameddaanse invoer-parasieten de Middellandse zee over geschopt worden: de onvolprezen makkakendans!
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door SDX »

mercator schreef:
Chaimae schreef: En er is zelfs een heel bekend bruiloftliedje waarin gezegd wordt dat de kafirs naar de hel gaan en de moslims naar de hemel.
En wij Hollanders en Vlamingen hebben zo een liedje waarbij alle Mohameddaanse invoer-parasieten de Middellandse zee over geschopt worden: de onvolprezen makkakendans!
Wacht Mercator, ik heb wat beters gevonden :smile:

Ziet gij de zwarte leeuw niet rijzen,
 zo fier, op ’t trotse gouden veld ?

Ziet gij zijn forse leeuwenklauwen
 waarvan één slag de vijand velt ?

Ziet gij zijn bloed’ge ogen gloeien,
 ziet gij zijn maan zo breed verward ?
Die Leeuw is onze leeuw van Vlaanderen
 die rustend nog de wereld tart.  (bis)
Hij sloeg zijn klauwen op het Oosten,
 en 't oosters heir vloog sidd'rend heen.

Zijn klauw vernielde d'halve mane
 van d'ongetemde Sarazeen.

 Dan toog hij weder naar het westen

en schonk hun dapperheid ten loon aan d'onversaagdsten zijner zonen
 een konings- of een keizerskroon.  (bis)

...


De rest zet ik der niet bij, want daar ben'k 't nie mee eens. (Hmjah, die leeuw is zn tanden en klauwen al lang kwijt). :redface:

Welkom erniesam! :)
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Chaimae »

BFA,

Onze rechtspraak komt inderdaad van de Romeinen, maar zonder het christendom zouden we de democratie die we vandaag de dag kennen niet eens hebben. En tachtig procent is absoluut niet overdreven, als jij je bedenkt dat het christendom voor een lange periode ons cultuur heeft verrijkt en handen en voeten gekregen heeft in alle uitingen van de levensstijl van onze samenleving. Maargoed, mischien dat ik 'overdrijf' omdat ik in een best wel religieze klas, vol verstokte calvinisten, zit. Zwolle he, de Bible Belt. ;)
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door BFA »

mischien dat ik 'overdrijf'
Ik zou het anders formuleren. Ik denk niet dat je overdrijft.
Het is het Christendom dat de Griekse filosofie, gekopieerd en verspreid heeft en het Romeinse recht bewaard.
omdat ik in een best wel religieze klas, vol verstokte calvinisten, zit. Zwolle he, de Bible Belt.
Hoe voelt dat aan?
Denk je dat je daar een lekker jongetje aan de haak kan slaan?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Chaimae »

Ha, die BFA! Nah, niks potentieels. [hypocrite.gif] Ik kan het ontzettend goed vinden met een christelijke jongen uit de Bible-belt en we hebben erg verhittende en interessante discussies de hele dag door. Maargoed, hij meldt zich hier een dezer dagen aan. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Maargoed, hij meldt zich hier een dezer dagen aan. :wink:
Hij is van harte welkom Chaimae. Zit hem maar achter zijn broek dat hij zich snel moet melden.

Onze rationalist en genieter van het leven heeft er de brui al weer aangegeven. Wat is het toch met sommige mensen. Men komt, poneert een ei en verlaat het gebouw weer. Wat doen we fout. :ohmy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Manon »

Onze rationalist en genieter van het leven heeft er de brui al weer aangegeven. Wat is het toch met sommige mensen. Men komt, poneert een ei en verlaat het gebouw weer. Wat doen we fout.
ik denk niet dat we hier iets fouts hebben gedaan hoor Ariel.

De mens wou vast gewoon even uithuilen, zijn hart luchten. Deze dingen mogen tegenwoordig niet meer openlijk worden geuit want overal zitten mollen en dus hört Feind mit.
Gelukkig kunnen we ons nog even uiten via internet. Dat lucht op.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door BFA »

we hebben erg verhittende en interessante discussies de hele dag door.
Het maakt me blij dit te horen.
BFA, goed idee! Doe maar..
Had ik over gekeken. Zal er aan beginnen (vandaag geen tijd)
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Chaimae »

Ariel,

Maurits heeft zich vandaag aangemeld. Hopelijk stelt hij zich binnekort voor, en anders ga ik maandagochtend aan zijn kop zeuren. :redface: Hij is orthodox-christelijk uit een dorpje nabij Staphorst. Een keer wat anders op FFI kan geen kwaad.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Ariel »

Ik zie het Chaimae, maar hij heeft zijn account nog niet geactiveerd.
En zeg hem maar dat er meer gereformeerde bonders op het forum zitten. Ik kom ook uit zo'n nest.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leven

Bericht door Alba »

Van harte welkom, Erniesam.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Ozes »

Chaimae schreef:Allereerst van harte welkom, erniesam!

Ik ben niet het niet volledig eens met jouw scherpe betoog. Waarvan hulde! :wink: Het christendom heeft een grote stempel gedrukt op de Nederland! Zonder het christendom zou Nederland nooit een democratie gekend hebben. Er wordt niet zonder reden gezegd dat wanneer je het staatsgeloof van een land bestudeerd al zo een 80 procent van de cultuur kent. Trouwens, de islam doet me een beetje denken aan het Reveil. Bij alle twee is er sprake van een diep gevoeld emotioneel geloof, gepaard met een grote afkeer van moderniteit en vooruitgang. Innovatie is uit den boze en valt onder shirk al akbar.

Groetjes,

Chaimae :D

PS. ik kan je precies vertellen hoe het er in de Marokkaanse gemeenschap aan toe gaat. Op bruiloften en feesten wordt er vol afkeer over de Hollanders gesproken. Sterker nog, in Marokkaanse bruiloftliederen wordt er altijd gezegd van: wie niet de zegeningen aan Mohammed geeft, mag hier niet zitten. En er is zelfs een heel bekend bruiloftliedje waarin gezegd wordt dat de kafirs naar de hel gaan en de moslims naar de hemel. Jaa, je had me moeten zien zitten. Verbaasd, en bijna viel ik van mijn stoel. :question:

Bij vragen, schroom niet!
Chaimea in heel andere tijden
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Pilgrim »

Ze ging toen de goede kant uit en ik probeerde haar van de islam af te krijgen. Ik vermoed dat het aan een aantal van onze forumleden zelf te danken is dat dit mislukt is en zich vast is blijven klampen aan de Islam. Héél jammer. Ze neigde echt naar Christelijk en volgde ook een studie theologie in Kampen. Ze was dus zoekende.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Manon »

Pilgrim schreef:Ze ging toen de goede kant uit en ik probeerde haar van de islam af te krijgen. Ik vermoed dat het aan een aantal van onze forumleden zelf te danken is dat dit mislukt is en zich vast is blijven klampen aan de Islam. Héél jammer. Ze neigde echt naar Christelijk en volgde ook een studie theologie in Kampen. Ze was dus zoekende.
U bent totaal naief Pilgrim.

In het "schoon vlaams" noemen we dat : ze heeft je bij je pietje gehad.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Dhana »

circe schreef:
Pilgrim schreef:Ze ging toen de goede kant uit en ik probeerde haar van de islam af te krijgen. Ik vermoed dat het aan een aantal van onze forumleden zelf te danken is dat dit mislukt is en zich vast is blijven klampen aan de Islam. Héél jammer. Ze neigde echt naar Christelijk en volgde ook een studie theologie in Kampen. Ze was dus zoekende.
U bent totaal naief Pilgrim.

In het "schoon vlaams" noemen we dat : ze heeft je bij je pietje gehad.

Zo is ze ook zoekende wat een echtgenoot betreft. Hoe vaak is nu al bijna getrouwd?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:Ze ging toen de goede kant uit en ik probeerde haar van de islam af te krijgen. Ik vermoed dat het aan een aantal van onze forumleden zelf te danken is dat dit mislukt is en zich vast is blijven klampen aan de Islam..
Aan dat "vermoeden" hebben we niks, waarom vraag je het haar niet s gewoon op de man/vrouw af? Mss is ze wel gewoon graag moslim, zoals die vele honderden miljoenen andere moslims, is dat nog niet bij je opgekomen?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Pilgrim »

Ik had wel gedacht dat ik zulke reacties zou krijgen. ;)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89848
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Ik had wel gedacht dat ik zulke reacties zou krijgen. ;)
Heb je nog contact met haar Pilgrim?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen: een rationalist, genieter van het leve

Bericht door Pilgrim »

Nee, helemaal niet meer. Ze heeft ook tijden lang niet meer gereageerd op mijn mails voor hulp bij een interview. Later reageerde ze opeens weer, maar nu heb ik al tijden geen contact meer met haar.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie