My story

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Plaats reactie
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

My story

Bericht door Mul7id »

Zoals afgesproken mijn verhaal, bijzonder zal het niet zijn.

Ik ben als moslim geboren van marokkaanse afkomst en heb zo geleefd en naar veel dingen vanuit een islamitisch perspectief bekeken. Alhoewel ik moet zeggen dat ik een sterke drang had naar de wetenschap.
Ik kon me bijvoorbeeld herinneren ( toen ik jong was)een keertje in marokko dat ik altijd naar de sterren ging staren en mijn tante verbood me om ernaar te kijken, want anders zouden de sterren op me vallen( haar opmerking was niet op islam gebasseerd btw, gwn stukje bijgeloof).
Ik heb altijd vanuit een rationele kant beredeneerd, dus achter elk gebod een reden voor te zoeken en kijken of het dan bij me aansluit.
In ieder geval, ik zal maar effe overspringen naar de tijden dat ik me in islam verdiepte;

Deze tijdperk kan k wel zeggen dat het een leuke tijdperk was, omdat ik zoveel trots invond en ik was zo overtuigd dat islam gewoon de waarheid was!
Ik ging ook altijd in discussie met christelijke missionarissen en zei altijd tegen mijn vrienden dat mocht ik ooit atheist worden, never nooit een christen te worden of een ander gelovige, omdat Islam de ware godsdienst was( little did I know back then).

Toen werd het interessante want ik had altijd een klein vraagje in mijn hoofd dat uiteindelijk de das omdeed en dat was altijd deze:
heeft de mens vrije wil of bepaalt allah alles?
ik vroeg het toen aan veel mensen en sommige zeiden van wel en sommige van niet. Maar ik gaf het weinig aandacht. Later ging ik er zelf op redeneren van dat mensen wel vrije wil hebben en dat allah dat wist en dat dus heeft vastgesteld wat wij zouden gaan doen door onze vrije keuze. so far so good. Ik vond mijn beredenering terug in sommige theologische argumenten van de moslims van vroeger.
Dus ik was voor eventjes zoet. Ik had ook nog eens een werkstuk op middelbare school gemaakt over de "wetenschappelijke wonderen in de koran"
ik verdiepte me steeds in islam en ook over de eigenschappen van allah enzovoort.
En toen ook over het concept van hel en waarom allah zoiets zou gaan scheppen, maar ik werkte mezelf dan onderuit door te zeggen van omdat allah wist wat wij zouden gaan doen.
Het grappige is, ik kon niet verder dan dat beredeneren, ik kwam niet verder dan dat en ik liet het daarbij.
Toen begonnen de twijfels beetje te komen, met name over wetenschap en evolutie. Ik weigerde dat te geloven omdat ik zoiets had; het is maar een theorie.
Het is niet bewezen enzvoort. ik las daarna over Noahs ark en ik zat bij mezelf te denken.....;
Hoe kan Noah alle dieren bij elkaar hebben gebracht in een boot van elk soort een paar en hoe kwam hij aan de diersoort van bijvoorbeeld zuid amerika en hoe kan het dan dat na de zondevloed alleen noahs famillie ht overleefd te hebben, maar als je naar de wereld kijkt;
blank,zwart,geel,ga zo maar door. Maar dat had k ook weggewerkt door te redenen dat het lokaal was en niet wereldwijd. en het klopte wat ik toen dacht, want ik las in een boek van harun yahya over noahs ark en dat het dus mogelijk zou zijn dat het alleen lokaal was gebeurd.
Ik was weer tevreden...Maar dit was de eerste keer dat een twijfel dat binnenkwam en dat ik dacht; wat nou als dit alles allemaal fabeltjes zijn. Ik bedoel, hindus beweren krishna gezien te hebben in hun dromen en sommige zien jezus in hun dromen.
Dus ik dacht er heel intensief overna en ik liet het daarbij met de redenering dat ze allemaal zien wat ze maar willen zien.

Toen raakte ik in discussie over vrije wil met een selefie en die had het over vrije wil en hel en dat allah alles toch al weet; TOEN sloeg het als een bom in mijn hoofd!
Dat was hetgene wat er ontbrak aan mijn redenatie.
Want toen kwam ik voor het eerste met deze vraag;
Hoe kan allah iemand creeeren, wetend dat die persoon voor eeuwig in hel zal branden( ook al is het door eigen keuzes)?
Ik was heel erg bang en twijfelde heel erg nu, zelfs aan zijn bestaan. Vooral omdat ik het ene en ander las over evolutie en wat de andere kant van het kamp zei over het wel of niet bestaan van god.
Omdat ik rationaliteit en rede heel erg in het vaandel had, vond k de argumenten van de atheisten toch wel sterker en solider.

Om het verhaal af te ronden; ik ging met deze vraag naar een geleerde, hopend dat er iemand anders was geweest vóór mij die dit punt al heeft kunnen weerleggen, want op dat moment kon ik mezelf niet onderuit halen.( Ik heb de gewoonte om als ik aan iets denk, dat ik een tegenargument daarvoor verzin en ga zo door).

Maar zelfs toen kon hij het niet oplossen en hij kon mij ook niet naar een boek(en) verwijzen waar ik misschien dit punt terug kan vinden, helaas niet.
Het enige wat hij tegen mij zei; God doet wat hij wil!
En op dat moment dat; als god dan echt bestaat, dan verdient hij mijn aanbidding niet.
En zo ben ik dus een soort van atheist geworden ten opzichte van de theistisch concept van god. Ik blijf bij mijn standpunt tot iemand mij van gedachtes kan laten veranderen door een logische rationele manier en niet vanuit de koran, omdat ik dat niet als bewijs zie.

Ik heb teveel getypt nu.
Mocht je nog vragen hebben ofso, laat me weten.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: My story

Bericht door Ariel »

Bedankt voor je getuigenis Mul7.
Het is heel interessant om te lezen hoe jouw ogen open gingen. Ook heel moedig van je.
Vind jij het goed als ik jouw getuigenis op ons portal neer zet?
http://dutch.faithfreedom.org/category/ ... x-moslims/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mensen kunnen daar van leren, en wie weet gaan er bij meer moslims de ogen open, en verliezen ze hun angst voor de hel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: My story

Bericht door BFA »

Bedankt voor je verhaal.
Wat doe je in het leven?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Ariel schreef:Bedankt voor je getuigenis Mul7.
Het is heel interessant om te lezen hoe jouw ogen open gingen. Ook heel moedig van je.
Vind jij het goed als ik jouw getuigenis op ons portal neer zet?
http://dutch.faithfreedom.org/category/ ... x-moslims/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mensen kunnen daar van leren, en wie weet gaan er bij meer moslims de ogen open, en verliezen ze hun angst voor de hel.

Graag gedaan Ariel,

Ik zou het verhaal nog wel hier effe houden, tot ik er klaar voor ben om het op de portal te zetten.

Anders gaat het te snel en dat wil ik ook weer niet.
Hopelijk begrijp je het
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: My story

Bericht door Ruth »

je bent een denker Mul7id, veel mensen kunnen dat niet van zichzelf zeggen. Die hebben hun gezonde verstand en rede uitgeschakeld.


Dat vrije wil-gedoe en voorbestemming speelt eigenlijk in het geloof waarin ik ben opgegroeid (christendom) ook heel sterk en ik heb er nooit veel van begrepen.
Aan de ene kant beweert men dat de mens een vrije wil heeft, dus kan kiezen om te geloven of niet, maar aan de andere kant is het al voorbestemd of je bekeert zal worden of verloren zal gaan (duur woord: predestinatie, jaja ik heb opgelet tijdens de catechisatie)

Je hebt vast FFI Internationaal ook al ontdekt, daar kun je nog veel meer mensen vinden die hetzelfde als jij hebben doorgemaakt. Misschien kun je contact leggen met lotgenoten als je er behoefte aan hebt.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: My story

Bericht door Chaimae »

Interessant story.

Ik heb er wel wat op aan te merken. Je hebt het ergens in het begin van je verhaal over wetenschap en rationalisme. Naar mijn mening kan je dat als moslim ( en ik kan het weten als moslima) combineren met de islam. Wetenschap is niet allesomvattend. En over het wijsgerig grondslag kan je ook nog vraagtekens plaatsen, want de praktische toepassing van de kritische wetenschapsbeoefening blijkt vooral in ethisch opzicht vaak teleurstellend te zijn.

Heel wat mensen met wie ik discussies, waarbij de gemoederen hoog opliepen, heb gehad, grijpen te snel naar de wetenschap. De meeste islamitische geboden zijn gericht op de fitrah, oftewel, de menselijke aanleg van de mens. Wetenschap houdt zicht daar niet mee bezig, en neemt dat niet mee in het onderzoeken. Daarom vind ik (gemakshalve) neopositvistische wetenschapsvisie de enige juiste.

Nou ben ik ook heel kritisch naar de islam toe en kan ik me ook in veel regels niet vinden, maar dat kan ik heel goed relativeren door het in de tijdsgeest te zetten. En door de koran in zijn geheel in kaders te plaatsen. Ik ben op school nu bezig met het vak tekstanalyse en daar leer ik bijvoorbeeld dat het van groot belang is dat tekstanlyse ( in dit geval het analyseren van de Koran) onontbeerlijk is voor een goede test van voorlichtingsmateriaal en context!

Weten je ouders het al? Of wil je het gewoon geheim houden?
Laatst gewijzigd door Chaimae op vr apr 09, 2010 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: My story

Bericht door Ariel »

Dat begrijp ik, en geef maar aan als je er klaar voor bent Mul7id.
Als het geplaatst wordt, dan doen we dat nooit onder je eigen naam..
En sterkte met je innerlijke strijd. De oprichter van deze site ( de Iranees Ali Sina) heeft er ook een hele tijd over gedaan voor dat hij voor honderd procent kon en durfde te zeggen dat hij Moslim af is.
http://www.faithfreedom.org/Articles/si ... left_islam" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik je een goede raad mag geven, wees dan ook in je eigen familie en vriendenkring voorzichtig met dit verhaal. Ik vermoed dat jij je familie niet wil verliezen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Ruth schreef:je bent een denker Mul7id, veel mensen kunnen dat niet van zichzelf zeggen. Die hebben hun gezonde verstand en rede uitgeschakeld.


Dat vrije wil-gedoe en voorbestemming speelt eigenlijk in het geloof waarin ik ben opgegroeid (christendom) ook heel sterk en ik heb er nooit veel van begrepen.
Aan de ene kant beweert men dat de mens een vrije wil heeft, dus kan kiezen om te geloven of niet, maar aan de andere kant is het al voorbestemd of je bekeert zal worden of verloren zal gaan (duur woord: predestinatie, jaja ik heb opgelet tijdens de catechisatie)

Je hebt vast FFI Internationaal ook al ontdekt, daar kun je nog veel meer mensen vinden die hetzelfde als jij hebben doorgemaakt. Misschien kun je contact leggen met lotgenoten als je er behoefte aan hebt.
Dank je Ruth,
In mijn vrome moslim jaren werd ik ook zo gezien door mijn kring, maar sommige waarschuwde me om teveel te denken, anders zou ik van het pad dwalen.
Ik reageerde natuurlijk door te zeggen, dat Islam het ware geloof is, die zal dan stand houden en elk kritiek uit de weg ruimen ( guess not).
Opzich heb ik niks tegen islam, behalve dat het verzonnen. Er zijn ook wel mooie dingen daarin, wat je ook terugkan vinden in andere religies en culturen.
Mijn visie daarop en op god eigenlijk als geheel is gewoon drastisch veranderd en zolang niemand mijn vraag kan beantwoorden, ben ik ook niet van plan dat te veranderen.

Jah ik zit ook op cemb.uk, veel van mijn lotsgenoten, het voelt wel raar. Want als je met hun bent, denk je alsof je nog een moslim bent...soort van sociale cohesie waar ik ook veel waarde aan hecht. Ik kan zelf mijn verstand gewoon niet uitschakelen, dat is voor mij te kostbaar.

Maar thanx voor je reply
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Ariel schreef:Dat begrijp ik, en geef maar aan als je er klaar voor bent Mul7id.
Als het geplaatst wordt, dan doen we dat nooit onder je eigen naam..
En sterkte met je innerlijke strijd. De oprichter van deze site ( de Iranees Ali Sina) heeft er ook een hele tijd over gedaan voor dat hij voor honderd procent kon en durfde te zeggen dat hij Moslim af is.
http://www.faithfreedom.org/Articles/si ... left_islam" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik je een goede raad mag geven, wees dan ook in je eigen familie en vriendenkring voorzichtig met dit verhaal. Ik vermoed dat jij je familie niet wil verliezen.
Veel dank daarvoor.
Ja soms heb ik er nog steeds moeite mee en soms betrap ik mezelf gebeden doen naar allah ( als die uberhaupt bestaat).
Dus het is nog een strijd. een hele heftige nog.
Jah inderdaad, ik zal daar voorzichtig mee zijn.
Dank je voor je advies
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89868
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: My story

Bericht door Ariel »

Mul7id schreef:
Veel dank daarvoor.
Ja soms heb ik er nog steeds moeite mee en soms betrap ik mezelf gebeden doen naar allah ( als die uberhaupt bestaat).
Dus het is nog een strijd. een hele heftige nog.
Beste jongen, ik vermoed dat jij nooit helemaal los kan komen van Islam. Net zoals Ruth ben ook ik opgevoed in een streng Christelijk gezin, en alhoewel ik net zoals jij vroeger bedenkingen had over bepaalde verhalen uit de bijbel, en vragen stelde waar ik geen bevredigend antwoord op kreeg , kan ik mijn calvinistische opvoeding nooit geheel wegcijferen of weg redeneren .
Het calvinisme zit in mij gebakken, net zoals Islam in jou gebakken zit.

Ik durf ook niet voor honderd procent te zeggen dat er geen God bestaat. Mijn hoofd en verstand zegt van niet, maar mijn gevoel zegt weer wat anders.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Chaimae schreef:Interessant story.

Ik heb er wel wat op aan te merken. Je hebt het ergens in het begin van je verhaal over wetenschap en rationalisme. Naar mijn mening kan je dat als moslim ( en ik kan het weten als moslima) combineren met de islam. Wetenschap is niet allesomvattend. En over het wijsgerig grondslag kan je ook nog vraagtekens plaatsen, want de praktische toepassing van de kritische wetenschapsbeoefening blijkt vooral in ethisch opzicht vaak teleurstellend te zijn.

Heel wat mensen met wie ik discussies, waarbij de gemoederen hoog opliepen, heb gehad, grijpen te snel naar de wetenschap. De meeste islamitische geboden zijn gericht op de fitrah, oftewel, de menselijke aanleg van de mens. Wetenschap houdt zicht daar niet mee bezig, en neemt dat niet mee in het onderzoeken. Daarom vind ik (gemakshalve) neopositvistische wetenschapsvisie de enige juiste.

Nou ben ik ook heel kritisch naar de islam toe en kan ik me ook in veel regels niet vinden, maar dat kan ik heel goed relativeren door het in de tijdsgeest te zetten. En door de koran in zijn geheel in kaders te plaatsen. Ik ben op school nu bezig met het vak tekstanalyse en daar leer ik bijvoorbeeld dat het van groot belang is dat tekstanlyse ( in dit geval het analyseren van de Koran) onontbeerlijk is voor een goede test van voorlichtingsmateriaal en context!

Weten je ouders het al? Of wil je het gewoon geheim houden?
De term fitrah ken ik al te goed en het verstandelijke methode voor het bewijs van god, plus nog de kalam argument en the first cause argument.
Ik ben langs ze allemaal geweest en het heeft mij niet echt geholpen.
Ik kan eigenlijk mezelf of als een deist zien of als een pantheist, maar ik kan me niet als een theist zien.
Maar over het neo positivisme heb ik je een pm gestuurd.
mijn vriendenkring weten alleen dat ik kritisch ben naar veel dinge in de islam.
Niemand weet het nog, behalve twee vrienden.
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Ariel schreef:
Mul7id schreef:
Veel dank daarvoor.
Ja soms heb ik er nog steeds moeite mee en soms betrap ik mezelf gebeden doen naar allah ( als die uberhaupt bestaat).
Dus het is nog een strijd. een hele heftige nog.
Beste jongen, ik vermoed dat jij nooit helemaal los kan komen van Islam. Net zoals Ruth ben ook ik opgevoed in een streng Christelijk gezin, en alhoewel ik net zoals jij vroeger bedenkingen had over bepaalde verhalen uit de bijbel, en vragen stelde waar ik geen bevredigend antwoord op kreeg , kan ik mijn calvinistische opvoeding nooit geheel wegcijferen of weg redeneren .
Het calvinisme zit in mij gebakken, net zoals Islam in jou gebakken zit.

Ik durf ook niet voor honderd procent te zeggen dat er geen God bestaat. Mijn hoofd en verstand zegt van niet, maar mijn gevoel zegt weer wat anders.
my feelings exactly!
Ik zou denk ik meer in de panentheistische godsbeeld van bijvoorbeeld Spinoza geloven, veel eleganter en veel nobeler en edeler.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: My story

Bericht door Dhana »

Zooo mijn lieve hemel wat een verhaal, zeg. Ik neem zwaar mijn petje voor je af. Uit de islam stappen, al is het alleen maar in je hoofd en bazuin je het niet eens rond, is psychisch gezien een Herculeswerk. Wat een strijd moet jij met jezelf en je afkomst geleverd hebben, voordat je dit allemaal doorsworstelt had. Een zinnetje doet mij nog wel pijn, dat je soms twijfelt of allah wel bestaat en dan word je bang. Dat is niet alla hoor die dat in je hoofd "tovert". Dat is et laatste restje van alles wat er bij je in gepompt is.

Mijn schoonouders stapten samen met nog een stel uit het apostolische genootschap en waren maanden daarna nog bang dat hen of hun kinderen iets vreselijks zou overkomen als straf voor hun uittreden. Ze zijn alle 4 gewoon oud geworden en gestorven en de kinderen zijn allemaal nog in leven. Waarmee ik maar zeggen wil dat het zonde is dat je dit jezelf nog aandoet, al heb ik er alle begrip voor.

Veel geluk verder, je hebt het juiste pad al ingeslagen en nu nog leren niet meer terug te kijken. Dat deed de vrouw van Lot/Loet ook en ze veranderde in een zoutpilaar. Ik neem dat verhaal niet letterlijk, maar als je het bekijkt het licht van jouw verhaal is het zeker een ter zake doende metafoor. Sta jezelf niet toe een psychische zoutpilaar te worden en vertrek verlicht zonder je vroegere bagage naar een "ander land" van jouw eigen keuze.

Als je nog meer zaken van je af wilt schrijven, of gewoon je hart wilt uitstorten zijn we er hier allemaal voor je.

Warme groet,

Dhana
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Dhana schreef:Zooo mijn lieve hemel wat een verhaal, zeg. Ik neem zwaar mijn petje voor je af. Uit de islam stappen, al is het alleen maar in je hoofd en bazuin je het niet eens rond, is psychisch gezien een Herculeswerk. Wat een strijd moet jij met jezelf en je afkomst geleverd hebben, voordat je dit allemaal doorsworstelt had. Een zinnetje doet mij nog wel pijn, dat je soms twijfelt of allah wel bestaat en dan word je bang. Dat is niet alla hoor die dat in je hoofd "tovert". Dat is et laatste restje van alles wat er bij je in gepompt is.

Mijn schoonouders stapten samen met nog een stel uit het apostolische genootschap en waren maanden daarna nog bang dat hen of hun kinderen iets vreselijks zou overkomen als straf voor hun uittreden. Ze zijn alle 4 gewoon oud geworden en gestorven en de kinderen zijn allemaal nog in leven. Waarmee ik maar zeggen wil dat het zonde is dat je dit jezelf nog aandoet, al heb ik er alle begrip voor.

Veel geluk verder, je hebt het juiste pad al ingeslagen en nu nog leren niet meer terug te kijken. Dat deed de vrouw van Lot/Loet ook en ze veranderde in een zoutpilaar. Ik neem dat verhaal niet letterlijk, maar als je het bekijkt het licht van jouw verhaal is het zeker een ter zake doende metafoor. Sta jezelf niet toe een psychische zoutpilaar te worden en vertrek verlicht zonder je vroegere bagage naar een "ander land" van jouw eigen keuze.

Als je nog meer zaken van je af wilt schrijven, of gewoon je hart wilt uitstorten zijn we er hier allemaal voor je.

Warme groet,

Dhana
Dank je wel voor je tekst.
Ik stel je wel even gerust hoor, nu heb ik niet meer de twijfel of allah wel of niet bestaat. het is gwn een oud gewoonte dat k mezelf betrap en dat ik denk:
wth am i doing?
maar in een god die alles geschapen heeft en alles op zijn beloop laat gaan, heb ik geen moeite mee.
een panentheische god van Rumi en van spinoza.
ik wil wel beetje daarin verdiepen, dus als jullie wat teksten voor me hebben, heeel graag.
en jouw voorbeeld over zoutpilaar; prachtig! dat ga ik voor altijd onthouden.

Maar thanx anyway:)
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: My story

Bericht door Dhana »

Mul7id schreef: maar in een god die alles geschapen heeft en alles op zijn beloop laat gaan, heb ik geen moeite mee.
een panentheische god van Rumi en van spinoza.
ik wil wel beetje daarin verdiepen, dus als jullie wat teksten voor me hebben, heeel graag.
en jouw voorbeeld over zoutpilaar; prachtig! dat ga ik voor altijd onthouden.

Maar thanx anyway:)

Misschien dat forumlid, BFA je op weg kan helpen dat is een soort van ademende religieuze encyclopedie.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Mul7id
Berichten: 24
Lid geworden op: do apr 08, 2010 4:27 pm

Re: My story

Bericht door Mul7id »

Dhana schreef:
Mul7id schreef: maar in een god die alles geschapen heeft en alles op zijn beloop laat gaan, heb ik geen moeite mee.
een panentheische god van Rumi en van spinoza.
ik wil wel beetje daarin verdiepen, dus als jullie wat teksten voor me hebben, heeel graag.
en jouw voorbeeld over zoutpilaar; prachtig! dat ga ik voor altijd onthouden.

Maar thanx anyway:)

Misschien dat forumlid, BFA je op weg kan helpen dat is een soort van ademende religieuze encyclopedie.
Thanx, zal ik doen:D
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: My story

Bericht door BFA »

Mul7id schreef:een panentheische god van Rumi
Pan-en-theïstische .
Pantheïsme wil zeggen: Pan (alles) is een uiting van één God. Dit vind je terug in Hinduïsme. Dit is de zuiverste of waarste vorm van Monotheïsme. Veelzijdigheid in één.
In Rumi vind je Hinduïstische invloeden terug. Pan-en-theïsme is de eerste keer dat ik die term hoor. In tegenstelling tot Pantheïsme lijkt Pan-en-theïsme eerder te duiden op een relatie tussen alles en God. In dit opzicht duidt de term het denken van Rumi heel juist.
Waar Pantheïsme duidt naar het wezen van de God, doet Pan-en-theïsme dit niet. In Pan-en-theïsme is het wezen van de God (dat de term onbesproken laat) dat de relatie invult.
Beide termen kunnen dus een tegengestelde betekenis hebben.

Bij Rumi is alles onderworpen aan God. Dit maakt dat er geen verschil is tussen de God van Rumi en Allah.
Rumi schrijft technisch heel mooie gedichten. Hij is een van de grootmeesters der dichttechniek uit de geschiedenis.
Alhoewel bijna al zijn gedichten over liefde gaan, komt nergens de liefde voor de medemens ter sprake.
Het is altijd de liefde voor Allah die primeert. Al je maar af en toe één gedicht leest is dit niet zo duidelijk. Lees je verschillende gedichten na elkaar wel.
Lees je verschillende gedichten na elkaar, wordt ook duidelijk dat de mens die liefde naar Allah het best toont in het zoeken naar geestelijke dood.

Hinduïsme eert het leven dat alles uitstraalt en eert één God van leven.
De Allah van Rumi met zijn vraag voor geestelijke dood is hier tegengesteld aan.

Pan-en-theïsme zegt niets als term, als je er niet het beeld van de God die de relatie bepaald bij duidelijk maakt. In het geval dat Allah die God is, maakt dit geen andere Allah. De relatie is een relatie gebaseerd op onderwerping.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: My story

Bericht door Chaimae »

Mul7id schreef:
Chaimae schreef:Interessant story.

Ik heb er wel wat op aan te merken. Je hebt het ergens in het begin van je verhaal over wetenschap en rationalisme. Naar mijn mening kan je dat als moslim ( en ik kan het weten als moslima) combineren met de islam. Wetenschap is niet allesomvattend. En over het wijsgerig grondslag kan je ook nog vraagtekens plaatsen, want de praktische toepassing van de kritische wetenschapsbeoefening blijkt vooral in ethisch opzicht vaak teleurstellend te zijn.

Heel wat mensen met wie ik discussies, waarbij de gemoederen hoog opliepen, heb gehad, grijpen te snel naar de wetenschap. De meeste islamitische geboden zijn gericht op de fitrah, oftewel, de menselijke aanleg van de mens. Wetenschap houdt zicht daar niet mee bezig, en neemt dat niet mee in het onderzoeken. Daarom vind ik (gemakshalve) neopositvistische wetenschapsvisie de enige juiste.

Nou ben ik ook heel kritisch naar de islam toe en kan ik me ook in veel regels niet vinden, maar dat kan ik heel goed relativeren door het in de tijdsgeest te zetten. En door de koran in zijn geheel in kaders te plaatsen. Ik ben op school nu bezig met het vak tekstanalyse en daar leer ik bijvoorbeeld dat het van groot belang is dat tekstanlyse ( in dit geval het analyseren van de Koran) onontbeerlijk is voor een goede test van voorlichtingsmateriaal en context!

Weten je ouders het al? Of wil je het gewoon geheim houden?
De term fitrah ken ik al te goed en het verstandelijke methode voor het bewijs van god, plus nog de kalam argument en the first cause argument.
Ik ben langs ze allemaal geweest en het heeft mij niet echt geholpen.
Ik kan eigenlijk mezelf of als een deist zien of als een pantheist, maar ik kan me niet als een theist zien.
Maar over het neo positivisme heb ik je een pm gestuurd.
mijn vriendenkring weten alleen dat ik kritisch ben naar veel dinge in de islam.
Niemand weet het nog, behalve twee vrienden.
Hehehe... :wink2:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: My story

Bericht door BFA »

In feite is het beter van te kijken naar de religie en haar invloed op de maatschappij dan naar de namen waaronder religies geklasseerd worden.
De meeste onderverdelingen staan in relatie met bepaalde soorten maatschappijen. Er is een grote overlapping.
In verband met Sufi en Rumi zijn de vragen dan: Hoe heeft Rumi de maatschappij beïnvloed?
Rumli schrijft mooie liefdesgedichten, hebben deze gedichten iets bijgedragen of een verandering in het paradigma van de toenmalige maatschappij bewerkstelligd? Indien er bijdrage was, was deze bijdrage positief? Indien er verandering was: Was deze verandering positief?

Rumi was de stichter van een beweging. De technische kant van zijn gedichten doet hier niet ter zake. Zonder geniale beheersing van de dichttechniek had hij Islam niet kunnen beïnvloeden dat er een nieuwe beweging uit voortkwam.

Weet jij antwoorden op die vragen, Mul7id?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Plaats reactie