Even voorstellen

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen

Bericht door Pilgrim »

Jezus was geen klassieke pacifist in de betekenis zoals wij dat in onze tijd kennen. Ik meen destijds ook gelezen te hebben dat Petrus inderdaad soms de rol van een soort lijfwacht had en ook werd hij vaak beschermd door de menigte die hem voor een profeet hielden en waarvoor zijn tegenstanders soms bang waren. Dat blijkt bijvoorbeeld hieruit:
Matth. 21:45 Toen nu de overpriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hadden gehoord, bemerkten zij dat hij over hen sprak. 46 Maar hoewel zij een middel zochten om hem te grijpen, vreesden zij de scharen, daar die hem voor een profeet hielden.
Lucas 20:1 Op een van de dagen dat Jezus het volk in de tempel onderricht gaf en er het goede nieuws verkondigde, kwamen opeens de hogepriesters en de schriftgeleerden, samen met de oudsten, op hem af 2 en vroegen hem: ‘Op grond van welke bevoegdheid doet u die dingen? En wie heeft u die bevoegdheid gegeven? Zeg ons dat eens.’ 3 Jezus antwoordde: ‘Ook ik zal u iets vragen waarop u antwoord moet geven: 4 Doopte Johannes in opdracht van de hemel of van mensen?’ 5 Ze overlegden met elkaar: ‘Als we antwoorden: “Van de hemel,” zal hij vragen: “Waarom hebt u hem dan niet geloofd?” 6 Maar als we antwoorden: “Van mensen,” zal het volk ons willen stenigen, omdat iedereen ervan overtuigd is dat Johannes een profeet was.’ 7 Dus antwoordden ze dat ze het niet wisten. 8 Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Dan zeg ik u ook niet op grond van welke bevoegdheid ik die dingen doe.’
Jezus had ook geen moeite om een zwaard aan te schaffen, louter ter zelfverdediging om zo aanvallers van het lijf te houden.
Lucas 22:35 Daarna zei hij tegen hen: ‘Toen ik jullie uitzond zonder geldbuidel, reistas en sandalen, kwamen jullie toen iets tekort?’ ‘Niets!’ antwoordden ze. 36 Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen. 37 Want ik zeg jullie: wat geschreven staat, moet in mij tot vervulling komen, namelijk: “Hij werd gerekend tot de wettelozen.” Inderdaad, nu wordt voltrokken wat over mij gezegd is.’ 38 Ze zeiden: ‘Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden.’ Maar hij zei tegen hen: ‘Genoeg hierover!’
Verder lezen we nergens iets wat lijkt op klassiek pacifisme waarin bijvoorbeeld het leger afgeschaft moet worden. Johannes de Doper zegt bijvoorbeeld alleen tegen de soldaten dat ze niemand iets moeten afpersen, maar niet dat ze geen soldaat meer moeten zijn.

Jezus wordt in het boek Openbaring ook geïdentificeerd met de weergekeerde toekomstige Mensenzoon:
Openb. 19:11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid.
Oorlogvoeren in gerechtigheid dus. Dat is beslist iets anders dan klassiek pacifisme!
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma mar 26, 2012 11:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Even voorstellen

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:Oorlogvoeren in gerechtigheid dus. Dat is beslist iets anders dan klassiek pacifisme!
Wel ik ben blij dat te horen. Ik zie de figuur Jezus graag helemaal anders dan de suffe hippie-lamstraal waar Hij meestal voor moet doorgaan. Ik kende de teksten niet die je citeerde, ze zijn alleszins heel verhelderend. Als de christenen de strijdbare Jezus als voorbeeld zouden nemen( de Christos Pantocrator van de orthodoxe kerk) ipv de door linkse denkbeelden gemanipuleerde slappe pacifistische junk wil ik ZO christen worden!
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Rafael princ
Berichten: 29
Lid geworden op: vr mar 16, 2012 3:35 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Rafael princ »

Beste Pilgrim,

Je dient de gereffereerde passage in zijn directe en historische context te lezen. De oproep tot het kopen van zwaarden heeft niks te maken met gewapende resistantie. Toen de apostelen hem immers 2 zwaarden (messen) lieten zien gaf Jezus aan dat dit genoeg was. ( 2 messen op 12 apostelen). Een bevriende theoloog heeft deze passage al in zijn historische context geplaatst waarbij hij ingaat waarom een letterlijke lezing van bovenstaande passage niet plausibel is:

http://www.answering-islam.org/Authors/ ... _22_36.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Daarnaast heb ik zelf ook een uitgebreid artikel geschreven waarbij ik in ga op zogenaamde ''vijandige passages in het NT:

http://www.answering-islam.org/authors/ ... _hate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Even voorstellen

Bericht door Pilgrim »

Now, however, he is in Jerusalem, and he has undergone the compacted antagonism of religious leaders seeking to trap him with self-incriminating words. When the authorities are not present, they send their spies. The atmosphere is therefore tense, and the two swords—no more than that—represent the tension.
Ter afschrikking dus?!
Yet, he was hung on the cross between two thieves, which is also a fulfillment of Isaiah’s prophecy (Luke 23:32; 39-43). What are criminals known for carrying with them? Weapons, and to be numbered among criminals, Jesus must also have weapons.
Ik vind dit wat ver gezocht. Jezus had echt geen wapens nodig om een profetie te laten uitkomen dat hij tot de wettelozen gerekend werd. Trouwens als ik goed lees lijkt die aanbeveling om o.a. een zwaard te kopen vooral te slaan op de tijd NA de dood en/of de verdwijning van Jezus, wanneer de apostelen heengezonden zullen worden, ieder een kant uit. Hij beveelt immers, behalve een zwaard (voor ieder van hun!), ook een reiszak en een beurs aan. Dat doe je alleen als je op reis gaat. Die twee zwaarden waren op dat moment in Gethsamené natuurlijk niet nodig, maar dat wisten die apostelen niet en vermoedelijk begrepen ze hem verkeerd omdat ze er nog geen idee van hadden wat er zou gaan gebeuren en dat Jezus zou sterven. Grappig! Want als zijn discipelen reageren met 'hier zijn twee zwaarden!' impliceert dit dat die twee zwaarden er al die tijd al waren en dus niet meer aangeschaft hoefden te worden. :) Kennelijk zijn er dus altijd op zijn minst twee apostelen geweest die een zwaard droegen en één van hen was waarschijnlijk Petrus omdat hij ook degene was die een zwaard trok in de Hof van Gethsemané om de arrestatie van Jezus te verhinderen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Scarlatti »

Welkom Rafael princ!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Plaats reactie