faith schreef:Het is duidelijk dat het niet aangaat om de islam te bestempelen als een ‘achterlijke godsdienst’. We moeten onderscheid maken tussen de islam als godsdienst en hoe mensen in hun land en in hun omgeving daar vorm aan gegeven hebben. We moeten onderscheid maken tussen godsdienst en cultuur. Ook op grond van het christelijke geloof zijn er griezelige wetten uitgevaardigd. Nog steeds worden er door kerken en groepen onderdrukkende regels opgedrongen op grond van de bijbel. We zouden protesteren wanneer alle christenen op één hoop gegooid zouden worden. Heilige teksten kunnen goed en bevrijdend zijn; mensen kunnen er echter, als dat in hun belang is, een onderdrukkend systeem van maken.
geschreven door: D.S P. Lindhout
@Faith,
Wat is het nu, hoevaak moeten we dit soort holle uitspraken nu nog aanhoren.
De hele, ik zeg Héle, moslimgemeenschap, gebruikt dit soort uitspraken te pas en te onpas.
Volkomen willekeurig volgens jou, mag je cultuur en religie niet mengen, terwijl hele volksstammen zich beroepen op religie, om hun culturele daden en gewoonten te rechtvaardigen.
Het lijken wel jojo's, eerst géén, en dan weer wél vermenging van religie en cultuur.
Wij worden hier dagelijks mee geconfronteerd in de media en op straat.
Weet, dat je geloofsgenoten heel snel, door álle andersdenkenden, echt niet meer voor vol aangezien worden, en alleen nog maar als bedreigend gezien worden.
De retoriek die je rondstrooit, vervuilt onze mooie westerse samenleving, waar jij en jouw soort gretig misbruik van maken.
Nestbevuiling, zal ik het maar noemen.
Ook op grond van het christelijke geloof zijn er griezelige wetten uitgevaardigd.
Weer zo'n nietszeggende uitspraak.
In het verleden, ja bestond angst en ontzag voor de kerk, heden ten dage, hebben eukomenische richtlijnen niets, of weinig, te betekenen.
De christen kan hier geheel vrij mee omgaan, verwerpen of opvolgen.
De richtlijnen van het vaticaan, hebben tegenwoordig weinig of geen betekenis meer, en het niet opvolgen kan op geen enkele wijze gesanctioneerd worden. (behalve excommunicatie, maar dan moet je het heel bont gemaakt hebben)
In tegenstelling binnen islam, waar angst en straf regeert.
Bah bah, wat een instelling om je daar door te laten beïnvloeden.
Ben je nog te redden, Faith?.
Zal ik eens de taktiek toepassen, die in de moskee wordt toegepast?
"Ga zo snel mogelijk de bijbel lezen, en conformeer je tot het christendom, dan is redding misschien mogelijk".
Maar je zult evenals veel van je geloofsgenoten al té hersendood zijn, om hier over na te denken.
Eigenlijk is het zo flauw, om zo te praten, maar aan jouw kant hoor ik niet anders.
Begrijp je nu, waarom de seculiere europeaan steeds meer aversie gaat krijgen tegen islam en zijn duidelijk storende uitwassen?
Groet Joannes