mijn postings in Turnhoutsebaan

Moderator: M

indobelg

mijn postings in Turnhoutsebaan

Berichtdoor indobelg » Ma Apr 14, 2003 9:26 am

Mohamed,

Er was geen democratie in het Oude Griekenland.

Enkel vrije mannen die het Atheens staatsburgerschap hadden mochten stemmen. Slaven, slavinnen en vrije vrouwen mochten niet deelnemen aan die democratie. Ook vrije mannen die geen burgers waren van Athene mochten niet stemmen.
Wanneer je ouders allebei burgers van Athene waren mocht je stemmen, maar alleen als je een vrije man was.

In de Zuid-Griekse stad Sparta ging het er heel anders aan toe. Daar werden de jongetjes vanaf hun zesde levensjaar weggenomen van hun ouders en ondergebracht in kazernes waar zij een militaire opleiding kregen. Zij mochten oefenen met hun zwaarden op heloten (dat waren de slaven die eigendom waren van de staat)
Gehandicapte jongetjes of te domme of zwakke jongetjes werden gewoon gedood zodat enkel de sterksten overbleven.
Ook Hitler wist dit, hij kende de geschiedenis en hij paste hetzelfde principe toe.

In Athene tijdens het hoogtepunt van de zogenaamde democratie, dus ten tijde van Perikles, werd de gehuwde vrije vrouw zeker niet als lustobject of als werkster beschouwd.
De echtgenote had immers slavinnen om al het werk te doen. De echtgenote diende toen enkel om kinderen te verwekken. De meeste mannen vonden hun seksueel genot bij slavinnen en professionele courtisanes (de hetairen) maar ook bij jonge knapen en oudere mannen.
Homoseksualiteit was toen normaal en algemeen aanvaard.

Je schrijft : zoals bij de Grieken had de vrouw bij de Romeinen ook geen positie in de samenleving. De man was het "helemaal", hij mocht zelfs zijn vrouw vermoorden als hij daar behoefte aan had.

Ik heb Romeins recht gestudeerd en ik kan je verzekeren dat een Romein zijn vrouw niet mocht vermoorden, zelfs niet wegens overspel van zijn vrouw.

De volstrektheid van het mannelijk gezagsrecht was beperkt. Zo heeft het matrimonium sine manu, het zogenaamde vrije huwelijk, waarbij de vrouw niet meer komt te staan onder het volstrekte gezagsrecht van haar man, groter betekenis tegenover het matrimonium cum manu. Dat laatste was al rond het jaar 80 voor onze tijdrekening niet meer in zwang.

Ook wat betreft slaven zijn er verordeningen, onder andere van Keizer Antoninus Pius die bepalen dat de heer die zijn slaaf zonder geldige reden zomaar doodt, zelf met de dood bestraft wordt.

Ik moge je verzoeken, alvorens je iets schrijft over Grieken en Romeinen, eerst even geschiedenis en Romeins recht te studeren want anders praat je in het wilde weg.

Wat Perzen en hindoes betreft, daar weet ik niks van, dus ik doe niet zomaar uitspraken over hun cultuur zonder de bronnen bestudeerd te hebben.

Wat de Britten in de 19de eeuw betreft, dat was ook geldig in Belgisch recht. Een getrouwde vrouw werd beschouwd als een minderjarige en had toelating nodig van haar man om een contract te ondertekenen of in het algemeen op te treden in rechte.

Wat Christendom betreft : inderdaad werd de vrouw beschouwd als de deur naar de hel, maar de maagd Maria moest aanbeden worden. Nu spreken wij over de Middeleeuwen. Christendom is ondertussen geëvolueerd naar een meer humane visie.
(tussen haakjes, ik ben geen katholiek, geen protestant, geen christen noch hindoe of boeddhist, kortom, ik ben een atheist)

Tenslotte, wat je citaten uit de Al Qur’an betreft, ik kan minstens evenveel bloeddorstige citaten citeren uit dezelfde Al Qur’an, maar ook uit de Bijbel van de christenen.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Ma Apr 14, 2003 11:13 am

Naar aanleiding van uw posting ben ik een kijkje gaan nemen op het forum en vooral onder de rubriek:Bismillah De dialogen die nu gevoerd worden zijn echt de moeite waard, ik raad andere forumleden dan ook aan om eens een kijkje te nemen. Doen !!!!

Terug naar “Commentaar van Lezers”