De bedevaart naar Mecca

Moderator: M

indobelg

De bedevaart naar Mecca

Berichtdoor indobelg » Ma Apr 14, 2003 9:31 am

Ik ben nog nooit in Saoedi-Arabia geweest en ik mag daar zelfs niet naartoe, want toerisme is verboden.
Nochtans zou ik dat wel kunnen want ik bezit nog altijd een diploma van de Grote Moskee van Bandung dat ik moslim ben.
Enkel wanneer men de bedevaart wil doen, mag men naar dat zogenaamde Heilige Land.

Hier in Indonesia is dat een goeie businees, want zowel de Indonesische regering als de reisagentschappen als de banken verdienen er aan.

Om de Haj mee te maken moet men een speciaal paspoort aanvragen. Het gewone Indonesische paspoort volstaat niet. Men moet een speciaal Haj paspoort aanvragen en dat kost 500 dollar.

Dan moet men een aantal lessen volgen over hoe men zich moet gedragen in een vliegtuig. De meeste Haj kennen enkel een gat in de grond om te schijten want ze komen uit dorpjes en hebben nog nooit de wijde wereld gezien, laat staan de binnenkant van een vliegtuig.

Wanneer zij een westers WC zien gaan zij hurken op de bril. Dus moeten zij nog eens betalen voor al die lessen over wat mag en niet mag in een vliegtuig.
De Indonesische regering wil niet meer meemaken wat er twintig jaar geleden gebeurd is : toen is een vliegtuig van Garuda Indonesian Airways in volle vlucht ontploft, omdat een vrouw rijst begon te koken op een kerosene komfoor. Geen overlevenden. Allemaal naar Allah.

De banken, onder andere Bank Mandiri geeft aan hun klanten de mogelijkheid om te sparen voor de Haj op een speciale Haj rekening. De dorpelingen geven hun geld, en de bank investeert in de wapenindustrie, maar ook in Amerikaanse industrie.

Verder moeten de Haj mensen ook een speciaal uniform kopen, dus een groene batik en een zwarte broek voor de mannen enzovoort.
Uiteraard gaan die mannen niet in dat uniformpje de Haj doen, dit is enkel de kledij om te vertrekken vanuit Jakarta.
Het kost hun hopen geld.

De Indonesische reisagentschappen genieten ook nog eens van de commissies die ze krijgen van de Arabische hotels of tentenkampen.
Die tenten zijn ook airconditioned.

En verder verdient de corrupte minister van Godsdienstzaken ook nog eens aan dat hele gedoe.

Of hoe kan het anders dat de minister van Godsdienstzaken van Indonesia twee paleizen bezit en rondrijdt in een dure mercedes en zijn dochter - die ik al eens ontmoet heb - in een arm land zoals Indonesia een BMW van het laatste model heeft ?

indobelg

Re: De bedevaart naar Mecca

Berichtdoor indobelg » Ma Apr 14, 2003 9:37 am

Sorry, nog vergeten te zeggen : de dochter van de minister voor Godsdienstzaken draagt geen hoofddoek.

Ik heb haar ontmoet in een zeer exclusieve discotheek in Bali.

Waarom was ik ook daar ?
Omdat ik uitgenodigd was door de dochter van een andere minister, namelijk de minister van Industrie.

Terug naar “Commentaar van Lezers”