Laatste nieuws uit Indonesia

Moderator: M

indobelg

Laatste nieuws uit Indonesia

Berichtdoor indobelg » Do Mei 01, 2003 12:24 pm

Ainul Rokhima is haar naam. Zoals bijna alle Indonesiërs heeft zij geen familienaam. Gewoon twee voornamen. Zij komt uit een klein dorpje in de Indonesische provincie Oost-Java.

Ainul heeft in haar dorp de lagere school uitgelopen. Ze kan dus lezen en schrijven en ze kan een zeer klein aantal verzen van de Koran in het Arabisch opdreunen, maar ze begrijpt nauwelijks de betekenis ervan.
Verder weet ze niets.
Ze heeft nog nooit gehoord van Caesar of Einstein, ze weet niet dat er in de twintigste eeuw twee wereldoorlogen zijn uitgevochten, dat er in Cambodia een genocide is gebeurd, dat Beethoven en Bach prachtige muziek hebben gecomponeerd, dat het staatshoofd van Engeland geen president doch wel een Koningin is, kortom, ze is zo onwetend dat ze zelfs niet eens de geschiedenis van haar eigen vaderland kent, behalve dan dat Indonesië onafhankelijk geworden is door de Nederlanders er uit te schoppen, maar op een wereldkaart kan ze niet eens de ligging van haar eigen land vinden laat staan aanwijzen waar Japan of Frankrijk zich bevindt.

Dergelijke onwetenheid is kenmerkend voor dorpsmeisjes zoals Ainul. Miljoenen dorpsmensen in dit land van 225 miljoen inwoners weten even weinig als zij.
Maar allen kennen de populaire Dangdut liedjes uit hun hoofd.

Dangdut is een mengeling van Arabische, Indische en Maleise muziek. Het is de de muziek van de dorpsmensen d.w.z. de muziek van de laagste klassen van de Indonesische maatschappij.
Dangdut is een erotische muziek waarbij de zangeressen in duistere kroegjes heel suggestief erotisch met hun heupen zwaaien.
Ook tijdens dorpsfeesten zingen Dangdut zangeressen voor een enthoesiast meewiegend publiek.
Dangdut is altijd de muziek geweest van de volksmens, van de armen.

Nochtans zijn Dangdut zangeressen niet schaars gekleed zoals Egyptische buikdanseressen. De zangeressen hebben een sarong aan die tot op hun voeten reikt.
In de kroegjes was het de gewoonte dat toeschouwers geld gooiden naar de zingende danseres. Deden de toeschouwers dat niet dan werd er niet gezongen en gedanst. Mits betaling van een beetje meer geld mocht men ook met de zangeres dansen.
Zo is het altijd geweest en niemand nam daar aanstoot aan.

Nu is er plots een meisje uit die kroegjes en dorpsfeestjes opgestaan en heeft in de grote steden van Indonesië zoals Surabaya en Jakarta en Medan op een podium voor honderdduizenden mensen hetzelfde gedaan wat al sinds meer dan tachtig jaren gedaan werd in duistere kroegjes en op feesten in afgelegen, primitieve dorpjes waar de hartslag van het volk klopt.

Ainul trok naar de hoofdstand Jakarta en begon er voor weinig geld te zingen in een club. Daar werd zij ontdekt door steeds meer toeschouwers, en uiteindelijk door de grote showbizz.
De TV maatschappijen roken geld.
Haar verhaal vertoont veel overeenkomsten met Edith Piaf’s leven.
Ook Ainul is een straatmus. Ik weet niet of zij een even actief seksueel leven leidt zoals Piaf dat sinds haar prille jeugd deed, maar ik ben er zeker van dat zij geen maagd meer is. Er bestaan geen maagden van 25 jaar in Indonesische dorpjes.

Ainul Rokhima veranderde haar naam in Inul Daratista. Time Magazine schreef dat Daratista betekent : the girl with the breasts – uiteraard een verkeerde vertaling want Dara betekent een jong, aantrekkelijk meisje en tista is een afkorting van artiste dus haar nieuwe naam betekent : jong meisje dat een artiste is.

Ze veranderde ook van kledij. Ze treedt op in een glitterend broekpak of een kort rokje, maar wat haar vooral doet uitsteken boven de andere zangeressen is haar rauwe dangdut dansstijl.
Inul’s stijl van dansen staat bekend als “ngebor” dit is Indonesisch voor “boren”, dus zoals een drilboor beweegt zij haar heupen en haar kontje. Dit, in combinatie met de meeslepende muziek, heeft uiteraard een enorm erotisch effect en maakt de toeschouwers wild.

In dit conservatieve land nam niemand daar aanstoot aan zolang Inul op dorpsfeestjes en in dorpskroegjes haar show opvoerde. In die kroegjes kreeg zij nog niet eens 3 euro voor een show, nu verdient zij plots duizenden euro per week, en er worden haar nu al honderdduizend euro’s aangeboden voor een optreden.
Een TV reporter van het Indonesische kanaal Metro TV deelde gisteren mede dat 36 landen, van Amerika tot Zweden en Japan, contracten aangeboden hebben voor optredens van Inul.

Onmiddellijk is de conservatieve islam in opstand gekomen. De Indonesische imams verwijzen naar hun fatwa van het jaar 2001. Die fatwa verbiedt o.a. suggestief dansen.

Zo zitten we midden in de controversie. Elk Indonesisch TV kanaal houdt een polling : voor of tegen Inul, en ook in talkshows, discussieprogramma’s en in speciale reportages staat Inul op de agenda, kortom, een hele natie van 226 miljoen inwoners discuteert over Inul en het wereldnieuws wordt plots onbelangrijk.

Pikant detail is dat de echtgenoot van Mevrouw de President Megawati een aantal weken geleden op een podium verscheen met Inul, in het zicht van al de TV camera’s, en zijn dikke kont probeerde te draaien zoals Inul haar smal kontje beweegt. Verder gaf hij Inul ook een kusje.
Dit werd door heel het Indonesische volk geinterpreteerd als de presidentiële zegen en een aanmoediging voor Inul.

Nu heeft ook ex-president Abdurrahman Wahid zich ermee bemoeid.
Hij is zelf een imam, maar hij verdedigt Inul. Gisteren zei hij op TV dat hij desnoods zijn islamitische stoottroepen (een paramilitaire organisatie) naar elk optreden van Inul zal zenden teneinde haar te beschermen.
Hij zei ook dat artistieke expressie niks te maken heeft met islam en dat Inul het recht heeft om als een drilboor te bewegen met haar heupen en haar kontje.
Wahid, die al het mogelijke doet om weer aan populariteit te winnen nadat hij door impeachment is afgezet als president, springt natuurlijk op de kar van Inul, met beide ogen gericht op de presidentiële troon. Dat van die ogen is erg symbolisch bedoeld, want hij is bijna volledig blind en heeft toen hij president was op kosten van de staat ongeveer alle beroemde oogartsen ter wereld bezocht onder het mom van een staatsbezoek, maar niemand kon hem helpen. Hij zal blind blijven.

Dan kwamen weer anderen op TV die zeiden dat het beter is dat Inul terugkeert naar haar dorp en boete doet want dat Allah zeer boos is.

De vereniging van artiesten en zangers van Indonesië heeft openbaar gezegd op TV en in de massa media dat zij Inul steunt en verdedigt.

Indonesiërs, altijd zeer kreatief bezig met hun taal, hebben zelfs een nieuw woord bedacht om de stijl van Inul te bschrijven : het “Inulisme”

Inul is verbluft door al die gebeurtenissen en totaal in de war. Het gaat haar boven het hoofd.
Met een betraand gezichtje kwam zij op alle TV kanalen haar verontschuldigingen aanbieden aan de imams.
Ze wist niet dat wat ze deed zonde is, zei ze.
Maar een paar dagen later verscheen zij weer op TV, deze keer geflankeerd door professionele managers uit de show bizz en een gerenommeerde advocaat.
Ze leek erg verward maar ze keek meer vastberaden uit haar ogen. En deze keer geen tranen. Je zag het : ze had een stuk zelfvertrouwen herwonnen en was gereed voor de strijd.
Haar interviews worden nu door de mensen rondom haar gemonitord. Inul is geld waard en daar komen de haaien op af.

Zonder het zelf te beseffen, is zij ook een symbool van de artistieke vrijheid geworden in dit conservatieve land.
Er wordt in de media gespeculeerd over politieke partijen die haar willen adopteren om hun populariteit te verhogen. De verkiezingsstrijd is al in volle gang en elke partij kan best een Inul gebruiken. Volgend jaar wordt de presidentsverkiezing gehouden.

Indonesië is het land met het meeste aantal moslims in de hele wereld. Gaan de imams eindelijk hun gezag verliezen door deze affaire ?
Spontane volkstoelopen ontstaan in grote steden. Huismoeders draaien er met hun heupen en betuigen hun steun aan Inul.

De imams zijn vreselijk geschrokken. Ze dachten dat het volk aan hun zijde stond. Ze dachten dat een gezagsargument het volk zou overtuigen, net zoals destijds de Katholieke Kerk in Vlaanderen de index der verboden boeken oplegde.

De fout van de imams is dat zij de gewone mens geraakt hebben in zijn volkse kultuur en traditionele muziek.
Een volkse kultuur laat zich niet muilbanden. Men heeft dit volk al zoveel afgenomen. Als men nu ook nog raakt aan hun geliefde Dangdut, is het normaal dat zij een krachtig nee zeggen tegen de zedeprekers.
Laatst gewijzigd door indobelg op Za Mei 03, 2003 2:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

indobelg

mijn buurvrouwtjes en hun echtgenoot

Berichtdoor indobelg » Do Mei 01, 2003 1:52 pm

Ayu, mijn buurvrouwtje, is 37 jaar oud maar ze ziet er 25 uit. Echt waar. Zelfs ik, na al die jaren ervaring in Indonesië, dacht dat zij niet ouder dan 25 jaar was maar toch is zij al 37 jaar oud.
Ze kwam mij vandaag zeggen dat de tweede vrouw van haar man weer een kind verwacht.
Dat is dus het derde kind. En Ayu heeft al een dochtertje van 11 jaar van hem. Dat maakt samen vier kinderen.
Ik wist dat al, want deze namiddag kwam Sri, de tweede echtgenote van haar man, mij vragen of ik geen massage wilde. Heel goedkoop, zei ze, twee uren massage voor dertigduizend rupiah.
Dat is ongeveer 3 (drie) euro.

Sri zei dat ze geld nodig heeft want haar man doet niks, werkt niet, en verluiert zijn tijd.
De twee echtgenotes van die man, dus Ayu en Sri en hun kinderen wonen allemaal samen in hetzelfde povere huisje naast mijn deur. Stromend water is er niet. Elke dag komen ze bij mij water halen en hun vuile was gaat mee in mijn wasmachine.

Telkens er etenresten zijn in mijn huis, eten zij die op.

Ayu werkt als naaister van 7 uur ‘s morgens tot 7 uur ‘s avonds in een klein naai atelier en Sri probeert geld te verdienen met massage. (3 euro voor twee uren)
Ayu verdient ongeveer vierhonderdduizend rupiah per maand om 12 uur per dag te werken dat is dus 41 euro per maand (eenenveertig euro)

En toch glimlachen die meisjes de hele tijd. Ze klagen ook over hun man en ze knikken ernstig wanneer ik hun zeg dat hun man een schoft is die maar kinderen maakt en zich er verder niks van aantrekt, maar ze blijven bij die schoft.

Bima, het elfjarig dochtertje van Ayu vierde haar verjaardag vorige maand. Ayu bracht mij een klein gouden kettinkje. Ik vroeg haar waarom ze dat deed. “Je moet tegen mijn dochtertje zeggen dat dit een kadootje van jou is,” zei Ayu, “Dan zal Bima dat geloven en dan zal ze dat ook tegen haar vader zeggen en dan zal haar vader het kettinkje niet durven afnemen en verder verkopen omdat hij dan beschaamd is tegenover jou”

Ik schrijf hier niet over Islamieten. Ayu en Sri en hun man en hun kinderen zijn Balinese hindoes die om de twee dagen naar de tempel gaan en offeren aan de goden Brahma, Shiva en Wisnu.

En zo gaat het leven voort in Bali zoals het al duizenden jaren voortgleed onder de palmbomen.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Zo Mei 04, 2003 10:16 pm

Ik heb geïnformeerd naar die Ainul en die blijkt inderdaad razendpopulair te zijn. Ik heb zelfs gehoord dat ze ooit een optreden verzorgd heeft in België, maar dat was nog voor ze echt bekend werd. Enfin, dat zijn de geruchten die ik van iemand uit Jakarta opgevangen heb. Indonesiërs en roddels gaan goed samen... ;)

indobelg

Berichtdoor indobelg » Zo Mei 04, 2003 11:35 pm

Patrick schreef:Ik heb geïnformeerd naar die Ainul en die blijkt inderdaad razendpopulair te zijn. Ik heb zelfs gehoord dat ze ooit een optreden verzorgd heeft in België, maar dat was nog voor ze echt bekend werd. Enfin, dat zijn de geruchten die ik van iemand uit Jakarta opgevangen heb. Indonesiërs en roddels gaan goed samen... ;)

Inul Daratista (echte naam Ainul Rokhima) is nog nooit in het buitenland geweest. Nu pas heeft ze plannen voor een wereldtoer, doch niet naar Belgie (noch zij, noch haar manager weten dat Belgie bestaat) maar wel o.a. naar Nederland, Japan enz...

Gisteren een TV reportage over haar openlucht optreden in Bandung (West-Java) gezien. Honderdduizend mensen hadden vrije toegang, Inul wilde haar fans verwennen. Uitdagend riep ze de massa toe : Boleh ngebor ? (dwz : is het toegestaan te boren, dwz haar speciale stijl om haar heupen en kontje als een drilboor te bewegen) Jaaaaa !!!!! brulde de massa die overwegend bestond uit islamieten.

Inul is een moedig meisje !

indobelg

Berichtdoor indobelg » Vr Mei 23, 2003 5:54 am

Dit bericht heb ik ook gepost in www.politics.be/forum

Indonesië is geen islamitische staat. De Indonesische grondwet decreteert vrijheid van godsdienst, maar staat geen atheisme toe. Elke burger moet zich bekennen tot een van de zes volgende godsdiensten : islam, katholicisme, protestantisme, hindoeïsme, boeddhisme of wat men hier noemt “chinese religie” (het gedoe in Chinese tempels)

Nochtans ziet men in de praktijk dat Indonesië helemaal geen seculiere staat is.

Een aantal voorbeelden :
Bij hun ambtsaanvaarding leggen de president, de regeringsleden, hoge ambtenaren, rechters, politiecommissarissen, enz, de eed af op de Koran of de Bijbel of het heilig boek van hun godsdienst. Er staat dan ook een imam of priester achter elke kandidaat. De priesters van de erediensten houden het heilig boek boven het hoofd van de kandidaat.

In het openbaar spreken politici en ambtenaren voortdurend over de Almachtige. Vooral de islamieten (de meerderheid) kunnen dit niet laten. Het is altijd :”Als God het wil, zal ik die of die wet uitvaardigen, dit besluit nemen, enz..”
Of : “Goed, er zijn overstromingen in Jakarta, wel, de regering doet er wat aan, en als God het wil, zullen onze maatregelen het probleem oplossen.”

De vice-president Hamzah Haz zegt op zijn website http://www.hamzah-haz.com/phpver/module ... me=Riwayat
dat hij drie vrouwen heeft, maar iedereen weet dat het er meer zijn. Dit is tegen de wet en ik zal jullie uitleggen waarom : ministers en staatsambtenaren mogen slechts 1 officiële echtgenote hebben wegens de pensioenwetgeving. Stel dat hij overlijdt. Dan zou er een (aanzienlijk) weduwenpensioen moeten worden betaald aan drie echtgenotes en dat komt duur uit in het geval van vice-presidenten en ministers om nog maar te zwijgen van de president. Nu hebben we weliswaar een vrouw als president, maar Hamzah Haz is presidentskandidaat voor de verkiezingen van volgend jaar.
(Hamzah Haz heeft ook 12 kinderen)

Haz en andere ministers leggen hun politiek uit in de moskee, na het vrijdag-gebed. Dit is niet erg seculier !
Dat zou zijn alsof een Belgische minister even ‘s zondags in de kerk zijn politiek komt uitleggen.
Weinig Indonesiërs zien in dat dit geen secularisme is.

In spelprogramma’s zoals “Who wants to be a Millionaire” zegt de quizmaster voortdurend tot de kandidaat : bidden tot de Almachtige zodat je wint.
Allah houdt zich dus ook bezig met de TV kwis.
Kandidaten die wat geld winnen wordt gevraagd : ga je nu met dat geld de bedevaart naar Mecca betalen ? waarop de verheugde kandidaat volmondig ja antwoordt, ook als hij dat helemaal niet van plan was, maar hij weet wel degelijk welk antwoord van hem verwacht wordt, op deze manier het TV kijkend volk sterkend in de mening dat iedereen naar Mecca trekt.

In de Indonesische soaps wordt er door de acteurs en actrices om de haverklap geknield om Allah om hulp te vragen. Ik heb nog nooit een “christelijke soap” gezien. Alle soaps zijn islamitisch, sommigen zelfs zeer zwaar islamitisch, zoals die soap over een computer die uitsluitend islamitisch advies geeft aan de hoofdrolspelers.
Ook is er een islamitische soap voor kinderen waarbij een schoolmeisje door een geheel in het zwart geklede vrouw (!) met zware make-up en zonder hoofddoek steeds slecht advies krijgt. Die vrouw stelt de duivel voor. Door veel bidden krijgt het meisje het gedaan dat Allah af en toe een vuurbol gooit naar de duivel, maar elke aflevering daagt de duivel weer ongeschonden op. Na elke aflevering komt een geheel in het wit geklede vrouw (die ook vleugels aan haar rug heeft) de kinderen de soap nog eens uitleggen en wijze raad geven.

Onlangs nog eens gekeken naar het Islamitisch halfuurtje op de
Indonesische TV.
Lutfiah en Mohammed zaten te preken over het gezin. Lutfiah ziet er uit als een boze non, met twee hooddoeken over elkaar en geheel ingepakt in een jurk met waarschijnlijk drie onderrokken.
De kijkers mogen ook telefoneren. Een jong meisje belde op en begon snikkend en wenend te vertellen over haar vader die al zijn geld opdoet zodat haar moeder op de markt een mager inkomen bijeenschraapt. Dat meisje zei dat ze graag zou willen verder studeren maar dat kan niet wegens die verkwistende vader die steeds maar duurdere auto's koopt en niet aan zijn familie denkt en waarschijnlijk ook geld uitgeeft aan andere vrouwen.
Weet je wat het antwoord was van Lutfiah, de boze non ?
Doorspekt met Arabische citaten uit de Al Qur'an gaf zij in het
Indonesisch de volgende raad : "Meisje, je moeder en jijzelf worden op de proef gesteld door Allah. Blijf vriendelijk tegen je vader, want hij
is het hoofd van de familie en je bent hem respect verschuldigd. Blijf
bidden tot Allah, en Allah zal je helpen. Ben je nog maagd ? (Het meisje zei van ja) Denk er dan ook aan dat Allah je wil tonen dat je
voorzichtig moet zijn bij het kiezen van een man. Kies een man die niet is zoals je vader."

Twee jaar geleden heb ik eens een brief gezonden naar een Indonesische krant. Ik stelde voor om een neutrale persoon te kiezen als president en ik suggereerde dat die persoon dan beter geen godsdienst heeft. Daar is een vloed van brieven op gekomen. In veel brieven doodsbedreigingen aan mijn adres !

indobelg

engels forum faithfreedom

Berichtdoor indobelg » Vr Mei 23, 2003 8:49 am

Een zekere Ultraman die zich ook Menj noemt probeerde even, in goede islam traditie, om uit te leggen dat ZIJN taal, nl het Maleis veel zuiverder is dan het Indonesisch.

Hij beweert dat het Indonesisch een corrupte taal is wegens de invloed van 300 jaar Nederlandse kolonisatie.

Hij beweert ook dat hij beter Indonesisch spreekt dan ik. Als bewijs zendt hij mij de hiernavolgende tekst. Zijn Indonesisch is NIET goed. Jullie zullen lezen hoe ik hem van antwoord dien.
Wat hebben die islamieten toch met het woord "puur" en "zuiver" ?

Hier is mijn antwoord.

Menj you wrote :

“Anda nggak perlu maklumkan kepada saya mengenai Bahasa Indonesia, saya sudah tahu semuanya. Saya boleh berbahasa Indonesia, walaupun saya mengakui bahawa perkaryaan bahasa Indonesia berbeza sedikit daripada Bahasa Melayu standard dan kadangkala butuhkan pembacaan berkali-kali. Namun saya masih boleh memahami penuturan dan penulisan dalam Bahasa Indonesia dengan keadaan yang baik.”

Sorry, but what you have written is not Indonesian.
Allow me to translate this Malay text into Indonesian.
The words I have changed are in capital letters.

Anda TIDAK perlu MEMAKLUMI saya mengenai Bahasa Indonesia, saya sudah tahu semuanya. Saya BISA berbahasa Indonesia, walaupun saya mengakui BAHWA KARYA Bahasa Indonesia BERBEDA sedikit daripada Bahasa Melayu standard dan KADANG-KADANG DIBUTUHKAN pembacaan berkali-kali. Namun saya masih BISA memahami DENGAN LANCAR penuturan dan penulisan dalam Bahasa Indonesia.

You wrote : “Bahasa Melayu was the standard used in the region from Southern Thailand to Southern Mindanao, Indonesian is the result of a corrupted Bahasa Melayu due to prolonged exposure to Dutch language and culture.”

What about the thousands of ENGLISH words in Bahasa Melayu due to prolonged exposure to British language and culture ?

What about all the ARAB words in Bahasa Melayu (I admit that there are many Arab words in Indonesian as well) like selamat datang, selamatan, salam manis, etc...

What about all the PORTUGUESE words in Bahasa Melayu like meja (table) mentega (butter)

Anyway, one can safely state that both Bahasa Melayu and Bahasa Indonesia are languages which borrowed many words and expressions from their former colonial masters and also from the Arabic language.

Don’t tell me that Bahasa Melayu is purer and more original than Bahasa Indonesia.

By the way, one could also argue that English is not a pure language. In fact, ALL the English words ending with “ion” like nationalisation, naturalisation, etc are borrowed from the French language.
So is the English word “porc” because it comes from the French language and is written the same way. The word “pig” is original English.
Many English words come from the Norman influence, so one can find many Norwegian and Swedish words in English like “house” (from the Swedish “hus”)
English is a made-up language, consisting of a mixture of Latin, Greek, Swedish, Norwegian, French, FLEMISH and the original Anglosaxon words of the early tribes.
There are many Flemish words in English because Flemish (my mother tongue) is MUCH OLDER than English and many Flemings invaded England together with William the Conqueror (in the year 1066, the Battle of Hastings). William the Conqueror’s wife was Flemish (the Countess Mathild of Flanders) and one of my ancestors invaded England together with William the Conqueror’s soldiers.
I am a nobleman (I am a count) because William the Conqueror made my ancestor a count. Later on, in the 15th century, around 1499, my ancestors went back to Belgium because of the War of the Roses in England)

I am a Fleming, this means that I come from the north of the Kingdom of Belgium.
Belgium is a federal state. In the north, one speaks Flemish, in the south one speaks French and in the east one speaks German. Belgium does not have a national language.
The Belgian government pays a monthly salary to the catholic priests and bishops, to the protestant priests, the jewish rabbi and also to the ISLAMIC imams.

Belgium is a secular state, but the government pays all those priests from all those religions. Taxpayers have no choice. Part of their taxes go to those priests and imam.
Belgium is very secular. In court, it is forbidden to take an oath on the Bible or on the Al Qur’an.
One must take an oath on one’s own conscience.
Of course perjury is punished by the law.

I was born in Belgium. I am a white man but I have been living in Indonesia for the past twenty years. I have an Indonesian passport, I am an Indonesian citizen. When I became an Indonesian, I had to give up my Belgian citizenship because Indonesia doesn’t allow dual citizenship. If I want to visit my family in Belgium, I have to apply for a visa at the Royal Belgian Embassy in Jakarta.

Salam manis dari Indonesia

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Vr Mei 23, 2003 6:02 pm

Mooi artikel. Geen een taal is 100% "zuiver".
En wat denk je van de vele Sanskritwoorden in Basa Indonesia en Basa Malayu. Sanskrit is een taal die ik goed spreek.

basa (taal) Sk. bhaaShaa (=taal) , bhaaSh = spreken.(bhaaShate = hij spreekt)
kata (zeggen) Sk. kathaa (=verhaal), kath = vertellen, zeggen (kathayati = hij vertelt)
atau (of) Sk. athavaa (=of)
mantri (minister), Sk. mantri (=minister, raadgever), mantr = raad geven (mantrayate = hij geeft raad)
negara (staat), Sk. nagaram (=stad)
desa (dorp), Sk. deshaH (=land) vgl.:Bangla-desh (= Bengalenland). dish= plaats aanduiden, dishati = hij duidt aan.
gaja (olifant) Sk. gajaH (=olifant)
bumiputra (inlander) Sk. bhuumiputraH (=zoon van de aarde) enz. enz.

In het Javaans schijnt nog veel meer Sanskrit te zitten.

En ook Tamil kadai Tamil kaDai=winkel.
kota Tamil koTai = fort.

Megawati Soekarnoputri. Skt. Meghavati SukarNaputrii . Meghavati = zij die wolken heeft. SukarNaputrii = dochter van hij die mooie oren heeft.
Plaatsnamen als Jakarta, Yogyakarta, Surabaya, Sumatra zijn allemaal van het Sanskrit af te leiden. Jaya-kartaa= maker van overwinning. Sura-abhayam = onbevreesdheid van een hemels wezen. yogya-kartaa = maker van wat geschikt is. sumaatraa = in goede verhouding wat hoeveelheid betreft.
In India werd Sumatra 'suvarNa-dviipa' (=goudeiland) genoemd.
Java, 'yava-dviipa' (=eiland van een soort graan).
Indonesië = 'dviipaantara(m)' = verscheidenheid van eilanden.

Het oude Javaanse schrift is onstaan uit het 'grantha-schrift' uit Zuid-India.

Een link over Sankritwoorden in het Indonesisch/Maleis.
http://seasrc.th.net/indic/inbyskt.htm

Patrick

Berichtdoor Patrick » Zo Mei 25, 2003 8:15 pm

Hamsa schreef:Indonesië = 'dviipaantara(m)' = verscheidenheid van eilanden

Indos Nesos ofwel Indische eilanden.

indobelg

Berichtdoor indobelg » Wo Jun 11, 2003 4:44 pm

Ik woon in de provincie Bali.
Bali is een uitzondering in vergelijking met andere Indonesische eilanden want alle Balinezen zijn hindoes terwijl de overgrote meerderheid der inwoners van de Indonesische archipel moslims zijn. (Indonesië bestaat uit een archipel van 13.677 eilanden waarvan ongeveer 2/3 bewoond zijn)
De Balinezen zijn de resten van de originele Indonesische beschaving en cultuur.
Toen de islam oprukte vanuit het noorden, eerst in Aceh (Noord Sumatra) en dan verder op het eiland Java, zijn de Hindoes steeds verder gevlucht tot ze voor de oceaan stonden. Ze zijn letterlijk in zee geduwd en uiteindelijk terechtgekomen op het eerste eiland dat ze tegenkwamen en dat was Bali.
Dat de Balinese hindoe cultuur zo puur is blijven bestaan is te danken aan de Nederlanders.
De Nederlanders hebben natuurlijk ook enorme wreedheden begaan zoals blijkt uit de collectieve zelfmoord van meerdere Balinese koningen, hun vrouwen en concubines, hun kinderen, en hun onderdanen.
Tijdens het Nederlandse coloniale bewind was Bali “off limits” voor katholieke en protestantse missionarissen maar ook voor islamitische imams.
In de jaren volgend op 1930 werd Bali “ontdekt” door een aantal rijke westerlingen. Zo is Charlie Chaplin in de dertiger jaren meerdere keren naar Bali gekomen als toerist. Ook Margaret Mead, de antropologe die een totaal verkeerd beeld schetste van Bali in haar boeken.
Vicky Baum, een Duitse schrijfster, kwam naar Bali in 1935 en schreef later het onvergetelijke boek “Das Ende der Geburt” Zij schreef over de zelfmoord van grote groepen van de bevolking toen de Nederlanders Bali wilden onderwerpen.
Alhoewel de Nederlanders al bijna heel de Indonesische archipel domineerden en coloniseerden was Bali nog altijd niet onderworpen in het begin van de twintigste eeuw. (een aantal jaren voor de Eerste Wereldoorlog)
Lees op deze website over de collectieve zelfmoord van de Balinezen http://www.baliforyou.com/bali/bali_past.htm
en ook hier
http://home.iae.nl/users/arcengel/NedIndie/bali.htm

Tegenwoordig telt Bali ongeveer 3.5 miljoen inwoners, waarvan ongeveer 600.000 ingeweken moslims die van Java komen.
Die moslims hebben natuurlijk een aantal moskees gebouwd en ze gaan daar mee door d.w.z. er worden meer en meer moskees gebouwd, allemaal uitgerust met luidsprekers en een recorder die om 4 uur in de morgen “Allah Akbar” schreeuwt.
Het is gewoon een cassette met een “timer” die automatisch in actie schiet om 4 uur in de morgen.
Dat vinden de Balinezen niet zo leuk.
De Balinezen willen geen lawaai horen van de moskee.

OK, dit was de inleiding tot mijn vraag. Ik ken hier in Bali een aantal moslims en ik zou van de forumleden willen vernemen hoe ik een discussie over islam het beste kan beginnen zodat die moslims een beetje beginnen te twijfelen en vooral : beginnen na te denken over de absurditeit van de islam.

Een voorbeeld : een confrater van mij, een Indonesische advocaat die zijn praktijk heeft in Bali, is een Javaanse moslim.
Welke vragen dien ik hem te stellen zodat hij begint na te denken ?
Zou ik beginnen over Aisha, het 9-jarige meisje dat met Mohammed getrouwd was, of zou ik eerder aanduiden dat er vele verzen bestaan in de Koran die aanzetten tot geweld tegen ongelovigen ?

Of zou ik hem een aantal verzen citeren die de bommenleggers van Bali geinspireerd hebben om de aanslagen te plegen ?

Voor mij is dit zeer belangrijk, want de rechtszitting wordt rechtstreeks uitgezonden op de Indonesische TV, en later is er mogelijkheid tot interactie met de joernalisten, dus er verschijnt een telefoonnummer op mijn TV scherm en ik kan deelnemen aan de discussie.

Deze morgen heeft een beschuldigde weer eens ALLAHU AKBAR geroepen tijdens de zitting. Hij wilde ook niet de eed afleggen op de Koran want dat lijkt op de eedaflegging van een christen op de bijbel.
Uiteindelijk werd hij door de rechtbank verplicht om de eed af te leggen op de Koran.

Wat ik van jullie wil weten is dit : Geef mij de verzen in de Koran waarop Imam Samudra en Amrozy (twee van de 30 bommenleggers) hun actie hebben gebaseerd.
Hier is verdere informatie :

http://www.theage.com.au/articles/2003/ ... 43449.html
en ook hier
http://reuters.com/newsArticle.jhtml?ty ... ID=2909464
en hier
http://www.abc.net.au/news/newsitems/s877176.htm

Indien ik weet op welke verzen van de Koran (NIET DE HADITH) zij zich baseren, kan ik andere moslims overtuigen, en in het bijzonder mijn Indonesische confrater (advocaat)

indobelg

Berichtdoor indobelg » Wo Jun 11, 2003 4:49 pm

Er zijn nochtans ook Indonesische eilanden die overwegend katholiek of protestant zijn zoals FLORES, het noord-westen van BORNEO, de gebieden rond het Toba meer in Sumatra (waar de BATAK people leven) en de Molukken.

Manon

Berichtdoor Manon » Wo Jun 11, 2003 8:11 pm

Wat ik van jullie wil weten is dit : Geef mij de verzen in de Koran waarop Imam Samudra en Amrozy (twee van de 30 bommenleggers) hun actie hebben gebaseerd.

Dit vind ik een moeilijke vraag Indobelg.
Er zijn wel een aantal verzen waarop ze hun daden "zouden hebben kunnen baseren"..... maar waarop ze het effektief gedaan hebben dat weet toch geen kat?

Enfin, ik heb hier een lijstje van "mogelijke" verzen:
---------------------------------
Zijn ongelovigen de verspreiders van wanorde?
Is het toegestaan de verspreiders van wanorde te doden
?

5:32 Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders.

5:33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

8:73 De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

Is het voorgeschreven de ongelovigen te bestrijden?

2:191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

4:74 Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.

5:33 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

8:7 En toen Allah u één der twee partijen beloofde dat zij de uwe zou zijn, wenstet gij, dat de partij zonder wapenen de uwe zou worden, maar Allah wilde door Zijn Woorden de waarheid bevestigen en de levenswortel der ongelovigen afsnijden.

8:12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

9:5 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

9:73 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.

9:123 O, gij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat Allah met de godvruchtigen is.

25:52 Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen.

47:4 Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

48:29 Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander. Gij ziet hen zich buigen en nederwerpen (in gebed), Allah's genade en Zijn welbehagen zoekende - Op hun aangezicht zijn de sporen van het zich ter aarde werpen. Dit is hun beschrijving in de Torah. En hun beschrijving in het Evangelie is als het zaad van koren, dat zijn scheut uitspruit, en dien versterkt, waardoor zij dik wordt en op eigen stengel komt te staan, tot vreugde der zaaiers en woede der ongelovigen. Allah heeft aan de gelovigen die goede werken doen, vergiffenis en een grote beloning beloofd.

66:9 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!

Moet de oorlog voort worden gezet tegen de onrechtvaardigen?

2:193 En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen

Zijn de ongelovigen per definitie onrechtvaardig?

5:45 En Wij schreven hen daarin voor: Een leven voor een leven, oog om oog, neus om neus, oor om oor, tand om tand en (rechtvaardige) vergelding voor wonden. En hij, die van het recht hierop afziet, dit zal een verzoening voor zijn zonden zijn en wie niet rechtspreken bij hetgeen Allah heeft nedergezonden, zijn onrechtvaardigen.

6:21 En wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen tegen Allah uitdenkt of Zijn tekenen verloochent? Voorzeker, de onrechtvaardigen zullen niet slagen.

7:5 Toen Onze Straf over hen [de ongelovigen] kwam, was hun roep niet anders dan dat zij zeiden: "Wij waren inderdaad onrechtvaardigen."

10:106 En roep naast Allah niet datgene aan, dat u bevoordelen noch schaden kan. En indien gij dat toch doet, dan zult gij zeker tot de onrechtvaardigen behoren.

24:50 Is er een ziekte in hun hart? Of twijfelen zij, of vrezen zij dat Allah en Zijn boodschapper onrechtvaardig jegens hen zullen zijn? Neen, zij zijn zelf de onrechtvaardigen.

29:49 Neen, het zijn duidelijke tekenen in het hart van hen aan wie kennis is gegeven. En alleen de onrechtvaardigen verwerpen Onze tekenen.

30:29 Neen, de onrechtvaardigen volgen hun eigen neigingen zonder enige kennis. En wie kan hen leiden, die Allah liet dwalen? Voor hen zullen er geen helpers zijn.
=============================================
Een Engelse vertaling in verschillende versies van de Koran(YUSUFALI, PICKTHAL,SHAKIR) (+ zoekfunctie) kan je vinden op:
http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/searchquran.html

Een andere Engelse vertaling door Dr. Muhammad Taqi-ud-Din Al-Hilali, Ph.D. & Dr. Muhammad Muhsin Khan + originele Arabische tekst staat op:
http://www.unn.ac.uk/societies/islamic/ ... eindex.htm

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Wo Jun 11, 2003 10:16 pm

indobelg schreef:Welke vragen dien ik hem te stellen zodat hij begint na te denken ?
Zou ik beginnen over Aisha, het 9-jarige meisje dat met Mohammed getrouwd was, of zou ik eerder aanduiden dat er vele verzen bestaan in de Koran die aanzetten tot geweld tegen ongelovigen ?

Of zou je misschien kunnen uitleggen dat de oorspronkelijke Aziatische Indonesiche cultuur niets met de islam te maken heeft? In wezen verschillen Indonesiërs hemelbreed van Arabieren. De Indonesische cultuur is meer verwant met die van Thailand, Cambodja of de Filipijnen en niet met die van de Arabieren.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Do Jun 12, 2003 1:39 am

Hamsa schreef:
indobelg schreef:Welke vragen dien ik hem te stellen zodat hij begint na te denken ?

Of zou je misschien kunnen uitleggen dat de oorspronkelijke Aziatische Indonesiche cultuur niets met de islam te maken heeft? In wezen verschillen Indonesiërs hemelbreed van Arabieren. De Indonesische cultuur is meer verwant met die van Thailand, Cambodja of de Filipijnen en niet met die van de Arabieren.

Ik weet hoezeer Indonesiërs houden van kinderen, vooral Balinesiërs behandelen hun kinderen als kleine prinsjes. Een pedofilieschandaal zou hierdoor kunnen leiden tot een regelrechte volksopstand (is trouwens al gebeurd). Daarom vertel ik met veel plezier het verhaaltje van Aïsha. Ik heb het reeds uitgetest maar stuitte eerst op ontkenning en ongeloof omdat het verhaal eenvoudigweg niet gekend is. (of niet verteld wordt door de Imam)

indobelg

Berichtdoor indobelg » Zo Jun 15, 2003 2:06 am

Hamsa schreef:Mooi artikel. Geen een taal is 100% "zuiver".
En wat denk je van de vele Sanskritwoorden in Basa Indonesia en Basa Malayu. Sanskrit is een taal die ik goed spreek.

Zeer interessant !
Heeft het Sanskriet een verleden tijd waarbij het werkwoord vervoegd wordt zoals in het Nederlands ?
Bv : ik ga, ik ging

In het Indonesisch bestaat dit niet. Het werkwoord blijft in de infinitief en door andere woorden drukt men de verleden tijd uit zoals bv

Ik ga = Saya pergi
Ik ging = Saya sudah pergi. Maar je kan ook zeggen : Kemarin saya pergi

indobelg

Berichtdoor indobelg » Zo Jun 15, 2003 2:13 am

Manon schreef:Enfin, ik heb hier een lijstje van "mogelijke" verzen:

Lieve Manon, hartelijk bedankt !

Ik heb al succes geboekt door die verzen te tonen aan twee moslima's die verbaasd waren dat dit allemaal in hun heilig boek staat. Als ze terug naar hun dorp gaan, zullen ze de lokale Haji er eens over aanspreken.

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Zo Jun 15, 2003 3:25 pm

indobelg schreef:
Hamsa schreef:Mooi artikel. Geen een taal is 100% "zuiver".

Zeer interessant !
Heeft het Sanskriet een verleden tijd waarbij het werkwoord vervoegd wordt zoals in het Nederlands ?
Bv : ik ga, ik ging

In het Indonesisch bestaat dit niet. Het werkwoord blijft in de infinitief en door andere woorden drukt men de verleden tijd uit zoals bv

Ik ga = Saya pergi
Ik ging = Saya sudah pergi. Maar je kan ook zeggen : Kemarin saya pergi

Het Indonesisch is wat inflecties/verbuigingen betreft heel eenvoudig. Ook het Chinees kent geen verbuigingen. Het Sanskrit is misschien wel de taal die de meeste verbuigingen kent.
Behalve een gewone tegenwoordige tijd en een verleden tijd kent men verschillende andere verleden tijden, verschillende toekomende tijden.
Ik ga = gacchaami. Ik ging = agamam, Ik ging (gisteren of langer gelden) = agaccham. Hij ging ( in een ver verleden, waar de spreker niet bij geweest kan zijn) = jagaama.
Dan is er behalve meervoud een tweevoud: Wij gaan ( drie of meer) = gacchaamaH, Wij gaan (twee) = gacchaavaH.
En dan nog aspecten: Wij (meer) moeten gaan= gacchema, Wij (twee) moeten gaan = gaccheva. Hij wilt gaan = jigamiShati.
Hij zal gaan = gamiShyati. Hij zal gaan (morgen) = gantaasti.
Laat mij gaan = gacchaani. Laten wij tweeën gaan = gacchaava.
Is de resultaat van de handeling voor je zelf dan wordt een werkwoord anders vervoegd. Hij kookt = pacati , Hij kookt voor zichzelf = pacate.
Je kunt dus heel veel in één woord zeggen, b.v. Wij tweeën zullen morgen de wens hebben om te gaan = jigamiShyeva.

Dan heb ik het nog niet over de naamvallen, samenstellingen die aan elkaar geschreven worden enz.
atikrurayavanamatavimuktadvipaanrariiyavimarshasvaatantryam = Vrijheid van denken van een Indonesiër die bevrijd is van de wreedheden van de Islam.

indobelg

amrozi

Berichtdoor indobelg » Ma Jul 14, 2003 5:26 pm

Ga eens naar GOOGLE NEWS en tik in "Amrozi"
Dan kan je lezen hoe Amrozi zich verdedigt. Hij zegt nu dat een "mini nuclear device" door de joden en de Amerikanen gedetoneerd werd in Bali.
Met andere woorden, hij zegt dat hij en zijn vrienden die bommen niet geplaatst hebben.
Die bommen die mijn vriendinnen uiteengerukt hebben, die mij nog steeds nachtmerries bezorgen. IK kan nooit vergeten hoe ik stukjes van lichamen gezien heb, een oor, een hoofd, een borst, een been....mensen die smeekten om hun te doden omdat de pijn ondraaglijk was en er was niet genoeg morfine in het hospitaal. Terwijl ik dit schrijf komen de tranen weer in mijn ogen.
Tijdens het begin van het proces heeft hij gezegd dat hij klaar is om te sterven. (Hij riskeert de doodstraf)
Plots is hij niet meer klaar om te sterven. Hij ontkent alles. Het is allemaal de schuld van de joden en de Amerikanen zegt hij.
Nochtans zijn er ook positieve kanten aan de Bali Bombing zegt hij. Volgens hem gaan er nu veel meer mensen naar de kerk, de moskee en de Hindoe tempels als gevolg van de bommen. Het volk heeft Allah of God weer gevonden en er komen minder toeristen om hier te neuken met Indonesische meisjes.
Mijn huisbedienden (allebei Hindoes) moesten daar om lachen toen ze Amrozi op TV dat hoorden verklaren.
"Sla die vent dood" zeiden mijn huisbedienden, "Hoe durft hij zich uit te spreken over onze godsdienst ?! Wij, Balinezen, gaan al meer dan duizend jaar naar onze tempels en de tempels zijn niet voller of leger sinds de bommenleggers ons geliefde eiland kapot gemaakt hebben"
Ook mijn christelijke vrienden (Javanen die hier wonen) waren razend.
Ik ben ook razend.
Als ik hier rechter zou zijn, zou ik die Amrozi niet veroordelen tot de doodstraf.
Ik zou hem levenslange dwangarbeid geven in een varkensslachterij en hem enkel varkensvlees te eten geven voor de rest van zijn leven.

indobelg

Re: amrozi

Berichtdoor indobelg » Do Aug 07, 2003 10:34 am

Vandaag 7 augustus om 16:30 Indonesische (uur van Bali) dus 10:30 Belgische tijd, heeft de rechtbank van Bali Amrozi terdood veroordeeld. De lezing van het vonnis begon om 9 uur deze morgen en heeft geduurd tot 16:30 uur.

De rechtbank heeft o.a. ook een aantal verzen van de Koran geciteerd, maar ze hebben er natuurlijk de verzen uitgekozen die spreken over vrede. Vijf rechters hebben samen het vonnis geschreven. Van die vijf rechters waren er drie Balinese Hindoes en twee islamieten uit Java.

Toen de uitspraak viel ging er gejuich op in de zaal.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Do Aug 07, 2003 2:43 pm

Hij heeft dus de doodstraf gekregen en gaat in beroep. (toch wel een eigenaardige keuze voor een 'martelaar')

Zou het niet passender zijn om dit heerschap levenslange dwangarbeid te geven, want nu kan hij het martelarenschap claimen.

Ik ben overigens wel blij voor de nabestaanden van alle slachtoffers

indobelg

Prediker en wetsvoorstel betreffende seks in Indonesia

Berichtdoor indobelg » Zo Okt 19, 2003 6:00 am

De beroemde Indonesische zogenaamd gematigde moslim prediker A.A. Gym (volledige naam : Gymnastiar) is naar aanleiding van het kort bezoek (slechts vier uren) van President Bush aan Bali uitgenodigd door de Amerikanen om met Bush een gesprek te hebben.
Gaat A.A. Gym in op die uitnodiging ?
Neen.
Hij zegt dat Bush eerst zijn steun aan de Israelieten moet opgeven en zich terugtrekken uit Irak.
Een excuus als een ander, ware het niet dat er meer zit achter die
onbeschofte weigering van Gym.
Een paar maanden geleden was hij in volle glorie op TV te zien tijdens een protestbetoging voor de Amerikaanse ambassade te Jakarta. Hij droeg zijn 3-jarig zoontje op zijn arm, ongetwijfeld om al de moeders met hoofddoek te vertederen. Hij ging een protestbrief afgeven bij de Amerikaanse ambassade, en bekloeg zich over het feit dat hij niet binnen mocht. Hij moest de brief aangeven door de tralies van het hek van de ambassade.
Nu hij de kans heeft om met Bush himself te praten, onder vier ogen,
weigert hij een poot te verzetten.
Dit is niet zo raar. Hij wil namelijk later niet het verwijt krijgen van
zijn aanhangers dat hij is gaan smoezen met Bush en hij wil niet het
risico lopen dat de Amerikanen later in een persconferentie zeggen dat de dialoog met Gym verhelderend en opbouwend was, want dan worden zijn aanhangers achterdochtig : is Gym omgekocht
door de Amerikanen, zullen ze dan denken....

Gym is een jonge man die zich steeds hult in de kledij die de profeet ook aantrok in de jaren 680 (men vermoed dat de profeet zo gekleed was)
Hij is het moslim equivalent van de Amerikaanse fundamentalistische televangelists die op ontelbare Amerikaanse TV schermen elke zondag mirakels verrichten en er vooral in slagen om hun geldbeurs te vullen door de milde giften van de kijkers.
Nochtans is er 1 verschil : Gym vraagt geen geld. Hij predikt elke dag op TV, en tracht daarbij zo weinig mogelijk Arabisch te spreken. Hij zegt gewone dingen zoals goed zijn voor elkaar, naastenliefde zelfs, enzovoort, m.a.w. hij citeert nooit een vers van de Koran.
Dat is een bewuste politiek natuurlijk, want achter de schermen is hij wel degelijk zeer fundamentalistisch.
Zo verontschuldigde hij zich in de Indonesische pers en ook op TV omdat hij een verjaardagsfeest had bijgewoond van een Indonesische popzangeres die niet getrouwd was en toch samenleefde met haar man. Ik dacht dat zij getrouwd was, zei hij !
Had ik geweten dat zij niet getrouwd was, zou ik natuurlijk nooit ingegaan zijn op de uitnodiging van dit zondig koppel, zei hij
Ook houdt Gym zijn mond (in het openbaar) over het wetsvoorstel van de Indonesische minister van Justitie.
Minister Yusril Mahendra heeft het volgende wetsvoorstel ingediend :
-orale seks, zelfs tussen echtgenoten, is strafbaar met 12 jaar gevangenis
-homoseksualiteit : 10 jaar gevangenis
-samenwonen zonder getrouwd te zijn : 5 jaar gevangenis
-zwarte magie doen : 10 jaar gevangenis (dat is dan weer een opening naar heksenverbrandingen, zoals : mijnheer de politie agent, die vrouw of die vent lachte eens naar mijn geit/man/vrouw/kind en de volgende dag stierven ze. Het volk zal dan aangemoedigd worden om het recht in eigen hand te nemen en de zogenaamd schuldige zal al dood zijn voor de politie aankomt. Dat gebeurt hier nu al, en die wet is er nog niet eens door !
Hoe gaat men die orale seks bewijzen ? Daar heeft hij ook een antwoord op : getuigen, nl de man of de vrouw zelf.
Dit is een opening naar nog meer corruptie in Indonesia.
Gelukkig zijn er volgend jaar verkiezingen en maakt dat wetsvoorstel weinig kans om echt een wet te worden.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Ma Okt 20, 2003 2:11 pm

De regering doet trouwens haar best tegenwoordig om toerisme te ontmoedigen door allerlei fiscale en adminstratieve maatregelen daar waar ze, net na de aanslag, het toerisme juist hoort te promoten.

indobelg

Kussen in het openbaar : 5 jaar gevangenis

Berichtdoor indobelg » Ma Mar 08, 2004 4:18 am

Vandaag 8 maart 2004 lees ik het volgende artikel in de Jakarta Post.

Jullie zullen lezen dat kussen op de mond in publieke plaatsen verboden zal worden en dat ook masturbatie zal bestraft worden indien het wetsvoorstel kracht van wet zou krijgen.

Nog verontrustender is dat wie aangifte doet bij de politie (whistle-blowers), niet vervolgd zal worden, m.a.w. ik kus een meisje op de mond in het openbaar, het meisje is om een of andere reden later boos op mij en loopt naar de politie. Zij, die nochtans actief heeft deelgenomen aan het kussen, wordt niet vervolgd, ik wel. Het tarief voor kussen op de mond is vijf jaar gevangenis en een flinke boete.

Gaat men ook verzachtende omstandigheden toepassen (sic) zoals hoeveel millimeter verwijderd van de mond werd er gekust ? Kan je tegen de rechter zeggen : Edelachbare, mijn lippen gleden uit over haar bezwete wang en kwamen zeer dicht in de buurt van de mond terecht. Dat was nochtans niet mijn bedoeling, word ik nu vrijgesproken ?

Dit wetsvoorstel komt na het wetsvoorstel dat homoseksualiteit en orale seks (ook tussen gehuwden) wil verbieden.
Deze wetsvoorstellen komen allemaal uit het hoofd (hersens heeft hij niet) van de minister van justitie Mahendra, die zichzelf een gematigde moslim noemt en ook presidentskandidaat is voor de verkiezingen van 2004.

Dit doet mij denken aan de pauselijke bul van het jaar 1516 : De Impressione Liborum, waarbij het verboden werd een boek te publiceren zonder pauselijke toestemming. Deze bul kwam ook te laat, want zelfs de paus kon niets doen tegen de alsmaar aanzwellende productie van boeken.

Net zoals die bul, komt ook dit voorstel van wet te laat. Het Indonesische volk, en vooral dan de jeugd, kijkt naar MTV en buitenlandse TV kanalen en kust wel in het openbaar en houdt sexparties.

Indien dit voorstel echt wet zou worden wat zal men dan doen met de horden toeristen die naar Bali komen ? Allemaal vijf jaar gevangenis geven ? Of 17 jaar gevangenis ? (op orale sex staat 12 jaar gevangenis, geef daarbij nog een kus op de mond en je bent goed voor 17 jaar gevangenis)

The Jakarta Post, Jakarta
Organizers of erotic dances should beware! Soon they could be sentenced to 10 years in jail or fined Rp 1 billion (US$120,000).
A House-sponsored bill banning illegal acts of pornography includes people who organize erotic dances in public.

The bill is yet to get the government's support and it will be some time before it could passed into law. The House of Representatives is now in recess and will not convene again until April.

It is not clear whether the law would classify the famous "drilling dance" of dangdut singer Inul Daratista -- considered by many to be erotic -- as pornographic.

Inul's dance drew criticism from many conservative quarters last year. She ignored the criticism, which many said only won her more fame and notoriety. Other dangdut singers have since followed suit with their own racy dance moves.

The bill suggests the establishment of a national antipornography agency to study activities considered to be erotic.

The agency will have at least nine members consisting of representatives from religious groups, sociologists, criminologists, and experts in sports as well as art and culture.

The bill defines acts of pornography as actions intended to show and/or to exploit sexual, indecent, and/or erotic activities.

By restricting or censoring pornography it aimed to protect people from exploitation and promote morality and ethics.

The bill restricts anyone from showing their genitals, buttocks, or breasts in public places. It also bans anyone from appearing naked or KISSING on the mouth in public.

It bans MASTURBATION, lewd gestures and sex in public places.
Under the bill the public could notify the authorities about acts they deemed pornographic and whistle-blowers would be given protection by the courts.
Key articles of the bill ---------------------------------------------------------------- Article 32 (1) Showing genitals in public is punishable by five years in jail or a Rp 250 million fine. Article 33 (1) Appearing naked in public is punishable by six years in jail or a Rp 300 million fine. Article 34 (1) Kissing on the mouth in public is punishable by five years in jail or a Rp 250 million fine. Article 35 (1) Performing erotic dances in public places is punishable by five years in jail or a Rp 250 million fine. Article 37 (1) Sex in a public place is punishable by 10 years in jail or a Rp 500 million fine. Article 38 (1) Organizing sex shows is punishable by 10 years in jail or a Rp 1 billion fine. (2) Organizing sex parties is punishable by three years in jail or a Rp 1 billion fine. Article 39 (1) Watching sex shows is punishable by two years' jail or a Rp 100 million fine.

Gelukkig is dit slechts een wetsvoorstel, maar wat indien dit kracht van wet krijgt ?

TURAN

Berichtdoor TURAN » Vr Mei 28, 2004 10:14 pm

7. Allah heeft hun hart en oren verzegeld en over hun ogen is een sluier; hun wacht een zware straf(De Koe)

25. Er zijn sommigen hunner, die naar u luisteren, maar Wij hebben sluiers om hun hart gelegd en hun oren verstopt, zodat zij niet begrijpen. En al zagen zij elk teken, zouden zij er toch niet in geloven; wanneer zij tot u komen redetwisten zij met u, en de ongelovigen zeggen: "Dit zijn niets dan fabelen der ouden." (Het Vee)

Terug naar “Commentaar van Lezers”