Ik heb geen respect

Moderator: M

Plaats reactie
kelev
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 2:33 pm
Locatie: Laren (NH)

Ik heb geen respect

Bericht door kelev »

Tijd om eens even wat terminologie te veranderen.
Vanuit religieuze zijde dringt men nogal eens aan op respect.
En dan bedoelt men respect voor het feit dat men in iets geloofd.
Respect heeft een goede en positieve klank. Het houdt in dat men achting, ja zelfs waardering voor iets heeft.
Ik heb dat niet.
Ik aanvaard religieuzen omdat zij er zijn. Zoals er ook slecht weer is.
Je kunt er wel op kankeren, maar veranderen is onmogelijk.
Daarom berust ik er in.

Ik verlang van niemand dat men mijn ongeloof respecteert. Maar wel dat men aanvaard dat het er is. Ik ben niet ongelovig omdat ik er nog nooit over heb nagedacht, of uit onverschilligheid, of vanwege een slechte inborst.
Nee nee, ik ben er rotsvast van overtuigd dat ik gelijk heb.
Alleen heb ik niet de behoefte anderen ook ongelovig te maken, hoewel ikzelf zeer gelukkig ben met mijn ongeloof.
Maar ik krijg wel zwaar de pest in wanneer mensen bij mij aanbellen om mij weer op het zogenaamde rechte pad te brengen.
Mijn leven is geen asfalstweg, maar bestaat uit kronkelpaadjes, onverwachte opstakels, diepe kuilen, kabbelende beekjes woeste stroomversnellingen, kortom ik leef in een geestelijke jungle. Daar wil ik niet uit. Er is daarbinnen niets wat "Heilig" is.
Nog zo'n term waar wij vanaf moeten willen wij het overleven.
"Heilig land" "Heilige stad"
Die begrippen maken iedere vredesonderhandeling al bijvoorbaat kansloos. Heilig is onaantastbaar en kent geen compromis.
Beatrix, koningin bij de gratie Gods. Pardon? Welke God?
Weg ermee.
Het randopschrift op mijn zwarte guldens is gelukkig al verdwenen, want dat leek sterk op vloeken. "God zij met ons" notabene op geld!!!
Als er iets ter wereld de misdadigheid in mensen opwekt dan is het dat wel.
De leerstoel theologie aan de Universiteit. dient te verdwijnen, of in ieder geval van naam te veranderen.
"Doctor in de Godgeleerdheid". Je kunt dus blijbaar wetenschapper worden met iets dat niet bestaat.
Weg ermee.
Respect voor de ouderdom klinkt wel mooi, maar is op zichzelf onzin.
Oud wordt een mens vanzelf, daar hoef je alleen maar flink voor door te ademen.
Respect voor Goedheid, wijsheid, mededogen, ja dat heb ik wel, maar dat is niet aan een bepaalde leeftijd gebonden, en komt ook niet vanzelf
Is er dan werkelijk niets Heilg voor mij?
Jawel...
Mijn vrouw.

Blijf gezond
Kelev
Raszlik
Berichten: 94
Lid geworden op: zo feb 19, 2006 11:32 am

Re: Ik heb geen respect

Bericht door Raszlik »

kelev schreef:Respect voor Goedheid, wijsheid, mededogen, ja dat heb ik wel, maar dat is niet aan een bepaalde leeftijd gebonden, en komt ook niet vanzelf
Is er dan werkelijk niets Heilg voor mij?
Jawel...
Mijn vrouw.

Blijf gezond
Kelev
De essentie, mooi geschreven.
Freedom in danger!
Fed up
Berichten: 1
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:18 pm

Respect

Bericht door Fed up »

Interessante artikels over het begrip "respect".
Surf eens naar www.brusseljournal.com en zoek de artikels "Pleidooi tegen respect" en "Tegen de hechte samenleving.Voor de vrijheid", van dhr. Jos Verhulst.
Treffende artikels over hoe de politiek correcte "elite" de term "respect" misbruikt en ons door de strot wil rammen als we het aandurven kritiek te hebben op de religie van onze allochtone medemens.

http://www.brusselsjournal.com/node/868
http://www.brusselsjournal.com/node/726
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Ja, dat is inderdaad het gevaar.
Tuurlijk moet je respect voor je medemens hebben. ongeacht ras, religie, etc.
Maar je moet vrij zijn kritiek te leveren op religies, zeker als daar reden toe is, en dat is bij de islam volop het geval.
Echte respect heb je als je de tegenpartij serieus neemt en wijst op zaken die niet door de beugel kunnen.
Ik heb het idee dat veel westerlingen de islam als een religie/cultuur zien die "nog niet zo ver is", en een aantal ontwikkelingsstadia achter loopt op de westerse/christelijke wereld.
Daarom zie ik de kritiek die ik hier uit als een vorm van "respect", ook al wordt dat hoogstwaarschijnlijk niet zo ervaren door de meeste moslims die dit forum bezoeken.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Re: Ik heb geen respect

Bericht door Maroc_21 »

kelev schreef:Vanuit religieuze zijde dringt men nogal eens aan op respect.
Heb jij respect voor je ouders, je buren, je naasten en niet vergeten tegenover jezelf, tegenover de natuur: dier, mens en plant?

Als je telkens met nee antwoordt, dan hoeft religie jouw respect niet!

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Heb jij respect voor je ouders, je buren, je naasten en niet vergeten tegenover jezelf, tegenover de natuur: dier, mens en plant?
ik kan telkens met een volmondig ja antwoorden!!
verder heb ik respect voor vrouwen als volwaardige gelijken, respect voor mensen met een andere seksuele geaardheid, mensen die een andere levensbeschouwing aanhangen MITS vredelievend...
Kun jij dit ook allemaal met een ja beantwoorden?
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Kun jij dit ook allemaal met een ja beantwoorden?
Ja, mits vredelievend en aids-vrij ;)
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Maroc_21 schreef:
Sjeng schreef:Kun jij dit ook allemaal met een ja beantwoorden?
Ja, mits vredelievend en aids-vrij ;)
goed om te horen!!
aids-vrij zijn is tegenwoordig heel makkelijk; daarvoor heb je tegenwoordig condooms. zonder doen is alleen voor dombo's. :lol:
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Maroc, volgens mohamed en dus de koran en allah ook, dien je geen respect te hebben voor zelfs je eigen ouders als die geen moslim (meer) zijn... Lees mo er maar op na!
Trouwens, heeft mohamed niet zelf gezegd dat hij zelfs niet op het graf van zijn moeder kon gaan bidden omdat zij geen moslima was?!?
Nu ja, dat kan ik vanuit zijn standpunt nog enigzins begrijpen, de arme vrouw bleef als oorlogsweduwe achter met kleine mohamed, die het bij zijn opeenvolgense pleegouders niet lang uithield omwille van zijn bizarre streken. Waarschijnlijk had mo nog een posthuum eitje te pellen met zijn moeder...
kelev
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 2:33 pm
Locatie: Laren (NH)

Bericht door kelev »

Beste maroq21
U schreef:
Heb jij respect voor je ouders, je buren, je naasten en niet vergeten tegenover jezelf, tegenover de natuur: dier, mens en plant?
Dat van die ouders ligt wat moeilijk, die zijn samen met de rest van mijn familie in de tweede wereldoorlog vermoord.
Ik ben als enige met mijn 3 jaar oude zusje ondergebracht bij een Katholieke familie, die ons in hun religie opvoedde, en onze Joodse afkomst voor ons verzwegen.
Het waren (niet alleen daarom) slechte mensen.
Geen respect voor hen dus.

Respect voor mijn Buren? en mijn naasten?
Zoveel naasten heb ik niet, maar als het aardige mensen zijn heb ik ze lief.
Respect voor dier en plant? Ik weiger zelfs een mug dood te slaan. En zeg daarbij tegen mijn vrouw: Een mug heeft ook kindjes.
Alles wat leeft, maar binnenshuis lastig is, wordt door mij opgepakt en buitengezet.
Ik eet geen vlees, opdat geen onschuldige dieren hoeven sterven, terwijl ik mij met iets anders ook kan voeden.
Om die reden zijn ook de kooshere slachtpartijen
zowel binnen het Jodendom, als binnen de Islam mij een gruwel.
Respect voor mijzelf? Ik hou van mijzelf, al klinkt dat een beetje vreemd om dat van jezelf te zeggen.
Zonder liefde voor je eigen persoon, is het erg moeilijk om van een ander te houden, op een harmonische manier.

Maar wat wilde je vragen?

Blijf gezond
Kelev
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

kelev schreef:Dat van die ouders ligt wat moeilijk, die zijn samen met de rest van mijn familie in de tweede wereldoorlog vermoord.
Ik ben als enige met mijn 3 jaar oude zusje ondergebracht bij een Katholieke familie, die ons in hun religie opvoedde, en onze Joodse afkomst voor ons verzwegen.
Het waren (niet alleen daarom) slechte mensen.
Geen respect voor hen dus.
Hoi Kelev,

In den beginne spijt het me voor je ouders. Het is niet leuk om je ouders op zulke afschuwelijke manier kwijt te raken. Helaas verliezen duizenden kinderen de dag van vandaag hun ouders op misschien nog afschuwelijke wijze. De een verliest zijn geliefden door honger (denk aan Afrika: dat dit in onze tijd nog voorkomt), door oorlogen enz enz. Denk aan al die mensen.. en denk aan al die kinderen dien niet eens voogden hebben. Ze zouden blij zijn als ze door een katholieke ouders worden opgevoed.

Mensen die de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt (vooral als ze van Jods afkomst zijn) hebben schijt aan de wereld. Ik kan het begrijpen. Maar probeer lering uit de leed te halen en anderen diezelfde leed te besparen.

Denk aan de onderdrukking van Joden door Farao 3000 jaar geleden. Ze behandeld als slaven hun kinderen werden vermoord en hun vrouwen verdeeld onder de oud-Egyptenaren (Faroa aanhangers). Bovendien moesten ze God afzweren en Faroa aanbieden. Denk je dat God blind is... denk je dat God niet ziet wie onrechtvaardig is.

God heeft het Joodse volk verkozen boven de werelden (staat in de Koran). Omdat ze omwille van God geleden hebben. Wees niet ondankbaar. Want Joden die in Mozes hebben minacht, nadat hij ze over zee veilig heeft gestoken en Farao zijn dood werd, werden vervloekt. Natuurlijk na vele vele waarschuwingen (lees Bijbel/Koran).

Wat wil ik hiermee zeggen?

God straft de onrechtvaardigheid zwaar. De slachtoffers van onrechtvaardigheid wacht een grote beloning in het paradijs. Maar alleen voor de dankbaren. Wees altijd dankbaar ook al overkomt je slechte dingen.

En lees de verhalen van profeten.. Er is niemand die zo veel geleden is als de profeten omwille van God. De profeet Abraham werd in brandend vuur gegeooid (hij overleefde het). De profeet Jezus werd achtervolgd en met de dood bedreigd (God heeft hem naar zich genomen: is niet gekruisigd. De profeten Mozes en Mohammed moesten vluchten de een naar Palestina de ander naar Medina. De profeet Lot werd gestenigd door zijn homofilie volk. De profeet Junas werd in de zee gegooid (hij werd door een grote vis opgegeten: hij overleefde het). De profeet Yousef (jozef) werd in de gevangenis opgenomen en verleid door de vrouwen van zijn stad.

De profeten waren wat hun ook overkomt standvastig en dankbaar. Maar hun beloning is groot. iedereen die onrecht overkomt moet eigenlijk blij wezen...

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dat verhaal dat Abraham in brandend vuur werd gegooid is een spannende Joodse sage Maroc.
De meeste Christenen kennen dit verhaal niet. Het staat niet in de bijbel.
Waarom vertel jij ons niet het hele verhaal vanaf dat Abraham werd geboren tot dat hij in het vuur werd geworpen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
kelev
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 2:33 pm
Locatie: Laren (NH)

Bericht door kelev »

Beste Maroq21
Dank voor je reactie.

Maar vertel mij eens waarom ik toch aan al die sagen en legenden over die profeten moet denken.
Ik heb mijn halve leven verwoest met aan ze te denken. Of dacht je dat ik het niet bestudeerd had?

Als je alleen al die legende over Awraham onder de loep neemt, dat is natuurlijk helemaal niet echt gebeurt, en het is ook zeker niet de bedoeling dat je zo'n legende als een betrouwbare verslaggeving moet zien.
Het feit dat er in de koran een andere versie bestaat dan in de bijbel toont dit al aan.

Want stel u even voor dat ik vandaag de dag met mijn zoontje op pad ga, en ik bouw midden op de hei een altaar, bind daar die arme kleuter op vast, trek mijn mes En sta op het punt hem zijn keel door te snijden
en ik hoor geen stem van een engel uit de hemel???
Wat dan Hakken maar???
Uit liefde voor Wat? Het kleutertje? de Vrouw die hem gebaard heeft?
Wat voor een perverse legende is dat?
Zou Sara werkelijk gezegd hebben, Goed hoor Bram doe jij dat maar,
ik heb die Itschak toch altijd al een vervelend ettertje gevonden.
Of had Sara zoals gebruikelijk in die tijd niet veel te vertellen?

Een ding is zeker, als ik zo zou handelen als Abraham werd ik onmiddelijk uit de ouderlijke macht ontzet. Het kind uit huis geplaatst
En ik zou waarschijnlijk worden opgenomen in een psychiatrische kliniek.
En Jonah met die Vis? Er wordt ons niet verteld wat voor een vis. De kennis van diersoorten was in die tijd ook niet zo groot. Zo worden er in verschillende vertalingen andere namen gebruikt. Dat klinkt ook al niet erg betrouwbaar....

Ik ben helemaal niet zo dankbaar voor wat mij overkomen is, en het paradijs bestaat niet. Sinterklaas trouwens ook niet.
En een leven hierna? Ik moet er niet aan denken, ik ben al blij als ik dit leven een beetje tot een goed einde breng.

Iedereen die onrecht overkomt moet eigenlijk blij wezen?
Hoe kom je nu op dat idee?? Joepiiee ik ben een weeskind??
En daarom mag ik later in het paradijs naast God zitten?

Tot slot en even voor de duidelijkheid
De vraag:"Denk je dat God blind is"? Kan je helemaal niet stellen aan een Atheïst.
Ik vraag aan jouw ook niet: Weet je zeker dat god bestaat?

blijf gezond
Kelev
kelev
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 2:33 pm
Locatie: Laren (NH)

Bericht door kelev »

Nee nee "Fedup"
Jij schreef
als we het aandurven kritiek te hebben op de religie van onze allochtone medemens.
U begrijpt het niet goed. Ik heb wel kritiek op religie, PUNT

Op medemensen heb ik ook wel kritiek, maar dan moet ik ze wel heel goed persoonlijk kennen.
En waar ze toevallig geboren zijn maakt voor mij geen enkel verschil.

blijf gezond
Kelev
kelev
Berichten: 24
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 2:33 pm
Locatie: Laren (NH)

Bericht door kelev »

Ik heb het idee dat veel westerlingen de islam als een religie/cultuur zien die "nog niet zo ver is", en een aantal ontwikkelingsstadia achter loopt op de westerse/christelijke wereld.
Sjeng, uw standpunt is duidelijk.
En het is zeer wel denkbaar dat de Islam nog een paar eeuwen nodig heeft en geleidelijk evolueert tot een wat minder absolute vorm.
De Islam is uiteraard ook relatief "laat" begonnen.
Maar die evolutie (als die er al komt) maak ik dus niet meer mee.

En verlies daarbij niet uit het oog dat ook het Christelijke geloof onderhevig is aan golfbewegingen. Het christelijk fundamentalisme is In Amerika angstaanjagende vormen gaan aannemen, waarschijnlijk als (natuurlijke) afweer-reactie op de aanslagen van 11 Sept.

Ook de vervolgingswaanzin van de Katholieke kerk ligt nog niet zo heel erg lang achter ons. (Het laatste heksenproces werd in Duitsland nog in 1800 gevoerd)
En ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik niet mocht spelen met protestante buurkinderen. Zij werden anno 1950 nog afgeschilderd als de Duivel zelf. En hoewel dierkunde mijn grootste belangstelling had mocht ik daar geen boeken over lezen. Ik zou er immers achter kunnen komen hoe de voortplanting in zijn werk ging?
Moet je je even voorstellen, Ik woonde in een boerendorp, waar dagelijks de koe naar de stier werd gebracht, maar stel je voor dat ik er achter zou komen dat het er bij mensen niet veel anders aan toe ging?

lach niet
en blijf gezond

Kelev
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hallo Kelev,

Ik ben het helemaal met je stelling eens. Ik heb ook geen respect voor godsdiensten. De eis godsdiensten te respecteren is volgens mij helemaal misplaatst, en is alleen maar een variant van de wet die 'godslastering' verbiedt. Flauwekul natuurlijk, godsdiensten kunnen juist zo ontsporen omdat je er geen kritiek op mag hebben, en omdat dat goden kunnen opdragen wat ze willen zonder dat ze ooit ter verantwoording worden geroepen.

Respect voor de godsdienst moet worden afgeleerd, en de gelovigen moeten hun goden keihard confronteren met de vele onzinnige regels die in hun 'geopenbaarde' wetsboeken worden opgelegd.

Aangezien goden niet bestaan, houdt deze confrontatie in dat de gelovigen de wetsboeken eens kritisch gaan lezen, en nagaan wat de functie ervan is.
Als er iets ter wereld de misdadigheid in mensen opwekt dan is het dat wel.
Dat is juist een van die dingen die niet kunnen worden onderkend als je kritiekloos respect voor godsdiensten hebt. Pas als je afstand neemt en de godsdiensten gaat bekijken zoals je naar de rest van de wereld kijkt, kun je de oorzaken herkennen van de misdadigheid en oorlogszuchtigheid die de godsdiensten in mensen opwekken.

Het sektarisme, het nationalistische karakter van godsdiensten, het superioriteitsgevoel, de gehoorzaamheid en onderwerping, het totalitaire collectivisme, het verbod kritische vragen te stellen, de gewelddadige onderdrukking waarmee mensen worden aangepakt die zich niet aan de zinloze, tegennatuurlijke regels willen onderwerpen... Allemaal dingen die leiden tot gefrustreerde agressie en angst voor mensen die niet tot de eigen groep behoren.

Plus de grensafbakening, die zo makkelijk wordt als je sektarisch denkt. Zij behoren tot mijn groep, dus tot de goeden, en de anderen bedreigen onze groep, dus als iemand een van ons aanvalt, vallen wij hun aan.

Over al deze dingen moet je vrij kunnen spreken, ook als iemand beweert dat het van god zelf komt.

Om nog maar te zwijgen over het respect dat ik zou moeten hebben voor een god die van plan is mij te laten branden in de hel omdat ik niet in hem geloof.... bijzonder kinderachtig godje, dat een paar klappen voor zijn broek moet hebben en zonder eten naar bed, in plaats van respect. 8)
Plaats reactie