Houding van islam tegenover ongelovigen

Moderator: M

Plaats reactie
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Houding van islam tegenover ongelovigen

Bericht door Dutch »

Bij lezing van de Koran, stuiten we dadelijk op een hele reeks souraten die wijzen op een agressieve, zelfs xenofobe (de "xenos" is in dit geval al wie niet-moslim is) houding van de gelovige, hem door Allah via Mohammed opgelegd tegenover alle niet-moslims :

4.089 Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

5.033 De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

2.216 Vechten is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet.

4.076. Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satan's plan is zwak.

9.005 Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag.
De door de Koran voorziene straffen voor hardleerse ongelovigen zijn niet mis te verstaan...

Kunnen mensen die met deze boodschappen opgroeien nog objectief staan tegenover de hen omringende niet-moslim wereld ?
Serdar
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 7:34 pm

Bericht door Serdar »

Wat Dutch heeft geschreven toont aan dat men verplicht wordt om moslim te zijn .
Als men niet-moslim is, verdien je de doodstraf of wordt men gemarteld.
Hier in Belgie, zeggen moslims dat ze gediscrimineerd worden , en klagen ze omdat ze gediscrimineerd worden.
Ik ben geen racist (ik ben eigenlijk half Noord-Afrikaans en half Belgisch)en ik zal ook nooit mensen discrimineren,maar vind dat als zij zeggen dat ze als gelijke mensen willen worden behandeld, zij ook ons als gelijke mensen moeten behandelen.
Hercules
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 17, 2003 10:31 pm

Bericht door Hercules »

Hello
Ik ben zelf Noord-Afrikaan (volbloed :wink: ) en zelf een beetje moslim moet ik toegeven, tis te zeggen ik geloof in God en verder ja.
Ik geef ook toe dat wij moslims heel moeilijk kunnen aanvaarden dat er iemand van onze gemeenschap anders denkt dan de meerderheid, het is een complexe zaak, ik geef het toe maar ik sta open voor dialoog dus dat is toch een mooie stap van mij!
Verder wil ik zeggen dat ik radicaal tegen recisme ben.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Jij ben t radicaal anti-racist, zoals ikzelf en de meesten hier (zoniet allen) op FFI!
Mijn huisgezin is trouwens multi-ethnisch, multi-cultureel... Voor mijzelf ligt mijn tweede vaderland in Noord-Afrika!

Hercules, jij bent zoals je zei :
zelf een beetje moslim
Wat bedoel je daar nou precies mee?

Dutch
Laatst gewijzigd door Dutch op za apr 19, 2003 12:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hercules
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 17, 2003 10:31 pm

Bericht door Hercules »

Welja, ik ben als moslim geboren maar ik houd me er niet echt mee bezig, ik ben wie ik ben en geloof dat er een kracht bestaat. Maar ik respecteer mijn omgeving of die nu gelovig zijn of niet!
Begrijp je het zo een beetje?
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ja Hercules, ik begrijp het denk ik.
Dus jij gelooft in God, maar vindt dat er niet noodzakelijk een godsdienst bij moet horen? Of wel?

Met jouw permissie, "een beetje moslim zijn" houdt niet zoveel steek, je bent moslim omdat dat van jou verwacht wordt, of omdat je daar nog niet bij stilstond of wat? Vrij aan jou om daarop te antwoorden!

Dutch
Hercules
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 17, 2003 10:31 pm

Bericht door Hercules »

Dutch, ik denk dat mijn antwoord duidelijk genoeg is wanneer ik zeg dat ik mij niet erg bezig houd met islam. En ik ben niet schijnheilig ik kom er openlijk voor uit, zowel binnenshuis als buitenshuis!
Ik zeg ook niet dat islam een "achterlijke" godsdienst is ofzo, neen, men mag geloven in hetgeen men wilt maar ik heb het niet nodig om te overleven. Dat is het! Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.
En jij? Heb jij enig geloof in God of andere krachten?
Of ben je gewoon zoals de meeste Belgen atheïstisch? :wink:
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Hercules schreef:Dutch, ik denk dat mijn antwoord duidelijk genoeg is wanneer ik zeg dat ik mij niet erg bezig houd met islam. En ik ben niet schijnheilig ik kom er openlijk voor uit, zowel binnenshuis als buitenshuis!
Ik zeg ook niet dat islam een "achterlijke" godsdienst is ofzo, neen, men mag geloven in hetgeen men wilt maar ik heb het niet nodig om te overleven. Dat is het! Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.
En jij? Heb jij enig geloof in God of andere krachten?
Of ben je gewoon zoals de meeste Belgen atheïstisch? :wink:
Veel "Christelijke" Belgen hebben eveneens zo'n houding. Ze beschouwen religie als iets persoonlijks tussen hen en God zonder dat daar een boek (de bijbel dus) aan te pas komt. Ze zien de kerk vanbinnen enkel tijdens huwelijken en begrafenissen en dan nog veeleer omdat het een traditie is. Voor de rest leveren ze een gezonde kritiek op de pastoors, bisschoppen en de paus.

Ik vind de houding van Hercules dus een realistische houding. Hercules is met zijn gematigde houding in staat om zijn kinderen een vrije opvoeding te geven waarbij ze zelf hun mening kunnen vormen of ze al dan niet geloven.

Het geloven in een God behoort in de privésfeer en past in het kader van vrije meningsuiting. Anderzijds vind ik het onzin om bepaalde religies officieel te erkennen en anderen dan weer niet. Veel 2e generatiejongeren lijden aan een identiteitscrisis en willen zich daarom identificeren met de Islam op een fanatieke wijze. Indien we willen communiceren met deze probleemjongeren dan moeten we dat rechtstreeks doen en niet via religieuze raden of religieuze vertegenwoordigers. Trouwens de Islam die men in Turkije beleeft is niet dezelfde Islam zoals die van Marokko, dat kan soms zelfs van streek tot streek verschillen.

We moeten uiteindelijk streven naar een volledig seculiere maatschappij op alle niveau's.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik kan me wel wat indenken bij wat Hercules bedoel met 'een beetje moslim'. Ik ken ook mensen die niet meer fanatiek naar de kerk gaan, maar die zichzelf nog steeds 'christen' noemen. Dat is gewoon de achtergrond van datgene waar ze in geloven, maar ze geloven niet meer in rigide ideeën of in allerlei restricties.

Er zijn ook mensen, al dan niet ex-christenen, die wel geloven dat er 'iets' is, maar die zichzelf ook geen christen meer noemen. Noem ze maar new age voor mijn part.

Maar Hercules komt van een islamitische achtergrond, dus zegt hij 'een beetje moslim'.

Als je het mij vraagt, komt dat gewoon omdat religies in wezen geneigd zijn te veranderen met de mensen en hun cultuur. De islam zou ook veranderen, op het moment dat dat wordt toegelaten. Maar er zijn natuurlijk altijd tegenkrachten, afkomstig van 'fundamentalistische' moslims die denken dat zij de ware betekenis vasthouden, hetzij 'oorspronkelijk' hetzij de een of andere afsplitsing.
Godsdiensten als het christendom en de islam hebben ook altijd een beetje weerstand tegen verandering omdat ze zichzelf vastpinnen op een 'heilig boek' dat eeuwen terug is geschreven.

Ergens geeft Hercules aan dat hij een eigen interpretatie heeft van zijn godsdienst. Maar waar het voor hem te rigide is, neemt hij er afstand van.

Volgens mij kan dat, want tenslotte zijn het de mensen die de godsdienst maken, en niet de goden die dat doen.

PS Hercules, vanwaar jouw nick? Ik ben eigenlijk op zoek naar de achtergronden van mythes over Hercules uit Marokko, dus als je daar toevallig meer over weet, kun je mij daar wat over vertellen? Maar misschien heb je die naam wel zomaar gekozen.
Hercules
Berichten: 10
Lid geworden op: do apr 17, 2003 10:31 pm

Bericht door Hercules »

Nee , ik heb deze naam zeer bewust gekozen, Hercules was de zoon van een god (Zeus) en van een mens. Dus een half god. En zo voel ik mij ook soms, machtig, onverslaagbaar, sterk etc. Ik ben van mening dat wanneer je deze karaktertrekken soms niet vertoont het soms heel moeilijk is om op te komen voor je mening.
In Tanger (een stad ten noorden van Marokko) is er een grot genaamd: de grot van Hercules, hierover vind je wel veel informatie maar momenteel kan ik u niet helpen , maar moest ik toevallig iets tegenkomen dan laat ik het je wel weten :wink:
Plaats reactie