drie_eenheid.

Moderator: M

Chaimae

drie_eenheid.

Bericht door Chaimae »

Dat heeft dus wat met het Christelijk geloof te maken.
God is Jezus,en de heilige Geest.Maar toch één God,dat is toch niet te begrijpen.

Kunnen jullie me het een en ander over uitleggen.
Heb er namelijk niet veel over kunnen vinden op het internet.

BVD
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Ariel

Bericht door Ariel »

Lieve schat, dat ga ik je uitleggen.
Maar niet nu, want mijn zoon is vandaag jarig.
Even geduld.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Chaimae

Bericht door Chaimae »

Gefeliciteerd.
Moge God hem nog vele jaren schenken.

Groetjes Chaima.

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Silly

Bericht door Silly »

gefeliciteerd ariel :D

ik zal iets proberen...
god is de vader die zijn zoon naar de aarde stuurt opdat ze de heilige geest mogen ontvangen :D drie aparte dingen die 1 zijn...

de mooiste vergelijking is de volgende: stel je god voor als de zon, die zijn zonnestralen uitzendt (jezus), opdat de hele aarde verwarmt wordt (heilige geest).

drie eenheden, 1 principe

prachtig 8)
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Chaimae

Bericht door Chaimae »

Silly,God die heeft geen kinderen.

God is één.
De moeder van Jezus is toch Maria,dus dan zal God de vader zijn?

Vind het maar raar.

BFA

Bericht door BFA »

Ik ben atheist, wil proberen.

Enkel GOD is God. Niet Jezus of de Heilige Geest.
Er is relatie tussen de drie.

Jezus is de menselijke zoon van God.

Door Jezus zijn zoon, menselijk te maken toont God dat we allen uitverkoren kunnen worden. Daarvoor waren enkel Joden het uitverkoren volk. Via de geboorte van Jezus strekt zich dat uit tot alle mensen.

De Heilige Geest kan je vergelijken met wat Buddhisten verlichting noemen.
De Heilige Geest geeft een ogenblik van inzicht over je daden en de gevolgen ervan, voor de medemens en de wereld.
Dit ogenblik van verlichting toont je een pad dat je uiteindelijk bij God kan brengen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Ariel

Bericht door Ariel »

Ik denk dat ik het heel simpel kan uitleggen.
Zodat Chaimae het goed kan begrijpen.
Dank je wel voor de felicitaties girls.
Hij is vandaag 37 jaar geworden.

En Chaimae, hoe gek het misschien in jouw oren mag klinken, we zijn allemaal kinderen van God.
De God van de Christenen heeft gezegt dat hij onze vader is.

Ik zou graag willen dat je naar deze film kijkt, en dan snap je wat ik bedoel.
Het is een mooie film met mooie muziek en mooie beelden.

http://www.fathersloveletter.com/fllpreviewlarge.html

Doen hoor.
Beloof het me.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Silly

Bericht door Silly »

whahahah kinderen :D

zoon gebruiken we alleen als metafoor...

jezus IS god :D net zoals de zonnestralen de zon zijn...

wat je vergeet over jezus is dat hij `100% god was, en 100% mens

dit uit zich in een aardse moeder, zodat hij net als ONS op de aarde kan komen... god die zich in dienst stelt van mensen... te mooi :oops:

zie je.. god wilt niet boven je staan.. god wilt naast je staan... als mens en als god... de kloof heeft zich vernauwd
Chaimae

Bericht door Chaimae »

Jezus is de menselijke zoon van God.

Door Jezus zijn zoon, menselijk te maken toont God dat we allen uitverkoren kunnen worden. Daarvoor waren enkel Joden het uitverkoren volk. Via de geboorte van Jezus strekt zich dat uit tot alle mensen.

Dat begrijp ik wel.Maar God heeft voor de komst van Jezus verschillende profeten uitgezonden.
Dus het is natuurlijk veel logischer als je zegt dat Jezus een profeet was.

Chaimae

Bericht door Chaimae »

Jezus is God.:D

Staat dat ook in de Bijbel?

Raar hoor.

Chaimae

Bericht door Chaimae »

Ariel,ik ga het nu bekijken.
Zal zo laten weten wat ik ervan vond.

Silly

Bericht door Silly »

Chaimae schreef:

Raar hoor.
jep... als je had gelezen.. had je wel geweten :wink:
BFA

Bericht door BFA »

Dus het is natuurlijk veel logischer als je zegt dat Jezus een profeet was.
De profetien vertellen over de komst van de Messias, zoon van God.De Messias heeft een boodschap die alle mensen verlossing kan brengen.
Jezus heeft aan deze Messianistische profetien voldaan.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
BFA

Bericht door BFA »

Jezus is God.
Ik ben geen bijbelkenner. Dacht niet dat het er zo letterlijk in stond.
Silly

Bericht door Silly »

chaimae

johannes... het begin
2In het allereerste begin was Christus (A) er al. Hij was bij God en was Zèlf God.
midden ergens
Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien? Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien?
jezus zou zijn dood alleen maar versnellen als hij letterlijk had gezegd: hoi ik ben god... godslastering enzo... dan had hij niet de 33 gehaald...
Chaimae

Bericht door Chaimae »

Silly schreef:
Chaimae schreef:

Raar hoor.
Heb Genesis en Mattheus gelezen.

Vond het niks aan.
Viel in slaap tijdens het lezen.

Ketter

Bericht door Ketter »

Chaimae schreef:

Raar hoor.
Wel, hoe ik het begrijp (geleerd in mijn jeugd).

De drie-éénheid is een symbool.

Eerst moet je weten dat: Jezus, de zoon alléén is niet God.

Het is pas de samenvoeging van de 3 symbolen: de Vader (schepper, onzer aller vader), de Zoon (zijn vertegenwoordiging hier op aarde, het voorbeeld van de Christenen, de gezalfde, de redder, die is veréénzelvigd met God door de Hemelvaart) en de Heilige Geest (het goede) die alle aspecten van de Christelijke God belichaamd.

Zoiets als de 99 namen van Allah, maar meer een belofte: wij, kinderen van God kunnen één worden met de Vader in de Hemel als we goed zijn.

zoiets.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Chaimae

Bericht door Chaimae »

Ik begin het een beetje te snappen.
Dat is dus niks voor mij.

Ariel,bedankt voor het mooie filmpje.
Vond de citaten uit de Bijbel erg mooi.

pd7835

Bericht door pd7835 »

Hier is nog een uitleg over de drie-eenheid. Het komt uit het boek van kurt eggenstein over de profeet Jakob Lorber die leefde van 1800-1864).

The Triune Nature of God. The Mystery Explained

"Does not light come from the flame which is a fire? And since it is coming from a flame, does this make it something different from the bright flame? "Look at the flame of this light-giving lamp! Can you separate the light from the flame, or the flame from the light? The flame, however, is what I call 'Father' and 'Love', and the light its Son, sent forth by the flame to lighten the darkness of night. Are not the flame and its light one and the same?

http://www.j-lorber.de/kee/3/s-triune.htm

Dit is de homepage van de site. Het is wel allemaal in het Engels.

http://www.j-lorber.de/kee/0-eggen.htm
weda
Contacteer:

Bericht door weda »

Chaimae schreef:
Silly schreef:
Chaimae schreef:

Raar hoor.
Heb Genesis en Mattheus gelezen.

Vond het niks aan.
Viel in slaap tijdens het lezen.

als het in de koran had gestaan had je er wel iets aan gevonden en was je niet in slaap gevallen. over eenzijdig gesproken.

ik begrijp het volgende uit de koran niet:

waarom kon god niet in een keer de boodschap aan de pedofiel overbrengen. waarom moest er eerst een vraag van de overige struikrovers, moordenaars en medestanders komen en daarop het zogenaamde antwoord van een bizare allah.

als je verstand heb, denk dan erover na of vraag het aan de pedofiele volgende islamkenners.
waarom zou ik de moslim haten. de moslim haat zichzelf door in de koran te geloven.

wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
stropke

Re: drie_eenheid.

Bericht door stropke »

Chaimae schreef:Dat heeft dus wat met het Christelijk geloof te maken.
God is Jezus,en de heilige Geest.Maar toch één God,dat is toch niet te begrijpen.

Kunnen jullie me het een en ander over uitleggen.
Heb er namelijk niet veel over kunnen vinden op het internet.

BVD
Hier een studie over uw vraag Chaimea.

BijbelStudie: Begrip God en Zoon van God

Dit woord , dit begrip geeft nogal wat verwarring. Het woord, of begrip God is niet de eigen- naam van iemand. Het is een taalkundige grammaticale soortnaam ,dat aanduid: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt.
Webster’s woordenboek definitie is volgende: Elk van een categorie wezens, die men zich als bovennatuurlijk en onsterfelijk voorstelt, (2) een mannelijke godheid (3) een afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon (5) de Schepper en Heerser van het universum.
Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt nu die aanbidding en verering boven alles toe? En wie\wat heeft alles te betekent in u leven?

Echter de ware God, Wie aanbidding cq verering toekomt , heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zich van Hem had afgekeerd. Wie is nu deze god? De God die zich aan Abraham heeft bekend gemaakt. De echte God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelfde als 3 goden, of 3 diverse verschijningvormen van één God.
Drie-enig zegt: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit. Het één zijn van God ligt niet in een getalsmatige één, een numerieke 1 , maar in een identiteits -eenheid.
In de franse vertaling stat het juiste weergegeven uit de grondtekst : Hoor Israel onze God (Elohim) zijn Uniek, dwz enig in soort.

Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon te maken met “ wie” iemand is. Het duidt op de hoedanigheid van iemand.
Het wezen ,het zijn van God , het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest.
Vergelijk met een drieling. Dit zijn drie apparte personen en toch wezensidentiek. De ééheid het eén-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal.

Een volgende vergelijking kan het ook duidelijk maken. Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit: algm. directeur, technisch directeur en economisch directeur
Ze zij met 3 man, 3 directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die drie personen evenveel waard in gezag en functie enz: ze zijn alle drie directeur. Er is 1 directie bestaande uit 3 personen.
Zo analoog aan die vergelijking is er één God (directie) die bestaat uit, omvat, drie personen: God de Vader, God de Zoon en God H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen met evenveel gezag enz. We spreken niet van drie Goden. We christenen geloven in één God of beter is eigelijk te zeggen: één Godheid , omvattende drie Goddelijke personen.
Door een foute uitleg komen de moslims ertoe te denken dat wij in drie goden geloven.

En het foute begrip van Zoon Gods dat de moslim heeft komt door de foute leer die Mohammed hoorde. Geen enkel christen gelooft zoals de moslim veronderstelt dat een christen gelooft: drie goden Jezus Maria en God. Het Zoon zijn is een geestelijk iets: drukt een relatie uit tussen 2 Personen. Jezus is de eeuwige Zoon van de Vader die er altijd geweest is. En heeft nix met sex te doen. Maria was de moeder van Jezus , als mens, van zijn menselijke hoedanigheid, niet van Zijn goddelijk Wezen. Dat is een wonder Jezus is Mens met twee naturen: goddelijk en menselijk. Daarom is de uitspraak van de katholieke kerk ook nie juist over Maria: moeder Gods. Tuuurlijk heeft God geen moeder, das onzin. Maria is de moeder van de mens Jezus van Nazareth. En eigelijk is het beter te zeggen: een maagdelijke conceptie. Jezus is de Tweede Adam zoals de bijbel zegt. Adam viel in zonde en kon geen verlossing geven en ook zijn nakomelingen niet. Dus Gods eeuwige Zoon koos vrijwillig naar de wereld te komen en dus heeft God , toch Almatig, alst ware Zich zelf geboren laten worden als mens. Hij schiep een nieuwe zaadcel op het moment dat Maria vruchtbaar was precies zoals de engel Gabriél zei dat het Heilige in haar verwekt Gods Zoon is. Heeft God gemeenschap met Maria gehad? Tuurlijk niet , Hij schiep een nieuwe cel en daaruit werd Jezus geboren. Daarom kon Hij het offer brengen, het volmaakte offer.
En de Vader accepteerde het en gaf het bewijs door de mens Jezus Christus uit de dood op te wekken, want de straf was gedragen, het oordeel voorbij. Hand 31:17. Dit bewijs gaf Hij aan de wereld.
Wat deed Jezus nu precies. Door de zonde is de relatie van elke mens met God verbroken. Chriselijk geloof is eigelijk geen religie of godsdienst leer: het gaat om relatie tussen twee personen Schepper en schepsel, God en mens.
De mens kan met alle goede bedoelingen die relatie niet herstellen, want het oordeel ligt op hem. Eigelijk leven we al onder het oordeel.
Hieronder een duidelijke schematische voorstellen hoe dat herstel wel tot stand komt.

Gods reddingsplan

1 Joh 5:11-12 En dit is het getuigenis: dat God ons eeuwig leven heeft gegeven, en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Deze passage zegt ons dat God ons eeuwig leven heeft gegeven in Zijn Zoon, Jezus Christus. Met andere woorden: om eeuwig leven te bezitten moet u Gods Zoon ontvangen. De vraag is: hoe kan een mens de Zoon van God ontvangen?
Het probleem van de mens
Scheiding van God
Jesaja 59:2 maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort.
Romeinen 5:8 Maar God bevestigt zijn liefde tot ons hierin, dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
Volgens Romeinen 5:8 toont God ons Zijn liefde door de dood van Zijn Zoon. Waarom moest Christus voor ons sterven? Omdat de hoge maatstaf in Gods Woord, de Bijbel, alle mensen zondig verklaart. “Zondigen” betekent “het doel missen”. De Bijbel zegt: “Want allen hebben gezondigd en komen te kort aan de heerlijkheid (volmaakte heiligheid) van God” (Romeinen 3:23). Met andere woorden: onze zonde scheidt ons van God, die volmaakt heilig is (rechtvaardig), en God moet daarom de zondige mens veroordelen.
Habakuk 1:13a Gij, die te rein van ogen zijt om het kwaad te zien, en die het onrecht niet kunt aanschouwen ...
De nutteloosheid van onze werken
De Bijbel leert ons dat geen enkele mate van menselijke goedheid, menselijke werken, menselijke moraal, of religieuze activiteiten, enige aanvaarding bij God kan realiseren of iemand in de hemel kan brengen. De morele mens, de religieuze, de immorele en de niet-religieuze mens zitten allemaal in dezelfde boot. Zij komen allen tekort aan Gods volmaakte rechtvaardigheid. Na de bespreking van de immorele mens, de morele mens en de religieuze mens in Romeinen 1:18 tot 3:8, verklaart de apostel Paulus dat zowel Joden als Grieken onder de zonde zijn, en dat “er geen rechtvaardige is, ook niet één” (Romeinen 3:10). Hieraan kunnen wij de volgende Schriftplaatsen toevoegen:
Efeziërs 2:8-9 Want uit genade bent u behouden, door het geloof; en dat niet uit u, het is de gave van God; niet op grond van werken, opdat niemand roemt.
Titus 3:5-7 Hij heeft ons behouden, niet op grond van werken in gerechtigheid, die wij hadden gedaan, maar naar zijn barmhartigheid, door de wassing van de wedergeboorte en de vernieuwing van de Heilige Geest, die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij, door zijn genade gerechtvaardigd, erfgenamen werden naar de hoop van het eeuwige leven.
Romeinen 4:1-5 Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, gevonden heeft? Want als Abraham op grond van werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. Want wat zegt de Schrift? ‘En Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend’. Hem nu die werkt, wordt het loon niet toegerekend uit genade, maar als verschuldigd. Maar hem die niet werkt, maar gelooft in Hem die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid

Geen enkele mate van menselijke goedheid is zo goed als God. God is volmaakt in rechtvaardigheid. Daarom zegt Habakkuk 1:13 ons dat God geen gemeenschap kan hebben met iemand die niet volmaakt rechtvaardig is. Om dus door God aanvaard te worden moeten wij zo goed zijn als Hij is. Voor God staan wij allen naakt, hulpeloos en hopeloos in onszelf. Geen enkele mate van goede levenswandel kan ons in de hemel brengen of eeuwig leven geven. Wat is dan de oplossing?
Gods oplossing
God is niet enkel volmaakt heilig (iets wat wij nooit zèlf kunnen bereiken, noch door rechtvaardige werken) maar Hij is ook volmaakt in liefde en vol genade en barmhartigheid. Vanwege Zijn liefde en genade heeft Hij ons nooit zonder hoop of zonder oplossing gelaten.
Romeinen 5:8 Maar God bevestigt zijn liefde tot ons hierin, dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
Dit is het goede nieuws van de Bijbel, de boodschap van het evangelie. Het is de boodschap van de gave van Gods Zoon, die mens werd (de God-mens) en een zondeloos leven leidde, stierf aan het kruis voor onze zonden en opstond uit het graf, daarmee bewijzend dat Hij Gods Zoon is. Maar Hij werd daarmee ook de plaatsvervanger voor onze dood: de doodstraf die wij moesten ondergaan heeft Hij Zelf gedragen aan het kruis, en zo werden wij vrijgekocht.
Romeinen 1:4 die verklaard is als Gods Zoon in kracht naar de Geest van de heiligheid, door dodenopstanding, Jezus Christus onze Heer.
Romeinen 4:25 die overgegeven is om onze overtredingen en opgewekt om onze rechtvaardiging.
2 Korinthiërs 5:21 Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.
1 Petrus 3:18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, de Rechtvaardige voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Hij die wel gedood is in het vlees, maar levend gemaakt in de Geest.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
stropke

Bericht door stropke »

En hier is er nog eentje met onderaan bronmelding van internet.
Nu hebt ge een boel huiswerk van mij om dat door te lezen :wink:

De Drie-eenheid
Dave Hunt
Tenzij anders aangegeven komen alle Schriftplaatsen uit de Statenvertaling 1977.
Vertaling, voetnoten en slotwoord door M.V.

Veel christenen weten niet hoe ze het hebben met de Drie-eenheid, laat staan dat ze die kunnen verdedigen, want het woord wordt zelfs niet gevonden in de Bijbel. Om deze kwestie te aan te pakken moeten we beginnen met het begrip God, zoals de Bijbel dat doet.
Er bestaan twee algemene concepten over God: (1) Pantheïsme/naturalisme, namelijk dat het universum zélf God is; en (2) Supernaturalisme, namelijk dat de Schepper onderscheiden moet worden van Zijn schepping. Binnen dit laatste concept zijn er nog twee tegengestelde zienswijzen: (1) Polytheïsme, namelijk dat er vele goden zijn; en (2) Monotheïsme, namelijk dat er slechts één ware God is.
Het monotheïsme zelf is opgedeeld in twee rivaliserende overtuigingen: (1) Dat God enkelvoudig is; en (2) Dat God altijd heeft bestaan in drie Personen die gescheiden en onderscheiden van elkaar maar toch één zijn. Het is duidelijk dat de christenen de enigen zijn die deze laatste zienswijze aanhangen. Sommigen echter die zich christenen noemen verwerpen dit echter. Toch is dit de enige logische en filosofisch coherente zienswijze van God die mogelijk is.
Het pantheïsme bezit dezelfde fatale fout als het atheïsme. Als alles God is, is het wezen van God betekenisloos, en dus is er niets God.
De problemen met polytheïsme zijn even duidelijk. Er is geen echte God in het geding, zodat de vele goden onderling oorlogen voeren en elkaars vrouwen stelen. Er is geen grondslag voor moraliteit, waarheid of vrede in hemel of op aarde. Polytheïsme heeft als fundamenteel probleem zijn diversiteit zonder eenheid.
Het geloof dat God een enkelvoudig wezen is wordt aangehangen door Moslims en Joden. Allah en Jahweh zijn volgens hen enkelvoudige entiteiten zijn. Dit wordt ook aangehangen door pseudo-christelijke sekten zoals Jehovah-getuigen, Mormonen en vele afwijkende naam-christelijke groepen die de Godheid van Christus ontkennen. Sommige groepen uit de Pinksterbeweging beweren dat God enkelvoudig is en dat Vader, Zoon en Heilige Geest Gods drie “titels” of “ambten” zijn. Hier hebben we dan eenheid zonder diversiteit.
Dat God zowel eenheid als diversiteit moet bezitten is duidelijk. De Allah van de Islam bijvoorbeeld (zoals Jahweh/Jehovah van de Joden en Jehovah-getuigen), is incompleet in zichzelf, niet in staat om liefde, broederschap en gemeenschap te ervaren tegenover geschapen wezens. De Bijbel zegt “God is liefde” . Maar de God van de Islam en het Judaïsme kan niet liefde zijn in en van zichzelf - voor wie zou hij liefde kunnen gehad hebben vermits hij alleen was vóór de schepping?
Het geloof dat God een enkele entiteit (Unitarisme) is, en niet drie Personen die eeuwig bestaan in één God (Trinitarisme), werd in de vroege kerk voor het eerst geformuleerd rond 220 nC door een Libische theoloog, genaamd Sabellius. Hij poogde de bijbelse taal te handhaven over Vader, Zoon en Heilige Geest zonder erkenning van de drie-enige natuur van God. Sabellius beweerde dat God bestond als een enkel wezen dat zich echter manifesteerde volgens drie werkingen, manieren of aspecten: als Vader in de schepping, als Zoon in de verlossing en als Heilige Geest in profetie en heiliging. Deze ketterij , alhoewel veroordeeld door de grote meerderheid van de christenen, overleeft tot op vandaag.
De God van de Bijbel
De Bijbel toont ons een God die het niet nodig had schepselen te creëren om liefde, gemeenschap en broederschap te ervaren. Deze God is compleet in Zichzelf, zijnde drie Personen: Vader, Zoon en Heilige Geest, gescheiden en onderscheiden van elkaar, maar tegelijk eeuwig één God. Zij hadden gemeenschap en liefde en overlegden met elkaar alvorens het universum, de engelen of mensen tot bestaan werden gebracht.
Jesaja “hoorde de stem des Heeren, die zeide: Wie zal Ik zenden, en wie zal voor Ons heengaan?” (Jes 6:8). Mozes openbaarde dezelfde samenspraak van de Godheid: “En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis” (Gen 1:26); en andermaal “Kom aan, laat Ons nedervaren, en laat Ons hun spraak aldaar verwarren” (Gen 11:7). Wie is die “Ons” als God een enkelvoudige entiteit is? Waarom zegt God: “Toen zeide Jahweh God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een”? (Gen 3:22).
Bovendien, indien God een enkelvoudige entiteit is, waarom wordt dan herhaaldelijk het Hebreeuwse meervoudige zelfstandige naamwoord elohim (letterlijk “goden”) gebruikt voor God? In feite staat dit meervoudige naamwoord helemaal temidden van Israëls belijdenis over de eenheid van God! De Shema verklaart: “Hoor, Israel! Jahweh, onze God, is een enig Jahweh! (Deut 6:4; Mark 12:29). In het Hebreeuws leest dit zo: “Hoor, Israël! Jahweh onze elohim [goden] is één [echad] Jahweh”. Het Hebreeuwse woord echad staat een eenheid toe van meer dan één. Bijvoorbeeld, het wordt gebruikt in Genesis 2:24: “en zij zullen tot één vlees zijn”; in Exodus 36:13 waar van verschillende onderdelen wordt gezegd “dat het één tabernakel werd”; in 2 Samuël 2:25 waar vele soldaten “werden tot één hoop”; en elders.
Ook is het woord elohim niet de enige uitdrukking waarin Gods meervoudigheid duidelijk wordt. Bijvoorbeeld Prediker 12:1: “En gedenk aan de Schepper [letterlijk “scheppers”]”; en Jesaja 54:5: “Want uw Maker [letterlijk “makers”] is uw Man [letterlijk “mannen”]”. Het unitarisme biedt geen uitleg voor deze voortdurende presentatie van Gods meervoudigheid doorheen het hele Oude Testament. Alhoewel het woord Drie-eenheid niet in de Bijbel voorkomt is het concept ervan duidelijk aanwezig, en voorziet het in de eenheid en diversiteit die liefde en gemeenschap mogelijk maakt binnen de Godheid. Waarlijk, de trinitarische God is liefde - en Hij alleen.
Jezus zei: “De Vader heeft de Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven” (Joh 3:35). Gods liefde is niet enkel gericht op de mensheid, maar eerst en vooral bestaat deze tussen de drie Personen van de Godheid. En drie Personen moeten zij zijn. Vader, Zoon en Heilige Geest kunnen niet louter ambten, titels of aspecten zijn waarin God Zichzelf manifesteert, want zulke vormen kunnen niet liefhebben of gemeenschap met elkaar hebben. Niet enkel de Zoon wordt voorgesteld als een persoon, maar ook de Vader en de Heilige Geest. De Bijbel toont hen elk als hebbende hun eigen persoonlijkheid: elk van hen handelt, heeft lief, verzorgt, kan gegriefd of boos worden. Ambten of titels kunnen dat niet! Unitarisme is niet bijbels - het berooft de Godheid van de noodzakelijke kwaliteiten van echte Goddelijkheid.
Godheid? Is dat een bijbelse term? Jazeker. Het woord verschijnt drie keer in de King James Version: Hand 17:29; Rom 1:20; Kol 2:9. In contrast met theos, dat doorheen het hele Nieuwe Testament gebruikt wordt voor “God”, verschijnen er drie verschillende maar verwante Griekse woorden in deze verzen (theios: Hd 17:29; theiotes: Rm 1:20; theotes: Kol 2:9) die vertaald worden door Godheid in de KJV. Deze term duidt een meervoudigheid aan van wezen. Paulus schreef: “Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk” (Kol 2:9). Bedoelde hij gewoon dat in Christus al de volheid van Hemzelf woont? Dat zou hetzelfde betekenen dat in mij al de volheid woont van mijzelf. Uiteraard is dat zo - dus waarom dit dan zeggen, en wat betekent het? Niets!
Betekent dit vers dat in Christus slechts al de volheid woont van ‘goddelijkheid’, zoals sommige niet-KJV-bijbels weergeven? Ook dat is een pleonasme - het doet af aan de Godheid van Christus. Want indien Christus intrinsiek God is, wat voor zin heeft dan de uitspraak: “in Hem woont al de volheid van goddelijkheid”? Uiteraard is dat zo! Maar als Christus de Zoon is, en er zijn twee andere Personen in de Godheid, dan betekent dat iets. Met dat in gedachten betekent Kol 1:9: “Net zoals Vader, Zoon en Heilige Geest één God zijn, bracht Christus die volheid van de Godheid met Zich mee in het vlees, toen Hij mens werd”.
Het getuigenis van de Schepping
In Romeinen 1:20 argumenteert Paulus dat Gods “eeuwige kracht en Godheid ” verstaan en doorzien worden in de schepping die Hij maakte. Gods eeuwige kracht, ja, maar Zijn Godheid? Ja, zoals Dr. Wood jaren geleden uitwerkte in The Secret of the Universe, wordt de drie-enige natuur van God weerspiegeld in Zijn schepping. De kosmos is verdeeld in drie: ruimte, materie en tijd. Elk van deze is verdeeld in drie. Ruimte, bijvoorbeeld, bestaat uit lengte, breedte en hoogte, elk gescheiden en verschillend van elkaar - maar de drie zijn één. Lengte, breedte en hoogte zijn geen drie ruimten maar drie dimensies die één ruimte omvatten. Trek zoveel lijnen in de lengte als je wil en u blijft in het geheel. Maar dat is ook zo met de breedte en de hoogte. Elk is afzonderlijk en verschillend en toch is elk van deze ‘ruimte’ - net zoals de Vader, Zoon en Heilige Geest verschillende Personen zijn maar toch elkeen God is.
Ook de tijd is een triniteit: verleden, heden en toekomst - twee onzichtbaar en één zichtbaar. Elk is afzonderlijk en verschillend, maar elk is volledig de tijd. De mens zelf is een triniteit van geest, ziel en lichaam; twee ervan onzichtbaar en één zichtbaar. Veel meer voorbeelden kunnen gegeven worden van de Goddelijke Drie-eenheid zoals die weerspiegeld wordt in de schepping. Dit kan nauwelijks toeval zijn.
Het Hebreeuwse woord elohim (goden) verschijnt ongeveer 2500 maal in het Oude Testament, terwijl de enkelvoudige vorm slechts 250 maal voorkomt, en meestal met betrekking tot valse goden. Genesis 1:1 leest: “In den beginne schiep elohim [= Goden] de hemel en de aarde”. Alhoewel er een enkelvoudig zelfstandig naamwoord beschikbaar is wordt toch consequent de meervoudsvorm voor God gebruikt. En in tegenspraak met de grammaticale regels worden enkelvoudswerkwoorden en enkelvoudsnaamwoorden samen met dit meervoudsnaamwoord gebruikt. Waarom?
Bij het brandende braambos was het Elohim (Goden) die tot Mozes sprak. Maar Elohim zei niet “Wij zullen zijn die Wij zullen zijn”, maar “Ik zal zijn Die Ik zijn zal” (Exodus 3:14). Men kan niet aan het feit ontkomen dat doorheen de Bijbel God wordt getoond als een meervoudigheid en toch als eenheid, met zowel diversiteit als eenheid. Dit is uniek onder alle wereldreligies! De Drie-eenheid afwijzen is de unieke God van de Bijbel afwijzen.
Het getuigenis van de Schrift
Het Nieuwe Testament toont drie onderscheiden Personen, maar toch is elk te herkennen als God. Toch vinden we herhaaldelijk de duidelijke verklaring dat er slechts één ware God is. Christus bidt tot de Vader. Bidt Hij tot Zichzelf? Johannes schrijft: “Dat de Vader [Zijn] Zoon gezonden heeft [tot] een Zaligmaker der wereld” (1Joh 4:14). Zond Hij Zichzelf? Erger nog: bad een “ambt” om het zenden van een “functie”? Vader, Zoon en Heilige Geest hebben wel onderscheiden functies, maar elkeen werkt in samenwerkingsverband met de anderen. Christus zei: “De woorden, die Ik tot u spreek, spreek Ik van Mijzelf niet [op mijn eigen initiatief], maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken” (Joh 14:10); “En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven …[namelijk] de Geest der waarheid” (Joh 14:6-7). Doorheen het Nieuwe Testament worden Vader, Zoon en Heilige Geest afzonderlijk geëerd en handelen als God, doch enkel in overleg met elkaar.
Ook het Oude Testament toont drie Personen die op elkaar inwerken. Bijvoorbeeld: “Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste. Ook heeft Mijn hand de aarde gegrond, en Mijn rechterhand heeft de hemelen met de palm afgemeten … van die tijd af, dat het geschied is, ben Ik daar; en nu, de Heer Jahweh, en Zijn Geest heeft Mij gezonden” (Jes 48:12-16).
Degene die via Jesaja spreekt, refereert naar Zichzelf als “de Eerste en de Laatste” en de Schepper van alles, dus moet Hij God zijn. Maar Hij spreekt ook van twee anderen in dezelfde passage die ook God moeten zijn: “de Heer Jahweh” en “Zijn Geest”.
Jezus toont een gelijkaardige passage aan de Farizeeën (Matt 22:41-46) toen Hij hen vroeg wie de Messias was, en zij zeiden: “De Zoon van David”. Toen haalde Hij Psalm 110:1 aan: “De Heere [= Jahweh ] heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter[hand], totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank van uw voeten” (Matt 22:44). Toen vroeg Jezus hen: “Indien David Hem dan [zijn] Heere noemt, hoe is Hij zijn Zoon?” (Matt 22:45). De Farizeeën waren sprakeloos . Het unitarisme kan het voorkomen van deze twee Personen, namelijk de Jahweh en de Heer van David, niet verklaren.
Nog steeds een mysterie
Het is een mysterie hoe God in drie Personen bestaat en toch één God kan zijn. Maar het is ook een mysterie hoe God geen begin kon hebben en dat Hij alles schiep uit het niets. Het gaat de menselijke capaciteiten te boven om de volle natuur van God te begrijpen. Maar evenmin kunnen wij begrijpen wat het betekent te bestaan. Evenmin kunnen wij bevatten wat ruimte is of wat tijd is of wat materie is. Voor elke deur die de wetenschap opent, gaan er op hun beurt weer tien andere deuren open. Hoe meer wij leren, hoe sneller het onbekende zich voor ons vermeerdert. Jehovah-getuigen en andere unitariërs argumenteren dat vermits de Drie-eenheid niet kan begrepen worden, ze ook niet kan bestaan. Maar het feit dat de Drie-eenheid buiten de menselijke begripshorizon ligt is geen reden om af te wijzen wat de Bijbel ons zo uitdrukkelijk toont. God zegt iets van Zichzelf opdat wij in Hem mogen geloven en Hem kennen. Wij durven niet afwijzen wat Hij zegt, en wij durven wat Hij zegt niet verlagen tot het niveau van eindige geesten.
http://www.thebereancall.org/articles/newpage33.htm

Slotwoord over Elohim
Elohim komt ongeveer 2500 maal voor in het OT. De Joden gebruikten deze meervoudsvorm Elohim voor hun God. De enkelvoudsvorm van dit Hebreeuwse woord is Eloah en komt ongeveer 250 maal voor in het OT. De benaming Allah in het Arabisch komt van Eloah.
EL betekent de Machtige/Sterke. El is het algemene woord voor God in de Semitische talen. Het meervoud van El is Elim - niet Elohim! Het komt ong. 200 keer voor in het OT.
De uitgang IM wijst in het Hebreeuws altijd op een meervoud, zonder uitzondering. Dit meervoud is geen “pluralis majestatis” (majesteitsmeervoud) want dat kent het Hebreeuws niet. Voorbeeld: Ba’al  meervoud = Ba’alim

E-mail: [email protected]
Homepage: http://users.skynet.be/fa390968/index.htm
Mirror sites: http://members.lycos.nl/verhoevenmarc696/index.htm
http://members.lycos.nl/smetsdan/index.htm
http://members.fortunecity.com/marcverhoeven1/index.htm
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Ariel

Bericht door Ariel »

Zo zie ik de Heilige Drie-eenheid.
Ik heb deze uitleg eens gelezen , en het voelde gelijk goed aan.
Het was of mijn ogen open gingen, en ik hoop dat het voor jou nu ook duidelijk is Chaimae

Ook jij bent een drievoudig wezen Chaimae. Jij bestaat uit een lichaam, verstand ( ook wel geest genoemd ) en geest ( ook wel ziel genoemd)

Je kan het ook fysieke, non fysieke en metafysische noemen.
Psychiaters hebben dit triumviraat het bewuste, onbewuste en superbewuste genoemd.
Filosofen spreken over id. ego, en superego.
De wetenschap noemt het energie, materie en antimaterie.
Dichters spreken over de geest, het hart en de ziel

Drie aspecten van jou zijn in feite drie energieën.
We kunnen ze gedachte, woord en actie ( daad en handelen) noemen.

Alles is dus een drie-eenheid.
Ook de ruimte word in drieën gedeeld. Hier, daar en de ruimte daartussen.

Dat is dus de heilige drie-eenheid die met veel namen word genoemd. Theologen noemen het …De Vader. De Zoon, en de Heilige geest.
Dat is dus wat God is, en dat is wat jij ben. Drie in een.

Dus nog een keer.

De heilige drie-eenheid. Geest- verstand - lichaam.
Bedenken- scheppen- ervaren.

Heilige Geest =inspiratie=bedenken.
Vader=ouderschap=scheppen
Zoon =kroost=ervaren.

De zoon ervaart dus de schepping van de verwekkende gedachte , die word bedacht door de Heilige geest.

God is almachtig , dat vind jij ook , dus waarom zou hij niet een zoon kunnen scheppen.
De zoon is dus deel van God , en God is deel van de zoon.
Eigenlijk is dus een deel van God geboren op aarde in de gedaante van Jezus.

Zoals pd7835 de drie-eenheid uitlegt vind ik trouwens ook heel mooi.
Het vuur bestaat uit drie dingen. Vlammen, licht en warmte.
Ook een drie-eenheid die je niet van elkaar kan scheiden.

Het is een lange post, maar ik hoop dat de drie-eenheid nu duidelijk is Chaimae.
Je moet het maar een paar keer lezen, en dan ben ik er zeker van dat jij het ook begrijpt.

.
Navane

Bericht door Navane »

De uitleg van Stropke is heel gedetailleerd, maar maakt ook duidelijk dat het wezen van deze constructie moeilijk te bevatten is.

Bedenk wel dat er niets over staat in de Bijbel, maar dat dit leerstuk is toegevoegd op het concilie van Nicea (325) en sindsdien onophoudelijk de oorzaak is geweest van ruzie en afsplitsingen. Ze hadden het beter vaag kunnen laten, misschien was het ontstaan van de islam zelfs voorkomen op die manier.

Chaimae,
de drie eenheid is ook een manier om de oude griekse filosofie en daarnaast het goddelijke en menselijke aspect van Jezus met elkaar over een te stemmen. Jezus kon geen verlosser zijn zonder goddelijke aard; de goddelijke aard moest van god komen, dus had Jezus naast een menselijke aard een goddelijke aard. Deze aard kwam voort uit God door middel van de Logos ofwel Heilige Geest. Hieraan kun je ook zien dat Jezus niet God is, maar door de goddelijke wil wordt opgetild naar een hogere staat van zijn.

De uitdrukking Moeder Gods moet dan ook worden gezien als beeldspraak, in de zin dat Maria nu eenmaal moeder was van de menselijke Jezus, maar dat Jezus door de goddelijke wil naast een menselijk lichaam ook een goddelijk zijnsaspect had.

Dit staat heel ver van meergodendom omdat in polytheisme elke god een eigen wil of functioneren heeft. Het functioneren van God, jezus en de Heilige geest ontstaat vanuit een wil, namelijk die van God. Er is alleen de werkzaamheid van een en dezelfde god. Ook de heilige geest is dus geen zelfstandig opererende kracht, maar de wil van god.
Voor christenen en trouwens ook atheisten is het onbegrijpelijk dat moslims het christelijke geloof als polytheisme opvatten, omdat iedereen die een beetje belezen is het bovenstaande weet of althans wel eens ergens heeft meegekregen.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?
Sjeng

Bericht door Sjeng »

Ben zelf atheist, maar weet wel dat christenen in een enkele godheid geloven en niet in meerdere goden zoals moslims graag beweren nav het drie-eenheid verhaal.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Plaats reactie