Twijfels

Moderator: M

Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Sophia schreef:Dank je wel Chaimae.

Allahie barek fiek. Voor jou alles mijn zuster. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

-Bidden..
-Dua's
-Lezen van de Koran of andere Islamitische boeken.
-Aan de dood denken
-Aan de Hel denken
-Allah SWT herdenken en lofprijzen
Kop in het zand steken.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ajax schreef:
Sophia schreef:
Chaimae schreef:
Het doet je dus niks meer? Wacht heb nog wel ergere dingen, die je vast en zeker wel wat doen. Zal ik anders een stukje plaatsen over de Engel Des Doods en hoe het er aan toe gaat.. voor iemand die op sterfen ligt. Weet bijna zeker dat het je wel wat zal gaan doen.
Ook dat verhaal ken ik al Chaimae, ik ben ermee opgegroeid en ja het deed mij heel veel. Alleen zoals ik al eerder zei, ben ik er anders over gaan denken en ik zie God niet als kwaadaardig.
Hij is toch zo kwaadaardig dat hij jouw leven schenkt en jouw onderhoud en dat jij hem daarvoor niet bedankt en dan afvragen waarom?Denk toch na
Wel, ajax, hier is een probleem, weet je:
God is onbehoeftig en heeft geen behoefte aan "dankbaarheid".
God moet geen moeite doen om te scheppen, en heeft dus geen behoefte aan "dankbaarheid".
En niemand heeft gevraagd om te mogen leven.

En toch is iedereen dankbaar voor het leven. Immers, ik hoop dat je beseft dat alle religies God(en) danken;

Maar wat moet men doen volgens Islam? 5 keer per dag danken, en wat niet? Iedereen als gelijke beschouwen en iedereen even veel kans geven om van het leven te genieten. Meer nog, NIET nadenken over WIE je bedankt en Mohammed geloven. Van mijn part dank jij nu de Grote Leegte.

Als jij kinderen hebt, en je zult veel meer moeite moeten doen dan "Allah" om ze groot te brengen, ik verzeker je, is het soort van dankbaarheid die je verwacht niet 5 keer naar jou knielen per dag, maar groeien, denken, volwassen worden en elkaar respecteren.

Denk daar eens over na.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Beste Sophia, eerst wil ik je van harte welkom heten op Dutch FFI.
In tegenstelling tot wat ajax en co zeggen is dit geen "haatsite" tegen moslims maar een site waar mensen van allerlei pluimage en religies/non religies met elkaar van gedachten wisselen over de islam en de impact die dat heeft/kan/zal hebben op ieders leven.

Het heet hier "Faith Freedom" en dat is precies wat we ook willen bereiken: een volledige vrijheid om een geloof te hebben of niet. Niets meer en niets minder.
De reden dat het "tegen" de islam lijkt te zijn is omdat de islam GEEN vrijheid van religie voorstaat.
Uit je verhaal lees ik dat je dit aan den lijve hebt mogen ondervinden?

Uit de reacties van ajax en chaimae kun je al zien dat er alleen maar gedreigd wordt met allerlei vreselijke straffen wanneer je geen moslim bent of niet meer bent. DAT is dus 1 van de dingen die ik zo tegen heb op de islam; altijd maar dat dreigen met hel en verdoemenis. Wanneer het daar bij zou blijven kun je die dreigementen natuurlijk lachend wegwuiven. Echter, het werkelijke gevaar schuilt in personen als Chaimae die een fervent voorstandster is van steniging van "overspelige" vrouwen. Een dergelijk gedachtengoed hoort niet thuis in Nederland waar vrijheid hoog in het vaandel staat.

Ik bewonder je moed om hier openlijk over je twijfels te spreken. Zoals je gezien hebt zijn de aanwezige moslims hier niet zo "vriendelijk" tegen je; ze dreigen, dreigen en dreigen met de meest vreselijke straffen. Ik ben blij dat je ziet dat een "God" zich niet hoeft te bedienen van dergelijk infantiel gedrag; een "god" staat daar ver boven.

Dus nogmaals, welkom hier en laat die grijze cellen maar flink hun best doen. Tenslotte zul je je hele leven zelf moeten leiden en heb je daar geen boekje met regeltjes voor nodig. Zoals vele moslims altijd zeggen "het gaat om de intentie".... ik vraag me dan af waar al die regeltjes met gruwelijke straffen voor nodig zijn; immers, met regeltjes is de "intentie" verdwenen en blijft de dwang over.

Kortom, ik ben blij dat je verder kijkt dan de koran dik is en je hart laat spreken en ik ben ervan overtuigd dat Dutch, Afghan, Nadia en anderen je heel goed kunnen helpen; zij hebben tenslotte met hetzelfde bijltje gehakt.
Ik ben slechts een nederig atheist en wens je alle liefde en geluk toe in het leven, ongeacht de uiteindelijke uitkomst van je zoektocht. :wink:
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
ChechenMaga
Berichten: 318
Lid geworden op: za apr 14, 2007 12:13 pm

Bericht door ChechenMaga »

Assalamu `alaykum, zuster Sophia.

Ik zal du'a voor je doen. Versterk je imaan.
Ik had vroeger ook twijfels. Dat was wel voordat ik begon te bidden en iets wist van Islam.
En nu nog heb ik soms zo kleine twijfels. Als ze dit en dat zeggen over Rasulu'llah (saw) of gewoon over Islam.
Maar dan bekijk ik het van de andere kant. Wat moslims zeggen.
En Alhamduli'llah, de twijfels verdwijnen. Alsof je stof zou wegblazen uit je hand. :)

Misschien kunnen we praten via msn ofzo? :D
Of via een andere programma.
Als je het niet te druk hebt. :)

Oh, dit ook nog. Hier zijn er mensen die anti-Islam zijn. Je hebt hier atheïsten en christenen die je zogezegd willen "bevrijden" van je geloof.
Subhana-Allah, wAlhamduli'llah, wAllahu Akbar. Zij zullen mij noch andere (meeste) moslims hier "bevrijden".
Vergeet niet, dit is een test om te zien of je imaan sterk is of niet.
Geloof hun "waarheid" niet.
Mensen zoals zij willen dat Islam voor altijd verdwijnt.
MAAR DAT ZAL NIET GEBEUREN. Onze ummah gaat sterk worden, sterker dan het ooit was.
Rasulu'llah (saw) zei dat moslims met veel zullen zijn en toch zullen anderen over ons 'heersen'. Macht over ons hebben.
Maar dan gaat onze ummah sterk worden, sterker dan het ooit was.
Luister naar geleerden die vertellen over Islam etc.
Insha-Allah zal je imaan versterken.

Salam.
En zeg: "De Waarheid is gekomen en de valsheid is ten onder gegaan. Voorwaar, de valsheid gaat ten onder." (17:81)
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Thomas schreef:
ajax schreef:
Thomas schreef: Wat denk je zelf????
Als je dergelijke onzinnige tekste loopt te spuien dat ik je niet zo gek als een deur vindt????

Hou toch op!
Jij bent echt een vies mannetje
Uit jouw mond Yassine kan ik dat beschouwen als een compliment!
Natuurlijk hou jezelf maar voor de gek geen wonder dat je gescheiden bent :lol:
A proud amazigh!
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Sophia,

Van harte welkom hier op dit forum ! Ben wel wat laat, maar dat is omdat ik de dag doorbracht met mijn moeder (moederdag weet je wel).

Sophia, wat jou overkomt, overkwam zoveel moslims voor jou : je verstand begint op te spelen, je begint na te denken en dingen in te zien...en af te keuren. Aanvankelijk negeer je dat of vergoeilijk je dat, want als moslim ben je geconditioneerd om niets in twijfel te trekken van wat de islam verkomdigt. Maar als eenmaal het zaadje van het licht geplant is of spontaan begint te ontkiemen, dan kan je nog zodanig struisvogel spelen als je wil, uiteindelijk begint het licht van de waarheid en de rede te schijnen...

Jij moet voor jezelf uitmaken wat je gelooft en of je al dan niet gelooft. Dat kan enkel door de bronnen van de islam grondig te lezen, de tafsier op redelijkheid en waarheid na te gaan, de koran in detail door te nemen, de voorbeelden die de profeet stelde nauwkeuriger te onderzoeken,... en dan voor jezelf tot een besluit te komen.

Bij mij heeft dat een tijdje geduurd en het was niet makkelijk. Maar aangezien ik een mens met een verstand ben, ben ik van oordeel dat ik dat moet gebruiken, anders is het zonde van dat verstand...
Ik kwam voor mezelf tot een conclusie. Ik hou van alle mensen, of ze nu gelovig zijn of niet, moslim of niet. Heb trouwens erg vaak schatten van mensen gevonden die niet geloofden en onmenselijke mensen die wél geloofden (andersom ook hoor!).

Denk, ga na voor jezelf, dat is alles wat ik jou op dit moment kan zeggen. En hoe meer moslims jou proberen te overtuigen dat je niet MAG denken, hoe veelzeggender dat is...
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Chaimae schreef:Dat is toch logisch? Ze geloofde niet in Allah SWT en Zijn boodschapper. Volgens het Jodendom zal Moeder Therasse ook de Hemel niet bereiken en volgens de Christelijke leer gaan de Moslims ook niet naar de Hemel. Dus het is niet alleen de Islam die dat zegt maar evenmin ook het Jodendom, Christendom en alle andere religies hier op aarde.
Nee!! Volgens het Christendom gaat iedereen naar de hemel die goed geleefd heeft, ongeacht wat je geloofd!

Matth.: 7: 21: Niet een ieder die tot mij zegt: Here, Here, zal het koninkrijk der hemelen binnen gaan, maar wie de wil doet mijns Vaders (gebod tot naastenliefde), die in de hemelen is.

Matth: 25: 34-46 (Laatste oordeel):
Als dan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd. Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U ziek gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen? En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan. Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; ziek, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of ziek, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan. En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Er wordt dus niet gesproken over de kerk of het Christendom. Degenen die naar de Hel gaan zijn degenen die hun naaste niet hebben lief gehad.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Chaimae schreef:ik sluit dan de gordijnen van de raam van mijn slaapkamer en sluit de deur en doe het licht uit, zodat het helemaal donker is. Ik ga dan op bed liggen en stel mezelf voor dat dit mijn graf is. Meestal wordt ik dan bang voor de dood en begin ik te huilen, maar het helpt echt.
Afschuwelijk, maar het zegt genoeg. Chaimae gelooft alleen door pure angst!! Chaimae je staat onder invloed van een djinn!! Dat komt doordat de Islam zelf een demonische oorsprong heeft. Mohammed was bezeten van een djinn.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Chaimae schreef:Ik sluit dan de gordijnen van de raam van mijn slaapkamer en sluit de deur en doe het licht uit, zodat het helemaal donker is. Ik ga dan op bed liggen en stel mezelf voor dat dit mijn graf is. Meestal wordt ik dan bang voor de dood en begin ik te huilen, maar het helpt echt.
Ach gut. Mevrouw heeft aandacht nodig.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Chaimae schreef:De Koran zegt duidelijk dat je mensen moet respecteren ongeacht religie. Vergeet niet dat Moslim-mannen met Christelijke/Joodse vrouwen mogen trouwen.
Volgens mij klopt dit ook niet. De Koran stelt dat je inderdaad geen Joden en christenen tot je intieme vrienden mag nemen. Hoe kun je er dan mee trouwen?

Koran 3: 118: O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
Koran 5: 51: O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.

De Koran respecteert overigens helemaal geen mensen die geen moslim zijn. :cry:
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Eigenlijk ben je maar een zeur, Sophia.
Doe mij een lol en blijf gewoon een onderworpene van je maffe geloof, volgens mij vind je het wel fijn om geen eigen wil te hebben.
Vertel eens eerlijk Sophia, is het afwerpen van het moslimjuk werkelijk een optie voor je?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Teva, van dit soort woorden zal Sophia niet opknappen.
Waar ben je in Godsnaam mee bezig.
Ik krijg het idee dat jij je werkelijk niet kan inleven in mensen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Graslelie
Berichten: 329
Lid geworden op: di feb 01, 2005 1:47 pm

Bericht door Graslelie »

Teva Teff schreef:Eigenlijk ben je maar een zeur, Sophia.
Doe mij een lol en blijf gewoon een onderworpene van je maffe geloof, volgens mij vind je het wel fijn om geen eigen wil te hebben.
Vertel eens eerlijk Sophia, is het afwerpen van het moslimjuk werkelijk een optie voor je?

Kan het ook normaal!!
Als 1 persoon het gelooft is ie gek.
Als 2 personen het geloven is het een folie-a-deux.
Als een groepje mensen het geloven noemen we het een cult of sekte.
Als de meerderheid het gelooft noemen we het een godsdienst.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Sophia schreef:Ajax, ik dank God elke dag. Zoals je in mijn 1e bericht hebt kunnen lezen, bid ik dagelijks mijn 5 gebeden. Alleen is er twijfel in mijn hart waar ik niets aan kan doen. Dit is een proces van jaren, niet van de een op de andere dag. De twijfel maakt mij gek, ik lig in bed en denk na over het leven, over religie, over God. Ik bid om de Waarheid te zien, welke die ook is. Mijn geloof is aan het afbrokkelen, beetje bij beetje. Ik sta met een been in de Islam en met 1 been in twijfel. Welke been moet ik bij de andere zetten?
Begrijp je wat ik bedoel?
Ik geloof dat Teva Teff gelijk heeft: je zeurt.
Laatst gewijzigd door Iznogoodh op zo mei 13, 2007 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ik zou het bijna vergeten.

Sophia van harte welkom op dit forum. :D

P.S. Van sommige personen hier kun je je beter niets aantrekken.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Vertel eens eerlijk Sophia, is het afwerpen van het moslimjuk werkelijk een optie voor je?
Néé! Want ik denk ondanks de twijfels die ze heeft toch uiteindelijk voor de Islam zal kiezen. Ik denk niet dat ze de Islam ooit haar rug zou toekeuren. Daar heeft ze de lef niet voor. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Daar heeft ze de lef niet voor.
Dat is enkel op jezelf van toepassing op dit moment, Chaimae.

Sophia is een stuk ouder dan jijzelf en daarom een heel stuk wijzer. Zij beseft dat ze voor zichzelf kan denken, dat ze haar grijze materie kan gebruiken in plaats van alles zomaar klakkeloos aan te nemen.
Jouw hersenen werken ook hoor, maar je houdt ze bewust onderdrukt, uit schrik voor van alles en nog wat, maar vooral voor je vader en moslimjongens zoals Ajax bvb.
Jouw hersenen schieten ooit ook wel in actie hoor !
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:Teva, van dit soort woorden zal Sophia niet opknappen.
Waar ben je in Godsnaam mee bezig.
Ik krijg het idee dat jij je werkelijk niet kan inleven in mensen.
Inleven in mensen?
Dat doe ik toch!
Ik vraag me af of Sophia wel twijfels heeft.
En als ze twijfels heeft, of ze hier wel voldoende motivatie kan vinden om de knoop door te hakken met dat sektegedrag van op haar inpraten van de moslims op dit forum.
Als ze werkelijk de vrijheid wil binnenstappen, kan je beter niet op een forum komen waar geloofsfanatiekelingen er alles aan doen om jou deze stap te beletten.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ik denk dat Sophia oud en wijs genoeg is om haar eigen beslissingen te nemen Teva. Aggressie omdat ze zich vragen stelt over de islam kan ze genoeg vinden in haar moslimomgeving. Hier heeft ze dat niet nodig.

We laten de agressie over aan onze forummoslims, die zijn daar blijbaar erg goed in.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Er zijn op dit forum Moslims Teva, maar dit is aan anti Islam forum.
Ze zit hier dus goed, en ze vraagt steun.
Wat wij moeten doen is moslims aanpakken die haar aanvallen, maar zij heeft onze steun nodig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ik ben er bijna zeker van dat Sophia uiteindelijk toch voor de Islam kiest. Eenmaal de zoetheid geproeft...
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Ik ben er bijna zeker van dat Sophia uiteindelijk toch voor de Islam kiest. Eenmaal de zoetheid geproeft...

Zoetheid?????
Tja, als je vind dat overspelige vrouwen steningen zoet is???
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:Ik ben er bijna zeker van dat Sophia uiteindelijk toch voor de Islam kiest. Eenmaal de zoetheid geproeft...

Zoetheid?????
Tja, als je vind dat overspelige vrouwen steningen zoet is???

Moesten zij maar geen HARAMRELATIES nemen. Eigen schuld. Oh ja, voordat ik het vergeet alleen de getrouwde vrouwen die overspel hebben gepleegd verdienen de doodstraf door steniging. De jonge vrouwen die nog niet getrouwd zijn en overspel gepleegd hebben verdienen de 100 stokslagen. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Sophia: Al-Aqeedah is afgeleid van de term aqada. In het Arabisch zegt men ''Aqada de touw'', wanneer het touw stevig is gebonden. Allah zegt in de Koran: ''En van degenen met wie uw eden een overeenkomst hebben bekrachtigd (aqadat)'' (4:33).
En Allah zegt ook: ''Maar Hij zal u ter verantwoording roepen voor de eden welke gij in ernst aflegt (aqadtum).'' (5:89), wat betekent bekrachtigen en getrouw blijven aan, zoals blijkt uit de vers: ''En breekt geen eden na hun bekrachtiging.''(16:91).
Als iemand zegt: ''Aqadtu zo-en-zo'', betekent het dat zijn hart standvastig is wat betreft zo-en-zo.

Al-aqeedah betekent volgens de geleerden daarom ok: de vaste geloofsbelijdenis wiens hart gefixeerd op is zonderwankelhied of twijfel. Het sluit elke vermoeden, twijfel en argwaan uit.

''Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel.''
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Plaats reactie