Twijfels

Moderator: M

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Mei 16, 2007 8:15 pm

Teva Teff schreef:En Nadia, wat denk jij nu?
Heeft Sophia blijvend geestelijk letsel overgehouden van mijn reacties?
En heeft het haar 'vrijmaking' vertraagd?

nee niet blijvend tefa teff maar zoiets kan iemand erg vel pijn doen en aangezien er al zoveel in haar hart en hoofd speelt kan zoiets alleen nog meer schade brengen.
als jij haar in het vervolg beter aanspreekt en zij zal wel in gaan zien dat jou houding nu eenmaal is zoals je bent dat ze zich daar welk overheen zal zetten.

in het vervolg als mensen hun ware gevoelens en hun zwaktes tonen moet je daar NOOIT zo hard tegenin gaan, dat een mens haar gevoel op papier zet is juist niet om ermee terug te slaan, hiermee schaad je iemands vertrouwen en doe je hoe dan ook iemand pijn aan.

dat is net als jij (VOORBEEL MAAR HOOR) een relatie krijgt met een onstabiel meisje en jij weet dat jij haar makkelijk kunt manipuleren en dat je daar dan ook gebruik van KUNT EN GAAT maken.
niet het meisje is dan slecht want aan haar onstabiliteit kan zij weinig veranderen, zoiets moet met de jaren de juiste richting in groeien maar jij als man bent dan de slechterik omdat jij BEWUST iets doet waarvan jij diep in je hart weet dat dat niet de juiste manier is.je maakt gebruik van andermans zielen dat komt altijd terug op je boterham.

"what comes aroun goes around".
daarom is het heel erg belangerijk dat ooit en ergens de cirkel word doorbroken en sophia kan dat doet voor haar zoontje door hem vrij en gemixt op te voeden met liefde voor elk wezen en niet met allerlei regels opzadelen want dan komt dat kind ook ooit in de knoei net als zij nu en laten we hopen en ik denk dat het haar wel lukt dat sophia haar cirkel die zij ook maar heeft geerfd kan doorbreken.

ik hoop dat je mijn visie kunt begrijpen.

:wink: :wink:

gr nadia
Laatst gewijzigd door nadia op Wo Mei 16, 2007 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Wo Mei 16, 2007 9:07 pm

nadia schreef:

dat is net als jij (VOORBEEL MAAR HOOR) een relatie krijgt met een onstabiel meisje en jij weet dat jij haar makkelijk kunt manipuleren en dat je daar dan ook gebruik van KUNT EN GAAT maken.
niet het meisje is dan slecht want aan haar onstabiliteit kan zij weinig veranderen, zoiets moet met de jaren de juiste richting in groeien maar jij als man bent dan de slechterik omdat jij BEWUST iets doet waarvan jij diep in je hart weet dat dat niet de juiste manier is.je maakt gebruik van andermans zielen dat komt altijd terug op je boterham.

Ik heb nooit aan ongelijkwaardige relaties gedaan.
Ik heb er ook een afkeer van, als ik een relatie zie met dominantiegedoe.
Slecht voorbeeld dus.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Mei 16, 2007 9:19 pm

Teva Teff schreef:
nadia schreef:

Ik heb nooit aan ongelijkwaardige relaties gedaan.
Ik heb er ook een afkeer van, als ik een relatie zie met dominantiegedoe.
Slecht voorbeeld dus.

neeeee tefa teff.

het is geen slecht voorbeeld maar een voorbeeld om je inzicht te geven qau verschillende soorten mensen/gevoelens en situatie's, oorzaak en gevolg/karma etc etc..

sophia is evenmin aan dit voorbeeld vast te plakken, het gaat nogmaals om jou een inzicht te verschaffen over hoe of wat, ik had gehoop dat je iets meer aan je EQ kan doen maar tevergeefs.

ik weet toch niet wat jij doet in je leven en met wat voor relatie jij in zee gaat, dat interreseert mij niet eens.

het was niet persoonlijk tot jou gericht maar de inzicht ervan wel.
laat ook maar want ik weet het ook niet meer met jou.
jij kost mij teveel energie en ik krijg onderhand koppijn van jou.
ik ben jou eigenlijk moe, ik heb jou al zo vaak geprobeerd wat gevoel bij te brengen maar dat is ver te zoeken bij je.

nadia

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Wo Mei 16, 2007 10:30 pm

nadia schreef:jij kost mij teveel energie en ik krijg onderhand koppijn van jou.
ik ben jou eigenlijk moe, ik heb jou al zo vaak geprobeerd wat gevoel bij te brengen maar dat is ver te zoeken bij je.

nadia

Toch vind ik het vreemd dat je denkt dat ik geen gevoel heb.
En dat jij het mij bij zou kunnen brengen.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Mei 16, 2007 10:45 pm

Teva Teff schreef:
nadia schreef:jij kost mij teveel energie en ik krijg onderhand koppijn van jou.

nadia

omgang met andermans gevoelens, is dat iets duidelijker voor je !!

en natuurlijk heb jij gevoel, het gaat hier om begrip tov gevoelens.

Ruth

Berichtdoor Ruth » Wo Mei 16, 2007 10:55 pm

ha Sophia,

even tussendoor.... vanavond was hier in Nederland tijdens de uitzending van de actualiteitenrubriek Netwerk weer aandacht voor het pas opgerichte Centrale comite voor ex-moslims. Gelukkig wordt het probleem van jou en vele anderen nu meer en meer onder de aandacht gebracht. Ik hoop echt dat de tijd nog eens zal aanbreken dat jij en "onze" Nadia er eerlijk voor uit kunnen komen dat jullie gebroken hebben met de islam of er in ieder geval flink aan twijfelen.

groetjes
Ruth
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Do Mei 17, 2007 7:17 am

nadia schreef:
Teva Teff schreef:

nadia

omgang met andermans gevoelens, is dat iets duidelijker voor je !!

en natuurlijk heb jij gevoel, het gaat hier om begrip tov gevoelens.

Als antwoord heb ik je verwijtende tekst verandert naar zoals het is.
Omgang met andermans religieuze gevoelens, is dat iets duidelijker voor je !!

En natuurlijk heb jij gevoel, het gaat hier om begrip tov religieuze gevoelens.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Do Mei 17, 2007 9:12 am

Teva Teff, dat is nu juist wat er schort bij het "begrijpen" van de islam door niet-moslims : islam is niet enkel een religie, het is ook een totale manier van leven en zijn. Dus als je denkt dat het twijfelen aan en het verlaten van de islam enkel met religieuze gevoelens te maken heeft, dan heb je het mis !Persoonlijk denk ik dat voor velen die religieuze gevoelens zelf gewoon bijzaak zijn ! Bij moslims is de islam gewoon hun hele leven, alles is daarop gestoeld. Dus de islam verlaten of eraan twijfelen is echt zoals nadia het zegt : een totale allesverwoestende aardschok !
Het gaat dus niet om het respecteren van iemands religieuze gevoelens, maar om het respecteren van diens gevoelens, vergelijk het met iemand die zopas zijn hele familie, vriendenkring enz. in een ramp verloor... of met de gevoelens van iemand die plots gewoon op een andere planeet ontwaakt, omringd door aliens....

ze

Afghan

Berichtdoor Afghan » Do Mei 17, 2007 10:45 am

Dutch schreef:Teva Teff, dat is nu juist wat er schort bij het "begrijpen" van de islam door niet-moslims : islam is niet enkel een religie, het is ook een totale manier van leven en zijn. Dus als je denkt dat het twijfelen aan en het verlaten van de islam enkel met religieuze gevoelens te maken heeft, dan heb je het mis !Persoonlijk denk ik dat voor velen die religieuze gevoelens zelf gewoon bijzaak zijn ! Bij moslims is de islam gewoon hun hele leven, alles is daarop gestoeld. Dus de islam verlaten of eraan twijfelen is echt zoals nadia het zegt : een totale allesverwoestende aardschok !
Het gaat dus niet om het respecteren van iemands religieuze gevoelens, maar om het respecteren van diens gevoelens, vergelijk het met iemand die zopas zijn hele familie, vriendenkring enz. in een ramp verloor... of met de gevoelens van iemand die plots gewoon op een andere planeet ontwaakt, omringd door aliens....

Ja ik kan dit schrijven van Dutch helemaal bevestigen. Daarom had ook ik 2 jaar nodig voordat ik afstand deed van Islam.

Al moet ik zeggen dat de aliens die mij omringden, heel erg lief voor me waren :lol:

Bij mij was het niet alleen de angst om alleen te komen staan, maar ook de eer van mijn vader en voorouders en mijn identiteit als Afghan. Islam is sluw als een slang en heeft bijna overal voor gezorgd dat aanhangers van deze cult, hun identiteit vast koppelen aan Islam zelf.

Afghan
Islam veroorzaakt blindheid. Wie wil er nog blind worden?

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Do Mei 17, 2007 10:49 am

Het zijn net drugsverslaafden.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Do Mei 17, 2007 11:09 am

Het zijn net drugsverslaafden.

Ja, inderdaad, daar kan je het feitelijk mee vergelijken Teva Teff.
Psychische verslaving aan de regels en indoctrinatie van de profeet...
Fysische verslaving aan de gebeden, ramadan en eetgewoonten...

Net zoals afkicken van harddrugs is het afkicken van de islam een pijnlijk proces ! Met iets meer accent op de psychologische factor, maar die is dan ook héél sterk !

Afghan, met die "aliens" bedoelde ik dan wel de andere moslims hé :lol:
Opeens bevindt je je temidden van mensen die je dacht goed te kennen, maar plots ga je inzien dat ze allemaal verkeerd in elkaar zitten en "vreemd" worden voor je !

Het is inderdaad erg moeilijk voor iemand die nooit deel uitmaakte van een sekte om te begrijpen wat een ex-sektelid allemaal doorworstelt ! Daarom is de vergelijking van teva Teff met drugsverslaafden zo verhelderend !

BFA

Berichtdoor BFA » Do Mei 17, 2007 11:25 am

Daarom is de vergelijking van teva Teff met drugsverslaafden zo verhelderend !

Alles draait ook om de extase. Extase die de realiteit buitensluit en de mythe omarmt.

Voor een drugsverslaafde is het makkelijker afkicken en de stap terugzetten in de realiteit dan een religieverslaafde. De drugsverslaafde is zich heel goed besust van het feit dat zijn extase artificieel is.

De religieverslaafde verklaart van zijn illusie waarheid, door het feit dat de mythe honderden jaren oud is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Afghan

Berichtdoor Afghan » Do Mei 17, 2007 11:37 am

Afghan, met die "aliens" bedoelde ik dan wel de andere moslims hé :lol:
Opeens bevindt je je temidden van mensen die je dacht goed te kennen, maar plots ga je inzien dat ze allemaal verkeerd in elkaar zitten en "vreemd" worden voor je !

Oeps,:oops: ik dacht dat je met aliens de niet-moslims bedoelde. De moslims waren inderdaad niet zoetsappig met hun reactie toen ik Islam in de prullebak deed. In het begin bleef het allen bij schelden en spugen als ze mij op straat tegenkwamen, maar later waren zelfs bereid om mij en mijn gezien uit de weg te ruimen. Meer dan 20 jaar, is de verhouding met de meeste moslim Afghanen nog steeds erg gespannen. Ze zijn dus volgens mij meer dan drugsverslaafden. Ze zijn gewoon geestelijk blind en weten niet dat ze richting een doods-ravijn lopen. Ze hebben ons (blindengeleide honden) hard nodig om uit deze situatie te ontkomen.
Afghan
Islam veroorzaakt blindheid. Wie wil er nog blind worden?

BFA

Berichtdoor BFA » Do Mei 17, 2007 12:04 pm

weten niet dat ze richting een doods-ravijn

Kennis Griekse tragedies zou hun bij dit proces kunnen helpen. Niet dat het de Griekse moeten zijn, er zullen genoeg pre-islamitische verhalen zijn met het zelfde resultaat.
De Grieken hebben dit het eerst vastgesteld en uitgebeeld.

De mythes van hun helden en goden lieten een heroisch leven en evolutie toe, tot door omstandigheden ergens het ogenblik van wraak kwam. Wraak zit in onze genen moet dus, ondanks het besef dat dit de weg naar een doodsravijn is, gepleegd worden.

Net zoals die oude mythes, biedt Islam ook geen ontsnapping aan dit pad van wraak.

Ze hebben ons (blindengeleide honden) hard nodig om uit deze situatie te ontkomen.

Onze oud-Germaanse en Keltische helden -en godenverhalen hebben dezelfde tragiek als die van de Grieken. Dat is iets waar je het Christendom een pluimpje voor kan geven: het heeft blindegeleidingshond gespeeld, de cirkel van wraak doorbroken door te leren de andere wang aan te bieden. Syncretisch als het is heeft het de goede kanten van Griekse en Germaanse mythes overgenomen, die dan weer voor de evolutie van het Christendom hebben ingestaan.

Deze blindegeleidingshond heeft er 2000j voor nodig gehad om ons te voeren naar wat we nu zijn, zijn eigen evolutie ook te doorlopen.

Verwacht niet dat met Moslims de klus op enkele jaren gaat geklaard zijn.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Manon

Berichtdoor Manon » Do Mei 17, 2007 12:40 pm

@ Teva Teff:

Ik denk dat het voor jou moeilijk is je in het gedachtengoed van een "gelovige" (in het algemeen dan) in te leven, vermits je zelf nooit de brainwashing hebt meegekregen.

Men mag niet uit het oog verliezen dat buiten mensen die in een atheistisch gezin geboren werden, ongeveer iedereen min of meer met een godsbeeld is geïndoctrineerd vanaf kindsbeen.

Dit geïntroctrineerd beeld kan zowel een beschermende godheid zijn waarop je je menselijke angsten kan projecteren en waarbij je denkt het gevoel van bescherming te krijgen, of in andere gevallen een kwaadaardige god die je bedreigt met allerlei soorten vreselijke straffen als je niet de regeltjes volgt.

Je kan je op een bepaald ogenblik door analyse en logica van een bepaalde religie of "kerk" afwenden, doch het veel dieper ingeprente godsbeeld is veel moeilijker kwijt te geraken.

Zelf ben ik christelijk opgevoed, doch niet kerkelijk. Zoals zovelen bleef ik het godsbeeld behouden, desnoods onder allerlei vormen zolang die maar min of meer overeenkwamen met het bij mij ingeprente "god de almachtige en beschermende vader" beeld.

Tot ik eens een essay van Etienne Vermeersch las in zijn boekje "Van Antigone tot Dolly" (ISBN 90 5240 4127 - Hadewych).
Het betreffende stukje heet: "Kort vertoog over de god van het christendom".

Nu vond ik het al vreemd dat Vermeersch zich specifiek beperkte tot "de god van het christendom", want.... er was er toch maar één nietwaar?

Haarfijn ontleedt Vermeersch daarin dat het beeld dat het christendom geeft over hun god, totaal niet klopt.
Die god is nl. Algoed, maar laat wel kinderen geboren worden die helse pijnen moeten lijden in hun korte leventje.
die god is volkomen vergevensgezind, maar straft wel honderdmaal wreder dan wat mensen zèlf als straffen bedenken
die god is almachtig maar slaagt er niet in zijn almacht te gebruiken om algoede en alwetende dingen te doen.

Kortom: de god van het christendom, zoals voorgesteld door het christendom, bestaat dus niet.

Heel interessant om te lezen. Een bijkomend conclusie is dan natuurlijk dat met éénzelfde redenering ook alle andere goden naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Maar.... zelfs al was ik niet overtuigd gelovig en zeker niet kerkelijk, het besef dat toen over me kwam, kwam evengoed als een aardschok hoor.
Het gaat namelijk over dingen die ingeprent zijn in je jonge kinderjaren waarbij je op bepaalde dingen geconditoneerd bent (onbewust zelfs) en die ineens op losse schroeven komen te staan. Het is een proces dat je moet doormaken, stap per stap.

Raar genoeg worden kinderen nu niet meer ingeprent met het bestaan van Zeus en de rest van het Griekse of het gehele Romeinse pantheon en niemand heeft daar een probleem mee!
Maar ik denk dat indien je aan een toenmalige Griek of Romein even ging vertellen dat hij in sprookjes geloofde, dit ook niet goed zou gekomen zijn. Die mensen zouden op dat ogenblik evenzeer de grond vanonder hun bestaan voelen wegzakken.

Je mag wel zeggen dat religie een soort van drugsverslaving is, maar je mag daarbij niet uit het oog verliezen dat de slachtoffers daarbij gewoonlijk onschuldig zijn!

Je beschouwt een volwassen drugsverslaafde toch ook anders dan een pasgeboren baby die verslaafd is geboren omdat zijn moeder drugs gebruikte tijdens de zwangerschap?
Net dat laatste is wat gebeurt met religie: het wordt ingeprent vanaf je geboorte.

Maar uiteraard: net zomin als ik weet hoe het is om af te kicken van heroine is het voor u onmogelijk te weten hoe het is om af te kicken van een ingeprent godsbeeld.

Misschien probeer jij wel tegen nieuwe forumleden in te gaan zoals je een volwassen drugsverslaafde zou behandelen, maar ik denk dat dit een nefaste benadering is. Eerder zouden we ons moeten laten leiden door begrip en medevoelen terwijl we ons bewust zijn van de moeilijkheidsgraad van het loslaten.

Zelf houd ik steeds mijn rookverslaving voor ogen..... voor een niet-roker ook onbegrijpelijk natuurlijk. :?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Do Mei 17, 2007 1:26 pm

Hallo NicotineJunk!
Er is maar 1 oplossing voor je verslavingsprobleem.
Starten met nooit meer roken.
Ik heb het ooit ook gedaan. Daar ben ik nog steeds elke dag weer blij mee.
Laatst gewijzigd door Teva Teff op Do Mei 17, 2007 2:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

nadia

Berichtdoor nadia » Do Mei 17, 2007 1:35 pm

Teva Teff schreef:Hallo NicotineJunk!

hallo tefe teff.

moet dat echt zo!
en dat tegen iemand die haar verhaal om jou iets wijz te maken open en eerlijk verteld.

dat bedoel ik nou met terugslaan met harde woorden als "nicotinejunk" iets wat niet nodig is nadat iemand jou een verhaal verteld.

jij maakt wel degelijk misbruik zie ik nu voor me dus dat 1e voorbeeldje van mij lijkt er wel gemaakt voor te zijn alleen heb jij de echte reden achter het voorbeeldverhaaltje niet begrepen.

jij moet nog heel veel leren !!

nadia

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Do Mei 17, 2007 1:41 pm

Fanatieke ex-rokers zijn doorgaans zo irritant dat ik ze liever weer paffend door het leven zie gaan. Dat scheelt een hoop gezeur. Ik was vroeger een fanatieke niet-roker. Ik ben mede door zeuren als Clean air Now op mijn 27e voor de lol eens gaan opsteken. Die gezondsheidsfascisten verdienen gewoon een goede hap rook in hun gezicht. Ik rook nu eens in de twee of drie weken een goede sigaar of een pijpje goede tabak. Dat is best lekker. Ik heb daar buiten geen behoefte om te roken. Nicotine is niet zo verslavend als veel rokers je willen doen geloven.

Ik geloof in God op basis van persoonlijke ervaring. Ik heb geen behoefte om anderen te bekeren. Ik ben principieel tegen geweld tegen andersdenkenden. Ik houd niet zo van atheïsten die iedere theïst zo nodig op een hoop willen gooien.

Ex-theïsten zijn in mijn ervaring vaak nog vervelender dan ex-rokers. Ex-theïsten zijn gewoon Puriteinen die neerkijken op Religie in plaats van "Hedonisme".

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Do Mei 17, 2007 2:46 pm

Hallo NicotineJunk!
Ooit zei ik dat elke ochtend tegen mezelf. Als ik dat jarenlang tegen de spiegel zei voordat ik als een echte NicotineJunk mijn eerste sigaret opstak, waarom mag ik dat niet tegen een ander zeggen.
Als je de harde waarheid tegen je zelf zegt, dan mag dat ook tegen de rest van de mensheid.

Aidan

Berichtdoor Aidan » Do Mei 17, 2007 4:58 pm

Hoi Teva Teff,

Teva Teff schreef:

Hallo NicotineJunk!
Ooit zei ik dat elke ochtend tegen mezelf. Als ik dat jarenlang tegen de spiegel zei voordat ik als een echte NicotineJunk mijn eerste sigaret opstak, waarom mag ik dat niet tegen een ander zeggen.

Als je de harde waarheid tegen je zelf zegt, dan mag dat ook tegen de rest van de mensheid.

Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je het zegt is belangrijk, Teva Teff. Je moet je leren inleven in de ander en in diens situatie. Als je dat niet wil doen dan kan je beter niets zeggen...

Dit lijkt er beter op...
Als je de harde waarheid tegen de rest van de mensheid wil zeggen dan moet je die ook tegen jezelf willen zeggen.

Met respect,
Aidan
When we're deluded there's a world to escape. When we're aware there's nothing to escape.

Teva Teff

Berichtdoor Teva Teff » Vr Mei 18, 2007 11:18 am

Teva Teff schreef:Als je de harde waarheid tegen je zelf zegt, dan mag dat ook tegen de rest van de mensheid.

Aidan schreef:Als je de harde waarheid tegen de rest van de mensheid wil zeggen dan moet je die ook tegen jezelf willen zeggen.

Zo, dat ziet er netjes uit.
En ik kan me er helemaal in vinden.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Vr Mei 18, 2007 4:45 pm

Als je de harde waarheid tegen de rest van de mensheid wil zeggen dan moet je die ook tegen jezelf willen zeggen.

Ik zou daar nog aan toevoegen "...en willen hebben dat anderen die tegen jou zeggen". Dan is het compleet.

Teva Teff, feitelijk ben jij een goeie kerel, wel één met een extra ruwe bolster...maar waarschijnlijk met een warm hart! Enfin, elke vogel zingt zoals hij gebekt is.

Sophia

Berichtdoor Sophia » Vr Mei 18, 2007 9:07 pm

Ik was geveld door de griep dus ik kon even niet reageren.
Bedankt voor al jullie reacties.

Nadia, jouw verhaal is erg moedig. Nog bedankt voor je PM, ik begrijp helemaal wat je bedoelt :wink:
Als ik het dus goed begrijp weten jouw ouders niet dat je geen moslim meer bent? hoe ga je daarmee om? je woont alleen, maar als je bijvoorbeeld bij ze op bezoek gaat? En tijdens de ramadan?
Je begrijpt hoe ik mij nu voel, jij bent ongetwijfeld ook door een onzekere periode gegaan. Ik was ook net als je moeder, onwetend, totdat ik zelf op onderzoek ging.

Ik heb woensdag het verhaal van Ehsan gezien, wat een moedige persoon. Eerlijk gezegd wist ik niet dat de dreigingen zo ver gaan, maar daar heb ik mij dus behoorlijk in vergist. Waarom kan men niet accepteren dat iemand niet meer gelooft?

BFA

Berichtdoor BFA » Vr Mei 18, 2007 9:35 pm

Ik was geveld door de griep dus ik kon even niet reageren.

Blij dat je beter bent.
Laatst gewijzigd door BFA op Vr Mei 18, 2007 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mei 18, 2007 9:36 pm

Sophia schreef:Ik was geveld door de griep dus ik kon even niet reageren.
Bedankt voor al jullie reacties.

Nadia, jouw verhaal is erg moedig. Nog bedankt voor je PM, ik begrijp helemaal wat je bedoelt :wink:
Als ik het dus goed begrijp weten jouw ouders niet dat je geen moslim meer bent? hoe ga je daarmee om? je woont alleen, maar als je bijvoorbeeld bij ze op bezoek gaat? En tijdens de ramadan?
Je begrijpt hoe ik mij nu voel, jij bent ongetwijfeld ook door een onzekere periode gegaan. Ik was ook net als je moeder, onwetend, totdat ik zelf op onderzoek ging.

Ik heb woensdag het verhaal van Ehsan gezien, wat een moedige persoon. Eerlijk gezegd wist ik niet dat de dreigingen zo ver gaan, maar daar heb ik mij dus behoorlijk in vergist. Waarom kan men niet accepteren dat iemand niet meer gelooft?

Moeilijk hè meisje , dat er een religie is die niet wil erkennen dat wanneer een lid van deze religie niet meer gelovig wil zijn deze mensen bedreigen.
Het zou niet mogen.
Als iemand met hart en ziel Moslim is, dan moet dat kunnen, maar als iemand zich niet meer gelovig voelt, dan moet dat geaccepteerd kunnen worden.
Ik snap wel waarom dit niet zo is.
Om het voortbestaan van de islamitische samenleving te kunnen garanderen, moeten zij strijden tegen afvalligheid .
Het moet voorkomen worden dat afvalligheid als een lopend vuurtje verspreid.
Vandaar de dreiging. Eerst met de hel en verdoemenis, en daarna met echte bedreigingen en uitstoting van familie.

Dit alles is in de lijn van Abu Bakr [de eerste opvolger van de profeet] en wat de compagnons van de profeet deden toen ze vochten tegen de afvalligen die "valse "profeten volgden. Bij het strijden tegen en het beperken van de individuele afvalligheid was er geen andere uitweg dan de doodstraf zodat de afvalligheid niet verergert en zich verder uitbreidt. Daarom zijn moslimgeestelijken het met elkaar eens dat de straf voor de afvallige, executie is.”

Ik kan me voorstellen dat jij je afvalligheid geheim wil houden, en op internationaal vertellen de meeste ex-moslims het zelfde verhaal als jij. Ze houden hun afvalligheid geheim.
Moeilijk, maar het kan niet anders.
Als je het niet doet, dan kan je niks meer erven, je moet van je man scheiden, en je kind word afgepakt.

Er moet iets aan deze situatie gedaan worden, en vandaar dat ik de actie van Ehsan toejuich. Ik hoop dat zijn commissie iets voor mensen zoals jij kan betekenen.

Ik wens jou sterkte lieverd.
En ben je genezen van je griep?

Vriendelijke groet.
Ariel.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Commentaar van Lezers”