Integratie?

Moderator: M

Joannes
Berichten: 332
Lid geworden op: do apr 19, 2007 10:55 am
Locatie: Brabant
Contacteer:

Integratie?

Bericht door Joannes »

Het volgende las ik in Elseviers,:


Bos en Vogelaar eten van twee walletjes
zondag 15 juli 2007 14:52

'Weet je wat écht slecht is voor integratie? Al die schotels aan de flats in Amsterdam-West. Dat moet je eens opschrijven.' Een citaat van Wouter Bos in de nieuwste editie van Vrij Nederland. Bos beklaagt zich erover dat in een partijrapport over integratie niets met zijn opmerking over schotels gedaan werd. Schelto Patijn, de penvoerder, antwoordde namelijk met: 'Ja, maar dat kunnen we niet verbieden, dus schrijf ik het niet op.'

Schotelbelasting
Toch lijkt Bos niet helemaal eerlijk en het citaat achteraf wat slinks. Want wat lette hem eigenlijk om deze discussie als partijleider zélf te starten? Ik heb hem er niet over gehoord tijdens de laatste campagne. Zo heb ik zelf eens in Trouw geopperd om desnoods een ‘schotelbelasting’ te heffen. Dat moet de Partij van de Belasting toch aanspreken? Bos mag het idee zo overnemen. Of laat hem eens praten met de woningcorporaties, misschien kunnen die in hun huisregels een verbod op schotels opnemen. De corporaties zitten traditiegetrouw toch in de achterzak van de PvdA.

Maar welbeschouwd is het niet doorpakken van Bos nog een luxeprobleem. Hij signaleert in ieder geval nog de problemen: ‘Het multiculturele drama is er nog steeds, maar niemand lijkt zich er druk over te maken. Zolang allochtonen vaker voorkomen in statistieken van overlast, werkloosheid, criminaliteit, arbeidsongeschiktheid, zal het nooit lukken met de integratie en zal uiteindelijk de solidariteit op het spel staan. Want op een gegeven moment gaat de witte belastingbetaler zich afvragen of het niet de eigen schuld is van de allochtoon.’

Blind links
Inderdaad, Bos is een luxeprobleem in vergelijking met partijgenoot en collega-minister Ella Vogelaar. Want zij is er weer één van de oude stempel: blind links. Blind voor reële problemen, zal ze deze voortdurend bagatelliseren en een 'weg met ons'-mentaliteit van hier tot Mekka hanteren. Ze doet het nog net niet, maar ze is in staat om de beestachtige moord op Van Gogh uit te leggen als een hoogst interessant cultureel fenomeen.

Zo toont ze zich in Trouw van zaterdag eerst nog even geschokt dat een jongen haar geen hand wilde geven: ‘Sorry, maar ik mag u geen hand geven van mijn geloof.’ Ella, vergoelijkend: ‘Hij was net in Mekka geweest. Nou dat doet wel wat met mij, daar had ik dubbele gevoelens over.’ Maar uiteindelijk is ze toch nog gelukkig, want wat blijkt: de jongen stond onder een poster van een vrouw met een half ontbloot bovenlichaam: ‘Eén borst was te zien. Ik dacht: dit is dus de Nederlandse samenleving, deze werkelijkheden bestaan allebei. De jongen en de blote mevrouw op het affiche, ik vond het een prachtig symbool van onze samenleving en dat moeten we ook onder ogen zien.’ Wat een gedraai. Wat een geneuzel.

Rita Verdonk
Welbeschouwd moeten we dus blij zijn met mannen die weigeren een vrouw de hand te schudden, vindt Ella. Ik ben geen absolute fan van Rita Verdonk, maar verlang nu enigszins terug naar haar. Zij had mogelijk iets gebromd in de trant van: Punt één: ‘je bent hier niet in Mekka, maar in Amsterdam, Bos en Lommer’. Punt twee: ‘best als jij geen handen schudt, maar houd dan later ook je hand niet op voor een uitkering, je bent zo immers niet bemiddelbaar op de Nederlandse arbeidsmarkt’. En drie: ‘als het je allemaal niet aanstaat, ga desnoods terug naar Mekka en dan liefst voorgoed’.

Wanneer het gaat over islamfundamentalisme en terrorisme, komt Vogelaar weer met de klassiek linkse reflex dat binnen het protestantisme en het katholicisme ook erge stromingen zijn. Terecht stelt de interviewer: ‘Maar die blazen geen mensen op.’ Maar Vogelaar blijft ‘dit soort extremen’ toch op één lijn stellen. Want ook de pijn van het terrorisme moet natuurlijk egalitair verdeeld worden over de diverse stromingen, ook al wordt de waarheid zo enigszins geweld aangedaan.

Van de klucht met de financiering van de moskee door de gemeente Amsterdam heeft ze niets geleerd. Eerst legt ze het rookgordijn dat het om een erfpachtconstructie ging (ja, en? Het blijft toch twee miljoen euro?) En vervolgens wil ze zelfs allerhande religieuze groeperingen financieel steunen. Want zielige Afrikaanse kerkjes kunnen natuurlijk niet zelf geld inzamelen om een kerk te stichten. En hoezo scheiding kerk en staat?

Januskop
Heeft Bos het in zijn betoog veelvuldig over verheffing van het volk, Ella Vogelaar hoor ik er totaal niet over. Bij haar lijkt het adagium: wentel je vooral in je eigen achterlijkheid. In haar biografie staat dat haar moeder haar dochters altijd stimuleerde om te leren. Wat die les betreft, is er voor haar nog een wereld te winnen. Ella, als je wat meer islamitische vrouwen kunt verheffen uit hun achterstand, is je ministerschap misschien toch nog wat meer waard, dan de penningen die je incasseert. En ga eens praten met Wouter. Misschien kunnen jullie voor de verandering eens met een eensluidend verhaal komen. Of komt het electoraal gezien juist goed uit om met meerdere tongen te spreken? En vormen jullie zo samen de Januskop van de PvdA?
Plaats reactie