Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Moderator: M

Plaats reactie
Buyisib
Berichten: 67
Lid geworden op: za feb 24, 2007 2:09 am

Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Buyisib »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Buyisib op ma nov 05, 2007 1:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Elke keer als een kind zegt: 'Ik geloof niet in feeën' valt ergens een kleine fee dood neer."
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Wat leuk om je weer eens te zien Buyisib.
Ben je bang dat wij mensen verkeerd beïnvloeden?
Net zoals jij wil ik dat onze lezers en leden de koran en de hadith gaan lezen .

Het spijt me dat jij je ook niet kan vinden in de ideologie van Islam, of beter, dat dat spijt me niet, dat vind ik in je te eren.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde verzen uit de koran niet leuk vind om te lezen, maar helaas. Je moet je aan deze verzen houden als je moslim.


Ik stel voor dat je voortaan wat vaker je gezicht laat zien, en met ons de koran en de hadith gaat bespreken.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

BTW ik vind het nogal wat dat jij de koran en hadith tweedehands kennis noemt.

Eigenlijk moet jij je nu schamen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Ketter »

Buyisib schreef:De topictitel zegt genoeg.

Ik wil alle nieuwkomers en de bekende gezichten vertellen dat dit forum vol onwetendheid oftewel: tweedehands kennis zit.
De meeste kennis van de mensheid is tweedehands, Buyisib. Meer nog, derde-, vierde- of duizendstehandskennis.

Dat is met kennis juist heel goed: hoe meer ideeen erover uitgewisseld worden, hoe dieper ze wordt.

Dat is ook het probleem met totallitaire, "eerstehands" kennis, zoals die van de Koran, waar één persoon (want goddelijk is deze niet) jou oplegt hoe je moet denken.
Buyisib schreef:Vele forummers lezen bronnen en geven er een eigen interpretatie aan.
Zelf denken is daarentegen ook wel een pluspunt.

Immers, wij zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden.

Als jij onrecht pleegt door gewoon bevelen op te volgen, krijg je van mij geen verlichting van medeverantwoordelijkheid.
Buyisib schreef:Ze vertellen het tegenoverstelde van de Islam en op wat voor een manier? Totalitair! Agressief!
Absoluut niet totalitair, want je mag hier antwoorden zonder dat we je eraf gooien.
Dat is wat anders dan Moslimsites, niet?

En agressief? Roepen we op tot geweld? Neen. Maar wat militante bewoordingen is op z'n plaats als je een totalitaire ideologie aanvalt. Want Islam is totalitair, zeg wat je wilt: het beweert de enige echte waarheid te zijn.

Geen van de forummers beweert dat.
Buyisib schreef:Ze willen de Islam bestrijden wat opzicht al onmogelijk is omdat de Islam een geloof van individuen is. Daarnaast is het een geloof. Hoe kun je nou het onbeschrijfelijke, het onzichtbare bestrijden?
Wat een rare uitspraak. Maar het antwoord is duidelijk: ideeen bestrijden we met ideeen.
Buyisib schreef:Ik denk niet als moslim, ik denk als individu, ik denk voor mezelf beste forumleden. Ik ben Buyisib en vind het AFSCHUWELIJK dat ik als HUN/JULLIE word gezien!
Dit vind ik de juiste en goede mentaliteit, Buyisib. En hier kun je bepaalde van onze forumleden inderdaad nog 's iets leren.

Ik wijs er ook altijd op: het is tussen mensen, en Moslims zijn mensen. Het is niet ik tegen de Moslims, het is zelfs niet ik tegen jou. Geen WIJ tegen ZIJ mentaliteit. Dat onderschrijf ik.
Buyisib schreef:De Islam is niet een geloof van wij tegen hun dat is naar mijn weten geen een religie. Wel kunnen we het over een groepering hebben, een ''wij tegen hun'' en op hun kun je wel degelijk kritiek hebben.
Hola, "wij tegen zij", dat is precies de fout die de Koran maakt. Die spreekt over "de joden" (met scheldwoord afstammelngen van zwijnen en apen), "de gelovigen" (met ophemeling "de rechtvaardigen"), "de ongelovigen" (met scheldwoord kufr)

Sla het boek maar open.
Buyisib schreef:Beste nieuwkomer laat je niet bekeren door dit forum. Wanneer jij je wilt bekeren dan moet dit gebeuren doordat jij ZELF hebt gelezen in de werkelijke bronnen. Jij hebt als individu een eigen keuze gemaakt en deze is niet gebaseerd op de ''eenstemmigheid'' van bijvoorbeeld dit forum.
Dit forum is allesbehalve eenstemmig. En ik wil je maar tot een ding bekeren, beste Moslims, beste iedereen: en dat is de menselijkheid.

Als je menselijk bent, en de rechten van de mens volmondig onderschrijft, en ook de vrijheid van geloof onderschrijft, blijf dan van mijn part maar Moslim.

Maar vergis je niet: de Koran blijft mijn kritiek verdienen.

Want "Faith Freedom": iets wat ex-moslims volgens de Koran niet verdienen. Maar iedereen verdient dit.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Buyisib
Berichten: 67
Lid geworden op: za feb 24, 2007 2:09 am

Bericht door Buyisib »

Ariel schreef:Wat leuk om je weer eens te zien Buyisib.
Ben je bang dat wij mensen verkeerd beïnvloeden?
Net zoals jij wil ik dat onze lezers en leden de koran en de hadith gaan lezen .
Hallo,
Ik ben nergens bang voor. Wat ik wil is voor hun een keuze Ariel.
Het spijt me dat jij je ook niet kan vinden in de ideologie van Islam, of beter, dat dat spijt me niet, dat vind ik in je te eren.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde verzen uit de koran niet leuk vind om te lezen, maar helaas. Je moet je aan deze verzen houden als je moslim.


Ik leef in Nederland en ben helemaal vrij in het kiezen van mijn eigen geloof en tevens geef ik er zelf VORM aan. Ik heb een gezond verstand en als het op de verzen neerkomt dan lees ik die weleens en geef er vervolgens een betekenis aan. Een eigen betekenis.
Ik stel voor dat je voortaan wat vaker je gezicht laat zien, en met ons de koran en de hadith gaat bespreken.
Ik was en blijf voor nu een lezer.
Vriendelijke groet.
Hetzelfde!
"Elke keer als een kind zegt: 'Ik geloof niet in feeën' valt ergens een kleine fee dood neer."
Buyisib
Berichten: 67
Lid geworden op: za feb 24, 2007 2:09 am

Bericht door Buyisib »

Ariel schreef:BTW ik vind het nogal wat dat jij de koran en hadith tweedehands kennis noemt.

Eigenlijk moet jij je nu schamen.
Ik vind dit geen fout en al was het een fout Ariel. Ik ben een vreugdevol mens die om haar fouten kan lachen. Ik vergeef mijzelf supersnel en leer ervan. :razz:

De Koran en de overleveringen zijn de 'werkelijke bronnen' en de interpretatie van de forummers is dus 'tweedehands'. Ik kan deze dus niet als 'werkelijke bronnen' gebruiken omdat ik anders geleid zal worden naar 'eenstemmigheid'. Het zal niet meer mijn eigen, persoonlijke conclusie zijn. :)
"Elke keer als een kind zegt: 'Ik geloof niet in feeën' valt ergens een kleine fee dood neer."
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Jij zegt eerst:
Buyisib schreef:Vele forummers lezen bronnen en geven er een eigen interpretatie aan.
En je beweert zelf:
Buyisib schreef:Ik heb een gezond verstand en als het op de verzen neerkomt dan lees ik die weleens en geef er vervolgens een betekenis aan. Een eigen betekenis.
Nou, jij doet dus gewoon wat wij doen.

Alleen beweer jij nu dat wij er de verkeerde interpretatie aan geven.

Maar jij denkt vast: de Koran is goddelijk, dus deze moet juist zijn.
En ik denk: de Koran is niet juist, dus deze is niet goddelijk.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Buyisib schreef:
De Koran en de overleveringen zijn de 'werkelijke bronnen' en de interpretatie van de forummers is dus 'tweedehands'. Ik kan deze dus niet als 'werkelijke bronnen' gebruiken omdat ik anders geleid zal worden naar 'eenstemmigheid'. Het zal niet meer mijn eigen, persoonlijke conclusie zijn. :)
Ja maar..... :oops: Wij halen onze kennis juist uit de 'werkelijke bronnen' . Hoe kan het gebruik van de koran dan 'tweedehands' zijn?

Ik heb een gezond verstand en als het op de verzen neerkomt dan lees ik die weleens en geef er vervolgens een betekenis aan. Een eigen betekenis
Ja maar.... :oops: Dat mag toch niet Buyisib.
Je mag toch niet zomaar een eigen betekenis geven aan de koran?

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Monique »

Buyisib schreef: Vele forummers lezen bronnen en geven er een eigen interpretatie aan.
en:
Ik heb een gezond verstand en als het op de verzen neerkomt dan lees ik die weleens en geef er vervolgens een betekenis aan. Een eigen betekenis.
:roll:
Amorele atheistische nitwit
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

De Koran en de overleveringen zijn de 'werkelijke bronnen' en de interpretatie van de forummers is dus 'tweedehands'. Ik kan deze dus niet als 'werkelijke bronnen' gebruiken omdat ik anders geleid zal worden naar 'eenstemmigheid'. Het zal niet meer mijn eigen, persoonlijke conclusie zijn.
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes
Welles, nietes

Mvg, Polleke
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

welles


ps. in dat geval kan god nooit een boodschap doorgeven aan wie dan ook. elke boodschap wordt door 2 personen anders begrepen. dus god moet gwn zijn mond houden 8)
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door gideong »

Buyisib schreef:Ze willen de Islam bestrijden wat opzicht al onmogelijk is omdat de Islam een geloof van individuen is. Daarnaast is het een geloof. Hoe kun je nou het onbeschrijfelijke, het onzichtbare bestrijden?
Buyisib,
Een individu die in het onbeschrijfelijke 'gelooft' of geinteresseerd is, zou niet in de beschreven onzinregeltjes uit de koran moeten geloven.
Groet
De boom herken je aan zijn vruchten
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Wat een onbenulligheid, wat een persoonlijke moslimonbenulligheid lees ik weer in het openingstopic.
En zonder enige hoop dat hij zijn moslimonbenulligheid ooit kwijtraakt, want hij is er nog trots op ook.
Navane
Berichten: 577
Lid geworden op: do nov 16, 2006 12:25 pm

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Navane »

Buyisib schreef:De topictitel zegt genoeg.

Ik wil alle nieuwkomers en de bekende gezichten vertellen dat dit forum vol onwetendheid oftewel: tweedehands kennis zit.
Het doet niet ter zake of kennis uit de eerste of tweede hand is. Het enige dat er toe doet is of ze waar is en of je er wat aan hebt.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?
Teva Teff

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Teva Teff »

Navane schreef:
Buyisib schreef:De topictitel zegt genoeg.

Ik wil alle nieuwkomers en de bekende gezichten vertellen dat dit forum vol onwetendheid oftewel: tweedehands kennis zit.
Het doet niet ter zake of kennis uit de eerste of tweede hand is. Het enige dat er toe doet is of ze waar is en of je er wat aan hebt.
En de moslim maakt het geen ene moer uit of het moslimgedoe nu waar is of niet.
Soms in een sombere bui denk ik weleens, dat zelfs het tegendeel waar is. Hoe groter ( en dommer! ) de moslimonwaarheid hoe lekkerder ze het vinden om daarmee normalen te treiteren.
Gebruikersavatar
Roelof
Berichten: 1718
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:38 am

Re: Faithfreedom.org is tweedehands kennis.

Bericht door Roelof »

Buyisib schreef:Ik denk niet als moslim, ik denk als individu, ik denk voor mezelf beste forumleden. Ik ben Buyisib en vind het AFSCHUWELIJK dat mijn medemensen mij als HUN/JULLIE zien!
Je bedoelt:
  • Discriminatie;
2.221: En huw geen afgodendienaressen voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slavin is beter, dan een afgodendienares, ofschoon zij je mag behagen. En huw haar (gelovige vrouwen) niet aan afgodendienaren uit, voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slaaf is beter, dan een afgodendienaar, ofschoon hij je mag behagen. Zij noden tot het Vuur, maar God noodt je tot de Hemel en tot vergiffenis door Zijn gebod. En Hij maakt Zijn tekenen aan de mensen duidelijk, opdat zij lering zullen trekken.

3.110: Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

3.118: O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien je ze wilt begrijpen.

2.120: En de Joden en de Christenen zullen je nooit welgezind zijn, tenzij je hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, God's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien je hun wensen volgt, nadat de kennis tot je is gekomen, zul je aan God Vriend noch Helper hebben.

3.85: En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

4.34: Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot.

8.22: Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen.

8.55: Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.
  • Aanzet tot strijd;
Hoofdstuk 9, vers 123:
O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is.

Hoofdstuk 4, vers 95:
Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning

Hoofdstuk 9, vers 20:
Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van God strijden, hebben in de ogen van God de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

Hoofdstuk 9, vers 29:
Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in God noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat God en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.

Hoofdstuk 4, vers 74:
Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van God strijden. En wie voor de zaak van God strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.

Hoofdstuk 4, vers 84:
Strijd daarom voor de zaak van God - slechts gij wordt verantwoordelijk gesteld - en spoor de gelovigen aan. Het kan zijn, dat God de macht der ongelovigen zal beteugelen en God is sterker in macht en streng in het opleggen van straf.

Hoofdstuk 4, vers 95:
Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,

Hoofdstuk 4, vers 101:
Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

Hoofdstuk 25, vers 52:
Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen.

Hoofdstuk 61, De strijdplaats (as-Saff)
Vers 4:

Voorzeker, God heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.
  • Aanzet tot moord en gewelddadigheid;
Hoofdstuk 2, vers 178:
O jij die gelooft, vergelding inzake doodslag is je voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van jouw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.

Hoofdstuk 2, vers 191:
En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij je daarin bevechten. Maar indien zij je bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Hoofdstuk 4, vers 15:
En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat God haar een weg opent.

Hoofdstuk 4, vers 89:
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van God werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Hoofdstuk 4, vers 91:
Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.

Hoofdstuk 5, vers 33:
De vergelding dergenen die oorlog tegen God en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Hoofdstuk 8, vers 12:
Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

Hoofdstuk 9, vers 5:
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.

44.47: Grijpt hem en sleurt hem in het midden van het laaiend Vuur;
44.48: Giet daarna als marteling kokend water op zijn hoofd.
Ik vindt het ook AFSCHUWLIJK dat mensen een ideologie aanbidden met een dergelijke kijk op de andersdenkende medemens, deze als absolute waarheid beschouwen, en letterlijk proberen na te leven...
Deovolanthe
Berichten: 118
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 5:59 pm

Bericht door Deovolanthe »

Projecteer je nu niet een klein beetje je eigen gedrag op ons???

Je geeft zelf aan dat je er een eigen interpretatie aan over houdt, terwijl ik en de meeste anderen op dit forum de interpretatie van de tafsir volgen...
JESUS IS LORD...
Gebruikersavatar
Roelof
Berichten: 1718
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:38 am

Bericht door Roelof »

Buyisib schreef:Ik leef in Nederland en ben helemaal vrij in het kiezen van mijn eigen geloof en tevens geef ik er zelf VORM aan.
Komt omdat we in dit democratische land (nog steeds) de scheiding van kerk en staat handhaven, en onze grondwet vrijheid van geloofsovertuiging voorschrijft.

Ons land herbergt een groot aantal religieuze groeperingen die allemaal de vrijheid genieten om te geloven wat men wil.
Men spreekt over een multiculturele samenleving, maar met het zelfde gemak zou men over een multireligieuze samenleving kunnen spreken.
Zorgwekkend is het dat er de laatste jaren een kloof (tweedeling) is ontstaan tussen één van die religieuze groepringen en de rest van de samenleving.

Heb jij er weleens over nagedacht waarom het tussen al die verschillende religies juist de aanhangers van de islam zijn waardoor deze kloof (tweedeling) ontstaan is?
Plaats reactie