Nostalgie

Hans v d Mortel sr

Re: Nostalgie

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Wo Nov 07, 2018 8:35 pm

Pilgrim schreef:Ook ik heb heimwee naar de tijd toen we nog droomden van de 21ste eeuw, een nieuwe tijd van vooruitgang... Het werd helaas achteruitgang en de 21ste eeuw is nooit gekomen. We zitten nu in de 19e en gaan rap terug naar de Middel Eeuwen! :unhappy:

Dat komt door de toestroom van moslim parasieten. Die willen ook terug in de tijd. De tijd van achterlijkheid en pedofilie die 1400 jaar teruggaat toen er nog sprake was van een vieze smerige pedofiele profeet die nagevolgd dient te worden, genoemd Mohammed.

Salafisten zoals Ahmed Aboutaleb hebben een hevig verlangen om Mohammed na te doen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Nov 07, 2018 10:03 pm

Pilgrim schreef:Tsjonge!!! Nou, dan heb je wel wat gemist hoor... :shock:

Bij mij hadden ze vroeger de Sjors, die Pep kreeg ik uit een andere bron.

Bij mij ook de Sjors (later samengaand met Pep als "Eppo") als abonnement. Van de Pep zag ik incidenteel wel eens een nummer, maar was gefascineerd door dit verhaal van Ravian dat ik later in albumvorm zou lezen. Ook de "Vivo" (van de gelijknamige kruidenier) las ik incidenteel met verhalen van Stingray, ZeroX en Prins Valiant.

Later heb ik mij achteraf bedacht dat in veel van die stripverhalen feitelijk maatschappijvisies besloten lagen. En ook dat ik daar feitelijk wel iets van geleerd heb. Soms ben ik er misschien ook enigszins door geïndoctrineerd, maar die scherpe kantjes zijn er wel van afgesleten mocht zulks het geval zijn geweest, denk ik. Beïnvloed ben ik door die stripverhalen zeker, denk ik.

Die stripverhalen waren vaak mooie kunstwerken. Nu is er voor al dat moois vaak weinig aandacht meer bij de jeugd. De aandacht is verlegd naar computerspellen, zodat die stripverhalen van een voorbij tijdperk zijn. Maar de oude liefde voor die stripverhalen blijft (althans bij mij).

Een andere strip van enigszins hetzelfde genre is Arad en Maya (technicus versus hippie), waarvan ik dit verhaal het meest tekenend (kenmerkend voor wat er in die tijd speelde) vind :

Afbeelding

Hier is de Indonesische versie ervan in te zien (een Nederlandse online versie heb ik niet kunnen vinden). Misschien leuk voor Manfred.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Nov 09, 2018 2:25 am

Ook in de Sjors had je toen (net als in de Pep) trouwens een sf-verhaal met tijdreisaspecten. Dat was ‘Lance Barton’s avonturen – De banneling van Nimmorac’. Hier een paar fragmenten:

Afbeelding

https://www.striptip.nl/nieuws/memoriam-bert-bus/

Afbeelding

Een groepje van vier personen wordt gevangen genomen door aliens (Quarks) omdat ze op het punt stonden hun basis te ontdekken. Later wordt de groep gesplitst en twee, Lance Barton en Simone Morgan, worden door de aliens op een onbewoond eiland gedropt, waarna ze door de banneling van Nimmorac naar een verre toekomst worden geteleporteerd, met een soort tijdmachine. De banneling is de zoon van een afgezette toekomstige wereldpresident. Hij kent het geheim dan de Quarks, namelijk hun verborgen geheime bases.

Het was getekend door Bert Bus en ik vond het toen geweldig. Ook van dit verhaal zijn albums verschenen, maar alleen zwart-wit. Van latere verhalen (o.a. van Stef Ardoba) van hem zijn wel albums in kleur verschenen, maar die vond ik toch minder goed. Bert Bus is onlangs overleden. Buiten Nederland was hij nauwelijks bekend. Bert Bus was ook de tekenaar van de Nederlandse versie van ‘Archie, de man van een staal’. Dit ging over een aanvankelijk goudkleurige robot. De oorspronkelijk Britse strip was 'Archie the Robot' door E. George Cowan en Ted Kearon, die ook in het Nederlands verscheen. Hier een fragment:

Afbeelding
De schorpioen van de vallei van de dood [Sjors 1966-46 t/m 1967-04]

De Nederlandse versie (1971-1974) werd gelanceerd nadat Archie's Britse thuisblad Lion de strip had beëindigd. Onderstaand fragment is van Bert Bus:

Afbeelding

https://www.lambiek.net/aanvang/bus.htm
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

King George

Berichtdoor King George » Ma Nov 12, 2018 2:05 am

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Terug naar “FFI Nederlands Café”