Vera,
Prefereer trouwens een Jeblie, maar je zal je nu vast afvragen wat een Jeblie nou in godsnaam is. Laat het me je uitleggen, gezien het feit je erg geinteresseerd bent in het land Marokko. Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Deze dames zijn allemaal blond en hebben blauwe ogen, zoals mijn moeder en mijn moeder's kant. Deze vrouwen zie je langs de weg voedingswaar kopen, wat verbouwd wordt in het streekgebied van hen.
El KARMOS, El HINDI.
Het bovenstaande is Karmos en het onderstaande hindi, wat stekels bevat.
Jebella verschillen van de Berbers.. moderner en er heerst op helemaal niks een taboe, wat ik merk bij de familie van mijn moeder. De flora en fauna is er trouwens prachtig.. zie foto. (wat ben ik slecht in het maken van foto's)
In die bergen heb ik gereden. (love) Je komt letterlijk alleen blondharigen tegen, en voelde me als brunette niet echt thuis, integendeel tot mijn twee (blonde) zusjes.
Ons bruiloft is iets wat je mee moet maken. Vorig jaar was het voor het eerst dat ik een Jebliaans bruiloft heb meegemaakt, en moet zeggen dat het waanzinnig was.. In de Bergen tot in de ochtend, waarna de vrouw met een hele stoet in een dood op een ezel door de bergen naar de moskee wordt vervoerd, met veeel gedans en gejuich.. En gewoon GEMENGD! De mannen die dansen en slaan op de trommel(derbouka) en de vrouwen die loeyloeyloeyen en zeggen het bekende bruidszinnetje op, die als volgt luidt: '' Slaaat ou selaaam, hela rasoullah, iela zejna sidna mohammed, allahoe mehek ya zaylaliel. En dan het loeyloey.. KEIGEZELLIG en iets wat je gewoon MOET meemaken. Vervolgens wordt er een rondje om de moskee gedaan en een smeekgebede opgeroepen en rij je weer terug naar het huis/zaal, waar het feest doorgaat. Vul het zelf maar in.. wij dansen met de heupen, schouders en borsten.
Dit is overigens ons muziek:
http://nl.youtube.com/watch?v=ZTGx3ZhpZcY
Het is niet echt muziek, slechts trommel en een trompet..
Zo, nu ben je wat wijzer.