Met de auto naar de voedselbank

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef: Heel ouderwets denken want de spruiten van tegenwoordig (dankzij Nederlandse gewasveredeling) zijn niet meer spruitjes-bitter.
Mijn moeder was een nazi-wijf. Niet letterlijk (geboren en getogen Duitser), wel gelet op haar gedrag. Ik was denk ik zes - het was in de zomer - ik zou en moest de spruitjes op mijn bord opeten anders mocht ik niet van tafel. En ik wilde nog zo graag buiten spelen. Vergif was verdraagzamer kan ik nu verzinnen. Het was de enige keer in mijn leven dat ik moest vomeren (braken). Sindsdien hoefde ik nooit meer spruitjes te eten. Pas vele tientallen jaren at ik weer eens opnieuw spruitjes. Mmmm wat lekker! Met kaneel.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Pilgrim »

Voedselbanken

Geplaatst op 22 mei 2019

Afbeelding

In deze tijden, waarin dit kabinet en de voorgaande kabinetten zich op schandalige wijze over de ruggen en het bloed van ons Nederlanders hebben verrijkt en waardoor meer dan 3 miljoen Nederlanders op de voedselbanken zijn aangewezen, heb ik er maar eens een punt van gemaakt alles eens onder de loep te nemen naar het reilen en zeilen van het ministerie van VWS, de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit), de detailhandel en de voedselbanken zelf. De laatsten zijn opgericht door mensen met zeer goede bedoelingen en te goeder trouw en dus met een gouden hart.

Ik heb ook de richtlijnen van het ministerie van VWS bestudeerd, alsmede die van de NVWA en de andere genoemden. De producten mogen op de houdbaarheidsdatum niet meer verkocht worden. Dus geven ze die aan de wagens van de voedselbanken mee op die dag. Om gezondheidsrisico´s voor de werknemers te voorkomen. Want wie een pakket haalt op de voedselbank, werkt niet, is minder belangrijk, is een tweederangsburger, mag meer risico lopen op een voedselvergiftiging en mag dus eerder gaan vallen onder de D66-norm. Want is een nutteloze proleet die toch niks uitvreet de hele dag.

Zo heb ik een pak slagershamburgers van de grootste supermarktketen ontdooit die ook gedoneerd had (nadat de hamburgers over datum waren natuurlijk). Nog niks aan de hand, maar nadat ik ze had gebraden, hing er een stank in de keuken alsof het 40 graden was met 2 lijken in verregaande staat van ontbinding. Vroeger wierp men de mensen in de goot de schillen en de kliekjes toe, nu werpen de winkeliers hun afval de voedselbanken toe. Gezien mijn medische toestand toch maar een doktersverklaring voor een maaltijdvoorziening aangevraagd...

Door: “Bezige Bij”

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/22/voedselbanken/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Mahalingam »

Een bedelbriefje van de voedselbank dat mij in de supermarkt werd gegeven (vraagtekens zijn van mij):
rijst (geen couscous?) groenten in pot (Hak?) of blik, vis in blik, thee (munt?), zonnebloemolie, muesli (klink exotisch),suiker (voor het feest)?, luiers (4,5,of 6) (veel kinderen soms?).
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Ariel »

vis in blik ?

Ik vermoed dat de voedselbank leden niet dol zijn op exotisch voedsel.

luiers (4,5,of 6) ...

Dat is niet veel hoor..Dat gebruiken kinderen op één dag.

Ze bedoelen toch geen 4,5,of 6 pakken? Pampers zijn best duur...

Ik ben er uit. de 4,5,of 6 staan voor de maat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Voedselbank : allaen A-merken welkom

Bericht door Maarten »

Mahalingam schreef:Als je in de auto naar de Voedselbank rijdt dan mag je daar toch wel wat kwaliteit verwachten nietwaar? Je gaat toch geen benzine verkwisten aan B-merken voedsel voor "loesers'?

Afbeelding
Ik lees dit bericht voor het eerst, kan het haast niet geloven. WTF??
Je zou die klootzakken eigenlijk rattengif moeten toedienen, netjes verwerkt in een A-artikel. [icon_lol.gif]
Mahalingam
Berichten: 52288
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Mahalingam »

Het is een voor de hand liggend verschijnsel: in de hoofden van mensen die altijd om hulp vragen (en krijgen) komt nooit het idee op dat zij zelf ook wel een hulp zouden kunnen geven in plaats van ontvangen.
Voedselbank kampt met tekort aan krachten: 'Vrijwilliger ben je ook voor jezelf'
Veel voedselbanken in Nederland hebben moeite om voldoende vrijwilligers te vinden. De druk ligt nu vaak bij een kleine groep. ,,Vooral de oudere generatie maakt tijd om te helpen, jonge mensen willen hun schaarse vrije tijd niet opgeven”, constateert plaatselijke woordvoerder Will Cox.

,,Elk jaar hebben we minder vrijwilligers dan het jaar ervoor”, verzucht Cox, actief in de Zaanstreek. Volgens de woordvoerder gaat het vooral om een gebrek aan communicatiemedewerkers, administratieve krachten en mensen die een bestuursfunctie willen bekleden.

,,Nederlanders denken vaak dat het werk bij de voedselbank vooral betekent dat ze moeten sorteren, maar er is zoveel meer dan dat", meent de woordvoerder. In grote steden zoals Utrecht en Rotterdam is er een tekort, maar ook Noord-Brabant en de Zaanstreek kampen met een chronisch tekort aan krachten.
https://www.ad.nl/binnenland/voedselban ... ~a7c6927d/

Voor de rest gaat de voedselbank een actieve toekomst tegemoet:
Persbericht- Meer mensen maken gebruik van de voedselbanken
Meer mensen maken gebruik van de voedselbanken
In de eerste helft van 2019 hielpen de voedselbanken 8 % meer huishoudens dan in dezelfde periode van voorgaande jaar. Het aantal kinderen steeg met bijna 7%. Er zijn grote lokale verschillen voor wat betreft de hoeveelheid beschikbaar voedsel.
https://voedselbankennederland.nl/persb ... selbanken/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Met de auto naar de voedselbank

Bericht door Ariel »

Dankbaarheid heeft een naam. We noemen haar Mirjam.

Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen. :scratch: Ga werken Mirjam, en stop met klagen.
Voedselbank West-Friesland stopt met snoep en koek: ’Zeven kilo aangekomen door ongezonde hulp’

Mirjam is dankbaar dat ze wekelijks een voedselpakket krijgt van de Voedselbank West-Friesland. Alleen zitten daar volgens haar te veel ongezonde producten in. De Voedselbank is het met haar eens.

Het is ’s morgens kwart over elf. Mirjam (30) maakt zich klaar voor haar wekelijkse ritje van Hoogkarspel naar Medemblik om haar gratis voedselpakket op te halen. Het is de achtste keer dat ze dit doet sinds haar relatie op de klippen liep en ze met een schuld van drie mille zat opgescheept. „Door de hulp van de voedselbank ben ik daar sneller van af.”

Ze heeft twee jonge kinderen en ontvangt een uitkering. Ze krijgt af en toe enkele tientjes toegestopt van mensen die haar verhalen volgen op TikTok. „Mijn schuld bedraagt nu nog duizend euro. Ik wil zo snel mogelijk met een baan starten, maar daarvoor had ik nog geen tijd vanwege rechtszaken met mijn ex.”

Kast vol crackers
Ze wijst op een keukenkastje. „Die zit vol met crackers, want die krijg ik telkens van de Voedselbank.” Ze krijgt wat de Voedselbank krijgt om uit te delen. Zo simpel is het. „Je kunt niet kiezen, maar mijn kinderen eten die crackers niet. Dus blijf ik die crackers zelf ook maar weggeven.”

De Voedselbank kreeg veel pepernoten en chocolade toegestopt in de feestmaand december. En dat belandde ook de afgelopen twee maanden nog in de hulppakketten voor armlastige West-Friezen. „Ik ben zeven kilo aangekomen doordat er zoveel ongezonde spullen als snoep en chips in zitten”, zegt Mirjam.

„Er zitten weinig proteïnen en vitaminen in deze producten; maar juist wel veel koolhydraten, zout en suiker. Zoals in de pasta’s, de sausen en soepen. Juist mensen die arm zijn, hebben goede voeding nodig”, betoogt Mirjam. „Ik heb al eerder aangegeven dat ik geen varkensvlees hoef, maar dat krijg ik nog steeds. Laatst kreeg ik wel zeven varkensworsten. Je krijgt een pakket en daar moet je het mee doen.”

„Met spullen die ik gebruik, ben ik echt blij. Het meeste heb ik nog aan het brood van Otten dat ik hier krijg. Maar soms heb ik niets aan wel vijfenzeventig procent van de producten die in het pakket zitten, terwijl ik wel benzinekosten maak om het op te halen. Veel geef ik aan mijn ouders. Veel producten zitten bovendien op of over de houdbaarheidsdatum en belanden in mijn kliko.”

Elf jaar over datum
Het potje mosterd-dillesaus dat vorige week in haar pakket zat, brak alle records. Het potje bleek dik elf jaar over de houdbaarheidsdatum te zijn. „Ik heb de fabrikant van dit potje gebeld en die zei dat twee jaar over datum nog kon, maar dit was veel te gek. Ik krijg ook wel eens een potje waarop de datum en zelfs het etiket ontbreekt. Weet je dus niet eens wat er in zit.”

„Soms denk ik wel eens dat ik blijkbaar een vuilnisbak ben. Wat niemand meer wil hebben dat krijg ik”, stelt Mirjam. „Ik overleef het wel hoor. Gelukkig kan ik af en toe bij mijn ouders eten. En ik hoop over een tijdje niet meer naar de Voedselbank te hoeven, maar ik vind dit mensonterend.”

We nemen de proef op de som door te zien wat ze deze week krijgt. Bij het verdeelpunt in Medemblik lopen meer mensen naar binnen om hun tassen met gratis eten en drinken te vullen. ’Dankjewel!’, zeggen ze allemaal als ze weer naar buiten stappen.

Mirjam kijkt tevreden wat ze dit keer mag meenemen. Het meeste is niet over datum. Al moet ze de zak spinazie wel vandaag opeten want die was eigenlijk tot twee dagen geleden nog te gebruiken. „Wij beoordelen dit ook visueel. Of er geen bederf is. Dit kan nog”, ziet Truus Römers van de voedselbank.

Zelf beoordelen
De drie flesjes smoothies in Mirjams pakket zijn feitelijk vijf dagen over de houdbaarheidsdatum. „Of iets nog kan is ook aan de mensen zelf om te beoordelen. Zelf drink ik thuis rustig karnemelk die vijf dagen over datum is”, aldus Römers. „Die is dan alleen wat zuurder.”

Het pompoensoeppakket is vandaag nog goed. Maar ja, Mirjam heeft ook al de zak spinazie. „Je kunt het ook maken en dan invriezen”, adviseert Römers. „Mijn vriezer zit al vol”, zegt Mirjam. Onder meer met zakken voorgesneden groenten die ze heeft gekregen.

Mirjam krijgt nu ook een rol biscuits die officieel tot december houdbaar was. Zolang dit soort producten gesloten zijn, kun je ze veel langer bewaren. En dit geldt waarschijnlijk ook voor het potje tuinbonen, waarvan het etiket en de houdbaarheidsdatum ontbreken. Zo op het oog lijkt er niets mis mee.

De Voedselbank maakt en verdeelt wekelijks met 65 vrijwilligers zo’n 140 voedselpakketten voor mensen in West-Friesland. Naast producten van leveranciers en fabrikanten krijgt de instantie dit van kerken, scholen en particulieren. „We krijgen dit ook uit woningen die worden leeggehaald als de bewoners overleden zijn. Dit wordt altijd gecontroleerd op de datum”, verzekert coördinator Han Neef.

’Onze fout’
Hij baalt naar eigen zeggen ’als een stekker’ dat het potje mosterd-dillesaus van Mirjam hier onlangs doorheen is geglipt. „Dit is onze fout. Dit mag niet gebeuren”, zegt Neef beslist. „Dit potje komt uit een leeggehaald huis. Alles wat mensen ons met de beste bedoelingen geven, nemen wij aan. Maar wij gooien veel weg voordat we dit verdelen. Het kan zijn dat iemands gift geheel wordt weggegooid.”

Simpelweg omdat ook de Voedselbank zich heeft te houden aan de regels voor voedselveiligheid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Die schrijven onder meer voor dat zout, suiker, mie, macaroni, spaghetti, rijst, koffie, thee, kruidenmixen, en conserven (blik en glas) gevuld met groenten en fruit, soepen, jam, koffiemelk, vis en vlees zeker een jaar na de ’tenminste houdbaar tot-’ (THT-)datum nog geconsumeerd kunnen worden.

Ten minste twee maanden extra langer houdbaar zijn volgens deze regels onder meer meel, droge koekjes, muesli, ontbijtgranen, pindakaas, hagelslag, chips, mayonaise, ketchup, soep, melkpoeder, boter, harde kaas, gesteriliseerde melk en snoep met vulling.

Beperkt houdbare producten, waarvoor de THT-datum geadviseerd wordt aan te houden zijn onder meer brood, cake, (ontbijt)koek met vulling, plakjes en geraspte kaas, haring, mosselen, groente en fruit (niet zijnde zacht fruit). Kort houdbaar voedsel dat uiterlijk genuttigd mag worden tot op de ’te gebruiken tot’- (TGT-)datum zijn onder meer kip, vlees, gebak, gekoelde maaltijden, zuivel, zachte kaas, verse vruchtensap, gesneden verse groente en fruit en eieren.

Klacht ingediend
Vanwege de klacht die Mirjam over het potje mosterd-dillesaus bij de voedselbank en bij de voedsel- en warenautoriteit heeft ingediend, is Truus Römers van de Voedselbank deze week nadrukkelijk aanwezig bij de uitgifte in Medemblik. „Als u vragen heeft over de datum van een product, stel die dan gerust”, zegt ze tegen alle bezoekers.

Veel vragen komen er niet. Wel legt een enkeling een product dat men niet wil op een tafel neer voordat men vertrekt. Dat Mirjam een rookworst heeft gekregen terwijl ze heeft aangegeven geen varkensvlees te willen, kan volgens Römers niet worden voorkomen. „We krijgen veel spullen in grote hoeveelheden vanuit Amsterdam binnen. Het is ondoenlijk om voor elke klant afzonderlijk rekening te houden met diens wensen. Dat is voor ons logistiek niet te doen.”

Appels en wortelen
Verderop in het land werken Voedselbanken als een soort supermarkt waar bezoekers zelf hun pakket mogen samenstellen. Maar zo gaat het hier dus niet. Mirjam zou die aanpak toejuichen. Ze glimlacht als ze deze keer ziet wat er in enkele papieren zakken zit: appels, aardappels en wortelen. Gezond! Römers: „Telers slaan dit jaar minder groente en fruit in koelcellen op vanwege de hoge energieprijs.” Een deel hiervan belandt nu bij de voedselbank.

Römers is het eens met Mirjam dat het goed zou zijn als er structureel meer gezonde producten uitgedeeld zouden kunnen worden. „In plaats van de vele zoetigheden die wij ontvangen.” Hier wordt aan gewerkt, laat coördinator Neef van de voedselbank weten: „We houden voorlopig een stop op koek en snoep. Als dat komt, dan wijzen wij dit voorlopig af. We willen meer naar gezonde producten voor de mensen die wij helpen.”

En het potje mosterd-dillesaus dat dik elf jaar over datum is? Mirjam heeft het weer ingeleverd bij de Voedselbank. En daar verdween het alsnog linea recta in de kliko.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie