In de ban van Barbie met hoofddoek

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

In de ban van Barbie met hoofddoek

Bericht door Sjeng »

In de ban van Barbie met hoofddoek

Bron: kerknieuws.nl

Afbeelding

Het Syrische antwoord op Barbie is Fulla, een brunette met grote ogen die voldoet aan 'Arabische normen en waarden'. Het speelgoed is een daverend succes: meisjes van Beiroet tot Bahrein willen niets anders meer.

Er zijn zingende en lopende Fulla-poppen. Meisjes dragen Fulla-horloges, gaan naar school met Fulla-rugzakken, ontbijten met Fulla -cornflakes, fietsen op Fullafietsjes en tennissen met Fulla-rackets – dit alles uitgevoerd in fel Fulla roze.

In tv-reclames zie je Fulla een taart bakken voor haar vriendinnen of een boek lezen voordat ze gaat slapen. "Waar je Fulla ook opplakt, het verkoopt", zegt manager Fawaz Abidin van NewBoy Design, de maker van de pop. "Fulla heeft belangrijke kwaliteiten: zij heeft respect voor haar ouders, is eerlijk en kan goed geheimpjes bewaren".

Volgens hem is de pop niet alleen maar een Barbie met een hoofddoek. Fulla’s karakter stemt overeen met de normen en waarden van de islamitische wereld. De pop is net zo groot als Barbie, maar draagt meestal een hoofddoek en heeft een garderobe met beschaafde kleding én haar eigen gebedskleedje.

Ouders die er niet over piekeren hun kinderen een schaars geklede Barbie te geven, zijn juist over dat gebedsmatje en de hoofddoek wildenthousiast. "Fulla’s met hoofddoek verkopen het beste en de set met gebedskleed is zelfs al dagen uitverkocht", zegt een verkoopster in een speelgoedwinkel in Damascus.

De Fulla-posters stralen de klanten tegemoet. Hoewel de poppen voor veel Syriërs niet goedkoop zijn (zo’n 14 euro) vliegen ze de deur uit. "Fulla is een Arabisch meisje, ze heeft een rokje voor thuis maar ze zal altijd haar hoofddoek omdoen als ze de straat op gaat. Daarom ben ik blij dat mijn dochter met Fulla speelt", zegt een jonge moeder.

Een vriendje als Ken is voor Fulla niet weggelegd: "Een vriendje kan niet in de Arabische wereld. Wel krijgt ze binnenkort een broertje en zusje", vertelt Abidin.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Een vriendje als Ken is voor Fulla niet weggelegd: "Een vriendje kan niet in de Arabische wereld. Wel krijgt ze binnenkort een broertje en zusje", vertelt Abidin.
Dit vind ik grappig: Arabische jongens mogen wel een vriendinnetje hebben, terwijl Arabische meisjes geen vriendje mogen.
Waar halen de Arabische jongens dan hun vriendinnetje vandaan?!? :roll:
Hier is maar een woord voor: hypocrisie
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Nu vraag ik me toch wel af of deze Fulla-barbie ook zo'n "uitdagende" maten heeft, want deze lijken mij zelfs onder sjaaltje en mantel moeilijk weg te stoppen... :lol:

Natuurlijk mogen moslimmeisjes wél met poppen spelen, aangezien kindvrouwtje Aïsha dat ook nog deed toen ze al getrouwd was met mohamed.
Voor de rest zijn afbeeldingen van mensen verboden in de islam!
Sahih Muslim Book 008, Number 3311
'A'isha (Allah be pleased with her) reported that Allah's Apostle (may peace be upon him) married her when she was seven years old, and he was taken to his house as a bride when she was nine, and her dolls were with her; and when he (the Holy Prophet) died she was eighteen years old.

The holy Prophet died when he was 63. So he must have married Ayesha when he as 51 and went to her when he was 54.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89882
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dutch, hoe zit het met knuffels in islamitische landen?
Mogen kinderen met knuffels, zoals bijvoorbeeld beren of knuffel poezen spelen?
Ik heb een vermoeden dat knuffel honden en knuffel varkens een NO,NO zijn. :?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie