Sneeuwpop
Ik herinner mij dat ik twee jaar geleden in de vroege ochtend argeloos een sneeuwpop maakte met een wortel voor de neus en een bezem in de hand ten dienste van het milieu. Mijn verslag van die morgen geef ik hieronder weer.
08:00
De sneeuwpop is klaar. Hij staat stoer voor mijn huis, voor mijn plezier en dat van anderen in de buurt,
08:10
Tien minuten later. Een feministe uit de buurt loopt langs en vraagt waarom ik geen vrouwelijke sneeuwpop heb gemaakt.
08:15
Ik ben niet de beroerdste en maak een vrouwelijke sneeuwpop.
08:17
De feministe komt weer kijken en merkt dat de borsten te nadrukkelijk opgezet zijn en of ik van mening ben dat grote borsten het belangrijkste aan een vrouw zijn.
08:20
Een homopaar, dat tegenover mij woont, reageert verontwaardigd, want waarom heb ik geen twee mannelijke sneeuwpopen naast elkaar gemaakt? Koester ik soms haat tegen homo’s?
08:22
De transgender die naast het homopaar woont vraagt of het niet beter was geweest een sneeuwpop te maken met beide geslachtskenmerken.
08:25
De veganisten-familie van om de hoek klaagt waarom ik misbruik maak van voeding, want de wortel is waardevol voedsel dat voor consumptie is bestemd en niet geschikt als decoratie.
08:28
Zojuist heeft een neger me uitgescholden voor mijn racisme, omdat de sneeuwpop wit is.
08:31
Een Marokkaan, die schuin tegenover mij woont, toont zich verontwaardigd, beledigd en aangesproken en begint te schelden dat ik een homo ben en mijn moeder een hoer is, want de naakte vrouwelijke sneeuwpop draagt geen boerka.
08:40
De politie is gearriveerd, want er is gebeld omdat mijn bezigheid haatgevoelens aanwakkert en mensen bewust aan het kwetsen is.
08:42
Een jonge vrouwelijke passant is ontsteld en eist dat ik de bezem van de hand van de sneeuwpop weghaal, want het geeft ten onrechte aan dat een vrouw alleen voor achter het aanrecht geschikt is.
08:45
Een gemeente-ambtenaar, die belast is met gelijke behandeling van mannen en vrouwen, stelt zich aan mij voor en dreigt met gedwongen verhuizing mijnerzijds.
09:00
Het TV-journaal doet verslag. Een journalist vraagt mij wat het wezenlijke verschil is tussen een hij- en een zij-sneeuwpop, waarop ik antwoord dat het aan de ballen is te onderscheiden. Toen ben ik voor seksist uitgemaakt.
10:00
In het NOS ochtend-journaal wordt over mij gezegd dat ik een twijfelachtig element ben, een potentiële terrorist, een racist, dat ik de rechten van minderheden te grabbel gooi en dat ik misbruik maak van het klimaat om te provoceren.
11:00
Ik ben door de AIVD ondervraagd. Of ik alleen werk of lid ben van een linkse terreurcel.
12:00
Sociale dienst neemt mijn kinderen in beslag.
12:30
Aankomst van klimaatactivisten die eisen dat ik beide sneeuwpopen stuk maak en de sneeuw terug leg op de oorspronkelijke plek, want ik heb het microklimaat nadelig aangetast door het verplaatsen van de sneeuw.
16:00
Linkse activisten paraderen door mijn straat terwijl zij schreeuwen en leuzen roepen dat ik berecht moet worden voor mijn intolerantie, racisme, haat zaaien en het veroorzaken van agressie tegen de samenleving.
Ik heb de brandweer gebeld om de zaak te blussen. Maar die weigert te komen vanwege de angst voor de hoeveelheid stenen die het publiek zich ondertussen eigen heeft gemaakt.