Kunst

Mahalingam

Re: Kunst

Berichtdoor Mahalingam » Do Jan 09, 2020 4:39 pm

Tijdens het toeristenseizoen wordt er in Alkmaar een theaterstuk opgevoerd geheten "De Maasmarkt". Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

En dat kan niet zonder een kunstwerk natuurlijk. Dit is dan het kussende kaasmeisje:

Afbeelding

Een bordeelhouder leek dat wel wat en wilde net zoiets om zijn waar aan te prijzen. Dat werd een straathoer:
Afbeelding

De notabelen hebben het er moeilijk mee. Kunnen ze dit beeld wel laten onthullen? En waar moet het dan staan?
Alkmaar ruziet om erotisch beeld in stadshart
[...]
Het standbeeld lokt gemengde reacties uit in de gemeenteraad. Ook het college van D66, VVD, PvdA, CDA en GroenLinks, dat eind deze maand besluit of het beeld in de openbare ruimte komt te staan, en zo ja: waar dan precies, is allesbehalve eensgezind.

Dinsdagavond wilde de fractie in de raad debatteren over de wenselijkheid ervan. De grootste oppositiepartij, Onafhankelijke Partij Alkmaar, stak daar een stokje voor. ‘De politiek oordeelt niet over kunst en wetenschap. Dat hebben wij niet bedacht, dat was Thorbecke in 1862’, memoreerde raadslid Anjo van de Ven. Die historische motivering overtuigde een meerderheid van de raad: het agendapunt werd geschrapt, tot ergernis van VVD, PvdA en GroenLinks.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alkmaar-ruziet-om-erotisch-beeld-in-stadshart~b3671237/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Feb 01, 2020 9:11 pm

Free Sekswerker Susanne! #freesusanne

GroenLinks heeft weer iets gevonden om over te zaniken
O o o GroenLinks. Wat is het toch verworden van een vrijzinnige club waar alles kan en mag tot een stel regressieve brulbroeken met sojapoep in de pamper.

Het bronzen beeld 'Susanne' van kunstenaar Manfred Holz mag wegens een treurige kots aan bureaucratie toch niet op de Alkmaarse Dijk komen te staan.
Het bestemmingsplan is Verkeer - Verblijf en dat moet dan gewijzigd worden en dat kan niet. Er liggen kabeltjes in de grond en dat is lastig. Er liggen ook draadjes en dat is ook lastig. Een lantaarnpaal moet vrij blijven staan want anders is het serviceluik niet toegankelijk. Een eigen lantaarnpaal bij het beeld mag ook niet want dat is dan van 'een derde partij'.
Het beeld mag niet worden aangesloten worden op een netwerk voor openbare verlichting. Enzovoort, allemaal alleen maar om te zieken, want iedereen weet dat de politiek dat beeld helemaal niet wil.

Er zijn namelijk twee tietjes te zien. Poeh poeh. Met als het allerkleinste jongetje in de klas weer eens de zogenaamd progressieve moraalriddertjes van GroenLinks, historisch gezien een wild samenraapsel van milieuradicalen, een stel communisten en de PSP van die foto met die koe, die tieten en het oerwoud. Toen tieten nog mochten van GroenLinks, want het beeld Susanne 'zet vrouwen neer als lustobject en past niet in inclusieve stad Alkmaar'.

Toegegeven, ze draagt inderdaad geen boerka maar de kleinzerigheid is weer eens van een fenomenaal niveau. #freesusanne
https://www.geenstijl.nl/5151726/sadsanne/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Feb 16, 2020 1:48 am

:thinking: Kunst??? :scratch: :nietverstaan:

Een gigantische Een gigantische gouden courgette, genaamd Kevin, staat bij het Centraal Museum in Utrecht. Het kunstwerk van de Engelse Sarah Lucas staat symbool voor groei en vruchtbaarheid.

Afbeelding

Giga gouden courgette bij naaktexpositie in Utrecht verleidt tot betasten

Een enorme gouden courgette ligt te pronken op het Nicolaaskerkhof, pal naast het Centraal Museum in Utrecht.

Het is overigens niet voor iedereen duidelijk dat het om een courgette gaat. Want een op de fiets passerende stadsbewoner laat luidkeels weten er een gouden pinda in te herkennen. ,,Ja, zeker weten!’’

De courgette heet Kevin en is gemaakt door de 57-jarige Engelse kunstenaar Sarah Lucas, die aan het eind van de vorige eeuw deel uitmaakte van de Young British Artists. Haar object hoort bij de tentoonstelling De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen, die nog tot en met 24 mei te zien is.

Zo nu en dan wordt de courgette - zo u wilt een metersgroot mannelijk geslachtsdeel - beklopt, betast en gefotografeerd door een bezoeker van het museum of een gewone passant. De courgette staat voor groei en vruchtbaarheid.

Het werk van Lucas is vaak confronterend, feministisch én humoristisch. Dus wellicht toch een pinda?
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Zo Feb 16, 2020 8:39 am

Dit kunstwerk behoort duidelijk tot de categorie kunstmislukkingen, dat veel van dit soort artiesten overkomt.

Waarom? Omdat de artiest een naam aan zijn 'kunstwerk' heeft toegekend. Op zich niks mis mee zolang zijn creatie origineel is, ware het niet dat de creatieve boodschap dit keer tot misverstand leidt. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de 'kunstenaar'.

Mijn advies: wanneer je je als kunstenaar gaat bemoeien met je eigen scheppingsdrift door dit een naam te geven als het buiten de werkelijkheid valt, draagt dit consequenties met zich mee. 'EXOTISCHE PINDA' had ik een toepasselijker naam gevonden. Maar dat brengt het risico met zich mee dat omstanders er per ongeluk een enorme courgette in zien. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Zo Feb 16, 2020 11:21 am

Hans, dit is echt kunst. Want als je een gewoon ding heel groot maakt (kan zelfs een drol zijn) dan is dat per definitie kunst want het ding is dan vervreemdend zoals onze hedendaagse kunst dient te zijn.

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Zo Feb 16, 2020 11:32 am

Mahalingam schreef:Hans, dit is echt kunst. Want als je een gewoon ding heel groot maakt (kan zelfs een drol zijn) dan is dat per definitie kunst want het ding is dan vervreemdend zoals onze hedendaagse kunst dient te zijn.

Hihi! Inderdaad! Bedankt voor de uitleg. Je vergroot gewone dingen uit en . . . voilà je hebt kunst neergezet dat valt onder de categorie hedendaagse moderne Verveemdingskunst.

Oeiii . . . ik was bijna de aansluiting met de weg van de hedendaagse kunstrealiteit verloren.

Dan is God het superlatief van moderne hedendaagse kunst. Want als er een is uitvergroot buiten alle denkbare gangbare proporties, is het wel Jehowah (VZMH). :roll:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 13, 2020 12:00 pm

Hans, hier nog een voorbeeld. Je loopt het station uit (waar weet ik niet zo gauw) en dan zie je een hond. Een leuk welkom voor onze dubbele paspoorters.
En het is kunst, zoals ik al heb uitgelegd.

Afbeelding

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 13, 2020 12:33 pm

Mahalingam schreef:Hans, hier nog een voorbeeld. Je loopt het station uit (waar weet ik niet zo gauw) en dan zie je een hond. Een leuk welkom voor onze dubbele paspoorters.
En het is kunst, zoals ik al heb uitgelegd.

Wel heel mooi. icon_thumbup.gif

Wij in Zoeterwoude hebben een stier.

Afbeelding
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 13, 2020 1:25 pm

Dit is een voorbeeld van een andere kunststroming: de kleikunst. Die leren kunstenmakers op hun school. Dan krijg je dit:

Afbeelding

en dit:

Afbeelding

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Mar 26, 2020 1:46 pm

Afbeelding

Een mens kan zich vergissen. Ik dacht eerst dat het de onthulling van een kunstwerk was, maar nee, het was een ongewoon ongeluk.
Brommobiel rolt bijna sloot in, eindigt ondersteboven op steiger appartementencomplex Alphen aan den Rijn
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200325_65767445/brommobiel-rolt-bijna-sloot-in-eindigt-ondersteboven-op-steiger-appartementencomplex-alphen-aan-den-rijn

Terug naar “FFI Nederlands Café”