Vrijdag de dertiende

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Ariel »

Finnair flight 666 to HEL on Friday 13

Finland's national airline is not superstitious. Finnair flight AY666 took off from Copenhagen and flew to Helsinki on Friday the 13th. What's more, the baggage code for Helsinki airport is HEL. :shock:
Gelukkig kan ik jullie geruststellen. Het vliegtuig is veilig geland.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

Over het getal 13:

http://fhm.nl/13-ongelukkige-redenen-wa ... ech-zorgt/

Dat 13 ongeluk brengt wordt soms in verband gebracht met Jezus en zijn 12 discipelen. In totaal 13 man, waarvan één een verrader (dus de pech) was. 13 staat in mijn optiek voor de kleine pech die de grote Pech verhindert. 13 is dus een goed getal! :wink2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door King George »

Denk ik aan de grote pech, dan denk ik gelijk aan Alexander Pechtold.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

Oorsprong van vrijdag de dertiende

13 mei 2016 - Marianne van Exel

Nummer 13, zwarte katten en ladders op straat. Op vrijdag de dertiende lijkt ongeluk aan de orde van de dag. Hoe komt het dat we deze vrijdag én het getal 13 zo in verband brengen met rampspoed?

Symbolen omhuld met mysterie en ongeluk. Op vrijdag de 13e worden er minder huwelijken gesloten, ziekenhuizen hebben geen operatiekamer met het nummer en in gebouwen ontbreekt vaak de 13e verdieping. Mensen blijven het liefste thuis op deze dag van ongeluk. Eén van de verklaringen is een verhaal over de Germaanse godin, Freya, van vruchtbaarheid, liefde en schoonheid.

Freya en de zwarte kat
Over deze Aphrodite doet een mythe de ronde waaruit vrijdag de dertiende zou kunnen zijn ontstaan. Ze is de vrouw van de oppergod, Odin en de enige die naast hem op de troon mag zitten. Het verhaal gaat dat Freya rondreed in een wagen getrokken door twee wilde katten. Een witte – en een zwarte kat, die de volle maan en de nieuwe maan zouden symboliseren. In latere jaren werd door de Katholieke kerk slechts nog gesproken over een zwarte kat. Die verbeelding kennen we bij ‘heksen’.

Dertien vrouwen en hun heksensabbat
Ook heksen blijven in de sage niet achterwegen. Iedere vrijdag zouden dertien vrouwen in gezelschap van zwarte katten een heksensabbat houden onder leiding van de godin. In latere verhalen en sagen versmolten de heks en de zwarte kat. Heksen en katten werden door de kerk gezien als kwade symbolen. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor onze huidige angst voor de gevreesde dag.

Laatste avondmaal met 13 discipelen
Er zijn nog verschillende andere oorsprongen waardoor vrijdag de dertiende als dag van rampspoed wordt bestempeld. Zo is Jezus op een vrijdag gekruisigd en werden de doodvonnissen bij de Romeinen en later de Engelsen op vrijdag. 13 is in dit geval een ongeluksgetal omdat 13 discipelen aanwezig waren bij het Laatste Avondmaal van Jezus.

[Hier staat een grote fout! Het waren 12 discipelen en met Jezus erbij waren het dus in totaal 13 man. Jezus zelf was niet een discipel.]

Ongeluksdag voor de Tempeliers
Nog een laatste mogelijke verklaring voor vrijdag de dertiende als ongeluksdag. Op vrijdag 13 oktober 1307 werden alle Tempeliers in Frankrijk opgepakt door Philips de Schone. Dit bleek later de opmaat te zijn naar de complete vernietiging van de orde.

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/vri ... dertiende/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

King George schreef:Denk ik aan de grote pech, dan denk ik gelijk aan Alexander Pechtold.
We hebben misschien wat pech met Trump, maar het is niet de Grote Pech (Derde Wereldoorlog en Ondergang). De Grote Pech zou gekomen zijn als Hillary gekozen was. :cool:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

Op deze site nog wat meer informatie:
Triskaidekafobie – angst voor het getal 13

[...]

Oorsprong
De angst waarbij het cijfer dertien wordt gekoppeld met pech en tegenslag bestaat al heel lang en vindt zijn oorsprong ongeveer 4000 jaar geleden. Archeologen hebben stenen tafels aangetroffen uit het Babylonische rijk ca. 1780 BC waarop numerieke lijsten waren gegraveerd. Deze nummers werden achtereenvolgens vermeld maar het cijfer dertien werd overal weggelaten. Er is uiteraard geen enkel bewijs dat dit werd gedaan om bijgelovige redenen en dat het slechts gaat over een klein administratief foutje.

Veel mensen denken het Laatste Avondmaal van Jezus Christus aan de basis ligt van het bijgeloof voor dertien. Deze bijbelpassage gaat immers over Judas die Jezus verraadt en bovendien de dertiende gast was aan de tafel bij dit avondmaal. Wanneer de dertiende dag van de maand op een vrijdag valt wordt dit voor heel wat mensen gezien als een dag van pech en ongeluk. Dit verwijst naar de kruisiging van Jezus welke plaats vond op een vrijdag.

Naast wetenschappelijke veronderstellingen en bijbelse taferelen vinden we in de Noorse mythologie eveneens vergelijkbare referenties terug die het bijgeloof voor het cijfer dertien kunnen verklaren. Zo zou de dertiende gast op een bijeenkomst van de goden uit het Walhalla ongeluk brengen wat op zijn beurt zou resulteren in duisternis en ongeluk in de menselijke wereld.

[...]

Het Apollo 13 ruimtevaartuig werd gelanceerd om 13u13 CST op elf april 1970. Wanneer je de som maakt van deze getallen bekom je het cijfer dertien (1+1+4+7+0=13). De explosie die de missie van het ruimtevaartuig verhinderde zou twee dagen later plaats vinden, niet toevallig op dertien april.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Over het getal 13:
13 is dus een goed getal! :wink2:
Zo zie ik het ook. Ik heb twee keer en jaren lang op nummer 13 gewoond. Nu woon ik op nummer 31 maar wel op plot 13.

En wij zijn altijd gelukkig geweest.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

Vandaag had ik toch flinke pech! :unhappy: Ik was aan het winkelen en bij de bakkerij deed ik mijn fiets op slot en stopte mijn sleuteltje in de jaszak. Mijn jaszakken zitten doorgaans nog al vol; handschoenen, sleutels, muntje voor winkelwagentjes en andere dingen. Ik zat wat onhandig te friemelen in mijn linker jaszak en het sleuteltje viel opeens op de grond. Ik hoorde hem ook vallen en wilde hem weer oppakken, maar... hoe ik ook zocht, ik kon hem niet meer vinden!! Een meisje die de bakkerij uit kwam hoorde hem ook vallen en begon ook te zoeken. Later kwam er nog iemand bij en ook een medewerkster uit de winkel heeft nog even gezocht. In totaal hebben vier mensen (inclusief mezelf) wel een half uur naar dat ding gezocht, maar... vergeefs! Zoiets idioots heb ik nog nooit mee gemaakt. Ik heb mijn telefoonnummer bij de bakkerij achter gelaten, voor het geval ze het later nog vinden. Uiteindelijk ben ik maar weer naar huis gelopen met mijn fiets aan de hand, waarbij ik het achterste wiel omhoog moest houden. Het was een aardig zware wandeling. Ik zal later nog eens terugkomen om te vragen of ze iets gevonden hebben, maar als dat niet zo is zal ik een nieuwe sleutel moeten laten maken, want ik had van deze geen reservesleutel. Of misschien moet er zelfs wel een heel nieuw fietsslot komen.

Als dit de kleine pech is die de grote moet voorkomen, vraag ik mij af welk onheil nu voorkomen is door het verliezen van mijn fietssleuteltje.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
Als dit de kleine pech is die de grote moet voorkomen, vraag ik mij af welk onheil nu voorkomen is door het verliezen van mijn fietssleuteltje.
Nee, als je binnen blijft kan er niks meer gebeuren.

Jammer van je fietssleutel. Ik hoop dat je hen nog vindt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Pilgrim »

Vandaag kreeg ik bericht van de bakkerij, waar ik mijn fietssleutel verloor, dat iemand mijn sleuteltje gevonden had. Ik heb hem nu dus weer terug. Het was dus inderdaad kleine pech! :wink2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door silkyboxershortXL »

Pilgrim schreef:Het was dus inderdaad kleine pech!

Misschien is de niet gemaakte date met het bakkersmeisje wel de grote pech. :thinking:
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Vandaag kreeg ik bericht van de bakkerij, waar ik mijn fietssleutel verloor, dat iemand mijn sleuteltje gevonden had. Ik heb hem nu dus weer terug. Het was dus inderdaad kleine pech! :wink2:
icon_thumbup.gif
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie