Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

King George schreef:Toch is het weer een stukje Nederlandse cultuur wat moet verdwijnen.
Keek jij dan King? Het is NTR, NPO dus Publieke omroep cultuur . Dezelfde cultuur als Pauw en Witteman, of Paul de Leeuw alleen iets meer elitair.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Omroep MAX-baas Jan Slagter wil Groot Dictee redden.

Als het aan Omroep MAX-baas Jan Slager ligt, keert Het Groot Dictee der Nederlandse Taal in vernieuwde vorm terug op tv. Dat liet hij weten bij Dit is de Dag op Radio 1. Gisteren werd bekend dat het jaarlijkse programma na 26 jaar per direct stopt.

,Ik vind dat we moeten kijken hoe we het zo kunnen maken dat er meer mensen mee kunnen doen en dat het op een beter tijdstip wordt uitgezonden", stelt Slagter die op een gegeven moment zelf ook niet meer aan het dictee meedeed. ,,Het was te moeilijk en het was op een gegeven moment ook niet meer te doen voor mij. Je moet het doen zoals we dat vroeger van school kenden, maar dan voor volwassenen."

Met die wijzigingen staat Slagter er voor open om het terug te brengen op televisie. ,,Het is een eerbetoon aan onze taal en daar hebben we niet veel van op televisie. Dus laten we er alsjeblieft iets aan doen en ik wil er graag aan meewerken."

Slagter vindt dat de makers van het dictee slecht worden behandeld. ,,Voor de mensen die zó lang met het programma bezig geweest zijn, vind ik dit geen waardig afscheid. Ik vind dit te abrupt. Ik vind dat ze nog één keer de kans moeten krijgen om het te doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat Philip Freriks zegt dat hij zich als vuil aan de kant gezet voelt."

Volgens de publieke omroep zijn de kijkcijfers te laag en is het programma over zijn hoogtepunt heen. Jarenlang keken er meer dan een miljoen kijkers naar het dictee. Sinds de verhuizing naar NPO 2 zijn de kijkcijfers echter tot 368.000 belangstellenden gedaald
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Maarten »

King George schreef:Toch is het weer een stukje Nederlandse cultuur wat moet verdwijnen.
Juist, heel wat beter dan de bagger zoals The voice of Holland, adam zoekt Eva of Hotter than my daughter...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:
King George schreef:Toch is het weer een stukje Nederlandse cultuur wat moet verdwijnen.
Juist, heel wat beter dan de bagger zoals The voice of Holland, adam zoekt Eva of Hotter than my daughter...


[icon_lol.gif] Right. Daar noem je wat op.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Mahalingam »

Afschaffing van Groot Dictee bewijst failliet Publieke Omroep
De NPO-zenders zouden het volk moeten verheffen. Het vanwege teruglopende kijkcijfers stopzetten van een educatief programma dat de aandacht voor taal stimuleert, staat haaks op dat doel.

Het was een beetje vervelend dat de Belgen steeds beter bleken dan de Nederlanders. En de aaneenschakeling van moeilijke woorden als ‘przewalskipaard’ werkte soms op de zenuwen. Maar verder was het Groot Dictee der Nederlandse Taal een interessant programma dat de kijker op een onderhoudende manier wijzer maakte.
Maar aan een traditie van 26 jaar is nu ineens een eind gekomen. In de Volkskrant vertelt de ‘integraal eindredacteur kennis’ van de NTR dat het Groot Dictee ‘archaïsch’ is en per direct bij het grof vuil wordt gezet. Aanleiding vormen de dalende kijkcijfers.

Archaïsch
Het is een logica die het failliet van de Publieke Omroep bewijst. Zoals de boze presentator van het Groot Dictee Philip Freriks constateert, is nu het lot bezegeld van misschien wel het ultieme publieke-omroepprogramma. Het gaf kijkers, interactief, iets mee, met uitleg.

Dit is de taak van de Publieke Omroep. Deze moet, om een archaïsche uitdrukking te gebruiken, proberen het volk te verheffen. De bedoeling is niet om amusementsprogramma’s en sportwedstrijden uit te zenden die RTL en SBS ook graag in hun programmering zouden opnemen. Nee, de Publieke Omroep is er voor educatieve en culturele programma’s waarvoor commerciële zenders terugdeinzen. De kijkcijfers mogen daarbij geen doorslaggevend criterium vormen.

Fundament
De Publieke Omroep toont zich dolblij als veel mensen kijken naar Boer Zoekt Vrouw op de NPO-zenders, maar draait tegelijkertijd een programma de nek om dat de aandacht stimuleert voor de eigen taal die, zoals een andere archaïsche uitdrukking luidt, ‘gansch het volk’ is. Zo slaan op kijkcijfers gefixeerde integrale eindredacteuren kennis het fundament weg onder de eigen organisatie.
http://www.elsevier.nl/opinie/opinie/20 ... ep-506812/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie