Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Maarten »

Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Omroep NTR stopt met het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Het jaarlijkse televisieprogramma dat al 26 jaar te zien was, stopt per direct. De kijkcijfers zijn te laag en het programma is over zijn hoogtepunt heen, meent de omroep
http://www.ad.nl/tv-en-radio/het-groot- ... ~aa6e50ea/

Je zou er haast wat acher gaan zoeken hé...ugh!!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Dat Groot Dictee der Nederlandse Taal was ook altijd enorm saai om naar te kijken. Geen wonder dat geen hond meer keek.

Trouwens, elk jaar winnen de Belgen. Ook niet leuk voor onze ego. :smile7:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Maarten »

Dat de Vlamingen winnen ligt misschien wel bij de Nederlanders dan (?)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:Dat de Vlamingen winnen ligt misschien wel bij de Nederlanders dan (?)
Uiteraard. Maar elk jaar van de Belgen verliezen is heus , echt wel traumatisch :cry:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door xplosive »

Volgens mij speelt er mee dat übermensch-moslimknuffelaars vinden dat die "zielige islamitische allochtonen" gediscrimineerd worden, omdat die nooit een kans maken om bij zo'n dictee hoog te scoren. :reg:
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

We kunnen nog één keer meedoen met het Groot Dictee. Ik sla over.



Andere filmpjes op de site van het AD.

http://www.ad.nl/lifestyle/doe-voor-de- ... ~ac63fb51/
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Maarten »

@Ariel...Spelen met taal is leerzaam en verbreed je kennis omtrent je eigen taal en taalgebruik...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:@Ariel...Spelen met taal is leerzaam en verbreed je kennis omtrent je eigen taal en taalgebruik...
Uiteraard Maarten. Wie zegt dat ik daar op tegen ben? Ik heb alleen geen zin om mee te spelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door xplosive »

Maarten schreef:@Ariel...Spelen met taal is leerzaam en verbreed je kennis omtrent je eigen taal en taalgebruik...
Wel, is het niet voldoende dat we hier op dit forum op virtuoze en onnavolgbare wijze met elkaar met de taal aan het spelen zijn?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door mercator »

Maarten schreef: Je zou er haast wat acher gaan zoeken hé...ugh!!
Het wordt al langer voorbereid dat het Nederlands verdwijnt en er alleen nog slecht Engels en allerhande arabische dialecten gesproken worden. Aan de Vlaamse universiteiten bijv. krijgen de Nederlandstalige studenten college in abominabel slecht Engels.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Mahalingam »

Je zou eens moeten horen wat voor soort (soorten) Engels die studenten met elkaar praten. En vergeet niet: het meerendeel van de uit het buitenland komende studenten heeft Engels niet als moedertaal.
Ze spreken Pidgin English .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Mahalingam »

En er bestaat ook Pidgin Nederlands:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Heel leuk, maar inmiddels is die advertentie verwijderd. Wel jammer. Gelukkig bestaat GeenStijl nog, die dit soort pareltjes voor het nageslacht bewaard.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2485
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Pizzaman »

xplosive schreef:
Maarten schreef:@Ariel...Spelen met taal is leerzaam en verbreed je kennis omtrent je eigen taal en taalgebruik...
Wel, is het niet voldoende dat we hier op dit forum op virtuoze en onnavolgbare wijze met elkaar met de taal aan het spelen zijn?
Als ie nou 'verbreedt' had geschreven, ja dan wel... :smartass:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Mahalingam »

En die reclame jongens hadden zo'n goed verhaal over het waarom van de doekoe-ad bij RTL-Z:
De bedenker van de vacature laat, in gewoon Nederlands met een licht Amsterdamse tongval aan RTL Z weten dat de vacature zeker geen marketingstunt is, maar 'een manier om jongeren te bereiken, los van hun nationaliteit'.

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het volgens Manpower zin om jongeren aan te spreken in de taal die zij zelf spreken. Veel werkgevers hebben moeite om de juiste 'tone of voice' te vinden, aldus de medewerker van het uitzendbureau: "Wij kunnen dat wel."
En de tekst spreekt ook andere dan jongeren aan, maar met een ongewenst effect.
Op social media verwijten sommige mensen Manpower dat het taalgebruik stereotyperend of zelfs racistisch zou zijn. "Dat is nooit de bedoeling geweest", zegt Van Hooff. "Wij staan juist voor een inclusieve arbeidsmarkt (waar je afkomst of culturele achtergrond niet uitmaakt, red.), waar alleen talent telt."
De KLM vindt het ook nodig om te verklaren dat hun naam haas is. Ze weten van niks en zijn dus niet aansprakelijk maar wel boos (en verdrietig?).
In onderstaande link is ook een vertaling van de vacaturetekst te vinden.
https://www.rtlz.nl/persoonlijk/persona ... oor-fissas
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Manon »

Jammer dat het dictee stopt. Ik heb verschillende jaren meegedaan.

Maar het was inderdaad te moeilijk en geen Nederlands meer te noemen.

En ja, natuurlijk wonnen we meestal. Ik geloof dat Nederland toch ook een paar keer heeft gewonnen hoor. (één of twee keer of zo :cool: )
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Manon schreef:
En ja, natuurlijk wonnen we meestal. Ik geloof dat Nederland toch ook een paar keer heeft gewonnen hoor. (één of twee keer of zo :cool: )


:finger: Opschepper...

De huidige vorm van het Het Groot Dictee was te elitair. Teveel moeilijke zinnen, en teveel moeilijke woorden. De gewone man/vrouw snapte er weinig van, en keek dus niet meer.

Ik hoorde al geruchten dat Het Groot Dictee vereenvoudigd moet worden zodat de gewone man/vrouw ook mee kan doen en niet alleen de ( belgische ) taalsnobs .

Ik stel voor om de Belgen uit te sluiten van het Dictee :finger: en dat we Duitsers en Britten uitnodigen, zodat ook wij den n'ollanders weer eens winnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Je zou eens moeten horen wat voor soort (soorten) Engels die studenten met elkaar praten. En vergeet niet: het meerendeel van de uit het buitenland komende studenten heeft Engels niet als moedertaal.
Ze spreken Pidgin English .
Tot daar aan toe. Ik bedoel dat zowat 90 % van de studenten in dat college gewoon Vlaamse jongeren zijn. En die worden dan door de prof aangesproken in nauwelijks begrijpelijk Engels. Eigenlijk zitten die daar dus om een soort Pidgin English aan te leren, vergelijkbaar met dat van de allochtonen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Mahalingam »

Ik heb ook zo'n observatie.
Met het zonnnige weer lopen er groepen studenten door de stad en zitten ze in groepen in het park.
En er hoeven maar 1 of twee (nu ga ik even etnisch profileren) bij te zijn die niet-van-hier zijn of allemaal praten ze tegen elkaar met een minimale woordenschat in Stonecoal English.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Ik heb ook zo'n observatie.
Met het zonnnige weer lopen er groepen studenten door de stad en zitten ze in groepen in het park.
En er hoeven maar 1 of twee (nu ga ik even etnisch profileren) bij te zijn die niet-van-hier zijn of allemaal praten ze tegen elkaar met een minimale woordenschat in Stonecoal English.
Typisch. Dat had ik op mijn werk in een Japans bedrijf ook. Er waren enkele Nederlandstaligen, voor de rest Fransen en uiteraard ook Japanners. Jarenlang is mijn taalgevoel verkracht geworden door het aanhoren en spreken van uitsluitend Frans of vreselijk slecht Engels. Waarbij die Fransen het er nog slechter vanaf brachten dan de Gelen . Dat leek wel op een slechte aflevering van Allo Allo ken je die serie nog ? En daar was ook na jaren geen enkele verbetering in te bespeuren . Uiteraard kwam het aanleren van ook maar 1 enkel woord Nederlands helemaal niet in de Franse breinen op.
Eigenlijk had ik de "Engelse" conversaties van de Fransen en de Japanners moeten opnemen, dat was lachen. Maar meestal kwam het niet eens zo ver en moest ik tolk spelen . Het vertalen van het steenkolen Engels van de Japanners naar Frans en omgekeerd.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Manon »

Ik hoorde al geruchten dat Het Groot Dictee vereenvoudigd moet worden zodat de gewone man/vrouw ook mee kan doen en niet alleen de ( belgische ) taalsnobs .

Ik stel voor om de Belgen uit te sluiten van het Dictee :finger: en dat we Duitsers en Britten uitnodigen, zodat ook wij den n'ollanders weer eens winnen.
Belgen mogen vanaf nu nog enkel dubbel paspoortigen sturen, hebben ze ineens wat meer diversiteit. Het niveau bepalen ze dan waarschijnlijk op dat van twaalfjarigen, met - uiteraard - extra punten voor de dubbelpaspoortigen zodat ze niet gediscrimineerd worden.

Let op, we gaan er nog geraken hoor, we gooien er nog wat Surinamers bij en het wordt een reuze succes. (en wie weet winnen de hollanders deze keer dan ook wel - niet te dikwijls want anders is het weer discriminatie.)
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

Manon schreef:
Belgen mogen vanaf nu nog enkel dubbel paspoortigen sturen, hebben ze ineens wat meer diversiteit. Het niveau bepalen ze dan waarschijnlijk op dat van twaalfjarigen, met - uiteraard - extra punten voor de dubbelpaspoortigen zodat ze niet gediscrimineerd worden.

Let op, we gaan er nog geraken hoor, we gooien er nog wat Surinamers bij en het wordt een reuze succes. (en wie weet winnen de hollanders deze keer dan ook wel - niet te dikwijls want anders is het weer discriminatie.)
:roll:

Foei Manon. We moeten hiermee stoppen, want anders denkt arme Maarten dat we serieus zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door mercator »

Manon schreef:Belgen mogen vanaf nu nog enkel dubbel paspoortigen sturen, hebben ze ineens wat meer diversiteit.
Wij zullen onze intellectueel Abou Jahjah sturen. De Nederlanders kunnen dan Kader Abdollah (bijgenaamd De Snor ) sturen. Die zegt van zichzelf dat zijn boeken het beste is wat de Nederlandstalige literatuur ooit heeft voortgebracht.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
Manon schreef:Belgen mogen vanaf nu nog enkel dubbel paspoortigen sturen, hebben ze ineens wat meer diversiteit.
Wij zullen onze intellectueel Abou Jahjah sturen. De Nederlanders kunnen dan Kader Abdollah (bijgenaamd De Snor ) sturen. Die zegt van zichzelf dat zijn boeken het beste is wat de Nederlandstalige literatuur ooit heeft voortgebracht.


[icon_lol.gif] Oep...Waarom hou ik zo van jullie...Hierom. Om jullie humor.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het Groot Dictee houdt na 26 jaar op te bestaan

Bericht door King George »

Toch is het weer een stukje Nederlandse cultuur wat moet verdwijnen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie