Gids voor de goede huisvrouw

sprot

Berichtdoor sprot » Vr Jun 27, 2003 12:11 am

'toffe' tekst rond hoe de vrouw in het westen werd gezien in 1955

The original vind je hier :
http://users.rcn.com/nh-now/celebrate_b.html
(voor de mannen vaan 2003 hier, ze/zij heeft ons serieus te pakken gehad !!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )

-Zorg elke avond voor een heerlijke maaltijd als hij thuiskomt. Zo laat je blijken dat je aan hem denkt en bezorgd om hem bent. De meeste mannen hebben trek als ze thuiskomen en stellen een stevige maaltijd wel op prijs.

-Bereid je voor op zijn thuiskomst. Rust een kwartiertje uit, zodat je weer fris en monter bent als hij er is. Werk je make-up wat bij, doe een lintje in je haren zodat je er goed uitziet. Hij heeft net de dag doorgebracht met een groep uitgebluste, moegetergde mensen: wees dus een beetje vrolijk.

-Ruim het huis op, net voor je echtgenoot thuiskomt.

-Maak het vuur aan als het wat kouder wordt. Als hij zich behaaglijk voelt, schenkt dat jou een immense voldoening.

-Bereid de kinderen voor op zijn komst: zorg ervoor dat ze er netjes uitzien en dat ze zich gedeisd houden.

-Wees blij hem te zien. Begroet hem met een stralende glimlach en wees hartelijk.

-Klaag niet als hij laat thuiskomt of gaat stappen zonder jou. Probeer begrip op te brengen voor de stress en de druk waarmee hij te maken krijgt: thuis heeft hij behoefte aan ontspanning. Begin dus niet te zeuren zodra hij er is.

-Luister naar hem. Je hebt vast een boel belangrijke dingen te melden, maar dat doe je niet als hij thuiskomt. Laat hem eerst praten: zijn gespreksonderwerpen zijn veel belangrijker dan de jouwe.

-Schud z'n kussen op en help hem zijn schoenen uit te doen. Spreek met een zachte, aangename en zalvende stem.

-Stel geen vervelende vragen. Hij is de heer des huizes: je hebt het recht niet aan zijn integriteit te twijfelen. Een goede huisvrouw kent haar plaats.
(Uit 'Housekeeping Monthly', 13 mei 1955.)
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Patrick

Berichtdoor Patrick » Zo Jun 29, 2003 10:31 pm

Dit lijkt me verplichte lectuur op het nachtkastje van iedere echtgenote. ;)

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Ma Feb 02, 2004 10:59 pm

Dit zijn allemaal goede manieren lijkt mij.

Op deze na:

Luister naar hem. Je hebt vast een boel belangrijke dingen te melden, maar dat doe je niet als hij thuiskomt. Laat hem eerst praten: zijn gespreksonderwerpen zijn veel belangrijker dan de jouwe :shock:

Zijn gespreksonderwerpen zijn veel belangrijker dan de jouwe? Dat is niet Islamitisch lijkt mij.

Monique

Berichtdoor Monique » Di Feb 03, 2004 12:06 am

Nu weet ik waarom ik mijn huwelijk maar een paar maanden heb volgehouden... :lol:

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Za Feb 07, 2004 6:44 pm

je moet gewoon de juiste manieren hebben en weten hoe je je man gelukkig kan maken en hoe hij jou gelukkig kan maken. Het is allemaal niet zo moeilijk als je van elkaar houdt lijkt me,maar tips zijn altijd goed zodat je er wat extra aan denkt.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Di Nov 14, 2006 2:15 am

Ik verlang terug naar die bekrompen jaren vijftig. Ik ben eigenlijk te laat geboren.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

Monique

Berichtdoor Monique » Di Nov 14, 2006 8:46 pm

Lodewijk Nasser schreef:Ik verlang terug naar die bekrompen jaren vijftig. Ik ben eigenlijk te laat geboren.

Je kunt tegenwoordig iemand huren :wink:
Amorele atheistische nitwit

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Di Nov 14, 2006 11:53 pm

Lodewijk Nasser schreef:Ik verlang terug naar die bekrompen jaren vijftig. Ik ben eigenlijk te laat geboren.

Ik denk dat jouw beeld van die tijd nogal geromantiseerd is. Wat mis jij precies?

Mijn ouders die toen jong waren zijn er een stuk minder positief over. Zij zijn allebei behoorlijke conservatief. De dubbele moraal en de verstikkende sociale controle missen ze geen van beiden.

Het enige wat ze echt missen is dat het merendeel van de mensen in die tijd beter was opgevoed in de zin dat ze beleefder, gedisiplineerder en verantwoordelijker waren. Deugden als volharding, vlijt en zuinigheid stonden toen in hoger aanzien.

Ik denk zelf dat zij nog een tikje romantiseren.

Zaken die zij niet missen:
    - Geen legale makkelijk verkrijgbare betrouwbare voorbehoedsmiddelen

- Moeten trouwen om schande te voorkomen; zogenaamde "moetjes"

- Toestemming moeten vragen aan je ouders voor je mocht trouwen tot je dertigste. Dat is pas afgeschaft in 1967

- Discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt en andere vlakken, Lager salaris, Katholieke werkgevers die je meteen ontsloegen als je trouwde etc.

- Als vrouw praktisch weerloos zijn als je met iemand trouwt. Gehoorzaamheid moeten beloven. handelingsonbekwaam verklaart worden, man krijgt automatisch controle over je vermogen, als hij een buitenlander was dan was je meteen je Nederlandse nationaliteit kwijt etc

- Bordjes met "verboden voor Italianen". Racisme was toen nog heel gewoon.

- Discriminatie van alleenstaanden op de woningmarkt

- Politie die graag geweld gebruikte en burgers grof intimideerde. Het kwam toen nog voor dat de politie gewoon een bekentenis uit een verdachte sloeg als ze vonden dat ze voor de rest voldoende bewijs hadden. Zogenaamd had de verdachte dan eerst de rechercheur aangevallen. Die had doorgaans echter niks en de verdachte was dan bont en blauw

- De verstikkende seksuele moraal die ervoor zorgde dat seksueel geweld met name tegen kinderen onder de pet bleef

- Verstikkend conformisme

- Buitenechtelijke kinderen die vaak als paria's werden behandeld

- De onmogelijkheid om te scheiden met wederzijds goedvinden. Je kon alleen scheiden als je kon bewijzen dat je partner vreemd ging. Ging je partner niet vreemd en wilde je toch scheiden dan moest je dat bewijs vervalsen al dan niet met medewerking van je wederhelft.

- Gebrek aan respect voor kinderen en jongeren.

- Mensen met macht die zuiver en alleen op die basis respect eisten.

De lijst is nog een stuk langer, maar dit valt mij als eerste in.

Nostalgie bestaat doorgaans bij de gratie van een zeer krachtige mentale softfocuslens en flink wat retoucheerwerk.

Met vriendelijke groet,

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Wo Nov 15, 2006 12:21 am

Je had nog even verder kunnen gaan.

-Homo's in psychiatrische instellingen

- Grotendeels kinderen van gegoede komaf konden alleen studeren

Maar ook weinig criminaliteit, veel sociale geborgenheid, welvaart, orde, rust, geringe echtscheidingen, een goede burgelijke samenleving, weinig vandalisme, etc etc etc.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Willem Elsschot (1882-1960)

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Wo Nov 15, 2006 12:28 am

-Homo's in psychiatrische instellingen

Mijn ouders zijn homofoob. Ze weten rationeel dat dit onzin is net als racistische vooroordelen maar ze zijn wel zo opgevoed. Ze staan trouwens wel achter homoemancipatie.

- Grotendeels kinderen van gegoede komaf konden alleen studeren

Goed punt. Mijn ouders waren beide werkstudent. Mijn moeder kreeg geen geld omdat ze haar niet serieus namen en mijn vaders familie had het minder breed maar nam hem helaas ook niet serieus. Beide zijn Cum Laude afgestudeerd.

Terug naar “FFI Nederlands Café”