Kutgevoel

Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Sara schreef:
sprot schreef:Volgens de leringen van de Islam dient een moslim, vanaf het eerste moment dat hij/zij er voor kiest volgens de regels ervan te leven, een groot voorvechter te zijn van rechtvaardigheid, om op te komen voor de onderdrukten en degenen wie onrecht wordt aangedaan- of het nu om een moslim gaat of niet- en om tegen een onderdrukker in te gaan, of dit nu een moslim is of niet.

In mijn atheïstische visie kijk ik ook niet of het een moslim, jood, ongelovige, ... is ...
Ik zie ... 'een mens'

En nu in de praktijk: in een gevaarsituatie heb je slechts de kans om één mens te helpen ... en er zijn twee mensen in gevaar ... een moslim en een niet-moslim ... Voor wie ga je kiezen ...? :wink:
wie ik z.s.m kan redden en daarna probeer ik de andere ook te helpen!!! als dat niet lukt , dan heb ik dus de eerste die ik kon redden, gered!! het maakt mij niet uit of hij moslim was of niet!!!!!

je moet niet denken dat een moslim liever een moslim wil redden dan een niet-moslim!!!
misschien zou jij in dat geval voor de niet-moslim kiezen!! Maar ik niet...ik ga kiezen wie ik het makkelijkst kan redden!!! dan kunnen we samen de andere redden :)
Goed idee ! :wink:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

Polleke schreef:
Sara schreef:
Polleke schreef: Dus dan is Jihad, de vriendin van Chaimae geen goede Moslima? Want zij helpt alleen zusters en broeders van het geloof. Want een goede moslim helpt toch iedereen die hulp nodig heeft?
Ik heb geen idee wie Jihad is. Maar als moslim hoor je iedereen te helpen, of hij nou moslim is of niet!!
Maar oké..zoals ik zei "goede" moslims!!! De meeste moslim volgen niet echt wat er in de Koran staat, daarm krijgen veel mensen een negatief beeld van de Islam
Dank je voor de nuance! Maar waarom zouden de meeste moslims de koran niet volgen? Is het onwetendheid of is het misschien te ingewikkeld om alles in de praktijk toe te passen?
ja allebei zo'n beetje!!!
er zijn moslims die niet echt weten wat de islam betekent enzo!!!!
maar soms is het ook moeilijk om iets in de praktijk toe te passen..vooral in de samenleving van tegenwoordig.
maar er zijn natuurlijk heel veel mensen die de regels van de Islam volgen en die zijn juist heel goed en geliefd bij iedereen!!!
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Sara schreef:
sprot schreef:Volgens de leringen van de Islam dient een moslim, vanaf het eerste moment dat hij/zij er voor kiest volgens de regels ervan te leven, een groot voorvechter te zijn van rechtvaardigheid, om op te komen voor de onderdrukten en degenen wie onrecht wordt aangedaan- of het nu om een moslim gaat of niet- en om tegen een onderdrukker in te gaan, of dit nu een moslim is of niet.

In mijn atheïstische visie kijk ik ook niet of het een moslim, jood, ongelovige, ... is ...
Ik zie ... 'een mens'

En nu in de praktijk: in een gevaarsituatie heb je slechts de kans om één mens te helpen ... en er zijn twee mensen in gevaar ... een moslim en een niet-moslim ... Voor wie ga je kiezen ...? :wink:
wie ik z.s.m kan redden en daarna probeer ik de andere ook te helpen!!! als dat niet lukt , dan heb ik dus de eerste die ik kon redden, gered!! het maakt mij niet uit of hij moslim was of niet!!!!!

je moet niet denken dat een moslim liever een moslim wil redden dan een niet-moslim!!!
misschien zou jij in dat geval voor de niet-moslim kiezen!! Maar ik niet...ik ga kiezen wie ik het makkelijkst kan redden!!! dan kunnen we samen de andere redden :)
:D Schaakmat!
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

je bedoelt taliban uit Afghanistan??? lol

tja, die zijn slechte mensen..omdat ze alles deden wat volgens de Islam niet mocht, en ze zeiden ook nog eenst dat het juist bij de Islam hoort (gaven weer een slecht beeldd van de Islam)
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

"En Wij zullen op de dag van het Laatste Oordeel rechtvaardige weegschalen opstellen en niemand zal in iets onrecht worden aangedaan. Al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje, Wij zullen de daden van iedereen brengen; Wij zijn als afrekenaar voldoende."
Uitleg:
Allah, de Rechtvaardige en de Barmhartige, zal naar de kleinste daad, woord, gedachte, actie of motief vragen, al is het zo klein als een mosterdzaadje.

Het is moeilijk om vast te stellen wat de exacte vorm en aard van de weegschaal zal zijn. Eén ding is echter zeker; dat het de goede en slechte daden zal wegen en daardoor precies de morele waarde van elke persoon aan zal geven.

Er wordt nagegaan hoe goed of slecht iemand was. Allah gebruikt daarom het vertrouwde woord – weegschaal – om dit doel te verklaren, aangezien de evaluatie zal lijken op het wegen m.b.v. een weegschaal.

Een andere passende interpretatie is als volgt. Zoals een weegschaal dingen heel precies weegt en het verschil in gewicht tussen twee dingen aangeeft, zo zal de rechtvaardige weegschaal van Allah de levensloop van de mens evalueren en uitspreken wat erin overheerst –rechtgeaardheid of kwaad.
[Verzameld uit "Towards Understanding the Quran" door S. Abul Ala Maududi]
---------------------

zo is de echte Islam!!!! Wat je in de praktijk ziet is een illusie!!!
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Sara schreef:je bedoelt taliban uit Afghanistan??? lol

tja, die zijn slechte mensen..omdat ze alles deden wat volgens de Islam niet mocht, en ze zeiden ook nog eenst dat het juist bij de Islam hoort (gaven weer een slecht beeldd van de Islam)
Maarom begrepen ze de 'ware' Islam dan niet? In hun ogen deden dat wat hun was opgedragen? Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen het fout hebben dan? Dat is toch raar?
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Maar waarom zouden de meeste moslims de koran niet volgen?
Menselijkheid valt nooit volledig te onderdrukken.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

Polleke schreef:
Sara schreef:je bedoelt taliban uit Afghanistan??? lol

tja, die zijn slechte mensen..omdat ze alles deden wat volgens de Islam niet mocht, en ze zeiden ook nog eenst dat het juist bij de Islam hoort (gaven weer een slecht beeldd van de Islam)
Maarom begrepen ze de 'ware' Islam dan niet? In hun ogen deden dat wat hun was opgedragen? Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen het fout hebben dan? Dat is toch raar?
het probleem is juist dat ze niet weten wat hun is opgedragen.
meeste mensen denken, oke...ik ben moslim, ik ben tegen de niet-moslims en willen ze dan de niet-moslims wijs maken dat de islam beter is, terwijl ze zelf er geen verstand van hebben!
er zijn veel moslim die alleen in "woorden" moslim zijn, vasten niet, bidden niet, en weten de betekenis van de Islam niet eens..
ze zijn moslim omdat ze in een Islamitisch land geboren zijn en zijn dus automatisch moslim geworden, omdat hu nvoorouders moslim zijn!!!!

zo'n iemand noem ik niet eens moslim...geloof is iets heel persoonlijks, vind ik.
Je gelooft iets of je gelooft het niet. Je gaat toch niet iets geloven, omdat IK dat ook geloven....je gaat uitzoeken waarom moet je dat geloven of juist niet...!! Waarom is dat geloof beter dan het andere. Dat is juist wat mist bij de vele zogenaamde moslims.
ze geloven alleen omdat hun voorouders ook in Islam geloofden
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Sara schreef:
sprot schreef:Volgens de leringen van de Islam dient een moslim, vanaf het eerste moment dat hij/zij er voor kiest volgens de regels ervan te leven, een groot voorvechter te zijn van rechtvaardigheid, om op te komen voor de onderdrukten en degenen wie onrecht wordt aangedaan- of het nu om een moslim gaat of niet- en om tegen een onderdrukker in te gaan, of dit nu een moslim is of niet.

In mijn atheïstische visie kijk ik ook niet of het een moslim, jood, ongelovige, ... is ...
Ik zie ... 'een mens'

En nu in de praktijk: in een gevaarsituatie heb je slechts de kans om één mens te helpen ... en er zijn twee mensen in gevaar ... een moslim en een niet-moslim ... Voor wie ga je kiezen ...? :wink:
wie ik z.s.m kan redden en daarna probeer ik de andere ook te helpen!!! als dat niet lukt , dan heb ik dus de eerste die ik kon redden, gered!! het maakt mij niet uit of hij moslim was of niet!!!!!

je moet niet denken dat een moslim liever een moslim wil redden dan een niet-moslim!!!
misschien zou jij in dat geval voor de niet-moslim kiezen!! Maar ik niet...ik ga kiezen wie ik het makkelijkst kan redden!!! dan kunnen we samen de andere redden :)
Dit is Sara niet.
Deze Sara klinkt volwassen(er) dan de oorspronkelijke!!! whistling:
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

BFA schreef:
Maar waarom zouden de meeste moslims de koran niet volgen?
Menselijkheid valt nooit volledig te onderdrukken.
precies


als je echt interesse hebt in de Islam , ga je er dieper op in en als jij dan echt in alles wat er in de Koran of Hadith staat , gelooft,,dan ga je dat ook in de praktijk brengen!!!!
dat ligt aan je zelf!!!
er zijn mensen die interesse hebben, gaan zelf alles onderzoeken en uiteindelijk kunnen ze concluderen wat ze juist is en wat niet,,,en dan gaan ze dat volgen wat in hun ogen juist is!!!

er zijn mensen die in geïnteresseerd zijn in islam en volgen de regels van islam niet. DOen wat zij willen....dat komt tegenwoordig heel vaak voor!!!
Sara
Berichten: 27
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 8:12 pm

Bericht door Sara »

Thomas schreef:
Sara schreef:
sprot schreef:Volgens de leringen van de Islam dient een moslim, vanaf het eerste moment dat hij/zij er voor kiest volgens de regels ervan te leven, een groot voorvechter te zijn van rechtvaardigheid, om op te komen voor de onderdrukten en degenen wie onrecht wordt aangedaan- of het nu om een moslim gaat of niet- en om tegen een onderdrukker in te gaan, of dit nu een moslim is of niet.

In mijn atheïstische visie kijk ik ook niet of het een moslim, jood, ongelovige, ... is ...
Ik zie ... 'een mens'

En nu in de praktijk: in een gevaarsituatie heb je slechts de kans om één mens te helpen ... en er zijn twee mensen in gevaar ... een moslim en een niet-moslim ... Voor wie ga je kiezen ...? :wink:
wie ik z.s.m kan redden en daarna probeer ik de andere ook te helpen!!! als dat niet lukt , dan heb ik dus de eerste die ik kon redden, gered!! het maakt mij niet uit of hij moslim was of niet!!!!!

je moet niet denken dat een moslim liever een moslim wil redden dan een niet-moslim!!!
misschien zou jij in dat geval voor de niet-moslim kiezen!! Maar ik niet...ik ga kiezen wie ik het makkelijkst kan redden!!! dan kunnen we samen de andere redden :)
Dit is Sara niet.
Deze Sara klinkt volwassen(er) dan de oorspronkelijke!!! whistling:
dankje wel! lol
ik ben Sara...
ok sorry...toen deed wel erg stom!!! omdat ik me beledigd voelde en ik zag hoe mensen mij, als een Moslim meisje en mijn geloof belachelijk maakten!!!! dat maakt iedereeen boos toch?!
als 1000 mensne jou belachelijk maken..word je toch ook boos??!!! :oops:
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Sara schreef:
Chaimae schreef:Kan geen gezelligheid hebben , als ik niks anders doe dan denken en twijfelen..
Kijk, er zijn mensen die zeggen dat je nu vrolijk kunt zijn, eerlijk kunt zijn etc etc....
je moet je ogen open doen lieve CHaimae,...eerlijk zijn en vrolijk zijn hebben niks te maken met Islam, maar met jou eigenlijk persoonlijkheid!!!
Dat jij niet meer Moslim bent, betekent niet dat jij nu opeens wel eerlijk kunt zijn en vroeger kon je dat niet!! dat klopt toch niet? je kan toch zelf ook logisch nadenken.

Een goede moslim is iemand die eerlijk, rechtvaardig, behulpzaam, liefdevol etc etc is.....

een voorbeeld hoe een echte moslim hoort te zijn:

Volgens de leringen van de Islam dient een moslim, vanaf het eerste moment dat hij/zij er voor kiest volgens de regels ervan te leven, een groot voorvechter te zijn van rechtvaardigheid, om op te komen voor de onderdrukten en degenen wie onrecht wordt aangedaan- of het nu om een moslim gaat of niet- en om tegen een onderdrukker in te gaan, of dit nu een moslim is of niet.
Sara, je mag hier geen teksten knippen en plakken. Doe je dat wel geef dan de bron weer.

Kennelijk weet je niet veel van de Islam als je enkel knip- en plak discussies voert. http://www.moslima.nl/geloof/tafsier.html
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

er zijn mensen die interesse hebben, gaan zelf alles onderzoeken en uiteindelijk kunnen ze concluderen wat ze juist is en wat niet,,,en dan gaan ze dat volgen wat in hun ogen juist is!!!
Sara, ben jij een van deze mensen? En hoe sta je dan tegenover het opgelegd collectivisme van sommige Islamitische stromingen? Het alles samen moeten doen?

Of ben jij een individualist binnen jouw eigen geloof?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

beste sara,

jij probeert chaimae als moslima te redden uit haar twijfels !!

das mooi maar hoe kan en wil je haar twijfels weghalen die ze nu heeft en die ook oprecht zijn, blijkbaar anders zal ze niet zo aan het twijfelen gaan.

Chaimae, als je bent gaan twijfelen over Mohammed dan is dat je goed recht want deze man was in en in slecht en heeft god's beeld helemaal vervormd.
de God uit de koran en de God uit de bijbel zijn niet hetzelfde/gelijk, vele moslims denken van wel maar als je ze echt gaat vergelijken dan zijn ze totaal verschillend, dat zul je zelf ondekken als hje dit gaat onderzoeken.
&
Mohammed was geeeeeeen profeet, hij heeft zichzelf tot profeet verklaard, de grootste schande om mensen te misleiden en hij is ook nog een antichrist-mohammed heeft de werkelijke jezus verdoezeld-en das heeeeel gevaarlijk.

liefs nadia
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Bericht door gideong »

Sara schreef:“En bij iedere mens hebben Wij zijn lotsbestemming aan zijn nek vastgemaakt”

Uitleg:
De oorzaken die leiden tot onze ultieme bevrijding, ons diepste geluk of oneindige misère, liggen in onszelf. Het is het op de juiste wijze benutten van onze natuurlijke kwaliteiten, ons beoordelingsvermogen en beslissingen, onze voorkeuren en keuzes die ervoor zorgen dat je ofwel geluk ofwel verdriet verdient.

Mensen die het niet goed begrepen hebben houden externe factoren verantwoordelijk voor hun voorspoed.

Als mensen zichzelf kritisch zouden onderzoeken, dan zouden zij waardering hebben voor het feit dat de factoren welke hen op de weg van destructie hebben gebracht en uiteindelijk tot hun ondergang hebben geleid binnen henzelf liggen – hun eigen slechte karaktertrekken en verkeerde beslissingen. Hun destructie was niet over hen gekomen door factoren van buitenaf.
(Uit: “Toward understanding the Quran” door Abul Ala Maududi, vol. III p. 12)
Sara, denk je echt dat tegenspoed altijd veroorzaakt wordt door een mens zelf ? Is dit officiele koran gedachte ?

Kijk naar de vruchten van een gedachte. Dus mensen die ongeluk treft zouden dat aan zichzelf te danken hebben ? Mensen die worden getroffen door een aardbeving hebben dat aan zichzelf te danken ? Mensen die invalide geboren worden hebben dat aan zichzelf te danken ?

Hoe het ook zij. Deze gedachte heeft foute consequenties. De boom herken je aan zijn vruchten. Deze gedachte is niet vruchtbaar.

Iedereen ziet het weleens niet zitten. Ik denk dan stilletjes op de fiets: Heer ik weet het niet meer, ik kan het niet alleen, en dan een Onze Vader, en dan maar weer het beste ervan proberen te maken.
De boom herken je aan zijn vruchten
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Als de waarheid pijn doet, dan leefde je kennelijk in een leugen.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Plaats reactie