Moslimorganisaties ondertekenen Europees Islamitisch Charter

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
sprot

Moslimorganisaties ondertekenen Europees Islamitisch Charter

Berichtdoor sprot » Do Jan 10, 2008 10:58 pm

http://www.standaard.be/extra/pdf/musli ... harter.pdf

BRUSSEL - Meer dan 400 moslimorganisaties en -verenigingen uit Europa hebben in Brussel een Europees Islamitisch Charter ondertekend. Het handvest moet de deelname van moslims aan het openbaar leven stimuleren.

Voor België tekenden de Liga voor Moslims in België (LMB) en het Forum of European Muslim Youth and Student Organisations (Femyso) de tekst.

'We zijn ervan overtuigd dat dit charter zal bijdragen tot het leggen van de fundamenten van een dialoog tussen burgers, met het oog van een moderne, Europese constructie, waarin iedereen zijn plaats vindt', zei de voorzitter van de Federatie van Islamitische Organisaties in Europa, de Zweed Chakib Benmakhlouf, tijdens de ondertekeningsceremonie.

Het initiatief voor het charter werd in 2000 genomen. De bedoeling was om een gemeenschappelijk standpunt over de islam in Europa uit te werken.

Volgens Benmakhlouf moet de aanwezigheid van moslims in de Europese maatschappij 'participatief, burgerlijk en respectvol' zijn. Het charter moet nu leiden tot een betere erkenning van het burgerschap van de moslims, dat 'gebaseerd is op rechtvaardigheid, gelijkheid van de rechten en het respecteren van de verschillen'.

'De moslims in Europa worden opgeroepen om zich op een positieve manier te integreren in hun respectievelijke maatschappijen, op basis van een harmonieus evenwicht tussen het behoud van hun moslimidentiteit en hun burgerplichten', beklemtoont het charter nog.

+++++++++++++++++++

Dubbel topic.

Voor commentaar.

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... highlight=

Vriendelijke groet.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Samenleving & Integratie”