Anoniem solliciteren helpt allochtoon niet

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Anoniem solliciteren helpt allochtoon niet

Bericht door Ariel »

Anoniem solliciteren helpt allochtoon niet


Allochtonen sollicitanten worden niet vaker aangenomen als hun persoonlijke gegevens tijdens de sollicitatieprocedure worden afgeschermd voor de werkgever.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van uitzendbureau Manpower.

Een half jaar lang werden sollicitaties voor de functies van consultant en vestigingsmanager twee keer laten beoordelen: één keer met alle persoonlijke gegevens van de kandidaat afgeschermd, en in de andere gevallen niet.

Weinig zin
Na 761 sollicitaties bleek dat allochtonen en autochtonen hetzeklfde worden beoordeeld. Toch bleken allochtonen vaker te worden afgewezen: ze hebben vaker te weinig ervaring voor de gevraagde functie, aldus Manpower.

Overigens bleek al veel eerder dat anoniem solliciteren weinig zin heeft: volgens een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken maakt het voor werkgevers niet uit of een sollicitant Hans of Mohammed heet.

Wat voor bedrijven wel belangrijk is: de juiste opleiding, ervaring en een kandidaat die zijn best doet bij het sollicitatiegesprek.

'Discriminatie'
Toch pleitte PvdA-minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst afgelopen zomer nog voor het invoeren van anoniem solliciteren bij de overheid als een proef in Nijmegen succesvol zou blijken.

'Ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat dit werkt,' verklaarde zij toen. 'Want je maakt discriminatie onmogelijk in die eerste belangrijke fase van de sollicitatie
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Naam niet de reden werkloosheid allochtonen

Het maakt voor werkgevers niet uit of een sollicitant Hans of Mohammed heet. Wat voor hen wel belangrijk is: de juiste opleiding, en een kandidaat die zijn best doet bij het sollicitatiegesprek.
Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan door SEO Economisch Onderzoek in opdracht van het minister van Economische Zaken en vandaag wordt gepubliceerd. Volgens minister Joop Wijn (CDA, Economische Zaken) blijkt daaruit dat werkgevers niet of anders nauwelijks discrimineren.

Ali
Allochtone jongeren klagen dat ze nauwelijks worden uitgenodigd voor een gesprek vanwege de niet-Nederlandse naam op hun sollicitatiebrief. Dat zou de reden zijn dat ze relatief vaak werkloos zijn. Maar volgens dit onderzoek, en ook volgens ouder onderzoek, hechten werkgevers die op zoek zijn naar personeel met relatief weinig scholing nauwelijks waarde aan de afkomst van de kandidaten. Ook is leeftijd niet doorslaggevend.

Stiptheid, ofwel op tijd komen voor een afspraak, is veel belangrijker. Ook storen werkgevers zich aan piercings, en hebben ze een voorkeur voor 'net' personeel.

VVD-staatssecretaris Henk van Hoof van Sociale Zaken zei het begin september al: de werkloosheid onder allochtone jongeren is een probleem van de jongeren, niet van de werkgevers. Een (betere) opleiding is de oplossing, vindt hij, 'duw de jongelui de goede kant op en duw ze vooral niet in een slachtofferrol'.

Ook Wijn adviseert allochtonen om toch vooral hun opleiding af te maken. Op die manier krijgen ze zeker een prima baan. Anoniem solliciteren is daarom nergens voor nodig.

Door Jan Kooistra
http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Oud artikel van maandag 11 september 2006
VVD zat toen nog in regering.
'Lage opleiding reden werkloosheid Marokkanen'

Dat veel Marokkaanse jongeren geen baan kunnen vinden heeft alles te maken met hun lage opleidingsniveau, en niet zozeer met discriminatie van Nederlandse werkgevers.
Discriminatie verklaart maar een heel klein deel van de hoge werkloosheid onder allochtone jongeren, benadrukte staatssecretaris Henk van Hoof van Sociale Zaken (VVD) nog maar eens tijdens de startbijeenkomst van de campagne 'Trendy Maroc Star in NL' in Amsterdam.

Slachtofferrol
Volgens Van Hoof moeten de jongeren beter worden gestimuleerd om opleidingen op hoog niveau te volgen. De Marokkaanse gemeenschap zou dat kunnen doen. 'Duw de jongelui de goede kant op en duw ze vooral niet in een slachtofferrol,' zei de staatssecretaris.


De campagne die Van Hoof met zijn toespraak opende, wil een mentaliteitsverandering bewerkstelligen binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland en jongere Marokkanen wijzen op de kansen die hun achtergrond kan bieden. Marokkaans-Nederlandse jongeren zouden succes moeten afdwingen (lees een uitnodiging voor de startbijeenkomst van vandaag).

Deskundigen zijn het eens: het probleem is het gebrek aan opleiding. Bijna 80 procent van de jonge Turken en Marokkanen doet een vmbo-opleiding, van de autochtone jongeren ruim de helft. En allochtone jongeren maken veel vaker dan autochtone jongeren hun middelbare school niet af .

Door Jan Kooistra
http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Ik krijg ook regelmatig sollicitatiebrieven hier.
De eerste schifting gebeurt op basis van taal.
Wanneer je alleen maar hier op het forum kijkt naar de kennis van het Nederlands zul je je kunnen voorstellen dat we "maar" 1 allochtoon in dienst hebben.

De 2e schifting is ervaring en opleiding.
Naar de naam of dat het een man of vrouw is wordt pas gekeken wanneer de antwoordbrief de deur uit gaat.
Hoe iemand heet is volslagen onbelangrijk... wat wij zoeken zijn mensen die Goed zijn. Iemand die het verschil niet weet tussen "dit" en "deze" kunnen we niet gebruiken. Iemand die niet weet of je een "d", een "t" of een "dt" schrijft kunnen we ook niet gebruiken.
Of dat nu autochtonen of allochtonen zijn doet niet terzake.
Amorele atheistische nitwit
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Monique schreef:Ik krijg ook regelmatig sollicitatiebrieven hier.
De eerste schifting gebeurt op basis van taal.
Wanneer je alleen maar hier op het forum kijkt naar de kennis van het Nederlands zul je je kunnen voorstellen dat we "maar" 1 allochtoon in dienst hebben.

De 2e schifting is ervaring en opleiding.
Naar de naam of dat het een man of vrouw is wordt pas gekeken wanneer de antwoordbrief de deur uit gaat.
Hoe iemand heet is volslagen onbelangrijk... wat wij zoeken zijn mensen die Goed zijn. Iemand die het verschil niet weet tussen "dit" en "deze" kunnen we niet gebruiken. Iemand die niet weet of je een "d", een "t" of een "dt" schrijft kunnen we ook niet gebruiken.
Of dat nu autochtonen of allochtonen zijn doet niet terzake.
Ha goe zo Monique, mag ik bij u solliciteren? Ik was altijd goed in "dt" , mijn specialiteit. :lol: :lol: :lol:
BTW is Mohammed in de derde persoon ook met dt of alleen d ? :roll:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

stropke schreef:
Monique schreef:Ik krijg ook regelmatig sollicitatiebrieven hier.
De eerste schifting gebeurt op basis van taal.
Wanneer je alleen maar hier op het forum kijkt naar de kennis van het Nederlands zul je je kunnen voorstellen dat we "maar" 1 allochtoon in dienst hebben.

De 2e schifting is ervaring en opleiding.
Naar de naam of dat het een man of vrouw is wordt pas gekeken wanneer de antwoordbrief de deur uit gaat.
Hoe iemand heet is volslagen onbelangrijk... wat wij zoeken zijn mensen die Goed zijn. Iemand die het verschil niet weet tussen "dit" en "deze" kunnen we niet gebruiken. Iemand die niet weet of je een "d", een "t" of een "dt" schrijft kunnen we ook niet gebruiken.
Of dat nu autochtonen of allochtonen zijn doet niet terzake.
Ha goe zo Monique, mag ik bij u solliciteren? Ik was altijd goed in "dt" , mijn specialiteit. :lol: :lol: :lol:
BTW is Mohammed in de derde persoon ook met dt of alleen d ? :roll:
Pas de regels van het Kofschip en het Neukschaap toe.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Een onderzoek uitgevoerd door autochtonen? Ik zou er weining belang aan hechten.

Het maakt niet uit of je een goede opleiding genoten hebt, het maakt niet uit of je Nederlands beheerst, het maakt niet uit of je genoeg ervaring hebt, je krijgt zeker toch nog minder kansen.

Integratie moet wederzijds zijn. Het opgeven van achterlijke gewoonten van hun thuisland die niet verzoenbaar zijn met die van Europa en het aanleren van de Nederlandse taal in ruil voor het opgeven van achterlijke boertige mentaliteit van authochtonen die onverzoenbaar is met de multiculturele Europa.
Laatst gewijzigd door Persian_revenge op zo jan 20, 2008 7:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Iemand die niet weet of je een "d", een "t" of een "dt" schrijft kunnen we ook niet gebruiken.
Juist maar wist je dat het vooral Autochtonen zijn die 'dt' fouten maken? Niet het beste voorbeeld...
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Persian_revenge schreef:...in ruil voor het opgeven van achterlijke boertige mentaliteit van authochtonen die onverzoenbaar is met de multiculturele Europa.
Als de mentaliteit van de autochtoon inderdaad zo achterlijk en boertig was geweest dan zou het woord 'multicultureel' niet eens bestaan hebben..
RTFM
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Persian_revenge schreef:
Iemand die niet weet of je een "d", een "t" of een "dt" schrijft kunnen we ook niet gebruiken.
Juist maar wist je dat het vooral Autochtonen zijn die 'dt' fouten maken? Niet het beste voorbeeld...
Dat is juist. Allochtonen maken meer 'de' en 'het' fouten.
RTFM
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Er is geen multiculturele maatschappij.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Persian_revenge schreef: Juist maar wist je dat het vooral Autochtonen zijn die 'dt' fouten maken? Niet het beste voorbeeld...
Ik vind het een uitstekend voorbeeld omdat ik heb willen aantonen dat wij hier niet kijken naar afkomst maar naar "kundigheid".
Iemand die dergelijke taalvauten maakt kunnen we niet gebruiken.... nederlander of niet.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

"Als de mentaliteit van de autochtoon inderdaad zo achterlijk en boertig was geweest dan zou het woord 'multicultureel' niet eens bestaan hebben.."
Het woord multicultureel werd geintroduceerd door de politici. Dat is echter een van de gevolgen van de globalisering. Eerst had men migranten nodige om de verwoeste economieen van Europa te heropbouwen. Dan had men migranten nodig omdat autochtonen te weinig kinderen maakten and maken wat op lange termijn het Europees model van een welvaarstaat op de helling zou zetten.

Europa zoals Noord-America kan gwoonweg niet zonder migratie en is geen uitzondering op de regel maar het zijn vooral Europese burgers die enorm verzet bieden aan vreemdelingen ( wat ik dus de Europese boertigeheid noem). De politici in Europa zijn dus verplicht de kerk in het midden te houden: ze staan enerzijds onder druk van bedrijven om meer mensen binnen te halen, anderzijds zijn ze bang om niet meer verkozen te worden als ze openlijk te verklaren dat ze actief mensen moeten binnenhalen.
Gevolg: men laat moeizaam mensen binnen die voornamelijk vluchtelingen zijn die dan jaren moeten wachten tot ze papieren krijgen. In tussen doet men alsof die mensen een last op het systeem zijn terwijl ze eigenlijk het levensstandaard van die landen gaan helpen onderhouden. De nieuwkomers gaan zich natuurlijk niet welkom voelen wat op z'n beurt de integratie van die mensen aantast. En boem... je hebt getto's als gevolg van verbittering. De migrant is verbitterd and de Belg of Hollander is verzuurd en niemand is tevreden.

Eigenlijk zijn Europeanen geen racisten. Dat woord is versleten en te vaak misbruikt door migranten. Europeanen gaan gewoon niet met hun tijd mee. Ze zitten decennia achter Noord-Amerika bijvoorbeeld. Hoe is dat nu mogelijk? Kan men zich vragen? Zij genieten toch een beter onderwijs dan de Amerikanen bijvoorbeeld.

Je moet dan ook niet per se een boer te zijn om boertig om te gaan met allochtonen (ik heb trouwens veel respect voor hardwerkende boeren). Een boer van bijvoorbeeld Texas is 100 keer vriendelijker dan een stedeling uit Brugge (VL).
Ik heb geen kant en klare antwoord maar ik weet wel dat Autochtonen moeten meer doen om migranten hier te verwelkomen en migranten moeten meer doen om zich te integreren.
De oplossing kan niet bereikt worden door een kamp. De inzet van beiden kampen is ervoor nodig.
Laatst gewijzigd door Persian_revenge op ma jan 21, 2008 6:48 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Dat is juist. Allochtonen maken meer 'de' en 'het' fouten.
Zeer juist. alhoewel... in het Arabisch hebben ze ook lidwoorden. Perzisch en Turks bijvoorbeeld kennen geen lidwoorden.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

In het Nederlands heeft men ook het "onzijdige", in vele talen bestaat enkel de vrouwelijke en mannelijke vorm.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

x
Laatst gewijzigd door nadia op wo mar 25, 2009 4:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Er zijn kleine dt-fouten, en er zijn rampen. "Ik wordt papa", schreef overlaatst een 16-jarige schoren op een website.

Meteen dacht ik aan creatieve geimproviseerde abortusmethoden om dat kind te redden van zijn papa.

Ik maak ook vaak fouten tegen de en het. Nooit geleerd op school. Om een of andere reden leerden wij geen Nederlands bij Nederlands, maar lazen wij oud-Vlaemsch-Dietsche gedichten die Metternich van politics.be een heel warm gevoel zouden geven.
Of erger nog: literaire kritiek. Ik haat literaire kritiek. Als ik mijn eigen Jihad mocht ontwerpen, was het er eentje tegen literaire kritiek. Boeken die de leerkracht niet heeft gelezen bespreken, en dan door het mindersterie van on-derwijs voorgekauwde meningen vanbuiten leren.
Uiteraard associeer je daardoor meesterwerken heel je leven met examens, school en andere onplezanterijen, en lees je ze nooit.

Gewapende jihad tegen literaire kritiek.


Ik maak daardoor veel fouten tegen de de/het, ik snap het gebruik niet van je/jij, en ik ken mijn voorzetsels niet goed.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Ik haat literaire kritiek. Als ik mijn eigen Jihad mocht ontwerpen, was het er eentje tegen literaire kritiek. Boeken die de leerkracht niet heeft gelezen bespreken, en dan door het mindersterie van on-derwijs voorgekauwde meningen vanbuiten leren.

:razz: :razz: inderdaad! daar heb ik indertijd ook eens een boom over opgezet: het verplicht van buiten moeten leren van iemand anders zijn mening als "boekbespreking"...
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Let wel op, het woord allochtoon and autochtoon moeten wij hier ook een beetje relativeren vooral wanneer wij het over de taal hebben want veel Nederlanders en vooral de meeste Vlamingen beschouwen Algemeen Nederlands niet als hun moedertaal. Als gevolg spreken ze een mengelmoes van Nederlands vol met dialectische elementen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Persian_revenge schreef:Let wel op, het woord allochtoon and autochtoon moeten wij hier ook een beetje relativeren vooral wanneer wij het over de taal hebben want veel Nederlanders en vooral de meeste Vlamingen beschouwen Algemeen Nederlands niet als hun moedertaal. Als gevolg spreken ze een mengelmoes van Nederlands vol met dialectische elementen.
a gatver! begint gij nu ook niet hé.

Zowel in Nederland als in Vlaanderen worden verschillende dialecten gesproken.

Ook in Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje, Oostenrijk, Griekenland, Zwitserland en Skandinavie worden verschillende dialecten gesproken.
Het onstaan van dialecten is eenvoudigweg te verklaren uit de vroegere immobiliteit van de verschillende gemeenschappen en men kan dus dikwijls zeer goed zien dat de wederzijdse beinvloeding soms abrupt stopt aan stromen en rivieren.
Dit wil niet zeggen dat verschillende dialecten niet tot éénzelfde taal zouden kunnen behoren.

--------------

Wat betreft het Algemeen Nederlands: Ergens in de 19de eeuw heeft ene Willem (Nederlanders, correct me if I'm wrong) besloten dat het Haags dialect vanaf dan als ALGEMEEN Nederlands zou worden beschouwd. Een soort van Lingua Franca dus. Het scheelde niet veel of het Antwerpse dialect was als Lingua Franca gekozen.

Waar je het uithaalt dat Vlamingen het AN niet als moedertaal zouden beschouwen is me een raadsel. Tenzij je teveel naar Brusselse franskiljons hebt zitten luisteren: die mensen denken dus écht dat "vlaams leren" betekent dat ze minstens 8 verschillende "talen" moeten gaan vanbuiten kennen! Daarmee dat ze dus die moeite niet doen.

Het aanleren van talen op die manier gaat echter wel héél snel. Telkens ik die discussie voer ontdek ik dat ik in feite nog een taal extra ken (daarom niet spreekvaardig, doch wel verstaan). ik zit ondertussen aan 20. Straf toch die Vlamingen hé!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

nadia schreef:
Monique schreef:
Persian_revenge schreef: Juist maar wist je dat het vooral Autochtonen zijn die 'dt' fouten maken? Niet het beste voorbeeld...
Ik vind het een uitstekend voorbeeld omdat ik heb willen aantonen dat wij hier niet kijken naar afkomst maar naar "kundigheid".
Iemand die dergelijke taalvauten maakt kunnen we niet gebruiken.... nederlander of niet.
fouten zijn er om van te leren, een kostbaar goed jongedame...
Ze zegt "jongedame" tegen me... mijn dag is weer goed.. :wink:
ben jij effe blij zeg dat jij wel de kans hebt gehad om in je nederlandse taal volledig gesteund te zijn.
Ik ben mijn ouders inderdaad zeer dankbaar dat ze enige vorm van "dialect" of andere "vauten" direct afstraften.
Mijn moeder (nijmeegse) heeft namelijk zeer veel problemen gehad mbt haar spraak toen ze in Amsterdam ging werken.
Dat heeft ze haar kinderen willen besparen.
weet je wat ik zou zeggen als ik iemand op gespek krijg die de tools wel heeft maar waarvan ik betwijfel of zijn Nederland wel helemaal perfect is. ik zou het recht op de man vragen en als je voor een bedrijf werkt wat begrip heeft (want het is algemeen bekend) bied je zo'n persoon een extra ondersteuning in zijn nederlands, alhoewel ik ook vind dat het van zichzelf mag komen maar goed, laten we eerlijk zijn, zo denkt het zakelijk wereldje niet meteen.
Wanneer er 2 kandidaten komen met dezelfde kwaliteiten waarvan er 1 niet zo goed Nederlands spreekt/schrijft...... wat denk je... welke neem ik?
een andere vraagje: heeft een kandidaat bij jullie op het bedrijf perse foutloos nederlands nodig, ik bedoel moet hij/zij geregeld rappportages schrijven? brieven naar klanten verturen en dergelijke...
Ja... alleen maar contacten met klanten en presentaties geven bij bedrijven over de hele wereld. Dus.... taalkennis (Nederlands en Engels) is een eerste vereiste. Je kunt niet iemand naar Shell sturen die slecht Nederlands spreekt. Sorry, voor andere bedrijven/functies zal het worst zijn (bij ons in het magazijn is taal niet belangrijk) maar op andere functies wel.

Het ligt dus aan het soort werk dat iemand doet of taalkennis belangrijk is.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Freya
Berichten: 1229
Lid geworden op: wo apr 25, 2007 2:57 pm

Bericht door Freya »

Ik heb bij sollicitaties veel problemen gehad, door mijn accent. Ik kom uit een bepaald arbeidersmilieu en dat blijf je horen.
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

of het Antwerpse dialect was als Lingua Franca gekozen.
jak, Walgelijke taal. Zolang Burssel en Brusselaars bestaan, blijft Antwerpen het nr 2 in alles. :wink:

En het is wel waar hoor. Algemeen Nederlands is niet de moedertaal van Vlamingen. Jouw commentaar deed me denken aan mijn klas dictie en vertaling van blad. Vlamingen hebben moeite het onderscheid te maken wat algemeen aanvaard Nederlands is en hun streektaal is en dat zie je in hun vertalingen ook. Toch met wat oefening leer je ze te verdoezelen maar wanneer wij het over tolken hebben, is dat wat minder makkelijk te verwezenlijken. West-vlamingen met hun G en H en wanneer ze G als G uitspreken, zie hun H's ook G worden, wat heel grappig is.
Wij Brabanters met onze "I" en de Antwerpenaar die met hun grote mond ' beyond any help' zijn. :wink:

Laat me je iets vertellen en je zal het niet graag horen maar wist je dat het Europees Parlement dat -zoals je weet- gevestigd is ons mooi Brussel een voorkeur heeft voor het Nederlands accent boven het Vlaamse accent? Dat ontkennen ze natuurlijk.
Ik zeg niet dat ze geen Vlamingen aanwerven. Ze worden wel aangeworven maar voor je weet, klinken ze als Hollanders. Ja.... als hollanders... wat getuigt van een anti-vlaams beleid.
Je maakt bij wijze van spreken- en dit is mijn persoonlijke mening-minder kans als je niet Hollands genoeg klinkt.
Het Nederlands van Vlamingen, die uit tolksholen afstuderen, klinkt natuurlijk niet meer dialectisch en hun Nederlands is bijna onberispelijk maar ze hebben nog altijd hun zachte G en zeggen 'zeker en vast' in plaats van 'vast en zeker'. Wij "lopen" niet wij "stappen" en veel andere dingen die typisch Vlaams zijn maar toch geen dialect zijn.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

x
Laatst gewijzigd door nadia op wo mar 25, 2009 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Nadia,

Hoe jong was je toen je Nederlands leerde?
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Plaats reactie