Baas moslimomroep: 'ze' zeuren te veel

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Baas moslimomroep: 'ze' zeuren te veel

Bericht door Ariel »

Van geen Stijl geplukt.
Baas moslimomroep: 'ze' zeuren te veel

Even kennismaken. Abderrahman Farsi is de naam, de nieuwe programmaleider van de Nederlandse Moslim Omroep. U weet wel, die radicale subsidiespons uit Hilversum. Maar niet lang meer! Want Farsi gaat het helemaal anders aanpakken. De bezem gaat er door. Abderrahman is namelijk geen subsidievreter zoals de meeste subsidievreters, Abderrahman heeft een mening. Bijvoorbeeld over de Nederlandse moslims. Die snappen de islam dus gewoon niet. Ze zaniken alleen maar over handenschudden en boerka's, omdat ze te dom zijn over iets anders na te denken. En zelfreflectie daar hebben ze ook nog nooit van gehoord. Ze moeten gewoon mee met de mainstream! En och och och, dan heb je ook nog de Marokkaanse scholiertjes. Wat een luie donders zijn het toch. Ze doen de Mavo en denken dat dat heel wat is, terwijl de Mavo dus NIKS voorstelt. En de kut-Marokkaantjes in Gouda? Farsi lust ze rauw. Hij is namelijk 'een confronterend type', en dat zullen die koters en hun ouders merken ook. Opvoeden zullen jullie! We zijn benieuwd hoe lang de subsidiestromen voor de NMO nog in stand blijven. Toch leuk om het eens van een ander te horen
http://www.geenstijl.nl/

Hier is het interview.
Ze moeten iets terug willen geven’
door Patrick Pouw
Geplaatst op woensdag 8 oktober 2008

Abderrahman Farsi is de nieuwe programmaleider van de Nederlandse Moslim Omroep. Hij vindt dat moslims vaak zeuren en eindelijk de confrontatie moeten aangaan met problemen in de eigen gemeenschap.

Uw voorganger, Frank William, ging weg na jarenlang gedonder: seksuele intimidatie, bedreigingen en gedoe over geld. Wat voor bedrijf trof u aan toen u begon?


De NMO stond met één been in het graf. Ik wil er niet veel over zeggen, want er volgt nog een rechtzaak. Maar geloof me: de directeur deed alles wat God verboden heeft. Het personeel had het idee in een gevangenkamp te zitten. De NMO was een imperium van de directeur. Dat willen we veranderen.

Bij uw aanstelling heeft u gezegd ‘dat de islam een religie is waarvan iedereen gecharmeerd kan raken’. Alleen zou het helpen ‘als men eerst kennis maakt met de islam, voordat de moslims in beeld komen.’ Boze reacties van moslims gehad?

Nee. Het is ook gewoon waar wat ik zeg: de meeste moslims reflecteren niet de islam zoals die werkelijk is. Tegelijkertijd ontbreekt het veel moslims aan zelfreflectie. Moslims, die naar Nederland gekomen zijn om het beter te hebben, moeten onderdeel van de samenleving willen zijn en ook iets terug willen geven. Jaren geleden ging ik in de vrieskou naar de moskee. Het was Suikerfeest, en verschrikkelijk druk rond de moskee. Terwijl moslims in de warmte aan het bidden waren, stonden Christelijke politiemensen in de kou het verkeer voor ons te regelen. Dat maakte diepe indruk. Ik heb daarna in Kanaleneiland het initiatief genomen om te zorgen dat het met Oud en Nieuw rustig bleef. Ik vond dat Nederlanders recht hadden op hun feestje, zonder dat het verstoord wordt. Dat initiatief bestaat nu al tien jaar.

U was verbijsterd over de ontwikkeling van moslims in Nederland toen u in 1989 vanuit Marokko naar Ne­derland kwam. Waarom schrok u zo?

Ik dacht dat Marokkanen de kansen die ze hier krijgen gepakt zouden hebben. Dat bleek vaak niet het geval. Het ambitieniveau was verschrikkelijk laag. Ik hoorde een vader spreken over zijn zoon die de mavo had gehaald. Ik dacht dat het heel wat moest zijn, die mavo. Tot ik erachter kwam wat het inhield. Ik schrok me kapot!

U wilt de mentaliteit van Nederlandse moslims veranderen. Waarom is dat volgens u nodig?

Aan de ene kant willen veel Nederlanders de islam niet laten wortelen in dit land, waardoor veel moslims een ongestructureerd en chaotisch leven leiden. Nederland gelooft in de scheiding van kerk en staat. Maar er zijn een miljoen moslims in dit land. Daar moet je toch iets van vinden? Anders laat je ruimte voor chaos. Tegelijkertijd heb je de fundamentalisten. Een verkeerde benaming, want met de fundamenten van de islam - respect, tolerantie, etcetera - is niets mis. Ik noem die mensen liever marginalisten, want ze duwen zichzelf en hun volgelingen in de marge. Ze hebben het alleen maar over boerka’s en handen weigeren. Als mijn religie is wat zij ervan maken, dan was de islam nooit zo groot geworden. Je kunt meegaan met de mainstream, mét behoud van je identiteit. Ik doe alles wat de islam van me vraagt, en niemand in Nederland vraagt me daarmee te stoppen. Veel moslims zeuren. Ze benutten hun kansen niet. Wat niet betekent dat discriminatie, of islamofobie niet bestaat.

De afgelopen weken kwamen Marokkaanse jongeren weer veelvuldig negatief in het nieuws.
Minister Guusje ter Horst deed een oproep aan Marokkanen om zelf die jongeren in het gareel te krijgen. Wat doet de NMO met die oproep?


De NMO heeft altijd aandacht gehad voor problemen met jongeren, maar we gaan er nog meer het accent op leggen. Ik ben een confronterend type, dus ik wil de confrontatie aan met die problemen. Geen ouder zegt tegen zijn kinderen: ga stelen, ga mensen lastig vallen. Maar veel ouders willen ook niet echt weten wat hun kinderen op straat uitvreten. Die ouders moeten geconfronteerd worden met de wandaden van hun kinderen. Dat zullen ze moeilijk vinden, en misschien zullen ze het niet pikken. Maar ze krijgen in ieder geval een beter beeld van de werkelijkheid. Als ze weten hoe erg het is, en als ze beseffen dat ze medeverantwoordelijk zijn, dan zullen ze misschien eindelijk het probleem erkennen en er eindelijk wat aan doen. Ze zeggen nu: ik zie geen probleem, dus is er geen probleem.
http://www.metronieuws.nl/index.php?act ... &id=136458
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 60
Lid geworden op: do jul 17, 2008 5:07 pm
Locatie: Brasc

Bericht door Paul »

Het was Suikerfeest, en verschrikkelijk druk rond de moskee. Terwijl moslims in de warmte aan het bidden waren, stonden Christelijke politiemensen in de kou het verkeer voor ons te regelen. Dat maakte diepe indruk. Ik heb daarna in Kanaleneiland het initiatief genomen om te zorgen dat het met Oud en Nieuw rustig bleef. Ik vond dat Nederlanders recht hadden op hun feestje, zonder dat het verstoord wordt. Dat initiatief bestaat nu al tien jaar. (aldus baas moslim omroep!!)

Moet er nu dank je wel gezegd worden ?Zoiets van dank je wel tuig na dit oud en nieuw feest mogen jullie weer verder gaan met slopen , stelen, verkrachten, enz enz. Volgens mij waren er al oud en nieuw feesten hier ,voordat er ook maar ene moslim in ons land was ,die de boel kwam verzieken.
Sla nooit naar de hand die u voed
Sla nooit naar de hand die voor uw uitkering werkt
Plaats reactie