'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89870
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Ariel »

Nog meer inmenging van de Marokkaanse regering, en de Nederlandse regering zal gehoorzaam en onderdanig aan dit verzoek gehoor geven..
Misschien moeten wij onze zonen en dochters ook alvast maar Mohammed en Aisha gaan noemen, dan hebben we dat ook maar gehad.
'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'
woensdag 28 januari 2009

Marokkaanse ouders in Nederland hebben voortaan nog minder keuze bij het kiezen van een naam voor hun pasgeboren kind: de Marokkaanse regering heeft een nieuwe, uitgebreide lijst met 'geschikte kindernamen' gestuurd aan Nederlandse gemeenten.

De goedgekeurde namen moeten de islamitische identiteit benadrukken, schrijft dagblad Trouw vandaag.

Westerse namen waren al verboden, dit jaar zijn volgens de krant ook Berberse namen taboe voor ouders die hun kinderen willen aanmelden bij de Marokkaanse ambassade.

Bijgewerkte lijst
'Wij verbieden Berbernamen omdat zij in tegenspraak zijn met de identiteit en omdat ze de deur openen voor verspreiding van betekenisloze namen,' zegt Idris Bajdi van het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken tegen Trouw.

De regering in Rabat stuurt deze week nog bijgewerkte lijsten met kindernamen naar alle ambassades en consulaten in Europa. Nederlandse gemeenten geven deze lijst weer aan Marokkaanse ouders als zij hun pasgeboren kind komen aangeven.

Discriminerend
Het Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan voerde vorig jaar actie tegen de in zijn ogen 'discriminerende en arabisch-nationalistische' lijst.

Van de gemeente Haarlem kreeg Aynan te horen dat hij mogelijk 'problemen' zou krijgen als hij zijn zoontje met een niet-goedgekeurde naam bij de Marokkaanse ambassade zou aangeven.

'Blinde islamisering'
Ook nu reageert Aynan woedend: 'Marokko is bezig met een blinde islamisering van het land, van mensen die er allang niet meer wonen én van Marokkaanse Europeanen die er niet eens geboren zijn.'

PvdA-Kamerlid Samira Bouchibti noemt de namenlijst discriminerend en wil zo snel mogelijk van deze 'bemoeienis' af.

Door Robbert de Witt

http://www.elsevier.nl/web/10221421/Nie ... en-uit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel uit de Trouw.
Spoiler! :
Rabat verbiedt Berberse namen
Marokkanen in Nederland .

Marokkaanse Nederlanders mogen hun kinderen nu ook geen Berbernamen meer geven, aldus de Marokkaanse overheid. Zo wordt de islamitische identiteit benadrukt.


Deze week stuurt de Marokkaanse regering in Rabat alle ambassades en consulaten in het buitenland een lijst met verboden namen. Opmerkelijk is dat het deze keer om Berbernamen gaat.

Verreweg het grootste gedeelte van de Marokkanen in Nederland is Berber. Zij worden nu gedwongen nieuwgeborenen een Marokkaans islamitische naam te geven. Marokko wil op deze wijze de Marokkaanse identiteit van haar onderdanen waarborgen, ook van Marokkaanse Nederlanders. „Wij verbieden Berbernamen omdat zij in tegenspraak zijn met de identiteit en omdat ze de deur openen voor verspreiding van betekenisloze namen”, laat Idris Bajdi, topambtenaar Binnenlandse Zaken in Marokko, weten.

Nu al gebruiken ook Nederlandse gemeenten een lijst met ’goedgekeurde’ namen. Marokkaanse Nederlanders moeten hieruit kiezen als zij aangifte doen van hun kind.

Marokkaanse Nederlanders reageren boos op de nieuwe maatregel. Moussa Aynan, PvdA-raadslid in Haarlem, noemt de beslissing van Rabat provocerend. „Marokko is bezig met een blinde islamisering van het land, van mensen die er allang niet meer wonen én van Marokkaanse Europeanen die er niet eens geboren zijn. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken. Door expliciet eeuwenoude Berbernamen te verbieden, maakt Marokko duidelijk welke identiteit het wil hebben: Arabisch. En Berbers zijn géén Arabieren. ” Aynan kwam vorig jaar zelf in het nieuws toen hij zijn kinderen een niet-islamitische naam wilde geven.

Voor Berbers is het besluit het zoveelste bewijs dat Marokko af wil van de Berbertaal en -cultuur. Een beleid dat volgens critici al jaren aan de gang is om Marokko, uiteindelijk, volledig te arabiseren. Berberactivisten in Marokko reageerden daarom als gestoken. In een reactie aan de Arabische nieuwsdienst Al-Arabiya zei vooraanstaand activist Ali Khadawi dat dit ’een schande is voor Marokko’ en mensenrechtenactivist Rabeia al Zuheiri spreekt van „een brede vorm van discriminatie, van marginalisatie van Berbergebieden tot het verbieden van Berbernamen”.

Daar is PvdA-kamerlid Samira Bouchibti het volledig mee eens. „We moeten af van die namenlijst en die bemoeienis. Ik wil zelf kunnen bepalen hoe ik mijn kinderen noem. Dit is discriminerend.”

Tijdens een PvdA-partijbijeenkomst eerder deze week zei partijleider Wouter Bos dat dubbele paspoorten ’horen bij Nederland’. Bouchibti: „Wat Wouter Bos ook zegt, híj heeft geen gedwongen dubbele nationaliteit en weet dus niet wat het in de praktijk betekent.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Indien je je kind de Nederlandse nationaliteit wenst te geven, dan zijn er vanaf vandaag ook een aantal verboden namen.

De geschikte namen zullen aan de NEDERLANDSE GEMEENTEN worden doorgeven
voor jongetjes is dat:
jan / klaas / piet / bas / arie

voor meisjes is dat :
mieke /janneke / trees / guusje

eventueel andere namen kunnen nog toegevoegd worden.

Ik zie niet in waarom de Marokkaanse regering HUN namenlijsten aan Nederlandse gemeenten zou moeten doorsturen. Wil je je kind de marokkaanse nationaliteit geven, dan moet je dat toch aangeven op de marokkaanse consulaten?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door BFA »

Ik zie niet in waarom de Marokkaanse regering HUN namenlijsten aan Nederlandse gemeenten zou moeten doorsturen. Wil je je kind de marokkaanse nationaliteit geven, dan moet je dat toch aangeven op de marokkaanse consulaten?
Is de 17de Marokkaanse provincie in de ogen van de Marokkaanse regering nog Nederlands?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Met al dat dubbel nationaliteitgedoe begin ik me een en ander af te vragen.

Als Mohammed en Fatima een zoontje krijgen, kunnen ze dan niet gewoon

a) naar de NEDERLANDSE gemeente gaan en hun kind gaan aangeven als PIETER Kadrawi (of iets dergelijks)
en indien ze dan zonodig moéten kunnen ze nog naar

b) het consulaat trekken en hun zoontje aangeven als MOHAMED Kadrawi.....

Niemand kan hen daarvan toch weerhouden? :D
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

In feite is het wel een rare krantenkop:

Is er wel een héle lijst met VERBOTEN kindernaampjes? Of is het een lijst met TOEGESTANE kindernaampjes?
En wat als je nu ondertussen gereformeerd calvinistische marokkaan bent? Moet je je kind dan nog altijd Mohammed noemen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89870
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Ariel »

Ik vermoed dat men als Marokkaan problemen krijgt met geldzaken zoals kopen van woningen, erfenissen, en wat al niet meer als men zich niet aan de toegestane kindernamen houdt.
Als men niet meer van plan is om elk jaar naar de familie in Marokko te reizen, en verder geen banden meer wil hebben met Marokko, dan kan je volgens mij ook gewoon je Marokkaanse paspoort inleveren, en je kinderen Nederlandse namen geven.
Ik vermoed dat de meeste Marokkanen zelf nog teveel aan Marokko hangen. Ze kopen daar huizen, en willen misschien later na hun pensioen lange tijd in Marokko verblijven.
Marokkanen willen van twee walletjes eten. .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Je mag als Nederlander of Belg toch ook gewoon Marokko binnen?

Maar misschien geen onroerende goederen kopen.... tja, wie zijn hier de racisten hé?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door BFA »

En geen geld of goederen uit Marokko erven.
Nergens is er wederkerigheid in de onderhandelingen met Islamitische landen. Onze dhimmiregeringen vinden onze substatus heel normaal.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52304
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:[...]
Ik vermoed dat de meeste Marokkanen zelf nog teveel aan Marokko hangen. Ze kopen daar huizen, en willen misschien later na hun pensioen lange tijd in Marokko verblijven.
Marokkanen willen van twee walletjes eten. .
En dan krijg je de situatie dat als de gepensioneerde dood is, dat dan de erfgenamen in Nederland - die bijzonder weinig met Marokko van doen hadden (eens per jaar opa en omoe opzoeken?) - het huis willen verkopen en de opbrengst in Nederland voor hunzelf gebruiken (om b.v. een huis te kopen). Dat kan en mag niet. Ze kunnen dat geld niet het land uit brengen. Pas sinds kort is er een verdrag tussen Nederland en Marokko over bedrijfsinvesteringen vanuit Nederland in Marokko die (met vele beperkingen en remmende regelgeving) terug mogen naar Nederland.
Heb je je nooit afgevraagd waarom er niemand hier enig geld in bedrijven in Marokko wil stoppen?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

Het is aan de Marokkanen het tij te keren. Als wij ons massaal er tegen gaan verzetten door bijvoorbeeld opzettelijk met namen als Rania, Adam, Yacoub en Benjamin, namen die op de verboden lijst staan, op de proppen te komen, dan zal dat toch wel enig effect opleveren?

Overigens heb je ook een groot probleem met het reizen naar Marokko, wanneer je als Marokkaan niet staat ingeschreven.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door H.Numan »

Ik het het probleem niet. Je hoeft je kind toch niet te registereren? (Voor zover ik weet levert dat toch geen extra bijstand op.) Lijkt me tamelijk simpel. Als je je kind een berbernaam of een westerse naam wilt geven, tja. Dan heb je maar een paspoort.
Wil je er twee? Dan volg je de regels van Marokko, en gaat daar lopen zeuren. Dat registreren gaat geheel en al op vrijwillige basis. Niemand in Nederland die je daartoe verplicht.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Overigens heb je ook een groot probleem met het reizen naar Marokko, wanneer je als Marokkaan niet staat ingeschreven.
ofwel ben je marokkaan ofwel ben je het niet.

Ik kan als belg gewoon naar Marokko als toerist, zonder dat ik daar ben ingeschreven als marokkaan. Waarom zou een Nederlander wiens voorvader ooit uit marokko kwam niet gewoon als Nederlandse toerist binnenmogen?

Is Marokkaan iets dat met "ras" te maken heeft volgens jou? Hebben jullie een andere kleur van bloed? van DNA? Indien zo, laat het dan eens weten aan onze inquisitiecentra want die vinden dat dit helemaal niet zo is. Want aan wat herken jij een "niet ingeschreven Marokkaan"?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

Circe,

Ik kan hoog of laag springen maar zonder mijn Marokkaanse carte nationale kom ik het land niet uit. En nou moet je daarvoor niet bij mij wezen, maar bij het land en hun beleid.

Sowieso is het maar een vreemd namenlijst. Je dochter Sabrina, Rashja of Rania noemen mag wel, maar islamitische namen als Yacoub of Benjamin mogen dan weer niet. De naam van mijn zusje is geweigerd toen vader haar wou inschrijven bij geboorte. Na wat geschreeuw mocht mijn vader Randa dan toch inschrijven. Randa, notabene een islamitische naam.

Overigens kan ik deels sympathie opbrengen voor de lijst. Zo zijn er van die ubernationalistsche berbers, ook wel Azulisten, mensen die hun kinderen Yogurtha of Tawiza noemen. Deze namen stammen van de Oude Grieken. Namen die shirk bevatten, namen met betekenissen als koe, vuur of zon. Deze zijn inderdaad ten strengste verboden en niet islamitisch verantwoord. Er zijn genoeg amazigh namen, die wel een normaal betekenis hebben, en die wel legitiem zijn. Namen als, 3maroesh, Rwezna, Tamimount, Boegejiar, Mohand.

Al met al moet Marokko alle namen toestaan, op de namen na die niet islamitisch verantwoord zijn. Dat zijn namen die een vorm van Shirk bevatten en of een slecht betekenis hebben. Als zij dit weigeren, dan weiger ik straks mijn kinderen in te schrijven.
Laatst gewijzigd door Chaimae op do jan 29, 2009 10:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door BFA »

Al met al mag de staat alle namen toestaan, op de namen na die niet islamitisch verantwoord zijn.
Kenmerk van een fundamentalistische Islamstaat.
Ik die dacht dat Marokko nog een beetje seculier was.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

BFA schreef:
Al met al mag de staat alle namen toestaan, op de namen na die niet islamitisch verantwoord zijn.
Kenmerk van een fundamentalistische Islamstaat.
Ik die dacht dat Marokko nog een beetje seculier was.
Dat is het huicelachtige aan Maghreb. Ondertussen schieten hotels, huizen, discotheken en andere onislamitische dingen als paddestoelen uit de grond.

De islam is universeel. Ik zou, bij wijze van spreke, mijn zoon Jan mogen noemen. Mits de naam maar geen slechte betekenis met zich meedraagt. Of denkt Marokko dat moslims in Indonesie en Pakistan ook alleen maar arabische/islamitische namen dragen?
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

H.Numan schreef:Ik het het probleem niet. Je hoeft je kind toch niet te registereren? (Voor zover ik weet levert dat toch geen extra bijstand op.) Lijkt me tamelijk simpel. Als je je kind een berbernaam of een westerse naam wilt geven, tja. Dan heb je maar een paspoort.
Wil je er twee? Dan volg je de regels van Marokko, en gaat daar lopen zeuren. Dat registreren gaat geheel en al op vrijwillige basis. Niemand in Nederland die je daartoe verplicht.
Dat klopt als een bus.

Het probleem is dat wij, de kinderen, niet om een inschrijving gevraagd hebben. Dat hebben onze ouders bij geboorte gedaan. Het is helaas niet meer mogelijk om je 'uit te schrijven.' Om nou pisnijdig te zijn op ons is dus oliedom, want de schuld bij ons leggen kan niet. Het enige wat wij, deze jonge generatie, beter en verstandiger kunnen doen is door niet dezelfde fout te maken als die van ons ouders en voorouders, d.m.v. het niet inschrijven van onze kinderen.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Ik kan hoog of laag springen maar zonder mijn Marokkaanse carte nationale kom ik het land niet uit. En nou moet je daarvoor niet bij mij wezen, maar bij het land en hun beleid.
niemand wil daarvoor bij jou wezen, er werd hierboven reeds gezegd dat het aan de marokkanen zelf is om daar een eind aan te maken.

Het enige wat wij, deze jonge generatie, beter en verstandiger kunnen doen is door niet dezelfde fout te maken als die van ons ouders en voorouders, d.m.v. het niet inschrijven van onze kinderen.
dat is inderdaad de enige normale reactie in dit geval. Er is geen enkele reden waarom generatie 27 nog steeds hun kinderen persé in de marokkaanse ambassade als marokkaan moeten gaan aangeven. Gewoon als Nederlander op de Nederlandse gemeente lijkt me normaal. En dan kan je gewoon als Nederlander nog naar Marokko indien gewenst.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

Circe,

Ik ben het spuugzat dat ik constant door mensen wordt aangesproken op mijn dubbele nationaliteit. Alsof ik daar om gevraagd heb.

Onlangs vroeg ik een Marokkaanse dame of zij van plan is in de toekomst haar kinderen in te schrijven bij de Marokkaanse gemeente. Ja zei ze stellig. 'Het is namelijk van cruciaal belang, omdat anders mijn dochters vele rechten mislopen. Nou weet ik nog steeds niet om welke rechten het gaat.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89870
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Circe,

Nou weet ik nog steeds niet om welke rechten het gaat.
Waarschijnlijk erfrecht Chaimae.
Ik vermoed dat je niet kan erven van familie in Marokko als je geen dubbel paspoort hebt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:Circe,

Nou weet ik nog steeds niet om welke rechten het gaat.
Waarschijnlijk erfrecht Chaimae.
Ik vermoed dat je niet kan erven van familie in Marokko als je geen dubbel paspoort hebt.
Als ze het alleen daar om gaat, dan vind ik het behoorlijk materialistisch. Bah, hou niet zo van dat materialisme.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Ik vermoed dat je niet kan erven van familie in Marokko als je geen dubbel paspoort hebt.
yeps klopt.

Maar waren die immigranten dan geen arme sloebers die we hier moesten opvangen omdat ze totaal geen inkomen of kapitaal hadden?
wat valt er dan te erven? Het strooien hutje in het Rif?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Mahalingam
Berichten: 52304
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:Circe,
Nou weet ik nog steeds niet om welke rechten het gaat.
Waarschijnlijk erfrecht Chaimae.
Ik vermoed dat je niet kan erven van familie in Marokko als je geen dubbel paspoort hebt.
Dat is juist. En dan die teleurstelling als al het kapitaal van die erfenis Marokko niet uit mag zodat je daar in Nederland niets aan hebt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89870
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Ariel »

Marokko weigert Vlaamse voornamen

Marokkaanse Belgen die willen dat hun kind de Marokkaanse nationaliteit krijgt, moeten het een Marokkaanse voornaam geven, te selecteren uit een door de Marokkaanse overheid vastgelegde lijst. Kamerlid Ben Weyts (N-VA) wil dat minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open Vld) die praktijk laat stopzetten.

In Nederland loopt die discussie al langer. Daar wil het parlement dat de regering de Marokkaanse overheid ertoe beweegt om niet alleen Arabische voornamen te aanvaarden, maar ook Nederlandse en zeker ook berberse, die sinds kort taboe zijn verklaard. Ben Weyts wil nu dat Karel De Gucht gelijkaardige stappen zet bij zijn Marokkaanse collega.

Weyts eist ook van minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt (Open Vld) dat die de ambtenaren van de Burgerlijke Stand verbiedt de Marokkaanse regels toe te passen. Twee jaar geleden kaartte Vlaams minister van Inburgering Marino Keulen de zaak al eens aan bij de Marokkaanse consul in ons land, zonder concreet resultaat. (belga/ka)
04/02/09 07u43
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... amen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Manon »

Waar ik bij deze situatie aan moet denken is het feit dat men hier moord en brand staat te schreeuwen indien privé personen afhaken bij de verhuring van hun privé eigendom als iemand met een "verplichte marokkaanse naam" zich kandidaat stelt.

Of dat indien een werkgever afhaakt indien iemand met een "verplichte marokkaanse naam" solliciteert.

Maar als marokko zèlf ervoor zorgt dat deze mensen zuiver gediscrimineerd worden, dan worden er "diplomatieke pogingen" gedaan?

Sorry folks! Ik neem enkel nog Jannekes en Miekes aan. En als het je niet aanstaat: ga even diplomatiek reclameren bij het Marokkaanse consulaat!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89870
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'Marokko breidt lijst met verboden kindernamen uit'

Bericht door Ariel »

Heibel over Marokkaanse namenlijst
Door ANTTI LIUKKU

ROTTERDAM - Binnen de Marokkaanse gemeenschap is commotie ontstaan over de Marokkaanse namenlijst die de Rotterdamse burgerlijke stand hanteert.

Burgemeester Aboutaleb zegt dat Marokkanen wel degelijk vrijelijk de naam van hun kind kunnen kiezen, maar – vooral Berberse – Marokkanen stellen dat de gemeente aan de leiband loopt van de Marokkaanse overheid.

Rotterdammers van Marokkaanse komaf die aangifte doen van een geboorte krijgen van ambtenaren het dringende advies hun kind te vernoemen naar een naam die op de lijst voorkomt, omdat het Marokkaanse consulaat geen andere namen zou accepteren.

De discussie laaide recentelijk op, omdat een nieuwe lijst op komst is. Volgens geruchten zouden vooral Berberse en christelijke namen zijn geweerd. De PvdA wil de namenlijst in de ban doen. ,,De gemeente moet niet deze verfoeilijke praktijken van de Marokkaanse overheid faciliteren,'' aldus raadslid Peggy Wijntuin.

Volgens burgemeester Aboutaleb berust de kwestie voor een groot deel op 'een misverstand', zei hij deze week na een gesprek met de ambassadeur van Marokko. De naamlijsten zijn slechts bedoeld als hulpmiddel voor de vaak analfabete Marokkaanse migranten. ,,Het gaat enkel om de juiste spelling. Ten onrechte is het beeld ontstaan dat dit een limitatieve lijst is. Mensen kunnen zelf beslissen hoe ze hun kind noemen. Het is jammer dat onze ambtenaren verkeerde voorlichting geven,'' zei Aboutaleb.

De Marokkaanse gemeenschap is verdeeld. Volgens Saïd Igala van de Abu Bakr-moskee in Noord is het 'totaal geen discussie'. ,,Mijn dochter heet Ouiam, en die naam stond ook niet op de lijst. Dat was totaal geen probleem. En in Marokko leven ook christenen en joden. Zij zijn vrij in het geven van namen.'' Desgevraagd zeggen ze op het Marokkaanse consulaat in Rotterdam dat een 'westerse of christelijke naam' mogelijk is. ,,Dat moeten we dan wel aanvragen bij de overheid.''

Het Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan voert landelijk actie tegen de 'discriminerende en Arabisch-nationalistische' namenlijst. Hij kent verschillende kinderen wier namen geweigerd zijn. ,,Geen probleem? Waarom bestaat er in Rabat dan een namencommissie? Alleen islamitische namen worden nu toegelaten. Over Berberse namen moeten ze heel goed nadenken. Dat heeft de ambassadeur mij verteld.''

Dat de ambassadeur Aboutaleb iets anders vertelt, is volgens Aynan 'op en top Marokkaans'. ,,Als het heet onder de voeten wordt, gaan ze draaien. En ja, Aboutaleb... Die heeft vroeger natuurlijk een lintje gekregen van de koning.''
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2981264 ... lijst.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie