Kinderbijslag allochtonen gaat onder de loep

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Kinderbijslag allochtonen gaat onder de loep

Bericht door Ariel »

Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken
vrijdag 13 maart 2009


(Novum) - De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is mogelijk grootschalige fraude met kinderbijslag onder Marokkaanse en Turkse gezinnen op het spoor. Een steekproef heeft uitgewezen dat aan veel kinderbijslaguitkeringen een luchtje zit. De bank gaat daarom de controle op gezinnen met een kind in het buitenland intensiveren. Dat heeft een woordvoerder vrijdagochtend bevestigd na berichtgeving in de GPD-bladen.

Het gaat specifiek om gezinnen in Nederland met een kind dat in Marokko of Turkije naar school gaat. De ouders hebben recht op dubbele kinderbijslag als hun kind uitwonend is. De steekproef heeft onvolkomenheden aan het licht gebracht bij ruim de helft van de Marokkaanse gezinnen en een op de drie Turkse gezinnen.

De woordvoerder drukt zich voorzichtig uit. "De steekproef wijst uit dat er wellicht iets aan de hand is", zegt ze. De SVB wil pas harde conclusies trekken als de definitieve cijfers bekend zijn. Die worden op z'n vroegst aan het einde van het jaar verwacht. De uitkeringen en aanvragen zullen integraal worden gecontroleerd. Normaal gesproken gebeurt dat steekproefsgewijs.

Als voorbeeld noemt de woordvoerder een woning in Marokko waar een kind verondersteld werd zelfstandig te wonen, maar waar zijn moeder de deur opendeed toen een controleur aanbelde. "Het zou kunnen dat zij op bezoek is, maar het zou natuurlijk ook hun eigen huis kunnen zijn."

De SVB publiceerde donderdag een overzicht van alle fraude die vorig jaar is opgespoord en van de bedragen die daarmee gemoeid zijn. De tussenrapportage over de Marokkaanse en Turkse gezinnen was daar niet in opgenomen.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... tid=226933" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Manon »

Ik weet niet of men in Belgie ook zo van die leuke extraatjes voor allochtonen heeft (gewoonlijk zijn die hier staatsgeheim).

Wat ik wèl weet is dat er een beperking op het aantal kinderen is (max. 3 of 4?) in het buitenland is... Ali uit Mali mag dan bij zijn vier vrouwen ieder 5 kinderen hebben geproduceerd, vroeger was het in elk geval zo dat hij maar voor 4 (neem ik aan) kindergeld kreeg.
Omdat de problemen hoe langer hoe erger worden heeft men het in Belgie nu wel versoepeld (je moet weten welke richting je uit wil natuurlijk) en alle twintig kinderen van Ali uit Mali "Belg" gemaakt zodat ze naar hier kunnen komen, met medebrenging van hun respectievelijke moeder..... maar neenee, polygamie is hier niet toegestaan.

Enfin, om die Nederlandse akkefietjes te vermijden lijkt het me eenvoudig om dat "alleenwonend" dubbel kindergeld enkel uit te keren aan studenten die in NEDERLAND alleen wonen. En helemaal geen kindergeld voor oudere studenten die in Marokko of Turkije gaan "studeren"...dat is toch helemaal van de pot gerukt? waarom moeten wij voor turken en marokkanen (als ze ginds zijn telt hun nederlands bipatride paspoort niet) betalen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Monique »

Ik ben voorstander van afschaffing kinderbijslag of in ieder geval beperken tot 1 of 2 kinderen.
Wanneer je niet de financiele middelen hebt om meerdere kinderen te onderhouden ...neem die dan ook niet > eigen verantwoordelijkheid.
Ik snap niet waarom anderen moeten betalen voor de fokdrang van sommigen?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Manon »

klopt.

kinderbijslag werd ingevoerd toen er nog geen sprake was van sluitende geboorteplanning.

Als men tegenwoordig 10 kinderen heeft, dan heeft men die GEWENST. En neen, ik vind dan ook niet dat mensen die zelf verantwoordelijkheid opnemen en stoppen met één of twee kinderen omdat het anders financieel niet haalbaar is, dan nog eens extra belastingen moeten betalen om de fokkers wat te gaan bijstaan. Want dan had ik er liever ook nog eentje extra grootgebracht.

EEN VRAAGJE:

In de jaren 70 en 80 van vorige eeuw werd de toenmalige "vruchtbare" generatie om de oren geslagen met "Rapporten van Rome" e.d. waarin het doembeeld van de overbevolking van de planeet werd tentoon gespreid en iedereen gewezen op de EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID om iets te doen aan die DREIGENDE OVERBEVOLKING.

Blijkbaar is men toen de islamitische landen vergeten aan te doen? Ik geloof dat die hun bevolking zo met ongeveer 10% explodeerde (of zelfs een vertienvoudiging in sommige landen).
Dat dit uiteraard ook een bijdrage levert bij de algemene opwarming (tiens, nu hoor je niks meer over overbevolking) lijkt me logisch.
Is er niet zoiets als DE VERVUILER BETAALT????

of geldt dit enkel als het over de westerlingen gaat?
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door naar boven »

circe schreef:...

EEN VRAAGJE:

In de jaren 70 en 80 van vorige eeuw werd de toenmalige "vruchtbare" generatie om de oren geslagen met "Rapporten van Rome" e.d. waarin het doembeeld van de overbevolking van de planeet werd tentoon gespreid en iedereen gewezen op de EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID om iets te doen aan die DREIGENDE OVERBEVOLKING.

Blijkbaar is men toen de islamitische landen vergeten aan te doen? Ik geloof dat die hun bevolking zo met ongeveer 10% explodeerde (of zelfs een vertienvoudiging in sommige landen).
Dat dit uiteraard ook een bijdrage levert bij de algemene opwarming (tiens, nu hoor je niks meer over overbevolking) lijkt me logisch.
Is er niet zoiets als DE VERVUILER BETAALT????

of geldt dit enkel als het over de westerlingen gaat?
Het met voorsprong meest effectieve geloofsverbreidingsinstrument laat de islam zich natuurlijk niet ontnemen.

Het goede nieuws is dat je, sinds een paar dagen, mag zeggen dat het een gezwel is..
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

naar boven schreef:
Het goede nieuws is dat je, sinds een paar dagen, mag zeggen dat het een gezwel is..
:smile: Of een Islamitische bom.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Mahalingam »

Alsof nu opeens dit een grote ontdekking is: fraude met de kinderbijslag voor kinderen verblijvend in het thuisland.
Dat was 30 jaar geleden al aangekaart. Dat je voor een gering bedrag alle officieele papieren kon kopen om fictieve kinderen op te voeren voor de Nederlandse kinderbijslagautoriteiten.
Ik vond dit:
"In 2000 ontstond een grote rel toen bleek dat gezinnen in Turkije op grote schaal kinderbijslag hadden ontvangen voor niet bestaande kinderen. De fraude kwam aan het licht toen bleek dat er opmerkelijk veel tweelingen waren geregistreerd."
En dit uit 1997:
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... in_Turkije
Uit een beperkt onderzoek in een deel van Turkije is gebleken dat een aantal aanvragers valse verklaringen aflegt over het aantal kinderen. Het is waarschijnlijk dat ambtenaren van de burgerlijke stand in Turkije daaraan meewerken tegen betaling.

De SVB gebruikt de gegevens uit de Turkse bestanden om de kinderbijslag uit te betalen.

De SVB wil een omvangrijker onderzoek maar de malversaties gaan doen in samenwerking met de Turkse autoriteiten. Volgens een SVB-woordvoerder is 'het niet ondenkbaar' dat de fraude in de miljoenen loopt.

De SVB heeft staatssecretaris De Grave van Sociale Zaken over de fraude ingelicht. Binnenkort debatteert de Tweede Kamer over een wetsvoorstel van De Grave om de controle op uitkeringen in het buitenland te verscherpen.
We zijn nu 12 jaar en 6 kabinetten verder verder en die toen beloofde verscherpte controle heeft niet veel uitgemaakt kennelijk.
Je kunt van ambtenaren in Turkije toch niet verwachten dat ze de facto mee werken aan zaken die de geldstroom naar Turkije verminderen? Dat zou anti-Turks gedrag van ze zijn! Daar hebben ze wetten tegen!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Ambtelijke molens draaien langzaam Mahalingam
Het zal nog wel 10 jaar en vele miljoenen duren voordat ze werkelijk actie gaan ondernemen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Manon »

Sommige dingen zijn echt wel wraakroepend.

In Belgische bestaat LEERplicht, geen SCHOOLplicht.

Wil je echter kindergeld ontvangen voor in Belgie geboren (en/of geregistreerde) kinderen van Belgische ouders, dan moet je per trimester een bewijs van de SCHOOL voorleggen waaruit blijkt dat ze de lessen volgen.

Daaruit volgt dat iemand die volkomen legaal zijn kinderen THUIS privé les geeft en hen op het einde van het jaar bij de middenjury de nodige officiele toetsen laat doen, GEEN RECHT heeft op kinderbijslag.

Ga je echter naar Marokko of Turkije alwaar er zevenendertig nichtjes en neefjes ineens je eigen kinderen zijn geworden, dan kunnen die allemaal meetellen, ongeacht of ze nu thuis dan wel naar school gaan. (niet alle zevenendertig : ik geloof dat het bedrag beperkt blijft voor vier in het buitenland verblijvende kinderen).
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Onrechtmatigheden met kinderbijslag in Marokko
dinsdag 17 maart 2009

(Novum) - In ruim de helft van de onderzochte gevallen van kinderbijslag die wordt uitgekeerd aan kinderen in Marokko is sprake van onrechtmatigheden. Dat heeft staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma (PvdA) dinsdag gezegd in de Tweede Kamer.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB), die de kinderbijslag uitkeert, is nog aan het onderzoeken in hoeveel gevallen sprake is van fraude. Dat onderzoek moet vóór juli klaar zijn. Klijnsma weigert de export van kinderbijslag naar Marokko en Turkije stop te zetten, zoals VVD en PVV bepleiten.

Klijnsma moest dinsdag voor uitleg naar de Tweede Kamer komen naar aanleiding van berichten over een rapport van de SVB waaruit zou blijken dat tientallen Marokkaanse en Turkse ouders fraude hebben gepleegd door hun kinderen ten onrechte als uitwonend in te schrijven. Uitwonende kinderen komen in aanmerking voor dubbele kinderbijslag.

Klijnsma wilde de berichten niet bevestigen, omdat het SVB-onderzoek nog niet klaar is. Wel zei ze dat enkele honderden kinderen in Marokko en Turkije als uitwonend staan ingeschreven. In totaal krijgen in Marokko 5476 kinderen kinderbijslag uit Nederland. In Turkije gaat het om 2310 kinderen.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... tid=227389" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Kamer wil kinderbijslag naar Marokko stoppen

Een meerderheid van de Tweede Kamer van CDA, VVD en PVV wil de uitkering van kinderbijslag voor kinderen die in Marokko en Turkije naar school gaan, stopzetten. Dat bleek dinsdag in een debat met staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) over fraude met kinderbijslag dat door de VVD was aangevraagd.

De VVD wil verdragen met Turkije en Marokko over de export van uitkeringen stopzetten. Maar volgens CDA-Kamerlid Mirjam Sterk kunnen dergelijke verdragen niet eenzijdig worden opgezegd. Wel stelde zij voor een nieuw bilateraal verdrag met Turkije en Marokko te sluiten, waarbij de export van uitkeringen gehandhaafd blijft ,,met uitzondering van de kinderbijslag''.

Daarbij erkende Sterk dat Nederland ook niet eenzijdig een nieuw verdrag kan sluiten. Maar ze wees erop dat ons land wel vaker in overleg treedt met landen over onderwerpen ,,waarvan niet op voorhand duidelijk is of die landen daarin meegaan''.

Verder zei het CDA-Kamerlid dat de kinderbijslag in het buitenland wel door Nederland kan worden verlaagd. Daarbij wees zij erop dat ouders van wie de kinderen in het buitenland naar school gaan nu nog in aanmerking komen voor een dubbele uitkering, op voorwaarde dat hun kinderen 'uitwonend' zijn.

Eerder deze week kondigde de Sociale Verzekeringsbank (SVB) scherpere controle aan op Marokkaanse en Turkse gezinnen die gebruikmaken van dubbele kinderbijslag voor kinderen die in het land van herkomst naar school gaan. Uit een steekproef van de SVB bleek vorig jaar dat 54 procent van de Marokkaanse gezinnen en 31 procent van de Turkse gezinnen mogelijk fraudeert.

Op verzoek van de PVV houdt de Kamer binnenkort een spoeddebat om meer duidelijkheid te krijgen over de mogelijke fraude

http://www.depers.nl/binnenland/293097/ ... rokko.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Mahalingam »

Daarbij erkende Sterk dat Nederland ook niet eenzijdig een nieuw verdrag kan sluiten.
Nee natuurlijk niet. Een kind kan begrijpen dat je een verdrag niet eenzijdig kunt afsluiten met een andere partij. Maar je kan wel opzeggen..
Sinds wanneer sluit onze regering verdragen af zonder ontsnappingsclausule? Dat zou te gek voor woorden zijn.
En me dunkt dat de-facto fraude door overheidsdienaren een reden kan zijn.
Mijn verzekeringspolis bevat in de kleine lettertjes meer regeltjes over wanneer ze niet zullen betalen dan in de grote lettertje staat wanneer ze wel zullen betalen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Het blijkt dat je ook nog op een andere manier bijstandsfraude kan plegen.
Je hoeft niet perse kinderen te hebben om je te verrijken met geld dat door hardwerkende Nederlanders verdient moet worden.
In Hoogezand Sappemeer andere hand daar gaan we weer, woont ook een slim Turks gezin.
Echtpaar pleegt voor 200.000 euro bijstandsfraude

HOOGEZAND-SAPPEMEER - Een echtpaar in Hoogezand-Sappemeer heeft de gemeente vermoedelijk voor 200.000 euro opgelicht. De twee ontvingen bijstand maar verzwegen dat zij in Turkije voor ruim 400.000 euro aan onroerend goed bezaten.

Het echtpaar bezat 15 percelen, 3 werkplaatsen en 9 appartementen.

Acht van de appartementen werden verhuurd. Maar ook deze huur-inkomsten werden door hen verzwegen.

De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft inmiddels beslag gelegd op het onroerend goed. Het echtpaar zal de 200.000 euro bijstand moeten terugbetalen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3503 ... ude__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Eisen voor kinderbijslag buitenland aangescherpt

DEN HAAG - Ouders die kinderbijslag willen voor kinderen die in het buitenland wonen, moeten bij hun aanvraag bewijzen dat hun zoon of dochter ook daadwerkelijk uitwonend is. De maatregel moet fraude met dubbele kinderbijslag voor kinderen in het buitenland tegengaan.

Dat heeft staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven. Het parlement had aangedrongen op maatregelen om fraude met kinderbijslag in het buitenland, onder meer Turkije en Marokko, te bestrijden.

Ouders met kinderen in het buitenland hebben recht op dubbele kinderbijslag. Om gesjoemel te voorkomen, moeten ze voortaan bij hun aanvraag een verklaring laten zien van de autoriteiten uit het land waar hun kind woont. Daarnaast moeten ze elk kwartaal aantonen dat ze zelf niet bij hun kind wonen, maar het wel onderhouden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3776 ... per__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door H.Numan »

Kinderbijslag? Afschaffen, die Nazi fokpremie!!!

Als het lekker verdient hoor er niemand over. Wie bedacht die kinderbijslag? Dat waren de Duitsers in WO2. Je kunt Nederlandse vrouwen niet direct aanmoedigen met een konijnen kruis, maar wel degelijk met baar geld. DAT was de reden waarom de kinderbijslag werd ingevoerd. Nergens anders om.
Afbeelding

En laten we even wel wezen: als iemand het noodzakelijk vind om zijn kind buiten de landsgrenzen op school te sturen, dan betaald hij dat helegaar zelf maar. Het is te gek voor woorden om dat soort gedrag TE SUBSIDIEREN. De kinderbijslag behoort op te houden bij de Rijksgrens!
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Manon »

En laten we even wel wezen: als iemand het noodzakelijk vind om zijn kind buiten de landsgrenzen op school te sturen, dan betaald hij dat helegaar zelf maar. Het is te gek voor woorden om dat soort gedrag TE SUBSIDIEREN. De kinderbijslag behoort op te houden bij de Rijksgrens!
dat begrijp ik dus ook totaal niet.

Waarom moet iemand DUBBEL kindergeld krijgen omdat zijn kind in Marokko of Turkije bij de oma naar de lagere school zou gaan om daar vanalles te leren waar ze in Nederland NIKS mee kunnen doen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door H.Numan »

Dus als ik in Nederland woon, mijn kinderen dump op een Belgische kostschool, krijg ik dubbele kinderbijslag? Wat is dat voor gekkenwerk?
Waarom krijg ik dan niet dubbele AOW straks, omdat ik over de landsgrenzen woon? :mad:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
weda
Berichten: 948
Lid geworden op: wo feb 11, 2004 10:39 am
Locatie: haar
Contacteer:

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door weda »

H.Numan schreef:Dus als ik in Nederland woon, mijn kinderen dump op een Belgische kostschool, krijg ik dubbele kinderbijslag? Wat is dat voor gekkenwerk?
Waarom krijg ik dan niet dubbele AOW straks, omdat ik over de landsgrenzen woon? :mad:
valt het je nog steeds niet op dat alleen moslims dat "recht" hebben.

groet,
wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door H.Numan »

In dit geval heeft iedereen er recht op, maar vrijwel uitsluitend mohammedanen weten het commercieel uit te buiten.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Amazigh »

Gelukkig komt dit bij onze familie niet voor, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn vader hier in nederland is getrouwd en meerendeel van z'n leven hier heeft gewoond. Mijn vader heeft een hekel aan mensen die bijv. verzekering oplichten of meedoen aan fraude(Uniek voor een mocro) :rongue:
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door H.Numan »

Dat zegt U-en-zo... :sly:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Weg met de kinderbijslag naar herkomstlanden

Bericht door Ariel »

Weg met de kinderbijslag naar herkomstlanden

Het korten van ouders met kinderen die te veel verdienen levert voor de staat geld op en het exporteren van kinderbijslag kost geld. Beide regelingen zijn dan wel overbodig, dan wel schadelijk en kunnen geschrapt.

Door Syp Wynia

De VVD’er Stef Blok wil af van de regeling dat ouders op hun kinderbijslag worden gekort als hun schoolgaande kinderen teveel verdienen.

Dat scheelt de overheid weliswaar 11 miljoen euro aan inkomsten. Maar dat financiële probleempje kan, zegt hij, gemakkelijk opgelost worden door de export van kinderbijslag naar buiten de Europese Unie af te schaffen.

Misstand
Eigenlijk is het een verhaal van appels en peren. Aan de ene kant de vermeende misstand over ouders die er voor moeten opdraaien als hun kinderen teveel verdienen. De tweede vermeende misstand is die van de export van kinderbijslag. Het enige verband is dat de eerste misstand de overheid geld oplevert en de tweede de overheid geld kost en dat er in beide gevallen kinderbijslag aan te pas komt.

Ouders worden volgens minister Rouvoet gekort op de kinderbijslag als een kind gedurende een kwartaal in de zomermaanden meer dan 2440 netto verdient. Hij ziet het als een strom in een glas water, omdat het nauwelijks voorkomt dat kinderen zoveel verdienen dat hun ouders op de kinderbijslag worden gekort. Maar dat is dan meteen een goede reden om die te schrappen.

Overbodig
Uit het feit dat de regeling jaarlijks slechts 11 miljoen oplevert blijkt inderdaad dat het een overbodige regeling is, die vooral rompslomp oplevert. Blok heeft bovendien gelijk dat de regeling een inbreuk is op het principe van de inkomensonafhankelijke kinderbijslag.

De export van uitkeringen en ook die van de kinderbijslag is al heel lang een heet hangijzer. In 1997 bleek dat er met de kinderbijslag nauwelijks wordt geknoeid, maar dat er met meer dan een kwart van de kinderbijslag naar Turkije en Marokko wèl wordt gefraudeerd.

De staat houdt er in Marokko, Turkije en Suriname speciale consuls op na die de uitkeringen, en dan met name de kinderbijslag in de gaten moeten houden. Het gaat in totaal om 40.000 kinderen, waarvan de helft in niet-EU-landen, die in totaal 40 miljoen aan bijslag kosten. Daar komt voor sommige ouders nog eens de kindertoeslag bij: 7 miljoen aan toeslagen die 4,5 miljoen aan administratieve kosten met zich meebrengen…

Export
Stef Blok hamert al jaren op het stoppen met de export van kinderbijslag naar buiten de Europese Unie. Volgens sommigen moet je dat niet doen, omdat (bijvoorbeeld) Turkse, Marokkaanse of Egyptische kinderen maar beter in het herkomstland kunnen zitten dan in Nederland. Dat is geen juiste redenering.

De kinderbijslag wordt namelijk ook gebruikt om kinderen in het herkomstland een aantal jaren te drillen in de normen, waarden en gewoonten van het herkomstland van de ouders. Met die bagage komen ze dan terug naar Nederland. Ook om die reden kan de kinderbijslag in het verre buitenland beter worden afgeschaft.

http://www.elsevier.nl/web/10242107/Com ... landen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89880
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Ariel »

Kinderbijslag omlaag voor kinderen in het buitenland
maandag 24 augustus 2009

Het kabinet maakt een einde aan de ongebreidelde export van kinderbijslag naar Turkije en Marokko. De tegemoetkoming in de kosten van levensonderhoud voor niet in Nederland wonende kinderen, gaat fors omlaag.

Dat schrijft dagblad De Telegraaf maandag op basis van bronnen rond het kabinet.

Welvaartsniveau
De kinderbijslag wordt afhankelijk van het welvaartsniveau van het land waar het kind naar school gaat. De levensstandaard is daar een stuk lager. Dat staat in een voorstel van minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie).

Nu is de kinderbijslag voor een kind in Nederland even hoog als voor een kind dat bijvoorbeeld in Marokko woont. De kosten voor het levensonderhoud liggen daar echter fors lager. Van de uitkering kan soms een heel gezin onderhouden worden.

Tweede Kamer
Met het verlagen van de uitkering naar landen als Turkije en Marokko komt Rouvoet tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer. Een meerderheid vroeg de bewindsman vorig jaar de export van kinderbijslag aan banden te leggen.

De Kamer kwam in opstand toen uit cijfers van de Sociale Verzekeringsbank bleek dat veel fraude gepleegd wordt met dubbele kinderbijslag. Veel gezinnen claimen dat hun kinderen in het land van herkomst naar school gaan en recht hebben op dubbele bijslag terwijl ze in Nederland wonen.

Stopzetten
Het niet uitkeren van kinderbijslag voor kinderen die niet in Nederland wonen, zoals de VVD, PVV en Rita Verdonk eisten, is onmogelijk. Daarmee zouden internationale afspraken worden geschonden.

In 2007 werd er voor bijna zesduizend kinderen in Marokko kinderbijslag uitgekeerd. Het ging daarbij om 6,2 miljoen euro. Meer dan 2.500 kinderen in Turkije kregen in 2007 in totaal 2,7 miljoen euro kinderbijslag.

Door Arne Hankel

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... enland.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door birdie »

HE HE, CDA GAAT ZICH WAT RECHTSER PROFILEREN

Hè hè. Eindelijk pakt een kabinet iets aan wat Nederlanders al decennialang niet begrijpen en aangepakt wensen. De kinderbijslag voor kinderen in het buitenland. Die wordt eindelijk aangepast aan de lagere levensstandaard in andere landen.

Graag zien we nog een uitgebreide uitleg tegemoet waarom het exporteren van dit soort fokpremies niet geheel wordt afgeschaft. Want dat zou moeten. Als er internationale afspraken over zijn, kunnen die ook worden opgezegd. En als de levensstandaard in een buitenland hoger mocht zijn; verhogen we de bijslag dan?

Wilders
Ik heb de indruk dat naarmate de verkiezingen naderen, de coalitiepartijen de puntjes wat meer op de i van integratie gaan zetten. Onder druk van Wilders.

Nu maakt één zwaluw nog geen zomer qua beleidsmaatregelen. Maar behalve in beleid wordt ook een wat hardere koers zichtbaar in de personele bezetting.

Realo
Eerder ruilde de PvdA de multiculti Vogelaar in voor de realo Van der Laan. Het lijkt een verbetering, al moeten veel woorden nog worden omgezet in daden. Maar coalitiepartner het CDA kan ook wel wat verfrissing gebruiken. Ik weet niet eens welk Kamerlid daar de afgelopen tijd integratie deed. U ook niet, denk ik. Kun je nagaan.

Maar ik heb me laten vertellen dat Mirjam Sterk het weer gaat doen. Sterk strikes back! Gecheckt op de CDA-website: het klopt.

Mirjam Sterk en ook Maxime Verhagen, toen hij nog parlementariër was, hadden enkele jaren geleden een duidelijk profiel op integratie. Sterk passeerde de VVD destijds regelmatig rechts met goede punten. Nu, één ministerschap voor Verhagen en één kind voor Sterk later, is dat profiel totaal weggespoeld.

Verstoppertje
Van de grote partijen heeft het CDA overigens nog het minst te vrezen van Wilders PVV. Maar continu verstoppertje spelen in het integratiedebat is het andere uiterste en gaat op enig moment teveel opvallen.

Om als redelijk alternatief te worden gezien (zoals destijds door het non-aanvalspact met Fortuyn) zal het CDA toch wat kleur op de wangen moeten gaan tonen. En dat is niet moeilijk voor een kameleon.

Paul Lieben

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Oh-oh ... ileren.htm
† 14 september 2012.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Luchtje aan kinderbijslag Marokkanen en Turken

Bericht door Dhana »

Monique schreef:Ik ben voorstander van afschaffing kinderbijslag of in ieder geval beperken tot 1 of 2 kinderen.
Wanneer je niet de financiele middelen hebt om meerdere kinderen te onderhouden ...neem die dan ook niet > eigen verantwoordelijkheid.
Ik snap niet waarom anderen moeten betalen voor de fokdrang van sommigen?
Ik zou liever zien dat er naar het inkomen van de ouders wordt gekeken. Tis toch van de gekke dat een miljonair even veel kinderbijslag vangt als een bijstandsmoeder.

En dat gedoe over fraude met soms niet eens bestaande kinderen in Marokko en Turkije dateert al van de jaren zeventig. Geen politicus die daar zijn vinger daar tot nu toe aan heeft durven branden. Van hetzelfde laken een pak zijn de WAO-uitkeringen voor Marokkanen en Turken die naar het moederland zijn terug gekeerd zijn en daar dan wel ineens dag en nacht kunnen werken. Als nogmaals een bijstandsmoeder hier wat bijsnabbelt om de kinderen toch nog een redelijk acceptabel leven te kunnen geven, staan er een legertje fraude rechercheurs paraat om haar meteen aan de hoogste paal te nagelen.

En dan nog de fraude met de WOA waarbij een familid met een slechte rug voor een legertje WAO trekkende familieleden kon zorgen doordat die op ziin naam allemaal afgekeurd werden dank zij zijn hernia, alhamdoellilah. Dat was dan weliswaar voor de tijd dat je nog geen geldig indentiteisbewijs mee hoefde te nemen naar de betreffende instanties.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Plaats reactie