'Bijlmer Bomentuin komt er niet'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Mar 25, 2009 6:52 pm

AMSTERDAM - Het zou een multicultibos worden met bomen uit 140 landen, die alle nationaliteiten van Amsterdam vertegenwoordigen. Maar de Bijlmer Bomentuin komt er niet.

Deze week wierpen de initiatiefnemers de handdoek in de ring. ''We werden eindeloos aan het lijntje gehouden door het stadsdeelbestuur,'' zegt Jeroen Sprenger, voorzitter van de Stichting Bijlmer Bomentuin.

In 2001 werd het idee van beeldend kunstenares Annelies Dijkman bekroond in een prijsvraag in Zuidoost. Vier jaar later besloot de stadsdeelraad tot de aanleg van de bomentuin in het Bijlmerpark. Sindsdien is eindeloos aan de plannen gesleuteld, maar een definitief besluit bleef uit.

In een brief aan stadsdeelvoorzitter Elvira Sweet schrijft Sprenger dat zijn stichting zich niet serieus genomen. Daardoor is 'vruchtbare samenwerking' onmogelijk. ''Het stadsdeel is niet helder over de uitgangspunten,'' aldus Sprenger in een toelichting. Volgens hem heeft Zuidoost het idee omarmd, om er vervolgens in te gaan winkelen. ''In december kregen we de vraag of we niet zeventig bomen kunnen planten in plaats van 140. Maar dan doe je afbreuk aan het idee.''

Het stadsdeel zou de plannen te ambitieus vinden en aanhikken tegen een kas voor tropische bomen en een hek om het bos. Sprenger: ''In Zuidoost moet je je wapenen tegen vandalisme.'' Ook zou het stadsdeelbestuur aandringen op het heffen van entree. ''Het is onbestaanbaar dat je in Zuidoost entree vraagt voor een bomentuin. Dan is het niet levensvatbaar.''

Een woordvoerster van het stadsdeel reageert verbaasd op de kritiek. ''Wat ons betreft komt die bomentuin er. We zijn in december uiteengegaan met de boodschap om voor de zomer verder te praten over de tuin.'' (HET PAROOL)

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... niet.dhtml
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Manon

Re: 'Bijlmer Bomentuin komt er niet'

Berichtdoor Manon » Vr Mar 27, 2009 3:44 pm

''In Zuidoost moet je je wapenen tegen vandalisme.''

tja, die sociale achterstelling zeker? Was dit ook al niet het geval met het allochtonenbos dat al vernield was voordat er één noot aan de boom hing?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 27, 2009 6:43 pm

Nee, Manon, dat smulbos is nooit van de grond gekomen. Een van die vele multikul knuffel ideeën die geen weerklank vonden bij de doelgroep.
http://www.resource-online.nl/wb_artikel.php?r=1&id=185
Met overheidssubsidie gaan de Stichting wAarde en het Geldersch Landschap een ‘smulbos’ aanleggen waarin allochtonen struiken en bomen aantreffen die vruchten en noten dragen. Volgens de stichting zal daardoor de waardering van allochtonen voor de Nederlandse natuur toenemen. Allochtone kamerleden voelen zich in de hoek gezet. ‘Ik ben toch geen aap?’, zei Joao Varela (LPF). Een terechte reactie?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Manon

Berichtdoor Manon » Vr Mar 27, 2009 7:23 pm

ik lag altijd al in een deuk met dat allochtonenbos (zo stond het dus OOK in de krant hoor, niet enkel smulbos, ik geloof dat die politiek correcte benaming later is gekomen). In elk geval was het specifiek voor allochtonen bedoeld, "want die zijn gewoon om in de vrije natuur bessen te plukken" en zo verder van die antropologische blabla. Enfin, de allochtonen konden niet rondlopen in een gewoon park, nee, ze moesten dus ook de kans krijgen om in de bomen te kruipen!

Wie heeft dat voorstel in feite ingediend? PVDA? of Groenlinks, die zie ik er ook nog voor in staat.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 27, 2009 8:25 pm

Even een verduidelijking wat betreft de tijdgeest toen met dat smulbos.
Voetbal supporters gaven lucht aan hun ongenoegen over de spelprestaties van donkerhuidige voetballers door in het stadion oerwoud geluiden te maken en bananen op het speelveld te werpen.
Later ging dit bruine tintje af van de supporters: ze gingen ook bananen gooien naar lelieblanke spelers als die ondermaats bezig waren.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/52822 02-04-2005
De thuiswedstrijd van de Katwijkse voetbalploeg Quick Boys tegen Capelle werd vandaag gestaakt, omdat het publiek bananen op het veld gooide. De donkere scheidsrechter weigerde vervolgens de wedstrijd verder te spelen.[...]
In totaal werden er vijf bananen het veld op gegooid. De voorzitter vreest dat het incident grote gevolgen zal hebben voor de voetbalclub.

Detail: dit vond plaats bij het zaterdag voetbal. In Katwijk gaat men op zondag ter kerke en verder niets.
Op een zondag ochtend kwam ik samen met iemand anders van het strand (Katwijk is een visserdorp, thuishaven van de visserboot KW 171 Noordzee V, de gekkenlogger) met een dode zeehond op de bagagedrager van de fiets. We kwamen langs een van de vele de kerken die net uit ging en we hadden geluk dat er geen stenen waren anders was er gestenigd.
P.S. dat over die KW 171 deze link
viewtopic.php?f=39&t=8622&p=84192&hilit=De+Gekkenlogger&sid=d9e002eba9dbcd9190a372279f44efd7#p84192

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 27, 2009 9:17 pm

thuishaven van de visserboot KW 171 Noordzee V, de gekkenlogger

En de thuishaven van de visserboot KW 173 ( Wilhelmina geen gekkenlogger :D ) maar van die toestanden zoals jij ze beschijft heb ik nooit wat gehoord hoor Mahalingam. De meeste mensen fietsen daar op zondag. Mischien kwam dat door de dode zeehond op je bagagedrager ? :wink:

Eeerlijk is eerlijk, Ik moet even voor mijn geboorte dorp opkomen.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 27, 2009 11:25 pm

De moderniteit dringt overal in door . Ook in Katwijk is het leven veel minder strak geworden. Het beschreven gebeuren met de zeehond was lang geleden. Er was nog geen soefi tempel in Katwijk, geloof ik.
Ik heb het een beetje aangedikt maar het was echt de dode zeehond die het hem deed. Die was ook dan niet meer zo fris moet je bedenken.
En levend stinken die beesten al vreselijk uit hun bek (dat vertelt Lenie 't Hart nooit)
Een oom van me deed in chemische dingen en leverde conservering voor vis van Ouwehand (zeer pas geleden failliet gegaan :crying:

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 27, 2009 11:29 pm

Nu ga ik een eind met je mee Mahalingam . :razz:
Ik was 20 jaar toen de soefi tempel gebouwd werd, en inderdaad was het 40 jaar geleden heel streng in Katwijk.
Nou moet ik ook eerlijk toegeven, dat ik zelden of nooit op een zondag naar Katwijk ga.

Ouwehand is overgenomen door Parlevliet, dus we kunnen blijven genieten van onze zure haring .

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Jul 18, 2009 9:40 pm

Afbeelding
Er bestaan niet alleen in Nederland rare ideeën over de wegen tot integratie: het smulbos, de multicul Bomentuin e.d. Ook in Duitsland hebben ze die ideeën maar dat moet gezegd worden: ze voeren ze ook uit.
Want deze foto is genomen in de interculturele tuin te Marburg. Je ziet hier twee culturen vertegenwoordigd. En wat ziet opeens die vrouw in het midden er in verhouding bloot uit!

Afbeelding Afbeelding

http://www.orte-der-vielfalt.de/index.php?id=260&cityId=260

Mahalingam

Klimaatbosjes komen er wel!

Berichtdoor Mahalingam » Ma Okt 12, 2009 4:36 pm

Ik moest denken aan het 'smulbos' initiatief:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smulbos
toen ik las over een initiatief dat wel doorgang gevonden heeft.
Her en der in het land tref je naast wandelpaden wat sprieterige boompjes aan, soms met groene blaadjes, soms dood. En normaal zou je aandacht er niet op vallen. Maar wat als er een metalen bord bij staat met een opschrift:
hier

Dit is een klimaatbosje. Deze bomen zijn op dit moment bezig CO2 te binden. Dat is hard nodig, want CO2-uitstoot is een belangrijke oorzaak van klimaatverandering. De 12 provinciale Landschappen en Landschapsbeheer Nederland werken hier aan de oplossing van het klimaatprobleem. En wat doet u?
Kijk op http://www.klimaatbosje.nl

Als je link klikt dan wordt je verteld dat er al 635 van die palen staan. En dat er een zwaar gesubsidieerde groep bestaat "Hier Nederland klimaatneutraal". Er wordt heel wat actie gevoerd voor (of is het tegen?) het klimaat. Vragen beantwoording:

Wat is een klimaatbosje eigenlijk?
Klimaatbosjes bestaan uit een driehoek van minimaal drie walnotenbomen. Deze driehoek symboliseert het gevaar van de klimaatverandering. Ook staan klimaatbosjes symbool voor de grote compensatiebossen èn ze moeten iedereen uitdagen actie te ondernemen voor het klimaat.

Waarom een klimaatbosje?
Het is de bedoeling schoolkinderen de bosjes te laten planten, zodat zij de achterliggende gedachte leren kennen. Later kan bij het rapen van de noten het verhaal doorverteld worden. Doordat klimaatbosjes opvallende nieuwe landschapselementen zijn verfraaien zij het landschap. De klimaatbosjes zullen er over 50 jaar nog staan zodat ook onze kleinkinderen de oproep op de herkenningstekens kunnen lezen. Een mooie gedachte.

Juist ja, het rapen van noten later. Even wat biologie over dat "later":
Wie een Walnoot heeft, moet geduld hebben om hem te zien bloeien. Sommige bomen doen er wel meer dan vijftien jaar over, voordat ze in bloei raken.

Afbeelding

Helemaal wereldvreemd zijn deze verbeteraars niet:
"Heeft u een klimaatbosje gezien waar wat mee aan de hand is? Er is bijvoorbeeld een boom doodgegaan of de informatiepaal is vernield of zelfs verdwenen? Geef dit dan aan ons door, dan proberen wij te zorgen dat er iets aan gebeurt."

Over die walnotenboom (Juglans Regia): die komt uit Perzië via de Oude Grieken. Dus zo langzamerhand kunnen we die wel als inheems beschouwen. Is ingeburgerd.

Terug naar “Samenleving & Integratie”