Culemborgse probleemwijk

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

De eerste Molukkers zijn gestraft. Een meisje met traangas in haar handtasje en een man met pepperspray kregen 20 uur taakstraf. Een Molukker die recalcitrant werd toen die niet mocht doorlopen vanwege de blokkade naar zijn moeder kreeg 30 uur.
Zwaaien met een pijp uit het raam en de vinger opsteken naar de politie, vergezeld van minder fraaie woorden, leverde 100 uur op. Agenten uit maken voor rotte vis mogen alleen allahtonen doen.
En er is nog iets bedacht waarvan ik mij de uitwerking niet goed kan inbeelden:
Degenen die gisteren door de Arnhemse politierechter tijdens een speciale zitting werden veroordeeld voor hun aandeel in de rellen in de wijk Terweijde in Culemborg, moeten in het openbaar boete doen.
Reclassering Nederland heeft hiervoor een speciaal project opgezet, waardoor de veroordeelden hun werkstraf in het openbaar uit moeten voeren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6221 ... tml?p=11,1
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door naar boven »

Reclassering Nederland heeft hiervoor een speciaal project opgezet, waardoor de veroordeelden hun werkstraf in het openbaar uit moeten voeren.
= schoffelen met een bord om hun nek: "zo gaat het racistische Europa met minderheden om".
RTFM
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Deze actie van de politie en rechtbank zal geen goed doen aan de betrekkingen tussen de politie en Molukkers, en ook niet tussen de Molukkers en Marokkanen.

Heeft iemand nog iets gehoord over een rode kaart voor de familie van de marokkaan die dat meisje in het water gegooid heeft?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door H.Numan »

Ja, die hebben ze nu op het partij kantoor van de SP. Als behang.

De Dhimmies 66 hebben krachtig gereageerd door de brand in het kruitvat met ether te blussen.
Met ether? :nono: Dat kan inderdaad. Maar je moet er geen gewoonte van maken en het is bijzonder gevaarlijk.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

De rechtzaak over de toestand in Culemborg is begonnen.
Advocaat: Bestuurder Culemborg zag niks

De 22-jarige Marokkaanse bestuurder van de auto die tijdens de jaarwisseling in Culemborg een tuin in reed en mensen raakte, kon niks zien en is per ongeluk van de weg geraakt.

Dat stelde zijn advocaat woensdag tijdens een regiezitting van de rechtszaak, waarin justitie de verdachte vervolgt wegens poging tot moord. In Culemborg kwam het tijdens de jaarwisseling en erna tot ongeregeldheden tussen Molukkers en Marokkanen.
,,De autoruit was bekogeld met bakstenen en beschadigd en het was nacht. Het zicht was slecht'', zei advocaat Arthur van der Biezen. De raadsman wil inzittenden, mensen uit de tuin en omstanders horen en wil een reconstructie en een contra-expertise van de technische sporen. Daaruit moet volgens de advocaat blijken dat zijn 22-jarige cliënt geen extra gas gaf of expres de tuin met Molukse mensen in reed. De zaak wordt voor de zomer niet inhoudelijk behandeld.

Vier andere verdachten in deze zaak krijgen woensdag wel een strafeis te horen. De aanklager liet al weten dat hij behalve werk- en celstraffen ook huisarrest voor de komende jaarwisseling vordert.

Nadat op 31 december 2009 een auto van een Molukker in brand was gevlogen, ging een groep Molukkers in de vroege nieuwjaarsochtend naar het huis van een Marokkaan. De 48-jarige man werd afgetuigd en diens huis en auto werden vernield na geruchten dat zijn zoon bij brandstichting betrokken was. Later reed de door een Marokkaan bestuurde auto de tuin in.

http://www.depers.nl/binnenland/470848/ ... -niks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Culemborg ’Ze kwamen die nacht verhaal halen‘
Het is hier net Belfast aan de Lek

In Culemborg gingen Marokkanen en Molukkers begin dit jaar op de vuist. Komt het ooit goed?

S. (15), een slank Moluks meisje, stond op nieuwjaarsnacht rond vijf uur in de tuin toen een zwarte Fiat Punto kwam aanrijden. ‘Die probeerde eerst mijn neef aan te rijden, draaide en reed toen op ons tuinhek in.’ Een tante die tegenover woont, belde als eerste 112. ‘Ik hoorde een auto gas geven als op een racecircuit. Hij reed recht op het huis af. Ik zag mijn nichtje door de lucht vliegen.’

De reden voor de aanslag weet S. best. Een week ervoor was ze er getuige van hoe een Marokkaan een auto in de brand stak, een ware plaag in de wijk, waarop ze de politie verwittigde. ‘Ze kwamen die nacht verhaal halen.’ De veldslag die volgde in de Van Diepenbrockstraat was er een uit een serie.

Achter in de kamer volgt moeder het gesprek. ‘De Marokkanen halen zoveel uit. Maar nu vonden ze Molukkers tegenover zich.’ En die staan niet alleen in de strijd. ‘We hebben enorm veel brieven en adhesiebetuigingen ontvangen. Uit heel Nederland.’

S., inmiddels hersteld van een beenblessure, knikt verheugd: ‘De helft van die mensen ken ik niet eens.’

Opgejaagd

I. (22) was de bestuurder van de auto en wordt verdacht van poging tot moord. Sinds die eerste januari zit hij vast. Vandaag komt zijn zaak pro forma voor. ‘Er moeten nog extra getuigen worden gehoord’, verklaart het Openbaar Ministerie van Arnhem. Zijn vader Mohammed doet open in de Van Hoogendorpstraat. In de woonkamer zijn de gordijnen dichtgeschoven. Hij is blij met het bezoek, want wat die Molukkers zeggen is helemaal niet waar.


‘I. werd opgejaagd’, zegt Mohammed. ‘Hij is student, heeft geen strafblad en is vriend met iedereen. Toen ik hem bezocht in het Huis van Bewaring in Zutphen huilde hij: vader, ik heb niks gedaan.
‘Hij was in een disco geweest en reed met vier vrienden wat rond. Plots werden ze omringd en met stenen bekogeld door die apen. Hij is toen in paniek een tuin ingereden’, vertelt I.’s vader Mohammed.


Drie jongens wisten te ontkomen. Twee belandden in het ziekenhuis. M. (18) zat achterin. ‘Door een kapotte zijruit ben ik naar buiten gekropen. Toen kreeg ik een knuppel in mijn nek en was knock-out.’

M. wijst naar een litteken op zijn kin. Van half zes tot kwart voor acht zat hij bij de eerste hulp en werd toen voor drie dagen in de cel gezet wegens poging tot doodslag.

‘En ik reed niet eens. We provoceerden ook niet. Dat is onmogelijk met één auto zonder wapens.’

De rellen, die alle kranten haalden, waren geconcentreerd in de wijk Terweijde, een nieuwbouwbuurt zonder verwaarloosde huizen of brandende vuilcontainers, maar met aangeharkte voortuintjes en geveegde straten. In sommige straten verhinderen betonnen bloembakken drive-byschreeuwen of andere overlast uit auto’s.

Sussen

Professioneel sust een gemeentevoorlichter de nationale aandacht voor de Gelderse stad aan de Lek. ‘Er staan zo’n tweeduizend huizen in de wijk en de problemen vonden plaats in drie straten. Het wordt toegespitst op een etnisch conflict, maar het is gewoon ruzie tussen jongeren.’

Wel is tot juni nog een samenscholingsverbod voor meer dan vier personen van kracht. Totaal zijn er veertig aanhoudingen verricht en de helft wordt deze weken vervolgd voor variërend van poging tot moord en doodslag tot openbare geweldpleging en een te grote bek.

Een oom van de aangereden S. woont in de met bloembakken afgesloten straat. Inmiddels is hij veroordeeld tot 80 uur werkstraf en 250 euro schadevergoeding voor het bedreigen van de Mobiele Eenheid die vechtersbazen uit elkaar wilde houden. ‘Ik schaam me er niet voor’, zegt hij. ‘Ik hield alleen een bezemstok vast.’

Op zondagavond 3 januari rende een groep van twintig Marokkanen de straat in. De gewonde S. lag met het zere been op de bank toen een steen door de voorruit vloog. Een andere zeilde door de voordeur en trof haar vol op het hoofd. Ook andere huizen werden getroffen. Toen waren de rapen gaar.

De oom: ‘Er kwamen aanbiedingen uit heel het land om met een grote groep die Marokkanen te pakken. Maar wat schiet je er mee op. Je kunt hier toch niet zoals in Noord-Ierland wonen.’

Schuivend naar het puntje van de stoel zegt hij: ‘Ik heb geen hekel aan Marokkanen. Ook bij ons heb je rotte appels. Maar bij hen zijn het er gewoon een heleboel.’

Een paar straten verder hangen twee Marokkaanse jongens rond een elektriciteitkast. De een zegt: ‘De ruzie begon al in september in een shoarmazaak. Een Molukse jongen vond dat hij minder shoarma kreeg dan een Marokkaan. En toen werd de Marokkaanse bediende in elkaar geslagen.’

Maar nu is alles weer rustig, zegt-ie. De mensen zijn zelfs weer aardig voor elkaar. Alleen voor hoe lang?

De tweede haalt zijn schouders op: ‘Ik hoorde van mijn vader dat er twintig jaar geleden ook al ruzie was tussen de groepen.’

Het Molukse meisje S. gaat inmiddels naar school en kan weer square-dansen. Maar de loopgraven blijven betrokken. ‘Je rijdt niet met een Marokkaanse bak een Molukse straat in. Doen wij ook niet, want dan kun je iets verwachten.’

http://www.depers.nl/binnenland/470711/ ... e-Lek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Nou ben ik benieuwd wat voor straf de Marokkanen krijgen. Als dat minder is dan wat de vier Molukkers krijgen, dan breekt volgens mij de hel los.
Anderhalf jaar cel geëist tegen Molukkers Culemborg
woensdag 14 april 2010

Het Openbaar Ministerie (OM) eist twee jaar cel waarvan een half jaar voorwaardelijk tegen vier Molukkers uit Culemborg, die worden verdacht van gewelddadigheden tijdens de jaarwisseling

Ook wil het OM dat de mannen, in de leeftijd van 21 tot 44 jaar, twee jaarwisselingen huisarrest krijgen.

Jaarwisseling
Ze worden vervolgd vanwege de gewelddadige ongeregeldheden die afgelopen jaarwisseling plaatshadden in de wijk Terweijde tussen Marokkanen en Molukkers.

De vier man tegen wie nu anderhalf jaar cel geëist is, zouden met een groep het huis en de auto van een 48-jarige Marokkaan hebben vernield. Een van de mannen zou de eigenaar hebben neergeknuppeld. Hem is poging tot doodslag ten laste gelegd.

Geweld
Het Molukse geweld was een reactie op een Marokkaanse jongen, die de auto van een Molukker in de brand had gestoken.

Woensdag stond eerder de Marokkaanse bestuurder voor de rechter die met een auto op drie mensen in een tuin inreed. Die zaak - volgens justitie poging tot moord, volgens de verdachte een ongeluk - werd aangehouden.

Door Jeroen Langelaar

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... emborg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Ik ben benieuwd hoe de reactie van de Molukse gemeente op dit vonnis zal zijn. Dit is duidelijk een seintje van de gerechtelijke macht dat men het niet pikt als men het recht in eigen handen neemt.
Celstraffen voor Molukse relschoppers Culemborg
woensdag 28 april 2010

Vier Molukkers die tijdens de jaarwisseling in de Culemborgse wijk Terweijde een Marokkaan hebben afgetuigd, zijn veroordeeld tot celstraffen tot twee jaar en vier maanden. De mannen sloegen de Marokkaan met honkbalknuppels en vernielden zijn auto en huis.

De vier Molukkers verdachten de zoon van de man van het in brand steken van de auto van een Molukker. De groep pleegde daarom openlijk geweld en twee verdachten met knuppels maakten zich volgens de rechtbank ook schuldig aan een poging tot doodslag.

Geweldsspiraal
De rechtbank nam het ze vooral kwalijk dat ze de geweldsspiraal in Culemborg lieten voortbestaan, zodat de inwoners het jaar begonnen met angst. Sinds september vorig jaar is het al onrustig tussen de twee bevolkingsgroepen in de wijk.

De vier gooiden samen met nog ongeveer tien onbekend gebleven aanhangers een balk door de ruit van de woning en stenen door de voordeur. De auto werd in elkaar geslagen.

Gebroken elleboog
De hoogste straf ging naar een 27-jarige man, gevolgd door twee jaar cel voor een 44-jarige. Zij sloegen de Marokkaan, die zijn elleboog brak bij het afweren van de slagen met de knuppels. Als het hoofd was geraakt, had de man wel doodgeslagen kunnen zijn, stelt de rechtbank.

Twee mannen van 21 en 26 jaar kregen straffen voor de duur van hun voorarrest plus drie maanden voorwaardelijk. Een kreeg daarbij ook nog zestig uur werkstraf.

De rechtbank verwierp de suggestie van de advocaten dat verklaringen van de getuigen van Marokkaanse kant en het slachtoffer niet betrouwbaar zouden zijn. Ook is hij het niet met de raadslieden eens dat er duidelijke alibi's waren.

Hogere straf
Een van de straffen was zelfs hoger dan twee weken geleden door het Openbaar Ministerie (OM) was geëist. Van de celstraffen is zes maanden voorwaardelijk.

De Marokkaanse bestuurder voor de rechter die met een auto op drie mensen in een tuin inreed heeft in een andere rechtszaak poging tot moord tegen zich horen eisen. Volgens de verdachte ging het om een ongeluk.

Door Arne Hankel

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... emborg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Monique »

De groep pleegde daarom openlijk geweld
Kijk, daar gaat het om "openlijk" geweld.
damagnie

Op de marokkaanse manier mag wel; bontkragen op, toeslaan en wegwezen.... geen politie/rechtbank die er om maalt.
Amorele atheistische nitwit
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

Een reactie van Leo Reawaruw:
http://contradicere2.wordpress.com/2010 ... ngestoken/" onclick="window.open(this.href);return false;
Culemborg de lont is aangestoken
Met verbijstering is het nieuws ingeslagen in de Molukse gemeenschap vandaag, dat er vier Molukse mannen bestraft zijn door de rechtbank Arnhem. Twee wachten een zware gevangenisstraf, maar ze zullen hoger beroep aantekenen. Want totaal de wereld op zijn kop is deze uitspraak, weer een rechterlijke dwaling[...]
Volgens de rechters waren ze verantwoordelijk voor het geweldsspiraal waar de gemeente Culemborg zich in bevond, ...
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Culemborgse bedreigd na verklaring nieuwjaarsrel
Afbeelding
CULEMBORG - Een Culemborgse vrouw die een verklaring heeft afgelegd over de nieuwjaarsrellen in de wijk Terweijde, heeft aangifte gedaan van bedreiging.

Dat meldt Omroep Gelderland.

Ze vond op haar deurmat een pamflet met een foto en de tekst Gezocht: de verraadster van Culemborg. De flyers, met de tekst in het Moluks, zijn ook verspreid in de wijk. Er wordt onder meer een kopie van haar getuigenverklaring getoond. ,,Dit is intimidatie, discriminatie. Ik ben heel erg teleurgesteld'', aldus de buurtbewoonster die haar mond opendeed over de rellen in de wijk.

De gemeente wil niet reageren op de kwestie.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... srel.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

nl.politiek geeft iets meer informatie over de bedreiging.
Haar volledige politieverklaring plus een pamflet met haar foto en de tekst Gezocht Dual Bangsa (verrader) is huis aan huis bezorgd in een deel van de wijk en bij andere Molukkers in Culemborg. Ook is het document per mail verspreid buiten Culemborg.

Margriet Tahya Akihary (62) is geschokt. ‘Het zou niet mogen gebeuren dat je verklaring zo maar op straat komt te liggen. Dit moet gestopt worden. Anders durft straks niemand meer een verklaring af te leggen.’

Verzoeningsmars
Tahya woont in de Diepenbrockstraat, de meest Molukse straat in Terweijde. Zij zet zich met haar organisatie Patasiwa Patalima al ruim twintig jaar in voor meer contact tussen de verschillende bevolkingsgroepen in de wijk en zij was met de Marokkaanse wijkbewoner Karim El Bardiai initiatiefnemer van de verzoeningsmars na de rellen rond oud op nieuw.

Vanaf de jaarwisseling liep het volledig uit de hand in Terweijde en raakten groepen Molukse en Marokkaanse buurtbewoners slaags. Een Marokkaanse man werd ernstig mishandeld, een auto met Marokkaanse jongeren reed een Molukse voortuin in. Vier Molukkers werden vorige maand veroordeeld voor hun aandeel in de rellen.

De verklaring van Tahya zat in het dossier van de advocaten van deze vier verdachten. Tahya had tegenover de politie over een van de veroordeelden verklaard dat ze hem had zien zwaaien met een kapmes in de ene hand en een honkbalknuppel in de andere. Zij was daarmee een
van de weinige Molukkers die belastende verklaringen hebben afgelegd over de eigen etnische groep. ‘Dat wordt mij zwaar aangerekend’, aldus
Tahya. ‘Terwijl het niet door mijn verklaringen alleen zal zijn geweest dat er zware straffen zijn opgelegd. Ik verklaar gewoon wat ik heb gezien, ongeacht de afkomst van iemand. Maar veel mensen die iets hebben gezien die nacht hebben hun mond gehouden.’

Geen toenadering
Volgens Tahya en ook volgens El Bardiai, met wie zij veel optrekt bij initiatieven in de wijk, maakt de bedreiging duidelijk dat de rust nog zeker niet is wedergekeerd in de wijk. Tahya: ‘Het blijft bij praten, er komt geen actie van de gemeente of het jongerenwerk. Er is na ruim vier maanden nog geen toenadering.’

Volgens El Bardiai zijn de ‘echte relschoppers, een kleine groep van beide kanten’, nog steeds niet uitgenodigd om te komen praten. ‘Alleen al aan wie zou komen opdagen op zo’n bijeenkomst zou je kunnen opmaken wie er vrede wil en wie niet. Het gevaar is nu dat kinderen op de basisschool in de wijk zien wat er op straat gebeurt en dat relschoppers met hun gedrag zijn weggekomen. Die worden daardoor gevormd. Ik vind het raar dat mevrouw Tahya geen bescherming heeft gekregen van de politie na deze bedreiging.’


Tahya: ‘Mijn verklaring had nooit op straat mogen belanden. Ik kan op dit moment niet normaal functioneren. In de rechtbank zijn enkelen gestraft, maar met de verspreiding van dit pamflet krijg ik levenslang.’

http://groups.google.nl/group/nl.politi ... f?lnk=raot" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Zwartmeer »

Er wordt onder meer een kopie van haar getuigenverklaring getoond.
Hier snap ik niets van. Het lijkt me dat zoiets toch altijd binnenskamers blijft? Ik zou graag willen weten hoe dit kan…
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Zwartmeer schreef:
Hier snap ik niets van. Het lijkt me dat zoiets toch altijd binnenskamers blijft? Ik zou graag willen weten hoe dit kan…
Dat vraagt de politie zich ook af. Misschien iemand die aan wil tonen wat een "rotzakken" de Molukkers zijn, en een sterke sympathie voor Marokkanen heeft?
Politie onderzoekt lek Culemborg
donderdag 20 mei 2010 10:52

CULEMBORG (ANP) - De politie onderzoekt wie de inhoud van een proces-verbaal heeft laten uitlekken over de geweldsincidenten die in januari opspeelden in de wijk Terweijde in Culemborg. De politie bevestigde donderdag een bericht daarover in dagblad de Gelderlander.

Een 62-jarige vrouw uit Terwijede deed aangifte van smaad nadat zij was uitgemaakt voor verraadster in een in de wijk verspreid pamflet. Daarop is ook haar portret afgedrukt, plus verklaringen die bij de politie zijn afgelegd. ,,We willen weten hoe die informatie op straat terecht is gekomen en wie daarvoor verantwoordelijk is'', zegt een woordvoerder.

Een proces-verbaal wordt door het Openbaar Ministerie (OM) alleen uitgereikt aan de verdachte en de advocaat. Verdere verspreiding van de gegevens is niet toegestaan.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... emborg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

De handen worden uit de mouwen gestoken. Nu maar hopen dat de vingers niet klem komen te zitten tussen de voordeur.
'Dwang en drang' in Culemborg
CULEMBORG - De problemen in de Culemborgse wijk Terweijde worden veroorzaakt door leden uit veertig huishoudens. Deze multiprobleemgezinnen hebben meer baat bij gerichte zorgtrajecten dan bij 'de harde hand' van politie en justitie.

Wie zorg weigert wordt daar door de gemeente toe gedwongen. Burgemeester Roland van Schelven lichtte het plan van aanpak toe waarmee in de komende vijf jaar Terweijde weer een leefbare wijk moet worden. De multiprobleemgezinnen zijn Moluks en Marokkaans.

De afgelopen maanden is de wijk diepgaand geanalyseerd. Bekende gegevens van politie, gemeente, woningbouwvereniging, de belastingdienst en onderwijs- en zorginstellingen zijn op een rijtje gezet.

Zo woont een derde van alle Culemborgse bijstandsgerechtigden, heeft de fiscus er flinke vorderingen openstaan en de politie heeft ook al jaren werk zat in Terweijde. ,,Als de betreffende gezinnen niet vrijwillig mee willen werken, hebben we voldoende mogelijkheden om 'druk op te bouwen'", aldus Van Schelven.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... emborg.ece
Er is dus een 5-jaren plan. Daarna is alles goed. Wat ze vergeten is dat die gezinnen volop gratis rechtshulp krijgen en bij iedere maatregel en actie hun advocaten weten te vinden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Jeugd bewaakt Culemborg

CULEMBORG - De gemeente Culemborg heeft dertig aanmeldingen gekregen voor het buurtveiligheidteam dat sinds kort in de wijk Terweijde actief is. Deze animo was voor de gemeente een grote verrassing, zo vlak na de rellen van afgelopen januari, waarna de ME permanent in de wijk aanwezig was.

Projectleider Frouke Wolf: ‘We ontdekten tijdens de intakegesprekken dat de jongeren graag hun steentje willen bijdragen. Ze willen zelf een grens stellen en de wijk veranderen. Daarbij komt veel positieve energie vrij.’

Zes Marokkaanse en Molukse jongens werden geselecteerd en krijgen een opleiding beveiliging. Zij lopen sinds twee weken in twee groepen met een praktijkbegeleider vijf dagen in de week door de straten van de wijk Terweijde, waar de problemen zich voordeden.

De jongens lopen rond in kleding met het logo buurtveiligheidteam op hun rug en zijn vooral bezig om contacten te leggen.

Enthousiast

De bewoners reageren enthousiast. Wolf: ‘Als er een mobiel op de voorbank van een auto is blijven liggen, bellen de jongens even aan. Ze geven zwerfvuil door en gaan in gesprek met hangjongeren.’

Voor overgebleven groep wil de gemeente Culemborg ook iets betekenen. De animo voor het buurtveiligheidsteam was namelijk mede zo groot omdat het de jongeren een kans geeft op een opleiding en werk. Wolf denkt aan stageplaatsen bij gemeente of bedrijven. ‘We hebben al ondernemingen die zich spontaan hebben aangemeld.’

Nog geen half jaar geleden was de sfeer grimmig in de stad. Destijds bereikte het broeiende conflicten tussen Marokkaanse en Molukse groepen jongeren met Oud en Nieuw een hoogtepunt. Aan beide kanten is grof geweld gebruikt. Een Marokkaanse man werd in elkaar geslagen en een auto reed de voortuin van een gezin in een Molukse straat. De Mobiele Eenheid moest eraan te pas komen om de orde in de wijk te herstellen.


Celstraffen

Vier Molukkers werden onlangs veroordeeld tot celstraffen voor poging tot doodslag en openlijke geweldpleging, twee Molukkers kregen taakstraffen. De van doodslag verdachte Marokkaanse bestuurder moet nog voor de rechter komen. De grote vraag is of hij de macht over het stuur verloor vanwege een regen van stenen of dat hij zijn auto als moordwapen gebruikte.

In de wijk lijkt de rust weergekeerd. Al rommelt het ondergronds nog wel. Naar verluidt is er aangifte gedaan tegen de veroordeelde Marcel M. (44), die vanwege het aantekenen van hoger beroep op vrije voeten is gesteld. Hij zou in een supermarkt tegen een Marokkaanse jongen hebben gezegd: ‘Ik krijg je nog wel.’

Ook de Molukse Margriet Tahya Akihary (62) is bedreigd, omdat ze een verklaring tegen M. heeft afgelegd bij de politie.


Goede kant

Maar tussen de jongeren gaat het de goede kant op, zegt wijkbewoner Jaoud Benmoghyt. ‘Dit weekend werden overal voetbalveldjes geopend en waren er lokale feestjes. Niets aan de hand.’

Hij is betrokken bij de opzet van het buurtveiligheidsteam, en vindt dat Marokkanen hun kant van het verhaal beter voor het voetlicht moeten brengen. ‘Toen Omar El Moussaoui (de in elkaar geslagen Marokkaan van 48, red.) aangifte deed, stonden wij al met 3-0 achter op de familie Coenmans die elke kans aangreep om voor de camera’s te verschijnen.’

De angst voor de heersende opinie is volgens Frouke Wolf ook de reden dat de zes jongeren zich niet willen laten interviewen. ‘Want de aanvragen stromen binnen, de druk is groot.’

Veiligheidsnota

Ondertussen heeft de gemeenteraad van Culemborg zich gisteravond gebogen over de nieuwe tekst van Veiligheidsnota, die voor de komende jaren aangeeft waar de prioriteiten liggen.

Een van de zaken die voortvarend is opgepakt in de wijk Terweijde zijn de probleemgezinnen. Alle instanties hebben hun bestanden bij elkaar gelegd en daar kwamen er tientallen uitrollen. Zij worden verdeeld in gezinnen die hulp nodig hebben of een harde aanpak.

Dit jaar komen van beide categorieën vijf gezinnen aan de beurt voor een persoonsgerichte aanpak, volgend jaar worden dat tien gezinnen. De spin off is groot, aldus gemeentevoorlichter Jacqueline Spijkerman: ‘Achter elk gezin zitten gemiddeld vijf individuen. Dit jaar gaat het dus bij elkaar opgeteld om vijftig personen, volgend jaar om honderd mensen.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _Culemborg" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door H.Numan »

Kortom, de gebruikelijke linkse oplossing: pappen en nathouden. Glas, plas, was.
Niks aan de hand mensen, doorlopen!
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

"De animo voor het buurtveiligheidsteam was namelijk mede zo groot omdat het de jongeren een kans geeft op een opleiding en werk. Wolf denkt aan stageplaatsen bij gemeente of bedrijven."
Zo zie je maar dat elk nadeel zijn voordeel heeft: werk voor jongeren ten gevolge van stennis. Maar komen meisjes er ook voor in aanmerking? Of is het 'alleen mannen'?
Of zouden - er was sprake van samenwerking tussen allen, dus ook het arbeidsbureau - de jongeren een aanschrijving gehad hebben: we hebben een aanbod dat u niet kunt weigeren.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Tja...Het multiculturele feest mag wat kosten.
Culemborgse rellen kosten politiekorps bijna 2 miljoen
dinsdag 8 juni 2010

De massale politie-inzet in de Culemborgse wijk Terweijde heeft de politieregio Gelderland-Zuid 1,8 miljoen euro gekost. In de wijk braken rond de jaarwisseling hevige rellen uit tussen Molukkers en Marokkanen.

Politiekorpschef Henk van Zwam zegt in een interview met dagblad de Gelderlander dat de kosten hoog zijn opgelopen.

Helikopter
‘Het optreden van de Mobiele Eenheid, ruiters, politiehonden, technische recherche en camera's heeft ons korps tot nu toe 1,8 miljoen euro extra gekost. Alleen de helikopter komt voor rekening van de KLPD,’ aldus Van Zwam.

In Terweijde kwam het rond oud en nieuw tot hevige rellen tussen Marokkanen en Molukkers. De onlusten hielden wekenlang aan, waardoor de politie extra manschappen moest inzetten om de situatie onder controle te houden.

Celstraf
Eind april werden de eerste relschoppers veroordeeld. Vier Molukkers werden veroordeeld tot celstraffen tot twee jaar en vier maanden. De mannen sloegen een Marokkaan met honkbalknuppels en vernielden zijn auto en huis.

Verder wordt een Marokkaanse man verdacht van poging tot moord. De 22-jarige man reed met zijn auto in op enkele Molukkers.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... iljoen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... n-euro.ece
verwijst naar de papieren editie voor meer info.
Daarin zou staan:
" De inzet trok een zware wissel op het korps, stelt korpschef Henk van Zwam.
Een herhaling zou het faillissement betekenen van het korps, aldus de korpschef. Gelderland-Zuid stond vorig jaar al onder curatele van het ministerie van Binnenlandse Zaken, net als vier andere korpsen. "
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
birdie
Berichten: 955
Lid geworden op: do mar 12, 2009 12:10 am
Locatie: Groningen

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door birdie »

Reactie van Maluku op dinsdag 8 juni 22.39 uur.
De Molukkers stemmen op Geert Wilders!
Denk maar aan Culemborg!
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... owall=true
† 14 september 2012.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Ariel »

Celstraffen tot twee jaar en vier maanden voor de jongens uit Culemborg, maar.........

Moordverdachte Culemborg op vrije voeten

Een 22-jarige man die wordt verdacht van poging tot moord op drie personen in Culemborg, is dinsdag door de Arnhemse rechtbank op vrije voeten gesteld. Het incident op nieuwjaarsdag was mede aanleiding tot dagenlange onrust in de wijk Terweijde in Culemborg.

De man reed vlak na de jaarwisseling met zijn auto een tuin binnen waarin zich de drie personen bevonden. Een meisje raakte daarbij gewond. Volgens de rechtbank is niet uitgesloten dat het om een ongeval ging. Daarom mag de verdachte de inhoudelijke behandeling van de zaak in vrijheid afwachten. Die behandeling is op 14 september, meldt een woordvoerster van het Openbaar Ministerie.

De verdachte mag zich van de rechter niet in de Van Diepenbrockstraat laten zien. Het incident gebeurde in die straat, die vervolgens het middelpunt was van de onrust in Terweijde.

http://www.depers.nl/binnenland/491065/ ... -vrij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

"Volgens de rechtbank is niet uitgesloten dat het om een ongeval ging."
Net zoals die man die zijn vrouw uit het raam gooide: "het kan niet worden uitgesloten dat hij haar per ongeluk een duw gegeven heeft."
Feiten:
1. normaal reden ze nooit door die straat; het is geen doorgangsweg voor naar waar ze wonen
2. helemaal per ongeluk reden ze een tuin binnen.
3. helemaal per ongeluk werd het meisje gewond dat al eerder gewond was geraakt door een andere Marokkaan.
Het zal wel de wil van Allah zijn geweest dat dit soort wonderen gebeuren.

Maar wat ik ook opmerkelijk vindt: dat het 6 maanden heeft geduurd voordat een rechter eraan te pas kwam om hem vrij te laten.
Ook U kunt 6 maanden per ongeluk worden vast gehouden!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Monique »

Mahalingam schreef:Maar wat ik ook opmerkelijk vindt: dat het 6 maanden heeft geduurd voordat een rechter eraan te pas kwam om hem vrij te laten.
Ook U kunt 6 maanden per ongeluk worden vast gehouden!
Dat is uitsluitend om die arme jongen in de gelegenheid te stellen een giga schadevergoeding binnen te slepen.
6 maanden onterecht gevang zal meer opleveren dan een week?
Amorele atheistische nitwit
Mahalingam
Berichten: 52289
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Culemborgse probleemwijk

Bericht door Mahalingam »

Van Molukse kant is een reactie gekomen op de vrijlating van de Marokkaan.
http://contradicere2.wordpress.com/2010 ... t-wilders/
Moordverdachte loopt vrij rond, waar is Geert Wilders? door Leo Reawaruw
De Culemborger van Marokkaanse afkomst (die door de gemeenteambtenaren word omschreven als Marokkaanse straattuig) heeft in samenwerking met zijn advocaat een rechter zo ver gekregen dat hij op vrije voeten mag komen. We zijn gewend dat de rechters in Arnhem meer dwalingen op hun naam hebben staan(Lucia de B), er kan sinds deze week een bijgeschreven worden. Hoe kan het zo zijn dat de rechter richting het verhaal van de Marokkaanse straattuig gaat leunen?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie