Zelfverdediging bij inbraak of overval.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

Herinneren jullie nog het verhaal van de overval in een spar winkel in Moerkapelle?
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 39#p226239" onclick="window.open(this.href);return false;
De 20-jarige Marokkaan Mo uit Delft drong samen met een 19-jarige plaatsgenoot de supermarkt binnen. Zij bedreigden de vier aanwezigen en dwongen hen om de kluis te openen.Hierbij werd er twee keer geschoten met een vuurwapen. Eén van de aanwezigen haalde geld uit de kassalades en gaf dit aan de overvallers. Daarna kwam het tot een confrontatie tussen de winkel eigenaar en Mo. Mo viel van de trap en stierf aan zijn verwondingen.

Afgelopen week was de rechtszaak, en de twee vriendjes van Mo die ook aanwezig waren bij de overval , hoorde twee en drie jaar tegen zich eisen. Dat is niet veel maar dat komt omdat de vriendjes van de overleden Mo best zielig zijn omdat ze nu nooit meer samen met hem een inbraak kunnen plegen.

Er zit ook nog een kans in dat de winkelier vervolgd wordt, omdat hij zich verdedigd heeft.

Gezin overvallen Spar lichamelijk en geestelijk kapot
’Mijn man is ontelbare keren opgenomen op de hartbewaking’

De twee betrokken mannen in de geruchtmakende overval op de Spar in Moerkapelle mogen dan gisteren drie en twee jaar cel hebben horen eisen, voor het gezin van de eigenaar van de supermarkt betekent dit zeker niet het einde van het drama dat hun leven beheerst. 'Wij leven al maanden in duisternis. De dag van de overval, 14 december, is als een kwaadaardige tumor, waarvan je hoopt dat je ervan geneest, maar die niet weg gaat.'
Zo luidde de emotionele verklaring van mevrouw Pak in de rechtbank. 'Sinds de overval is mijn man ontelbare keren, ik weet echt niet meer hoe vaak, opgenomen geweest in het ziekenhuis op de afdeling hartbewaking. En ik hoop dat mijn zoon ooit weer kan lachen,' liet de bezorgde echtgenote en moeder weten. De twee waren geestelijk niet eens in staat de zitting bij te wonen, meldt het AD vandaag.

Erg voor ouders
Mevrouw Pak liet verklaren het verschrikkelijk te vinden dat er iemand bij de overval om het leven is gekomen, en ook dat ze het heel erg vindt voor de ouders van Mohammed, die hun zoon kwijt zijn.

'Maar hoe kan ik ooit uitleggen aan een ander wat die overval met ons gezin heeft gedaan? Wat hebben wij misdaan dat ons dit overkwam? We waren al eerder overvallen, en er was al vijf keer bij ons ingebroken. Het was een heel agressieve overval, en er werd gericht geschoten.'

Bivakmutsen
Bij de overval kwam de derde overvaller Mohammed, een 20-jarige Delftenaar, om na een handgemeen met Dick en zijn zoon. Hij liet zich die dag met de toen 19-jarige Noureddine J. door de 23-jarige Nihad El G. naar Moerkapelle rijden.

De twee, gehuld met bivakmutsen, liepen omstreeks half acht met de net aangekomen broodbezorger de supermarkt binnen terwijl ze hem bedreigden met een vuurwapen. Vervolgens werden de kassalades leeggehaald, waarbij twee keer werd geschoten.

Verschillende versies
De vier mensen die op dat moment in de supermarkt waren, werden door de overvallers opgesloten in het kantoortje boven. Over wat daarna gebeurde, lopen de versies, zo bleek gisteren, uiteen. Joris trapte het raam van het kantoortje in en gooide een gereedschapskist in de richting van de voorste overvaller, Mohammed. Deze werd geraakt en viel van de trap naar beneden. Eenmaal beneden zouden nog meer tikken zijn uitgedeeld, waarbij met een ijzeren staaf zou zijn geslagen.

Volgens de raadsman van Noureddine lag Mohammed toen al op de grond - maar de precieze toedracht is volgens het Openbaar Ministerie nog altijd niet helder. Mohammed stierf later die dag aan zijn verwondingen. De verdachten waren er gisteren erg kort over.

Chauffeur Nihad vertelde niet eens te weten dat de anderen een overval gingen plegen en dat hij alleen maar had gereden. Noureddine, in het bezit van een aanzienlijk strafblad, wilde gisteren helemaal niets verklaren. Dat hij de overval had gepleegd en met het vuurwapen, een gaspistool, had geschoten, ontkende hij niet. Eerder had hij bij de verhoren wel gezegd hoe verschrikkelijk hij lijdt onder de dood van 'Mo', die zijn vriend was.

Angst om dood te gaan
Een soortgelijke verklaring was er van de chauffeur van de bestelbus met brood, die uitdrukkelijk anoniem wil blijven. Hij liet een verklaring voorlezen waaruit bleek dat hij ervan uitging dood te gaan. 'Ik zag in een flits mijn vrouw, mijn vijf kinderen, mijn kleinkinderen en mijn moeder voorbijkomen.'

Hij werkt nog altijd op de bestelbus, maar slaapt niet in zonder de hulp van tabletten. 'Steeds weer zie ik het gezicht van die jongen die bij de overval is doodgegaan. Ik denk heel veel aan zijn familie, ik voel geen haat of wrok, alleen mededogen.'

Lage Strafeis
De raadsman van de familie Pak, mr. Bob Kaarls, vertelde direct na de zitting namens zijn cliënten de strafeis, twee en drie jaar aan de lage kant te vinden. 'Zij dachten echt dat hun laatste uur geslagen had. Ik ging zelf uit van minstens vier jaar cel, misschien wel vijf, zes of zeven.'

Het Openbaar Ministerie heeft intussen nog altijd niet beslist of er vervolging komt van de supermarktbaas en zijn zoon. Het onderzoek is nog altijd niet afgerond. Wel heeft het OM steeds gezegd dat de zaak 'kenmerken van een noodweersituatie' heeft.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... apot.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Wat zien we hier? Overvallers gaan meestal gekleed in zwarte kleding met capuchon. Hier zien we iemand helemaal in het wit.
Mannen in witte pakken komen nadat mannen in zwarte pakken iets crimineels hebben gedaan.
Deze opticien kreeg een ramkraak voor de kiezen, werd daar wakker van, pakte zijn pistool en ging schieten.
Opticien schiet inbreker neer in Ekeren
De ramkraak vond plaats omstreeks 03.30u op de Kapelsesteenweg in Ekeren. Een buurvrouw hoorde een luide knal en zag vervolgens iemand op de grond liggen. Ze verwittigde meteen de politie.
De eigenaar, die boven zijn zaak woont, schoot een van de verdachten neer. De man werd gewond overgebracht naar het ziekenhuis. De tweede verdachte kon ontkomen, zonder buit. Dat meldt het parket van Antwerpen.
http://www.gva.be/antwerpen/ekeren/schi ... loten.aspx
Ik kan het verhaal van de verdachten wel bedenken: omdat de chauffeur zijn bril niet op had, kon die niet goed zien en reed toen per ongeluk de winkel vol brillen binnen. Waarna een gek op ze begon te schieten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Heel veel mensen zijn op zaterdagmiddag thuis. Jeugdigen kunnen dan beter niet uit stelen gaan.
Doen ze dat toch, dan krijg je dit:
Buurtbewoners van de Thérèse Schwartzestraat in Almere hebben vanmiddag in samenwerking met de politie de achtervolging ingezet op drie jonge woninginbrekers. Dat resulteerde in de aanhouding. ''Dankzij een unieke samenwerking tussen burgers en politie'', liet een politiewoordvoerder weten.

De drie jongens van circa veertien jaar oud werden door de bewoner van het huis betrapt, toen die thuiskwam. Ze vluchtten weg, maar kregen naast de bewoner ook een aantal buurtbewoners achter zich aan. Een van hen belde ondertussen de politie. ''Er ontstond een achtervolging dwars door tuinen en steegjes en we kregen ze allemaal te pakken.''

De politie toonde zich zeer tevreden met de actie van de buurtbewoners. ''En ze waren nu ook blij met de politie'', voegde de woordvoerder toe.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _inbr.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door H.Numan »

De vriendjes van deze crimineeltjes zullen dit vrijwel zeker iet ongestraft laten passeren...
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Deuken in auto's. Dat hoef je niet te accepteren. Dan ga je verhaal halen. Zelfs om half vijf in de ochtend spring je uit je bed en ga je achter de daders aan.
Grote ravage in Eindhoven na botsing
In Eindhoven is vanochtend een grote ravage ontstaan toen een auto met twee mannen erin tien geparkeerde auto's ramde. Het ongeluk gebeurde rond half vijf. De chauffeur reed waarschijnlijk veel te hard.
De mannen hebben na de crash de auto achtergelaten en zijn op de vlucht geslagen. Omwonenden werden wakker van de knal en troffen buiten een ravage aan. Ze hebben de mannen aangehouden en overgedragen aan de politie, zo meldt Omroep Brabant.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... sing.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Jongeren rekenen inbrekers in

Bericht door Dhana »

Spoiler! :
Ariel schreef:Men heeft goed naar het nieuwe kabinet geluisterd. Ook deze overvaller zal voortaan zich twee keer bedenken voordat hij in deze snackbar gratis geld gaat innen . Ik vraag me af wat rechters met deze zaak gaan doen.

Frietboer gooit heet frituutvet over overvaller
woensdag 24 november 2010

De eigenaar van een snackkar in het Brabantse Vlijmen liet zich niet overvallen. Een gewapende man kwam de kar binnen om de zaak te overvallen, maar de snackkarhouder ging het gevecht aan en gooide frituurvet over de overvaller heen.

Dat meldt het Brabants Dagblad.

De poging tot een overval had zondagavond plaats.

Snackkarhouder Gerard Koks en de overvaller hebben volgens Koks zeker een kwartier gevochten waarbij de overvaller Koks verschillende keren met het pistool op het hoofd en de rug sloeg. Ondanks het dreigement van de overvaller; 'je geld of ik schiet je dood' werd er niet geschoten.

Frituurvet
Koks kon een einde aan het gevecht maken door een pannetje frituurvet van 180 graden Celsius over de overvaller heen te gooien. De man kreeg het vet in zijn gezicht en moet daarbij vrij ernstig gewond zijn geraakt. Koks raakte zelf lichtgewond.

De burgemeester van Zaltbommel, VVD’er Albert van den Bosch prees maandag de eigenaar van een Blokker-filiaal in zijn stad die een overvaller een karatetrap had verkocht. 'Sla ze maar verrot.' Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) staat achter de burgemeester en vindt dat slachtoffers zich moeten kunnen verdedigen.

Door Marlou Visser

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... valler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft die overvaller mazzel dat ie geen bezinepomp als doelwit gekozen heeft. Hij zal maar benzine overgoten zijn ipv frituurvet. Je moet er niet aan denken... één vonkje en hij was dood en gecremeerd geweest.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Rechtsliberaal
Berichten: 172
Lid geworden op: do sep 02, 2010 8:52 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Rechtsliberaal »

De UDF en de IRA in Noord-Ierland weten hoe ze met hun equivalent van kut-Marokkanen om moeten gaan: knee-capping, in de knieschijf schieten. Misschien kan de Hell's Angels die kut-Marokkanen nog wel een lesje leren
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Dhana »

Rechtsliberaal schreef:De UDF en de IRA in Noord-Ierland weten hoe ze met hun equivalent van kut-Marokkanen om moeten gaan: knee-capping, in de knieschijf schieten. Misschien kan de Hell's Angels die kut-Marokkanen nog wel een lesje leren

Daar heb je geen wapen voor nodig, hoor. Een gerichte trap daar met een geschoende voet doet ook wonderen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Rechtsliberaal
Berichten: 172
Lid geworden op: do sep 02, 2010 8:52 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Rechtsliberaal »

Dat klopt. Maar bij gebrek aan effectieve politie. . .
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door H.Numan »

Dhana schreef:
Rechtsliberaal schreef:De UDF en de IRA in Noord-Ierland weten hoe ze met hun equivalent van kut-Marokkanen om moeten gaan: knee-capping, in de knieschijf schieten. Misschien kan de Hell's Angels die kut-Marokkanen nog wel een lesje leren
Daar heb je geen wapen voor nodig, hoor. Een gerichte trap daar met een geschoende voet doet ook wonderen.
Men prefereerde geen wapens, maar doe het zelf gereedschap. Een zeer favoriete methode om verraders te bestraffen heette 'Black & Decker'. Men gebruikte een boormachine in plaats van een wapen. :question: barf:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

De twee overlevende berovers van de Spar winkel zijn veroordeeld.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... rkt_1.html
De 20-jarige Noureddine J. kreeg 3 jaar cel, de 23-jarige Nihad el G. kreeg 4 jaar. Volgens de rechtbank was El G. het brein achter de overval. De man, die over een uitgebreid strafblad beschikt, bedacht het plan en leverde bivakmutsen en een alarmpistool. Hij was de chauffeur en bleef op de uitkijk staan, terwijl J. en de andere overvaller de winkel in gingen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Week na week wordt Nederland leger en de overbijvenden passen zo lang op de winkel.
Zoals in Kerkdriel.
Woedende bewoners gaan inbrekers te lijf
Vier mannen, in de leeftijd van 18 tot 22 jaar, zijn gisteren op heterdaad betrapt tijdens het inbreken in een woning in Kerkdriel. De inbrekers zetten het op een lopen. Tijdens de vlucht werd een kind aangereden van acht. De buurtbewoners waren woedend.
Er ontstond 'chaos en een lynchmob' aldus Omroep Gelderland op haar website.

De politie moest de inbrekers beschermen voor de woedende menigte die de verdachten te lijf wilden gaan. Twee inbrekers zijn naar het ziekenhuis gebracht vanwege de verwondingen die ze eerder tijdens de achtervolging al hadden opgelopen. De toestand van het kind is onbekend.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... lijf.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

Overvallers supermarkt Scharendijke 'waren puppies die achterlijke spelletjes spelen'

De 44-jarige Pat Brondgeest, eigenaar van café Surf Inn, vatte maandagavond een van de drie overvallers van de Plus-supermarkt in Scharendijke in de kraag en droeg hem over aan de politie. De overvallers zijn 16, 16 en 14 jaar oud en komen uit de Westhoek. "Een treurig verhaal," vat Brondgeest de situatie samen. "Puppies die achterlijke spelletjes spelen." Brondgeest werd in het gangetje naast de super haast omvergelopen door de drie vluchtende overvallers.

"Ze hadden bivakmutsen op en waren gewapend. Daarom ging ik uit de weg. Maar toen ze voorbij waren, dacht ik: Nee, niet in ons dorp. Dat gaat niet gebeuren." Brondgeest en Bastian Mathijsen van duikcentrum De Kabbelaar kregen ieder een overvaller te pakken. De derde viel in handen van de politie. Brondgeest: "Ik draaide hem om en zag dat het nog een kind was. Ik zei: 'Als je wegloopt, sloop ik je. Ik zou dat dus maar niet doen.' 'Nee, meneer,' antwoordde hij. "Ze hebben totaal geen besef van wat ze anderen aandoen," besluit Brondgeest.

Eigenaar Michel Fennet van de supermarkt heeft daarom nog het meest te doen met zijn drie 16-jarige caissières, meiden uit de buurt. "Ze dachten echt dat ze doodgingen," vertelt Fennet. De politie heeft Slachtofferhulp voor ze ingeschakeld. Ze worden ook pas later deze week verhoord. Een van de meiden heeft een klap gehad, met een beurse bovenarm tot gevolg.

De drie jonge overvallers zijn er volgens Fennet vandoor gegaan met circa 400 euro. Ze zitten opgesloten in Torentijd. Dat er nog twee medeplichtigen waren in een vluchtauto, doet de politie af als gerucht. Brondgeest en Mathijssen krijgen vandaag een blijk van waardering van de politie.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/9060900 ... spelen.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou puppies? :? Ik heb een heel ander beeld van puppies. Deze jongens zijn eerder schoffies. Gewapende schoffies .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Week na week wordt Nederland leger en de overbijvenden passen zo lang op de winkel.
Zoals in Kerkdriel.
Woedende bewoners gaan inbrekers te lijf
Vier mannen, in de leeftijd van 18 tot 22 jaar, zijn gisteren op heterdaad betrapt tijdens het inbreken in een woning in Kerkdriel. De inbrekers zetten het op een lopen. Tijdens de vlucht werd een kind aangereden van acht. De buurtbewoners waren woedend.
Er ontstond 'chaos en een lynchmob' aldus Omroep Gelderland op haar website.

De politie moest de inbrekers beschermen voor de woedende menigte die de verdachten te lijf wilden gaan. Twee inbrekers zijn naar het ziekenhuis gebracht vanwege de verwondingen die ze eerder tijdens de achtervolging al hadden opgelopen. De toestand van het kind is onbekend.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... lijf.dhtml
Dit is een reactie onder een artikel over de achtervolging in Kerkdriel. Kranten kunnen alles zo lekker opblazen. Via reacties krijg je vaak een beter beeld. http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... m?pagenr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
06-07-2011 14:25
het wordt wel erg overdreven dit hoor, "een kind van 8 aangereden".. Dat kind zat samen met zijn moeder in een auto, nu lijkt het net of die auto vol op dat kindje is ingereden. Niet dus. Moeder en kind zijn er met lichte verwondingen van af gekomen.
Terecht dat de bewoners zelf het initiatief hebben genomen en er een klopjacht is geopend op de inbrekers.
De laatste inbreker hoorde ik nog klagen tegen de politie: "Hij heeft mij tig keer geslagen, sla hem dan ook in de boeien!".... Je hoort gewoon van andermans spullen af te blijven, klaar. Consequenties mag je daarvoor zelf dragen, maar dan niet zeuren als ze je betrappen en je een paar tikken krijgt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Weer zo'n gevalletje waarbij burgers een soort initiatief tonen dat de overheid afraad.
Er kan een moment komen dat voor crimineeltjes de pakkans door tot-geweld-bereide-burgers groter wordt dan die van de politie/justitie.
Of dat de tijd dat je als crimineeltje in het ziekenhuis verblijft aanmerkelijk langer is dan de tijd dat de politie je vast houdt (3 uur?).
Personeel overmeestert agressieve winkeldief op de Schrans Leeuwarden
Een getuige had gezien dat de man eerder die middag vanaf een kledingrek van een winkel en broek
Het winkelpersoneel werd gewaarschuwd en één van de medewerksters ging achter de man aan. Ze zag dat hij ook nog een watermeloen stal bij een groenteboer in de straat. De medewerkster van de gedupeerde winkel vroeg aan collega’s van een andere winkel om haar te helpen bij de achtervolging.

Eén van deze vrouwen leende een fiets van een omstander en achterhaalde zo de winkeldief. De man werd vervolgens meegenomen naar de winkel waar hij de diefstal had gepleegd. Daar werd hij vastgehouden door vier vrouwen.

De man raakte in paniek en probeerde te ontkomen. Hij gaf daarbij één van de medewerkers een harde duw en de vrouw kwam ten val. Het lukte de overige drie vrouwen om de man te overmeesteren. Hij werd de winkel binnen gebracht en alle deuren werden afgesloten in afwachting van de politie.

Toen de agenten arriveerden werd de 43-jarige man door de vrouwen overgedragen. Tegen de man werd aangifte gedaan van winkeldiefstal en mishandeling. De Leeuwarder werd voor nader onderzoek ingesloten.
http://www.halloleeuwarden.nl/nieuws/Le ... der_nieuws
Zonder twijfel zal de man aangifte doen van mishandeling en vrijheidsberoving door de 4 vrouwen. Zo gaat dat tegenwoordig.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Monique »

Nu maar hopen dat er niet veel übermenschen islamietjes zijn opgepakt want dat kost weer handenvol geld aan schadevergoeding.
Om van de aan te bieden excuses maar niet te spreken.

Er is ook een lichtpuntje: de thee-industrie beleeft gouden tijden.
Amorele atheistische nitwit
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Een burgemeester gaat een dief achterna. Met succes verrichtte hij een burger-arrestatie voor een heterdaadje.
Hoornse burgemeester geeft goede voorbeeld
Van Veldhuizen zat in zijn auto toen hij plotseling een man achter een groep jongens aan zag rennen. De man sprong bij de burgemeester in de auto, gaf aan dat de jongens kleding uit zijn winkel hadden gestolen en gezamenlijk zetten zij de achtervolging in. Het duo wist een van de wegvluchtende jongens klem te rijden en in de kraag te vatten. Het was een Duitse jongen die al snel kon worden overdragen aan een politieagent. De politie hield later ook vier van zijn kompanen aan.

Van Veldhuizen liet maandagavond weten geen moment te hebben getwijfeld over zijn optreden. „Dat gaat automatisch als je zoiets ziet gebeuren. De winkeleigenaar toonde met zijn achtervolging veel burgermoed en daar ging ik vanzelf in mee.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1025 ... html?p=2,2
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

Het moet niet gekker worden. Dieven en criminelen hebben geen recht meer op privacy. Belachelijk dat ook de huidige regering mee gaat met deze achterlijkheid.
Voortaan forse boetes voor schenden privacy dieven

maandag 1 augustus 2011

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gaat hard optreden tegen internetgebruikers die filmpjes van dieven online plaatsen. Voor schending van de privacy van criminelen gelden voortaan forse boetes.

Het ministerie van Justitie werkt nu aan een wet waar de bedragen van de boetes in worden vastgelegd.

Met de snel op elkaar volgende technologie- en internetontwikkelingen zijn filmpjes tegenwoordig makkelijk te vinden en online te plaatsen voor veel internetgebruikers. Volgens het Cbp zijn videobeelden van wetsovertreders slechts bestemd voor politie en justitie.

Dwangsommen
Particulieren en grote internetbedrijven (zoals Google en Facebook) moeten in de toekomst grote bedragen betalen voor het publiceren van privé-gegevens van criminelen.

Boetes voor eenmansbedrijven kunnen oplopen tot 25.000 euro en voor grote internetbedrijven zelfs tot in de miljoenen euro's.

Tot nu toe kan het Cbp slechts dreigen met dwangsommen, dat zijn voorwaardelijke boetes. Zo ontving directeur Reginus Knegt van verzorgingshuis Herfstzon vorige week een brief van het Cbp met het dringende verzoek een filmpje van het internet te halen, anders moest hij betalen.

Hellend vlak
Knegt had beelden op de videosite Youtube gezet van inbrekers die er met een kluis vandoor gingen. 'Eigenlijk begrijp ik het niet: de beelden zijn overduidelijk, je ziet ze nota bene met de kluis weglopen,' aldus de directeur.

Daar brengt hij later tegenin: 'Een ander zet beelden op internet van iemand van wie hij alleen maar vermoedt dat die zijn fiets gestolen heeft. Het is het gevaar van het hellend vlak.'

Trend
Het online plaatsen van videomateriaal lijkt een algemene trend van de afgelopen jaren waarbij ondernemers het speurwerk van de politie overnemen.

Organisaties als Vereniging Eigen Huis wijzen erop dat het publiceren van online beelden de veiligheid ten goede komt, daar waar de overheid niet snel genoeg ingrijpt.

'De maat is nu echt vol. Bijna 80.000 inbraken per jaar is ongelofelijk veel. Genoeg is genoeg. We moeten weer veilig kunnen wonen. Met het tonen van inbraakpogingen, geslaagd of niet, willen we inbrekers letterlijk te kijk zetten, ' zo laat de vereniging weten op de website.

Ook op de populaire nieuwssite Geenstijl.nl en de videosite Dumpert.nl worden vaak filmpjes van dieven geplaatst.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... dieven.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

CDA: inbreker wél op internet

DEN HAAG - Regeringspartij CDA ziet niets in het plan om mensen flink te beboeten als zij foto's en filmpjes van inbrekers of overvallers op internet zetten. „Het is de omgekeerde wereld dat de privacy van iemand die jouw huis binnendringt of die een diefstal pleegt in jouw winkel niet geschonden zou mogen worden”, aldus CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg maandag.

Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) vindt dat wel schending van de privacy. Het college vindt dat individuele burgers geen beelden van inbrekers op internet mogen zetten en dat die bevoegdheid alleen bij politie en justitie kan liggen.

Boetes

Als het ministerie van Justitie de bedragen heeft vastgelegd in een wet kan het Cbp waarschijnlijk vanaf dit najaar forse boetes uitdelen aan overtreders van de privacyregels. Die boetes kunnen oplopen tot 25.000 euro. Grote internetbedrijven, zoals Google, Microsoft en Facebook, moeten rekenen op boetes die in de miljoenen lopen als ze misbruik maken van privégegevens of de privacy in gevaar brengen.

Het CDA acht het wetsvoorstel van justitie echter „kansloos”. Volgens Van Toorenburg wordt juist de privacy geschonden van diegene die door de inbraak of overval wordt getroffen. Ze vraagt opheldering aan minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie).

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1028 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Ik zie de situatie al voor me: een inbreker staat op het internet gefilmd. De winkelier krijgt 25.000 euro boete (kan daar nog een rechter aan te pas komen, of mag de CPB dat zelf regelen en wie krijgt het geld?) voor het schenden van de privacy van een onbekend persoon.
Dan wordt de inbreker gepakt en verklaard dat zijn privacy niet geschonden is. Wat dan? Summa juris summa injuris.
Mag men niet meer uitmaken wat tot de eigen privacy behoort en wat niet?
Ik zag op het StaatsTV Journaal die baas van het CPB. In hart en nieren een Gutmensch. Je bent moreel laagstaand als je dat betwist.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Monique »

Het college vindt dat individuele burgers geen beelden van inbrekers op internet mogen zetten
Van ieder ander mag dus wel.
Alleen wanneer je iets strafbaars doet ben je beschermd..... :shock:

Wie snapt Nederland nog? [c045.gif]
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Ariel »

Teeven, wat te denken van subsidie op camera's?

dinsdag 2 augustus 2011

Een maximale boete van liefst 25.000 euro voor ondernemers die beelden van winkeldieven laten zien. Pardon, is dit een grap? Nee, vol trots meldt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat winkeliers die foto’s en filmpjes van inbrekers en dieven plaatsen een dergelijke straf wacht.

De privacy van de inbrekers en dieven is natuurlijk heilig, en zou met dergelijke beelden worden geschonden. Het CBP zou hiertoe samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie een wet voorbereiden.

Nek omdraaien
Als ik staatssecretaris Fred Teeven (VVD, Justitie) was, zou ik dit plan heel snel de nek omdraaien. Het gaat totaal in tegen de rode lijn die hij met zijn ministerie zegt te volgen: het beschermen van de belangen van slachtoffers en het uitbreiden van hun rechten.

Het is duidelijk dat niet de zoveelste doldrieste inbreker, doorgesnoven overvaller of ‘professionele’ dief het slachtoffer is, maar juist de hardwerkende ondernemer of nietsvermoedende burger, die weer eens wordt getroffen door een schandelijke schending van zijn rechten op eigendom en huis en haard.

Opsporing Verzocht
Opsporing gaat boven privacy, zoals het programma Opsporing Verzocht wekelijks illustreert, en je geeft als gauwdief je privacy zelf op door je ongevraagd en ongewenst in andermans zaken te begeven. Simpel toch?

Teeven zou er goed aan doen een website te faciliteren waarop deze filmpjes bij elkaar geplaatst kunnen worden, dat maakt de opsporingskans groter. Houddedief.nl, mede mogelijk gemaakt door ondernemers en het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Ook zou hij kunnen overwegen een subsidie op observatiecamera’s in te stellen. Daarvan maakt de overheid zelf immers regelmatig gebruik. Maar de beelden, bijvoorbeeld die in Opsporing Verzocht, zijn vaak van een bedroevend niveau.

Subsidie
Welnu, met een subsidie, mogelijk te betalen vanuit een subsidiekorting op het CBP, kan de kwaliteit van de beelden worden verbeterd, zodat de pakkans van criminelen wordt verhoogd. Ik neem aan dat het ministerie dat graag wil. Dit zou wel eens effectiever kunnen blijken dan extra geld naar de politie, want hun opsporingsresultaten zijn niet echt om over naar de Tweede Kamer te schrijven.

Over de beelden van Opsporing Verzocht heb ik het CBP overigens nog nooit gehoord. Dat riekt naar selectieve verontwaardiging, maar heeft er misschien mee te maken dat het CBP bang is haar subsidie te verspelen.

Fred, stel toch maar een boete voor, en dan gelijk een van een paar ton. Maar dan voor organisaties die worden gesubsidieerd met het geld van hardwerkende, goedwillende mensen – maar ondertussen onzinnige ideeën spuien die haaks staan op het belang van die hardwerkende, goedwillende mensen. Over goed geld naar kwaad geld gooien gesproken!

Paul Lieben

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Oh-oh ... ameras.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Weer zo'n geval waarbij de buurt een klopjacht inzet op een overvaller met een mes.
Opmerkelijk hier: er was een totaal onbekend PvdA kamerlid, Tjeerd van Dekken, die met de meute mee rende achter de dader aan. Hij was op werkbezoek in de buurt. Hier video verslag uit het Groningse:



Er wordt gesproken over "Een twintigjarige Stadjer" en over 'de twintiger' maar het kwartje valt in de video op 1:27 als de groenvoorzieningen-specialist zich simpel uitdrukt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Verschuiven de normen en waarden als de prioriteiten anders moeten worden? (wal keert schip)
Zoals met de rellen in Engeland?
In his statement David Cameron said he would not let "phoney concerns about human rights get in the way" of publishing images of those suspected of rioting and looting.

This is an early and clear message from the Prime Minister to any police force that may start using data protection and human rights laws as an excuse for not releasing pictures.

There has been an ongoing row on the issue with some forces even refusing to publish pictures of wanted men or escaped prisoners because they, often wrongly, believe to do so would breach their rights.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Zelfverdediging bij inbraak of overval.

Bericht door Mahalingam »

Hadden we kort geleden een PvdA politicus die achter een crimineel aan rende, heden hebben we een VVD gemeenteraadslid in Utrecht die boven op een bijna-dief is gaan zitten.
Gemeenteraadslid VVD gaat op dief zitten
Jesper Rijpma heeft zondagavond in de F.C. Dondersstraat geholpen een dief te pakken, door samen met twee buurtgenoten op de 16-jarige Utrechter te gaan zitten. Deze probeerde in de Zeeheldenbuurt een motor te stelen.

Met twee andere mannen hield het VVD-raadslid de jeugdige crimineel vast totdat de politie arriveerde en de knaap kon inrekenen. De 27-jarige Rijpma stond in de keuken van zijn huis aan de Alexander Numankade toen hij mannen “blijf staan” hoorde schreeuwen en bedacht zich geen moment.
De dader werd ingesloten en meegenomen voor verhoor.
http://www.duic.nl/nieuws/2616/gemeente ... ef-zitten/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie