Marokkanen in Helmond.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Getreiterde patatbakker opgepakt

HELMOND - Een Chinese patatbakker van het Helmondse cafetaria New Boemerang is opgepakt nadat hij een belager neerstak die het op zijn vrouw had gemund. Het echtpaar wordt al jarenlang getreiterd door een groep jongens van vermoedelijk Marokkaanse komaf.

Vorig jaar drukte de Helmondse burgemeester Jacobs zijn vrouw nog op het hart 'daadkrachtig' op te treden tegen opgeschoten jongeren rond haar frietzaak. Ze moest laten zien dat ze de baas was in haar zaak. Toen zijn vrouw met sneeuwballen werd bekogeld, riep de Chinees dat de jongeren moesten stoppen. Als reactie zou het stel zijn belaagd met een nieuw salvo. Toen de man vervolgens een van de jongeren vastgreep, zou een ander hem hebben geslagen en geschopt, waarop de horecaman toestak met een mes.

Behalve de Chinese ondernemer zijn ook de twee 20-jarige Helmonders aangehouden die bij de steekpartij betrokken waren. Daaronder het slachtoffer, dat lichtgewond raakte.

Treiterijen

Wat precies tot het steekincident in de 3e Haagstraat heeft geleid, is niet duidelijk. Wel dat het frietzaakechtpaar jarenlang is getreiterd door een groep jongens, volgens bewoners grotendeels van Marokkaanse komaf. De politie zegt dat nog vastgesteld moet worden of het laatste incident met de eerdere treiterijen te maken heeft. "Dat moet uit onderzoek blijken. Tot die tijd zeggen we er dus niets inhoudelijks over", aldus een politiewoordvoerder.

Angst

Burgemeester Jacobs van Helmond wil evenmin reageren op het nieuwste incident. Intussen heersen angst en woede in de straat. De steekpartij is volgens bewoners het zoveelste incident in een lange reeks van treiterijen. Jongeren hangen in groepen urenlang hinderlijk voor de eettent en drijven de uitbaters tot wanhoop. Het echtpaar zelf wil niet met journalisten praten, maar buurtbewoners zijn vaker getuige geweest van het getreiter. "Er werden dienbladen de zaak in gegooid, zulke dingen. Gewoon rotzooi trappen. Vorig jaar is het ook al eens bijna uit de hand gelopen. Toen zag je vaker politie en werd het iets rustiger. Maar ooit was het hier een rustige wijk waar je je deur open kon laten. Nu kijk je wel uit."

Uiteindelijk is zelfs met een gebiedsverbod voor de jongeren gedreigd, maar dat is nooit opgelegd. "En dus moest het wel tot dit leiden", zegt een buurtbewoonster. "Ik snap die mensen wel. Ze werken hard en worden steeds getreiterd. Maar als de buurt er iets van zegt, ben je zelf het volgende slachtoffer. Het is toch een soort terreur."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8600 ... binnenland" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze Chinees uit zijn dak is gegaan. Hij verdient geen straf, maar steun van het stadsbestuur.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door BFA »

Erg dat het zover is gekomen.
Die man verdient beter dan getreiterd te worden door een paar Marokkanen wiens leiband zoek is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ruth »

Als er ooit nog eens iets positiefs te melden valt over marokkanen val ik spontaan van mn stoel [c045.gif]
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Schepsel »

Ruth schreef:Als er ooit nog eens iets positiefs te melden valt over marokkanen val ik spontaan van mn stoel [c045.gif]
Eerlijk is eerlijk: Ik weet van één casus waar ze iets goeds deden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze Chinees uit zijn dak is gegaan. Hij verdient geen straf, maar steun van het stadsbestuur.
Misschien is dat nu (helaas) niet haalbaar, maar gelukkig lijkt het tij te keren wat betreft zelfverdediging e.d. Ik hoop maar dat hij hier ook van profiteert.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Zwartmeer »

Het echtpaar zelf wil niet met journalisten praten, maar buurtbewoners zijn vaker getuige geweest van het getreiter. "Er werden dienbladen de zaak in gegooid, zulke dingen.
Als de Nederlanders nou eens hetzelfde saamhorigheidsgevoel hadden als de Marokkanen dan durfde er niemand van hen dit soort terreur zelfs maar te overwegen. Zouden ze nog mensen lastig vallen in een trein als de hele trein zich dan tegen hen keert?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Zwartmeer schreef:Als de Nederlanders nou eens hetzelfde saamhorigheidsgevoel hadden als de Marokkanen dan durfde er niemand van hen dit soort terreur zelfs maar te overwegen. Zouden ze nog mensen lastig vallen in een trein als de hele trein zich dan tegen hen keert?
Dat vraag ik me nou ook vaak af Zwartmeer. Het blijkt dat wij Nederlanders en laf volkje zijn. Je mag als slachtoffer dankbaar zijn als er één persoon je te hulp schiet als je lastig gevallen wordt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef: Dat vraag ik me nou ook vaak af Zwartmeer. Het blijkt dat wij Nederlanders en laf volkje zijn. Je mag als slachtoffer dankbaar zijn als er één persoon je te hulp schiet als je lastig gevallen wordt.
Ik dwaal even af. Wij zijn nog minder dan varkens of zwijnen. Dezen komen namelijk voor elkaar op als ze aangevallen worden. Menig leeuw of luipaard heeft zich in hen vergist en het met het leven bekocht. Normaal blijven de ‘nabestaanden’ van hun prooidieren op een afstandje kijken hoe hun kuddegenoot wordt afgeslacht. Zwijnen doen dat niet dus. Ik zie er een hogere vorm van intelligentie in. Als er iets van een Nederlandse EDL opgericht moet worden mag er van mij iets met PIG in de naam!

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door mercator »

Ruth schreef:Als er ooit nog eens iets positiefs te melden valt over marokkanen val ik spontaan van mn stoel [c045.gif]
:D ! Ja t lijkt wel alsof alle ongein die er gebeurt Marokkaan-gerelateerd is.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door H.Numan »

Welnee. Het is doodsimpel de grootste bevolkingsgroep met het laagste niveau. Daarom vallen ze op.
Als er meer Somaliërs waren, was het nog veel erger. Ghanezen zijn bepaald geen lieverdjes, en Nigerianen ook niet.
Maar [gelukkig] zijn er niet zo veel zoveel Ghanezen, Nigerianen of Somaliërs.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Mahalingam »

De burgemeester van Helmond wordt weer beveiligd. Het ziet er naar uit dat die nu overstag zal gaan voor de bedreigingen. Dat wordt natuurlijk anders gebracht.
Criminelen die tegen de coffeeshop zijn krijgen hun zin. De vergunning wordt ingetrokken.
Een kleine middenstander is de broodwinning ontnomen door criminelen in samenwerking met de regenten.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... luiten.htm
Drugsoorlog: Helmond gaat coffeeshop definitief sluiten
De gemeente Helmond is van plan coffeeshop Carpe Diem definitief te sluiten. Aan de eigenaar is een vooraankondiging gestuurd van het voornemen om de eerder verleende vergunning in te trekken, staat in een verklaring die de gemeente dinsdag heeft opgesteld.
En hoe is het gedraaid?
Coffeeshop Carpe Diem in Helmond dreigt na een screeningsonderzoek haar vergunning te verliezen. In dit zo geheten Bibob-onderzoek staat dat eigenaar John Vosmeer zakelijke banden zou hebben met een hennepleverancier.
Een coffeeshop met alleen zakelijke kontakten met klanten is gauw leeggekocht. Kan iemand me uitleggen hoe je zonder zakelijke banden hennep toegeleverd kan krijgen?
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/212412-ju ... lmond.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Amazigh »

Mahalingam schreef:De burgemeester van Helmond wordt weer beveiligd. Het ziet er naar uit dat die nu overstag zal gaan voor de bedreigingen. Dat wordt natuurlijk anders gebracht.
Criminelen die tegen de coffeeshop zijn krijgen hun zin. De vergunning wordt ingetrokken.
Een kleine middenstander is de broodwinning ontnomen door criminelen in samenwerking met de regenten.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... luiten.htm
Drugsoorlog: Helmond gaat coffeeshop definitief sluiten
De gemeente Helmond is van plan coffeeshop Carpe Diem definitief te sluiten. Aan de eigenaar is een vooraankondiging gestuurd van het voornemen om de eerder verleende vergunning in te trekken, staat in een verklaring die de gemeente dinsdag heeft opgesteld.
En hoe is het gedraaid?
Coffeeshop Carpe Diem in Helmond dreigt na een screeningsonderzoek haar vergunning te verliezen. In dit zo geheten Bibob-onderzoek staat dat eigenaar John Vosmeer zakelijke banden zou hebben met een hennepleverancier.
Een coffeeshop met alleen zakelijke kontakten met klanten is gauw leeggekocht. Kan iemand me uitleggen hoe je zonder zakelijke banden hennep toegeleverd kan krijgen?
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/212412-ju ... lmond.html
Een coffeeshop mag het inkopen maar het moet sneaky gebeuren. Alles moet gewoon geheim blijven anders kun je opgepakt worden.
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

:shock: Ik heb met open mond dit artikel zitten lezen. Ik kan het bijna niet geloven dat deze Marokkaanse klootzakjes de baas in Helmnd zijn, en dat hun daden en gedrag ook nog eens goed gepraat worden door politie en welzijn werkers.
Brug naar jonge raddraaiers.

Helmond zet ex-gedetineerden in tegen haar probleemjongeren, die voor een belangrijk deel van Marokkaanse komaf zijn. CDA-burgemeester Jacobs wil dat burgers zelf ook doortastender optreden. ‘Ik kan geen politiemacht oproepen om een cafetaria te exploiteren.’.

‘Ik heb 4 jaar lang een verschrikkelijk leven gehad’, zegt Riet van Doorn (65). ‘Uiteindelijk ben ik na 35 jaar maar uit Helmond-West vertrokken.’ De onophoudelijke treiterijen en intimidaties van overwegend Marokkaanse jongens werden haar te veel. ‘De hele nacht zuipen en blowen voor mijn deur. Voetballen tegen de garagepoort. En als ik er wat van zei, dan was ik een “hoer” of een “del”. Uiteindelijk leefde ik ’s nachts, wakker gehouden door die jongens, en probeerde ik overdag wat op de bank te slapen’, vertelt de oer-Helmondse. ‘Eieren tegen de ramen, de rolluiken werden vernield met vuurwerk, alles was zwart en verschroeid. Mijn schoondochter werd ook uitgescholden voor “hoer”. “Ma, we komen niet meer hoor’’, zei mijn zoon. ‘‘Zoek maar een ander huis”.’

En de politie? ‘Ha..!’, schampert Van Doorn. ‘Ik ben samen met de buurvrouw wel hónderd keer naar het politiebureau geweest. Ik heb er een map vol van. Ze zeiden: ‘‘Bel ons als er weer overlast is.’’ Maar die jongens zijn ook niet gek. Als de politie verschijnt, zijn ze als een haasje weg. Het enige wat echt helpt, is die jongens op een schip zetten en de klep open laten staan’, zegt ze bitter.

Schoondochter Liesbeth: ‘De overlast was echt heel, héél erg. Ze halen het bloed onder je nagels vandaan. En de politie erkent de problemen niet. Ze vonden het vooral vervelend dat mijn moeder wéér belde. Zij heeft zich echt laten wegpesten.’

Van Doorns voormalige buurvrouw is kortgeleden ook verhuisd. ‘Omdat het huis wordt gesloopt, ik laat me niet wegjagen door die jongens.’ Over de overlast wil ze weinig kwijt. ‘Ik zeg er maar niks meer over, het is mijn probleem niet meer. Maar het geëtter is al 7 jaar bezig en we zijn he-le-maal niks opgeschoten’. Inderdaad, haar ruit is ook ooit ingegooid. ‘Maar ja, er zat geen briefje van de dader bij, hè?’

Als antwoord op dit soort overlast bedacht Helmond begin 2009 het project Shouf Kedemk (Kijk vooruit), waarbij twee ex-gedetineerden worden ingezet als straatcoaches. Zelf afkomstig uit de straatcultuur worden ze geacht een brug te slaan naar de ergste raddraaiers, van wie ruwweg de helft van Marokkaanse komaf is (zie onderstaand kader ‘Helmond-West’).

Wonderboys

Het mogen dan de wonderboys zijn van de Helmondse Marokkanen-aanpak, interviews mogen de Marokkaan Redouan (27) en de Indo Humphrey (29) niet geven. ‘Het zijn ruwe diamanten, en dat willen we zo lang mogelijk zo houden’, zegt Karin Nas van Bijzondere Jeugdzorg Brabant. ‘Beide heren moeten zo weinig mogelijk gepokt en gemazeld worden door gladde, nette taal. Het zijn onze verbindingsofficieren tussen de burgerlijke cultuur en die van de straat. Ze moeten het spel goed spelen. Anders raakt de doelgroep het vertrouwen kwijt en kunnen we weer opnieuw beginnen.’

Voor het overige wil Helmond graag vertellen over Shouf Kedemk, dat volgens de Brabantse gemeente ‘redelijk succesvol’ is. Het aantal overlastmeldingen in Helmond-West is gedaald, al steeg het weer toen Redouan en Humphrey hun werkterrein begin 2010 deels naar het centrum verlegden.

‘De professionals in de wijk melden dat de aanwezigheid van de straatcoaches effect heeft’, vertelt Karin Nas. ‘Op de uren dat ze in de wijk zijn en bij de groep staan, is de overlast een stuk minder. En een bijeffect is dat de verbinding wordt gelegd tussen die jongens en de burgerlijke cultuur. Sommigen van hen beginnen alsnog aan een opleiding of gaan werken. Ik zeg niet dat het allemaal hemelbrave burgers zullen worden, maar er worden wel stappen gezet. Het gaat er ook om de welwillenden los te weken uit die groep, de negatieve groepsdruk te doorbreken. Sommige van die jongens zijn nu eenmaal onverbeterlijk.’

Genaaid

Shouf Kedemk draait om de gedachte dat ‘normale’, vaak autochtone straathoekwerkers niet doordringen tot de harde kern. ‘Die jongeren wantrouwen iedereen die vanuit de reguliere instellingen komt. Een uniform levert al spanning op, een agent is een verrader. Onze straathoekwerkers zijn ervaringsdeskundigen, ze weten waar de teleurstelling en de woede van die jongens in zit. Ze kennen uit hun eigen verleden het gevoel dat ze genaaid worden’, vertelt Nas.

Jacqueline Vriens, beleidsmedemerker: ‘Die kinderen krijgen vanaf hun geboorte het stempel dat ze geen witte Helmonder zijn. Ik zie het zelf in de bus: zo’n jongen moet zijn buskaart drie keer omdraaien, en een blond meisje op hoge hakjes mag zo doorlopen. Als je altijd zo’n stempel krijgt, ga je je op den duur ook zo gedragen. En als je dan “boe” roept tegen een vrouw met een rollator en je ziet dat ze schrikt, dan doe je dat daarna nóg eens.’

De verbindingsofficieren Redouan en Humphrey leggen contact met de overlastgevende jongeren, proberen hen naar werk of opleiding te krijgen, hun schulden te saneren en hen aan activiteiten te laten deelnemen, zoals fitness.

‘Heel pragmatisch: daarna zijn ze moe en gaan ze naar bed. De wijk is dan weer rustig’, aldus Nas. Dat jongens die volgens haar ‘allemaal met een Blackberry lopen’ subsidie krijgen voor hun sportschool, valt goed te verdedigen, vindt ze. ‘Je krijgt binding, je kunt ze aanspreken. Iets aanbieden kost geld, dat is inherent aan sociaal-cultureel werk’, aldus Nas.

Shouf Kedemk kost de gemeente 3 ton per jaar, het project is pas geleden met 2 jaar verlengd. En de concrete resultaten? ‘Je weet niet hoe het zou zijn als je dit geld niet had ingezet’, zegt Nas. ‘Maar de overlast is minder als Redouan en Humphrey in de wijk zijn. En de doelgroep vindt steun in het project, voor hen is het al heel fijn als een volwassene eens zegt: ik ben geïnteresseerd in jou, ik maak me zorgen om jou.’

Vriens: ‘We hebben honderd jongeren beter in de maatschappij gezet, die zitten nu niet in de stront. Als je over 2 jaar stopt, is het probleem niet opgelost. Je zult dit altijd moeten blijven doen. Maar ik zou het geen dweilen met de kraan open willen noemen.’

Echt respect

Op het sjofele kantoortje van het Jongeren Inloop Punt neemt Linder Baladien plaats aan tafel. Hij is de werkbegeleider van Shouf Kedemk. Hij kent de straatcoaches Redouan en Humphrey nog uit de tijd dat ze meeliepen in het Helmondse project Allochtone Jongeren in Detentie (AJID), een vrijwillig gemeentelijk reclasseringstraject.

‘Die jongens op straat hebben echt respect voor Humphrey en Redouan. Die kunnen namelijk tegen hen zeggen: ik heb 4 jaar gebrand in de cel. Ze hebben gezeten voor straatroof, ripdeals, geweld, dealen. Maar daarna hebben ze hun leven in de goede richting om weten te buigen. Dat levert dubbel respect op. Mensen met een theoretische hbo-achtergrond begrijpen niet echt in welke situaties die jongens op straat zitten.’

Shouf Kedemk bestaat ‘heus niet alleen uit leuke activiteiten’, verzekert Baladien. ‘We zijn bijvoorbeeld gaan wadlopen. Kwamen sommigen met peperdure Botticelli-schoenen aanzetten! Maar ze leerden daar wel dat ze elkaar moeten helpen en luisteren. Ze vonden het geweldig. En het is goedkoper dan naar een pretpark waar ze niks opsteken.’ Het project loont, vindt Baladien. ‘Er is meer respect, ook naar de buurt. De jongens durven elkaar nu ook te corrigeren, en de overlast neemt af.’

‘Mwah…’, zegt buurtbewoonster Tiny van Lierop, ‘Daar merk ik anders weinig van. Die jongens dealen, schelden en dreigen nog altijd. Ik kan beter mijn mond houden, voor je het weet heb ik een steen door mijn ruit. Een vriendin van mijn dochter is ook al in elkaar geslagen door die jongens.’ Ze kauwt op de sigaret in haar tandeloze mondhoek. Dan ziet ze buurtbrigadier Rob Matthijsse langsfietsen. ‘Hé, kom eens! Jij greep toen ook niet in toen dat meisje klappen kreeg!’, gooit ze hem voor de voeten. Matthijsse lacht ongemakkelijk. ‘Nou, dat zat iets anders in elkaar.’

Hij is lovend over Shouf Kedemk, wil hij wel kwijt. ‘Iedereen beet op die jongens de tanden stuk. Ze hadden het hier in feite voor het zeggen. Nu zijn ze in ieder geval benaderbaar’, zo schetst hij de winst van het project. Niet dat zijn eigen contact met die jongens is verbeterd. ‘Ik blijf toch de vijand, hè, dat blijft altijd kat en muis.’ En er heerst angst in de wijk, weet hij. ‘Die jongens hebben zich heel lang erg intimiderend gedragen, nu zijn de bewoners al benauwd als ze hen alleen maar zien staan.’

Tranen

Daar weet Xiaojuan Xu alles van. De 26-jarige Chinese is eigenaar van cafetaria New Boemerang en verkeert in het oog van de orkaan. Overlast van Marokkaanse jongeren? Daar wil ze wel wat over vertellen, knikt ze. Haar ogen schieten vol tranen. ‘We hebben er al 2 jaar last van. Ze staan hier met tien man of meer voor de deur jointjes te roken, voetballen, klanten lastig te vallen. Als ik er wat van zeg, zeggen ze: “Ik maak je dood”. De politie hebben we al tientallen keren gebeld, maar het helpt niet. Die jongens gaan even weg, maar komen even later toch weer terug.’

Op dagen dat ze de politie belde, of in discussie ging met de jongens, gingen ‘s nachts de ruiten van haar cafetaria aan diggelen. Of werd haar auto bekrast. Of werd ze bedreigd. Of mishandeld. Op 26 december 2009 werd de tengere Chinese door meerdere jongens tegelijk in elkaar geschopt. Ze laat de foto’s zien: haar hele been zag paars van de bloeduitstortingen. Ook heeft ze foto’s van stoeptegels in de vitrine van haar eethuisje. Een keer of vijf, zes zijn de ramen nu ingegooid, ze is de tel kwijt, vertelt ze.

‘We hebben inmiddels zelf camera’s opgehangen, en ik heb al wel tien, twintig keer aangifte gedaan van alle incidenten, maar er gebeurt niks mee. Er is nog geen enkele zaak afgesloten. De politie zegt wel steeds: bellen, bellen, bellen, maar ik heb er geen zin meer in.’ Neem het haar eens kwalijk. Ruim een jaar geleden, januari 2010, wendde Xu zich tot burgemeester Fons Jacobs (CDA), die zelf eind 2010 moest onderduiken vanwege bedreigingen. De burgemeester schreef haar dat ze zelf ook ‘doortastend’ moest optreden: ‘Op basis van de mij verstrekte informatie denk ik dat het vervelende gedrag van de groep jongeren ook veroorzaakt wordt door het feit dat u weinig ervaring heeft met het uitbaten van een dergelijke zaak. De betreffende jongeren hebben uw kwetsbaarheid op dit punt ontdekt en maken er kennelijk een sport van u te treiteren. Dat kan niet. U zult er toch voor moeten zorgen dat de jongeren weten dat u de baas bent in het cafetaria. We kunnen niet 24 uur per dag een politieambtenaar bij u in uw zaak de orde laten handhaven’, aldus de brief van de Helmondse burgervader.

Kortom: ‘Ook van u wordt verwacht dat u van uw kant forser ingaat tegen deze groep’. Op 27 januari 2010 legt Jacobs haar dat in een gesprek nog eens uit. Enkele jongens uit de overlastgevende groep kregen die dag in een gesprek op het gemeentehuis een ‘laatste waarschuwing’. Voor een ‘erg zware maatregel’ als een gebiedsverbod vond de burgemeester de tijd nog niet rijp.

Vechtpartij

Met kerst 2010 ging het echt mis. ‘Er lag sneeuw, die jongens bléven maar ijsballen tegen de ramen gooien’, blikt Xu terug op die zwarte dag. Uiteindelijk werd het haar man te veel. Hij stormde naar buiten, er ontstond een vechtpartij, waarin de cafetariahouder een van de jongens met een mes in het bovenbeen stak. Hij werd gearresteerd en zit nog steeds vast, vertelt Xu.

‘Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik slaap niet meer, ik neem medicijnen, Slachtofferhulp en maatschappelijk werk bellen me elke dag. Ook Shouf Kedemk is de oplossing niet, die man van dat project staat hier bij die jongens op de stoep maar hij stuurt ze niet weg. Als ik de kans heb, verkoop ik de zaak’, zegt ze mismoedig. De politie Brabant-Zuidoost bevestigt Xu’s verhaal. Sinds 23 maart 2009 zijn er van haar adres 21 meldingen binnengekomen, waarvan achttien aan giftes wegens ‘overlast, diefstal, vernielingen, noem maar op’, zegt politiewoordvoerder Jordi Cebrian.

Burgemeester Jacobs vindt ook achteraf nog steeds dat cafetariahoudster Xu zelf medeverantwoordelijk is voor de problemen. ‘De zaak is nog onder de rechter, ik kan er niet inhoudelijk op ingaan. Maar het is toch gek, we hebben meerdere friettenten in Helmond en daar doen deze problemen zich niet voor’, stelt hij via de telefoon. ‘Het is een wisselwerking: spanning loopt alleen op als die van twee kanten komt. Andere horecazaken nemen zelf verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld beveiligingsmensen aan de deur te zetten. Ik kán geen politiemacht oproepen om een cafetaria te exploiteren.’

Niet alleen Xu, maar ook haar voorgangster Xiaohong Chen had problemen met de jongeren voor haar deur. Het was zelfs de reden dat ze begin 2009 vertrok, vertelt ze. ‘Het was elke dag oorlog, ik werd er gék van. Het is geen werken zo, een normaal leven is daar niet mogelijk. Het is echt heel, héél erg. Het begint al met kinderen van 5, 6 jaar oud… Klanten durfden niet meer naar binnen te komen, en als ze iets zeiden werd hun portemonnee of telefoon gerold. Er zijn dagen geweest dat ik wel vijf keer de politie heb gebeld en ik heb meermaals aangifte gedaan’, zegt Chen.

‘Bij mijn zus zijn twee keer de ramen ingegooid, bij mijn schoonzus ook nadat ze de politie een foto van die jongens had gegeven. Ze is in elkaar geschopt toen ze een bal had afgepakt, zelf ben ik bij die vechtpartij ook gewond geraakt. Dat moet eind 2008 zijn geweest. Van de politie hoefden we geen hulp te verwachten. Ze kunnen eigenlijk ook niks, het moet worden opgelost via de ouders van die jongens, maar ja, ik weet niet waar ze allemaal wonen.’

Politiewoordvoerder Cebrian: ‘We stoppen heel veel energie in deze problemen, de buurtregisseur fietst inmiddels wekelijks langs om even bij te praten. Maar het blijft lastig. De overlast is er niet doorlopend, en als we ter plaatse komen valt er vaak niets meer te constateren.’

Heel tevreden

De snackbar-kwestie en Shouf Kedemk hebben ‘niets met elkaar te maken’, reageert burgemeester Jacobs. ‘De groep van het incident in december is een andere groep dan die we in het verleden in beeld hadden. En tegen de vier jongens met wie ik vorig jaar een gesprek heb gehad, is sindsdien geen enkele aangifte meer binnengekomen.’

Shouf Kedemk noemt hij ‘een succes’. ‘Al zouden we hier maar één Marokkaanse jongere mee op het rechte pad houden, dan was ik al tevreden. Het zijn er echter veel meer, dus ik ben héél tevreden. Als overheid moet je mensen een tweede en zelfs een derde kans geven en soms moet je dan inderdaad fors investeren in één individu.’ Op het pleintje voor cafetaria New Boemerang laat een man zijn pitbull uit. Of hij last heeft van die probleemjongens? ‘Nee, niet echt. Maar ik hou me ook gewoon gedeisd, dan doen ze niks. Ach, het is onkruid. Maar je went er aan hè?’

Helmond-West

Helmond telt 89 duizend inwoners, waarvan 2.536 Marokkaanse Nederlanders zijn van 12 jaar of ouder. Helmond-West telt 4.589 inwoners; 67 procent is autochtoon, 7 procent heeft een Marokkaanse achtergrond. De overlastgevende groep jongeren in Helmond-West bestaat uit 36 personen: zestien daarvan hebben een Marokkaanse achtergrond, zeven ‘Joegoslavisch’ (Bosnië, Servië, Kosovo), vijf Nederlands, vier Turks, vier overig. Driekwart is jonger dan 20 jaar; de jongste is 14, de oudste 23. De groep is volgens de gemeente niet ‘crimineel’ maar ‘delinquent’: de leden vertonen ‘hinderlijk en overlastgevend gedrag dat niet direct strafbaar is, zoals luidruchtig aanwezig zijn en voorbijgangers intimideren’. Het hoogste aantal meldingen van overlast in Helmond-West was in het tweede kwartaal van 2009: 28. De laagste score, drie meldingen, werd bereikt in het vierde kwartaal van 2010, de laatst gemeten periode.


http://www.binnenlandsbestuur.nl/vakgeb ... 3215.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ruth »

De laagste score, drie meldingen, werd bereikt in het vierde kwartaal van 2010, de laatst gemeten periode.
Laat me raden, de bewoners van Helmond zijn het zo beu dat ze de moeite niet meer nemen om aangifte te doen van de zoveelste vernieling, belediging, bedreiging of matpartij.
En het achterlijke bestuur van Helmond denkt dat hun aanpak echt werkt, hoe stom kun je zijn.

Er is maar een oplossing: alle raddraaiers oppakken en de grens over schoppen, inclusief familie. Is dat niet mogelijk, 10 jaar werkkamp en familie verplicht verhuizen naar een of ander boerengat waar ze hun bek niet open durven doen omdat ze daar zo'n beetje de enige allochtoon zijn en geen uitkering meer...

Ik weet nog wel wat betere oplossingen maar die mag je niet in het openbaar uiten :evil:
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door stropke »

Ruth schreef:
De laagste score, drie meldingen, werd bereikt in het vierde kwartaal van 2010, de laatst gemeten periode.
Laat me raden, de bewoners van Helmond zijn het zo beu dat ze de moeite niet meer nemen om aangifte te doen van de zoveelste vernieling, belediging, bedreiging of matpartij.
En het achterlijke bestuur van Helmond denkt dat hun aanpak echt werkt, hoe stom kun je zijn.

Er is maar een oplossing: alle raddraaiers oppakken en de grens over schoppen, inclusief familie. Is dat niet mogelijk, 10 jaar werkkamp en familie verplicht verhuizen naar een of ander boerengat waar ze hun bek niet open durven doen omdat ze daar zo'n beetje de enige allochtoon zijn en geen uitkering meer...

Ik weet nog wel wat betere oplossingen maar die mag je niet in het openbaar uiten :evil:
Ze hadden da geld beter gebruikt voor dat tuig uit de Rif een enkele reis zandbak te betalen. :mad:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door stropke »

We kunnen ze miss beter naar Afganistan sturen. Daar schijnt een plaats te zijn die "Helmand" heet.
Scheelt 1 letter.. :knorrie: :laugh1:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Mahalingam »

Bridge over the river Helmand bestaat ook.
De rivier is in de lente als de dooi en de regen komt zo'n 9 km breed en 5 meter diep. De rest van het jaar kan je er doorheen waden. Het water verdwijnt in de woestijn.
Hier is de brug nog in aanbouw (1958) . (grote afbeelding)
http://qalabist.com/wp-content/uploads/ ... e-pink.jpg

De rivier lijkt niet breed maar die oprit/dijk is 4 km. lang aan beide zijden en en zit vol met meer dan manshoge golfplaten buizen om het water door te laten.
http://qalabist.com/?cat=11&paged=2
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Eliabe »

Buurt duldt overlast Marokkaanse hangjongeren niet langer.

HELMOND - Buurtbewoners in de Helmondse wijk Binnenstad-oost overwegen het heft in eigen handen te nemen als de overlast van Marokkaanse hangjongeren niet wordt teruggedrongen.

Zij voelen zich door de jongeren bedreigd en geïntimideerd en hebben in veel gevallen het gevoel dat de politie daartegen niet adequaat optreedt. Dat blijkt uit gesprekken met buurtbewoners.

De overlast doet zich voornamelijk voor in de Heistraat, het To Hölscherplein, het Zonnehofplein en de Willem Beringsstraat.

Vanwege bedreigingen van enkele jongeren vluchtte een buurtbewoner tijdelijk naar een andere stad. Met de vuurwerkbom die onlangs de deur van een woning aan de A. M. Frenkenstraat ernstig beschadigde, was voor veel bewoners de grens bereikt. Naar aanleiding van die bom hebben wethouder Margreet de Leeuw van Jeugd en Jongeren en de betrokken instanties overleg gevoerd met bewoners.

Eén van de resultaten van dat gesprek is de tijdelijke invoering van cameratoezicht op het To Hölscherplein en het Zonnehofplein. De gemeente verwacht dat die half juli worden opgehangen. Later worden ook nog drie permanente camera's in de Heistraat opgehangen.
http://www.ed.nl/regio/helmondstad/9027 ... langer.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Eliabe schreef: Buurtbewoners in de Helmondse wijk Binnenstad-oost overwegen het heft in eigen handen te nemen als de overlast van Marokkaanse hangjongeren niet wordt teruggedrongen.
Nou, gelijk hebben ze, en het mag van Verhagen, want die zei net dat mensen weer meer betrokken moeten worden in hun eigen wijk.
Dus...Mep er maar in bewoners in Helmond. Honkbalknuppels bij de deur en beuk maar op de harde koppen van de overlast gevende Marokkaanse hangjongeren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Mahalingam »

Ik hoor altijd dat in de Marokkaanse kultuur de opvoeding van jongens voor het grootste gedeelte op straat gebeurt.
Nu gaan dus inboorlingen ook deze Marokkaanse gewoonte volgen. Met een kleine aanpassing aan onze situatie: een toegewijde groep de het werk uit handen neemt van buurtbewoners die het niet in zich hebben om zo opvoedkundig te werken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Ik lees net in de Elsevier dat de CDA wethouder Margreet de Leeuw ook begrip toont voor de jongeren: 'De jongeren balen ervan dat ze van alles de schuld krijgen. Willen best ergens anders gaan hangen, maar dan moeten buurtbewoners dat ‘gewoon vragen'
Ik ben wel van mening dat men dat dan respectvol moet vragen, want we willen geen tere moslim zieltjes kwetsen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Mahalingam »

Wie met wie in gevecht waren en waarom, het wordt niet verteld.
Negen aanhoudingen in onrustig Helmond zo 10 jul 2011
In het centrum van Helmond heeft de politie in de nacht van zaterdag op zondag negen aanhoudingen verricht. Op een paar plekken was het uitgaanspubliek met elkaar op de vuist gegaan.
De politie greep in nadat ze de oproerkraaiers gesommeerd had zich rustig te gedragen en weg te gaan. Een aantal jongeren gooide met allerlei voorwerpen naar de politie. Diverse mensen, onder wie een agent, liepen bijtwonden van een politiehond op.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1017 ... tml?p=28,1
Politiehonden worden snel (want effectief) ingezet tegen een bepaald soort jongeren als die oproer kraaien .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Marokkanen in Helmond. Allah-tuig zit overal.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef: Ik kan me heel goed voorstellen dat deze Chinees uit zijn dak is gegaan. Hij verdient geen straf, maar steun van het stadsbestuur.
Hij verdient wel degelijk straf omdat hij op de stoel van de rechter ging zitten. Zijn advocaat HvdM zou natuurlijk voor zijn verdediging kunnen aanvoeren dat een slome rechter - zoals de meeste zijn - nooit iemand een straf van een messteek zal opleggen. Dus is de Chinees ook niet op de stoel van de rechter gaan zitten. Als advocaat zou ik daarom op grond van de rede vrijspraak eisen. whistling:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Ik dacht dat de rust terug gekeerd is in Helmond. Blijkbaar toch niet.
Kut-Hollander roepen pik ik niet'

Door: Arnold Karskens


In het Brabantse Helmond willen bewoners een knokploeg tegen de terreur van Marokkaanse jongeren. ‘Ik laat me niet wegjagen.’

Aanbellen herinnert aan bezoeken in Syrië of Birma. De vrouw die opent fluistert samenzweerderig: ‘Kom binnen. Anders zien ze dat ik met je praat.’ Alleen, dit is Helmond, een Brabantse stad ten oosten van Eindhoven. Hier loeren geen agenten van een meedogenloze geheime dienst. De angst begon toen de moeder met haar dochter van 10 jaar langs een groep van 40 mannen liep. ‘Ze riepen: ‘Meisje, meisje wil je 50 euro verdienen? Moet je me even likken.’ Toen ze er wat van zei, kwam een jongen voor de ramen staan en liet zijn broek zakken. ‘Als je dan de politie belt, gaan ze je pesten. Belletje trekken. Tegen je deur aan plassen. Ze roepen ‘kankerhoer’ tegen je.’

Haar man met een baby op de arm: ‘Als we iets terugzeggen, hebben wij geen respect voor hen.’

Seksuele intimidatie

‘Wijk in aanbouw’ meldt een geel bord aan de wijkgrens van Binnenstad Oost. Langs de Heistraat staat een mix van nieuwe huizen en oude winkelpanden. Zand op het trottoir verraadt recente verbouwingen, dus niks geen sloppenbuurt. Toch willen bewoners een knokploeg formeren. Een 37-jarige man, ‘alsjeblieft geen naam’ dreigde ermee in het Eindhovens Dagblad. Aanleiding vormde de maandenlange seksuele intimidatie van zijn dochter van 9 door jongens. ‘En in mei moest zijn zoontje van 3 in de bosjes zijn broek naar beneden doen.’ Uit kwaadheid zou hij hebben geroepen dat hij de volgende keer zijn broer en schoonzus erbij zou halen. ‘Het is wat uit zijn verband gerukt. Maar als het nog een maal gebeurt, gebruik ik geweld. Mijn hele leven heb ik in de binnenstad gewoond en laat met niet wegjagen.’

Het idee van een knokploeg spreekt bewoners wel aan. Een vader van vier kinderen. ‘32 jaar liever geen naam’ praat op straat terwijl zijn hond, type bijter, rustig aan de leiband wacht. 150 tot 200 man kunnen zij samenbrengen ‘Daar komen Molukkers en Antilianen nog bij, want die hebben ook een hekel aan die lui.’

‘Die lui’ dat zijn Marokkanen tussen de 12 en 25 jaar. De kleine jongens worden opgejut door hun grotere broers. Ze dragen Armani en dure sportschoenen maar werken hebben ze niet uitgevonden. ‘Die gasten zijn zo arrogant. Die slingeren opmerkingen naar je hoofd als ‘kut-Hollander’. Bewoners accepteren dat niet langer.’

Overlast bestaat al vijf jaar in de wijk. Er staat een moskee die veel bezoekers trekt en in de Heistraat barst het van Turkse en Marokkaanse winkels. De laatste maanden is de situatie doorgeslagen naar ware terreur. Ouderen durven de straat niet meer op, ziek van woeste blikken van hangjeugd en discriminerende opmerkingen. Een bewoonster heeft dagen ondergedoken gezeten. Ze zei er iets van toen plantjes kapot werden trokken. Daarop maakte een jongen een snijbeweging langs zijn hals. Waarna zij een klacht indiende bij de politie. Daarop kwamen zijn ouders en broer verhaal halen. Haar buurman: ‘Ze is doodsbang, slikt medicijnen en gaat achterom haar woning in. Door de voordeur durft ze niet meer.’

Vuurwerkbom

Bij de bewoonster daartegenover werd een paar weken geleden om half elf ‘s avonds tegen een voordeur een vuurwerkbom geplaatst. Ook zij had geklaagd en dit was de represaille. De vrouw doet in een korte groene broek open. Of ze schrok? ‘Wat wil je als je het gevoel hebt dat je halve huis wordt opgeblazen.’ Gelukkig is het een stevige deur. Verder wil ze geen commentaar geven. ‘Ik ben er klaar mee.’ Het huis van de buurman schuin tegenover staat leeg. Hij is inmiddels verhuisd. ‘In elkaar geslagen toen hij ze met een stuk hout wilden verjagen,’ zegt een straatgenoot.

Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen werd de nationalistische PVV de grootste partij van Helmond met 23,4 procent. ‘Dat is echt niet voor niks,’ hoor ik ettelijke malen. Zeventig procent zou als ze de kans zouden krijgen uit de wijk vertrekken, verzekeren bewoners. Alleen is de waarde van de koophuizen de laatste maanden door alle berichtgeving met 20- tot 30.000 euro gezakt.

Een vrouw: ‘Het huis is perfect, maar we hebben enorme spijt van dat we hier zijn komen wonen.’ Een waslijst van instanties bemoeit zich inmiddels met Binnenstad Oost. Vergadering na vergadering wordt uitgeschreven. Maar de ouders van de overlastgevers verschijnen nooit. De gemeente heeft camera’s opgehangen’ Een lachertje volgens de vrouw en man in de woonkamer. De beelden worden niet ‘live’ gevolgd en de overlastgevers lopen er langs met de capuchon over hun hoofd getrokken. Een samenscholingsverbod is van kracht maar de politie rijdt langs groepen soms zo groot als 30 mensen en doet niks. ‘De politie is bang. Dat vreet aan me,’ zegt de man.

Culemborg

De vrouw: ‘Als er nu nog een keer wat ernstigs gebeurt dan kun je iets verwachten als in Culemborg.’ Op nieuwsjaarnacht 2010 woedde daar een straatoorlog tussen Molukkers en Marokkanen. ‘De harde kern van PSV wil ook komen helpen. Probleem is: Zij gaan daarna weg. Wij wonen hier.’

Bij het vertrek kijk ik snel de straat in. De kust is veilig. De bewoonster zegt dat ik haar naam mag noemen. Ik weiger. Ik bescherm mijn bronnen. Net als in een echte oorlog.

http://www.depers.nl/binnenland/587581/ ... -niet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Pilgrim »

Ik kook altijd van woede als ik dit soort zaken lees. Ik ben zelf een groot voorstander van het inzetten van knokpoegen (stadscommando's volgens de PVV) of zelfs speciale paramilitaire eenheden. Maar het is niet voldoende. Deze lui moeten definitief uit Europa verwijderd worden. En dat kan, want ze hebben twee paspoorten en we hoeven alleen maar het Nederlandse paspoort in te trekken.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marokkanen in Helmond.

Bericht door Ariel »

Wilders wil naar Helmond
Afbeelding
AMSTERDAM - Geert Wilders wil met eigen ogen zien hoe groot de overlast is van Marokkanen in een wijk in Helmond. De PVV-leider is daarom van plan een werkbezoek in te lassen naar de Brabantse plaats. Wilders zegt geschrokken te zijn van de verhalen over overlast in de Helmondse wijk Binnenstad-Oost.

"Ik wil er snel op werkbezoek om bewoners te steunen”, liet Wilders weten via Twitter na een reportage over de stad in dagblad De Pers. Inwoners van Helmond zuchten onder de terreur van jonge Marokkaanse relschoppers. Helmonders worden uitgemaakt voor kut-Hollanders, bedreigd en lastiggevallen.

De overlast in de stad is niet nieuw; al vijf jaar is er sprake van straatterreur van Marokkaanse schoffies. Volgens de krant is de situatie de laatste maanden echter pas doorgeslagen naar ware terreur. Ouderen durven de straat niet meer op, ziek van woeste blikken van hangjeugd en discriminerende opmerkingen, aldus de Pers.

De Helmonders voelen zich geïntimideerd en vinden dat de politie niet adequaat genoeg optreedt. Bewoners van de wijk Binnenstad-oost lieten eerder weten een knokploeg in te willen zetten tegen relschoppers.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1034 ... tml?p=14,1" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie