Incest en inteelt in de islam

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
sprot

Incest en inteelt in de islam

Berichtdoor sprot » Ma Nov 19, 2007 4:38 pm

Deze week in Humo:

Incest in de islam: een even groot trauma, een nog groter taboe
Malika: 'Voor mijn ooms was ik een stuk speelgoed'
'Incest, dat bestond bij ons niet. Dat was een ziekte voor westerlingen.'

Incest in de islam: een slachtoffer getuigt.

Malika, een 37-jarige Marokkaanse uit Gent, werd als kind misbruikt door haar twee ooms. Moslimmeisjes (én -jongens) die aangerand worden door een familielid hebben het extra zwaar, want de moslimgemeenschap raakt maar heel langzaam in het reine met incest binnen de eigen groep. 'Volgens mijn moeder was het een westerlingenziekte,' zegt Malika. 'Incest, dat bestond niet in de islam.'

De eerste keer dat ze met iemand over het misbruik sprak was in het moederhuis. Malika was 27, net bevallen van een dochtertje. Ze raakte in gesprek met de jonge moeder in het bed naast haar. Ze vertelde over haar oom: hoe die haar als kind in het ouderlijk huis op bed gooide, haar kleren uittrok en boven op haar ging liggen. 'Spreek hier met niemand over,' zei hij soms, in het Arabisch. Meestal stond hij op en ging hij zonder een woord weer weg.

Nu, tien jaar later, heeft Malika het nog steeds moeilijk om erover te praten. Een uur voor ik haar zal interviewen, stuurt ze me een sms'je: dat ze afgelopen nacht geen oog heeft dichtgedaan, zwetend en gespannen. 'Denk dat ik er toch niet klaar voor ben.'

Een paar weken later belt ze terug. Ze wil het toch doen. Al vindt ze het een slecht moment om ermee naar buiten te komen.

MALIKA « Ik weet dat mijn verhaal niet meteen een rooskleurig beeld van de islam geeft. Kritiek op het geloof wordt meteen gezien als een aanval. Dat is helemaal mijn bedoeling niet. Ik hoop alleen dat ik, door mijn verhaal te doen, kan helpen om het taboe rond incest in onze cultuur door te prikken.»

Kind van de duivel

Malika was zeven toen ze met haar moeder, broers en zusjes in Gent kwam wonen. Haar vader werkte al een paar jaar in België, in de bouw. Het was de snikhete zomer van 1976, maar het was niet hálf zo warm als in haar geboortedorp.

MALIKA « Ons dorpje lag in een dorre streek op zo'n dertig kilometer van de hoofdstad Rabat. Het was zo klein dat het niet eens op de kaart stond. We woonden in een huisje met één kamer, waar we met het hele gezin aten en sliepen. Ik ben nu 37, en ik zie die eerste zeven jaar nog altijd als de gelukkigste van mijn leven.

» Dat veranderde toen ik naar België kwam. In Gent kwamen we in een krotwoning terecht die op de lijst stond om gesloopt te worden - maar dat wisten mijn ouders niet. In acht jaar tijd zijn we drie keer verhuisd, telkens in dezelfde straat: elke keer weer werden we onteigend omdat ons huis gesloopt moest worden.

» In België zijn er nog twee broers en een zusje geboren. In totaal waren we met acht kinderen. Mijn moeder stond er helemaal alleen voor. Vader stond om vijf uur op om te gaan werken en kwam pas na zeven uur thuis. 's Zaterdags zagen we hem alleen als we met het hele gezin naar het badhuis gingen om te douchen; 's zondags sliep hij. Mijn moeder kon de situatie niet aan. Ik herinner mij vooral chaos, geroep, vuile afwas, kleren die overal rondslingerden.»

HUMO Werden jullie streng opgevoed?

MALIKA « Heel traditioneel en religieus, zoals in de meeste Marokkaanse gezinnen toen. Allah was altijd aanwezig in huis. Ik was een meisje, dus ik mocht amper buitenkomen, geen contact met jongens hebben... En ik kreeg enorm veel slaag. Mijn vader sloeg mij altijd als mijn broers en zussen erbij waren.

» Van alle kinderen viel ik het meest uit de toon, omdat ik nogal opstandig was. Ik wist bijvoorbeeld al heel vroeg dat ik niet, zoals de meeste Marokkaanse meisjes, wilde terechtkomen in de afdeling Snit en Naad. Mijn droom was directiesecretaresse worden, met hoge hakjes en lange gelakte nagels. Maar ik had niks te zeggen, ik moest luisteren. Vanaf mijn tiende moest ik helpen in het huishouden, voor mijn jongere broers en zusjes zorgen... Mijn oudste broer begon mij ook te commanderen: als het van hem afhing, kwam ik nooit meer de straat op!

» Er werd veel gebeden thuis. Op de duur wilde ik dat niet meer. Er was iets in mij dat zei: 'Allah bestaat niet.' Ik zag dat mijn moeder veel verdriet had omdat we naar België verhuisd waren, en zelf leed ik er ook enorm onder. Dat kon Allah toch niet gewild hebben? Mijn moeder, een heel onderdanige vrouw, was ontgoocheld in mij. Ze heeft me dikwijls gezegd: 'Jij bent mijn kind niet, je bent het kind van de duivel.'»

Vervolg: in de Humo van 20/11/2007
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Nov 19, 2007 4:54 pm

Wat moedig dat deze vrouw er openlijk over durft te vertellen.
Dat zou ze in een islamitisch land niet kunnen doen.
Deze jonge vrouw kreeg de doodstraf toen ze haar vader vermoord heeft na jaren lang misbruikt te zijn geweest.
Geen compassie met het slachtoffer.

Doodstraf om incest
Een Iraanse jonge vrouw dreigt de doodstraf te krijgen, na jarenlang misbruik door haar inmiddels vermoorde vader. De 22-jarige Samira vergiftigde haar vader nadat hij haar jarenlang had misbruikt en uiteindelijk zwanger had gemaakt. Volgens de Iraanse krant Etemad-Melli hebben de grootmoeder en ooms van de vrouw, onder wie een oom die haar eveneens zou hebben misbruikt, geëist dat de vrouw wordt terechtgesteld. Volgens de islamitische wet mogen familieleden van een verdachte vragen om de doodstraf. Samira heeft bekend dat ze haar vader een dosis cyanide heeft toegediend.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ruth

Berichtdoor Ruth » Ma Nov 19, 2007 9:52 pm

Ariel schreef:Wat moedig dat deze vrouw er openlijk over durft te vertellen.
Dat zou ze in een islamitisch land niet kunnen doen.
Deze jonge vrouw kreeg de doodstraf toen ze haar vader vermoord heeft na jaren lang misbruikt te zijn geweest.
Geen compassie met het slachtoffer.

Doodstraf om incest
Een Iraanse jonge vrouw dreigt de doodstraf te krijgen, na jarenlang misbruik door haar inmiddels vermoorde vader. De 22-jarige Samira vergiftigde haar vader nadat hij haar jarenlang had misbruikt en uiteindelijk zwanger had gemaakt. Volgens de Iraanse krant Etemad-Melli hebben de grootmoeder en ooms van de vrouw, onder wie een oom die haar eveneens zou hebben misbruikt, geëist dat de vrouw wordt terechtgesteld. Volgens de islamitische wet mogen familieleden van een verdachte vragen om de doodstraf. Samira heeft bekend dat ze haar vader een dosis cyanide heeft toegediend.

Iran, het moslim-paradijs op aarde.
Niet Samira maar haar familie zou moeten worden gestraft. Ze hebben het ongetwijfeld geweten en gezwegen.
En een bekentenis is niets waard in Iran, martelen kunnen ze daar als de beste.
Wat een ziek land.

En dan heb je hier in ons vrije Nederland bijna een miljoen van die idioten die dit geloof, wat dit allemaal voorschrijft, willens en wetens volgen. :nono:
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Nov 19, 2007 10:08 pm

In netwerk is eens een uitzending over incest geweest. Maar dat is lang geleden, dus is er geen link meer van deze uitzending.

Onderwerp: Marokkaans incestslachtoffer vertelt verhaal

Binnen de Marokkaanse gemeenschap is incest nog steeds onbespreekbaar. “Sommige ouders willen het niet horen, zien of geloven.” Het zijn de woorden van Naïma. Zij is vijftien jaar misbruikt door haar vader. In Netwerk vertelt ze haar verhaal. “Ik wil andere meisjes helpen en laten zien dat ze niet de enige zijn.”

Onbegrip
Naïma vertelt over het misbruik, het onbegrip in de gemeenschap en de vrees voor haar leven. Het is voor Marokkaanse slachtoffers moeilijk om naar buiten te treden, omdat onbegrip en ongeloof binnen de gemeenschap soms zo groot zijn dat de vrouwen die hulp zoeken moeten vrezen voor hun leven. “Ze zullen me zeker vermoorden, dat hebben ze al eens eerder geprobeerd.”

Vuile was
Seksueel geweld en vrouwenmishandeling zijn beladen onderwerpen. Dat geldt voor autochtone Nederlanders maar ook voor Nederlanders van allochtone afkomst. Seksueel misbruik bespreekbaar maken is voor deze vrouwen nog moeilijker, omdat ze veel afhankelijker zijn van familie en gemeenschap. “Daardoor hangen ze niet snel de vuile was buiten en daardoor kan het geweld jarenlang doorgaan”, zegt professor Frenken in Netwerk.

Ik weet dat het in Nederlandse gezinnen ook voor komt, maar wij kunnen en mogen er tenminste over praten. Het slachtoffer is hier slachtoffer, en geen dader.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

sprot

Berichtdoor sprot » Ma Nov 19, 2007 11:27 pm

Tientallen jaren geleden heeft het doorbreken van taboes (geloofsafval, homosexualiteit, pedofilie, incest, geloofsinHouden, de positie van de vrouw, ...) de neergang van het allemachtige catholicisme ingezet ... Het begin van het einde van deze andere godsdienst ?
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste

Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)

Sapere aude!

In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Sebastiaan

Berichtdoor Sebastiaan » Di Nov 20, 2007 12:05 am

Dan moet er toch eerst een flowerpower tijd uitbreken binnen de Islamitische Jeugd, maar dat zit er niet echt in gezien de sterke schuld cultuur binnen de Islam, eerder het tegenovergestelde. :cry:
Do not think that I came to bring peace on the earth; I did not come to bring peace, but a sword. - Jesus

Freya

Berichtdoor Freya » Di Nov 20, 2007 8:10 pm

Wat dachten jullie hiervan?
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2569 ... tml?p=13,1
De 36-jarige Afazuddin Ali zei dat hij opdracht van Allah had gekregen om met zijn 15-jarige dochter te huwen.

De bewoners van het dorp Kasiajhiora spraken van incest en wilden hem lynchen. De dochter was ook nog eens zwanger van haar vader.

Zijn vrouw Sakina moest alles over van de diep-religieuze echtgenoot over zich heen laten komen omdat het nu eenmaal 'de wil van Allah was'. Ze staat ook nog steeds achter haar echtgenoot.

Ariel

PvdA-wethouder wil verbod op huwelijk tussen neef en nicht

Berichtdoor Ariel » Di Apr 21, 2009 10:20 am

Willen, willen, willen...Ik wil ook zo veel. Kom op Lodewijk A. Nu geen woorden meer maar daden. Roepen wat we willen kunnen we allemaal. Dit kan binnen een maand geregeld worden. Het is belachelijk dat de wet er nog niet is.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat we straks plenty zwakzinnige inrichtingen moeten gaan bouwen om al de inteelt op te vangen. Ooit heb ik eens een artikel gelezen van zo'n import bruid . Die vrouw had een verduveld zwaar leven. Wonen met een halve imbeciel die dan ook nog half op de hoogte was van het feit dat hij “de baas”was, is geen leven, maar een gevangenis.

PvdA-wethouder wil verbod op huwelijk tussen neef en nicht
dinsdag 21 april 2009

Om een einde te maken aan de 'ongebreidelde huwelijksimport' uit islamitische landen pleit de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (PvdA, Inburgering en Onderwijs) voor een verbod op huwelijken tussen neven en nichten. Ook moet het systeem van inburgering op de schop.

Asscher schrijft dat in een opiniestuk in de Volkskrant.

Zwakbegaafd
‘Veel problemen rondom zwakbegaafde jongens worden opgelost met importbruiden,’ schrijft Asscher.

Deze ongebreidelde huwelijksimport en gezinsherenigingmogelijkheden moeten wat de PvdA-wethouder betreft, worden gestopt.

‘Ze worden als mantelzorgster/echtgenote naar Nederland gehaald.' De wethouder wil dat daar een eind aan komt. ‘Deze vrouwen krijgen levenslange vonnissen met dergelijke huwelijken, waaruit ook vaak weer zwakbegaafde kinderen worden geboren.'

Geboorteland
Asscher schrijft verder dat er in Amsterdam twaalfhonderd kinderen zijn die enkele jaren in het geboorteland van hun ouders naar de basisschool gaan. ‘Dat vinden hun ouders handig, goed voor de familiebanden of voor de culturele identiteitsvorming. Ik vind dat gek.'

De wethouder wil kwaliteitseisen gaan stellen aan het onderwijs dat deze kinderen in het buitenland volgen. ‘Niet om te pesten, maar in hun eigen belang.’

Ook moet het falende systeem van inburgeren op de schop. Dit moet worden ‘vervangen door burgerschapstrainingen en taal, een greencard systeem voor buitenlands talent’.

Door Robin van der Kloor

http://www.elsevier.nl/web/10231284/Nie ... -nicht.htm

Manon

Re: PvdA-wethouder wil verbod op huwelijk tussen neef en nicht

Berichtdoor Manon » Di Apr 21, 2009 10:33 am

Leuke poging.

En hoe gaan ze het oplossen als Fatima en Mohammed ginds in hun moederland het neef/nicht huwelijk afgesloten hebben?
Het zijn niet enkel de achterlijke gevallen die met mekaar huwen, ook degenen die de dans ontsprongen en nog normaal zijn huwen met elkaar.. lekker spannend, zien hoeveel mislukte kindertjes ze kunnen produceren. Inch Allah!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Apr 21, 2009 11:45 am

Dit is het opinie stuk van Lodewijk Asscher.

Verbied neef-nichthuwelijken
Lodewijk Asscher

Importbruiden, nee. Turkse mantelzorgers voor zwakbegaafden die geen integratiecursus hoeven doen, liever niet. Integratie kan beter.

Stel dat je voor het eerst in Amsterdam komt en je jezelf afvraagt: doet Amsterdam het eigenlijk goed genoeg? Is de stad zo ingericht dat iedereen er het maximale uit kan halen? In dat geval zie je gelijk een paar lelijke dingen.

Examen
Zoals de inburgering. Wij denken dat we mensen verder helpen als we ze vertellen: ‘U moet een cursus volgen, maar u leert daar wellicht niets, en als u niet op tijd examen doet, betaalt u 270 euro.’ Onze boodschap is: ‘Het interesseert ons niet.’ Wij bedrijven te veel symboolpolitiek en zoeken te weinig naar oplossingen.

Ik geef u twee voorbeelden.

Calixte Veerman is consultatiebureauarts in Amsterdam-Noord. Zij vertelde me dat het voor haar heel moeilijk is over integratie, islam en immigratie te praten. Terwijl de problemen waarmee ze geconfronteerd wordt, om praktische oplossingen vragen.

Zwakbegaafd
Een greep uit haar verhalen over patiënten: een zwakbegaafde moeder met pleinvrees van wie zes verwaarloosde kinderen uit huis zijn geplaatst en van wie het zevende kind van de rechter mag blijven, omdat hij hoopt dat ze dan ophoudt met kinderen krijgen.

Of een uit Afghanistan gevluchte moeder met twee kinderen die niet zonder haar kinderen kan slapen omdat ze dan nachtmerries krijgt. Vervolgens blijven de kinderen emotioneel onderontwikkeld. Ze snauwen haar af, slaan haar en presteren slecht op school. Toen ik Calixte vroeg in hoeveel van de gezinnen waar zij komt er van alles tegelijk mis is of fout gaat, antwoordde ze: ‘80 procent!’

Verstandelijk
Een ander voorbeeld is een Nederlandse vrouw van Turkse komaf die voor haar verstandelijk gehandicapte broertje moest zorgen, omdat haar ouders niet wisten hoe dat moest. Schaamte en onwetendheid maakten dat ze geen hulp kregen. Aysel is om die reden een bedrijf begonnen voor allochtone ouders met gehandicapte kinderen.

Veel problemen rondom zwakbegaafde jongens worden opgelost met importbruiden. Ze worden als mantelzorgster/echtgenote naar Nederland gehaald. Mantelzorgers zijn ontheven van inburgerplichten. Hoe is het mogelijk dat we dit toelaten?

Deze vrouwen krijgen levenslange vonnissen met dergelijke huwelijken, waaruit ook vaak weer zwakbegaafde kinderen worden geboren. Waarom wordt er in de eigen gemeenschap geen alarmerend debat over deze kwestie gevoerd?

Met Calixte pleit ik ervoor op te houden met ongebreidelde huwelijksimport en gezinsherenigingsmogelijkheden, en neef- en nichthuwelijken te verbieden.

Gek
In Amsterdam zijn er zo’n 1.200 basisschoolkinderen die gedurende een aantal jaren in het geboorteland van hun ouders naar school gaan. Dat vinden hun ouders handig, goed voor de familiebanden of voor de culturele identiteitsvorming
Ik vind dat gek. Het is een teken van verwaarlozing. Ik wil daarom kwaliteitseisen gaan stellen aan het onderwijs dat deze kinderen op hun buitenlandse scholen krijgen – niet om te pesten, maar in hun eigen belang.

Maar ook in ons eigen onderwijs is er nog veel te winnen. Amsterdam heeft 48 zwakke basisscholen. Er zijn schoolbestuurders die stellen dat de leerlingenpopulatie op hun scholen de slechte schoolresultaten verklaren; dat daar niks aan te doen valt. Nu zal ik niet ontkennen dat het moeilijk is.

Schandaal
Maar kinderen op voorhand afschrijven, vind ik een grof schandaal. Het is ook niet waar. Want vaak staat er een paar honderd meter verderop een school met precies dezelfde leerlingenpopulatie, een zwarte school ook, die er wel in slaagt om het beste uit die kinderen te halen. Ik ben er trots op dat ik met veel Amsterdamse scholen samenwerk aan kwaliteitsverbetering, maar het is een gotspe dat het nodig is.

Jan Tinbergen zei het al: de grootste ongelijkheid tussen mensen wordt veroorzaakt door aangeboren intelligentie en de plek waar je wieg staat. Maar dankzij onderwijs kun je je ontwikkelen en je omhoog werken. Aan het verkleinen van de verschillen als gevolg van afkomst kunnen we als samenleving dus iets doen.

Gymnasia
Daarom wil ik als wethouder van onderwijs graag meer gymnasia in Amsterdam. Maar ook meer uitmuntende havo’s, vmbo’s en mbo’s.

Vaak krijgen wij kinderen pas goed in het vizier als ze ‘overlastgevend’ zijn geworden. Als je denkt aan de verhalen uit de praktijk, dan realiseer je je maar al te goed dat het onderwijs het niet alleen kan. De wereld van ellende en verwaarlozing die daaraan vooraf gaat, vraagt om goede jeugdzorg. Jeugdhulp. Welzijnswerk.

In Nederland bestaat een ware hulpverleningsindustrie. Instanties die over elkaar heen buitelen om deze problemen aan te pakken. Omdat ik niet vond dat we voldoende bereikten, heb ik alle instellingen en activiteiten in kaart laten brengen. Het bleek een wirwar van geld, regels en projecten.

Jeugdwerk
Operatie Frankenstein, het vereenvoudigen van het jeugdwerk zodat we kinderen beter bereiken en helpen, helpt nu al om meer waar voor het kind en ons geld te krijgen. Wij politici moeten stoppen voor elk probleem een nieuwe oplossing te eisen.

Jongeren moeten geholpen kunnen worden en jeugdwerkers moeten het plezier in hun werk terugkrijgen én zich weer verantwoordelijk kunnen voelen.

Het is mijn plicht als bestuurder en als bewoner te doen wat ik kan. Daarbij wil ik me niet verschuilen achter boetes en regels.

We moeten het debat aangaan over grenzen aan huwelijksmigratie en trouwen binnen de familie. Het bestaande systeem van inburgering moet worden vervangen door burgerschapstrainingen en taal, een greencard systeem voor buitenlands talent. Het onderwijs moet, net als de jeugdhulpverlening, beter gereorganiseerd worden. In het belang van het kind.

Lodewijk Asscher is wethouder jeugdzorg, onderwijs en financiën in Amsterdam. Dit is een sterk bekorte versie van de Amsterdam-lezing die hij vanavond uitspreekt in de Aula van de Universiteit van Amsterdam.

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... huwelijken

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Apr 21, 2009 12:56 pm

PvdA: neef-nichthuwelijk onderzoeken

AMSTERDAM - Het kabinet moet de voors en tegens van een verbod op huwelijken tussen neven en nichten op een rij zetten. Dit zegt PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem, in reactie op het pleidooi van de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher.

Tot nu toe heeft de PvdA in de Tweede Kamer zich gekeerd tegen zo'n verbod, dat al langer wordt bepleit door CDA, VVD en PVV. Maar Dijsselbloem zegt er nu niet direct afwijzend tegenover te staan, gegeven de problemen die Asscher in Amsterdam signaleert. Hij wil de inventarisatie afwachten waar hij het kabinet om zal vragen.

Wel plaatst Dijsselbloem vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van een verbod, omdat de bevolkingsadministratie in het binnenland van Marokko niet ideaal is.

Dijsselbloems fractiegenote Khadija Arib keerde zich vorig jaar nog tegen een verbod op neef-nichthuwelijken. Zij betwistte toen dat de hogere sterftecijfers onder allochtone kinderen mede het gevolg zijn van aandoeningen door bloedverwantschap. Die houden volgens haar eerder verband met een gebrekkige kennis van de Nederlandse gezondheidszorg, huisvestingsproblemen en de geringere kwaliteit van verloskundige zorg in achterstandswijken.

Asscher is de eerste prominente PvdA'er die huwelijken tussen neven en nichten wil verbieden. In 2003 maakte integratiedeskundige Jan Beerenhout als adviseur van toenmalig wethouder Rob Oudkerk zich er ook sterk voor. Het CDA nam dat pleidooi toen over, maar VVD-minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid zag er niets in.

Asscher doet zijn voorstel vanavond uit de doeken in een lezing voor de Universiteit van Amsterdam. Hij zal dan ook zeggen dat allochtone ouders van verstandelijk gehandicapte jongens vaak een importbruid uit het land van herkomst halen om hun kind te laten verzorgen. Zulke mantelzorgers/echtgenoten integreren niet of nauwelijks, omdat ze zijn uitgezonderd van de taal- en inburgeringscursussen, stelt Asscher.

Dijsselbloem vindt het niet noodzakelijk de wet hiervoor aan te scherpen. Gemeenten bepalen zelf of mensen kunnen worden uitgezonderd van de inburgeringsplicht. Met een stringentere uitvoering kan het probleem worden opgelost, meent hij.

Asscher keert zich in zijn lezing ook tegen de praktijk allochtone kinderen een aantal jaren in hun land van herkomst naar school te laten gaan. Op dit moment is dat voor twaalfhonderd Amsterdamse kinderen het geval. ''Dat vinden hun ouders handig, goed voor de familiebanden of voor de culturele identiteitsvorming. Ik vind dat gek, een teken van verwaarlozing.''

Om dit tegen te gaan wil hij kwaliteitseisen stellen aan het onderwijs dat de kinderen in het buitenland volgen. ''Voldoet een school daar niet aan, dan mag een kind er naar niet naar school.'' Ook zal ouders worden verteld dat het recht op kinderbijslag na acht maanden vervalt.

Asscher hekelt de beleidslijn in het Nederlandse onderwijs om kinderen met een achterstand in hun ontwikkeling of andere problemen zo veel mogelijk op gewone scholen te plaatsen. Toch al zwaar belaste docenten komen hierdoor onder een nog grotere druk te staan. (HET PAROOL)

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... eken.dhtml

Mijn hemel, je gaat toch uit je dak als je dit soort uitlatingen van een uit het zand getrokken Moslima leest..

Khadija Arib keerde zich vorig jaar nog tegen een verbod op neef-nichthuwelijken. Zij betwistte toen dat de hogere sterftecijfers onder allochtone kinderen mede het gevolg zijn van aandoeningen door bloedverwantschap. Die houden volgens haar eerder verband met een gebrekkige kennis van de Nederlandse gezondheidszorg, huisvestingsproblemen en de geringere kwaliteit van verloskundige zorg in achterstandswijken.

Laat deze dame haar landgenoten in hemelnaam aanraden om voortaan haar kind te baren in een goed ontwikkeld Islamitische land.

Manon

Berichtdoor Manon » Di Apr 21, 2009 1:06 pm

Asscher keert zich in zijn lezing ook tegen de praktijk allochtone kinderen een aantal jaren in hun land van herkomst naar school te laten gaan. Op dit moment is dat voor twaalfhonderd Amsterdamse kinderen het geval. ''Dat vinden hun ouders handig, goed voor de familiebanden of voor de culturele identiteitsvorming. Ik vind dat gek, een teken van verwaarlozing.''

gaven die intelligente politici daar zelfs geen dubbel kindergeld voor?

Je gaat inderdaad uit je dak als je dat allemaal leest! Schrijnend!

En ja, je wordt dus achterlijk als je geen aparte badkamer hebt in een villawijk met zwembad of zoiets?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Apr 22, 2009 12:48 pm

Komt er eindelijk een eind aan de inteeltmigratie?

Het heeft lang geduurd, maar nu is ook de PvdA door de bocht met het erkennen van de ernstige gevolgen die neef- en nichthuwelijken kunnen hebben voor het nageslacht

Door Syp Wynia

De leider van de Amsterdamse PvdA, wethouder Lodewijk Asscher, heeft in eigen kring een steen in de vijver gegooid. Hij wil ‘het debat aan gaan over grenzen aan de gezinsmigratie en trouwen binnen de familie’.

Asscher doorbreekt daarmee geen taboe, maar wel binnen de PvdA. Hij heeft voorzichtige bijval gekregen van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Kamerlid Jeroen Dijsselbloem wil dat het kabinet de voors en tegens van een verbod van neef- en nicht-huwelijken op een rij zet.

Het is wel treurig dat het zo lang heeft moeten duren.

Erfelijke aandoeningen
Nederland behoort tot de weinige westerse landen die helemaal niets doen aan het voorkomen van huwelijken van naaste familieleden en daarnaast niets doet aan het voorkomen of beperken van het menselijk leed door het grotere risico op erfelijke aandoeningen bij het nageslacht.

Tot 1970 was er in Nederland speciale toestemming nodig voor huwelijken tussen neef en nicht of oom/tante met nicht/neef.

Die regel werd afgeschaft omdat het maar heel weinig meer voorkwam. Maar vanaf de jaren tachtig kwam een ware golf van huwelijken met inteeltrisico’s op gang door huwelijken van Turkse en Marokkaanse Nederlanders met neven en nichten uit hun herkomstlanden. Toch is er nooit hardop gesproken over een herinvoering.

Cynische redenen
Een kwart tot een derde van de Nederlandse Marokkanen en Turken trouwden begin deze eeuw met een volle neef of een nicht.

Daar zijn vaak cynische redenen voor. Bij neef-nichthuwelijken blijft de bruidsschat in de familie en geïmporteerde nichten kunnen voor hun zwakbegaafde neef in Nederland zorgen.

Intussen groeide het aantal door erfelijke oorzaken geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen van allochtone ouders. Ze groeien – vaak omringd door schaamte – op in het gezin of slijten – na verloop van tijd – hun leven in een instelling.

Verbieden
Het is niet alleen aan de PvdA te wijten dat er nooit iets gedaan is aan de ‘inteelthuwelijken’. Bij het CDA brak in 2003 het licht door, maar CDA-bewindslieden Piet-Hein Donner en Clémence Ross-Van Dorp voelden er niets voor om trouwende familieleden te verplichten tot een erfelijkheidsonderzoek, laat staan om die huwelijken te verbieden.

Die opvatting werd ondersteund door VVD-minister Hans Hoogervorst, die vond dat de overheid zich niet met de keuze van huwelijkspartners moet bemoeien.

Hoewel het debat niet helemaal verstomde, bleef het daarbij. Vorig jaar keerde de PvdA in de Tweede Kamer zich bij monde van het Marokkaans-Nederlandse kamerlid Khadija Arib nog tegen het inperken van neef-nicht-huwelijken.

Meerderheid
Nu kan er dus eindelijk wat gedaan worden, want er is een meerderheid in de Kamer èn in de coalitie die geen genoegen meer neemt met de onbelemmerde ‘consanguïne’ huwelijken.

Benieuwd of het deze keer wel wat oplevert.

http://www.elsevier.nl/web/10231445/Com ... gratie.htm

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Apr 22, 2009 1:45 pm

:shock: Kijk eens aan. Onze socialist Malou van Hintum heeft een "wetenschappelijk" artikel geschreven over erfelijke afwijkingen waarmee ze haar partijgenoot Lodewijk onderuit wil halen, en waarbij ze dan ook nog een “racistisch “manier uithaalt naar Urkers en Staphorsters .
Zo blijkt het maar weer dat sommige allochtone knuffelaars het meer op hebben met Marokkanen en Turken, dan met Nederlanders.

Dus, mevrouw Malou, hoe zit het nou eigenlijk? :evil: Durft u niet te zeggen dat u gewoon tegen meer Urkers en Staphorsters bent...te gelovig voor u ?

Lodewijk Asscher meet met twee maten
Malou van Hintum

Behalve neef-nicht-huwelijken hebben ook oudere moeders een grotere kans op kinderen met erfelijke afwijkingen. Dat ook maar verbieden dan?
Lodewijk Asscher, wethouder in de hoofdstad, heeft een geweldig plan bedacht: een verbod op neef-nicht-huwelijken tussen Turken en Marrokanen. En waarom? Omdat zulke huwelijken een grotere kans geven op kinderen met erfelijke afwijkingen.

Staphorst
Is dat echt de reden waarom Asscher pleit voor zo’n verbod? Omdat hij graag het aantal kinderen met erfelijke afwijkingen in Nederland wil terugbrengen?

Ik denk het niet. Ik denk dat Asscher wil dat er minder Turken en Marrokanen geboren worden.

Waarom denk ik dat?

Omdat Asscher het nergens heeft over plaatsen als Urk en Staphorst, gesloten religieuze gemeenschappen waar neef-nicht-huwelijken niet ongebruikelijk zijn. En omdat hij het ook niet heeft over een verbod op zwangerschap voor vrouwen ouder dan 35 jaar.

Want vrouwen ouder dan 35 jaar die kinderen willen, hebben net zoveel kans op kinderen met erfelijke afwijkingen als neven en nichten die samen aan het voortplanten slaan.

Carrière
Hoogleraar genetica Martina Cornel (VU medisch centrum) kwam het gisteren op de radio maar weer eens uitleggen: bij neef-nicht-huwelijken is de kans op verborgen erfelijke afwijkingen 2 tot 3 procent groter.

Het gaat dan om ziekten als taaislijmziekte of erfelijke bloedarmoede.

Oudere moeders lopen vergelijkbare risico’s, al gaat het dan om andere aandoeningen. De Wereld Gezondheidsraad vindt het daarom beter dat vrouwen boven de 35 geen kinderen krijgen.

Dat mag medisch zo zijn, in ons land kijken we daar anders tegenaan. Wij vinden het prima dat vrouwen eerst carrière maken en een stabiele partner zoeken, en pas daarna aan kinderen beginnen. En zelfs als we dat niet zo prima vinden, dan peinzen we niet over een verbod.

Diabetes
Vrouwen mogen zelf maatschappelijke voordelen en medische nadelen tegen elkaar afwegen; geen politicus haalt het in zijn hoofd haalt om met verbodsborden te zwaaien.

Dat geldt trouwens ook voor vrouwen met diabetes die een kinderwens hebben. Ook zij lopen een verhoogde kans een kind met aangeboren afwijkingen te krijgen. In hun geval wordt de noodzaak van goede medische begeleiding en controle onderstreept; en roept evenmin iemand om een verbod.

Dom
Dus, meneer Asscher, hoe zit het nou eigenlijk?

Durft u niet te zeggen dat u gewoon tegen meer Turken en Marrokanen bent, en verschuilt u uzelf daarom achter de neef-nicht-huwelijken? Bent u gewoon te lui geweest om uzelf goed op de hoogte te stellen?

Of denkt u dat Turken en Marrokanen te dom zijn om zich goed te laten informeren en vervolgens zelf een afweging te maken, zoals ook Nederlandse moeders doen?

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... twee_maten

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Wo Apr 22, 2009 2:01 pm

Voor echte moslims bestaat uitsluitend het islamitisch huwelijk. Misschien dat ze om technische reden en financiële reden een door de Nederlandse staat erkend huwelijk aangaan. Daar zitten veel voordelen aan. Indien gehuwd betaald men immers minder loonbelasting, zeker als er maar een kostwinner is.

Maar hoe wil je islamitisch huwelijken verbieden? Neef en nicht gaan even op vakantie naar Marokko en komen getrouwd terug. Of neef gaat naar Marokko en haalt nicht. En hoe weet je dat het neef en nicht zijn?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Apr 22, 2009 2:11 pm

Jij hebt een punt Zwartmeer. Misschien door een DNA test voor te schrijven die kan kijken of er gevaar is voor een genetische afwijking ?

Manon

Berichtdoor Manon » Wo Apr 22, 2009 2:17 pm

Zwartmeer schreef:Voor echte moslims bestaat uitsluitend het islamitisch huwelijk. Misschien dat ze om technische reden en financiële reden een door de Nederlandse staat erkend huwelijk aangaan. Daar zitten veel voordelen aan. Indien gehuwd betaald men immers minder loonbelasting, zeker als er maar een kostwinner is.

Maar hoe wil je islamitisch huwelijken verbieden? Neef en nicht gaan even op vakantie naar Marokko en komen getrouwd terug. Of neef gaat naar Marokko en haalt nicht. En hoe weet je dat het neef en nicht zijn?

Ik schreef dit ook al ergens.
Nochtans moet het mogelijk zijn: ook bigamistische huwelijken kunnen in Marokko worden afgesloten, maar worden niet erkend.
Zo kan men huwelijken tussen neef en nicht ook gewoon niet erkennen zodat de geimporteerde nicht of neef alvast geen Nederlander kunnen worden of geen verblijfsvergunning krijgen.
Natuurlijk zit je dan weer met die gehandicapte kinderen, die men net wil vermijden: zelfs in Belgie krijgen alle kinderen van een genaturaliseerde moslim bij vier verschillende vrouwen het Belgische staatsburgerschap (én kindergeld geloof ik), ook als ze nog nooit een voet in Belgie hebben gezet, en later mogen ze als volwaardige belgskes natuurlijk naar hunne papa in belgique, en bijgevolg mogen ze dan aan gezinshereniging doen en ieder hun eigen mama meebrengen.... voilà cirkel is rond.

H.Numan

Berichtdoor H.Numan » Do Apr 23, 2009 8:04 am

Bigamie, kind en neef-nicht huwelijken kwamen in Nederland nauwelijks voor. Zo weinig dat we daar eigenlijk geen aparte wetten voor nodig hadden. Gelukkig hebben we nu de mutliculturele samenleving! Die brengt ons dit soort voordelen. Samen met eermoord, bloedwraak en allerlei andere zaken waar we als Nederlanders rijkhalzend naar uitkijken. :evil:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Manon

Berichtdoor Manon » Do Apr 23, 2009 8:28 am

Het neef/nicht huwelijk kwam in onze streken amper voor omdat het voor katholieken verboden was. Daarom was het ook in Belgie opgenomen in de huwelijkswetten.
Ook hier werd die beperking een aantal jaren geleden, dankzij de toegenomen verrijking, stilletjes geschrapt. Niet de moeite om daar de bevolking van op de hoogte te brengen.

En wat vinden jullie van de uitleg over de schrapping van het verbod?

WE HEBBEN HET VERBOD GESCHRAPT OMDAT NEEF/NICHT HUWELIJKEN TOCH NIET MEER VOORKWAMEN!

lijkt toch op:

- we hebben de snelheidsbeperking op de wegen geschrapt omdat de meeste mensen toch sowieso 100 rijden op de autosnelweg
of
- we hebben het verbod op diefstal geschrapt omdat de meeste mensen toch geen dieven zijn

enz...
stom dat niemand daar ooit op reageerde.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Apr 23, 2009 2:08 pm

Pamela Hemelrijk is even de geschiedenis ingedoken op
http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/242/update-neef-nicht-huwelijk.html
Update neef-nicht huwelijk
Een verbod op huwelijken tussen neef en nicht heeft in Nederland nooit bestaan, zei minister Hoogervorst in 2003 in antwoord op kamervragen. En verdomd: dat blijkt waar te zijn. Artikel 88 van het oude burgerlijk wetboek verbood van alles en nog wat, maar niet het huwelijk tussen neef en nicht.[...]
Deze wetgeving is in 1970 ingrijpend gewijzigd. De hervorming was het geesteskind van prof. J.C. van Oven, Leids hoogleraar in het Romeins Recht, die in het kabinet Drees III een blauwe maandag minister van Justitie is geweest (van februari tot oktober 1956, om precies te zijn), omdat de zittende minister (Donkers) onverwacht de pijp uit was gegaan. Hij zette ons huidige huwelijksrecht op poten, dat o.a. gericht was op een betere rechtsbescherming van de gehuwde vrouw, en tot vandaag voortleeft als de "Lex Van Oven".
Aan genetica had deze rechtsgeleerde echter geen boodschap, zo te zien. Want onder de huidige wetgeving is alles toegestaan, behalve dan huwelijken tussen ?verwanten in de opgaande of neergaande lijn? (in gewoon Nederlands: je mag niet trouwen met je moeder of je grootmoeder, en ook niet met je dochter of je kleindochter), en huwelijken tussen broer en zuster.
Maar mijn theorie dat de versoepeling van ons huwelijksrecht verband hield met de moslimimmigratie blijkt dus bij nader inzien niet houdbaar te zijn.[...]
Maar het kwam wel goed uit, want het bespaarde de overheid een enorme hoop gezeik. Wat had men anders aan gemoeten met al die Marokkaanse en Turkse meisjes die als slavinnen aan hun oom worden uitgehuwelijkt? De administratieve rompslomp zou niet te overzien zijn geweest, en de koningin zou zijn bedolven onder de ontheffingsverzoeken. Bovendien kon dan de onderdrukking van moslimvrouwen niet meer onder het vloerkleed worden geveegd, en daar werd nou juist krampachtig over gezwegen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Manon

Berichtdoor Manon » Do Apr 23, 2009 2:41 pm

Een verbod op huwelijken tussen neef en nicht heeft in Nederland nooit bestaan, zei minister Hoogervorst in 2003 in antwoord op kamervragen. En verdomd: dat blijkt waar te zijn. Artikel 88 van het oude burgerlijk wetboek verbood van alles en nog wat, maar niet het huwelijk tussen neef en nicht.[...]

maar in Belgie bestond het dus wel en moest men "dispensatie" vragen aan de koning wou men toch met zijn nicht of kozijn huwen.
Ik vermoed dat Nederland dat verbod niet kent omdat dit bij de protestanten ook niet verboden was, bij de katholieken wel.

Maar hier hebben ze het weldegelijk afgeschaft onder het mom "het gebeurde toch niet".... terwijl het omwille van de moslims was (Albert zal teveel werk gekregen hebben met die duizenden dispensatie aanvragen zeker?)

nog een nadenkertje: als men het afschaft "omdat het toch niet voorkomt", waarom stelt men het dan niet terug in "omdat het terug veel voorkomt"?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Apr 23, 2009 2:50 pm

Ik ben alleen bang dat deze wet nu ook niet meer gehandhaafd wordt in Belgie Manon.
Of ben ik verkeerd ingelicht?

Manon

Berichtdoor Manon » Do Apr 23, 2009 2:54 pm

Ariel schreef:Ik ben alleen bang dat deze wet nu ook niet meer gehandhaafd wordt in Belgie Manon.
Of ben ik verkeerd ingelicht?

nee nee, je bent correct.
Ik schreef al dat de wet hier héél stilletjes werd afgeschaft toen de marokkanen en turken met hun nichten en neven kwamen binnensijpelen...
als excuus gebruikte men: het gebeurt toch niet, dus we hebben die wet niet nodig! :cool:

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Do Apr 23, 2009 3:06 pm

Manon schreef:En wat vinden jullie van de uitleg over de schrapping van het verbod?

WE HEBBEN HET VERBOD GESCHRAPT OMDAT NEEF/NICHT HUWELIJKEN TOCH NIET MEER VOORKWAMEN!

lijkt toch op:

- we hebben de snelheidsbeperking op de wegen geschrapt omdat de meeste mensen toch sowieso 100 rijden op de autosnelweg
of
- we hebben het verbod op diefstal geschrapt omdat de meeste mensen toch geen dieven zijn

enz...
stom dat niemand daar ooit op reageerde.

Is het niet zo dat wetgeving altijd achterop loopt? Bijvoorbeeld, je krijgt eerst het internet, dan volgt internetcriminaliteit, en dan komt wetgeving daar tegen.

Ik geloof dat er geen snelheidslimiet voor fietsen is. Iets wat er wel voor brommers is. Nou hoeft er ook geen limiet voor fietsen te komen want praktisch alle fietsers rijden langzaam. Die paar wielrenners die sneller dan een brommer kunnen moet je daarom hun gang maar laten gaan. Het wordt anders als er een merk fietsen komt die een gemiddelde fietser gemakkelijk 50 km per uur of meer kunnen laten rijden. Dan moet je de wet aanpassen.

Voor mij mag je een huwelijk tussen neef en nicht toestaan zolang het maar een paar gevallen per jaar betreft. Maar als het er duizenden worden dan heeft de maatschappij daar op langere duur last van en moet het wel verboden worden. Das mijn idee.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.

Manon

Berichtdoor Manon » Do Apr 23, 2009 3:18 pm

Voor mij mag je een huwelijk tussen neef en nicht toestaan zolang het maar een paar gevallen per jaar betreft. Maar als het er duizenden worden dan heeft de maatschappij daar op langere duur last van en moet het wel verboden worden. Das mijn idee.

je gebruikt de omgekeerde redenering.

Hier in Belgie BESTOND de wet (verbod op huwelijk tussen neef en nicht) ! Men heeft ze afschaft omdat ze werd nageleefd..... zogezegd...

Terug naar “Samenleving & Integratie”