Mauro, Jossef en andere asielzoekers.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Mauro, Jossef en andere asielzoekers.

Bericht door King George »

Geen verblijfsvergunning voor Limburgse Angolees

DEN HAAG - De Angolees Mauro Manuel (18) hoeft niet op een verblijfsvergunning voor ons land te rekenen. Dat heeft minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) hem maandag laten weten.


Manuel kwam zo'n 8 jaar geleden als 10-jarige jongen naar Nederland als alleenstaande minderjarige asielzoeker, naar verluidt gestuurd door zijn ouders. Sindsdien woont hij bij zijn pleegouders in Limburg, waar hij een ICT-opleiding volgde.

Zijn moeder verblijft nog steeds in Angola en hij heeft ook contact met haar, aldus het ministerie. ''Bovendien is er een opvanghuis in Angola waar alleenstaande minderjarigen adequaat opgevangen kunnen worden'', aldus het ministerie. Daarom kwam hij eigenlijk al nooit in aanmerking voor een tijdelijke verblijfsvergunning.

Terugkeer naar Angola is vanaf de eerste aanvragen om een vergunning uitgangspunt geweest, licht het ministerie toe. Zijn pleegouders wilden de jongen adopteren, maar de rechter wees ook dat af.


Verbijsterd

Defence for Children zei maandag verbijsterd te zijn. ''Mauro's recht op respect voor zijn familie- en privéleven wordt geschonden. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft Leers verzocht om voor Mauro een uitzondering te maken. Het antwoord is ijskoud 'nee'. Dit kabinet heeft lak aan het parlement.''

''Als je een uitzondering maakt, moet je dat voor de hele groep doen'', vulde Leers maandagavond aan. ''En er zijn veel jonge mensen die het nog veel slechter hebben.'' Hij zei zich wel 'veel te kunnen voorstellen' bij de emoties die de uitzetting oproept.


PvdA

Kamerlid Hans Spekman (PvdA) is teleurgesteld over het besluit van Leers. Hij hoopt en verwacht dat de advocaat van de jongeman een klacht gaat indienen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

''Dan roep ik Leers bij deze op om Mauro niet uit te zetten, totdat het Hof heeft geoordeeld. Wat Nederland hier doet, kan gewoon niet.” Spekman denkt daarbij ook aan de pleegouders, die jaren voor Mauro hebben gezorgd en hem probeerden te adopteren.


Nu.nl
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door King George »

Gewoon uitzetten! Wedden dat als die valse sentimentenpredikers wel hun zin krijgen, zij ook onmidelijk gaan pleiten voor hereniging met zijn ouders hier in Nederland? Kortom: Je beloont dan de ouders met dat ze hun eigen jong als verstekeling hierheen hebben opgestuurd. Voorts is hij al vanaf 2007 ongewenst vreemdeling en al sinds die tijd had hij ons land al verlaten moeten hebben. Dat hij, aangemoedigd en gesteund door gesubsidieerde asieladvocaten, al vier jaar heeft weten te traineren en te frustreren is geen enkele reden om open te moeten staan voor zielige valse sentimenten.

Zo kots ik ook van asielzoekers die hier de bevallingstoerist gaan uithangen. We kennen de verhaaltjes wel van die zielige Afghaanse asielzoekers die hier in onze asielzoekerscentra nog even wat extra overbevolking op de wereld hokten (Terwijl ze hun eigen kinderen die ze zelf op de wereld hokten geen vooruitzicht op een verblijfsvergunning in Nederland konden bieden!), hun uitzetting jarenlang hebben getraineerd en gefrustreerd en dan met zielige valse sentimenten op de proppen kwamen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Monique »

Waarom zou hij hier moeten mogen blijven?
Kennelijk is het niet gevaarlijk in Angola want zijn moeder woont er gewoon.
Hij kan mooi terug en daar aan de slag met zijn ICT opleiding.

Wanneer hij een verblijfsvergunning krijgt zit binnen de kortste keren zijn hele familie hier.
Hij was de verkenner voor de rest.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Het is zielig voor de knul, maar als je hem een verblijfsvergunning komen er volgende week weer andere Mauro Manuels met een zielig verhaal. De jongen heeft hier een leuke opleiding gehad, en kan nu helpen om Angola de 21 eeuw in te schoppen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door mercator »

Die werd dus door zijn familie als een soort kindsoldaat misbrukt. Hij naar Nederland om de kastanjes uit het vuur te halen, de rest zit rustig te luieren tot zij ook mogen komen bij wijze van gezinshereniging.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door King George »

En ondertussen sussen wij hier in Nederland ons geweten met geld geven aan War Child en stemmen wij in met kindsoldatencultuur in Nederland.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door H.Numan »

Links is nog steeds enorm sterk, en zeer overtuigend. Anders hadden ze niet 40 jaar lang de macht klemvast in handen kunnen krijgen.
De nieuwste tactiek is die van de 'redelijkheid van de uitzondering'. Je gaat zoeken naar zielige gevallen waar je in alle redelijkheid een uitzondering voor moet maken. Dat ga je net zo lang volhouden tot die uitzonderingen regel geworden zijn.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

'Ook VVD wil vertrek Mauro Manuel naar Angola'

dinsdag 4 oktober 2011

Naast gedoogpartij PVV, wil ook regeringspartij VVD dat de achttienjarige asielzoeker Mauro Manuel wordt teruggestuurd naar Angola. VVD-bronnen zeggen dat de jongen Nederland moet verlaten, omdat de precedentenwerking te groot zou zijn.

Dat zeggen bronnen dinsdag tegen RTL Nieuws. Ook de PVV benadrukt dat de jongen terug moet naar het land van herkomst. 'Mauro heeft de vertrekplicht genegeerd. Zijn advocaat heeft gelogen. Dat belonen we niet met een verblijfsvergunning.'

Consequent
Dat zowel VVD als PVV wil dat Mauro teruggaat naar Angola, zet minister Gerd Leers (CDA, Immigratie en Asiel) in een moeilijke positie. Zijn eigen partij wil namelijk dat de jongen blijft. CDA-Kamerlid Raymond Knops zei vorige week nog dat er sprake is van een 'uitzonderlijk geval'. 'Hij is iemand die in onze samenleving een goede en positieve rol speelt.'

Leers kondigde vorige week aan de hele zaak opnieuw te bekijken. Hij zal beoordelen welke mogelijkheden en beperkingen zijn beleid hem biedt. Dit wordt nu lastig voor de minister omdat VVD en PVV willen dat hij consequent blijft. Voor Leer is ook van belang wat het effect van een beslissing over Mauro is op andere gevallen.

Verwesterd
Mauro Manuel is in 2003 naar Nederland gekomen, maar heeft nooit aan de eisen voor een verblijfsvergunning voldaan, omdat hij ook in Angola had kunnen worden opgevangen. Verschillende politieke partijen willen dat hij alsnog een verblijfsvergunning krijgt omdat hij te 'verwesterd' zou zijn.

PVV-Kamerlid Sietse Fritsma schreef vorige week in opinieartikel dat de situatie waarin Mauro zich nu bevindt een direct gevolg is van 'zijn eigen handelen' (en/of dat van zijn pleegouders). 'Een handelen dat niet echt in de haak was,' aldus Fritsma. Bovendien zal Mauro's gedrag volgens de PVV'er bij bewezen succes worden gekopieerd.

Door Shari Deira

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... Angola.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door King George »

Hij is hier door z'n ouders als een koekoeksjong gedumpt. Een dergelijk gedrag moet je niet faciliteren, maar sanctioneren. Ik ben er zelfs voor de maatschappelijke kosten van zijn verblijf hier op zijn ouders te verhalen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Uitgewezen Mauro schreef brief aan minister Leers

Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.
Dat is de eerste alinea van een brief die Mauro Manuel afgelopen juni schreef aan minister Leers van Immigratie.

De uit Angola afkomstige asielzoeker Mauro moet van Leers Nederland binnenkort verlaten, ondanks het feit dat hij al acht jaar woonachtig is bij een pleeggezin in Nederland. PVV en VVD hebben bij de minister op uitzetting van de jongen aangedrongen.

Maar een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat de toekomst van Mauro Manuel in Nederland ligt. Ook Leers' eigen partij CDA liet al eerder weten dat Manuel wat hen betreft kan blijven.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... eers.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees de brief van Manuel aan Leers hier,
Spoiler! :
Geachte heer Leers,
Mijn naam is Mauro Manuel. Ik ben achttien jaar oud en ik woon al acht jaar in een pleeggezin (Hans, Anita en mijn kleine broertje Tjeerd) waar ik het heel erg naar mijn zin heb. Ik voel me bij hen thuis en ben heel erg bang dat ik ze binnenkort moet gaan missen.
U heeft de afgelopen dagen denk ik wel al over mijn zaak gehoord omdat zoveel mensen net als ik geschrokken zijn dat ik weg moet. Ik dacht dat het wel netjes was als ik dan ook even zelf aan u zou schrijven.
Ik ben op mijn negende op het vliegtuig gezet naar Nederland door mijn biologische ouders.
Ik wist niet wat er ging gebeuren. Ze hadden niet gezegd dat ik in mijn eentje naar een ander land zou gaan vliegen.
Ik heb er heel veel moeite mee gehad om dat te verwerken. Het heeft mij ook veel pijn gedaan dat mijn biologische ouders mij dat hebben aangedaan. Hier in Nederland ben ik heel bang geweest voor iedereen. Ik vertrouwde niemand en had veel verdriet over dat ik weggestuurd was door mijn ouders.
Op mijn tiende ben ik in een pleeggezin terechtgekomen waar ik nu inmiddels al acht jaar woon. Het was in het begin heel moeilijk voor mij om zomaar in een gezin te komen waar mensen waren die voor mij wilden gaan zorgen. Ik was heel bang en verdrietig dat het allemaal zo moest gaan. In die tijd heb ik heel veel moeten huilen. Ik liep alleen maar rond met de vraag waarom ik weggestuurd was door mijn ouders. Langzamerhand vertrouwde ik mijn pleegouders steeds meer en begon ik hen ook te zien als mijn ouders.
Al die jaren heb ik mij als persoon heel erg kunnen ontwikkelen en ik heb mij heel erg aangepast aan de Nederlandse cultuur. Ik voel mij het meest een Nederlander en een beetje Limburger (mijn Limburgse accent zal ik nooit kwijtraken) en natuurlijk ook een halve Angolees. Dat is best ingewikkeld maar ik ben hiermee opgegroeid de afgelopen jaren.
Ik kan het mij ook niet voorstellen dat ik terug zou gaan naar Angola, een land dat voor mij heel vreemd is. Ik heb altijd gevreesd voor de dag dat ik definitief terug zou moeten. Die dag is de afgelopen week gekomen. Ik kreeg op maandag 20 juni 2011 van mijn pleegouders te horen dat er geen toekomst meer is voor mij in Nederland. Ik had die dag examen en kreeg het te horen toen ik van school kwam. De tijd stond even stil. Ik kon het niet geloven dat de beslissing van de Raad van State negatief was voor mij. Mijn hart begon steeds harder te
kloppen. Ik was altijd al zo bang voor deze dag. Ik heb de hele avond alleen maar gehuild en
kon het niet geloven dat ik weg zou moeten gaan. De volgende dag had ik nog een
praktijkexamen. Maar ik was er totaal niet bij met mijn hoofd. Ik heb het later in de week
nog een keer mogen doen.
Ik heb de afgelopen donderdag moeten tekenen voor vrijwillige terugkeer naar Angola.
Het is heel verschrikkelijk om op papier te tekenen dat je binnen dertig dagen het land moet
verlaten. Ik heb getekend dat ik vrijwillig terugkeer maar ik zou nooit vrijwillig willen gaan. Ik
heb geen keus gehad. Ik ben bang dat ik opgepakt word als ik mij niet vrijwillig terug zou
laten keren.
Ik moet iedereen gaan verlaten die ik heb leren kennen: mijn vrienden, pleeggezin waar ik al
acht jaar woon en de rest van de familie. Al die jaren dat ik een band heb opgebouwd met
mijn pleegouders zijn dan weg. Mijn pleegouders zijn voor mij meer mijn ouders dan mijn
biologische ouders. Ik heb in al die jaren een opvoeding gekregen die mijn biologische
ouders mij nooit gegeven hebben. Ik heb hen nooit meer gezien en ik heb totaal geen band
met mijn ouders in Angola.
Ik heb sinds drie jaar er ook een kleine broertje bij gekregen. Hij is echt een hele leuke en
lieve jongen. Ook met hem heb ik een band opgebouwd die ik niet kwijt wil. Ik ben er ook
heel bang voor dat hij niet meer weet wie ik ben als ik teruggestuurd wordt naar Angola. Hij
is pas drie jaar en weet dan over een paar jaar niet meer wie ik ben.
Ik ben helemaal verwesterd en ik ben niet meer in staat om naar een land te gaan als
Angola. Ik heb hier kans op een goede toekomst en kan Nederland ook helpen door te gaan
werken nu ik bijna een diploma heb. In Angola kan dat niet. Ik spreek de taal bijna niet meer
en dat is iets waar ik veel tijd voor nodig zal hebben, om het weer te leren. De cultuur is heel
anders dan die van hier en de mensen zullen daar zien dat ik anders ben dan de gemiddelde
Angolees. Als ik daar ben zal ik helemaal opnieuw moeten gaan beginnen met mijn leven.
Alleen al van het denken eraan krijg ik rillingen over mijn lichaam. Ik ben bang dat ik het niet
zal redden daar.
Ik zou u, meneer Leers, willen vragen of u toch nog een keer goed zou willen nadenken over
mijn zaak. Ik weet dat er niet zo veel kinderen zo’n verhaal hebben als ik. Ik vraag u of ik toch
mag blijven, of u een uitzondering wil maken op de regels.

Hoogachtend,
Mauro Manuel

http://ecpat.sitespirit.nl/images/69/1489.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Zwartmeer »

Ik vind dit altijd heel lullig. Als deze jongen de enige was in deze situatie dan hoefde er niet overnagedacht te worden en kon ie gewoon blijven. Misschien zou het idee zijn dat hij een aantal jaren in zijn thuisland een uitkering op bijstandniveau krijgt. Dat is een kapitaal daar. En zo kan hij er daar dan toch iets van maken. Maar als ie slim is zorgt ie dat hij hier pappa wordt en trouwt met een inlandse. Dan is zijn uitzetting ook van de baan.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door mercator »

k heb s gekeken, in Angola kan je prachtige safari's houden, het is er altijd goed weer , ze hebben zelfs een Miss Angola, het lijkt daar zowaar beter da in Nederland !
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

'Asielzoeker Manuel Mauro krijgt aanbod van ministerie'

dinsdag 25 oktober 2011

De achttienjarige asielzoeker Mauro Manuel heeft van het ministerie van Binnenlandse Zaken een studievisum aangeboden gekregen. Hij krijgt geen verblijfsvergunning.

Het studievisum zou een voorlopige oplossing zijn van minister Gerd Leers (CDA, Asiel), die eerder zei dat Mauro Nederland moet verlaten.

Eisen
Mauro is geen student, maar mbo'er. Als hij er in slaagt om een hbo-diploma te halen, kan hij proberen om in aanmerking te komen voor de kennismigrantenregeling. Dan moet hij wel 35.000 euro per jaar verdienen met zijn eerste baan.

Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks) vindt het aanbod 'een oplossing voor de politici, niet voor Mauro'. Hans Spekman van de PvdA noemt de oplossing 'schandalig'.

Verwesterd
Mauro kwam in 2003 naar Nederland, maar heeft nooit voldaan aan de eisen voor een verblijfsvergunning.

Verschillende politieke partijen willen dat hij alsnog een verblijfsvergunning krijgt, omdat hij 'verwesterd' zou zijn. VVD en PVV willen hem terugsturen naar Angola. Mauro mag volgens hen niet worden beloond voor het negeren van een rechterlijke uitspraak.

Door Jeroen Langelaar

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... sterie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een salomonsoordeel, best wel slim van Leers, maar uiteindelijk zal Mauro in Nederland blijven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door H.Numan »

Mauro kwam in 2003 naar Nederland, maar heeft nooit voldaan aan de eisen voor een verblijfsvergunning.
Dan zou minister Numan zeggen:
Mauro, knul, met je MBO diplomaatje ben jij een topper in Angola! Elke baan ligt voor je open. Veel succes!
En hier is je ticket. Je vertrekt de dag na je diploma is afgegeven.
:sly:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Scarlatti »

H.Numan schreef:
Mauro kwam in 2003 naar Nederland, maar heeft nooit voldaan aan de eisen voor een verblijfsvergunning.
Dan zou minister Numan zeggen:
Mauro, knul, met je MBO diplomaatje ben jij een topper in Angola! Elke baan ligt voor je open. Veel succes!
En hier is je ticket. Je vertrekt de dag na je diploma is afgegeven.
:sly:
PRECIES!! een goede om te sturen aan Leers en Geert Wilders!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door H.Numan »

De Telegraaf schreef: Leers: Mauro moet terug naar Angola
DEN HAAG - De jonge Angolees Mauro Manuel moet terug naar naar zijn geboorteland. Dat heeft minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) woensdag gezegd tegen de Tweede Kamer. De Kamer had aangedrongen op een verblijfsvergunning voor Mauro, die 8 jaar geleden naar Nederland kwam.

Volgens Leers was vanaf de eerste aanvraag van Mauro het uitgangspunt dat hij terug zou keren naar Angola. Maar op aandrang van de Kamer besloot de minister onlangs nog eens naar de zaak te kijken.

De Telegraaf
Op verzoek van ex-politica mw. Verdonk krijgt Mauro een 'open jaw' ticket, zodat hij in Ivoorkust even kan uitstappen om te praten met Kalou. :smile:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Eindelijk duidelijkheid voor de jongen. Het zal voor hem niet meevallen om vanuit Nederland te verhuizen naar een derde wereld land.
Ik vermoed dat de jonge nu een luxe slaapkamer heeft met leuke speeltjes zoals computer, internet ,mobile telefoon enz, enz...Daar zal hij terecht komen in een iets minder luxe omgeving.
Maar vreemd, want een paar dagen geleden schreven de kranten dat Mauro mocht blijven op een studentenvisa, en dat zou een oplossing zijn van minister Gerd Leers . Leers zal zijn hoofd hebben gebogen voor de PVV en VVD.
Nou ja, misschien kunnen Tofik Dibi, kamerlid CU Joël Voordewind, en andere betrokken PvdA kamerleden zoals Hans Spekman hem uit eigen zak een flink zak centje meegeven zodat hij niet met lege handen aankomt in Angola .
Maar het blijft zielig voor de jongen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Manon »

Dit is natuurlijk een zeer moeilijk gegeven: kinderen worden door hun ouders gedumpt, mogen hier tot hun 18de blijven en worden dan afgesneden van hun pleegouders en familie om terug te worden gedumpt. Lijkt me even onmenselijk als de originele ouders die hun kinderen maar op het vliegtuig zetten.

anderzijds zou diezelfde Mauro een deftige opleiding kunnen volgen (ontwikkelingshelper) en dàn met dié bagage terug kunnen gaan.

Het fabeltje van "westerse opleiding" is dikke zever. Mèt hun westerse opleiding zijn ze ginds de enigen die iets kunnen verwezenlijken. Ik hoorde recent nog van een zeer goedbedoelde kennis van me dat ze in zwart Afrika gewoonweg hopeloos zijn. Haar pogingen om ze middels westers geld een (koran!!!)schooltje te laten oprichten zijn zelfs mislukt: men moet er blijkbaar naast blijven staan om ze een steen te laten verleggen.
Mensen met westerse inzichten, zoals Mauro zijn ginds dus broodnodig! Maar laat die jongen eerst nog wat studeren en geef hem dan netjes via een of andere hulpdienst wat begeleiding ginder!
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

circe schreef: Mensen met westerse inzichten, zoals Mauro zijn ginds dus broodnodig! Maar laat die jongen eerst nog wat studeren en geef hem dan netjes via een of andere hulpdienst wat begeleiding ginder!
Een studievisum is geen optie volgens de kineerrechtenorganisatie Defence for Children .
Mauro is een MBO-er, lichtte een woordvoerster van Defence for Children toe. Studeren is voor hem geen optie. Hij wil juist snel aan het werk. Zij meldde verder dat Mauro zelf een dergelijk aanbod van het ministerie niet heeft gekregen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1079 ... binnenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Manon »

Nou ja, dan stel ik voor dat hij bij één van de vele Nederlandse ontwikkelingsorganizaties in Angola een job gaat krijgen: hij spreekt Nederlands, kan als tolk dienen en verder in zijn onderhoud voorzien, en zelfs een meerwaarde brengen.

Hij mag nadien op verlof komen, of zijn pleegouders kunnen ook komen. Ze hoeven nu niet net te doen of er geen enkele hollander van 18 een stap in de wereld gaat zetten omdat die nog een klein broertje of zusje heeft.

Maar dat die jongen ginds wat begeleiding moet krijgen, daar ben ik dus wel voor.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Hulp bij 'vrijwillige' terugkeer Mauro

donderdag 27 oktober 2011

DEN HAAG (ANP) - Als alle hoop is vervlogen zal Mauro Manuel zich niet verzetten tegen terugkeer naar Angola. Een uitzetprocedure en vreemdelingendetentie komt dan niet aan de orde. Een woordvoerster van Defence for Children heeft dat donderdag gezegd.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt dat bij een zogenoemde vrijwillige terugkeer geen lang vertrekproces hoeft te worden doorlopen. Mauro (18) krijgt dan waarschijnlijk wel te maken met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) die ondersteuning biedt bij een vrijwillig vertrek.

Een woordvoerster vertelde donderdagmorgen dat Mauro zich eerder al tot de IOM heeft gewend. Als hij gebruik wenst te maken van de diensten regelt de organisatie voor hem een vliegticket en krijgt hij een geldbedrag mee. IOM helpt bij de herintegratie in Angola. Het hangt van hemzelf af wanneer hij op het vliegtuig stapt.

Paspoort

De diensten van IOM worden betaald uit bijdragen van 132 deelnemende landen. IOM heeft sinds het jaar 2000 ongeveer 2250 migranten begeleid bij vrijwillig vertrek uit Nederland. Van alle mensen die zich tot de organisatie wenden kiest de helft voor de begeleiding en bekostiging. De rest verdwijnt hoogstwaarschijnlijk in de illegaliteit.

Mauro heeft geen paspoort maar kan dat zelf aanvragen op de Angolese ambassade. De verwachting is dat hij in Angola gewoon welkom is. De Angolese regering heeft eerder laten weten bijvoorbeeld te willen meewerken aan een zogeheten laissez-passer, een tijdelijk reisdocument.

http://www.elsevier.nl/web/Artikel/3206 ... -Mauro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Ook PvdA-staatssecretaris wilde Mauro terugsturen

Nebahat Albayrak (PvdA) vond in 2009 dat Mauro niet in Nederland kon blijven en terug moest naar Angola. Op dat moment was Albayrak staatssecretaris van Justitie en wilde ze geen gebruik maken van haar discretionaire bevoegdheid. Ondertussen gaat de CDA-fractie voorafgaande aan het 'Mauro-debat' in beraad over de de kwestie.

RTL Nieuws heeft de brief in handen die Albayrak in 2009 aan de jonge asielzoeker schreef. 'Mauro weet sinds de onherroepelijke afwijzing van zijn asielaanvraag op 21 februari 2007 dat hij niet langer rechtmatig in Nederland verblijft en dat hij naar Angola zal moeten terugkeren', schrijft ze. Ook zag Albayrak niets in een studievisum en werd ze gesteund door 'haar' minister Hirsch Ballin (CDA).

Inmiddels is de PvdA een warm pleitbezorger voor verblijf van Mauro in Nederland. Kamerlid Hans Spekman zal in het Kamerdebat vanmiddag uitdrukkelijk vragen of de minister toch een uitzondering wil maken voor hem. Ook is de PvdA ervoor om een regeling te treffen voor alle jonge asielzoekers die in een vergelijkbare situatie verkeren. Spekman liet overigens weten ook in 2007 al te hebben geprotesteerd tegen de uitwijzing van Mauro.

Positie CDA
Bij het Kamerdebat zullen vandaag alle ogen zijn gericht op het CDA. Het is een CDA-minister (Gerd Leers) die Mauro terug wil sturen. Gisteren werd bekend dat de portefeuillehouder binnen de fractie, Raymond Knoops, de minister steunt. Maar het is uiterst onzeker of al zijn fractieleden hem zullen volgen. Vooral de positie van 'dissidenten' Ferrier en Koppejan wordt cruciaal. Koppejan liet gisteren al weten zich niet te kunnen 'voorstellen' dat Mauro daadwerkelijk wordt teruggestuurd.

Vanaf 13.00 uur komt de CDA-fractie bijeen om te vergadering over het debat. De CDA-Kamerleden zullen niet alleen over Mauro praten, maar ook over de EU-top van afgelopen nacht. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag om 16 uur met Leers over Mauro, die heeft aangegeven zich niet tegen een eventuele uitzetting te zullen verzetten.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... uren.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben altijd een beetje dwars. Als Albayrak van de PvdA en Hirsch Ballin :yuk: vonden dat Mauro niet in Nederland kon blijven , dan mag Mauro van mij wel blijven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ozes »

Een geheel debat over 1 persoon. Echt belachelijk.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Manon »

Ozes schreef:Een geheel debat over 1 persoon. Echt belachelijk.
Daarvoor dienen de regels, richtlijnen en normen nietwaar? zodat men stuk voor stuk kan zien wie wèl en wie niet naar huis moet.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89877
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Angolees Mauro Manuel moet gewoon uitgezet worden

Bericht door Ariel »

Dit is triest...Crisisberaad om een Angolees jongetje die naar zijn moeder wordt teruggestuurd. De Tweede Kamer staat achter het besluit van minister Leers Mauro Manuel geen verblijfsvergunning te geven. CDA'ers Ferrier en Koppejan blijven er echter bij dat de Angolees niet uitgezet mag worden.
Straks valt het kabinet.
Crisisberaad CDA-fractie: dissidenten tegen uitzetten Mauro

vrijdag 28 oktober 2011

CDA-Kamerleden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan blijven erbij dat de achttienjarige asielzoeker Mauro Manuel niet mag worden uitgezet. Hun opstelling heeft geleid tot een crisisberaad binnen het CDA.

Het Kamerdebat over Mauro is twee keer geschorst en om 0.55 uur hervat. De oppositie verzocht de ingediende moties aan te houden, wat betekent dat er in de nacht van donderdag op vrijdag niet over het lot van Mauro wordt gestemd.

Crisisberaad
Het crisisberaad bij het CDA liep vannacht uit. Onder anderen minister Maxime Verhagen en CDA-voorzitter Ruth Peetoom waren bij dit overleg aanwezig.

Op vragen over een studievisum voor Mauro, waar de CDA-fractie voor heeft gepleit, gingen Koppejan en Ferrier eerder vanavond niet in.

CDA-standpunt
Eerder vandaag werd nog gemeld dat de twee na fractieberaad zich alsnog achter het CDA-standpunt zouden scharen dat Mauro moet worden uitgezet.

De twee staan te boek als mogelijke dissidenten binnen de CDA-fractie omdat ze niets voelden voor samenwerking met de PVV van Geert Wilders.

Angola
Het parlement debatteerde de hele avond over de kwestie-Mauro. Een Kamermeerderheid vindt dat Mauro terug moet naar Angola.

Regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV steunen minister Gerd Leers (CDA, Asiel), die de situatie van Mauro 'niet schrijnend genoeg' vindt.

Wat de opstelling van Koppejan en Ferrier voor het verdere proces betekent, is niet bekend. In het verleden gingen ze niet zelden - na aanvankelijk verzet - alsnog akkoord met het standpunt van de rest van de fractie.

Door Jeroen Langelaar

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... -Mauro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De vergadering in de Tweede Kamer over Mauro werd geschorst tot middernacht. De VVD vroeg daar om en ook de CDA, om de moties waarover dan nog moet worden gestemd, nog 'eens goed te bekijken'. Vicepremier Maxime Verhagen voegde zich bij het fractieberaad van zijn partij het CDA. De CDA-fractie heeft het crisisberaad over de kwestie-Mauro afgesloten. Fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma wilde na middernacht niet zeggen wat zijn fractie had besloten. Hij verwees naar de stemmingen over de moties.

De oppositie heeft verzocht de ingediende moties aan te houden. Dit betekent dat er in de nacht van donderdag op vrijdag niet over wordt gestemd. Alleen een voorstel van het CDA voor een studievisum komt aan de orde.

Niet schrijnend


Dat de jongen geworteld is in Nederland, kan geen reden zijn om voor hem de hand over het hart te strijken, stelde Leers donderdag in het debat in de Tweede Kamer over Mauro. Alleen bijvoorbeeld ernstige medische problemen kunnen aanleiding zijn om een uitzondering te maken. Leers verwees naar een brief waarin een van zijn voorgangers al uiteenzette dat onder meer het spreken van Nederlands en het volgen van een opleiding geen redenen zijn om een asielzoeker te laten blijven omdat het dan te schrijnend zou zijn hem terug te sturen.

Hij voerde aan dat Mauro gezond is, een moeder in Angola heeft en al de tijd dat hij in Nederland was, heeft geweten dat hij terug moest naar zijn geboorteland. Nederland heeft nooit de indruk gewekt dat hij zou kunnen blijven, zei Leers. Wel had de overheid in zijn eerste procedure, die Mauro verloor, wel wat sneller kunnen werken, erkende de minister. Mensen die vinden dat Mauro kan blijven, willen eigenlijk nieuw beleid, maar ook daar voelt Leers niet voor. Hij wil geen nieuwe regels rond afzonderlijke gevallen, want die krijgen dan „het uiterlijk van een kameel met zeven bulten”. Zaterdag wil Leers op het CDA-congres zijn eigen achterban overtuigen van de juistheid van het besluit om de jonge asielzoeker geen verblijfsvergunning te geven.

Verstoord

Het ging er heftig aan toe, tijdens het debat. Een schreeuwende jongeman werd uit het publiek verwijderd. De oppositie verweet de minister ten onrechte hoop te hebben gegeven door te zeggen nog eens naar het geval te zullen kijken. De bewindsman zou bovendien aan de leiband van gedoogpartner PVV lopen. „Als Geert Wilders de eigenlijke minister is, wat doet u hier dan nog?”, vroeg Tofik Dibi van GroenLinks aan Leers. En een studievisum is een dode mus, in de ogen van de PvdA. „Dat is alleen een regeling voor bollebozen. U zet Mauro het mes op de strot en zaagt hem half door”, aldus een giftige Hans Spekman.

Sharon Gesthuizen van de SP wees erop dat Mauro Limburgser is 'dan vlaai' en dat hij in Angola eigenlijk niets heeft. „Mauro heeft in Angola net zo veel te zoeken als de minister zelf.” En Gerard Schouw van D66: „Het gaat erom: zijn we een beschaafd land of niet, houden we de menselijke maat of niet?” Enkele oppositiepartijen riepen het CDA-congres van zaterdag op in het geweer te komen tegen de 'hardvochtigheid'.

Cora van Nieuwenhuizen van de VVD zou niets liever doen dan haar hart volgen en Mauro laten blijven, zei ze, maar het zit er niet in. Raymond Knops van het CDA wees erop dat er bij schrijnende gevallen uitzonderingen kunnen worden gemaakt, maar dat de schrijnendheid in juridische zin begrensd is. Knops had eerder gezegd dat het CDA de jongen zou steunen, maar dat was 'moreel'.

De enige partij die ronduit tevreden is met het vertrek van Mauro is de PVV. Volgens deze partij heeft de jongen gelogen tijdens zijn asielprocedure. CDA en VVD namen het deze zomer nog voor Mauro op, maar vinden nu dat Leers gelijk heeft in zijn oordeel geen uitzondering voor de jongen te maken.

Leers noemde Mauro een leuke jongen die hij alle goeds wenst. Maar: „Als je zegt dat hij moet blijven, stel je het beleid ter discussie.”

Studievisum

Mauro kan nog een tijdelijk visum aanvragen om hier te studeren. De opleiding moet dan wel bijdragen aan het land van herkomst. Met de studie van Mauro zit dit er niet echt in, hield Leers de Kamer voor. De minister heeft beloofd een eventuele aanvraag snel te behandelen. "Het is een aanvraag die iedereen mag doen, dus waarom Mauro niet."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1080 ... html?p=1,1" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie