'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door Ariel »

Het blijkt door dit artikel dat de vernielingen en gewelddadigheden tijdens Oud en Nieuw grotendeels veroorzaakt worden door moslim jeugd. De politie staat al jaren machteloos. Maar om nou het politie apparaat te islamiseren zoals Marcouch wil gaat me toch echt te ver.
'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'


De inzet van 'rolmodellen' tijdens de jaarwisseling was succesvol, maar werpt ook de vraag op wat de welzijnsinstanties hebben gedaan en - vooral - nagelaten. Dat stelt PvdA-kamerlid Ahmed Marcouch.
De enorme Nieuwjaarsinzet van Haagse moskeevrijwilligers tekent een verbetering: niet langer leggen gewone Nederlanders zich stilzwijgend neer bij het nieuwjaarsgeweld van groepen kwaadwillende en hufterige jongens, maar stellen zij de norm. Niet langer mijdt en vreest de politie de massa, maar mobiliseert die ten goede. Dat verdient navolging in heel Nederland.

Toch heb ik mixed feelings van vreugde en zorg na een etmaal patrouilleren met Politie Haaglanden tijdens de jaarwisseling in de Haagse Schilderswijk en Transvaalbuurt. Want ja, de politie vreest niet zozeer die veertig etters, maar het dreigend protest van zwijgende buurtgenoten die bij politie-optreden loyaal blijken aan hun gewelddadige buurjongens, zoals het Openbaar Ministerie mij indertijd duidelijk maakte in Slotervaart. Maar nee, dit is wel de omgekeerde wereld. Het zijn de gesubsidieerde welzijnsinstanties die bewoners moeten mobiliseren. En het is de politie die de etters moet opsporen en vastzetten.

De minister kan wel klagen dat dit Nieuwjaar minstens zoveel politieagenten en hulpverleners zijn belaagd als vorig jaar, maar hij heeft hen intussen mooi in de kou laten staan. Hij schreef de burgemeesters wel ter voorbereiding op nieuwjaarsnacht, maar hij had natuurlijk voor hen de uitvoeringspraktijk moeten veranderen, in plaats van wat voorschriften te leveren. Dat zien ook burgemeester Jozias van Aartsen en politieagent Hans Rasenberg, de superwijkagent met wie ik op pad was. Ik zag Van Aartsen deze vroege nieuwjaarsochtend aan het werk in de keuken van moskee El Nour, hij nam daar de vrijwilligers in vertrouwen die de hele nacht de mannen op de straat voorzagen van koffie en broodjes en maakte hen deelgenoot van zijn afhankelijkheid.

Realiteit negeren
Hadden wij in Ypenburg ook buurtvrijwilligers gehad, vertelde Van Aartsen hen, 'Dan hadden wij in daar de ME niet hoeven inzetten'. Ook de uiterst ervaren wijkagent Hans ziet het probleem: 'Anders dan de ME zijn gewone politieagenten niet opgeleid voor massale chaotische gebeurtenissen als Oud en Nieuw. Daarom moeten wij de hulp wel inroepen van de moskeeën.' Minister Opstelten doet agent Hans en de andere de politieagenten ernstig tekort - brengt hen zelfs in gevaar - zolang hij de realiteit negeert en blijft verzuimen om in inheemse wijken als de Schilderswijk Turkse en Marokkaanse agenten aan te trekken die de speciale expertise hebben om brandstichters, inbrekers en geweldplegers te onderscheiden van de gewone goedwillende burgers.

Daarom heeft superagent Hans zich verlaten op deze methode van burgerinzet via een zogenoemd rolmodellenproject. Ik heb gezien dat dit heel goed gelukt is. Net als Nour zijn in Den Haag alle moskeeën deze nacht geopend en hebben zij samen met sportverenigingen en een enkele Sikhtempel bij elkaar negenhonderd vrijwilligers de straat op gestuurd om de buurten en de pleinen voor deze nacht terug te winnen op groepjes kwaadwillende jongens. Passeerden wij 's middags op oudejaarsdag met onze politiewagen op het Kaapplein nog de resten van een zojuist uitgebrand busje, rond middernacht zagen wij hier buurtkinderen op de schommel, omringd door meespelende volwassenen. Het hielp, dat is goed. Zonder de vrijwilligers had de politie het niet gered, dat is niet goed. Dat werkt namelijk alleen als de politie haar eigen zaken op orde heeft: optreden, handhaven, de pakkans verhogen en met gezag in de wijk optreden.

Prinsheerlijk thuis
Wat de overheid had moeten doen voor de politie, is het gesubsidieerde welzijnswerk aan het werk zetten, ook al valt nieuwjaarsnacht niet binnen de kantooruren. Voor de politie in Den Haag was het offer groot, agent Hans is met twee andere politieagenten maandenlang bezig geweest om de bewoners te mobiliseren, al die tijd konden zij geen boeven vangen. Dus andere gemeenten van Nederland, doe dit de politie niet aan, laat de welzijnsinstituten hier niet mee wegkomen en stel eisen aan hun inzet. Het gemeentebestuur van Den Haag doet er goed aan te onderzoeken waarom de gesubsidieerde welzijnsmedewerkers de grote afwezigen waren bij de voorbereiding en deze nacht prinsheerlijk thuis zaten.

Hoe complex de situatie is voor een politiebureau in een allochtone wijk, blijkt al aan de balie van wijkbureau De Heemstraat. Ik wachtte hier een kwartiertje op mijn metgezel voor deze nacht. Hans Rasenberg reed namelijk nog even langs de georganiseerde activiteiten. De klachten van burgers in heel Nederland over hun problemen bij aangifte doen, bleek hier realiteit. Een Somalische vrouw was de eerste die dit overkwam, in dat kwartiertje dat ik daar zat. In een onverstaanbare taal maakt zij met gebaren en geschreeuw duidelijk dat zij een melding heeft over een burengerucht. Het ontgaat de receptionist dat hij een uitgelezen kans krijgt om erachter te komen hoe zo'n portiek of appartementencomplex werkt, negeert de vrouw en begint een gesprek met zijn collega over de verjaardag van een derde collega. De Somalische druipt af.

Per ongeluk
Kort daarna komt een oudere Marokkaanse man het politiebureau binnen. De eerste generatie allochtoon zet een stap terug als hij de indrukwekkende uniformen ziet, net als de meeste mensen weet hij niet dat receptionisten weliswaar het politie-uniform dragen, maar geen agenten zijn. Zijn twintigjarige zoon haalt hem over de streep en neemt het woord: 'mijn vader is bekogeld door vuurwerk en is daardoor verbrand aan zijn been'. De receptionist vraagt: 'Door kinderen? Dan moet u eerst naar de dokter voor een medische verklaring, pas daarna kunt u aangifte doen'. De zoon aarzelt. 'Nou', zegt de receptionist, 'u zegt dat het per ongeluk ging? Tja, als het geen opzet was en die kinderen mogen nu ook met vuurwerk gooien, dan heeft het geen zin om aangifte te doen, wij weten toch niet wie het zijn.'

'Oh', zei de zoon, 'maar jullie willen toch wel weten dat dit soort dingen gebeuren?' Antwoord: 'Ook een melding heeft geen zin, zo lang het geen opzet is.' De mannen vertrekken. 'Ze kunnen niets doen', zei de zoon tegen een broer die ook kwam aangerend. Deze twee gebeurtenissen laten zien hoe groot de afstand is tussen een wijkbureau en de wijkbewoners. Prima agenten als Hans missen kansen als receptionisten mensen weghouden van de politie, de receptionisten krijgen dezelfde moeilijk te interpreteren situaties langs als ook de agenten dagelijks meemaken. Den Haag laat zien dat de minister er nu na twee jaar dralen echt niet langer om heen kan als hij serieus de politie haar werk wil laten doen - het is echt de hoogste tijd dat meer Turken en Marokkanen met hun extra competenties bij de politie gaan werken.
Ahmed Marcouch is Tweede Kamerlid voor de PvdA.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... ieuw.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: 'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door gerard_m »

De PvdA: eerst 20 jaar roepen dat er geen problemen met allochtonen zijn, en vervolgens zijn allochtonen nodig om de problemen op te lossen.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: 'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door Monique »

Ariel schreef:Het blijkt door dit artikel dat de vernielingen en gewelddadigheden tijdens Oud en Nieuw grotendeels veroorzaakt worden door moslim jeugd. De politie staat al jaren machteloos. Maar om nou het politie apparaat te islamiseren zoals Marcouch wil gaat me toch echt te ver.
En toch is dit de bedoeling.
Wat is er mooier dan een islamitisch politieapparaat?
Amorele atheistische nitwit
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: 'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door naar boven »

Een lid van een groep (Marcouch) die voorstelt om leden van zijn groep te betalen om de door diezelfde groep veroorzaakte problemen te helpen voorkomen.

Zo gaat de maffia ook te werk..
RTFM
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door Mahalingam »

Vandaar dat ik af en toe spreek over 'De Maffia van Allah".
Carel Brendel zegt:
Hassan Bahara doorbreekt merkwaardige stilte rond ‘shariapolitie’
Maar de veenbrand woedt voort en laait bij vlagen weer op. De jongste kwestie is de ‘shariapolitie’, bijnaam voor de vrijwilligers van de as-Soennah-moskee, die tijdens de nieuwjaarsnacht zullen optreden als ordehandhavers in de Haagse Schilderswijk. Het is een onverteerbare gang van zaken. Een salafistische moskee, die de veiligheidsdienst AIVD al vele jaren koppijn bezorgt, verwerft macht, invloed en legitimiteit door het onbenullige en naïeve gedrag van lokale politici en politiechefs. Een antidemocratische en extremistische club claimt de Schilderswijk als ‘onze wijk’. Ze spreekt bewoners aan, niet op het Nederlandse Wetboek van Strafrecht, maar op hun ‘islamitische identiteit’. [...]
Uit het redelijke midden meldt zich nu ook columnist en schrijver Hassan Bahara. Ook hij heeft bezwaren tegen de ‘shariapolitie’, want hij weet als ervaringsdeskundige waar het ‘aanspreken op de islamitische identiteit’ op neerkomt. Bahara: “Ik vier oudejaarsavond in de mooiste stad van Nederland, in Amsterdam, maar was ik een Hagenees, en stond ik daar klokke middernacht op straat met een glas champagne in mijn hand om op voorspoed in het nieuwe jaar te proosten, dan zou het dus kunnen gebeuren dat ik op de schouder word getikt door zo’n salafistische broeder die een gedeelde islamitische identiteit vermoedt en mij daar op aanspreekt omdat ik bubbels naar binnen giet. Want zulke bemoeizucht behoort nu eenmaal tot het puriteinse karakter van salafisten en die verklaren ze eerlijk in de praktijk te zullen brengen tijdens oudejaarsavond.”
http://www.carelbrendel.nl/2011/12/30/h ... /#more-501
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: 'De verkeerden knapten het vuile werk op met Oud en Nieuw'

Bericht door Mahalingam »

Shariapolitie

Tekst: Hassan Bahara

De As Soenah moskee zal tijdens oudejaarsavond als een veredelde burgerwacht de Haagse politie helpen om de orde te handhaven. Zij doen dat met behoud van eigen identiteit en zullen jongeren aanspreken op hun gedrag en hun islamitische identiteit.

Hassan Bahara plaatst vraagtekens bij het initiatief van de politie Haaglanden.
http://www.republiekallochtonie.nl/shariapolitie
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie