Dechristianisering van Europa en Amerika

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:
“In het Westen heeft men Christus verloren en daarom komt het Westen te val. Enkel en alleen daarom!” (Fjodor Michajlovitsj Dostojevski)/
Dostojevski was een gokker. Hij gokte meestal verkeerd waarbij hij alles verloor.

Zo ook met dit ongepaste citaat. Immers, het Westen is niet ten val gekomen, maar het Oosten met zijn ondraaglijke dictatoriale communistische systeem. Een onmenselijk systeem van 'Weg-met-ons' waar Mutti Frau Merkel alles vanaf weet omdat het paste bij de ideologie van haar opvoedkundige dominee-vader die een verrader van de westerse waarden was.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

In de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen worden per jaar 25 kerken gesloten

Geplaatst op 24 februari 2018

Afbeelding

Ontbrekend geld, te weinig gelovigen en gebrek aan priesters

In de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen werden sinds de millenniumwisseling minstens 453 katholieke en evangelische kerken, kapellen en parochiehuizen gesloten – gemiddeld 25 per jaar. In het aartsbisdom Keulen werden in die periode 28 kerken buiten dienst gesteld.


In het bisdom Aken moesten 41 kerken gesloten worden; in het aartsbisdom Paderborn 23; in het bisdom Essen 105. In het bisdom Münster kregen 53 kerken een andere bestemming, alleen al vier in Kamp-Lintfort. In geen enkele andere stad van het bisdom Münster waren dat er meer.

Opvallend daarbij: voor het jaar 2000 vonden daar in totaal slechts drie ontwijdingen plaats – waarvan eentje in 1920 in Dorsten. Er vonden ook veel ontwijdingen plaats bij de Evangelische Kerk in het Rijnland. Daar werden 203 gebouwen, die gebruikt werden voor gebedsdiensten, sinds het jaar 2000 gesloten...

De redenen voor de sluitingen zijn vooral ontbrekend geld, te weinig gelovigen en een gebrek aan priesters. Alleen al in het bisdom Essen is het aantal katholieken sinds de oprichting 60 jaar geleden gehalveerd.

Bron: www.pi-news.net

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2018/02/24 ... -gesloten/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Weer zo'n zinloos geplaatst artikel dat het formaat heeft van een open deur die hard is ingetrapt.

Nu hoeft natuurlijk niet elke pasklare voorgekauwde bijdrage op FFI verantwoord te worden, die met frisse moed en ongeremd enthousiasme gedeponeerd wordt.

Omdat Pilgrim ook hier weer niet de moeite neemt om dit import artikel van eigen commentaar te voorzien, neem ik de vrijheid dit te doen.

Dat kerken verdwijnen is misschien jammer, maar uit oogpunt van leegstand, regelmatig onderhoud waarin niet door God wordt voorzien, is het alleszins redelijk te begrijpen dat God niet bestaat, en kerkgebouwen plaats moeten maken voor nuttige woonruimte of anderszins.

Persoonlijk vind ik het jammer, schandalig, dat bepaalde kerken die een architectonische schoonheid vertegenwoordigen, opgeofferd worden aan weerzinwekkende vervangende armoedige 'bouwkunst' die een teken vormt aan de wand van teloorgang, degeneratie en algemeen aanvaard ambachtelijk prutswerk.

Laat iedereen vredig in God geloven
God was blijkbaar nooit zelf in staat zijn wil aan de mens op te leggen. Volgens Pilgrim en Numan heeft ieder mens een vrije wil. Pilgrim omdat hij wil dat kerken niet verdwijnen en Numan omdat hij niet wil dat zijn homo-zijn als een afwijking van de schepping wordt gezien, maar als een vrije keuze omdat hij om wat voor reden dan ook iets tegen vrouwen heeft zoals ik altijd iets had tegen het biermerk Heineken.

Een vrouw is per definitie niet vies in vergelijking met een man. Heineken bier was dat wel voor mij. Maar er kwam een moment dat de markt langzaamaan werd veroverd met kwaliteitsbier, en ziet en proeft! Heineken begon zijn bier met smaak toevoeging op te lurken. En Heineken werd 'acceptabel'.

Vrije bierkeuze
Dat werd vroeger stelselmatig tegengehouden in de café's die gefinancierd werden door de brouwerijen. En dat kun je zo maar heel goed vergelijken met religies. Iedereen met een beetje scholing en interesse in de geschiedenis weet waar ik het over heb.

Dat de meeste rooms-katholieke kerken met de grond gelijk worden gemaakt - ik betreur het dat er geen uitzondering gemaakt wordt voor architectonische juweeltjes - vind ik zonder meer een meer dan logische en terechte fantastische ontwikkeling van onze beschaving die immers op normen en waarden is gefundeerd.

Aangezien het echter met onze beschaving, die zich in een afglijdende schaal bevindt, maar op de schaal van Richter bijna haar hoogtepunt heeft bereikt, zeer slecht is gesteld, zien wij ten bewijze hiervan een rampzalige toename van de bouw van moskeeën die meer dan ooit aantoont dat de mens GEEN vrije wil heeft.

Want waar de logica en het gezonde verstand ontbreekt dient men zich de vraag te stellen: "Wat is dan nog de functionele waarde van een zogenaamde 'Vrije Wil' '?" Wat overblijft is een theoretische waarde. Precies! Net zoals die van de Evolutietheorie.

Onthoud! Intelligentie kan niet zonder intelligentie tot stand zijn gekomen.

Maar als het aan de Evolutietheorie-geleerden ligt, beschikt zelfs een baksteen over een laag IQ. Je zou het bijna geloven wanneer je een baksteen vergelijkt met een doorsnee moslim.

Met een vrije wil heeft geen mens, welke kerk dan ook nodig, om daarbinnen te fantaseren dat hij God zal ontmoeten. Jammer Zonde van die mooie architectonische parels van bouwkunst, maar kerken passen beslist niet meer in deze tijd. Net zo min als al die vieze smerige 'mosketen'. Het is één groot geestelijk pervers heidens gedoe dat onze beschaving kwalitatief ten onder laat gaan. Te vergelijken met een goede fles wijn met daarin verplicht wat druppels azijn om niet de indruk te wekken te discrimineren.
Azijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën. Als bij de rijping van wijn lucht in het vat komt, kan de alcohol worden omgezet in azijnzuur en ontstaat wijnazijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Teva Teff

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Teva Teff »

Pilgrim schreef:
In het bisdom Aken moesten 41 kerken gesloten worden
Dat is wel een studie waard.
Das Kirchenaustrittserschwerungsgesetz
Een mooi woord, ik durf zelf niet aan de vertaling te beginnen.
Vooral de vele linken op de pagina aanklikken zou ik u adviseren.
En natuurlijk een statistiekplaatje mag ook niet ontbreken. Zie je wel dat het allemaal best wel mee valt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Nieuw onderzoek toont aan: het christendom sterft uit onder jongeren in Europa

Posted on maart 25, 2018 door Rommel

Afbeelding
Jezus huilt.

Het christendom had voorheen een bloeiend bestaan op het continent, waar het eeuwenlang dominant is geweest. In plaats daarvan is nu de islam in opkomst.

Tsjechië is het minst religieuze land van Europa. Daar zegt 91 procent dat ze niet in een religie geloven. Daarentegen is het naburige Polen het meest religieus, en 83 procent zegt dat het christelijk is. Nederland is dichter bij de Tsjechische Republiek en daar zegt 72 procent van hen dat men geen religieuze overtuiging heeft.

Dit zijn enkele van de bevindingen van een Britse enquête, waarvan de resultaten zijn gerapporteerd in de Daily Express. De cijfers zijn van toepassing op jongeren tussen de 16 en 29 jaar, waaruit blijkt dat jonge Europeanen zich grotendeels als niet-religieus identificeren.

Professor Stephen Bullivant van de St. Mary’s Universiteit in Londen heeft het onderzoek uitgevoerd en is van mening dat de trend naar een meer seculiere samenleving waarschijnlijk zal voortduren.

Moslims worden meer
Het christendom als standaard, als norm, is verdwenen, en waarschijnlijk voor goed verdwenen – of in elk geval voor de komende honderd jaar, zegt hij.

In Groot-Brittannië wordt verwacht dat het aantal moslims onder jongeren in afzienbare tijd groter zal zijn dan het aantal Anglicanen. Professor Bullivant wijst op de relatief hoge geboortecijfers van moslims als oorzaak, en dat zij in veel grotere mate de religie van hun ouders behouden.

Voor Nederland toont het onderzoek aan dat 19 procent zichzelf als christenen identificeert, terwijl 9 procent een andere religie aanhangt.

https://fenixx.org/2018/03/25/nieuw-ond ... in-europa/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

God verdwijnt uit Europa: Helft bevolking, driekwart jonge mensen in Nederland niet (meer) religieus

Xander, 03-04-2018

Afbeelding
In Pakistan zijn christenen zelfs in het ziekenhuis hun leven niet zeker, en worden soms zelfs letterlijk aangevallen door moslim artsen, in dit trieste geval met dodelijke afloop (6).

Islam in bijna 8 van de 10 gevallen oorzaak van christenvervolgingen - Open Doors heeft speciale theologie voor lijdende en vervolgde christenen samengesteld

Met uitzondering van de islam is religie in Europa al jaren flink op de terugtocht. In Nederland zegt 72% van de jonge mensen tussen 16 en 29 jaar helemaal nergens meer in te geloven. Dat percentage is in Europa alleen in Tsjechië (91%), Estland (80%) en Zweden (75%) hoger. Nederland geldt van oudsher als een protestants (calvinistisch) land, maar ook dat is voorbij. Het aantal katholieken (zowel praktiserende als niet-praktiserende) is met 24% inmiddels veel groter dan het aantal protestanten (15%). Nog maar 3% van de bevolking gaat regelmatig naar een PKN kerk; gevolgd door 2% naar de Gereformeerde Kerk, en 2% naar de Ger.Kerken in Nederland.

Onder de hele Nederlandse bevolking steeg het aantal niet-religieuzen naar 50% (peil 2015), waarmee de groep ongelovigen groter is dan van wat voor kerk of religie dan ook. 24% beschouwt zich nog als katholiek, maar slechts 4% is praktiserend. 6% ziet zichzelf nog als protestants (/ 3% praktiserend), 6% als gereformeerd (/ 2%), en tevens 6% als Nederlands (‘gewoon’) gereformeerd (/ 2%). 11% zegt tot een andere religie te behoren, waarvan 5% praktiserend is. Het aantal moslims stond 3 jaar geleden officieel op 5% van de bevolking, waarvan de meesten een Marokkaanse of Turkse achtergrond hebben.

De verschillen in Europa zijn groot. Zo zegt in Polen slechts 17% van de jonge mensen niet religieus te zijn. De meesten beschouwen zich als christelijk. In buurland Duitsland is het aantal ongelovigen jongeren met 45% weliswaar groter, maar veel lager dan in Nederland.

Van de gelovigen zijn de meeste kerkgangers in Nederland 75 jaar of ouder (20% gaat nog minimaal een keer per week), gevolgd door 65 tot 75 jarigen met 12%. Voor alle jongere gelovige mensen schommelt het percentage tussen de 8% en 10%.

Ook ongelovigen geloven in iets
Eigenlijk bestaan er geen ‘ongelovigen’, want ook de mensen die zeggen niet religieus te zijn en dus niet in (een) God te geloven, moeten toch een idee hebben waar wij vandaan komen, hoe alles is ontstaan. Doorgaans wordt dan verwezen naar de evolutietheorie, maar omdat daarvan slechts enkele procenten wetenschappelijk kan worden onderbouwd, en de rest pure speculatie is, is hier feitelijk eveneens sprake van een ‘geloof’, al is het dan (nog) geen officiële religie.

Islam veruit grootste christenvervolger
Het christendom staat wereldwijd onder toenemende druk. De belangrijkste oorzaak (voor ca. 75%-80%) is vervolging, verdrijving en/of ook uitroeiing door de islam. Het aantal christenen in bijvoorbeeld Irak en Syrië is dankzij de jihadoorlog van ISIS, Al-Qaeda en andere moslim terreurgroepen gedecimeerd.

Iedere maand worden er gemiddeld 255 christenen vermoord vanwege hun geloof, 104 ontvoerd, 180 christelijke vrouwen verkracht, aangerand of gedwongen tot een huwelijk, 66 kerken aangevallen, en 160 christenen zonder vorm van proces in de gevangenis gegooid (5). Christenen in meer dan 60 landen worden door de overheid vervolgd, enkel omdat ze geloven in het evangelie van Jezus Christus.

Veel bekeerlingen, maar ook veel afhakers
Door kerken en organisaties wordt nogal eens beweerd dat het aantal christenen in de landen waar ze worden vervolgd explosief toeneemt, maar exacte (verifieerbare) cijfers ontbreken, mede omdat de velen die wèl hun geloof verliezen, meestal niet worden geteld. Vooralsnog moeten de meeste sensationele bekeringscijfers van de afgelopen tientallen jaren daarom met een korrel zout worden genomen, want anders zou het halve Midden Oosten inmiddels tot het christendom zijn bekeerd.

Dit helpt volgens Open Doors christenen om pijn en lijden te doorstaan
De bekende internationale hulporganisatie Open Doors heeft wel een heuse ‘theologie’ samengesteld waar vervolgde christenen steun uit zouden kunnen putten. De lessen die christenen over de hele wereld uit vervolging kunnen trekken bestaan onder andere uit:

* Een kerkleider in China, die 23 jaar in de gevangenis zat, zei tegen christenen die niet worden vervolgd dat ‘jullie je eigen cel moeten maken, want jullie hebben geen tijd om God te leren kennen. Zo kunnen jullie voor jezelf doen wat vervolging met mij deed: mijn leven versimpelen en God leren kennen’;

* Waarom God zoveel ellende in het leven van sommige christenen toelaat, weet alleen Hij (maar of die wetenschap ook echt een troost is, zal van persoon tot persoon verschillen);

* Pijn en lijden verzwakken weliswaar een gelovige, maar is het enige pad naar echte (geestelijke) kracht. Een Egyptenaar die christen werd en daarom vervolgd werd, zei dat ‘je in groot lijden een andere Jezus leert kennen dan in het normale leven... Pijn en lijden brengen alle zwakke punten van je persoonlijkheid omhoog. Op mijn zwakste punt had ik een ongelooflijke ervaring dat Jezus zelfs toen van me hield.’

* Vervolgde christenen zouden niet zozeer om een einde aan de vervolgingen bidden, maar om er tegen bestand te blijven, omdat dat meer hun geloof zou versterken en God zou eren (* ook hier weer het voorbehoud dat dit beslist niet altijd de realiteit is). Ook zouden ze zich gesterkt voelen door de kracht van het gebed van andere christenen.

Xander

(1) Statista
(2) Statista
(3) Statista
(4) Statista
(5) Open Doors
(6) British Pakistani Christians

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... -religieus
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

LONGREAD: Minister van Landbouw Klöckner (CDU) waarschuwt voor het christendom

Geplaatst op 20 mei 2018

Afbeelding
Minister van Landbouw en gestudeerd theologe Julia Klöckner (CDU) waarschuwt voor het christendom. “Wij zouden het christelijke geloof niet moeten gaan herontdekken uit angst voor een zogenaamde islamisering”. De gestudeerde theologe en huidige minister van Landbouw Julia Klöckner in het weekblad “Die Zeit”.

Als “christenen” waarschuwen voor het christendom – dan hebben ze het Geloof allang verloren.

“Wij zouden het christelijke geloof niet moeten gaan herontdekken uit angst voor een zogenaamde islamisering”, zei de gestudeerde theologe en huidige minister van Landbouw Julia Klöckner tegen het weekblad “Die Zeit”. Daarmee zei de “C”DU-politica in 13 woorden tegelijk drie dingen:


1. Ze geeft toe, dat het christelijk geloof in Duitsland praktisch heeft opgehouden te bestaan.
2. Ze is er als zogenaamde christin niet in geïnteresseerd om dit geloof weer tot leven te wekken.
3. Ze zegt, in tegenspraak met de waarheid, dat iedere angst voor de islam ongegrond is.

In dertien woorden schetst Julia Klöckner hiermee het falen van Duitsland, beter gezegd: van de zgn. Duitse “elites”.

Overeenkomstig de opdracht van de Frankfurter Schule werd het christendom als – naast het gezin – belangrijkste bolwerk in Duitsland nagenoeg vernietigd. Datgene wat van het christendom is overgebleven, is een kleine gemeenschap van christenen, die niet wordt gedekt door diegenen die de kerkbelasting nog betalen.

De meeste geestelijken zijn allang van het christendom afgevallen en zien zichzelf eerder als geestelijke maatschappelijke werkers dan als verkondigers van het Woord van Christus. Hun predikingen met Kerstmis, Pasen of Pinksteren zijn vaak de predikingen van Farizeeërs.

– Zij geloven niet wat ze verkondigen.
– Ze geloven niet in de wederopstanding van Christus,
– noch in zijn wonderen,
– noch dat Christus de Zoon van God is.

Hoe ik dat weet? Doordat ik met talloze geestelijken gesprekken gevoerd heb – zonder mijn identiteit als islamcriticus en atheïst openbaar te maken.

Een voorbeeld van de ketterij van het grootste deel der geestelijkheid vormt Margot Kässmann.

Margot Kässmann: “Jezus is niet de Zoon van God”
In een interview met de “Spiegel” van 22-07- 2013 bestrijdt zij het Zoon van God -zijn van Christus. En daarmee HET dogma van het christendom zonder meer. Kässmann op hoge toon:

SPIEGEL: Hoe staat het met de maagdelijke geboorte, dus met de Bijbelse overlevering dat Maria bij de geboorte van Jezus nog ongerept was?
Kässmann: Wat dat betreft ben ik helemaal een theologe van de 21ste eeuw. Ik denk dat Maria een jonge vrouw was, die God volkomen heeft vertrouwd. Maar dat ze in medische zin maagd was, dat denk ik niet… Voor mij is het een heel solide gezin. Maria, Jozef, de kinderen, die ze samen hadden,inbegrepen. Ik denk dat Jozef in biologische zin de vader van Jezus was. God was het in geestelijke zin.

Welnu, Margot Kássmann is niet zomaar iemand. Zij vertegenwoordigt de top van de Evangelische Kerk en bekleedde in het verleden o.a. de volgende functies:

– Bisschop van de Evangelisch-Lutherse landskerk van Hannover (1999-2010).
– Presidente van de Kerkenraad,
– Lid van het Uitvoerend Comité van de ÖRK (1983-2002).
– Secretaris-Generaal van het Duits Evangelisch Kerkelijk Congres (1995-1999),
– Ambassadeur voor het Reformatie-jubileum 2017 in opdracht van de Raad van de Evangelische Kerk Duitsland.

Veel meer kan in de pausloze Evangelische Kerk niet worden bereikt. En Kässmann illustreert dat een groot deel van de kerk nog slechts met de mond christen is.

De gelovige christen, gepromoveerde chemicus evenals criticus van de CO2-leugen en islamcriticus Dr. Hans Penner schrijft daarover:

“Met haar uitspraak over de geboorte van Jezus verwerpt mevrouw Kässmann de Apostolische geloofsbelijdenis die alle christenen verenigt. Wat mij betreft is mevrouw Kässmann daarom geen christin.

Er moet dus nuchter worden vastgesteld dat de deelnemers aan de Dag van Christus 2014 zullen worden begroet door een niet-christin.

U bent de voornaamste spreker op de Dag van Christus 2014 en eveneens een theoloog van de 21ste eeuw.

De vraag is dus of U, net als Mevrouw Kässmann, van mening bent dat Jezus niet de Zoon van God is, maar de Zoon van Jozef was”.


Welnu, dat Jezus niet de Zoon van God is, mag in een vrije samenleving door iedereen worden beweerd.

Dat zeggen atheïsten, dat dat zeggen automatisch ook alle andere religies – en dat zegt expliciet de islam in het bijzonder. Bij de laatste is Jezus slechts één van de vele profeten – en wordt door de belangrijkste, want de “laatste” van alle profeten, Mohammed – zogenaamd afgeschaft.

Maar als ene Kässmann in haar hoedanigheid van voormalige Bisschop van de Evangelische Kerk en als Kerkelijk functionaris in talrijke christelijke instituties* (zie hierboven) dit doet, dan heeft dat een heel andere kwaliteit:

Namelijk die van verraad aan de basisprincipes van het Geloof, dat zij naar buiten uit vertegenwoordigt.

Ene Kässmann, die niet gelooft aan de hoedanigheid van Jezus als Zoon van God, is evenmin een christin als iemand die betwist dat Mohammed een profeet is – of ooit heeft geleefd, een moslim kan zijn.

Beiden moeten dan echter consequent zijn en hun religie de rug toekeren.

Niemand zou hen dat kwalijk nemen. Ze doen het niet om één enkele reden: omdat ze dan politiek betekenisloos zouden worden.

Bij een moslim is het afkeren van het geloof hoe dan ook een hoogst riskante onderneming: want voor hem staat op apostasie de dood.

Ook de kerken werden door de generatie ’68 en door de generaties daarna compleet gepenetreerd.

Kässmann is ongetwijfeld een oud-68´ster. Want ook de kerken zijn – net als de rest van de republiek – gepenetreerd door Links en de facto in haar handen. Kässmann is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid links. En ze is met zekerheid beïnvloed door de Frankfurter Schule- en door haar drie voornaamste doelstellingen:

1. Vernietiging van het christendom
2. Vernietiging van het gezin
3. Vernietiging van het erfgoed van het Avondland.

Ze hoeft zich er op zichzelf nog niet eens van bewust te zijn, zoals de huidige leider van de Groenen, Robert Habeck, die van mening was dat er geen volk zou zijn, zich er niet zonder meer van bewust hoeft te zijn dat hij hier alleen maar het voorbereidende werk doet van het vernietigingsprogramma van de geallieerden, die de vernietiging van Duitsland, diens identiteit en diens volksgemeenschap op gemiddelde termijn tot het hoogste doel van de volgende eeuw hadden uitverkoren.

De eerste propagandist van de Britten, Sefton Delmer, liet zich na de overwinning over de Duitsers als volgt uit:

“Met gruwelpropaganda hebben wij de oorlog gewonnen. En nu beginnen we daarmee pas goed! Wij zullen deze gruwelpropaganda voortzetten, wij zullen haar opvoeren, totdat niemand van de Duitsers meer een goed woord wil aannemen, totdat alles, wat ze in andere landen nog aan sympathie hebben gehad, zal zijn vernietigd, en zij zelf zo in verwarring geraakt zullen zijn dat ze niet meer weten wat ze doen.

Als dat is bereikt, als ze beginnen hun eigen nest te bevuilen, en dat niet zo’n beetje tandenknarsend, maar in gehaaste bereidheid het de overwinnaars aangenaam te maken, dan pas is de overwinning voltooid.

Definitief is hij nooit. De heropvoeding (re-education) behoeft zorgvuldige, onverzettelijke zorg, zoals Engelse gazons. Slechts één ogenblik van nalatigheid en het onkruid breekt door, het onuitroeibare onkruid van de historische waarheid.”


Sefton Delmer na de capitulatie in 1945 tegen de Duitse volkerenrechtskundige Prof. Grimm.

In de partij De Groenen en in personen als Robert Habeck (en duizenden anderen) werden deze doelstellingen van de Britten op een schitterende manier bereikt.

Zich te bevrijden van hun interne verraders en Farizeeërs kan alleen de taak zijn van de christenen zelf.

Als dezen het niet zouden redden, dreigt voor hen hetzelfde noodlot als hun christelijke broeders en zusters in het vroegere Byzantium. Van de bijna 100% christenen, die er in dit Oost-Romeinse wereldrijk leefden, zijn er tegenwoordig nog maar 0,2% overgebleven. De rest werd of verdreven, onder dwang geïslamiseerd – of massaal vermoord door de Turken.

Kässman en de minister van Landbouw Julia Klöckner behoren tot dezelfde soort schijn-christenen als de meeste leden van hun beider partij met de “C” aan het begin van haar partijnaam, die zich zo goed als volledig van het christendom hebben verwijderd.

Want als christenen zouden ze de islam moeten bestrijden
Want deze heeft tot doel alle christenen en andere “ongelovigen” te doden. Ik wil de bewijzen hiervoor niet voor de honderdste keer oplepelen. Maar hier kunnen belangstellenden informatie inwinnen over de talloze volkerenmoorden van de islam tegenover christenen.

Het is een verzameling van 164 artikelen, die ik gedurende de voorgaande 9 jaar heb geschreven – en kon wel eens uniek zijn. Alle artikelen staan vol met historische feiten, met uitspraken van moslims en met citaten uit de koran en de Soenna met als thema de wil van Allah en van Mohammed dat alle christenen zonder uitzondering moeten worden gedood. Wie na deze lectuur over de systematische christenvijandigheid van de islam dit feit nog betwijfelt, is niet meer te helpen.

Ook de minister van Landbouw Julia Klöckner valt duidelijk niet te helpen
In haar bovenstaande 13 woorden bagatelliseert ze de islam tot deze onherkenbaar is. Ze maakt deel uit van een pathocratisch establishment dat – uit onkunde of bewust – de doodsvijand van Europa, in het bijzonder van de Europese christenen, een vrijbrief ter beschikking stelt voor het getalsmatig onbeperkte binnendringen van zijn Allah-strijders, die Europa met zekerheid zullen vernietigen.

In zijn psychopathologische vorm doet het denken aan de Oostenrijker (ook toen ging het om de Oostenrijkse “elite”: Kunstenaars, wetenschappers, politici, schrijvers), die de negenvoudige seriemoordenaar Jack Unterweger, die, omdat hij in de gevangenis een theaterstuk schreef, dat op bijna alle Weense podia werd gespeeld, door de toenmalige Bondspresident op aandringen van de Oostenrijkse elite gratie kreeg en werd vrijgelaten. Want, aldus de Oostenrijkse elite:

Wie zo’n “begenadigd stuk” kan schrijven, heeft nog een kans verdiend. Unterweger kreeg die kans, vestigde zich vervolgens in Florida, waar hij nog meer moorden pleegde.

De islam wil de wereldheerschappij. Europa is tegenwoordig zijn primaire doel
Wie de islam, die sinds 1400 jaar Europa in zijn bezit wil krijgen, honderden oorlogen tegen de Vesting Europa voerde – wie dus in het krankzinnige gelooft dat deze islam zou zijn veranderd, hem een nieuwe kans geeft, doet net zoals de Oostenrijkse elite:

Hij zal vaststellen, dat de islam niet is veranderd – en dat hij miljoenen Europeanen zal doden.

Een blik naar Byzantium, waar de Turken onvoorstelbare bloedbaden op de christenen hebben doorgevoerd na het innemen van Constantinopel, zodat er thans, van de ooit bijna 100% christenen nog maar 0,2% zijn overgebleven, zou iedere scepticus ervan moeten overtuigen dat mijn waarschuwing niet uit de lucht gegrepen is.

Kässmann en Klöckner: Zij beiden staan voor het volledige falen van de kerken en de gevestigde partijen en hun afzien van een eigen cultuur voor Duitsland.

Wat ze doen in verband met de islam is juridisch gezien een ondersteuning van een terroristische organisatie, die in 1400 jaar reeds 300 miljoen “ongelovigen” heeft vermoord – in het fatale geloof dat deze religie zou zijn veranderd.

De groeten van Jack Unterweger...

Bron: https://michael-mannheimer.net

Door: Michael Mannheimer

Vertaald uit het duits door: Theresa Geissler

https://ejbron.wordpress.com/2018/05/20 ... ristendom/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Duitsland: Weldra zijn de christenen in de minderheid

Geplaatst op 16 augustus 2018

Afbeelding
Kerk en moskee in Mannheim.

Wereldwijd vinder er enorme religieuze verschuivingen plaats. Ook in Duitsland. Al over enkele jaren zullen de christenen niet meer de bevolkingsmeerderheid vormen. Over enkele decennia zijn de moslims dan de grootste religiegemeenschap.

Van alle religies ter wereld is de islam diegene die de grootste groei vertoont, wat enerzijds toe te schrijven is aan de hoge vruchtbaarheid, anderzijds ook aan de sterke bekeringsdruk. Globaal zal volgens het Pew Research Center het aantal moslims van 2015 tot 2060 met 70% stijgen, dat van de christenen met 34%, dat van de hindoes met 27% en dat van de Joden met 15%. Alleen de boeddhisten zullen als grotere religiegroep 7% in aantal dalen.

De religieuze verschuivingen betreffen ook Duitsland. Enerzijds verliezen de grote kerken steeds meer leden, anderzijds vindt er ook een aanhoudend sterke immigratie van moslims plaats. Ter vergelijking: nog in de jaren-50 van de vorige eeuw was meer dan 90% van de mensen in Duitsland lid van een christelijke kerk. In het westen was dat in 1951 nog 96,4%, in het oosten (1949) nog ongeveer 92% van de bevolking. De atheïstische inrichting van de DDR zorgde ervoor dat tot aan de Duitse omwenteling nog maar ongeveer 40% van de bevolking christen was. Maar ook in het westen was er een tendens tot afkeer van de christelijke confessies. Zelfs na de hereniging verloren tot het jaar 2013 de katholieken 16,1% van hun leden, de protestanten zelfs 22,6%.

Intussen geldt 54,4% van de Duitse bevolking nog als lid van de grote christelijke kerken, samen met de kleinere christelijke kerken (inclusief orthodoxen, Jehova´s Getuigen, oud-katholieken, Adventisten enz.) komen ze nog op 57,3%. Maar bij een gelijkblijvende tendens bij de kerk-uittredingen alleen al (zonder de sowieso negatieve geboortebalans) zullen in het jaar 2022 katholieken en protestanten samen niet meer de meerderheid van de bevolking vormen. Uiterlijk in 2024 zijn de christenen over het algemeen in de minderheid.

En de moslims? In het jaar 2015 leefden er volgens schattingen meer dan 4,5 miljoen van hen in Duitsland. Als je daar de sterke immigratie sindsdien aan toevoegt, zouden dat er inmiddels wel eens tussen de 5,5 miljoen en 6 miljoen kunnen zijn. Tot het jaar 2030 zouden er als gevolg van immigratie en een hogere vruchtbaarheid inclusief de lagere gemiddelde leeftijd al 9 tot 10 miljoen moslims in Duitsland kunnen zijn. Zoals men ziet, ook hier is sprake van een duidelijke verschuiving. Ter vergelijking: vorig jaar waren er 23,3 miljoen katholieken, 21,5 miljoen protestanten en bijna 2,4 miljoen andere christenen in de Bondsrepubliek Duitsland.

De demografische ontwikkeling, de migratiepolitiek en de larie-religiepolitiek van de kerken zelf dragen ertoe bij dat het zover komt. Terwijl de moslims ongeveer in het jaar 2100 waarschijnlijk de christenen als grootste religiegemeenschappen in het Westen zullen aflossen, zou dat in Duitsland als tussen 2050 en 2070 het geval kunnen zijn. voor een absolute meerderheid zal het weliswaar ook vanwege de atheïsten, agnostici en mensen zonder confessie nog niet voldoende zijn, maar dat is alleen nog maar een kwestie van tijd.

Bron: www.contra-magazin.com

Door: Michael Steiner

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2018/08/16 ... inderheid/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Georganiseerde christendom sterft uit: Iedere week sluiten er 100 tot 200 kerken

Xander, 28-11-2018

Afbeelding
De kerken lopen steeds verder leeg, maar waarom? (Afbeelding: Getty Images (2)).

Kerken wijten leegloop vaak aan veranderende samenleving, maar hebben ze het misschien (ook) aan zichzelf te wijten? – Mensen prikken eenvoudig door typisch Westerse varianten van het evangelie heen

Het georganiseerde, geïnstitutionaliseerde christendom is aan het uitsterven, vooral in de Verenigde Staten, dat decennialang het ‘christelijkste land ter wereld’ werd genoemd. Jaarlijks verdwijnen daar tussen de 6000 en 10.000 kerken, wat neerkomt op 100 tot 200 per week. Hoewel ruim 70% van de Amerikanen zich nog christen noemt is het kerkbezoek gedaald tot onder de 20%. Veel leegstaande kerkgebouwen zijn omgebouwd tot bars, hotels, bed&breakfasts en Airbnb’s, een enkele in een overdekte speeltuin, lasergame hal of skatepark. In Europa en ook Nederland is de ontkerkelijking al veel verder gevorderd. Hier zijn veel kerken juist omgevormd tot moskeeën.

Gulle giften worden minder, kerken raken leger
Duizenden christelijke kerken in Amerika zijn ’s zondags akelig leeg en zijn op sterven na dood. Dat proces van ontkerkelijking is al decennia aan de gang. Het aantal Amerikanen dat zich met niet een religie of geloof associeert is de afgelopen 25 jaar gestegen van 6% tot 25%, waarmee het de grootste groep (niet)’gelovigen’ in het land is geworden. Onder jong volwassenen van 18 tot 29 is dat percentage zelfs al gestegen tot 39%, tegen 10% in 1986.

Amerikanen zijn nog wel gulle gevers: in 2015 kregen kerken, synagogen, tempels en moskeeën bij elkaar ruim $ 373 miljard aan giften. Dat was echter nog maar de helft van het bedrag in 1990.

Vroeger dienden kerken nog als belangrijke buurtcentra waar omwonenden en andere mensen elkaar konden ontmoeten, zo geeft Michael Snyder van de End of American Dream blog als commentaar op een artikel over dit onderwerp in The Atlantic. Die functie lijkt getuige de –op enkele uitzonderingen na- angstvallig lege kerken goeddeels verloren te zijn gegaan. Veel kerken hebben het aantal diensten daarom noodgedwongen teruggeschroefd naar één per week. (1)

Nederlanders nog minder religieus
Noch het Atlantic artikel, noch Snyder gaat in op de achterliggende oorzaken van de teloorgang van het georganiseerde christendom in Amerika en zeker ook Europa, waar dat proces nog verder is gevorderd. Zo was het aantal Nederlanders dan zegt godsdienstig te zijn drie jaar geleden gedaald tot 50%, waarvan 24% katholieken en 16% protestanten. Van de Nederlandse volwassenen bezoekt nog maar 16% regelmatig een kerk, moskee of ander religieus gebouw.

Lees verder
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

CDU schaft Kerstmis af!

Geplaatst op 19 december 2018

Afbeelding

Op een kaart van de integratie-gevolmachtigde Annette-Widmann-Mauz uit de bondskanselarij zoek je tevergeefs naar het laatste restje christelijkheid dat de partij nog in haar naam draagt. Letterlijk staat er: “Om het even waarin u gelooft, wij wensen u een beschouwelijke tijd en een goede start in het nieuwe jaar.”

Vreemd, want met ramadan wenste de CDU-politica alle “moslima´s en moslims in Duitsland” eveneens een “gezegende en beschouwelijke vastentijd”. Ook de joodse gelovigen werden in het verleden niet vergeten. Naar aanleiding van Chanoeka twitterde Annette Widmann-Mauz: “Chanukka Sameach! Ik wens alle Jodinnen en Joden een vrolijke en gezegende Chanoeka.”

En met Kerstmis, het belangrijkste christelijke feest, het geboortefeest van Jezus Christus, is het haar “om het even waarin u gelooft”? Men is verbijsterd! De CDU verraadt onze culturele waarden, kwetst mensen van het christelijk geloof, biedt haar diensten aan de islam aan. Een “integratieminister” zoals Widmann-Mauz is compleet ongewenst. Men vraagt zich af wie ze hier eigenlijk graag zou willen integreren.

Bron: www.facebook.com

Door: Dr. Alice Weidel

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2018/12/19 ... rstmis-af/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Een christenmens in West-Europa

Geplaatst op 13 januari 2019

Afbeelding
De Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis in Lourdes.

Na mijn lange wandeltocht over de Sint Jacobsweg, kort voor ik Lourdes bereikte, maakte ik een ommetje naar de geboorteplaats van mijn vader, het dorp van mijn grootouders in Occitanië. Het dorp op zich bestaat zo niet meer. Het werd opgeslokt door de verstedelijking en in 2017 werden nog maar enkele huizen door oude stelletjes, de autochtone Fransen, bewoond. Ik vroeg dus de weg om te kijken of de oude kerk er nog stond. Een man bij een tuinhek vertelde me dat je alleen de fundamenten van de kerk nog zou kunnen zien. Hij wees me vriendelijk de weg.

Omringd door jonge bomen en begroeid met klimop vond ik haar toen. Enkele grijs-witte stenen, die door de tand des tijds waren aangevreten en verborgen lagen tussen het struikgewas. Zelfs de grafstenen had men niet laten staan. Er was niets van overgebleven. In Frankrijk zouden in de afgelopen jaren duizenden kerken zijn afgebroken op grond van het dalend aantal christenen. Toen ik over mijn schouder achterom keek, werd de vraag naar het waarheidsgehalte van dit bericht beantwoord. Wie, behalve enkele oude mensen, zou deze kerk nog bezoeken.

Bij de fundamenten zocht ik een half uur lang tevergeefs naar een aanwijzing op mijn familie, maar ik vond niets anders dan gras en oude rotzooi. De plek, waar mijn grootouders getrouwd waren en mijn vader gedoopt was, leek wel een vuilstortplaats. Waar vele generaties van mijn vaders familie lief en leed gedeeld hadden. Op het moment dat ik niets anders meer vond dan rotzooi en gras, werd ik me pas goed bewust van de zwaarte van dit moment en onze situatie in West-Europa. En ik viel op mijn knieën om in tranen uit te barsten. Ik kan van mezelf beweren dat ik heel erge dingen bij operaties in het buitenland heb gezien die een man tot tranen zouden hebben moeten bewegen. Ik heb mezelf deze zwakte altijd verboden. Maar toen ik zag wat er van ons, van mijn voorouders en onze kerk over was, was er geen houden meer aan. Ik voelde me op dat ogenblik de laatste christenmens in West-Europa, die net zoals na de Apocalyps over de door zwavel beladen aarde wandelt.

Enkele dagen geleden sprak de Duitse kardinaal Marx ervan dat wij christenen, wij katholieken, afstand zouden moeten nemen van het begrip “christelijk Avondland”. Zijn woorden herinnerden mij eraan dat ik op de terugweg van het dorp van mijn voorouders langs de volgende agglomeratie, te voet nog geen 15 kilometer verderop, kwam. Daar zag ik de gelukkige gezichten van ontelbaar veel moslims, die op weg waren naar de witte betonnen moskee. Met hun lange gewaden en albastkleurige mutsjes, bestikt met Oriëntaalse patronen, leken ze op een leger op mars. Ik stond hulpeloos aan de kant van de straat en keek naar hun aantal. Het waren er veel. Hun aantal was een legioen.

Bron: https://younggerman.com

Door: “Ignatius”

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/01/13 ... st-europa/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Verkiezingsposter...

Afbeelding

Red de cultuur van het Avondland... stem christelijk-democratische-unie.

(Verkiezingsaffiche van de CDU uit een tijd dat ze nog christelijk was)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Mahalingam »

40 jaar geleden waren er in Zaanstad drie hervormde en vier gereformeerde kerken.
Er waren nu nog maar 2 kerken over en zo'n 200 kerkgangers.
Nu gaan ze met zijn allen nog maar 1 kerk gebruiken. Dat is met zo'n groep nog net te betalen.

https://www.rd.nl/kerk-religie/protesta ... -1.1550668
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Cover van “Der Spiegel” (20-04-2019)

Afbeelding

WIE GELOOFT EIGENLIJK ZOIETS?
Waarom zelfs christenen geen God meer nodig hebben


(We mogen ons vast en zeker nu al verheugen op de grappige Mohammed-cover tijdens de ramadan door de moedige, hippe redactie van “Der Spiegel”, toch...?)

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Boris T. Kaiser)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Het valse schuldgevoel: voor alles wat aan de wereld hapert waren christenen ineens medeverantwoordelijk

Geplaatst op 17 juli 2019

Afbeelding

‘Wat niet past in het rood-groene of links-liberale klimaat wordt gedemoniseerd’

‘Rechtzinnige christenen trekken samen met de cultuurchristenen van Forum voor Democratie ten strijde tegen het verval van Europa in een kruistocht tegen goddeloos links’, klaagt De Volkskrant van 12 juli 2019.

Het rood-groene of links-liberale klimaat heerst en tegen zijn uitstoot valt geen verandering te verwachten. Wat er niet in past, wordt gedemoniseerd. Pim Fortuyn, die in het begin van de eeuw dat klimaat probeerde te veranderen, werd vermoord, en zijn moordenaar loopt vrij rond. Ook de kerk loopt keurig in het gareel. Aan het begin van diezelfde eeuw bood paus Johannes Paulus II namens de kerk verontschuldigingen aan voor de kruistochten, de inquisitie en de kolonisatie. Wij voelden ons links ingehaald door een als conservatief poserende plaatsbekleder van God op aarde. Wij, dat zijn de katholieken die traditiegetrouw op zondag de Tridentijnse Mis vieren en die door de spraakmakende cultuurtheoloog dr. Frank Bosman, spreekbuis van de politiek–correcte kerkgangers, weggezet worden als ‘neo-tridentijnse hipster fascisten’.

Niet ten onrechte verwijten sommige waarnemers met een gezond verstand de christenen een schuldgevoel dat bij het opinieklimaat past. De slavernij in Suriname en de wreedheden in Nederlands-Indië van weleer zijn er voorbeelden van. Daar zou het huidige Nederland vergiffenis voor moeten vragen, liefst met financiële schadevergoeding en zeker met herschrijving van de geschiedenis. Jan Pieterszoon Coen, stichter van Batavia, moet van zijn voetstuk. Maar dit zijn slechts recente voorbeelden.

Het schuldgevoel waar het hier over gaat, en dat niets te maken heeft met waar de katholiek zich werkelijk schuldig over moet voelen, heeft een voorgeschiedenis die teruggaat tot de jaren vijftig om een cultus te worden in de jaren zestig. Voor alles wat er aan de wereld hapert hoorden de christenen ineens medeverantwoordelijkheid te dragen. Dictaturen, honger, armoede, oorlog, uitbuiting van de zwakken door de sterken tot moderne vormen van slavernij toe. Solidariteit met de derde wereld werd troef. Fascisme heette tijdens demonstraties en culturele manifestaties het grote kwaad voor wie dorstten naar rechtvaardigheid. Merkwaardig genoeg, viel het met het communisme wel mee. Het grootste onrecht kwam altijd van rechts.

Zoals gezegd ging de kerk mee met de tijdgeest, met all you need is love en we shall overcome. In de katholieke kerken verdween het Latijn en hoorde je nu de protestsongs, if I had a hammer en zo. Later kwamen de liedjes van de jezuïet Huub Oosterhuis, delf mijn gezicht op, maak mij mooi. Christenen hadden vooral bemoediging nodig. Ze waren slachtoffers. Het aloude sacrament van de Biecht, waarin iedere individuele gelovige voor een onzichtbare priester zijn eigen tekortkomingen belijdt en berouwt, de ware schuld dus waarvan de absolutie je ontslaat, dat verdween uit de moderne woord- en communiediensten op zondag, waar nu ook vrouwen het evangelie mochten voorlezen. Waar vroeger het altaar stond met de priester Ad Dominum, had je nu een tafel met een priester die naar het publiek kijkt, of soms zelfs een pastorale werkster. Ondertussen liepen de kerken leeg.

De overblijvers, voornamelijk zestigplussers, waren rond de eeuwwisseling niet meer modern maar ouderwets. Momenteel is de katholieke kerk in Nederland, maar ook elders in West Europa, geen factor van betekenis meer. Oude kathedralen zijn hoogstens interessant als musea. Alleen de kerstnacht en de Matthäus Passion zijn gebleven. Gebleven is ook het collectieve schuldgevoel over sociaal onrecht, en bidden voor de vrede… wanneer komt die ooit? Die komt er niet, zoals de apostel Paulus in een van zijn brieven duidelijk maakt. De wereld leeft permanent in barensweeën, de wereld deugt niet. Waarom moest anders Christus veroordeeld worden?

Het christendom is in het Westen vrijwillig opgegeven, en wanneer een volk dat doet, komt het niet meer terug. Waar het onderdrukt wordt groeit het tegen de verdrukking in. Dus wereldwijd is het zeker niet uitgespeeld. Bij ons echter houdt het verdwijnen van de kerken gelijke tred met het verschijnen van de moskeeën. Want mensen kunnen niet leven zonder geloof. Het secularisme voldoet niet. En dingen als spiritualiteit en zingeving overtuigen niet. Wat voor zin kan er bestaan als de dood einde verhaal is?

De klacht van De Volkskrant was vooral gericht tegen Forum voor Democratie. Thierry Baudet was in de groen-rode kringen van de krant al veel langer een doelwit, zoals eerder Pim Fortuyn. Ook hij wil het heersende opinieklimaat veranderen. En dan trap je op slangen en draken. En nu gaat dat vermaledijde Forum ook nog eens in zee met foute katholieken en conservatieve protestanten.

Dat Europa haar opkomst en glorie dankt aan het christendom is een feit. Maar dat willen de lezers van de eens katholieke Volkskrant allang niet meer weten. De onbekendheid met de geschiedenis, met het feit dat de grootste kunst op alle gebieden tot en met minstens de achttiende eeuw niet zonder het christendom en de Bijbel te begrijpen is, is de grote lacune. Het verleden levend houden, zoals Huizinga voorstond, is zeldzaam geworden. En zonder het verleden te willen kennen zoals het was – niet zoals men het met eigentijdse ogen wil zien – zal men het heden niet begrijpen, laat staan de toekomst voorzien.

En wat die cultureel correcte cultuurtheoloog betreft: ‘Neo Tridentijns’ bestaat niet. Wat bestaat is Tridentijns.

En wat Volkert van der Graaf betreft, die heeft in elk geval het voordeel dat hij beter past in het heersende opinieklimaat dan zijn slachtoffer.

Lees ook: Sietske Bergsma – De vrije samenleving bestaat de facto al niet meer, denk- en spreekverboden zijn aan orde van de dag

https://tpo.nl/2019/07/16/het-valse-sch ... te-dragen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

Uittredingen: de gelovigen keren de kerk in scharen de rug toe

Geplaatst op 20 juli 2019

Afbeelding

Buitensluiting van de AfD en aanpappen met de islam blijven niet zonder gevolgen

De gisteren gepubliceerde statistiek voor 2018 laat zien dat de beide grote christelijke kerken in Duitsland dramatisch veel leden zijn kwijtgeraakt. De secretaris van de katholieke Duitse Bisschoppenconferentie, Hans Langendörfer, spreekt van “zorgwekkende” cijfers. Een groter aantal kerk-uittredingen vond bij de katholieken alleen in het jaar 2014 op het hoogtepunt van het schandaal rondom de Limburger bisschop Franz-Peter Tebartz-van Elst plaats.

Ledenverlies door kerk-uittredingen

In het jaar 2018 zijn er in totaal 216.078 mensen uit de katholieke kerk in Duitsland uitgetreden. Dat is een toename van bijna 30% tegenover het jaar daarvoor, waarin 167.504 leden de kerk de rug toekeerden.

De Evangelische kerk gaat het nog slechter: daar traden in 2018 ongeveer 220.000 leden uit, terwijl het een jaar daarvoor “slechts” ongeveer 200.000 waren.

Ledenverlies door sterfgevallen
Niet alleen de kerk-uittredingen, maar ook sterfgevallen doen het aantal kerkleden dalen. Het aantal dopen in de katholieke kerk nam met ongeveer 2000 naar 167.787 af, het aantal kerktoetredingen daalde met ongeveer 400 tot 2.442. Er was ook sprake van herintredingen, maar ook dit aantal daalde naar 6.303. Daartegenover zijn er in 2018 in totaal 243.705 leden gestorven.

De Evangelische kerk registreerde ongeveer 170.000 dopen en 25.000 opnames. Daar staan 340.000 sterfgevallen tegenover.

Nog maar één op de twee Duitse burgers is lid van een kerk
Het aantal kerkleden in Duitsland is van 44,8 miljoen in het jaar 2017 naar 44,14 miljoen in 2018 gedaald. Zodoende behoorde nog maar 53,2% van de totale bevolking tot een van de beide grote kerken. In 2017 bedroeg dit percentage nog 54,2%.

Ondanks uittredingen meer kerkbelasting
De golf uittredingen heeft echter op grond van de goede conjunctuur de inkomsten van kerkbelastingen niet geschaad. De Evangelische kerk publiceert in tegenstelling tot de katholieke kerk ook de kerkbelasting balans: veroorzaakt door de positieve ontwikkeling van de lonen en inkomens stegen de inkomsten aan kerkbelasting in 2018 licht naar een bedrag van € 5,79 miljard. De inkomsten aan kerkbelasting stijgen sinds 2010 constant, ondanks de uittredingen. Er kan van uitgegaan worden dat dit eveneens het geval is bij de katholieke kerk. Aangezien er aan geld dus geen gebrek is, bestaat er bij de beide grote christelijke kerken nog steeds geen druk om te handelen en na te denken over hun instelling over verschillende dingen. Daarover dadelijk meer.

De redenen voor de kerk-uittredingen
Dan is het natuurlijk de vraag waarom zoveel gelovigen het instituut kerk de rug toekeren. Bij de katholieke kerk verklaart men dit met de zogenaamde MHG-studie van afgelopen herfst over seksueel misbruik, die de kerk volgens eigen opvattingen in een diepe crisis heeft gestort. Mits dat zo is, waarom zijn er dan nog meer mensen uitgetreden uit de Evangelische kerk, hoewel de omvang van het kindermisbruik lang niet zo ernstig was, respectievelijk er nauwelijks over werd bericht?

Zijn er wellicht heel andere redenen? Bijvoorbeeld dat de kerken zich steeds verder verwijderen van de levensrealiteit van de mensen en daardoor hun geloofwaardigheid verliezen? Of dat ze aanpappen met de islam en er krachtig aan meewerken voor hem de weg te effenen? Hoe willen de kerken hun boodschap van de enige ware God nog geloofwaardig verbreiden wanneer ze zich niet vastberaden van de islam afgrenzen, maar hem bij iedere gelegenheid het hof maken en hem in het kader van het godsdienstonderwijs zelfs jongeren aanbrengen?

Of is de reden van de vele uittredingen wellicht gelegen in het feit dat de kerken die gelovigen buitensluiten die zich zorgen maken om het grote aantal immigranten en daarom op de AfD stemmen?

Zien de kerken niet dat de gelovigen zich grote zorgen maken, omdat zij zich bedreigd weten door de zwaarwegende gevolgen van de immigratie in Duitsland? Schijnbaar niet, anders zouden ze niet door hun woorden en daden voor nog meer immigratie zorgen en de critici veroordelen.

Verjagen de bisschoppen en predikanten niet zelf de waarde-conservatieve en islam-kritische gelovigen door hun bijeenkomsten met klokgelui te verstoren, bij iedere zich biedende gelegenheid hun stem tegen deze mensen verheffen en zelfs met juridische middelen hun bestaan proberen te vernietigen?!

Ik hoor de woorden heel goed, maar mij ontbreekt het aan het geloof
Hoge vertegenwoordigers van de beide christelijke kerken huichelen inzicht. De secretaris van de katholieke Bisschoppenconferentie, pater Hans Langendörfer, zegt:

“Wij begrijpen het wanneer door vervreemdingsprocessen of een groot vertrouwensverlies wantrouwen is ontstaan en geloofwaardigheid werd verspeeld.”

De schrijver vindt: Nee, jullie begrijpen überhaupt niets. Jullie zullen net zo doorgaan als tot nu toe, zolang de belastinginkomsten blijven binnenstromen en jullie via Caritas respectievelijk de Diaconie een vermogen verdienen aan de vluchtelingencrisis.

De raadsvoorzitter van de Evangelische Kerk van Duitsland (EKD), bisschop Heinrich Bedford-Strohm, heeft ook enkele zalvende woorden over de uittredingen paraat:

“Elke uittreding doet pijn. Omdat mensen tegenwoordig, anders dan vroeger, uit vrijheid beslissen of ze tot de kerk willen behoren of niet, geldt voor ons tegenwoordig om nog duidelijker te maken waarom de christelijke boodschap zo´n sterk levensfundament is.”

Hoe waar, hoe waar. Dat maak je echter niet duidelijk door op wens van de moslims je kruis af te doen en bij elke passende gelegenheid in ´t gevlij van de islam trachten te komen. Ook hier geldt: jullie begrijpen überhaupt niets en zullen zo doorgaan als tot nu toe.

De gelovigen treden niet uit – nee – jullie jagen ze weg! En dat gaat helaas gepaard met een verzwakking van het christendom in Duitsland, die het de islam nog gemakkelijker zal maken om op zeker moment alle levensterreinen in ons land te domineren.

Maar nu de duistere wolken van de recessie al aan de horizon opdoemen en er overal in de wereld sprake is van crisis, zouden de record belastinginkomsten weldra wel eens tot het verleden kunnen behoren en het tegendeel het geval zijn. Volgens een prognose van de Universiteit Freiburg van mei 2019 zal tot 2060 de hoogte van de inkomsten aan kerkbelastingen met ongeveer de helft afnemen. Dan pas kan er gerekend worden op een herbezinning bij de clerus, want dan moet men weer luisteren naar de gelovigen als men ze niet weg wil jagen. Maar tot het zover is zou het al te laat kunnen zijn.

Bron: www.pi-news.net

Door: “Eugen Prinz”

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/07/20 ... e-rug-toe/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa

Bericht door Pilgrim »

The coming end of Christian America

Bonnie Kristian, October 20, 2019

America is still a "Christian nation," if the term simply means a majority of the population will claim the label when a pollster calls. But, as a new Pew Research report unsparingly explains, the decline of Christianity in the United States "continues at a rapid pace." A bare 65 percent of Americans now say they're Christians, down from 78 percent as recently as 2007. The deconverted are mostly moving away from religion altogether, and the ranks of the religiously unaffiliated — the "nones" — have swelled from 16 to 26 percent over the same period. If this rate of change continues, the U.S. will be majority non-Christian by about 2035, with the nones representing well over one third of the population.

Smaller details from the study are equally striking. Protestantism lost its narrow claim to an outright majority of Americans' souls around 2012. While older generations remain at least two-thirds Christian, millennials have an even 49-49 split of Christians vs. nones (40 percent) and those of other faiths (9 percent). Religious service attendance rates haven't dramatically declined in the last decade, but they will soon if generational trends hold.

As even the strictest practitioners of laïcité must concede, major religious shifts like this will have equally major political effects — but we are in somewhat uncharted territory as to what those effects may be. In broad strokes, this decline keeps the U.S. trailing Western Europe's religious and political evolution: the end of Christianity as a default faith and a move toward left/right politics that can be roughly characterized as socialism against nationalist populism. Yet Europe can hardly provide a clear window to our future, not least because many European states have both multi-party parliamentary systems and state churches.

So what, then, should we expect of an increasingly post-Christian American politics? I have a few ideas.

For Christians
In what remains of the American church, reactions to this decline will vary. Some will see it as a positive apocalypse, which is to say a revealing of what was always true. America was never really a Christian nation. Our government and society have long made choices and embraced values that are difficult, if not impossible, to square with Christianity, so an end of any association between the two is welcome. Likewise, the proportion of Americans who actually practiced Christian faith in any meaningful, life-altering sense was always substantially lower than the proportion who would identify as Christian in a poll. What we're seeing is less mass deconversion than a belated honesty which may be an opportunity for new faithfulness, repentance, or even revival.

Other Christians, especially on the political right, will respond to this shift with sadness, alarm, or outright fear. And this is not mere selfishness, mere worry over loss of political or cultural power — though certainly that is a factor for some. But if you believe, as people of faith generally do, that your religion communicates a necessary truth about God, the universe, humanity, the purpose of life and how we should live it — well, then a precipitous decline in that religion is an inherently horrible thing with eternal implications for millions.

Still other Christians (and I count myself among them) will land somewhere in between these two views. Yet all across this spectrum of responses, I suspect, we'll see an increasing concern for religious liberty as an ever-smaller portion of the broader public has a personal stake in its preservation as a special right distinct from freedoms of speech, association, and so on.

Dumping fuel on this fire are proposals from the post-religious left — Pew's data shows religion is especially on decline among white Democrats — like Democratic candidate Beto O'Rourke's plan to revoke tax exemptions for religious institutions that don't affirm gay marriage. As O'Rourke's fellow candidate South Bend Mayor Pete Buttigieg commented, "I'm not sure he understood the implications of what he was saying." That includes the panic the idea induces among traditionally religious people who are already feeling isolated, caricatured, misunderstood by their country's cultural mainstream. (For more on that panic, see this helpful explainer from Vox's Jane Coaston.)

For nones
For religiously unaffiliated Americans, the political consequences of declining Christianity feel more difficult to predict, because this group is legitimately a new phenomenon. That is not to say there has never been a mass movement away from religion in a relatively modern, Western, democratic context — see revolutionary France, for example, or, again, most of Western Europe. But there has never been anything like this in America, and you don't have to take a big swig of the American exceptionalism Kool-Aid to concede our country is in many ways unique. Moreover, there is a substantial difference between the humdrum religious apathy or vague spirituality of a none as compared to the murderous anti-Catholicism of a French revolutionary. In fact, that lack of specific opposition is key here: Many nones aren't consciously deconverting out of atheistic fervor. They're not rebelling against Christendom but growing up entirely in its aftermath. That is what makes this situation unprecedented.

This caveat aside, I'd suggest the lack of a state church (which persists in nations as irreligious as Iceland, Sweden, Scotland, and the like) in America means religious efforts to obtain or keep political power will strike the unaffiliated rather differently here. No established religion means religious political action feels less like a tiresome anachronism — outdated and unnecessary, but nice for Grandma — and more like a threat of theocracy. In Europe, the state church already has a certain territory staked out as part of an ancient status quo. Here, every bit of territory is up for grabs, so the fight is always on.

Yet as contradictory as it may seem, I'll also suggest left-wing nones may come to find they miss the religious right when grappling with its successor. The New York Times' Ross Douthat has argued the post-religious right of which President Trump has given us a glimpse will be an ugly beast indeed. Polling shows the "churchgoers who ultimately voted for Trump over Clinton still tend to hold different views than his more secular supporters," he wrote last year, including being "less authoritarian and tribal on race and identity. ...The trend was consistent: The more often a Trump voter attended church, the less white-identitarian they appeared, the more they expressed favorable views of racial minorities, and the less they agreed with populist arguments on trade and immigration." In other words, on the right, the decline of Christianity looks to mean the rise of racism, as the communal life of active faith is replaced by darker impulses.

For all
Finally, for Americans of any religious affiliation or none at all, the decline of Christianity will make political communication more difficult. For centuries the Christian faith has indelibly shaped the English vocabulary — it is no exaggeration to say the King James Bible specifically is unparalleled in its cultural influence. That's especially so with politics, which beside religion is the most common context in which we discuss the world as it is and as it should be.

The ways of thinking and turns of phrase that Christendom once made normative in America will become newly strange as Christianity declines. Those of us who remain religious will have to thoroughly rethink our assumptions about other Americans' frames of reference. I am regularly reminded of this by revealing expressions of religious ignorance by my fellow journalists, the archetypal example of which is an Associated Press headline which announced, after the famous cathedral burned, that "Tourist mecca Notre Dame [is] also revered as [a] place of worship." (For the AP writers, if no one else, "mecca" is a metaphor from Islam, and Notre Dame was a place of worship for centuries before the concept of tourism emerged. I read this headline to religious friends to peals of rueful laughter.)

Perhaps, whether you are among the nones or not, you think moving toward a more secular shared vocabulary is a good thing. But even if you're right, the transition will be no less challenging. In an era of social fracture, loss of common language patterns can only exacerbate our disintegration. We have always talked against each other in politics; now we are talking past each other, too. As the decline of Christianity in the United States "continues at a rapid pace," it will influence every level of our fractious project of self-governance, down to our very words.

Want more essential commentary and analysis like this delivered straight to your inbox? Sign up for The Week's "Today's best articles" newsletter here.

https://theweek.com/articles/872709/com ... XR0Hjm3o8I
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa en Amerika

Bericht door Pilgrim »

As Dutch Churches Close, Parishioners Abandon Faith

By Paul Murano • ChurchMilitant.com • January 10, 2020

Afbeelding

More young Catholics bucking de-Christianization trend

AMSTERDAM (ChurchMilitant.com) - The Church in the Netherlands is going through a transformation at best, and a decline at worst.

Since the social and sexual revolution of the 1960s, Church attendance and participation has been declining across the West. But as parishes consolidate in the Netherlands, parishioners are not responding as some have predicted.

The Dutch Catholic weekly publication Katholiek Nieuwsblad has concluded that villagers in the Dutch countryside, where churches are now closing at a rapid rate, would rather leave the Faith than go bother with registering at another parish.

Further, the decline in church attendance has not yet reached its lowest point in the Netherlands; the big wave of church closures is yet to come. The willingness of people to attend Mass at another parish nearby is low. The phenomenon is cyclical: As people leave the Faith, Catholic churches close; as more churches close, more people leave the Faith.

Currently, Catholicism is the single largest religion of the Netherlands, with adherents making up 24% of the Dutch population in 2015 — down from 40% in the 1960s.

According to the Church itself, formal membership was 22.4% of the Dutch population in 2016. But according to Hugo Bos, founder of Tradition, Family and Property affiliate Stichting Civitas Christiana, these numbers are deceiving.

Bos told Church Militant that though a majority of the nation is Catholic, "about 3% of the faithful attends Mass … and 1% a Word and Communion service. Of the 153,000 going to Mass, the majority is old or very old. Much more than half of them will no longer be around in say 10 or 20 years (if not five)."

Afbeelding
Hugo Bos

Paul van Geest, professor of Church History and History of Theology at Tilburg University, argues that this doesn't mean the Catholic Church in the Netherlands is on the cusp of failure. Van Geest suggests Christianity has always taken on new forms.

"I strongly disagree with this [idea that] that the Catholic Church in the Netherlands is on its last legs," said Bos. "Van Geest points out that 'Christianity always takes on new forms.' There is not a different form of Christianity arising, but people replace Christianity by all kinds of 'spirituality,' like Yoga, meditation and so on."

According to the Dutch research institute KASKI, the number of people who call themselves Catholic has fallen by 20% in the last 15 years alone, while the number of churchgoers at weekend services has dropped by 60%, and the number of parishes by 55%. About one in five Dutch people (3.7 million) still see themselves as Catholic; however, less than 5% of them (153,800 people) regularly attend Mass.

Bos also cited an irony, uncovered in a recent study of Dutch Catholics: Young churchgoers' belief in the existence of God is higher than among older churchgoers.

"Nearly half of churchgoers between the ages of 17 and 30 describe themselves as 'very religious.' By way of comparison: 20 years ago, only one in five in that age group described themselves this way," said Bos. "To statements like 'the Bible is the word of God,' 'there is an afterlife,' 'the devil exists' and 'there is Heaven and Hell,' the children of baby boomers increasingly answer yes."

https://www.churchmilitant.com/news/art ... 5o1Ox9NciY
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dechristianisering van Europa en Amerika

Bericht door Mahalingam »

Gereformeerd-vrijgemaakten maken excuses voor kerkscheuring in 1967
Uit eigen beweging hebben de Ge­reformeerde Vrijgemaakte Kerken zaterdag excuses gemaakt voor de besluiten in 1967, die een kerkscheuring tot gevolg hadden met de Nederlands Gereformeerde Kerken. Dat deden ze in Elspeet bij een gezamenlijke vergadering van de twee behoudende kerkgenootschappen die op weg zijn naar fusie.

“Met de erkenning van dit ­onrecht willen we hun recht doen en schuld bekennen voor de verstrekkende gevolgen van dit onrecht, schuld voor de kerkelijke breuk die heeft geleid tot het ontstaan van de Nederlands Gereformeerde Kerken”, zei Melle Oosterhuis, voorzitter van het landelijk ­bestuur van de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerken.
Opgetogen en ontroerd

De Nederlands gereformeerden reageerden opgetogen en ontroerd op de excuses. De voorzitter van hun landelijke vergadering, Frans Schippers, sprak van een ‘onverwacht kado, een godsgeschenk’. Oosterhuis noemde het na afloop op zijn beurt fantastisch dat de spijt­betuiging ‘zo royaal’ was aanvaard.

De vrijgemaaken en de Nederlands gereformeerden hebben zich drie jaar geleden voorgenomen na meer dan vijftig jaar na de breuk weer samen te gaan. Aan de vrijgemaakten is daarbij volgens voorzitter Oosterhuis geen schuldbekentenis gevraagd. “Onze excuses waren geen voorwaarde van hun kant, maar het was iets waar wij ons toe verplicht voelen”, lichtte hij toe. “Wij zijn op een gegeven moment gaan inzien dat in 1967, met de beste bedoelingen, onrecht is aangedaan. Dan wacht je niet totdat er om excuses wordt gevraagd, dan maak je die.”

Nog altijd kleiner

Het conflict in 1967 draaide vooral om de vraag in hoeverre er samengewerkt kon worden met de modernere, gereformeerd-synodale kerk, die in 2004 is opgegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. De vrijgemaakte synode sprak zich daar destijds tegen uit, waarna een deel van de kerkleden opstapte en een nieuw kerkgenootschap oprichtte: de ­Nederlands Gereformeerde kerken, die met nu 33.000 leden altijd kleiner is gebleven dan de vrijgemaakte, met nu circa 115.000 leden.

Twee lectoren aan de Theologische Universiteit die destijds kritisch waren, werden de laan uit gestuurd. Synodevoorzitter Oosterhuis richtte zich zaterdag expliciet tot hun families: de heren hadden nooit ontslagen mogen worden, en de familie kon de spijtbetuiging opvatten als eer­herstel.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~ba633742/

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Dechristianisering van Europa en Amerika

Bericht door Pilgrim »

Duitse katholieke kerk: 2019 recordjaar wat betreft kerkuittredingen

Geplaatst op 1 juni 2020

Afbeelding

De katholieke kerk in Duitsland heeft vorig jaar blijkbaar zoveel kerkuittredingen moeten accepteren als nooit tevoren. “We weten al dat er vorig jaar nogmaals een aanzienlijke stijging is geweest”, zegt de voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie, de Limburgse bisschop Georg Bätzing, tegenover de “Kölner Stadt-Anzeiger”. In het jaar 2018 waren 216.000 katholieken uitgetreden, het record uit het jaar 2014 bedroeg met 218.000 maar weinig meer.

Anders dan in deze beide jaren met het hoogste aantal uittredingen was er in 2019 volgens inschatting van Bätzing geen sprake van interne kerkelijke schandalen als impuls voor een uittreding. De mensen vroegen zich echter waarschijnlijk wel af of de kerk het hen nog waard zou zijn haar iedere maand geld te geven. “Dat zal door de economische druk in het kader van de corona-crisis vast en zeker nog erger worden, juist in de generatie van middelbare leeftijd.”

Door de corona-crisis zou hij bovendien een “krachtig inzakken” van de inkomsten uit kerkbelasting verwachten, zei Bätzing. “Dat dwingt nu al tot begrotingsdiscipline en op de langere termijn tot een nieuwe beoordeling van geplande bedoelingen. Die staan nu allemaal onder financieringsvoorbehoud.” Enkele bisdommen zouden door teveel schulden worden bedreigd en zouden van dit gevaar “alleen nog door begrotingsdiscipline en door solidaire maatregelen tussen de bisdommen” gered kunnen worden.

In totaal heeft de rooms-katholieke kerk in Duitsland ongeveer 23 miljoen leden (27,7% van de bevolking).

Bron: www.epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/06/01 ... tredingen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie