Racisme, discriminatie: Wat is het werkelijk?

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Hans v d Mortel sr

Re: Racisme, discriminatie: Wat is het werkelijk?

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Do Aug 08, 2019 4:57 pm

Ariel schreef:De zwarte Bah-bah Babah Tarawally krijgt in Trouw alle ruimte om zijn racistische gif te sproeien.

Prima toch! Als columnist. Dat is beslist NIET alle ruimte krijgen. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Door dit soort teksten kan iedereen daar zijn eigen conclusie uit trekken. Kom op zeg! Ik vind Sylvana Simons echt niet zo'n beroerde meid sinds ik haar enorme gevoel voor humor heb leren kennen. Van haar durf ik niet keihard te beweren dat zij een minderwaardigheidscomplex heeft. Maar dat kan ik wel van mijn zakelijk succesvolle Surinaamse vriend Henk die al een aantal jaren is overleden aan prostaatkanker.

Hij had voor vrouwen een aantrekkelijk uiterlijk en toch beschikte hij over een minderwaardigheidscomplex. Hoe dat kan? Hij was van Surinaamse negroïde afkomst. Hij toonde aan dat ook een (lichtgekleurde) neger succesvol kan zijn. Prachtig toch? Maar waarom daaraan refereren? Misschien moet ik dat ook doen. Ik ben niet zo intelligent, kan weinig details onthouden, en toch weet ik dat moslims misdadigers in de geest zijn.
Heb je geen zwarte vrienden, dan ben je een racist, en heb je wel zwarte vrienden dan misbruik je ze als alibi om geen racist te lijken.

Dat slaat op linkse mensen. Dus daarin heeft hij volkomen gelijk. Ik ben namelijk honderd procent anti-links.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Re: Racisme, discriminatie: Wat is het werkelijk?

Berichtdoor Mahalingam » Vr Aug 16, 2019 12:48 pm

James Baldwin was een activistische neger die heel wat invloed had/heeft.
Zelfs nu nog zorgen zijn woorden voor ophef. Hij gebruikte het woord 'nigger' en een professor die zijn werk citeerde mag dat woord niet uitspreken want ze is blank. Neger rappers mogen het woord graag gebruiken.
Onderzoek naar professor die Baldwin quoot met ’nigger’
Laurie Sheck doceert op de New School in New York. In een les over ’racial questioning’ liet ze studenten Baldwins essay ’The Creative Process’ lezen, een werk uit 1962 waarin Baldwin het woord ’nigger’ gebruikte.

De professor besprak de documentaire I Am Not Your Negro over het werk van Baldwin, waarin het woord nigger is vervangen door negro. Ze wilde bediscussiëren of het terecht was om het originele woord in die zin - gebruikt door Baldwin - te vervangen.

Een blanke student heeft vervolgens geklaagd: volgens diegene mag geen enkele blanke het N-woord in de mond nemen. Dat had ’ie gehoord van andere professoren.

’Nigger’ stamt uit de tijd van de slavernij en is volledig not done geworden in Amerika, hoewel veel zwarte rappers en hiphopartiesten het bij de vleet gebruiken in hun songteksten.

Kritiek

De school liet weten een ’onderzoek’ in te stellen. Daarop is flinke kritiek gekomen. De Foundation for Individual Rights in Education stelt bijvoorbeeld dat wetenschappers en studenten nu het signaal krijgen dat positieve, serieuze behandeling van het onderwerp eindigt in mogelijke sancties.

Sheck zegt dat ze het woord nigger gebruikte omdat Baldwin dat deed. „En dat deed hij met een reden, waarvoor we hem de credits moeten geven”, aldus de professor.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1129888346/onderzoek-naar-professor-die-baldwin-quoot-met-nigger
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Terug naar “Samenleving & Integratie”