Stemrecht voor buitenlanders?

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Pilgrim

Stemrecht voor buitenlanders?

Berichtdoor Pilgrim » Di Jun 09, 2015 2:16 am

Luxemburg wijst stemrecht buitenlanders af

Zo 07 jun 2015

LUXEMBURG - Luxemburgers hebben zondag in grote meerderheid tegen het verstrekken van stemrecht aan buitenlanders gestemd. Met circa 82 procent van de stemmen in het referendum geteld, bleek slechts ongeveer een op de vijf kiezers er voorstander van. Hadden ze ermee ingestemd zou dat een unicum zijn geweest in Europa.

Niet alle buitenlanders hadden overigens stemrecht gekregen bij een Luxemburgs ja, alleen mensen die tien jaar of langer in het groothertogdom wonen zouden mogen stemmen. Het verlagen van de kiesgerechtigde leeftijd van achttien naar zestien jaar haalde het zondag evenmin. 81 procent van de mensen stemde tegen.

Ook zien de kiezers niets in het voorstel ministers maximaal twee termijnen van vijf jaar te gunnen. Iets meer dan 30 procent was voor. Bettels voorganger, de huidige voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker, was negentien jaar premier van Luxemburg.

,,De burgers hebben drie duidelijke antwoorden gegeven en die respecteren we ook'', aldus Bettel. Hij was voorstander van stemrecht voor buitenlanders omdat circa 45 procent van de 550.000 inwoners van het groothertogdom uit het buitenland stamt. Dat dreigt volgens hem uit te monden in een ,,democratisch tekort''.

BRON
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Pilgrim

Re: Stemrecht voor buitenlanders?

Berichtdoor Pilgrim » Zo Mar 15, 2020 1:22 am

In dit artikel van 21-02-2020 staat dat in Schotland vluchtelingen kunnen stemmen, iets wat we hier moeten voorkomen.
www.forbes.com

https://ejbron.wordpress.com/2020/03/14/corona-virus-3/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Ariel

Re: Stemrecht voor buitenlanders?

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 15, 2020 4:45 pm

Schotland vluchtelingen kunnen stemmen..

Ik dacht vroeger altijd dat Schotten verstandige mensen zijn. Maar sinds ik tijdens mijn rondrit door Schotland met Schotten gesproken heb, ben ik van mening veranderd.

Ze zijn niet wijs daar, want bijna iedereen wilde in de EU blijven.

En als ik dan zei, "willen jullie werkelijk geregeerd worden door de idioten zoals Verhofstad , Juncker, en Frans Timmermans," dan wisten ze niks te zeggen.

En als dan zei, "Jullie ouders hebben in de oorlog gevochten tegen Duitsland, en nu willen jullie je door Duitsland laten vertellen hoe je je land moet besturen.

Het enige verweer wat ik hoorde was...Wij willen geen deel uitmaken van Engeland. :nietverstaan:
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Samenleving & Integratie”