Tuig houdt Zaanse wijk in wurggreep

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52287
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tuig houdt Zaanse wijk in wurggreep

Bericht door Mahalingam »

Laat ons optimistisch zijn:
  • Voorzitter Venniker: ‘De betrokken ambtenaren hebben een bikkelhard rapport geschreven over de wijk, en samen met alle betrokken partijen plannen gemaakt.’
Een huur van 350 euro tref je alleen aan bij sociale woningen. In wie komen daarvoor in aanmerking? Kwetsbaren en vooral asieligen. En van de laatste zijn er veel.
Dus komt de baas van de corporatie aan met:
‘De woningen die wij hier aanbieden zijn relatief goedkoop met maandhuren van rond de 350 euro. Dat trekt dus steeds weer kwetsbare huurders.’ Zo kon het gebeuren dat een groot deel van de Zaanse statushouders in Poelenburg belandde, terwijl de bedoeling was dat ze evenredig over de gemeente verdeeld zouden worden. Van Buren: ‘Je wilt dat niet, maar toch gebeurt het, want in je eentje kun je het moeilijk veranderen.
Het is een Turkenwijk en dus komt de bekende klacht( want kinderen dienen eerst Turks te praten en dan pas op school Nederlands leren):
‘De kinderen die wij hier op school krijgen hebben algemene ontwikkelingsachterstanden. Ze spreken vaak geen of slecht Nederlands, en kunnen bijvoorbeeld ook hun rits niet dichtmaken.
Aangezien we op school een 'veterstrikdiploma' hebben kan er ook nog wel een 'rits open/dicht maken'-diploma komen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52287
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tuig houdt Zaanse wijk in wurggreep

Bericht door Mahalingam »

Op de StaatsTV was in Nieuwzuur een reportage over deze verrijkte wijk vol met Turken.
Daar houdt men zich aan de voorschriften zoals in Turkije dus deden ze eerst niet mee met die quarantaine.
Maar de regels vanuit Ankara zijn veranderd: wel een soort lockdown en nu lopen ze in die wijk met mondkapjes (en handschoenen) en klagen ze dat ze risico lopen vanwege al die ongelovigeen die dat niet doen.
Hier te zien: https://twitter.com/Nieuwsuur/status/12 ... 9623899136
"De Onderstroom is in de Zaanse wijk Poelenburg. De Turkse gemeenschap daar haalt informatie over de coronacrisis vooral uit de Turkse media. En dat is te merken op straat. #Nieuwsuur "
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tuig houdt Zaanse wijk in wurggreep

Bericht door Ariel »

Hugo ging op bezoek naar Poelenburg, en hij nam een zak geld mee.
’Er heerst hier een zwijgcultuur’

Hugo de Jonge op bezoek in Zaandam: selfie op de plek van treitervlogger en een vies pak

Alsof er een rockster door Poelenburg loopt. Minister Hugo de Jonge wordt op straat door Jan en alleman herkend. Twee meisjes van nog geen tien jaar oud willen met hem op de foto, een man meent dat hij ver weg familie van de minister is en zelfs een meeuw weet precies op wiens kostuum hij moet kakken.

Op de dag dat hij bekendmaakt dat het kabinet tweehonderd miljoen extra gaat investeren in wijken zoals Poelenburg, komt Hugo de Jonge naar Zaandam om eens een kijkje te nemen in een van de bekendste achterstandswijken van het land en wat daar allemaal gebeurt om de wijk te verbeteren. Zaanstad denkt daar twintig jaar voor nodig te hebben en elk jaar is het zoeken naar financiering. Wethouder Harrie van der Laan vraagt de minister om een langdurige afspraak over het geld dat Zaanstad nodig heeft en ook om iets meer vrijheid in de besteding daarvan.

Rotklus
De gemeente loopt tegen nogal wat problemen aan die De Jonge kan oplossen. Zo vertelt Bregje van Leeuwen van het Sociaal Wijkteam hoeveel moeite het kost om sommige wijkbewoners in actie te krijgen. Wat dan ook: een baan zoeken, vrijwilligerswerk of een taalcursus. „Er zijn vrouwen in de wijk die nooit gewerkt hebben, dat doet hun man. Er zijn er bij die hier dertig jaar wonen en geen Nederlands spreken. Het kost heel veel tijd en energie om die mensen in beweging te krijgen. Het is trekken en duwen en het is echt een rotklus.”

Successen behaalt het team bij wat je de makkelijkste mensen zou kunnen noemen en wat overblijft is de meest hardnekkige groep. Het werk wordt daardoor zwaarder, maar met elk individu dat ze uit de bijstand weten te krijgen, raken ze een beetje budget kwijt, want dat is gekoppeld aan de grootte van de groep die ze moeten helpen.

De Jonge herkent het probleem. Zelf werkte hij op twee scholen in soortgelijke wijken in Rotterdam. „Als ik hier door de wijk loop, zie ik stukjes Rotterdam-Zuid.”

Op basisschool Kleurenpracht vertellen drie brugfunctionarissen hoe zij de verbinding tussen kind, ouders en school proberen te maken. De Jonge prijst hun aanpak. „Hoe groter de rol van de school is in het leven van kinderen, hoe beter het met ze gaat.”

In de wijk wacht politiechef Sherwin Tjin Asjoe de Haagse delegatie op bij een winkel die voor nogal wat overlast zorgde en uiteindelijk is gesloten. Hij vertelt de minister dat de politie in de wijk nauw samenwerkt met de gemeente, douane en de belasting, alles met het doel om ondermijning tegen te gaan. Burgemeester Jan Hamming signaleert daarbij dat de Belastingdienst zich sinds het toeslagenschandaal steeds meer lijkt terug te trekken.

Tjin Asjoe heeft nog een ander probleem. „Er is in de wijk een zwijgcultuur. Mensen zijn bang om iets te melden maar er is ook weinig vertrouwen in de overheid.” Het is bijna symbolisch dat De Jonge even later op zijn pak wordt gescheten door een meeuw. Poetsend met een zakdoekje en een flesje Spa wordt hij toonbaar gemaakt. Netjes genoeg voor een selfie met Tjin Asjoe en Hamming voor de Vomar. „Dus hier stond hij, de treitervlogger?” „Ja hier is Pact Poelenburg eigenlijk begonnen”, zegt Hamming. Tjin Asjoe: „Zijn filmpjes lieten de realiteit in deze wijk zien.”

Selfie
Bij een speelplaats herkennen twee jonge meisjes de minister en willen met hem op de foto. De Jonge maakt even tijd voor een praatje en vraagt ze hoe zij hun wijk vinden. „Leuk hoor. Maar mag mijn moeder ook op de foto? Dan haal ik haar.” „Weet je wat”, zegt de minister, „ik moet verder, maar doe je moeder wel de groeten van mij.”

En ineens komt er een man aanstuiven. „Het is goed dat ik u zie. Ik zag laatst op internet de naam van uw vrouw en dat is dezelfde naam als mijn oma. Dus volgens mij zijn wij familie van elkaar.” De Jonge: „Je moet niet alles geloven wat je op internet ziet.”

Vervolgens oppert hij het idee om de garageboxen allemaal leeg te halen en er seniorenwoningen in te maken en om extra etages op de flats te bouwen. Dan krijgt hij voor het eerst wat weerstand. Of de minister wel weet dat alles wat de overheid wil in Poelenburg drie keer moeilijker is dan in andere delen van de stad. Daar kan hij zich wel iets bij voorstellen. Maar hij houdt vol dat voor Poelenburg en vergelijkbare wijken de route van volkshuisvesting de enige weg omhoog is. Meer woningen, duurdere woningen en een gemengde wijk is in zijn ogen de snelste en beste kans.

Een paar minuten later schrijft hij de belofte voor langdurige samenwerking en financiering en meer vrijheid en minder regels op een soort slotverklaring.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie