Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Ariel

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

De zorgen van een moeder over haar tiener en messengeweld: 'Ik controleer altijd zijn kleding en zijn kast'

Al ruim een jaar zijn gemeenten als Rotterdam, Spijkenisse en Ridderkerk in de ban van geweld met messen onder tieners. Nu komt er een gezamenlijke aanpak en er is een messenverbod voor minderjarigen in de maak. Een veelgestelde vraag in de discussie rond messengeweld is: waar zijn de ouders? Rijnmond sprak met Fadma - moeder van een 17-jarige - over haar zorgen, frustraties en de gesprekken die ze had met haar puberende zoon die deze zomer in een vechtpartij terecht kwam. "Ik check thuis alles, maar buiten heb je geen controle."

"Ik maak me ontzettend zorgen", zegt Fadma. "Ik heb totaal geen controle of grip op hem, omdat hij zich heel erg tegen mij afzet en veel afstand neemt." Het enige wat ze kan doen, is hem op de momenten dat ze hem ziet aanspreken, liefde tonen, waarschuwen en informeren, vertelt ze.

"Hij wil totaal niks aannemen. Hij weet het allemaal, zegt hij, maar intussen komt hij met verhalen van een klasgenoot die een docent heeft neergestoken of een vriendje die in de bak heeft gezeten." Als Fadma haar zorgen uit over zijn leerplicht, zegt hij dat er toch niks gebeurt als hij spijbelt en dat vrienden al maanden niet zijn geweest. Ze vermoedt dat hij niet altijd naar school gaat.

"Ik probeer hem te monitoren, te bellen en te spreken, maar hoe kan je iemand in de gaten houden als je hem overdag bijna niet ziet? Afspraken lapt hij aan zijn laars. Ik ben helemaal radeloos, omdat ik voor mijn doen al heel veel stappen heb gezet. Eerst dacht ik: ik doe het wel zelf als betrokken moeder, want ik ken dit allemaal en weet hoe het zit."

Het frustreert Fadma. Niet in de laatste plaats omdat ze zelf in het onderwijs met jongeren werkt. "Omdat ikzelf zogenaamd wel weet hoe je jongeren moet aanspreken, enthousiast maken en prikkelen. Maar bij je eigen kind kom je niet door. "Het is voor mij ook frustrerend, omdat ik dacht dat ik - geboren en getogen in Nederland en zelf werkzaam op een school - dacht dit te kunnen voorkomen. Dit is heel pijnlijk."

Een paar maanden terug werd een vriend van haar zoon aangevallen. Hij zag dat op afstand, ging erop af en werd bont en blauw geslagen. "Deze jongeren schromen nergens voor. Gelukkig kwamen daar geen messen aan te pas." De jongen bleef met een smoes een week bij zijn vader, omdat hij het 'zo gezellig vond'. Na een week zag Fadma nog steeds duidelijk twee blauwe ogen. "Ik kreeg bijna een inzinking."

Fadma kijkt al voorlichtingsfilmpjes met haar zoon sinds zijn dertiende. Bijvoorbeeld over een 13-jarige die bij een speeltuin in elkaar was geslagen door een paar jongens, waardoor hij zijn hele leven verlamd was en op bed lag. "Die moeder vertelde haar verhaal. Dat heb ik samen met hem bekeken en aangegeven wat zo'n groep doet. Dat hij nooit degene moet zijn die pest of slaat, maar juist een soort Robin Hood die beschermt en alarm slaat."

Haar zoon reageert daarop dat hij zoiets niet zou laten gebeuren en zijn leven daarvoor zou willen geven. "Toen hij dat zei, viel ik bijna flauw. Ik begrijp dat je niet moet toekijken, maar alarm slaan kun je op meerdere manieren."

'Gelukkig is hij geen messendrager'
Voor zover Fadma het weet, draagt haar zoon geen mes. "Ik ben een alerte moeder. Ik controleer altijd zijn kleding, zijn kast en dat soort dingen. Er is nog nooit een mes gevonden. Bij die vechtpartij dacht ik: godzijdank had hij geen mes op zak die hij dan niet mee naar huis neemt. Ik check altijd alles. Maar buiten heb je geen controle. Hij kan het in een kluisje bewaren, aan een vriendje meegeven, achterhouden op een plekje."

Dat haar zoon bij die vechtpartij een paar maanden terug niet is of heeft gestoken was een hele kleine opluchting voor Fadma. "Godzijdank was er geen mes bij betrokken. Gelukkig is hij geen messendrager."

Toch durft ze dat laatste niet met zekerheid te zeggen. "Dat hoop je alleen maar. Hij is slim en weet zichzelf heel goed te verwoorden en heel erg gewenste antwoorden te geven. Het kan best dat vrienden messen hebben, maar ik denk zelf dat hij meer op zijn spierballen vertrouwt en een mes als lafheid zou zien."

"Zoals ik mijn jongen ken is het een jongen met trots, die een vriend zou helpen en niet uit lafheid zou neersteken of slaan. Ik hoop dat dat zo is, want ze kunnen natuurlijk dingen zeggen, maar je weet het nooit zeker."

Ook al heeft hij zelf geen mes, Fadma's zoon kan ook tegen een mes aanlopen, is haar angst. "Hij springt tussen twee gasten in die een jongen aan het aftuigen zijn. Dus ook al trekt hij het mes niet, hij kan ook drie messteken krijgen." Fadma probeert haar baan en huishouden met meerdere kinderen zo goed mogelijk te runnen en is positief ingesteld, maar van deze zorgen heeft ze slapeloze nachten.

Fadma kijkt niet alleen naar haar eigen rol als moeder, maar trekt het breder. "Dit heeft niks te maken met 'buitenlander' zijn, dit heeft niks te maken met niet weten hoe te handelen, dit heeft puur te maken met een verziekte omgeving waarin dit soort dingen wordt gedoogd. Scholen en overheid weten wat er aan de hand is, maar weten het niet op te lossen. Terwijl ze zoveel professionals en middelen hebben om dit soort dingen in goede banen te leiden."

Dat laatste maakt haar boos. "Het is mijn verantwoordelijkheid, maar er zijn ook andere factoren en de overheid en scholen falen daarin. Ik dacht: school is veilig. Ik heb pas, na drie jaar, moeten concluderen dat mijn kind op school verpest werd. Die criminele omgeving heeft zich op school gevormd."

Fadma zegt dat de school haar lang heeft voorgehouden dat het een leerprobleem was. "Ik heb me gefocust op het leren en tot elf uur in de avond dingen doorgenomen. Ze hebben mij verzwegen dat er op school criminele activiteiten waren en studenten die uit de bak komen."

Rollenspel in plaats van trefbal
Wat kan school doen om die omgevingen veiliger te maken? Fadma denkt bijvoorbeeld aan rollenspellen. "Een theatermiddag waarin je iets laat escaleren wat ze mogen naspelen, in plaats van een gymlesje waar ze tikkertje of trefbal spelen."

"Als je zo'n situatie nabootst en jongeren steken zogenaamd iemand neer. Gooi er een beetje rood spul over. In je beleving ga je dat associëren met bloed en geweld. Kijk hoe ze daarop reageren. Dan ziet zo'n jongen of meisje ook wat er met een ander gebeurt. Misschien zelfs een jongen of meisje meenemen die wordt neergestoken. Hoe zou je het vinden als je broertje opeens verliest aan een steekpartij?"

De aanpak op scholen kan harder, vindt Fadma. "Confronteren, continue confronteren. Die jongens hebben geen besef wat de consequenties zijn van hun handelen. Maar wat doet het in jouw gezin als jouw broertje of jij komt te overlijden. Wat gebeurt er met jouw moeder? Kan ze nog voor de rest van het gezin zorgen? Het is toch allemaal zo voor de hand liggend? Of denk ik zo simpel?"

Het messenverbod voor minderjarigen vindt ze meer dan logisch, net als verbod op sigaretten en alcohol. Toch denkt ze dat jongeren alsnog heel makkelijk aan een mes komen. In een normaal huishouden heb je echt wel een vleesmes, een aardappelschilmes en een fruitmes."

'Sorry dat ik heb gefaald'
Toch blijft Fadma proberen met haar zoon te praten over deze onderwerpen. "Ik merk dat ik hem hier en daar wel bereik, doordat ik zoveel liefde toon, aangeef dat ik het allemaal ook niet weet en mijn best doe om hem een gelukkig leven te geven."

Als ze hem zegt dat zijn gezondheid en geluk het belangrijkste is, verwijt hij Fadma vaak alles verkeerd te doen. "Maar als ik zeg: sorry dat ik heb gefaald, zie je toch een traantje of drie vallen. Dan moet hij naar het toilet, zogenaamd."

Fadma kijkt niet alleen naar zichzelf of de school of de buitenwereld, maar ook naar andere ouders. "Ik verbaas me over ouders die zeggen: het zijn anderen die het doen. Nee, het is mijn zoon die daar een zwak voor heeft. Het zijn niet anderen die hem beïnvloeden, het zijn de anderen én hij die elkáár beïnvloeden. Het is niet dat hij op de verkeerde school gezeten of de verkeerde vriendjes heeft. Het is geneigd zijn naar dit soort mensen. Er zijn ook ander soort mensen in de klas. Soort zoekt soort. Dat doen volwassenen ook. Jouw vriendenkring zegt ook iets over jou."

Fadma zie graag dat de overheid precies weet in welke wijken wat aan de gang is. "Ik vind het leuk en aardig dat ons om ideeën wordt gevraagd, maar dan denk ik: vraag die jongeren waar het aan schort, waar ze mee zitten en waarom ze dit gedrag vertonen."

"Dat kan niet in één of twee dagen opgelost worden. Ik bedoel echt niet dat ze vertroeteld of voorgetrokken moeten worden. Maar als je niet de juiste aandacht en begeleiding geeft aan jongeren die heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld drillrap en messen, dan heb je later een nog groter probleem."
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Ariel

Bericht door Ariel »

Meer dan 350 schoolschorsingen om wapenbezit

Meer dan 350 keer werd in het afgelopen schooljaar een leerling geschorst of definitief van de middelbare school gestuurd voor wapenbezit. Het gaat om een verdubbeling in een paar jaar tijd. Scholieren worden betrapt met bijvoorbeeld keukenmessen of zelfs een doorgeladen vuurwapen. De toename blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs, die in kaart zijn gebracht door RTL Nieuws.

„Zorgelijk”, zeggen zowel betrokken ministeries, de VO-raad en de Onderwijsinspectie in een reactie op de analyse van RTL Nieuws.

„Deze stijging is ongekend”, zegt Klaas Hiemstra van adviesorgaan Stichting School en Veiligheid. „Deze omvang, die kennen we eigenlijk niet. En wat nog erger is, ook de intentie om vervolgens met die wapens te steken is echt een nieuw verschijnsel.”

Het stijgende aantal schorsingen past volgens de Inspectie van het Onderwijs in een landelijke ontwikkeling, waar steeds meer van dit soort incidenten met steekwapens voorkomen. „Deze trend heeft onze aandacht”, aldus een woordvoerder.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

Scholen schorsen honderden leerlingen voor wapenbezit: ‘Stijging is ongekend’

Geplaatst op 21 november 2020

Afbeelding

Meer dan 350 keer werd een leerling geschorst of definitief van de middelbare school gestuurd voor wapenbezit in het afgelopen schooljaar. Het gaat om een verdubbeling in een paar jaar tijd. Scholieren worden betrapt met bijvoorbeeld keukenmessen, of zelfs een doorgeladen vuurwapen. Van de scholen tot aan het ministerie zijn er grote zorgen over deze stijging.

De toename blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs, die in kaart zijn gebracht door RTL Nieuws. “Zorgelijk”, zeggen zowel betrokken ministeries, de VO-raad en de Onderwijsinspectie zelf in een reactie op onze analyse.

“Deze stijging is ongekend”, zegt Klaas Hiemstra van adviesorgaan Stichting School en Veiligheid. “Deze omvang, die kennen we eigenlijk niet. En wat nog erger is, ook de intentie om vervolgens met die wapens te steken is echt een nieuw verschijnsel.”

Schorsingen op middelbare scholen
In schooljaar 2019-2020 waren de scholen voor een langere periode dicht wegens de coronamaatregelen. Mogelijk vallen hierdoor veel categorieën lager uit. Dit verband heeft de Inspectie niet onderzocht. Desondanks steeg het aantal schorsingen en verwijderingen voor wapenbezit nog flink.

Keukenmes
Schooldirecteur Stef Macke van het Tabor College d'Ampte is één van de weinige directeuren die RTL Nieuws over dit onderwerp te woord wil staan. Op zijn school waren er de afgelopen jaren enkele schorsingen voor wapenbezit. "Het kan een zakmes of een keukenmes zijn. Dat is natuurlijk helemaal uit den boze, dat moet je als school direct uitbannen", aldus Macke.

Eerder dit jaar trok scholenkoepel iHub al aan de bel, toen bleek dat een leerling met een doorgeladen pistool door de gangen liep.

'Er stond een prijs op het hoofd van een leerling'

Steekpartijen
Alleen al dit schooljaar vielen er minstens 4 minderjarige slachtoffers bij steekincidenten op middelbare scholen in Nederland. Het meest recent nog bij een ruzie op een school in Wapenveld waarbij één slachtoffer viel, en de politie acht aanhoudingen deed.

Het stijgende aantal schorsingen past volgens de Inspectie van het Onderwijs in een landelijke ontwikkeling, waar steeds meer van dit soort incidenten met steekwapens voorkomen. "Deze trend heeft onze aandacht", aldus een woordvoerder. De toezichthouder kijkt nu naar extra maatregelen.

Mes als statussymbool
Probleem zijn vooral de grote groepen waarin wapens populair zijn, zegt Hiemstra. "Het is ook stoer om er bij te horen, dus dan kan je bijna niet meer zonder. En je hebt een groep scholieren die zoveel wapens om zich heen zien, dat ze er ook zelf één willen, anders voelen ze zich niet meer veilig. Dat is een vicieuze cirkel waar we niet in willen zitten."

"In de bredere straatcultuur lijkt het mes meer een statussymbool dan enkele jaren geleden", zegt criminoloog Robby Roks. Hij deed onderzoek naar de straatcultuur onder jongeren. "Dat maakt het complex, want dit heeft mogelijk een zichzelf versterkend effect. Hoe meer jongeren zien dat andere jongeren een mes bij zich dragen, hoe groter het risico dat zij zichzelf ook gaan bewapenen."

Basisscholen
In het basisonderwijs werden ook meer leerlingen betrapt met wapens. In totaal werd afgelopen schooljaar 15 keer een basisschoolleerling geschorst of verwijderd wegens wapenbezit. Het gaat hier echter om zulke kleine aantallen, dat aan deze stijging moeilijk conclusies verbonden kunnen worden.

Landelijk messenverbod niet genoeg
Vorige week werd door verschillende ministeries een Landelijk Actieplan Wapens & Jongeren onthuld. Daarin werd ook een landelijk messenverbod aangekondigd. Volgens schooldirecteur Stef Mack is dat een stap in de goede richting, maar is het niet genoeg.

Ingrijpen zou je juist moeten doen voordat het mes de school binnenkomt, zegt Macke. "Wij geloven heel erg in de inzet van het jongerenwerk. Die kan de verbinding leggen tussen het privéleven en het schoolleven. Dat gebeurt te weinig, daar moet intensiever op worden ingezet."

Dit vindt ook de VO-Raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. "Dit gedrag komt vaak voort uit groepsdruk, dat kan een school alleen niet tegengaan. Daar is lokale regie op nodig."

En daar zit volgens Hiemstra van School en Veiligheid het probleem: "Daar is de afgelopen jaren flink op bezuinigd."

Reactie ministeries
Zowel het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) als het ministerie van Onderwijs (OCW) willen dat de scholen worden geholpen. "Scholen moeten veilig zijn, en het aantal incidenten moet omlaag", aldus een woordvoerder van het ministerie van OCW. Voor de uitvoering van het jongerenwerk verwijzen ze naar de gemeentes. Afspraken over de termijnen waarbinnen de gemeentes dit moeten doen zijn niet gemaakt, laat het ministerie van V&J in een reactie op onze vragen weten.

Verantwoording
Als een school een leerling heeft geschorst, moet de reden daarvoor worden opgegeven bij de onderwijsinspectie. Dat varieert van fysiek geweld naar personeel tot pesten, diefstal, fraude of dus wapenbezit. Sinds het schooljaar 2017-2018 publiceert de onderwijsinspectie ieder jaar hoeveel leerlingen er per onderwijssoort worden geschorst.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... d=msedgdhp
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

ISIS-terreur in Zwitserland: “Islamiste” valt vrouwen aan met mes

Geplaatst op 25 november 2020

Afbeelding

Gewonden in Lugano

Een “Zwitsers staatsburger” viel dinsdag in een warenhuis in Lugano blijkbaar willekeurig andere vrouwelijke klanten aan. Daarbij raakte een van haar slachtoffers gewond door messteken en –sneden. De vermeende dader zou leuzen van de Islamitische Staat geschreeuwd hebben. Ze is sinds 4 jaar als “islamiste” bekend bij de politie.

Opnieuw raakten er mensen gewond, omdat de Europese politiek en justitie er om redenen van “tolerantie” niet toe kunnen besluiten om de burgers tegen “islamistische” extremisten te beschermen. In een warenhuis in de Zwitserse stad Lugano viel een 28-jarige islamitische extremiste blijkbaar willekeurig gekozen vrouwelijke klanten aan. Eén vrouw stak of sneed ze in de nek, een andere hield ze bij de keel vast en wurgde haar. Ooggetuigen konden haar overmeesteren en hielden haar vast totdat de politie verscheen. Tijdens de daad zou de radicale moslima “Allah Akbar” en “Ik hoor bij ISIS” geschreeuwd hebben. Het wapen van de misdaad zou ze daarvoor van de keukenafdeling hebben gestolen.

Verbod op fundamentalistische moslimorganisaties geëist
De 28-jarige dader was bij de politie al in het jaar 2017 in het kader van onderzoek naar “islamisme” en jihadisme opgevallen. Terwijl linkse partijen zoals gebruikelijk de zaak bagatelliseren, vindt de Zwitserse islamexpert Saïda Keller-Messahli duidelijke taal. Zij eist het verbod van de “radicaal-islamistische” Moslimbroederschap, de Turks-fascistische Grijze Wolven en Milli Görüs. Zij vermoedt dat het bij de dader om een bekeerlinge gaat, die getrouwd is met een radicaalislamitische man. Van zulke stellen zouden er in Zwitserland vele zijn. De Moslimbroederschap zou een terreurorganisatie zijn en niet zoals tot nu toe een aanspreekpartner van de autoriteiten op het gebied van vluchtelingenhulp, geestelijke verzorging of deradicalisering. Keller-Messahli is winnares van de mensenrechtenprijs van Zwitserland.

Deze keer geen verdoezeling
Het is opvallend dat men bij de terreuraanslag niet de gebruikelijke pogingen tot bagatelliseren en verdoezelen begon. De “islamistische” achtergrond werd snel bekendgemaakt. Zelfs de Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz nam omgaand het woord en veroordeelde de “islamistische” terreur. Hoewel de beschreven daad het vermoeden toestaat dat de vermeende dader een geestelijk defect heeft, bleef deze keer ook de gebruikelijke snelle diagnose door de media zoals “hoorde stemmen” en “was geestelijk ziek” achterwege.

Tweede “islamisten”daad binnen enkele weken
In het Zwitserse Morges werd onlangs een Portugees voor een kebabstand door een eveneens bij de politie bekende “islamist” met een mes aangevallen en vermoord.

Bron: wochenblick.at

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/25 ... n-met-mes/
Ariel

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 3:18 am
ISIS-terreur in Zwitserland: “Islamiste” valt vrouwen aan met mes
En hier.
Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

Dat weet ik, maar ik vond dat het hier ook moest staan. Een echte mes-aanval!
Ariel

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 2:43 pm
Dat weet ik, maar ik vond dat het hier ook moest staan. Een echte mes-aanval!
Ik vraag me oprecht af waarom dezelfde artikelen twee, en soms wel 3 keer op het forum moeten komen.
Ik zie het nut daar niet van in.

En het is een terreurdaad, en niet zomaar een aanval met een mes.
Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

Wel, er kan bijzondere informatie in staan die in het andere artikel niet voorkomt. Ik plaats doorgaans alleen een artikel over hetzelfde thema als het iets toevoegt. En eigenlijk zijn veel mes-aanvallen ook terreurdaden, maar op kleinere schaal.
Ariel

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 2:54 pm
Wel, er kan bijzondere informatie in staan die in het andere artikel niet voorkomt. Ik plaats doorgaans alleen een artikel over hetzelfde thema als het iets toevoegt. En eigenlijk zijn veel mes-aanvallen ook terreurdaden, maar op kleinere schaal.
Ik weet dat jij niet de enige bent die regelmatig dubbel artikelen post, maar is het niet mogelijk om dan bijvoorbeeld een reactie met toegevoegde informatie onder het eerst geplaatste artikel te plaatsen?

Soms gebeurt het dat iemand vlak onder een artikel het zelfde artikel in dat draadje post. Ik heb wel eens mijn eigen post verwijderd omdat ik dacht twee dezelfde artikelen onder elkaar is er echt één teveel.

We hebben een uitstekende zoekfunctie op het forum.

Misschien kunnen we er allemaal even opletten?
Ariel

Bericht door Ariel »

Gewonden bij steekpartij supermarkt Den Haag: ’Kapmes gleed door gangpad’

Bij een steekpartij in een Albert Heijn aan de Grote Marktstraat in Den Haag zijn woensdagmiddag twee personen gewond geraakt. Ook woedde er een brand. „Ik zag metershoge vlammen. Mensen renden weg uit de supermarkt: in een woord chaos”, zegt een geschrokken medewerker van café-restaurant Rootz pal tegenover de supermarkt.

De verdachte wist in eerste instantie te ontkomen, maar werd na een klopjacht van een aantal uur toch aangehouden. Dat meldt de Haagse politie.

Het incident vond omstreeks 12.00 uur plaats. Hulpdiensten gingen massaal ter plaatse na een melding van een brand en een steekpartij. Brandweerlieden hebben het vuur geblust. De twee gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Ook drie agenten zaten aan het zuurstof in de ambulance.

Groot kapmes
Martijn deed net boodschappen toen er commotie ontstond. „Een Poolse man schreeuwde naar mij en ik begreep niet wat hij zei. Maar toen zag ik het tumult en een echt groot kapmes door het gangpad glijden. Ik ben toen snel richting de uitgang gegaan.” Hij hoorde van een medewerker van de Albert Heijn dat er ruzie was ontstaan nadat medewerkers een groep jongeren aanspraken op stelen of rotzooi maken. „Het lijkt dus een uit de hand gelopen ruzie, als ik die medewerker moet geloven.” De Hagenaar vindt het frappant hoe snel er ook brand ontstond vlakbij de ingang en heeft geen idee hoe die werd veroorzaakt.

Signalement
De verdachte is volgens de politie ongeveer dertig jaar oud en heeft een lichtgetinte huidskleur. Hij droeg een zwart jack, een trainingspak en grijze schoenen. Er is een politiehelikopter ingezet.
Ariel

Bericht door Ariel »

Het messen "incident" bij Albert Hein blijkt toch serieuzer dan eerst werd beschreven. Je zou bijna denken aan een aanslag.
Man (43) opgepakt in Pijnacker na steekpartij in AH Grote Marktstraat, drie supermarktmedewerkers gewond

In de Albert Heijn aan de Grote Marktstraat in de binnenstad van Den Haag heeft vanmiddag een steekpartij plaatsgevonden. Daarbij raakten drie mensen gewond. De verdachte is zojuist aangehouden, laat de politie weten. De 43-jarige man werd aangehouden in Pijnacker.

‘Zijn rol in het steekincident en de brand worden nader onderzocht’, laat de politie weten. De steekpartij was in de AH tegenover de Grote Markt.

Dit is wat we tot nu toe weten
- Rond 12.00 uur kwam er een melding binnen over een steekpartij en brandstichting in de AH.

- De verdachte, een man, ging op de vlucht. Hij werd ruim twee uur na het incident aangehouden. in Pijnacker.

- Twee slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht, waarvan een met spoed. Het gaat om medewerkers van de supermarkt.

- Drie agenten kregen last van ademhalingsproblemen en zijn ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

Even na het middaguur snelden de politie, brandweer en ambulances naar de Grote Marktstraat in het Haagse centrum. Er kwamen twee meldingen tegelijkertijd binnen: van brand en van een steekincident. Het vermoeden bestaat dat de verdachte bij beide incidenten betrokken is.

Er zijn drie supermarktmedewerkers gewond geraakt bij de steekpartij, twee werden er naar het ziekenhuis gebracht. Drie agenten die de supermarkt ingingen, kwamen met ademhalingsklachten weer naar buiten. Zij kregen zuurstof toegediend in de ambulance en werden later voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

Veel bloed
,,Er werd iemand neergestoken. Daarna gooide de dader flessen alcohol op de grond en stak dat in de fik”, vertelt een medewerker van horecazaak Rootz, die tegenover de Albert Heijn zit. Een andere ooggetuige heeft ‘erg veel bloed’ gezien.

Calamiteitensite Regio15 meldt dat er in de winkel iets is gevonden wat lijkt op een molotovcocktail.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

En weer een steekpartij bij een Appie. En weer eens iets met rapper-gedoe. Wat is dat toch een vreselijke hobby.
‘Steekpartij in Amsterdam-Oost was het gevolg van drillrapvete’

Het slachtoffer ligt met zware verwondingen in het ziekenhuis.
Het slachtoffer werd dinsdagavond neergestoken toen hij aan het werk was in de Albert Heijn in de wijk Watergraafsmeer. Hij zou lid zijn van de drillrapgroep Z42 uit de Bijlmer, in het zuidoosten van de stad. De dader zou behoren tot de rivaliserende groep FOG uit de wijk Venserpolder, gelegen naast de Bijlmer. In Amsterdam-Zuidoost zouden verschillende drillrapgroepen al langer in strijd zijn met elkaar. Vrienden van het slachtoffer zouden volgens Het Parool boos zijn, omdat hij zich niet kon verdedigen tegen de aanval: tijdens zijn werk mocht de Albert Heijn-medewerker geen mes bij zich dragen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/23/st ... e-a4025008
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Het afgelopen weekend:

Steekpartij op Wijnkorenstraat in Roosendaal
https://alarmeringen.nl/noord-brabant/m ... ndaal.html

Tiener gewond bij steekpartij Frans Halslaan in Woudenberg
https://www.dewoudenberger.nl/112/misda ... woudenberg

Utrechter (53) opgepakt na steekincident bij woning in Zuilen
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/212820 ... uilen.html

Man uit het niets neergestoken in Breda: politie valt huis binnen
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/332 ... uis-binnen

Zwaargewonde bij steekpartij Vlaardingen, bloedspoor leidt naar verdachte
https://www.rijnmond.nl/nieuws/203091/Z ... -verdachte

Gewonde bij steekpartij in Sevenum, verdachte aangehouden
https://www.1limburg.nl/gewonde-bij-ste ... angehouden
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie