WOORDEN DOEN ERTOE.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam

WOORDEN DOEN ERTOE.

Berichtdoor Mahalingam » Do Jun 28, 2018 8:01 pm

Onze musea hebben te lijden onder het cultuur-marxisme.
Er bestaat een stijlgids Words Matter van het Nationaal Museum voor Wereldculturen (NMVW).
Je snapt wel: dergelijke musea moeten politiek correct zijn.
En dus zijn er woorden die op de mestvaalt van de geschiednis dienen te worden geworpen.
Ontdekken: een besmet woord in musea
Ontdekken is een fout woord. Het mag niet meer worden gebruikt in musea als het gaat om bijvoorbeeld Columbus en Amerika. Ook taboe zijn begrippen als Derde Wereld, Het Westen, exotisch en Jappenkamp. Dat staat in de stijlgids Words Matter van het Nationaal Museum voor Wereldculturen (NMVW). De vier musea die het NMVW vormen gaan hun woordgebruik aanpassen.

Woorden zijn niet onschuldig, vindt het NMVW. De term Aboriginal bijvoorbeeld, heel onschuldig geboren uit de Latijnse woorden ab en origine (van het begin) is inmiddels besmet.
Het woord zou onvoldoende rekening houden met de complexiteit en diversiteit van inheemse volken. Inheems zelf schuift trouwens ook al richting het verdomhoekje.

Exotisch kan ook niet meer. Het woord komt van het oude Griekse woord exōtikós (van buitenaf). Het is een dubieus woord geworden. Want inmiddels vervlochten met de raciale en seksuele ander. Het woord mag alleen nog gebruikt worden voor planten en dieren.

Ook gevoelig liggen de aanduidingen Derde Wereld, ontwikkelingslanden, lagelonenlanden en Het Westen.
Ze geven een hiërarchie aan. Sommige slachtoffers en hun nazaten vallen over het begrip Jappenkamp. De term zou geen recht doen aan de wreedheden die in de kampen hebben plaatsgevonden.

De vier musea die het NMV vormen, het Tropenmuseum in Amsterdam, het Museum Volkenkunde in Leiden, het Wereldmuseum in Rotterdam en het Afrika Museum in berg en Dal, gaan hun teksten aanpassen.
https://www.leidschdagblad.nl/nieuws/ontdekken-een-besmet-woord-musea

Tja, de misverstanden liggen voor het oprapen. Er zaten geen Jappen in het Jappenkamp maar nederlanders.
En dat paard van Troje werd niet gemaakt door de Trojanen maar door de Grieken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Re: Woorden doen er toe

Berichtdoor Ariel » Do Jun 28, 2018 8:30 pm

WOORDEN DOEN ERTOE | Vandaag wordt de publicatie WORDS MATTER gelanceerd, een handleiding voor mogelijke gevoelige woorden in de museale sector. Bekijk hier de online publicatie:

Wat een waanzin. Volgens mij zijn ze in dat tropenmuseum bevangen door Tropenkolder. Sommige woorden mogen niet meer. Zoals “wij”.

Blanke mensen noemen we wit.

Belastingbetaler moet worden: "tot belastingbetaler gemaakte"

Bosneger wordt Marron :shock:

Eskimo wordt de Iñupiat mensen van Noord-Alaska

Gekleurd wordt ‘Iemand van kleur' of ‘mensen van kleur'

Halfbloed....‘Van gemengde afkomst’

Handicap'.... Mensen met een beperking

Islamiet.......Moslim ( mohammedaan zal ook niet mogen vermoed ik. )
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Do Jun 28, 2018 11:44 pm

Ik weet er nog wel één :

"islamofoob" wordt "iemand met zeer terechte kritiek op islamitisch fascisme en met inzicht in en onderkenning van het reële gevaar van de sluipweg naar een islamitische totalitaire theocratie met de op zich al ernstig genoeg te nemen maatschappelijke ontwrichting op de weg daarnaartoe"

Of als het één woord moet wezen : "islamofoob" wordt "vrijheidsstrijder"
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Jun 29, 2018 12:34 am

xplosive schreef:
Of als het één woord moet wezen : "islamofoob" wordt "vrijheidsstrijder"

Clever boy. Maar met die verandering gaat het tropen museum nooit instemmen. : nono3:
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ali Yas

Berichtdoor Ali Yas » Vr Jun 29, 2018 1:27 pm

Ariel schreef:Gekleurd wordt ‘Iemand van kleur' of ‘mensen van kleur'

Dat is wel erg radikaal.
Truth sounds like hate to those who hate truth.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Jun 29, 2018 2:30 pm

:razz: Arthur van Amerongen heeft zich gebogen over de achthonderd woorden van het Tropen museum die pijn doen en verboden moeten worden.

AU AU AU! Flikker, mohammedaan en andere woorden die pijn doen. Verbieden dus!

Het is komkommertijd met veel kutvoetbal dus dacht het Tropenmuseum: we brengen een gidsje uit met achthonderd woorden die pijn doen en verboden moeten worden.

Volgens taalpsycholoog Annette de Groot kan de impact van woorden heel krachtig zijn. “Woorden zijn een machtig wapen. Ze kunnen pijn doen. En als je dat niet snapt, dan heb je je niet goed in een ander verplaatst. Persoonlijk ken ik een Marokkaanse knul die de deur niet meer uit durft omdat iemand hem voor Mocro uitschold.”

Het boekje is volgeschreven door witte hotemetoten en roomblanke taalnazi’s die zielige al dan niet etnische minderheden willen beschermen tegen woorden die hartstikke pijn doen. Daarom willen ze in totaal achthonderdvijftig (and still counting) termen verbieden. Ik ben even gaan grasduinen en stuitte meteen op dwerg. Au!

Dwerg
De taalnazi’s: “Satirische verbeeldingen van kleine mensen komen vaak voor in Europese kunst, literatuur en film. In negentiende en vroeg twintigste-eeuwse koloniale tentoonstellingen, freak shows en circussen werden mensen met dwerggroei gezien als abnormaal ‘anders’, in sommige opzichten vergelijkbaar met de raciale verbeelding van gekoloniseerde mensen. Vergelijkbare beledigende termen zijn ‘lilliputter’ en ‘pygmee’.”

Laat mijn lievelingsfilm nou de klassieker Freaks uit 1932 zijn! Dat is een soort rondreizende Amsterdamse gemeenteraad avant la lettre.

De taalnazi’s willen dat ik in mijn Grote Nederlandse Roman waaraan ik echt ga beginnen als het Wereldkampioenschap Voetbal, de Tour de France en Wimbledon zijn afgelopen, in plaats van dwerg schrijf: ‘van kleine lengte’, ‘kleine mensen’ of ‘iemand met dwerggroei’.

Maar wie maakt juist dwergen bespottelijk, smijt er mee, buit ze uit en doet er waarschijnlijk ook nog vieze dingen mee die ik niet opschrijf omdat de kinderen meelezen? Arie Boomsma! Het icoon van politiek correct Nederland! Moest u trouwens ook zo vreselijk hard lachen van dat dwergwerpen in The Wolf of Wallstreet? Nou, ik wel hoor!

De taalnazi’s: “‘Mongool’ is een ouderwetse en aanstootgevende term die wordt gebruikt als verwijzing naar een zogenaamd raciaal type enerzijds en mensen met de genetische conditie Downsyndroom anderzijds. De term is denigrerend. Het gebruik van ‘mongool’ of ‘achterlijk’ voor mensen met een beperking is beledigend. Gebruik ‘iemand met het Downsyndroom’.”

Maar wie heeft de mongool geïntroduceerd in het Nederlands variété: juist ja, Paul de Leeuw, de ontdekker van de Jostiband. Het was vervolgens de NPO die de muzikale mongooltjes uitkneep als citroenen. Kijkt en huivert!

Personen van kleur
Uiteraard moeten de halve zolen van Bij1 bevredigd worden dus het wemelt van de Professor Wekker-termen. Ik ben even in de grabbelton gedoken en kwam deze pijnlijke woordjes tegen: aboriginal, afkomst, blank, bosneger, de Derde Wereld, etniciteit, eskimo, gekleurd, halfbloed, hottentot, inboorling, koppensneller, medicijnman, mulat , ras, roots, stam, slaaf, wit en zwart. Op het gebruik van neger staat in vrijstaat Amsterdam inmiddels de doodstraf.

De taalnazi’s: “‘Neger’ komt van het Latijnse woord ‘niger’, dat zwart betekent. In het Nederlands werd de term vanaf de zeventiende eeuw gebruikt om te verwijzen naar zwarte mensen in en uit (sub-Sahara) Afrika. Wij willen ook verbieden dat bijvoorbeeld mensen van Surinaamse afkomst elkaar in de toko begroeten met: ‘Fa waka, ouwe neger van me?'”

Ik lees elke dag zeer linkse Portugese en Spaanse dagbladen. In het Spaans heet een neger negro, in het Portugees preto, en dat schrijven die extreemlinkse kranten elke dag gewoon op, zonder scrupules. En verder sluit ik mij aan bij Johnny Hoes die als eerste artiest een protestlied tegen rassendiscriminatie schreef. Mary Servaes-Bey alias de Zangeres zonder Naam zong het eerst maar het lied werd vooral bekend door de uitvoering van Rob Muntz. De VPRO bracht het singeltje uit en gaf het kado bij het speciale kerstnummer van de de VPRO-gids.

Zigeuner
De taalnazi’s: “De term ‘zigeuner’ wordt meestal gebruikt als verwijzing naar iemand van een reizend volk, met name de Roma. De Roma bestaan uit verschillende groepen. In samenhang met hun rondreizende bestaan en vanwege hun verleden van (gedwongen) migratie, blijft de negatieve stereotypering van de Roma als dieven en zwervers bestaan. De Roma beschouwen de term ‘zigeuner’ als denigrerend en in de jaren 1970 hebben ze daarom gezamenlijk en officieel besloten om zichzelf ‘Roma’ te noemen.”

De taalnazi’s: gelieve ook geen kwetsende grapjes meer te maken als: ‘waar is mijn wasgoed’ en ‘waar blijft die scharensliep nou met mijn zilveren messen’.

En alweer een schitterend protestlied, ditmaal tegen de discriminatie van zigeuners. Kom verdikkeme nog aan toe niet aan Willy Alberti en Johnny Jordaan, stelletje mongolen!

P.s. Het wonderschone lied heet ook nog De zwarte zigeuner! Dubbel fout!

Dan komen we bij de categorie ‘kwetsend voor homofielen’. Die zijn flink vertegenwoordigd bij de taalnazi’s. Een kleine samenvatting:

Gay
Ik dacht dat gay totaal politiek correct was maar nee hoor, de taalnazi’s vinden van niet: “Hoewel ‘gay’ in het Nederlands door mensen wordt gebruikt om zichzelf te beschrijven, wordt de term in de dagelijkse context vaak door anderen gebruikt met een negatieve bedoeling. Gay is zo mogelijk nog pijnlijker ‘homo’.”

Hermafrodiet
De taalnazi’s: “‘Hermafrodiet’ wordt gezien als een ouderwetse en stigmatiserende term, die mensen pathologiseert die geboren zijn met de geslachtsorganen van beide geslachten
De voorkeur gaat uit naar de overkoepelende term ‘intersekse’, bijvoorbeeld ‘intersekse persoon’ of ‘persoon met een intersekseconditie’.”

Nou, ik hoor alle ladieboys in Nederland al schateren. Dat ik naar de chicks-with-dicks-friendly Mekhong River Thai Bar in Amsterdam ga en dat zo’n kathoi om een drankje vraagt en zich voorstelt als een persoon met een intersekseconditie. Woehaa!

Homo
De taalnazi’s: “Homoseksualiteit is en wordt nog steeds op verschillende plaatsen in de wereld beschouwd als zondig, crimineel of een geestesziekte. De term wordt soms geringschattend of als scheldwoord gebruikt, en dan vooral in de afkorting ‘homo’. Om stigmatisering van niet-heteroseksuele identiteiten te voorkomen en recht te doen aan de veelheid aan seksuele diversiteit verdient het de voorkeur om van de gemeenschap om ‘Two-Spirit’ te gebruiken.”

Bij Two-Spirit denk ik eerder aan Klukkluk de indiaan uit Pipo de Clown. Het woord homo heb ik al honderd jaar niet meer gehoord maar zal nog wel gebruikt worden op kantoren op het industrieterrein van Dronten-Oost.

Queer
Nou ja! Nu doet ook queer pijn!

De taalnazi’s: “‘Queer’ is teruggeclaimd als een politieke en seksuele identiteit waar men trots op kan zijn, waarbij men bewust afstand neemt van eerdere etymologische betekenissen als vreemd, dwars of nieuwsgierig. De term wordt echter nog steeds gebruikt als een negatieve benaming voor mensen die worden beschouwd als ‘seksueel afwijkend’.”

Dwingende suggestie van de taalnazi’s: gebruik liever het minder pijnlijke LGBTQIAPKZ++.

Trans
De taalnazi’s: “‘Trans’ is een overkoepelende term die wordt gebruikt om transgender of transseksuele seksualiteit te beschrijven. De term ‘travestiet’ moet worden vermeden tenzij iemand zichzelf als zodanig identificeert. Deze term is inmiddels vervangen door de term ‘crossdresser’.” Benieuwd wat mijn heldin Margreet Dolman daar van vindt.

Flikker
Gek genoeg is flikker niet verboden door de taalnazi’s. Misschien zijn ze wel bang dat Tedje en de Flikkers hun kantoor komen slopen! De vrolijke punkband kwam voort uit de extreem-linkse beweging de Rooie Flikkers.

Mohammedanen
Uiteraard zijn de mohammedanen rijkelijk vertegenwoordigd in de gids. Niet in de redactie van de taalnazi’s uiteraard want die is roomblank. Kijkt u even mee naar de verboden woordjes die met muzelman hebben te maken en die door merg en been gaan?

Allochtoon, barbaar, bediende, krantenjongen, mocromafia, berber, gekleurd, handicap, islamietje, kaffer, muzelman, koppensneller, mohammedaan, jood, varken, moor, orientaals, primitief. Ik verzin het niet, vrienden.
De taalnazi’s eisen een onmiddelijk verbod op Aggesus van Alexander Curly, dat vijf maanden op 1 stond in de Nationale Top 100.

Ik heb de term ‘Oriëntaals’ maar even in dit bakje gepropt.

De taalnazi’s: “Oorspronkelijk werd het in Europa gebruikt om mensen of dingen uit Azië mee aan te duiden. Het is echter beter om de specifieke term Aziatisch te gebruiken.” En daar komt de aap uit de mouw want politiek-correct Engeland gebruikt de term Aziaten in plaats van Pakistaanse mohammedanen met pedonetwerken. Ik vind het een pijnlijke belediging voor keurige Chinezen, Jappen, hardwerkende ladyboys en wat dies meer zij.

Indo
Bediende, blauwe, koelie, koppensneller, Indisch, Indo, inheems inlander, jappenkamp, Theodor Holman. Allemaal au-au-woordjes.

De term jappenkamp mag niet meer want is bijzonder kwetsend voor Japanners (het staat er echt, vrienden). Wim Kan draait zich om in zijn graf.
‘Politionele actie’ is ook verboden. De taalnazi’suggeren ‘Eerste en Tweede Nederlands-Indonesische oorlogen’.

Het liedje Brandend Zand moet ook verboden worden omdat Gert Timmerman (dat zijn herinnering tot een zegen mag zijn) een witte koloniaal was die de Indische bediendes uitkneep, aldus de taalnazi’s. Kom er maar in, Gert!

Man man man, wat een ellende. Het probleem is dat de freakshow die zich Amsterdamse gemeenteraad noemt per ingang van maandag bekeuringen gaat uitdelen. En u raadt nooit wie die BOA in dat kokette Schotse rokje is die u op de bon slingert als u ‘homo’ roept!

Wat een treurnis, wat een ellende, lieve mensen. Maar ondanks deze misère gaan we gierend het weekeinde in met het Mongolenorkest van De Mannen van de Radio!

Ariel

Re: WOORDEN DOEN ERTOE.

Berichtdoor Ariel » Do Jul 05, 2018 12:42 pm

Afbeelding

Deze site gemaakt door moslims en klaag zwarten is de volgende site die ons zal vertellen/leren wat we wel en niet meer mogen zeggen.

Journalisten hebben een extra verantwoordelijkheid om het voortouw te nemen in de dekolonisatie van de taal. OneWorld streeft naar een eerlijke en duurzame wereld, dus zijn we zelfkritisch. We houden ons koloniale taalgebruik, en dat van andere media, tegen het licht.

Onze taal is doorspekt met kolonialisme, neerbuigendheid en vooral: het witte, westerse perspectief. Dat komt bij media tot uiting bij berichtgeving over ‘ontwikkelingslanden’, ook al zo’n term.

Wat mag niet...Hier een lijstje..

Een stem/een gezicht geven
Journalisten beweren wel eens dat hulporganisaties (of zijzelf ) gemarginaliseerde mensen – zoals onderdrukte vrouwen of vluchtelingen – ‘een stem’ of ‘een gezicht’ willen geven. Maar als het goed is hebben die mensen dat al. Uit deze nobele houding spreekt een redderssyndroom, dat grenst aan grootheidswaan.
Alternatief: Een podium bieden.

Empoweren/empowerment
Deze uitdrukking valt voor wat betreft ergernisniveau en redderssyndroom in dezelfde categorie als ‘een stem’ of ‘een gezicht’ geven. Daarbij is het onfraaie verbastering van een Engels woord . De vaak gebruikte vertaling ‘in je kracht staan’ of ‘zetten’ is ook geen goede optie.
Alternatief: Versterken.

Etnisch
Dit woord wordt ook alleen gereserveerd voor niet-witte, westerse mensen. Maar ook niet-witte mode-uitingen bijvoorbeeld; geregeld wordt een stof met een Azteken-print of sieraden met ivoor of enig snijwerk erin omschreven als ‘etnische mode’. Terwijl iedereen tot een bepaalde etniciteit/bevolkingsgroep, taalgroep, locatie of religie gerekend kan worden. En toch hebben we het nooit over ‘etnische Amerikanen’ omdat etniciteit onterecht wordt geassocieerd met primitiviteit.
Alternatief: Omdat er met het woord zelf weinig mis is, lees je nu ook wel vaker ‘etnische Nederlanders’ als vervanging van bijvoorbeeld autochtone Nederlanders en als poging om iedereen gelijk te trekken.

Inheems
Vaak gebruikt in: ‘inheemse bevolking’ of ‘inheemse gebruiken’. Dit woord is belast met de blik van buiten. Eigenlijk wil je ‘primitief’ zeggen. Volgens Wikipedia is het bovendien een ‘biogeografische statusaanduiding voor ‘een soort’ die van nature (dat wil zeggen spontaan en zonder menselijke invloed) in het gebied voorkomt. Het woord heeft zowel betrekking op flora als op fauna.’ Terwijl het meestal over mensen gaat! Deze biologische benadering komen we ook bij andere woorden tegen.
Alternatief: Oorspronkelijke bewoners, oudste bewoners of traditionele gebruiken is accurater.

Leefgebied
Dit komt uit hetzelfde dierlijke/biologische/antropologische vaatje als ‘inheems.’ Omdat je bericht over mensen op een plek ver weg, ben je niet opeens David Attenborough die dieren in hun natuurlijke habitat beschrijft. We hebben het over mensen.
Alternatief: Regio, streek of omgeving.

Lid
Vaak gebruikt in bijvoorbeeld: ‘lid van een stam’. Maar deze mensen hebben geen abonnement bij hun gemeenschap, ze maken er gewoon onderdeel van uit.
Alternatief: Onderdeel uitmaken van, verwant voelen met, horen bij. Of noem mensen gewoon wat ze zijn, Yoruba, Tutsi, Bask etc.

Lokaal/lokalen
Vaak gebruikt in: ‘lokale bevolking’ of ‘lokale taal’. Deze term is zeer hardnekkig en onlogisch. Want waar het verhaal zich ook afspeelt, het is altijd lokaal (duh!). ‘Lokaal’ is dus over het algemeen een totaal overbodige mededeling die vooral benadrukt dat de verteller buiten zijn comfortzone verkeert en daarom alles om zich heen als vreemd of anders duidt. Ook wordt deze benaming gereserveerd voor niet-westerse gebieden. Want over het Frans spreken we ook niet als ‘lokale taal.’ Lokaal suggereert een zekere folklore die vooral op niet-westerse landen slaat. Dit geldt niet voor het verschil tussen landelijke en lokale politiek. Dan heeft ‘lokaal’ een functie.
Alternatief: Vaak overbodig, want alles en iedereen heeft een eigen naam, gebruik die. Ook als dat betekent dat je wat uitleg moet geven. Daar ben je journalist voor. Dus noem Hausa, Hausa (taal en bevolkingsgroep in Noord-Nigeria en delen van de Sahel).

Luo-vrouwen/Masai-mannen
Mannen en vrouwen in niet-westerse regionen zijn niet anders dan mannen of vrouwen in Londen of een vrouw in Barcelona. Catalaan-vrouwen is vrij ongebruikelijk en taalkundig krom. Dus waarom wel hanteren voor andere groepen?
Alternatief: Zie advies bij ‘stammen’; gewoon mannen en vrouwen.

Minderheden
Uiteraard ligt het aan de context of iemand tot een minderheid behoort of niet. In Nederland kun je getalsmatig van minderheden spreken. Maar in mondiale zin wordt er ook vaak over ‘minderheden’ gesproken wanneer het om mensen gaat die in aantal een wereldwijde meerderheid vormen: zwarte mensen, moslims etc. Behalve dat ‘minderheid’ vaak een negatieve bijklank heeft (minderwaardig bijvoorbeeld), wordt met minderheid vaak ook een gebrek aan (politieke en sociale) macht bedoeld.
Alternatief: Gemarginaliseerde mensen.

Moderne slavernij
Het kenmerk van de trans-Atlantische slavernij was dat mensen in gevangenschap onbetaald werk verrichtten, geregeld bij wet. Wat tegenwoordig moderne slavernij wordt genoemd, is wel betaalde arbeid, maar dan extreem laag gehonoreerd. Vaak zijn er ook andere omstandigheden in het spel: de arbeid is doorgaans illegaal en dus strafbaar. Dat maakt het voor nazaten van tot slaaf gemaakt en een oneerlijke vergelijking met het eeuwenlange, legale systeem waaronder hun voorouders leefden.
Alternatief: Extreme uitbuiting en/of gedwongen arbeid.

Ontwikkelingslanden
Deze term is al langzaam aan het uitsterven en inmiddels vervangen door verschillende alternatieven zoals ‘opkomende economieën’ en ‘het (mondiale) Zuiden’, maar ook die zijn verhullend, onjuist (Ethiopië, Kenia, Indonesië en Mexico liggen op het noordelijk halfrond) of eurocentrisch (‘economieën die nog moeten worden zoals wij’).
Alternatief: Hebben we nog niet! Denk je mee?

Stammen/stamhoofd
Noemen we Friezen en Basken ook een stam? Nee. Dus waarom Masai of Nuer wel? Ook klopt de term vaak niet. De groepen die tot stammen worden gebombardeerd, zijn daar veel te omvangrijk en hiërarchisch voor.
Alternatief: Etnische groep, volk of een gemeenschap volstaat. De eigennaam combineren met ‘volk’, zoals ‘Yorubavolk’ is weer dubbelop.

Mijn advies aan deze lieden....

Flikker op naar jullie leefgebieden. Heel veel mensen in Nederland willen jullie niet op deze manier..

En het alternatief voor ontwikkelingslanden ? Hoe denken jullie over Geldverslinders . Profiteurs. Parasieten . Zakkenvullers.

Ik wordt zo boos op dit soort "medelanders" die ons gaan vertellen wat wij wel en niet mogen zeggen, dus nogmaals .. :veryangry:

afnokken, aftaaien, inrukken,opflikkeren, ophoepelen, opkrassen, oplazeren, oprotten, opstappen, wegwezen, opsodemieteren,

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jul 26, 2018 2:01 pm

Ook de hiv vereniging heeft een lijst met woorden die er toe doen, en die liever niet meer gebruikt moeten worden.

Aidsbestrijding / hivbestrijding :no1:

Het gebruik van bestrijding kan impliceren dat het een gevecht is tegen mensen metde diagnose aids. Het gaat hier over onderwerpen als toegang tot zorg, testmogelijkheden, voorlichting, etc. Geen termen waar bestrijding bij past (zie ook vechten, strijden

Aidsdoden : nono3:

Mensen sterven niet aan aids zelf maar aan de gevolgen van aids. Daarnaast willen we het koppelen van aids aan woorden zo veel mogelijk vermijden omdat het dehumaniserend is. We spreken hier over een persoon.

Moet worden...Mensen gestorven aan de gevolgen van aids

Aidstest : nono3:

Er bestaat geen aidstest. Wel een test om te kijken of je hiv-antistoffen hebt, oftewel een hiv-test.

Moet dus worden...Hiv-test

Anyway, wilt u deugen, klik dan HIER en lees verder.

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Do Jul 26, 2018 11:02 pm

Hoe komt een mens eigenlijk aan Aids? :scratch:

Of mag deze vraag niet meer gesteld worden in het kader van krom praten dat recht (door zee) is?

Afbeelding
You’re Not Too Old to Get AIDS

A story in the CT Mirror about the escalation of AIDS/HIV cases among older people in Connecticut caught our attention. According to the article, almost half of the state’s residents living with HIV and AIDS are over 50.

Today’s 50- to 60-year-olds were in their 20s at the start of the 1980s, when AIDS was first diagnosed, so we assumed that most of those over-50s the Mirror was writing about were infected decades ago in their youth. We were wrong. And this is not a Connecticut problem. Older people make up the fastest growing segment of new HIV/AIDS cases in several states; in New York—the state with the third-largest AIDS population—17 percent of new cases are among people over 50. And wherever you live, if you’re a senior with HIV, the chances are you don’t even know you’ve been infected, because we all think of AIDS as a young person’s disease.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 29, 2018 9:38 pm

’Taalachterstand is stigmatiserend woord’

Het woord ’taalachterstand’ is stigmatiserend en zou niet meer gebruikt moeten worden.

Dat schrijft taalkundige Manuela Julien op het ’platform voor migratie’Movement’. Volgens haar moet er gesproken worden over ’onvoldoende blootstelling aan het Nederlands’.

Kinderen krijgen volgens haar veel te snel het label ’taalachterstand’. „Maar dat een kind enkele Nederlandse woorden niet begrijpt, wil niet zeggen dat het geen taal kan leren. De meeste kinderen beheersen hun moedertaal goed. Ze hebben alleen minder blootstelling gehad aan het Nederlands dan hun eentalige klasgenoten. Dit is geen ‘taalachterstand’.”

Julien, die in Mozambique is geboren, zegt verder: „Veel anders- of meertalige ouders krijgen een verkeerd signaal vanuit hun omgeving: het signaal dat hun moedertaal minderwaardig is aan het Nederlands.”

Oke... :cool: Ik vind het best...Vanaf nu spreken we dus over ’onvoldoende blootstelling aan het Nederlands’. :scratch:

Helaas bijft voor Julian en andere buitenlandse kinderen de taalachterstand , ook met deze mooie woorden, een achterstand van de Nederlandse taal.

King George

Berichtdoor King George » Vr Nov 30, 2018 12:49 pm

En waar begint die onvoldoende blootstelling aan het Nederlands? Dat begint al bij de opvoeding. Dat begint al bij dat de ouders het hebben verdomd zich de Nederlandse taal eigen te maken en deze hun opgroeiende kinderen bij te brengen. Voeg er aan toe dat de buurten waarin deze kinderen opgroeien al dusdanig omgevolkt zijn dat er sprake is van vreemdtalige enclaves. En vergeet de schotelantennes gericht op het land van herkomst van hun ((over-)groot-)ouders niet. Daar wordt men ook niet blootgesteld aan het Nederlands. En wat krijg je dan? Taalachterstand en dus onderwijsachterstand en dus prestatieachterstand. Voeg er ook nog aan toe dat velen een Moslim achtergrond hebben en zoals we weten is de Islamitische opvoeding gericht op het niet (willen) integreren. En dit alles maskeer je niet met het woordje taalachterstand wegwerken alsof het dan niet meer bestaat. En het onderwijs kan helaas niet de opvoedingsachterstand van de ouders wegwerken.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Dec 04, 2018 3:11 pm

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Dec 04, 2018 5:49 pm

Ik wens mij hele leven al een 'zalig kerstfeest'. En ja, steeds vaker kijken mensen mij dan raar aan.
Ik denk dat ik dan in de categorie 'extremistische Katholiek' wordt geplaatst.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Dec 05, 2018 5:40 pm

Volgens een vega organisatie in Amerika.

@peta

Words matter, and as our understanding of social justice evolves, our language evolves along with it. Here’s how to remove speciesism from your daily conversations.

Afbeelding

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Dec 05, 2018 9:36 pm

’Zo dood als een pier’ mag binnenkort niet meer

„Zoals het onacceptabel is geworden om racistische of homofobe taal te gebruiken, zullen uitdrukkingen die dierenleed bagatelliseren ook verdwijnen”, laat de organisatie weten. „Woorden doen ertoe. En terwijl ons begrip van sociale rechtvaardigheid evolueert, evolueert ook de taal mee.”

De koe bij de horens vatten, een uitdrukking die zowel in het Nederlands als het Engels bestaat, krijgt van de Amerikaanse organisatie een vegetarische make-over: de bloem bij de doornen vatten stelt men voor. Peta (People for the Ethical Treatment of Animals) komt al langer in het geweer tegen fysiek geweld ten opzichte van dieren, maar richt zich nu ook op verbale de ‘agressie’.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Wo Dec 05, 2018 11:43 pm

Hier een lijst van spreekwoorden die soms niet meer kunnen:
https://www.dierenklinieklemmer.nl/spreekwoorden/index.html

Men moet de huid niet verkopen voor de beer geschoten is
Het haasje zijn
Wie een hond wil slaan, heeft licht een stok gevonden
De kat de bel aanbinden
De kip met de gouden eieren slachten
De mussen vallen (dood) van de daken

En dan dat "de bloem bij de doornen vatten".
Laat de mensen van PetP (People for the Ethical Treatment of Plants) het maar niet horen !

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Apr 19, 2019 10:44 am

D66 mevrouw Nadia Arsieni viel over het woord "allochtoon" Vandaar dat in Rotterdam de "allochtoon" nu afgeschaft is. Niet in het echt natuurlijk, : nono3: want dan loopt Rotterdam leeg, maar het woord allochtoon mag niet meer gebezigd worden. Je moet nu zeggen X-Rotterdammer, of te wel...Griekse, Marokkaanse, Poolse, Turkse of Eritrese Rotterdammers.”

We proberen het te onthouden... :emm2: "Ahh bent een X Rotterdammer..."

’Geen allochtoon maar X-Rotterdammer’

De term ’allochtonen’ wordt in Rotterdam opgedoekt. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van D66-raadslid Nadia Arsieni.

Arsieni viel over de zin ’In deze buurt kunnen Nederlanders en allochtonen niet goed met elkaar omgaan’. Dat was een stelling in de enquête voor de Wijkmonitor. Volgens haar is deze formulering ’op meerdere manieren bijzonder ongepast’. Het ’impliceert een valse tegenstelling tussen allochtonen en Nederlanders’, stelt Arsiene. „Voor een wereldstad met meer dan 175 nationaliteiten slaat dit de plank echt mis.”

Ook al is de terminologie verklaarbaar, stelt verantwoordelijk wethouder Bert Wijbenga in de beantwoording, het past inderdaad niet bij hoe Rotterdam de verhoudingen zelf ziet. „De stelling in de enquête maakt sinds 2008 deel uit van de Sociale Index. Wijziging van formuleringen kan leiden tot een trendbreuk in uitkomsten.”

Griekse Rotterdammer
„Het college onderschrijft echter dat de formulering ’allochtonen’ enerzijds en ’Nederlanders’ anderzijds de indruk kan wekken, dat het hier om elkaar uitsluitende groepen gaat.”

Daarom is opdracht gegeven de termen aan te passen. „Het woord allochtoon wordt sinds ruim twee jaar niet meer in onze communicatie gebruikt. Het college spreekt zelf bij voorkeur van Rotterdammers met een migratieachtergrond of X-Rotterdammers, bijvoorbeeld Griekse, Marokkaanse, Poolse, Turkse of Eritrese Rotterdammers.”

King George

Berichtdoor King George » Vr Apr 19, 2019 1:49 pm

X-Rotterdammer het nieuwe daderprofiel?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Apr 19, 2019 2:55 pm

King George schreef:X-Rotterdammer het nieuwe daderprofiel?

Dat is waarschijnlijk het beste . Een andere optie is.....Mohammedaanse Rotterdammers. Afrikaanse Rotterdammers, of Vise Grad Rotterdammers .

Terug naar “Samenleving & Integratie”