Turken bedreigen Haagse ondernemer om ’provocerende’ wodka

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Apr 02, 2019 8:30 pm

Nadat hij een wodka op de markt bracht met de naam van een geliefde Perzische, islamitische dichter voelt ondernemer Ofran Badakhshani uit Den Haag zich geïntimideerd en bedreigd. Het protest wordt aangestuurd vanuit Turkije door media en politici. Badakhshani is boos: ’Hoezo willen Turken bepalen wat ik wel en niet mag doen? Nederland is een vrij land.’

Spoiler! :
Onlangs moest Ofran Badakhshani (36) zijn wijnhandel drie dagen sluiten. „Grote Turkse kranten en websites schreven over mijn wodka Rumi. Toen begonnen de bedreigingen.”

Jalalludin Rumi – kortweg Rumi – is de beroemde, 13e eeuwse Perzische, islamitische dichter, filosoof en mysticus, die Badakhshani met zijn wodka zegt te willen ’eren’. „Daar zijn Turkse moslims boos over”, vertelt de ondernemer, die vier jaar geleden zijn drankhandel De Filosoof in Den Haag begon.

Petitie
„Een invloedrijke Turkse columnist spoorde zijn lezers aan om mij lastig te vallen. Er werd in Turkije ook een petitie tegen mij gestart. Na een paar dagen sloeg die sfeer over naar Nederland: op Turks-Nederlandse websites wordt van mij geëist dat ik mijn excuses aanbied. Ik word gebeld, krijg e-mails: ’We zorgen dat dit gaat ophouden, we zullen je vinden, hier kom je niet mee weg’. En er komen groepjes Turken langs bij mij in de winkel. Telkens een man of twee, drie; mensen die ik nooit eerder heb gezien, die dan rondhangen bij de wodka en met elkaar in het Turks smoezen. Soms reageren ze boos. Dat alles werd zo bedreigend dat ik de zaak enkele dagen heb moeten sluiten.”

En toen kreeg Badakshani, zelf van Perzische afkomst en op z’n 14e gevlucht uit Afghanistan, een officiële brief uit Turkije, ondertekend door de burgemeester van Konya, ’namens 2,5 miljoen inwoners’. In die stad in midden-Turkije staat de tombe van Rumi, een bedevaartsoord.

De burgemeester, Uğur Ibrahim Altay, is lid van de AKP, de nationalistisch-islamitische partij van president Erdogan. „Hij wendt zich in zijn brief tot de Nederlandse autoriteiten met het verzoek om mijn ’separatistische en provocerende acties’ in de gaten te houden. En hij wil dat ik een einde maak aan de verkoop van mijn wodka Rumi. Toen was ik er helemaal klaar mee. Rumi heeft niks met de Turken te maken, hij was een Pers, die in Noord-Afghanistan werd geboren. Wij groeien op met zijn gedichten, ik ken een groot aantal daarvan uit mijn hoofd. Rumi moest juist vluchten voor dezelfde dogmatische moslims die nu mijn zaak kapot willen maken.”

"’Bepalen Turken wat ik mag doen?’"
Veel Nederlanders die in Turkije zijn geweest hebben optredens bijgewoond van ’wervelende derwisjen’, de steeds sneller rond hun as tollende dansers die zichzelf in extase brengen, als eerbetoon aan Allah. Jallalludin Rumi was de oprichter van die mystieke broederschap. Het klooster van de religieuze dansers stichtte de geleerde in het middeleeuwse Konya, in het huidige Turkije. Voor een goed begrip: Rumi heeft als dichter nog altijd een enorme internationale status en invloed. Ook westerse iconen als Madonna en Coldplay-zanger Chris Martin laten zich door diens levenswijsheden inspireren.

Lag het, gezien Rumi’s religieuze aanzien, niet voor de hand dat moslims zich beledigd zouden voelen? Een – nota bene alcoholische – drank vernoemen naar een soefi-mysticus, vraag je dan niet om problemen? Ofran Badakhshani: „Nee. Wij Perzen vieren Rumi als dichter en filosoof, die overigens ook over alcohol schreef, niet als een heilige man. In plaats van spreekwoorden gebruiken wij zijn gedichten. Mijn wodka is een eerbetoon aan hem. Niet voor niks slaat die drank zo aan onder Iraniërs en Perzisch sprekende Afghanen in de diaspora: in december alleen al heb ik driehonderd flessen naar Londen moeten opsturen. Ook vanuit Duitsland, Zweden, Australië, Oostenrijk, van overal komen de bestellingen.”

Zijn onderneming De Filosoof richtte Badakhshani, die politieke filosofie studeerde en actief is in de VVD en bij Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON), op ’uit nostalgische overwegingen’. „Wij Perzen kennen een belangrijke, duizenden jaren oude wijncultuur in de gebieden waar wij vandaan komen: het huidige Iran, Afghanistan en Tadzjikistan. Maar die cultuur is onder druk van de orthodoxe islam bijna geheel verdwenen. Recent nog heb ik op een van de Londense universiteiten gesproken over de wijnbouw in Afghanistan, waar tot de komst van de Taliban in de jaren 90 nog wijn werd geproduceerd. In Iran was de productie al eerder stopgezet. Wijn speelt historisch een grote rol in onze cultuur, in onze dichtkunst en literatuur. Mede om de pijn van de ballingschap te verzachten heb ik met de Rumi-wodka die traditie in ere willen herstellen. Ik wilde de nostalgie bottelen. Op de fles staat een gedicht van Rumi: ’Geef niet de wijn de schuld, hij vergroot alleen maar uit wie jij bent’.”

VVD-Kamerlid Dilan Yesilgöz wil dat de intimidaties stoppen. „Ik ken deze ondernemer persoonlijk: een hardwerkende man die niets anders wil dan mooie wijnen en drankjes verkopen”, aldus Yesilgöz. „Bizar dat hij niet alleen in een dergelijke politieke en religieuze discussie wordt getrokken, maar zelfs wordt bedreigd. Daarmee wordt zijn vrijheid van ondernemen op grove wijze aangetast. We hebben al heel vaak een punt gemaakt van inmenging door de Turkse overheid. Geen Nederlander hoeft verantwoording af te leggen aan Turkije. Wij leven in een vrij land.”

Hypocrisie
Overigens stuit Badakhshani ook op kritiek uit activistische hoek omdat hij Israëlische wijnen verkoopt, net als de Hema overkwam. „Ik krijg brieven van organisaties die zich met Palestina bezighouden, die vinden dat dat niet kan.”

Badakshani riep de hulp in van de autoriteiten. Hij heeft inmiddels camera’s geïnstalleerd en de politie houdt extra toezicht op woonhuis en winkel. „Maar daarover doen we geen mededelingen”, aldus een woordvoerder.

De Haagse ondernemer is vooral ook verbolgen over de ’hypocrisie’. „Rumi is deel van onze en de Turkse populaire cultuur. Er is keukenpapier naar hem vernoemd en yoghurt, slagerijen heten Rumi, er zijn honderden eethuisjes die Mevlana heten - zoals Rumi in het Turks wordt genoemd. Maar als zijn naam met een afbeelding van een derwisj op een fles wodka staat, wordt mijn onderneming nota bene door de Turkse overheid bedreigd en moet ik mijn winkel dichtgooien, wegens intimidaties uit een land, duizenden kilometers hier vandaan, waarmee ik cultureel, religieus en qua taal niks te maken heb. Ze hebben de Instagrampagina van mijn wodka gerapporteerd als ongepast, waardoor ik er drie weken niks mee heb kunnen doen. En op mijn Facebook word ik uitgescholden in het Turks en het Engels. Daar hoeft maar één gek tussen te zitten. Als ik in Nederland, een vrij land, mijn werk niet kan doen, waar dan wel?”
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Re: Turken bedreigen Haagse ondernemer om ’provocerende’ wodka

Berichtdoor Ariel » Di Apr 02, 2019 8:32 pm

Blok: opheldering Turkije om wodka-bedreiging

urkije heeft officieel bij Nederland z’n beklag gedaan over een Haagse ondernemer die een wodka had vernoemd naar een Perzische dichter. De burgemeester van de Turkse miljoenenstad Konya stuurde de Nederlandse ambassade in Ankara een brief om de ’provocerende acties’ van de ondernemer in de gaten te houden.

Dat heeft minister Blok (Buitenlandse Zaken) laten weten in de Tweede Kamer. De VVD-bewindsman zal reageren op de brief van de burgemeester. „We zullen duidelijk maken dat het hier iedereen vrij staat om een naam te geven aan een bepaald product, ook als iemand anders dat geen mooie naam vindt.”
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Apr 02, 2019 11:20 pm

Afbeelding

Deze reclame is ongewenst , niet vanwege een koning maar vanwege roken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

King George

Berichtdoor King George » Vr Apr 05, 2019 12:06 pm

Hoezo geen Islamisering? Hoezo geen Sharia Driehoek?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Terug naar “Samenleving & Integratie”