Geïslamiseerde cultuur verhindert integratie

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Ketter

Berichtdoor Ketter » Wo Okt 04, 2006 4:46 pm

nadia schreef:beste mensen,

wat vinden jullie fijn aan het "andere cultuur", kunnen de "echte hollanders" een zetje geven, thanks..

Ik zou het nogal saai vinden met allemaal 'ollanders om me heen... nen echten Belg. :-)

Effe serieus: Niets tegen de "Hollanders", maar daar komt het op neer. Juist het feit dat het anders is, een andere benadering, andere accenten in het leven, dat juist zo fijn is. Nederland vind ik juist fijn omdat het anders is dan België, maar als heel de wereld "Hollands" is, is het fijne ervan af. En met Marokko, India, China, ... is de redenering juist hetzelfde.

De wereld mag niet één grote monocultuur worden, maar juist vele monocultuurtjes op (open) eilandjes. Diversiteit is geen zotte droom, het is juist daarom dat ik zo tegen imperialistische, totalitaire en intolerante ideologieën ben. Ze willen juist *tabula rasa* en eenieder laten denken zoals zijzelf.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Wo Okt 04, 2006 5:29 pm

Ik ben geen Hollander. Ik ben elders in Nederland opgegroeid. Alle Hollanders zijn Nederlandsers maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 5:34 pm

Linda Danvers schreef:Ik ben geen Hollander. Ik ben elders in Nederland opgegroeid. Alle Hollanders zijn Nederlandsers maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders.

ik bedoel eigenlijk gewoon iedereen die geen Marokaans, Turks,Indisch, indaas cultureel achtergrond heeft.

wat vinden jullie zo leuk aan het andere cultuur dus, wat spreekt je aan.

voorbeeld de shoarma, zou je dat willen missen, jaarlijks de pasar malam, zou je dat willen missen, festival mudial zou jij dit willen missen.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 5:59 pm

Hamsa schreef:
nadia schreef:voorbeeld case:
ik open een zaak, een marokkaanse eethuis, heel lux en met berberse sferen... ....................maar er is 1 voorwaarde, iedereen zit op de grond (heel romantisch) en men moet in het eetgedeelte zijn schoenen uit doen, wat zou jij doen....

wat is nu cultuur en wat is religie ?????

liefs nadia..

Als je een fijne Berberse avond wil hebben doe je dat toch gewoon. Dit is nou mooi. Je hoeft niet helemaal naar Marokko om iets van de Berberse cultuur te ervaren.

juist, zo zie ik het ook, extra kleur in ons hollandje...

Islamieten mopperen op de cultuur en beweren dat je de islam en cultuur moet scheiden. Wat is Islam min cultuur? Fundamentalisme.

er is wel cultuur alleen is het cultuur heel ver weggedrukt omdat de islam sommige culturele zaken verbied, bijvoorbeeld muziek, man en vrouwen gemixt op een feest.
De fundamentalisten geven af op hun eigen cultuur.

vaak doen ze dat, klopt.
Pak maar weer Mohammed Bouyeri. Natuurlijk lopen cultuur en religie ook door elkaar.

mohammed b heeft er zelf voor gekozen om religie boven cutuur te plaatsen in dit geval.
Met cultuur is niets mis mee. Natuurlijk moet je als je in Nederland bent op de hoogte zijn van de Nederlandse cultuur.

ik vind dat ik een goed ingeburgd nederlander behoort te zijn.
Maar verder maakt het toch niet uit wat je thuis doet.
Op je aan tafel eet of op de vloer zit, of je van een bord eet of van een bananenblad, met mes en vork eet of met je vingers.
Het is juist interessant dat er culturele diversiteit is in de wereld.

thuis doe ik mijn schoenen echt niet uit en ik kook niet eens marokaans, misschien 1 keer per 14 dagen, ik kook veelal mediteriaans.
ik ben het helemaal met jou eens dat cultuur juist heel verijkend is voor ons allemaal en zo hoort het ook daarom wil ik graag dat we de positieve dingen uit culturen kunnen benhouden...
Het zijn juist de extremistische ideologieen die er een eind aan willen maken.

ik ben het totaal met je eens, zij verpesten het juist voor ons allemaal

liefs nadia

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Wo Okt 04, 2006 6:07 pm

Een heel belangrijk onderwerp, Nadia.
Islamkritiek wordt soms gekaapt door lieden die een stok zoeken om niet-nederlanders te slaan. Deze mensen vinden het niet erg als de islam slachtoffers maakt in Algerije, Soedan of Bangladesh.

Ik vind wel dat de Nederlandse cultuur in Nederland een overheersende rol moet blijven houden. Van de andere kant is het duidelijk dat Nederland geen eiland is. Dat er wat andere culturen zich hier bevinden is vanzelfsprekend, en de Europese cultuur is nu overal in de wereld verbreid.

Mij spreekt voora de Turkse en Iraanse muziek aan. De Arabische ook wel, maar iets minder. Aan westerse popmuziek heb ik nooit kunnen wennen. Maar zelden dat er iets is dat me wel aanspreekt. De Westerse klassiek muziek heeft wel vaak hele mooie dingen. Op de Indiase muziek ben ik nu een beetje uitgehoord.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 6:33 pm

Hamsa schreef:Een heel belangrijk onderwerp, Nadia.
Islamkritiek wordt soms gekaapt door lieden die een stok zoeken om niet-nederlanders te slaan. Deze mensen vinden het niet erg als de islam slachtoffers maakt in Algerije, Soedan of Bangladesh.

sorry maar zou je dit even willen verduidelijken, ik begrijp je niet helemaal en ik wil je goed kunnen begrijpen...
bedoel je dat zij ons cultuur ontnemen door regels uit de islam..

Hamsa

Berichtdoor Hamsa » Wo Okt 04, 2006 6:39 pm

Ik bedoel dat rascisten ook kritiek hebben op de islam. Maar in werkelijkheid hebben ze niets tegen de islam. Ze zijn alleen tegen "buitenlanders". Ze zijn niet tegen Jabbar van de Ven, maar wel tegen Hirshi Ali.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 6:51 pm

Hamsa schreef:Ik bedoel dat rascisten ook kritiek hebben op de islam. Maar in werkelijkheid hebben ze niets tegen de islam. Ze zijn alleen tegen "buitenlanders". Ze zijn niet tegen Jabbar van de Ven, maar wel tegen Hirshi Ali.

ooohhh ik begrijp je, sorry maar ik moet dan meteen aan HUME denken, hij lijkt mij ook zo'n type wat ik jammer vind maar goed daar kan jij en ik weinig aan veranderen.
dit soort mensen zien vaak niets positiefs in "andere culturen"

ik heb een goede vriend,verschrikkelijk gewoon, hij is een echte rasist aan het worden maar hij zegt ondertussen.
"jij niet hoor, jouw zie ik niet als een buitenlander en dan zeg ik, rot op, jij kent mij en jij mag mij graag omdat ik opelijk ben en omdat ik nagenoeg nederlands ben maar elke ander buitenlander is voor jouw een dief, een rot mens die maar moet oprotten"
ik moet wel lachen om hem als ik hier aan denk maar jammer dat hij zo kortzichtig is, het is eigenlijk heel triest, maar goed.

gelukkig zijn de meeste hollanders niet zoals dit soort, hollanders vinden hetzelfde als mij "slecht aan de buitenlanders" bijv: hangjongeren, vrouwenonderdrukking en nog meer van deze zaken.
zaken die elk mens niet graag ziet omdat de vruchten niet goed zijn, heel menselijk dus en niet beledigend voor buitenlanders.

Peter Louter

Berichtdoor Peter Louter » Wo Okt 04, 2006 7:53 pm

Even een misverstand recht zetten:
Ik heb helemaal niets tegen de cultuur zoals die hier omschreven wordt.
Sterker nog, ik ben er gek op. Voor dat soort feestjes wordt ik gelukkig regelmatig uitgenodigd. Ik ben ook heel veel muziek gaan waarderen sinds ik er naar hen leren luisteren
Het is de cultuur te vergelijken met sinterklaas en andere rites waarvan we er helaas al heel wat verloren hebben of de cultuur van musea, theaters etc.

Mij gaat het hier om een andere opvatting van cultuur, de sociologische. Cultuur opgevat als een stelsel van normen en waarden. Dan heb ik het over besnijden, uithuwelijken, slaan, vrouwen achter stellen, beetje zakaat geven en met de andere hand iedereen uitbuiten, zwijgcultuur, liegcultuur, hypocrisie, dubbele standaarden, omhoog kijken en omlaag trappen, vriendjespolitiek, strakke sociale controle en jullie weten er waarschijnlijk nog wel een paar
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)

Ketter

Berichtdoor Ketter » Wo Okt 04, 2006 8:00 pm

Linda Danvers schreef:Ik ben geen Hollander. Ik ben elders in Nederland opgegroeid. Alle Hollanders zijn Nederlandsers maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders.

Weet ik, Linda. Vandaar de aanhalingstekens rond "Hollanders". Weet wel dat "wij Belgen" als we een beetje gemeen zijn jullie allemaal "Hollanders" noemen. ;-)

Trouwens, het was illustratief voor het subtiele spel van fascinatie en wantrouwen die we allen tegenover andere culturen voelen.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 8:06 pm

Peter Louter schreef:Even een misverstand recht zetten:
Sterker nog, ik ben er gek op. Voor dat soort feestjes wordt ik gelukkig regelmatig uitgenodigd. Ik ben ook heel veel muziek gaan waarderen sinds ik er naar hen leren luisteren
Het is de cultuur te vergelijken met sinterklaas en andere rites waarvan we er helaas al heel wat verloren hebben of de cultuur van musea, theaters etc.

dit wilde ik van jou weten, dank je peter dat je het verschil wel kunt onderscheiden, super !!

Mij gaat het hier om een andere opvatting van cultuur, de sociologische. Cultuur opgevat als een stelsel van normen en waarden. Dan heb ik het over besnijden, uithuwelijken, slaan, vrouwen achter stellen, beetje zakaat geven en met de andere hand iedereen uitbuiten, zwijgcultuur, liegcultuur, hypocrisie, dubbele standaarden, omhoog kijken en omlaag trappen, vriendjespolitiek, strakke sociale controle en jullie weten er waarschijnlijk nog wel een paar
[/quote]

voledig mee eens, zullen we een lijsje maken waarin we onderscheid maken in pleziercultuur en dwang/religie-duivelsecultuur, om het makkelijk te maken.
misschhien bestaat er wel een woord voor, I don't know.

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Okt 04, 2006 8:07 pm

nadia schreef:wat stoort jullie wel/niet aan "het andere cultuur"?

Wat mij stoort aan andere culturen is wanneer die cultuur gezien wordt als iets dat iedereen moet kennen.
Wanneer iemand een niet-westerse cultuur erop na wil houden...prima, moet je zelf weten maar dan wel in je eigen omgeving. Met : eigen omgeving" bedoel ik dat het geen rol mag spelen in het openbaar maatschappelijk verkeer. We leven hier wel in Nederland en we hebben hier al regels en gebruiken. Het lijkt me wel zo makkelijk om met zijn allen diezelfde regels en gebruiken in acht te nemen.
Wat iemand in zijn eigen huis, club, moskee, kerk etc doet moeten ze helemaal zelf weten.

Zodra er van anderen "geeist" wordt om rekening te houden of je te moeten inleven in een "andere" cultuur zijn we verkeerd bezig.
De uitspraak "je moet er wel rekening mee houden dat die mensen een andere cultuur hebben" vind ik te belachelijk voor woorden; per slot van rekening zijn ZIJ degenen die ervoor gekozen hebben om in een vreemde cultuur te gaan wonen. Ik niet.
Wanneer ik rekening wens te gaan houden met b.v. een marokkaanse cultuur ga ik wel in Marokko wonen.
Waarom moeten Nederlanders zich wel "aanpassen" aan andere culturen en mensen van die "andere culturen" hoeven dat niet want dan is het ineens "discriminatie" en "assimilatie".

Tevens vraag ik mij af waarom er steeds zo moeilijk gedaan wordt over verschillende "culturen".... het is er namelijk maar 1 die voor problemen zorgt en die EIST dat iedereen zich daaraan aanpast..we weten allemaal welke "cultuur" dat is.

Wanneer er over andere culturen gesproken wordt gaat het altijd over eten/kleding/feetsen e.d....allemaal totaal onbelangrijke dingen.
Waar het om gaat zijn de afgrijselijke martelingen die plaatsvinden onder het mom van "cultuur".... besnijdenissen, eremoorden, uithuwelijken, vrouwenonderdrukking e.d.
Zolang er niet eerlijk over "culturen" gesproken kan en mag worden zal dit altijd een "probleem" blijven.
Zolang de 3e generatie marokkaan noge steeds zegt een "andere" cultuur te hebben en dat wangedrag wordt dan ook nog geaccepteerd... tsja, dan zie ik het heel somber in voor Nederland.
Nederland moet eens wakker worden en pal staan en eisen dat eenieder die zich hier VRIJWILLIG vestigt zich (buitenshuis) aanpast aan de hiet geldende regels, wetten en gedragingen. Nu gebeurt het omgekeerde; nog even en iedereen hier moet arabisch gaan leren omdat die andere cuktuur het verdomd om Nederlands te leren.
Er zijn gewoon bepaalde dingen die in Nederland NIET thuishoren...figuren die dergelijke "culturele gebruiken" (misdaden dus) in Nederland als "gewoon" wenst in te voeren die moet maar met zijn "cultuur" gaan waar het al gewoon IS. Ik vraag me echt af wat mensen doen in een land waarvan ze de "cultuur" verafschuwen. In mij ogen zijn dat allemaal profiteurs.
Amorele atheistische nitwit

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 8:14 pm

Monique schreef:

Wat mij stoort aan andere culturen is wanneer die cultuur gezien wordt als iets dat iedereen moet kennen.
Wanneer iemand een niet-westerse cultuur erop na wil houden...prima, moet je zelf weten maar dan wel in je eigen omgeving. Met : eigen omgeving" bedoel ik dat het geen rol mag spelen in het openbaar maatschappelijk verkeer. We leven hier wel in Nederland en we hebben hier al regels en gebruiken. Het lijkt me wel zo makkelijk om met zijn allen diezelfde regels en gebruiken in acht te nemen.
Wat iemand in zijn eigen huis, club, moskee, kerk etc doet moeten ze helemaal zelf weten.

Zodra er van anderen "geeist" wordt om rekening te houden of je te moeten inleven in een "andere" cultuur zijn we verkeerd bezig.
De uitspraak "je moet er wel rekening mee houden dat die mensen een andere cultuur hebben" vind ik te belachelijk voor woorden; per slot van rekening zijn ZIJ degenen die ervoor gekozen hebben om in een vreemde cultuur te gaan wonen. Ik niet.
Wanneer ik rekening wens te gaan houden met b.v. een marokkaanse cultuur ga ik wel in Marokko wonen.
Waarom moeten Nederlanders zich wel "aanpassen" aan andere culturen en mensen van die "andere culturen" hoeven dat niet want dan is het ineens "discriminatie" en "assimilatie".

Tevens vraag ik mij af waarom er steeds zo moeilijk gedaan wordt over verschillende "culturen".... het is er namelijk maar 1 die voor problemen zorgt en die EIST dat iedereen zich daaraan aanpast..we weten allemaal welke "cultuur" dat is.

Wanneer er over andere culturen gesproken wordt gaat het altijd over eten/kleding/feetsen e.d....allemaal totaal onbelangrijke dingen.
Waar het om gaat zijn de afgrijselijke martelingen die plaatsvinden onder het mom van "cultuur".... besnijdenissen, eremoorden, uithuwelijken, vrouwenonderdrukking e.d.
Zolang er niet eerlijk over "culturen" gesproken kan en mag worden zal dit altijd een "probleem" blijven.
Zolang de 3e generatie marokkaan noge steeds zegt een "andere" cultuur te hebben en dat wangedrag wordt dan ook nog geaccepteerd... tsja, dan zie ik het heel somber in voor Nederland.
Nederland moet eens wakker worden en pal staan en eisen dat eenieder die zich hier VRIJWILLIG vestigt zich (buitenshuis) aanpast aan de hiet geldende regels, wetten en gedragingen. Nu gebeurt het omgekeerde; nog even en iedereen hier moet arabisch gaan leren omdat die andere cuktuur het verdomd om Nederlands te leren.
Er zijn gewoon bepaalde dingen die in Nederland NIET thuishoren...figuren die dergelijke "culturele gebruiken" (misdaden dus) in Nederland als "gewoon" wenst in te voeren die moet maar met zijn "cultuur" gaan waar het al gewoon IS. Ik vraag me echt af wat mensen doen in een land waarvan ze de "cultuur" verafschuwen. In mij ogen zijn dat allemaal profiteurs.

aangezien jij zo aanvallend reageerd en ook een beetje valt over een aantal zaken wat ik eerder heb besproken (marokaanse feesten).
heb ik geen zin om hier op te reageren, le lijkt wel erg negatief en je doet alsof het cultuur altijd fout is, sorry monique maar nu heb je het fout !!!!

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Okt 04, 2006 8:41 pm

nadia schreef:aangezien jij zo aanvallend reageerd en ook een beetje valt over een aantal zaken wat ik eerder heb besproken (marokaanse feesten).

Dan heb je mij helemaal verkeerd begrepen. Ik heb gezegd dat ander cultuur eten, kleding, feesten e.d. helemaal niet belangrijk zijn. Dat zijn allemaal "vrolijke" dingen.. dingen waar verder niemand "last" van heeft. m.a.w. ik heb geen enkel "waardeoordeel" gegeven over een marokkaans feest. Het spijt mij dat jij dat wel in mij woorden leest.

heb ik geen zin om hier op te reageren, le lijkt wel erg negatief en je doet alsof het cultuur altijd fout is, sorry monique maar nu heb je het fout !!!!

Waar zeg ik of iets "fout of goed" is?
Ik zeg alleen maar dat er al een "cultuur" IS in Nederland. Niets meer en niets minder.
Wederom spijt het mij dat iets anders haalt uit mijn woorden dan dat ik bedoel.

(ps. dat ik mischien een beetje "agressief en negatief" overkom.... ook dat spijt me. Ik denk dat dat komt door de "kwaal" waar ik sinds een week of 2 aan lijd.... een "kwaal" die opkomt bij vrouwen van een bepaalde leeftijd....enne... IK WORD ER NIET GOED VAN.... ik wou dat ik een jongetje was :cry: )
Amorele atheistische nitwit

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 8:52 pm

Monique schreef:
(ps. dat ik mischien een beetje "agressief en negatief" overkom.... ook dat spijt me. Ik denk dat dat komt door de "kwaal" waar ik sinds een week of 2 aan lijd.... een "kwaal" die opkomt bij vrouwen van een bepaalde leeftijd....enne... IK WORD ER NIET GOED VAN.... ik wou dat ik een jongetje was :cry: )

je bent wel lief hoor maar ik schrok even van je eerdere reactie, het kwam echt bij me aan als een aanval,

ik denk dat we er wel uitkomen en anders neem ik je mee op reis naar marokko, gaan we heerlijk eten, dansen, ik geef je buikdansles en ik leer je heerlijk koken, tussen het nomadisch volk in marokko.ik ga nu wat eten want ik heb net gekookt en straks reageer ik op jou qoute, oke.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 8:59 pm

Peter Louter schreef:Even een misverstand recht zetten:

dit noem ik het rijke cultuur.

en dit is het "duistere cultuur" voor het gemak verdeeld, straks maken we 2 lijsjes, van ieder 1, oke afgesproken...

Peter Louter

Berichtdoor Peter Louter » Wo Okt 04, 2006 9:47 pm

Afgesproken, al wil ik over de termen nog even nadenken.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 11:26 pm

Monique schreef:

Wanneer iemand een niet-westerse cultuur erop na wil houden...prima, moet je zelf weten maar dan wel in je eigen omgeving. Met : eigen omgeving" bedoel ik dat het geen rol mag spelen in het openbaar maatschappelijk verkeer.We leven hier wel in Nederland en we hebben hier al regels en gebruiken. Het lijkt me wel zo makkelijk om met zijn allen diezelfde regels en gebruiken in acht te nemen.

je bedoelt dus bijvoorbeeld nijaabs/typische moslimbaarden en jurken op straat etc hier zou je liever niet mee geconfronteerd willen worden...
maar een muticultureel concert in het openbaar zou je wel leuk vinden denk ik, zou je dit wel als een verijking zien.

De uitspraak "je moet er wel rekening mee houden dat die mensen een andere cultuur hebben" vind ik te belachelijk voor woorden;
eisen gaat te ver ik ben het met je eens.
per slot van rekening zijn ZIJ degenen die ervoor gekozen hebben om in een vreemde cultuur te gaan wonen. Ik niet.
ik denk dat we aan elkssr moeten aanpassen in de zin van acceptatie en kennis en verder moet er geen moeten zijn. je hoeft je niet aan te passen als jij vind dat jij ook niet gerespecteerd wordt.

ik wil juist proberen om het rijke cultuur te onderscheiden van het duistere cultuur zodat we anders naar elkaars culturen kunnen kijken.
pas als het verschil duidelijk is kunnen we de oorzaak van het duistercultuur aanpakken.

iki vind ze heel verrijkend en niet onbelangerijk maar dit is vaak niet het probleem, klopt.

je hebt volkomen gelijk, daarom spreek ik ook.

nadia

Berichtdoor nadia » Wo Okt 04, 2006 11:30 pm

Peter Louter schreef:Afgesproken, al wil ik over de termen nog even nadenken.
graag zelfs want ik denk dat er wel woorden bestaan die gebruikt kunnen worden alleen ik ken ze niet.

Terug naar “Samenleving & Integratie”