Multiculturele samenleving slecht voor sociaal vertrouwen

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Okt 09, 2006 10:08 pm

Bron: De Volkskrant

AMSTERDAM - Hoe meer verschillende nationaliteiten een gemeenschap telt, hoe lager het sociaal vertrouwen. Dat blijkt uit ongepubliceerd onderzoek van de Amerikaanse socioloog Robert Putnam.

Putnam, hoogleraar aan Harvard University, wil zijn bevindingen pas publiceren als hij tegelijkertijd voorstellen ter verbetering van de situatie kan presenteren.

Mensen reageren op diversiteit door zich als schildpadden te gedragen, aldus Putnam in de Financial Times.

In een multiculturele samenleving hebben mensen niet alleen minder vertrouwen in andere etnische groepen, maar ook in politiek, kranten en andere maatschappelijke instituties. Zelfs het vertrouwen in de eigen etnische groep is lager.

In het zeer multiculturele Los Angeles scoorde sociaal vertrouwen het laagst. Maar Putnam trof soortgelijke mechanismen aan op het platteland van South Dakota, ‘waar diversiteit betekent dat je Zweden uitnodigt voor een picknick van Noren’, aldus Putnam.

Robert Putnam werd bekend met zijn boek Bowling Alone uit 2000, waarin hij betoogde dat het gemeenschapsleven in de westerse wereld desintegreert.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Okt 09, 2006 10:15 pm

Study paints bleak picture of ethnic diversity

Bron: The Financial Times

A bleak picture of the corrosive effects of ethnic diversity has been revealed in research by Harvard University’s Robert Putnam, one of the world’s most influential political scientists.

His research shows that the more diverse a community is, the less likely its inhabitants are to trust anyone – from their next-door neighbour to the mayor.

This is a contentious finding in the current climate of concern about the benefits of immigration. Professor Putnam told the Financial Times he had delayed publishing his research until he could develop proposals to compensate for the negative effects of diversity, saying it “would have been irresponsible to publish without that”.

The core message of the research was that, “in the presence of diversity, we hunker down”, he said. “We act like turtles. The effect of diversity is worse than had been imagined. And it’s not just that we don’t trust people who are not like us. In diverse communities, we don’t trust people who do look like us.”

Prof Putnam found trust was lowest in Los Angeles, “the most diverse human habitation in human history”, but his findings also held for rural South Dakota, where “diversity means inviting Swedes to a Norwegians’ picnic”.

When the data were adjusted for class, income and other factors, they showed that the more people of different races lived in the same community, the greater the loss of trust. “They don’t trust the local mayor, they don’t trust the local paper, they don’t trust other people and they don’t trust institutions,” said Prof Putnam. “The only thing there’s more of is protest marches and TV watching.”

British Home Office research has pointed in the same direction and Prof Putnam, now working with social scientists at Manchester University, said other European countries would be likely to have similar trends.

His 2000 book, Bowling Alone, on the increasing atomisation of contemporary society, made him an academic celebrity. Though some scholars questioned how well its findings applied outside the US, policymakers were impressed and he was invited to speak at Camp David, Downing Street and Buckingham Palace.

Prof Putnam stressed, however, that immigration materially benefited both the “importing” and “exporting” societies, and that trends “have been socially constructed, and can be socially reconstructed”.

In an oblique criticism of Jack Straw, leader of the House of Commons, who revealed last week he prefers Muslim women not to wear a full veil, Prof Putnam said: “What we shouldn’t do is to say that they [immigrants] should be more like us. We should construct a new us.”
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

nina

Berichtdoor nina » Do Okt 12, 2006 12:34 am

Is het woord 'multicultuur' in die studie wetenschappelijk gedefinieerd? Die professor Putman gebruikt het woord alsof hij het heeft over onverdraagzame en gesloten sektes en onveranderbare gebruiken en tradities, die naast elkaar leven. Lijkt me nogal wiedes dat er op die manier wantrouwen tussen de sektes begint te ontstaan.

Volgens mij hebben spanning tussen verschillende groepen niks te maken met multicultuur, maar wordt het veroorzaakt door onverdraagzaamheid en teveel identificatie met de eigen groep.

Als het gaat om open culturen waarbij de mensen open staan voor uitwisseling, nieuwe ideeën en verandering, de deelnemers bovendien niet voor hun identiteit volledig afhankelijk zijn van hun eigen groep, en bovendien mensen die gewoontes overnemen van andere groepen niet verketteren, dan zullen er ook geen spanningen ontstaan.

nadia

Berichtdoor nadia » Do Okt 12, 2006 8:55 am

een multicultureel samenleving kan een hele verrijking zijn, het is nu nog niet optimaal maar dat komt nog wel, hoop ik tenminste.
ik zie liever van alles door elkaar, dit heeft wel wat mysterieus en kleurrijk..
en wat dacht je van al die halfbloedjes, WOW !!

Ketter

Berichtdoor Ketter » Do Okt 12, 2006 9:26 am

nadia schreef:een multicultureel samenleving kan een hele verrijking zijn, het is nu nog niet optimaal maar dat komt nog wel, hoop ik tenminste.
ik zie liever van alles door elkaar, dit heeft wel wat mysterieus en kleurrijk..

Ja, ik heb ook al gemerkt dat halfbloedjes meestal mooiere mensen zijn. :)
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

nadia

Berichtdoor nadia » Do Okt 12, 2006 10:02 am

Ketter schreef:
nadia schreef:een multicultureel samenleving kan een hele verrijking zijn, het is nu nog niet optimaal maar dat komt nog wel, hoop ik tenminste.

Ja, ik heb ook al gemerkt dat halfbloedjes meestal mooiere mensen zijn. :)

inderdaad halfbloedjes zijn vaak mooi en wat dacht je van de ogen, zij straalt een mysterieuze blik, een mooi liefdevol blik......

DeSuper

Berichtdoor DeSuper » Do Okt 12, 2006 10:25 am

En een broodje Shoarma, een Turkse pizza of een pittige roti is ook niet te versmaden!
FFD olé

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Do Okt 12, 2006 11:02 am

Er is een vrij simpele verklaring waarom de moderne multiculturele samenleving niet werkt. Als iedere club zich afsluit, zich zoveel mogelijk alleen aan eigen regels houdt en minachting toont voor buitenstaanders dan is er geen sprake van een samenleving. Multiculturele samenleving is dan een contradictio in terminis. Er is dan sprake van meerdere samenlevingen in een land.

Als er sprake is van een echte samenleving is er ook voldoende sociaal vertrouwen. Het gebrek aan vertrouwen is mijns inziens zowel de schuld van neo-liberaal beleid (sic) als van gebrekkige integratie.

Terug naar “Samenleving & Integratie”