Gekleurde Pieten brengen kinderen in de war

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Gekleurde Pieten brengen kinderen in de war

Bericht door sprot »

Tot grote verwarring van veel kinderen en ergernis van hun ouders wordt Sinterklaas dit jaar voor het eerst 'officieel' geassisteerd door vrolijk gekleurde zwarte Pieten. In plaats van de traditioneel donkere huidskleur zien hebben de helpers van de goedheilig man nu het uiterlijk van Smarties: geel, groen, blauw en oranje. Dit meldt de Nederlandse krant De Telegraaf op haar website.

Regenboog
De gekleurde Pieten doken onlangs voor het eerst op in het Nederlandse Sinterklaasjournaal, gepresenteerd door Dieuwertje Blok. Oorzaak van de verkleuring: de Pakjesboot is door een regenboog gevaren.

Op weblogs, sinterklaaspagina's en sites voor jonge ouders op internet regent het inmiddels klachten. Zo zou 'de omroep een jarenlange Nederlandse traditie vakkundig om zeep helpen door plotseling gekleurde Pieten te introduceren'.

Terugsturen
Niet alleen kinderen en ouders, zelfs de officiële huispiet van de Sint begrijpt er niets meer van en vindt de ontwikkeling "heel eng. Het is allemaal zo anders dan anders. Ik raak helemaal in de war. En het worden er steeds meer", zei de huispiet in het Sinterklaasjournaal tegen zijn werkgever.

Hij suggereerde de kwestie als volgt op te lossen: "U moet ze terugsturen. Alle gekleurde Pieten terug naar Spanje." De Sint zelf was dat niet van plan: zolang ze hun werk goed doen, is er niets aan de hand.

Geen zwarte
Ook zouden de schrijvers van het Sinterklaasjournaal zorgvuldig het woord 'zwarte' voor Piet vermijden. De helpers van de sint gaat op televisie door het leven als 'Piet', 'Pieten' of 'Pietjes'.

Ajé Boschhuizen, eindredacteur van het Sinterklaasjournaal, wijst alle kritiek van de hand. Zo is de omroep niet door belangenorganisaties onder druk gezet om de knecht van Sinterklaas een lik verf te geven.

"Absolute onzin. Het is ook niet een politiek correct statement. De Pakjesboot is gewoon door een regenboog gevaren." Of de aandoening blijvend is, weet Boschhuizen niet. "Een Piet is gewoon de vrolijke helper van Sinterklaas. Zijn kleur is niet belangrijk."

http://www.telegraaf.nl/common/jsp/dire ... copyright=
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Plaats reactie