Wij en zij / Allochtoon, dat ben je voor je hele leven

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Lodewijk Nasser

Wij en zij / Allochtoon, dat ben je voor je hele leven

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Vr Jan 12, 2007 11:30 pm

Wij en zij / Allochtoon, dat ben je voor je hele leven (Opinie)

deVerdieping | podium | 30-12-2006 door Bahram Sadeghi

Nederland is verdeeld, en hoe moet het daarmee verder? Met die vraag in het achterhoofd blikken drie scribenten op de Podiumpagina terug op het afgelopen jaar. De tweede bijdrage gaat over de term allochtoon: kan de negatieve bijklank van dit woord alleen door modelburgers worden opgeheven?

Ondanks alle kritiek op de oppervlakkigheid van de televisie, ben je af en toe blij dat er een medium bestaat waarbij de gezichtsuitdrukking veel meer zegt dat het gesproken woord. Vooral bij discussies over maatschappelijke kwesties: de spreker trekt een vies gezicht en de andere deelnemers knikken begrijpend. „Het is een verschrikkelijke term, maar laat ik het nu alleen voor het gemak toch gebruiken.” En dan valt het verfoeide A-woord: De Allochtoon.

Enkele maanden geleden was ik aanwezig bij een debat over integratie. De toon van het debat en de reacties uit het publiek waren, zoals vaker bij dit soort debatten: „Het publieke debat is sinds 9/11 verhard; we moeten af van het woord allochtoon want we zijn allemaal Nederlanders en de media schetsen een eenzijdig en negatief beeld van de allochtonen...”. Een semantische scherpslijperij over de vervanging van het woord integratie door participatie (of was het andersom?!) vormde het hoogtepunt van de middag.

Tot zover niets aan de hand. Tot er een vrouw opstond die vertelde dat zij als rechter vaak te maken heeft met geweldsdelicten, mishandeling binnen huwelijk/relatie en eerwraak onder etnische minderheden; ze vroeg zich af in hoeverre dit het gevolg van de cultuur of sociaal-economische factoren waren. Een andere vrouw stond op en riep: „U bent een rechter en u berecht mensen volgens het wetboek, toch? Wanneer is dat wetboek geschreven?” De eerste vrouw antwoordde dat dat zo’n honderdvijftig jaar geleden was. Toen riep de andere vrouw triomfantelijk: „Toen was er dus ook geweld en doodslag! Het is niet zo dat geweld en doodslag met allochtonen Nederland binnengekomen zijn.” Einde gesprek.

Je voelt aan dat de redenering van de tweede mevrouw klopt en toch weer ook niet helemaal. Wat er in die korte conversatie werd gezegd is exemplarisch voor de stand van zaken rondom criminaliteit onder allochtonen en verdient een diepere analyse. De hele problematiek rondom de integratie EN de verschillende visies op de problematiek van de allochtonen waren in dat korte gesprek samengebald.

Laat ik met het A-woord beginnen. Ik heb persoonlijk geen moeite met de term allochtoon. Het betekent, vrij vertaald, ’uit een ander land’. CBS hanteert de term voor mensen die zelf of van wie een van de ouders niet in Nederland geboren is. Ik snap ook niet waarom zo weinig mensen zich met een term, onder wie zowat de halve koninklijke familie valt, willen associëren! Tegelijkertijd snap ik die houding ook: Allochtoon betekent meestal wonen in een slechte wijk, verborgen armoede, bovengemiddelde werkloosheid, schooluitval en een hoge mate van criminaliteit. Conclusie: Daar wil je niet dood gevonden worden!

Toch vrees ik ook dat het veranderen van de naam niets aan de negatieve connotaties die onder sommige mensen leven, zal veranderen. ’Overzeese Rijksgenoot’ ’gastarbeider’, ’migrant’, ’buitenlander’, ’medelander’, ’Nieuwe Nederlander’... What’s in a name? Wat voor etiket je ook op mij (geboren en getogen te Allochtonië) of mensen die op mij lijken plakt, er zal altijd iemand zijn die zich daarbij niet prettig voelt en/ of iemand anders die daarin aanleiding ziet om me er op een negatieve wijze mee te discrimineren. Alsof de introductie van de term ’Afro-American’ enig verandering in de bejegening en/of positie van de zwarte Amerikanen heeft gebracht.

Het is interessanter om naar enkele andere zaken te kijken, zoals:

– Waarom wordt een term als allochtoon überhaupt gebruikt?

– Wanneer ben je ’allochtoon-af’?

– Waarom worden de verdiensten van de allochtonen anders ervaren dan die door autochtonen?

De beleidsmakers en ambtenaren die ik in mijn werk als tv-maker heb ontmoet, hebben me verzekerd dat het beleidsmatig beter is om een term te hebben waaronder veel sociaal en economisch zwakkeren vallen, teneinde die mensen beter te kunnen helpen. Denk aan kinderen met taalachterstand, problemen met jeugdcriminaliteit, discriminatie op de arbeidsmarkt, etcetra. Het is ook daarom heel begrijpelijk dat de term allochtoon (of welke vervanger ook) een negatieve connotatie zal blijven houden: Taalachterstand heeft meestal een ’kleurtje’. Omgekeerd: wie wil er nou niet met mooie huizen en wintersportvakanties (en lelijke gele broeken en afzichtelijke poloshirts, maar dat terzijde) geassocieerd worden?

Zolang er armoede, achterstand en geweld bestaan zullen we armen, achtergestelden en geweldplegers hebben en zolang mensen met een niet-Hollandse achtergrond bovengemiddeld bij die zaken betrokken zijn, zal de term allochtoon een negatieve associatie hebben.

Volgens de definitie van CBS ben je na twee generaties met een allochtone afstamming, allochtoon af. Een derdegeneratie allochtoon bestaat volgens die definitie niet. Maar of daarmee de taalachterstanden van het kleinkind van een opa-gastarbeider tot het verleden behoren, betwijfel ik. Misschien moet CBS nadenken over een andere definitie.

Waarom wordt elke daad van een allochtoon in een ander daglicht gesteld dan die van een autochtoon? Simpel: Omdat het om allochtonen gaat! Zolang je van de norm (generaties die in Nederland geboren en getogen zijn) afwijkt, wordt meestal bij je beoordeling je ’afwijking’ meegeteld en ook in dat perspectief geplaatst. Daarbij is de gedachte dat we bij iemand het kenmerkendste voor zijn/haar bestaan benoemen. Of het nou zo terecht is, is een ander geval. Maar je hoort ook niemand klagen wat het nut van het vermelden van het beroep (supermarktbediende) van de eerste verdachte in de zaak van de moorden op de vijf prostituees in Ipswich was.

En dat is misschien de crux van het verhaal: Een supermarktbediende, dat ben je niet, dat is wat je doet en bovendien kun je ervoor kiezen iets anders te gaan doen. Daarom is het voor allochtonen dubbel zwaar: Allochtoon, dat ben je, alhoewel er soms van ’beroepsallochtonen’ gesproken (ik vermoed dat het om mensen gaat die van hun allochtoon zijn hun beroep hebben gemaakt, hetgeen op zich een bijzondere maar geen unieke prestatie. Er zijn ook beroepshomo’s...).

Het is eigenlijk veel fundamenteler: terwijl je van beroep kunt veranderen, allochtoon ben je voor je hele leven. Je kunt er gewoonweg niet mee stoppen. Het is net als je geslacht. Natuurlijk zijn er ook mensen die van geslacht veranderen maar van je etnische achtergrond veranderen, dat kan alleen maar bij Michael Jackson en in de nepdocumentaire van Arjan Ederveen, waarin een witte Groningse boer in een zwarte Afrikaanse boer wilde veranderen.

Om door te gaan met de moorden op de prostituees in Ipswich: al tientallen jaren kennen we in het Westen supermarkten en supermarktbedienden. Hoewel geen exclusief privilege van de westerlingen, is het verschijnsel prostitutie en het vermoorden van de prostituees ook een onderdeel van het leven in het Westen. Hoe gruwelijk het ook mag klinken, we hebben een kader ontwikkeld om die twee verschijnselen bij elkaar te brengen en misschien zelfs te begrijpen: prostituees worden wel eens vermoord, en soms gebeurt dat door supermarktbedienden.

En zo zijn we bij het bezwaar van de vrouw die riep dat geweld en doodslag al lang voor de komst van de allochtonen in het Wetboek der strafrecht zijn opgenomen en dus geen exclusief allochtoon gebruik zijn, beland. Het bijzondere van een geweldpleger van allochtone komaf is dat ie zijn geweld hier pleegt en niet daar.

Maar wat wil je?! Willen we alleen modelallochtonen die geen geweld gebruiken en brave burgers zijn? Ja, eigenlijk wel. Maar dat kan natuurlijk niet. Het zijn net mensen! Mishandeling in relaties, tasjesroof, verzwijgen van politieke jeugdzondes op het cv, vermoorden van regisseurs van controversiële films (dat was tamelijk nieuw voor Nederland, moet ik toegeven), te hard rijden, rijden door rood licht, meisjes lastigvallen, homo’s pesten, elleboogstoot bij het voetballen... Je kunt het zo gek niet bedenken of allochtonen doen het ook. En helaas soms ook bovengemiddeld goed.

Een schrale troost is dat de allochtonen op bepaalde gebieden weer onderdoen voor wat we in Nederland gewend zijn. Zo zijn er relatief weinig allochtone witteboordencriminelen en alcoholgerelateerde misdrijven komen ook minder vaak bij hen voor. Allochtonen die fietsen zonder verlichting zie je ook weinig; elke buitenstaander kan zien dat de combinatie fiets en het Hollandse weer geen gelukkige is.

Samenvattend: allochtonen zijn op bepaalde punten anders dan de oorspronkelijke bewoners van dit land. Behalve voor een klein percentage racisten zou de verschijningsvorm van de allochtoon voor dit liberale volkje van dit land geen probleem vormen. Als je de hanenkam en de wenkbrauwpiercing gewend bent, is een hoofddoekje (alhoewel een boerka ook mij op de kast jaagt) niet zo’n groot probleem behalve als je vindt dat de islam, ook de liberale vormen ervan, niet in dit deel van de wereld hoort.

Tja, dan heb je echt een probleem. Want er zijn heel veel allochtonen met een moslimachtergrond en of de allochtonen in het algemeen op bepaalde vormen van criminaliteit hoger en op andere vormen lager scoren één ding staat vast: de meeste allochtonen houden ook niet van criminaliteit, maar probeer eraan te wennen, want they are here to stay.

Bahram Sadeghi is programmamaker.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

Iznogoodh

Re: Wij en zij / Allochtoon, dat ben je voor je hele leven

Berichtdoor Iznogoodh » Zo Jan 14, 2007 1:39 am

Lodewijk Nasser schreef:Wij en zij / Allochtoon, dat ben je voor je hele leven (Opinie)

deVerdieping | podium | 30-12-2006 door Bahram Sadeghi

Nederland is verdeeld, en hoe moet het daarmee verder? Met die vraag in het achterhoofd blikken drie scribenten op de Podiumpagina terug op het afgelopen jaar. De tweede bijdrage gaat over de term allochtoon: kan de negatieve bijklank van dit woord alleen door modelburgers worden opgeheven?

Ondanks alle kritiek op de oppervlakkigheid van de televisie, ben je af en toe blij dat er een medium bestaat waarbij de gezichtsuitdrukking veel meer zegt dat het gesproken woord. Vooral bij discussies over maatschappelijke kwesties: de spreker trekt een vies gezicht en de andere deelnemers knikken begrijpend. „Het is een verschrikkelijke term, maar laat ik het nu alleen voor het gemak toch gebruiken.” En dan valt het verfoeide A-woord: De Allochtoon.
Om meer duidelijkheid te scheppen zouden we het beter kunnen hebben over achterlijke, debiele, gehersenspoelde Moslims. Maar je zult merken dat dat natuurlijk weer niet mag. Slappe wetten! Er vloeit kamillethee door de aderen van mijn landgenoten.
Laatst gewijzigd door Iznogoodh op Zo Jan 14, 2007 1:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Zo Jan 14, 2007 1:40 am

Zouden we de Islam wegdenken dan is de integratie aardig geslaagd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Willem Elsschot (1882-1960)

Silly

Berichtdoor Silly » Zo Jan 14, 2007 1:15 pm

Nederland is verdeeld, en hoe moet het daarmee verder?

nederland hoeft heel niet verdeeld te zijn, er zijn genoeg allochtonen die wel mee kunnen gaan in de hollandse cultuur...

ik weet niet of ik voor mezelf moet spreken, maar het woord allochtoon is helemaal niet negatief...
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

Polleke

Berichtdoor Polleke » Zo Jan 14, 2007 1:47 pm

Silly schreef:
ik weet niet of ik voor mezelf moet spreken, maar het woord allochtoon is helemaal niet negatief...

Vind je bicultureel niet mooier?

Silly

Berichtdoor Silly » Zo Jan 14, 2007 1:51 pm

Polleke schreef:
Silly schreef:

Vind je bicultureel niet mooier?

mmm jawel... maar allochtoon doet verder niet af aan de personen zelf... vind ik :oops:

Polleke

Berichtdoor Polleke » Zo Jan 14, 2007 1:55 pm

mmm jawel... maar allochtoon doet verder niet af aan de personen zelf... vind ik

Precies. Als dit begrip al een negatieve lading heeft komt dat voornamelijk door de houding van bepaalde biculturelen zelf. Met minder nadruk op het eigen belang en meer op het algemene belang kan het nog wel een prettige samenleving worden.

Verder zou ik liever het begrip immigranten gebruiken. 'Allochtoon' is een product van de politiek correcte maatschappij.

Silly

Berichtdoor Silly » Zo Jan 14, 2007 1:59 pm

Met minder nadruk op het eigen belang en meer op het algemene belang kan het nog wel een prettige samenleving worden.

vooral hier heb je gelijk in...
ben zelf allochtoo/bicultureel/whatever... en wat mij opvalt is dat velen zo verzwolgen worden door zelfmedelijden dat ze het niet op kunnen brengen zelf iets te doen om dit land leefbaarder te maken :)

Polleke

Berichtdoor Polleke » Zo Jan 14, 2007 2:03 pm

Precies. Heel veel immigranten hebben in het verleden bijgedragen tot de ontwikkeling en welvaart van de Lage Landen.

Niet dat we zonder hun nog in een moeras zouden leven, zoals sommigen graag beweren, maar het was wel een boost voor de wetenschap, economie en het culturele leven.

En helaas hebben we voor een deel van de immigranten uit de Mahgreb het omgekeerde moeten meemaken. Maar er is altijd hoop natuurlijk...

Islamofoob

wij zij

Berichtdoor Islamofoob » Zo Jan 28, 2007 9:38 pm

Het wij zij denken is een typische uitvinding van de islam. Het zal moslims blijven belemmeren om normaal te functioneren in de Nederlandse samenleving.
In naam van De Vrijheid, de Democratie, de Tolerantie.
Geprezen zij De Democratie de Vrijheid der hemelen en der aarde

BFA

Berichtdoor BFA » Zo Jan 28, 2007 10:10 pm

Het zal moslims blijven belemmeren om normaal te functioneren in de Nederlandse samenleving.

Islamisten construeren een traditionele Islam als anti-these van de Moderne Wereld.

Reformistische Intellectuelen pogen een Islam te construeren die meekan met de Moderne Wereld en Humanitaire waarden. Daarvoor reconstrueren ze de geschiedenis van Islam, zodat het lijkt of die Moderne Wereld met zijn Humanitaire waarden zijn oorsprong in Islam vindt.

Deze intellectuelen proberen een Moderne Islam te creeren. Nergens wordt het Moslims/ongelovigen doorbroken. Moderne gereformeerde Islam kan ook niet anders worden dan een andere anti-these van de Moderne wereld. Sluit normaal functioneren in de Globale maatschappij uit.

Hoe kan het ook anders. Die anti-these, is een gebod, door Allah aan Mohammed doorgegeven. Met het resultaat/bedoeling: Eindeloze Religieuze Oorlog en plundering.

Het lijkt of Moslims pas in communicatie zullen kunnen gaan met de omliggende wereld, als Islam volledig verworpen is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Jan 28, 2007 10:14 pm

Verder zou ik liever het begrip immigranten gebruiken. 'Allochtoon' is een product van de politiek correcte maatschappij.

Inderdaad, maar ook die uitvinding slaat als een boemerang terug in eigen gezicht.

Immigranten bestaan er ook nu nog en vroeger ook: zijn mensen die zich hier aanpassen en zelf besloten hebben om hier hun leven voort te zetten in the positive way;

Allochtonen: tegenovergestelde van bovenstaand.

Sorry poco's! Eigen schuld dikke bult! moet je maar geen nieuwe woordjes uitvinden om de waarheid te verbloemen.

Harry Mulisch, één van Nederlands bekende schrijvers van vorige eeuw blijkt "allochtoon" te zijn? Hoezo?
Nee, is gewoon immigrant = oostenrijker op zijn zevende naar Nederland gekomen.
Net als Hafid Bouazza trouwens: wie hèm allochtoon durft noemen krijgt met mij te maken! Néérlands glorie! en ineens is Vlaanderen er terug bij!
:wink:

Raar genoeg is Afshin Elian dan weer een Nederlandse immigrant, waarschijnlijk omdat we hier zo onderdrukt zijn dat we zulke heldere en intelligente stemmen als die van hem hier niet mogen horen.

Maar Vlaanderen heeft (HAD gelukkig!) dan weer zijn eigen gekoesterde allochtoon : boeboetje jahjah! Knack is door de vreselijk gekleurde adoratie van één van zijn journalisten ongeveer de helft van zijn abonnees kwijtgeraakt! (waaronder het mijne! nèm)
Laatst gewijzigd door Manon op Zo Jan 28, 2007 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

BFA

Berichtdoor BFA » Zo Jan 28, 2007 10:16 pm

Ik noem mezelf ook altijd immigrant, nooit allochtoon. Bah, durf er niet aan denken.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Jan 28, 2007 10:26 pm

twee van mijn vier grootouders waren Nederlander bij geboorte.
Eén grootouder was belg
Eén grootouder was ook halfslachtig Nederlands/belgisch

Genetisch gewijs ben ik vast meer belg dan Nederlander omdat de Nederlanders in feite uit Belgie naar Nederland waren geëmigreerd. :lol: :lol: Dus blijf ik bij één rasechte hollandse oma.

Het grappigste is dan wel dat die Belgisch/Nederlandse grootvader zich tot Belg heeft laten naturaliseren en dat blijkbaar ook met zijn oudste zoon (mijn vader) heeft gedaan (want zijn jongere broer claimt dat hij als nederlander werd verwekt maar als belg werd geboren= mijn vader werd als nederlander geboren)...

Op een haar na was ik dus Nederlandse geweest...

Wat ben ik dan? bi-nationaal? NEE HOOR! ik mag maar één nationaliteit hebben als geboren belg. En het is via mijn moeder dat ik bovendien échte halve Nederlandse ben!
Maar Bi-nationaal is voor allochtonen! niet voor immigranten en niet voor emigranten.

Ik vrees dat ik gewoon een "grensgeval" ben :wink:
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Terug naar “Samenleving & Integratie”