Zweedse Hirsi Ali heeft ambities als premier

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
sprot

Zweedse Hirsi Ali heeft ambities als premier

Berichtdoor sprot » Vr Jan 26, 2007 9:40 am

De Volkskrant

Minister Nyamko Sabuni (37) is erg controversieel vanwege haar harde standpunten over integratie
Stockholm l De Zweedse minister voor Integratie Nyamko Sabuni (37) is een fenomeen dat steeds meer vergeleken wordt met haar Nederlandse tegenhanger Ayaan Hirsi Ali. Met dit verschil dat Sabuni ambities heeft premier te worden.
Afbeelding

De besnijdenis van meisjes moet worden verboden. Ook moeten ze worden onderzocht om te controleren of het verbod ook wordt nageleefd. Schoolmeisjes mogen niet langer gesluierd naar school. Het arrangeren van huwelijken moet strafbaar worden, subsidies aan religieuze scholen dienen te worden stopgezet en immigranten moeten de taal leren en aan het werk gaan.
Nyamko Sabuni (37), minister voor Integratie en Gendergelijkheid in Stockholm, wordt niet voor niets de Zweedse Ayaan Hirsi Ali genoemd. Maar daardoor is ze ook omstreden. "Ze zal de incompetentste minister voor Integratie ooit blijken te zijn omdat het haar zowel aan empathie als ervaring ontbreekt", zegt Kurdo Baksi, een Turkse wetenschapper en columnist in Zweden.
Zweden baart opzien met Sabuni, die in oktober werd benoemd door de liberale premier Fredrik Reinfeldt. De in Burundi geboren Sabuni kwam op twaalfjarige leeftijd naar Zweden. Haar vader kreeg in 1980 in Zweden asiel nadat hij in het toenmalige Zaïre ter dood was veroordeeld omdat hij oppositie voerde tegen Mobuto Sese Seko. Zijn vrouw en zes kinderen reisden hem een jaar later na.
Dochter Nyamko Sabuni, die nu snel carrière maakt, wijst kritiek op haar harde uitspraken van de hand. "Mijn doel is dat immigranten integreren. En dat hun kinderen opgroeien zoals elk ander kind in Zweden."Sabuni, getrouwd en moeder van een tweeling van vijf jaar, heeft rechten gestudeerd aan de universiteit van Uppsala. Toch erkent Sabuni dat Zweden er slechts ten dele in is geslaagd nieuwkomers met succes te laten integreren. "We hebben een onderklasse van mensen die geen werk hebben, de taal niet beheersen en die leven aan de zelfkant van de maatschappij."
De minister is een zeer ambitieuze vrouw, weet men in Stockholm. "Ze is bereid harde maatregelen te nemen om dingen voor elkaar te krijgen", zegt politiek commentator Anders Jonsson. En ze wil premier worden. Drie jaar terug zei Sabuni op tv dat ze de eerste vrouwelijke Zweedse premier zal worden. "Dat is niet iets waar ik dagelijks aan denk, maar als ik de politiek in ga, is mijn uiteindelijke doel om premier te worden."
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

br

Berichtdoor br » Vr Jan 26, 2007 3:02 pm

Is het hard om gelijke kansen voor kinderen af te dwingen?

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Vr Jan 26, 2007 3:08 pm

Op zo'n manier kun je ook wat bereiken in het leven:/
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Polleke

Berichtdoor Polleke » Vr Jan 26, 2007 4:29 pm

Ze zal de incompetentste minister voor Integratie ooit blijken te zijn omdat het haar zowel aan empathie als ervaring ontbreekt", zegt Kurdo Baksi, een Turkse wetenschapper en columnist in Zweden.

Het verwijt van iemand die niet wil integreren. Wat is empathie? Inlevingsvermogen. Zou iemand dergelijke 'harde' standpunten innemen als ze niet wist wat de problemen in de allochtone gemeenschap waren?
Die bonendien synchroon lopen aan de problemen in andere landen?
Soms is een standpunt belangrijker dan ervaring.

Zelf kom ik regelmatig in Zweden (Skane - voormalig Denemarken) en daar vang ik precies dezelfde geluiden op. Daarnaast zijn er al hele rapporten over opgesteld, bijboorbeeld door auteur Fjordmann op Gates of Vienna : gatesofvienna.blogspot.com

Terug naar “Samenleving & Integratie”