71% Antwerpse kinderen kansarm

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
sprot

71% Antwerpse kinderen kansarm

Berichtdoor sprot » Vr Jan 26, 2007 11:16 am

Zeven op de tien leerlingen in het basisonderwijs in Antwerpen binnen de Ring zijn kansarm. Voor héél de stad is dit 53%. Sinds het schooljaar 2001-2002 een stijging van 6%.

Alle leerlingen werden getoetst aan dezelfde indicatoren. Als een kind ten minste op één van de vijf criteria scoort, wordt het als doelgroepleerling voor gelijke kansen beschouwd.

* De ouders behoren tot de trekkende bevolking (woonwagenbewoners of binnenschippers).
* De thuistaal is niet het Nederlands.
* Het gezin leeft van een vervangingsinkomen.
* De kinderen worden tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsleven opgenomen.
* De moeder is niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs

”Dit is een maatschappelijk beangstigende evolutie”, zegt Paul Mahieu, voorzitter van het Lokaal Onderwijsplatform voor het basisonderwijs in Antwerpen. ”Het heeft vooral te maken met de groei van de arme allochtone bevolking in de binnenstad. Positief is wel hoe de scholen op deze evolutie reageren: extra taalbegeleiding, allerlei sociale maatregelen, begeleiding van de ouders. Antwerpen staat hierin veel verder dan de rest van Vlaanderen.”
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Samenleving & Integratie”